در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    از درس رهایی از قفس چه نتیجه ای میگیریم؟

    1 بازدید

    از درس رهایی از قفس چه نتیجه ای میگیریم؟ را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    قالب این شعر:مثنوی شاعر:مولوی

    معنی بیت ها ومتن : درس پنجم فارسی چهارم

    بیت ۱.بازرگان به طوطی گفت:چه هدیه ای می خواهی که من از سرزمین هندوستان برای تو بیاورم؟

    بیت۲.طوطی گفت:در آنجا وقتی طوطیان را میبینی ،شرح حال ما را برایشان بگو.

    بیت۳.بگو آن طوطی که مایل به دیدن شما بود،به خاطر تقدیر و سرنوشت آسمانی در دست ما زندانی است.

    بیت۴.چرا این کار را کردم و چرا این پیام را دادم؟طوطی بیچاره را به خاطر این سخن نسنجیده ،ناراحت و رنجیده کردم.

    بیت ۵.بازرگان کار معامله و تجارت را تمام کرد و خوشحال به سوی منزل بازگشت.

    بیت ۶.برای هر غلامی ،هدیه ای آورد و سهم هر کنیزک را به او داد.

    بیت ۷.طوطی گفت: هدیه من کجاست؟هر چیزی را که گفتی و هر چیزی را که دیدی ،برایم بازگو کن.

    بیت ۸.گفت شکایت های تو را با گروهی از طوطیان همانند تو در میان گذاشتم.

    بیت ۹.گفت:آن طوطی که از درد تو آگاه شد ،ترسید و بر خود لرزید و مرد.

    معنی واژه ها به ترتیب سطرها

    ثروتمند:دارا،توانگر

    شیرین زبان:شیرین گفتار،شیرین بیان،شیرین سخن

    غلام:بنده،نوکر

    سوغاتی:ره آورد،ارمغان،هدیه

    گران بها:نفیس،باارزش،قیمتی

    ارمغان:هدیه

    خطه:پاره ای از زمین،شهر بزرگ،ناحیه،کشور

    مشتاق:آرزومند،مایل،راغب

    قضا:تقدیر،سرنوشت

    حبس:زندانی کردن،بازداشتن،زندان

    هم زبان:هم صحبت،کسانی که با یک زبان حرف می زنند

    دلتنگ:پریشان،غمگین

    قول داد:وعده داد،مقرر گردید

    پیغام:خبر،پیام،مژده

    بازگو کند:بیان کند

    صحنه:منظره ای واقعی یا خیالی که رویدادی را نشان می دهد.

    شگفت زده:متعجب

    دلش برای آن سوخت:کنایه از ناراحت شد

    گفت خام :سخن ناپخته.بی تجربه

    تجارت:بازرگانی کردن،داد و ستد

    شادکام:خوشحال،کامروا،کامران

    کنیزک:دخترک یا زنی که برده باشد

    نشان:سهم،نصیب

    کو:کجاست

    خواجه:سرور،بزرگ،پول دار

    همتا:نظیر،مانند،معادل،مساوی

    زهره:کیسه ی صفرا

    زهره اش برید:بسیار ترسید

    دلداری دهد:تسلی دهد،غم خواری کند

    از دست رفته است:کنایه از مرده است

    زاری:گریه ی سوزناک

    هم خانواده:

    شگفت زده:شگفت انگیز

    موضوع:وضع،اوضاع

    مشتاق:اشتیاق،شوق

    شرمنده:شرمسار،شرمگین

    پیام:پیامبر،پیام رسان،پیامک

    شکایت:شاکی

    سکوت:ساکت

    تجارت:تاجر،تجار

    لذت:لذیذ

    اسیر:اسارت

    حبس:محبوس

    متضاد:

    زیبا#زشت

    شیرین#تلخ

    گران بها#ارزان

    اسیر#آزاد

    بخواه#نخواه

    ساکت#شلوغ

    بالا#پایین

    خام#پخته

    کوتاه#بلند

    پیام درس به زبان ساده

    برای آزادی و رهایی از قفس و آزاد زندگی کردن در دنیا باید بعضی از دل بستگی ها را که سبب می شود انسان ها در دام بیفتند،رها کرد .اصل پیام این است که انسان ها برای آزاد زیستن باید به دنیای مادی دل نبندند تا گرفتار نباشند.

    در داستان (طوطی و بازرگان) مولوی،همان روح و روان انسان است و قفس،همان جسم و تن انسان و رهایی از دنیای مادی همان ازاد شدن است.

    تاریخ ادبیات:

    این شعر از کتاب(مثنوی مولوی)،شاعر قرن هفتم است.در این داستان،مولوی،شخصیت های بازرگان و طوطی را به زبان شعر بیان میکند که بعضی از بیت ها را در این درس خواندیم.

    بخوان و بیندیش: قدم یازدهم نوع نثر:ساده و روان

    معنی واژه ها

    گنبد کبود:آسمان کبود

    کولش:شانه ی او

    دنگ:صدایی که از برخورد با میله ها بلند میشود

    مامور: مسول انجام کاری

    ماجرا:داستان،اتفاق

    توی:داخل

    معنی برخی جمله های مهم:چه دسته گل به آب دادن است:کنایه از ،چه اشتباه بزرگی را انجام داده است.

    )این مثل ،برای کسانی به کار میرود که اشتباه کرده باشند.( پیام درس:

    برای اینکه میل به آزادی داشته باشیم و دنیای زیبایی را تجربه کنیم و به موفقیت بهتری برسیم باید جرات و جسارت بیشتری داشته باشیم و تلاش بیشتری بکنیم تا از دنیا بهره ی بهتری ببریم.آن هایی که به عظمت و بزرگی رسیده اند سختی ها را بیشتر تحمل کرده اند و تلاش و کوشش زیادی انجام داده اند.

    تاریخ ادبیات:

    سوسن طاقدیس از نویسندگان کتاب کودک است که در سال ۱۳۳۸ در شیراز متولد شد.او قصه گویی را قبل از سن مدرسه برای کودکان هم سال خود آغاز کرد.علاقه به گفتن و نوشتن در او ادامه یافت.کلاس انشا بهترین ساعات زندگی او بود.بهترین اثر او)قدم یازدهم(است که در سال ۱۳۸۴ برنده ی جایزه ی کتاب شد.از دیگر آثار او می توان به) شما یک دماغ زرد ندیدید؟(اشاره کرد که توانست برگزیده ی جایزه ی پروین اعتصامی شود.

    مثل:

    نوع نثر:ساده و روان

    معنی واژه ها:

    خدمتکار:آن که در خانه ی کسی کار کند

    دستمزد:حقوق علت:دلیل،سبب

    قافله:کاروان

    نفر:در این درس واحد شمارش شتر است

    راس:در این درس واحد شمارش چهارپایان است

    قاطر:حیوانی است که از ترکیب اسب و خر به وجود می آید بی علت:بدون دلیل

    بی حکمت:بدون دلیل خردمندانه

    پیام درس:

    ارزش هر کس به توانایی،علم و خرد او است.هر کس که تواناتر و باهوش تر باشد از امکانات بهتر و بیشتری بهره میبرد و برعکس کسی که توانایی کنتری داشته وضعیت نامطلوبی دارد همانطور که گفته اند”:هیچ ارزانی بی علت نیست و هیچ گرانی بی حکمت”

    واژه آموزی:

    در آغاز به معنی واژه ی”نامه”نگاه کنید:

    به مطالبی که برای کسی یا سازمانی بر روی کاغذ و مانند آن نوشته می شود و معمولا داخل پاکت قرار می گیرد و به وسیله ی پست به دست گیرنده می رسد نامه می گویند.

    در دستور زبان فارسی گاهی برای ساختن یک واژه ی مرکب)واژه ای که بیش از یک کلمه دارد( از کلمه” نامه”استفاده می شود.

    مانند:

    شناس نامه)شناس+نامه(نوشته ای که اطلاعات شخصی هر فرد در آن می آید.

    سفارش نامه)سفارش+نامه(نوشته ای که در آن از شخصی برای دیگری درخواست انجام کاری می شود

    )روزنامه)روز+نامه_(تقدیر نامه)تقدیر+ نامه_(کارنامه)کار+نامه

    اهداف درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    1 آشنایی دانش آموزان با تفکّر خلّق و کاربرد آن در زندگی
    2 معرفی مولوی و آثار وی به دانش آموزان
    3 گسترش واژگان با استفاده از فرایند ترکیب
    4 تقویت مهار تهای زبان آموزی با طرّاحی نمایش
    5 آموزش بهره گیری از آرایهٔ تشبیه (به طور غیرمستقیم) در نوشتن بند توصیفی
    6 پرورش سواد دیداری و بهره گیری از آن در بند توصیفی
    7 تقویت مهارت درک متن

    واژه آموزی درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    یکی از فرایندهای پر بسامد واژه سازی در زبان فارسی فرایند ترکیب است.

    در این درس ترکیب اسم یا بن فعل آمده است.

    کلمات مرکب که بر اثر فرایندترکیب حاصل می شوند،

    کلماتی هستند که اجزای آنها به تنهایی معنی مستقل دارند

    و پساز ساخت ترکیب و شکل گیری واژهٔ جدید، معنای تازه ای می دهند.

    مثال
    اسم + اسم مانند کتاب نامه
    بن +  فعل اسم مانند شناسنامه

    بازی از جمله فعّالیت هایی است که در برنامهٔ درسی زبان آموزی مورد تأکید است؛

    زیرا دانش آموزان در بازی به ارتقای درک شنوایی و رشد و پرورش قوهٔ بیان، دست می یابند و یاد می گیرند که با یکدیگر فکر کنند و به افکار خود سامان بدهند و به حلّ مسائل با مشارکت یکدیگر برآیند.

    در پایهٔ چهارم، بازی های زبانی همراه با تحرّک و نشاط موردنظر است.

    تدریس کلمات مرکب  در قالب بازی نیز به یادگیری آسان آن می انجامد

    تمرین خواندن درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    تمرین خواندن مانند دروس گذشته انجام شود.

    درست، شمرده، رسا و با لحن مناسب خواندن، مثل همهٔ دروس مورد توجّه و دقّت قرار گیرد.

    در این درس«جمله خوانی»پیشنهاد می شود.

    دانش آموزان به ترتیبی که نشسته اند، خواندن را آغاز می کنند.

    هر دانش آموز یک جمله می خواند و جملهٔ بعدی توسط دانش آموز دیگر خوانده می شود این کار ادامه پیدا می کند تا متن به پایان برسد.

    این روش خواندن، مورد علاقه دانش آموزان است.

    مراحل خواندن به اختصار، در نمودار زیر بعد نشان داده شده است:

    شناخت حرف  ⇐ کلمه خوانی  ⇐   گروه کلمه / عبارت خوانی  ⇐  جمله خوانی

    نمایش درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    دانش آموزان در سال قبل با چهار نوع نمایش و اجرای آن آشنا شدند.

    در اجرای این درس ابتدا دانش آموزان باید به متن نمایشنامه گوش فرا دهند و سپس به طراحی و اجرا بپردازند.

    هنگامی که آنها به متن شنیداری گوش می کنند،

    تمرکز و درک شنیداری آنها تقویت می شود و زمانی که به طراحی نمایش می پردازند خلّاقیت و تفکّر  و تخیل در آنها پرورش می یابد.

    زمان اجرا نیز رفتارهای کلامی و غیرکلامی آنها درانتقال پیام به هنگام سخن گفتن تقویت می شود.

    از همکاران محترم تقاضا می شود وقت فعّالیت هایی مانند این را که در تقویت مهارت های زبانی دانش آموزان بسیار مؤثر هستند،به سایر دروس ندهند.

    توانمند کردن دانش آموزان در مهارت های زبانی نوع تفکّر آنها را نیز شکل می دهد و موجب موفقیت آنها در زندگی اجتماعی می شود.

    املای درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    املای بگرد و پیدا کن

    دانش آموزان در گروه، یک متن املا با 10 جای خالی از متن درس تهیه می کنند
    (جای خالی از کلمات مهم درس باشد بهتر است).

    در بالای متن املا یک جدول با 12 یا 13 خانه کشیده می شود و کلماتی که بایدجاهای خالی را تکمیل کنند،

    به علاوهٔ چند کلمهٔ اضافه در این خانه ها نوشته می شود.

    قبل از شروع فرایند املا از دانش آموزان خواسته می شود متن درس را با دقت در زمان معین (سه تا پنج دقیقه) مطالعه کنند.

    سپس کتاب را بسته و برگه های املای تهیه شده، بین گروه ها جابه جا شود.

    دانش آموزان هر گروه در زمان تعیین شده توسط معلّم باید کلمات را از داخل جدول پیدا کرده و در جاهای خالی بنویسند.

    تصحیح املا با نظارت معلّم در گروه انجام می شود.

    روش دوم که در راهنمای پایه سوم نیز پیشنهاد شده به شرح زیر می باشد.

    با هدف تمرکز برروی لغات و آموزش درست نویسی از دانش آموزان بخواهید

    که در گروه، جدولی طرّاحی نمایند و طبقه بندی واژه های متن درس را انجام بدهند.

    معیار تفکیک لغات را به عهدهٔ گروه بگذارید.

    املا به صورت دو بخشی

    املا مطابق با برنامهٔ تدریس کلیهٔ دروس به صورت دو بخشی شامل املای تقریری و فعّالیت های املایی طرّاحی می شود

    و سطح پیشرفت دانش آموز نسبت به خودش، با توجّه به میزان درست نویسی در ارزشیابی های املایی قبلی، سنجیده می شود.

    اگر یک متن ترکیبی در قالب داستانی کوتاه توسط معلّم تدوین گردد

    برای دانش آموزان جذّاب و قابل توجّه است. برای تولید متن ترکیبی می توانید از روش زیراستفاده کنید:

    ۱ ابتدا کلمات مورد نظر خود را استخراج نمایید.
    ۲ حالا متنی تهیه کنید که تا حدّ امکان از این کلمات در آن استفاده شده باشد.
    مثال زیر، بخشی از املای تقریری معلّم ساخته از متن درس است.

    از روزگاران دور کشور هندوستان، به عنوان یک خطّهٔ زیبا معروف بوده است.
    بازرگانان ثروتمند از تماشای صحنهٔ پرواز دسته های طوطی لذّت می برند.

    از آنجاطوطی ها را به همراه می آورند و این سوغاتی گران بها را به دوستان همزبان خود ارمغانمی دهند.

    تجارت در این کشور ……….

    درس پنجم نوشتاری چهارم ابتدایی

    فعّالیت های نوشتاری 1: املا و واژه آموزی

    درتمرین سوم کلمات در جای خالی به این ترتیب می باشند:

    سالنامه – هفته نامه-  هفت هنامه  – کتابنامه –  سالنامه –  قولنامه  – قولنامه

    فعّالیت های نوشتاری2: املا

    در تمرین دو، علاوه بر تقویت مهارت املانویسی استفاده از رنگ به ایجاد روحیهٔ نشاط در دانش آموزان کمک می کند.

    طراحی این قبیل جداول به عنوان تکلیف شب برای دانش آموزان جالب و مهیّج است.

    فعّالیت های نوشتاری 4: درک متن

    این صفحه شامل دو بخش فعّالیت های درک متن و کتابخوانی می باشد. در قسمت کتابخوانی، یک داستان واحد برای کل کلاس خوانده می شود.

    سپس بچّه ها به صورت گروهی رویدادهای آن را فهرست نموده، شماره گذاری می نمایند.

    فعّالیت های نوشتاری5: نگارش

    در درس گذشته دانش آموزان نوشتن بند توصیفی را آموختند.

    این درس نیز درادامهٔ درس گذشته به آموزش بند توصیفی اختصاص دارد

    با این تفاوت که یک سطح فراتر رفته و به لحاظ ادبی متن زیباتری خلق خواهد شد.

    به همین منظور از آرایهٔ ادبی تشبیه استفاده شده است.

    توجه داشته باشیم که در مورد آرایه تشبیه چیزی آموزش ندهیم و با سبکی که در کتاب نوشتاری ارائه شده، مطلب را بیان کنیم.

    نمونه سوال فارسی چهارم ابتدایی

    آموزش درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    قالب این شعر:مثنوی شاعر:مولوی

    روش تدریس درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس:

    ایفای نقش،روشن سازی طرز تلقی

    روشن سازی طرز تلقی:این طرح برای دانش آموزان فرصتی را فراهم می کند تا عقاید متنوع هم کلاسی های خود را بشنوند و آنان را قادر می سازد که کشف کنند.

    در داستان طوطی و بازرگان ،طوطی نماد انسان،بازرگان نماد دنیا و قفس نماد جماد و ماده و درحقیقت شهرت طلبی است که جان انسان را در بند خود گرفته است.

    معنی شعر های درس رهایی از قفس:

    بیت ۱.بازرگان به طوطی گفت:چه هدیه ای می خواهی که من از سرزمین هندوستان برای تو بیاورم؟

    بیت۲.طوطی گفت:در آنجا وقتی طوطیان را میبینی ،شرح حال ما را برایشان بگو.

    بیت۳.بگو آن طوطی که مایل به دیدن شما بود،به خاطر تقدیر و سرنوشت آسمانی در دست ما زندانی است.

    بیت۴.چرا این کار را کردم و چرا این پیام را دادم؟طوطی بیچاره را به خاطر این سخن نسنجیده ،ناراحت و رنجیده کردم.

    بیت ۵.بازرگان کار معامله و تجارت را تمام کرد و خوشحال به سوی منزل بازگشت.

    بیت ۶.برای هر غلامی ،هدیه ای آورد و سهم هر کنیزک را به او داد.

    بیت ۷.طوطی گفت: هدیه من کجاست؟هر چیزی را که گفتی و هر چیزی را که دیدی ،برایم بازگو کن.

    بیت ۸.گفت شکایت های تو را با گروهی از طوطیان همانند تو در میان گذاشتم.

    بیت ۹.گفت:آن طوطی که از درد تو آگاه شد ،ترسید و بر خود لرزید و مرد.

    معنی واژه ها درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی

    ثروتمند:دارا،توانگر

    شیرین زبان:شیرین گفتار،شیرین بیان،شیرین سخن

    غلام:بنده،نوکر

    سوغاتی:ره آورد،ارمغان،هدیه

    گران بها:نفیس،باارزش،قیمتی

    ارمغان:هدیه

    خطه:پاره ای از زمین،شهر بزرگ،ناحیه،کشور

    مشتاق:آرزومند،مایل،راغب

    قضا:تقدیر،سرنوشت

    حبس:زندانی کردن،بازداشتن،زندان

    هم زبان:هم صحبت،کسانی که با یک زبان حرف می زنند

    دلتنگ:پریشان،غمگین

    قول داد:وعده داد،مقرر گردید

    پیغام:خبر،پیام،مژده

    بازگو کند:بیان کند

    صحنه:منظره ای واقعی یا خیالی که رویدادی را نشان می دهد.

    شگفت زده:متعجب

    دلش برای آن سوخت:کنایه از ناراحت شد

    گفت خام :سخن ناپخته.بی تجربه

    تجارت:بازرگانی کردن،داد و ستد

    شادکام:خوشحال،کامروا،کامران

    کنیزک:دخترک یا زنی که برده باشد

    نشان:سهم،نصیب

    کو:کجاست

    خواجه:سرور،بزرگ،پول دار

    همتا:نظیر،مانند،معادل،مساوی

    زهره:کیسه ی صفرا

    زهره اش برید:بسیار ترسید

    دلداری دهد:تسلی دهد،غم خواری کند

    از دست رفته است:کنایه از مرده است

    زاری:گریه ی سوزناک

    هم خانواده:

    شگفت زده:شگفت انگیز

    موضوع:وضع،اوضاع

    مشتاق:اشتیاق،شوق

    شرمنده:شرمسار،شرمگین

    پیام:پیامبر،پیام رسان،پیامک

    شکایت:شاکی

    سکوت:ساکت

    تجارت:تاجر،تجار

    لذت:لذیذ

    اسیر:اسارت

    حبس:محبوس

    متضاد:

    زیبا#زشت

    شیرین#تلخ

    گران بها#ارزان

    اسیر#آزاد

    بخواه#نخواه

    ساکت#شلوغ

    بالا#پایین

    خام#پخته

    کوتاه#بلند

    پیام درس:

    برای آزادی و رهایی از قفس و آزاد زندگی کردن در دنیا باید بعضی از دل بستگی ها را که سبب می شود انسان ها در دام بیفتند،رها کرد .اصل پیام این است که انسان ها برای آزاد زیستن باید به دنیای مادی دل نبندند تا گرفتار نباشند.

    در داستان (طوطی و بازرگان) مولوی،همان روح و روان انسان است و قفس،همان جسم و تن انسان و رهایی از دنیای مادی همان ازاد شدن است.

    تاریخ ادبیات درس رهایی از قفس پنجم:

    این شعر از کتاب(مثنوی مولوی)،شاعر قرن هفتم است.در این داستان،مولوی،شخصیت های بازرگان و طوطی را به زبان شعر بیان میکند که بعضی از بیت ها را در این درس خواندیم.

    بخوان و بیندیش: قدم یازدهم نوع نثر:ساده و روان

    معنی واژه ها

    گنبد کبود:آسمان کبود

    کولش:شانه ی او

    دنگ:صدایی که از برخورد با میله ها بلند میشود

    مامور: مسول انجام کاری

    ماجرا:داستان،اتفاق

    توی:داخل

    پیام درس رهایی از قفس پنجم :

    ارزش هر کس به توانایی،علم و خرد او است.هر کس که تواناتر و باهوش تر باشد از امکانات بهتر و بیشتری بهره میبرد و برعکس کسی که توانایی کنتری داشته وضعیت نامطلوبی دارد همانطور که گفته اند”:هیچ ارزانی بی علت نیست و هیچ گرانی بی حکمت”

    عزیزان تدریس به پایان رسید امیدوارم مفید واقع شده باشد.نظرات و تجربیات خود را برای بهبود آموزش در قسمت دیدگاه بنویسید.

    نمونه سوالات درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    برای دریافت نمونه سوالات درس پنجم فارسی و سایر دروس فارسی چهارمابتدایی شامل سوالات درس به درس امتحان دی ماه و خرداد و …می توانید از لینک زیر اقدام کنید

    دریافت نمونه سوالات

    کاربرگ درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی  رهایی از قفس

    برای دریافت کاربرگ های درس پنجم فارسی و سایر دروس فارسی چهارم ابتدایی شامل کاربرگ املا،انشا،نگارش و… می توانید از لینک زیر اقدام کنید

    دریافت کاربرگ ها

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    نگاهی به داستان " طوطی و بازرگان " از منظر نقد ساختگرا با رویکرد روایت شناسی.

                             " روایت آزادی از زبان طوطیان شکرشکن "

      روایت شناسی به تعبیری شکل نظام مندی از ساختگرایی است که در عالم همه چیز را

      به صورت روایت می بیند.

      " گریماس " ؛ روایت شناس معروفمی گوید : " روایت محدود به ادبیات نیست . " او معتقد است که ساختار یک داستان در واقع یک لانگ (ساختارهای و قوانینزبان که به صورت دانش انتزاعی در ذهن   وجود دارد) است که هر کدام از گفتارهای ما ارتباطی با آن برقرار می کند . ما در جهان تفاوت ها و تقابل ها را تشخیص می دهیم و بر اساس این تفاوت ها و تقابل ها به عالم معنا می دهیم . به عنوان مثال ، بین مفاهیم عشق و نفرت تقابل وجود دارد ، اما بین گردو وفندق رابطه ی نفی وجود دارد ونه تقابل . یعنی گردو فندق نیست و اگر یک شی ء گردو باشد دیگر وجود فندق منتفی است اما نبود عشق به معنی نفرت نیست . از نظر گریماس ، دو منطق بر حاکم است : تقابل و تفاوت . یعنی مفاهیم در عالم یا در رابطه ی نفی قرار دارند یا در رابطه ی تقابل . در رابطه ی نفی یک سو ، سویی دیگر را نفی می کند و هر دو نمی توانند درست یا غلط باشند ولی در مورد تقابل چنین نیست . دو جفت شکل نفی و تقابل شکل دهنده ی جهان ما و روایت های ما هستند. بر این اساس گریماس مربعی می سازد که در آن مسیر دائما حرکتی اتفاق می افتد. گریماس مثال سیندرلا را می زند : 

                                              نه فقیرــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــنه ثروت

                                   

    سیندرلا اول ( فقیر) است ، ولی بعد ( نه فقیر ) می شود و بعد از یافتن شاهزاده ثروتمند می شود. یعنی حرکت روایت از فقر آغاز می شود و به نه فقیر می رسد و در پایان به ثروت می رسد.

    ( برای تکمیل اطلاعات در این زمینه می توانید به کتاب نظریه های روایت ، نوشته ی والاس مارتین ، ترجمه ی محمد شهبا مراجعه کنید . )

    بر این اساس نگاهی داریم به داستان " طوطی و بازرگان " از منظر نقد ساختگرا با رویکرد روایت شناسی.

    ***************************************************************

    در داستان طوطی و بازرگان ما شاهد دو سبک زندگی متضاد هستیم: زندگی در محدوده ای امن ولی بدون لذت بردن از آزادی و زندگی در گستره ای نا محدود و پر خطر ولی همراه با لذت آزادی. این داستان عمدتا درباره ی آموزش انسان و حرکت او از نظام اسارت ، به نظامی متضاد آن ؛ یعنی رهایی است. بر اساس مربع گریماس ، طوطی در ابتدا اسیر است ، در قفس خود را به مردن می زندو هنوز( نه آزاد ) است و در نهایت به آزادی می رسد و( نه اسیر ) می شود.

    آموزشی که در این داستان داده می شود ، پاسخی نمادین به این پرسش استکهپیامدهای نفی یا انکار آزادی چه می تواند باشد؟ دستاوردهای نظام رهایی ، به تدریج نتیجه ی نفی و انکار آزادی را در داستان به ما نشان می دهد. بر اساس مربع گریماس ، اگر طوطی به تقابل بین آزادی و رهایی پی نبرد و از اسارت به سمت رهایی حرکت نکند ، مرگ در قفس و تجربه نکردن پرواز نصیب او خواهد شد و داستان به ما نشان می دهد که در صورت نفی آزادی ، مرگ و فراموشی در قفس سرنوشت منکر آزادی است. زیرا نقشی که طوطی بازی می کند ما را به این سوق می دهد که قفس در تقابل با باغ است و طوطی ِ قبل از رهایی منفعلی است که در تقابل با طوطیان فعال هندوستان است و مرگ نیز در تقابل با زندگی است و همه این تقابل ها و تضاد ها در مربع گریماس قابل پی گیری است.

    از نظر ساختاری داستان طوطی و بازرگان ، جنبه ی اجرایی دارد.ماموریتی از طرف طوطی به بازرگان داده می شود تا پیامی را برساند و طوطیان دریافت کننده ی پیام هستند و درراهبازگشت بالعکس می شود.کنش گر ها از نوع داستان های ارتباطی هستند ، یعنی در این ساختار روایی طوطیان آزاد فرستنده ی پیام هستند و طوطی اسیر گیرنده ی پیام است و هم چنین طوطیان رها کنش گر یاری رسان هستند و بازرگان که بر اسارت طوطی در قفس اصرار دارد ، کنش گر بازدارنده است.

    اما از نگاه تودورف ، در موقعیت اولیه ، طوطی اسیر است . کنشی که اتفاق می افتد این است که طوطی به وسیله ی طوطیان دیگر به طور غیر مستقیم آموزش می بیند و در موقعیت جدید ، طوطی آزاد می شود.از نظر ویژگی ، طوطی در ابتدا غمگین و افسرده و منفعل است ، پس از دریافت پیام و عملکرد صحیحش و بیرون رفتن از قفس ، شاد و فعال می شود.

    اما با توجه به نگاه ژنت ، ما یک داستان داریم که طوطی ای به واسطه ی عرضه ی زیبایی خویش در قفس اسیر است ، سرانجام از اسارت خسته می شود و با دریافت رمز رهایی از طرف دوستان رهایش ، خود را به مردن می زند و به رهایی می رسد.

    ( recite ) در این داستان چیست؟ طوطی در می یابد که برای رهایی باید از زندگی در حیطه ی تایید چشم ها دست برداشت و ما در آخر داستان با طوطی آزادی مواجهیم که از نادانستگی به دانستگی رسیده است.

    اما شیوه ی روایت گری به گونه ای است که ما در طول زمان روایت با وقفه مواجه می شویم. روایت راوی در مقاطعی از داستان قطع می شود و هم زمان با آن لحن راوی نیز بنا به مضمون روایت از حالت راوی داستانی به حالت وعظ و پند و خطابهتغییر می کند و راوی به بسط مفهومی در داستان می پردازد.دراین داستان بحث بر سر کارکرد زبان و گفتار در زندگی ، از این مقوله است.

    گریز های راوی به شرح و بسط مطالب تکمیلی و بازگشت دوباره به داستان ، تداوم روایت را با درنگ همراه کرده است.

    اما در بخش حالت ، روایت فاقد کانون است ، یعنی از زبان راوی واقف به همه ی ماجرا و خارج از حوزه ی عمل ، روایت شده است.راوی خارج از داستان است و خود را داخل داستان نمی کند وبرای خود نفشی تعریف نمی کند و فاصله تا آخر داستان رعایت می شود.

                                                                                                                                             زهرا عبدی

    منبع مطلب : naghed86.blogfa.com

    مدیر محترم سایت naghed86.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تحلیل نشانه شناختی شش روایت از حکایت «طوطی و بازرگان»

    ‌ چکیده

    ‌ واژه های کلیدی:

    ‌ 1- مروری بر حکایت و مآخذ آن

    ‌2- پیشینه ی تحقیق درباره ی حکایت «طوطی و بازرگان»

    ‌ 3- رویکرد نشانه شناسی

    ‌ 4- تحلیل نشانه شناختی روایت ها

    1-4- گونه ی اول: متون دینی و تفسیری: تفسیر ابوالفتوح و تفسیر گازر

    2-4- گونه ی دوم: متون روایی: عجایب المخلوقات

    3-4- گونه ی سوم. متون عرفانی: اسرارنامه، مثنوی و دقایق الطریق

    1-3-4- روایت اسرارنامه

    ‌ 2-3-4- روایت مثنوی مولانا

    ‌ 3-3-4- روایت دقایق الطریق

    ‌ 5- نتیجه گیری

    پی نوشت ها :

    1- دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
    2- کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
    3-Semiology .
    4- .Saussure
    5- Piers.
    6- Jakobson.
    7- .Barthes
    8- Kristeva.
    9- .Morise
    10- .Signifier
    11- .Signified
    12- representment.
    13- interpretant.
    14- object.
    15- Signification.
    16- plot.
    17- code.
    18- خطوط تیره در این جدول نشانه شباهت بخش روایی در روایت بعدی است. ضمن اینکه لفظ حکیم هند در روایت های مثنوی و دقایق الطریق به بازرگان تبدیل شده است.
    19- Flickers of meaning.
    20- نگاه کنید به: محسن غرویان «معانی حکمت»، مجله ی کیهان اندیشه، ش 69.
    21- homogenizing.
    22- بارت در تقسیم بندی خویش به رمزگان پروآیرتیک (proairetic) یا رمزگان کنش ها اشاره می کند. تحت این رمزگان می توان هر کنشی را در داستان بررسی کرد. در یک داستان کنش ها در هم می روند و با هم تداخل می کنند و در پایان همگی کامل می شوند. (اسکولز، 1379: 216).
    23- علی محمد حق شناس در این باره می نویسد: «از رهگذر القای معانی، نشانه های شعری دیگر نشانه های به مفهوم سوسوری نیستند، مدلول معینی ندارند که به آراستگی به دال ها چسبیده باشند؛ بلکه دال هایی هستند که می توانند به بسیاری مدلول ها مربوط شوند و خود حاصل تأثیر دال هایی باشند که آن ها را احاطه کرده اند». (1386: 36).

    منبع مطلب : rasekhoon.net

    مدیر محترم سایت rasekhoon.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    امیر حسین 21 روز قبل
    -1

    نتیجه میگریم که هیچوقت نباید حیونا رو عزیت کنیم

    سهیلا نازمی 9 ماه قبل
    -1

    نتیجه گرفتیم که آن طوطی هندوستان لرزید و آن

    ناشناس 9 ماه قبل
    -2

    به ای سوال من جواب بدین زمان ومکان درس رهایی از قفس کلاس چهارم چیست

    ناشناس 9 ماه قبل
    0

    نقشه عناصر درس رهایی از قفس کلاس چهارم

    ناشناس 9 ماه قبل
    -1

    زمان ومکان درس رهایی از قفس کلاس چهارم

    ناشناس 9 ماه قبل
    -1

    نقشه عناصر درس رهایی. زمان .مکان

    0
    ناشناس 9 ماه قبل

    زمان ومکان درس رهایی از قفس

    ناشناس 9 ماه قبل
    0

    زمان درس رهایی از قفس

    ناشناس 9 ماه قبل
    0

    ازدرس رهایی از قفس کلاس چهارم چه نتیجه ی‌گیریم

    ￷@ 10 ماه قبل
    1

    ￵همه آزادی را دوست دارند و نباید پرندگان را زندانی کرد

    نتیجه داستان رهایی از قفس 10 ماه قبل
    0

    نتیجه داستان رهایی قفس

    یوسف 10 ماه قبل
    0

    نتیجه گیری درس رهایی از قفس

    ناشناس 10 ماه قبل
    0

    من هم نمدانم ای کاش دوستان جواب را می گفتن

    صغرا برم 10 ماه قبل
    -1

    نتیجه گیری درس رهایی از قفس

    نتیجه درس رهایی از قفس 10 ماه قبل
    -1

    نتیجه درس رهایی از قفس

    -1
    ناشناس 9 ماه قبل

    نتیجه میگیریم که نباید کسی رو عذیت کنیم

    فاطمه 11 ماه قبل
    -1

    از درس رهایی از قفس چه نتیجه ای میگیریم

    0
    ￷@ 10 ماه قبل

    ￵ازادی حق همه است همه مخلوقات حق دارند ازادانه زندگی کنند

    مهدی 11 ماه قبل
    -1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید