توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    اعضای خانواده چگونه محبت خود را نشان می دهند

    دسته بندی :
    1. اسک 98
    2. مطالب سایت
    4بازدید

    اعضای خانواده چگونه محبت خود را نشان می دهند را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    محبت میان اعضای خانواده چگونه شکل می گیرد؟!

    دروس اجتماعی سوم ابتدایی 1395

    نمونه سوالات مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی 95-94 :

    درس اول

    1-چه کارهایی در بیمارستان انجام می دهند تا نوزادان با یکدیگر عوض نشوند؟

    1-    دور دست آن ها نواری می بندند که روی آن نام خانوادگی ،نام مادر، قد،جنسیت، وزن نوشته اند.

     2- کف پای نوزاد را جوهری می کنند و روی کاغذ فشار می دهند و اثر کف پای نوزاد را می گیرند.

    2-توانایی نوزاد دوماهه در دیدن و شنیدن چگونه است ؟

    در دو ماهگی درست نمی بیند ولی صداها را خوب می شنود.

    3-منظور از محل تولد و محل صدور در شناسنامه چیست ؟

     منظور از محل تولد مکانی است که شخص به دنیا آمده است و محل صدور مکانی که شناسنامه صادر و دریافت شده است .

    4- شناسنامه چه اهمیتی دارد؟

    شناسنامه ی هر کسی نشان می دهد که او کیست . و از کدام خانواده و اهل کدام کشور است .

    5-چرا باید در نگهداری شناسنامه دقت کنیم ؟

    چون برای خیلی کارها مانند ثبت نام در مدرسه ، گرفتن دفترچه ی بهداشتی ، ازدواج و کار از شناسنامه استفاده می کنیم برای همین باید در نگهداری آن دقت کنیم .

    6- چه اطلاعاتی در صفحه ی اوّل شناسنامه ثبت شده است ؟

    نام و نام خانوادگی ، نام پدر، نام مادر، تاریخ تولّد (روز / ماه/ سال) شماره ی ملّی ، محلّ تولّد ، محلّ صدور شناسنامه

    درس دوم مطالعات اجتماعی پایه سوم ایتدایی

    من بزرگ تر شده ام

    1-دو مورد از تغییرات بدنتان از زمان تولّد تاکنون را نام ببرید؟

    وزن ما بیشتر و قدّمان بلند تر شده است

    2- وقتی متولّد شدید، به چه نوع غذایی نیاز داشتید؟ فقط شیر مادر

    2-    در دوران نوزادی برای این که نیاز شما برطرف شود ، چه می کردید؟

     با گریه کردن دیگران را متوجه نیازمان می کردیم .

    4-آیا بازی های امروزی شما با دو یا سه سالگی تان فرق دارد؟

    بله بازی هایمان بیش تر فکری شده است .

    5-ایاتغییراتی در نیاز های شما به وجود آمده است ؟

    بله ، همراه با رشدمان در نوع بازی ها و غذایمان تغییر ایجاد شده است و چیز های مختلف تیش تری نیاز د اریم .

    6- کارهایتان را را از چه کسانی یاد گرفته اید ؟

    پدر،مادر، بزرگ ترها و معلّم

    7- آیا می توانید بگویی وقتی که دو یا سه ساله بودید ، چه کارهایی را نمی توانستید انجام دهید ؟

    کارهایی که نیاز به مهارت زیاد داشتند ، مثل باز و بسته کردن در اتاق ، زیب لباس ، کفش پوشیدن ، نوشتن و...

    درس سوم مطالعات اجتماعی پایه سوم دبستان

    آیا ما مثل هم هستیم

    1-    چه تفاوت هایی بین شما و دوستانتان وجود دارد؟

    همه ی ما در شکل و قیافه مانند، رنگ مو، پوست و چشم ، قیافه، قد و هیکل با یکدیگر تفاوت داریم .

    2-    بین شماو دوستانتان چه شباهت هایی وجود دارد؟

    همه ی ما به غذا ،آب ، محبّت ومهربانی ، آرامش نیاز داریم و چیز های زیبا را دوست داریم .

    3-    چرا دیگران ّ بعضی از کارها را بهتر انجام می دهند؟

     چون هر یک از ما استعدادها و توانایی هایی داریم که باعث می شود ، بعضی از کارها را بهتر انجام دهیم .

    4-چرا خداوند ما انسان ها را ، با شباهت ها و تفاوت های مختلف آفریده است ؟

    برای این که انسان ها بتوانند کارهای متفاوت و مختلف انجام دهند و برای یک دیگر ممفید باشند.

    5-چرا مسخره کردن دیگران کار نادرستی است ؟

    چون مسخره کردن یکی از صفات ناپسند است و دوستی ها را از بین می برد.

    6-از معلّم خود بپرسید خداوند در قرآن در این باره چه فرموده است ؟

    خداوند می فرماید : ای گروه مسخر ه کنندگان ، دیگران را مسخره نکنید شاید آنان که مسخره می شوند ، از شما بهتر باشند.

    7- اگر همه ی انسان ها مثل هم بودند ، همه یک شکل و یک قیافه داشتند و علاقه ها و توانایی هایشان کاملا شبیه هم بود چه می شد ؟

    نمی توانستند یک دیگر را از هم تشخیص بدهند و در شغل های مختلف و موقعیّت ها ی مختلف کار کنند و نیاز های یکدیگر را برطرف کنند و زندگی سخت و کسل کننده می شد.

    فصل دوم مطالعات اجتماعی درس چهارم پایه سوم

    اعضای خانواده

    1-خانواده چگونه بوجود می آید ؟ با ازدواج زن و مرد

    2- تعداد اعضای خانواده چگونه زیاد می شود ؟ با تولّد فرزندان

    3-به نظر شما خانواده ی بزرگ چه خوبی هایی دارد؟

     در خانواده ی بزرگ اعضای خانواده به یک دیگر کمک می کنند و در تصمیم گیری ها نظرهای بیشتری داده می شود و شورو نشاط در این خانواده ها بیشتر است .

    درس 5مطالعات اجتماعی سوم دبستان

    خانواده ام را دوست دارم .

    1-اعضای یک خانواده باید نسبت به هم چگونه رفتار کنند؟

    یکدیگر را دوست داشته باشند و با مهربانی با هم رفتار کنند.

    3-    وظیفه ی پدر و مادر در خانواده جیست ؟

    از فرزندان مراقبت و برای آسایش و تربیت بچّه ها تلاش کنند.

    3-اعضای خانواده چگونه محبّت خود را نشان می دهند؟

    به روش های مختلف ّ مانند گل دادن ،هدیه دادن، و کمک کردن .... به یکدیگر نشان می دهند .

    4-    بچه ها در مقابل زحمت های پدر و مادر چه کارهایی باید انجام دهند؟

    به آن ها احترام بگذارند و از آن ها تشکر کنند. در کارها به آنها کمک کنند. .و با ادب و درس خوان باشند.

    5- چرا همه ی ما دوست داریم در کنار خانواده زندگی کنیم ؟

    چون ما ، در خانواده آرامش و امنیت داریم و در آن می توانیم به خوبی رشد کنیم .

    6-شما چه چیز ها یا کارهایی را از پدر و مادرتان یاد گرفته اید؟

    احترام گذاشتن به دیگران ، نماز خواندن ، خوش قول بودن، مرتّب و منظّم بودن

    7- شما چگونه محبّت خودتان را به پدر و مادر یا کسانی که از شما مراقبت می کنند ، نشان می دهید؟

    با احترام گذاشتن و کمک کردن ، هدیه دادن ، گوش کردن به حرف های آنها و درس خواندن.

    درس ششم اجتماعی تغییر در خانواده 

    1- چگونه تعداد اعضای یک خانواده تغییر می کند؟ با تولّد هر بچّه تعداد اعضای خانواده تغیر می کند و بیشتر می شود.

    2-خانواده های جدید چگونه بوجود می آیند؟ با بزرگ شدن فرزندان و ازدواج آنها

    3- چگونه پدر و مادر صاحب نوه می شوند؟ با ازدواج فرزندان وبچه دار شدن آنها

    4-وظیفه ما در مقابل پدر و مادرمان یا پدر بزرگ و مادربزرگ  که پیر شده اند چیست ؟ باید به آنان احترام بگذاریم و با محبّت و مهربانی از آن ها مراقبت کنیم .

    5- به غیر از تغییر اتی که در درس گفته شد چه تغییرات دیگری ممکن است در یک خانواده به وجود بیاید؟

    1- یکی از اعضای خانواده از دنیا برود.2- فرد دیگری به خانواده اضافه شود.3- پدر و مادر طلاق بگیرند.4- بعضی از اعضای خانواده برای تحصیل یا کار به شهر دیگری بروند.

    از بزرگ تر ها قدر دانی کنیم

    درس 7 مطالعات اجتماعی      پایه سوم

    1-چگونه از مادر بزرگ ها و پدر بزرگها قدر دانی کنیم ؟

    با احترام گذاشتن و نگه داری از آنها و گوش دادن به صحبت های آنان

    2- خداوند در قرآن در باره ی پدر و مادر چه سفارشی می کند؟ به پدر ومادر خود نیکی کنید و هنگامی که پیر شدند با نرمی و مهربانی با آن هاصحبت کنید.

    3-منظور مادر بزرگ از این که به نوه اش می گفت : تو دست منی ، تو پای منی ، تو گوش منی ... چه بود؟

    این که مادر بزرگ کارهایش را به کمک نوه اش انجام می داد.

    4-چرا خدا به مادر بزرگ نوه ی خوب و مهربانی هدیه داده بود؟ چون زمانی که مادر بزرگ دختری کوچک بود . به مادر بزرگش کمک می کرده و او هم ، در حقّش دعا کرده است .

    5-به نظر شما اعضای خانواده ی حمید ، در باره ی بردن مادر بزرگ به سفر، چه تصمیمی بگیرند ؟ چرا؟ تصمیم بگیرند که مادر بزرگ را همراه خود به سفر ببرند . چون مادر بزرگ دوست دارد همراه خانواده از سفر لذّت ببرد.

    6- چرا باید به پدر بزرگ و مادر بزرگ ها و افراد سالمند احترام بگذاریم و از آن ها قدر دانی کنیم ؟ چون آنان تمام عمرشان را برای مراقبت و تربیت فرزندانشان صرف کرده اند و برای موفقیّت آن ها تلاش کرده اند.

    7-پیام قرآنی در باره ی پدر و مادر بنویسید؟

     و قل لهما قولا کریما   « با پدر و مادر خود به نیکی سخن بگو. »

    فصل سوم همکاری در خانواده

    چرا با هم همکاری می کنیم ؟

    1-    چگونه بچه ها در اردوی تفریحی با هم همکاری کردند؟

     کارها را بین خودشان تقسیم کردند و هر یک وظیفه ای را به عهده گرفت.

    2- همکاری در گروه چه فایده ای دارد؟ کارها مرتّب و منظّم و سریع انجام می شود.

    3-اگر قرار باشد همه کارها را یک یا دو نفر انجام دهند چه می شود؟

    آن ها خسته می شوند و کارها سریع انجام نمی شود.

    4- اگر شما براذر یا خواهر کوچکتر دارید بگویید در چه کارهایی به او کمک می کنید؟ به او چیز های جدید یاد می دهم. او را در پوشیدن کفش ،لباس، غذا خوردن و مرتّب کردن وسایل کمک می کنم.

    درس نهم مقرّرات خانه ی ما

    مطالعات اجتماعی سوم دبستان

    1- مقرّرات یعنی چه ؟ مقرّرات یعنی این که چه کارهایی انجام بدهیم چه کارهایی انجام ندهیم .

    2- معمولا چه مقرّراتی در همه ی خانواده ها مشتر ک است ؟

    احترام گذاشتن به یکدیگر، به موقع انجام دادن تکالیف، مرّتب کردن وسایل شخصی

    3-اگر اعضای خانواده هر یک از این مقرّرات را رعایت نکنند چه اتّفاقی می افتد؟

    در خانه بی نظمی ایجاد می شود و آرامش خانواده از بین می رود.

    5-    رعایت مقرّرات چه فایده ای دارد؟

    باعث آرامش خانواده و ایجاد نظم می شود. کارها با سرعت و دقّت انجام می گیرد.

    درس دهم فصل چهارم نیازهای خانواده

    مطالعات اجتماعی سوم دبستان

    1-خانواده ها کالاهای مورد نیاز خود را از کجا تهیّه می کنند؟ از مغازه ها و فروشگاهها

    2- مردم چگونه نیاز هایشان را تامین می کنند؟ از راه کار کردن ،پول به دست می آورند و با آن نیاز های خود را تامین می کنند.

    3- به چه چیز ی در آمد می گویند؟ به پولی که از راه کار کردن به دست می آوریم ، «درآمد» می گویند.

    4-پدر و مادر چگونه نیاز های خانواده را تامین می کنند؟ پدر بیرون از خانه کار کی کند و برای اعضای خانواده وسایل زندگی تهیّه می کندو مادر هم در خانه کار می کند.

    5- شغل زنان در شهرها و روستاها چه تفاوتی دارند؟ در شهرها زنان در اداره ها کارخانه مدرسه یا بیمارستان ها کار می کنند. ولی در روستاها زنان در دوشیدن شیر دام ها ، قالی بافی یا کشاورزی گمک می کنند.

    6-چرا افراد باید شغل های مختلف داشته باشند؟ برای اینکه همه ی نیازهای مردم در جامعه تامین شود.

    6-    اگر همه یک شغل داشته باشند، چه اتّفاقی می افتد؟ فقط یکی از نیازهای مردم جامعه تامین می شود . بنابر این مردم دچار مشکل می شود. 

    درس یازده اجتماعی کلاس سوم دبستان

    1- منابع طبیعی چیست ؟ آب ،خاک، گیاهان ، جانوران، نفت ،و فلزات می گویند.که در طبیعت وجود دارد.

    2-...............ماده ی اولیه ی بعضی از وسایل زندگی ماست .  ( نفت)

    2-    از نفت چه چیز هایی ساخته می شود؟

    ظروف یکبار مصرف ،لاستیک خودرو ، مواد شوینده ، رنگ ،نخ مصنوعی ، پاک کن و وسایل پلاستیکی .

    4- مراحل تولید پارچه را توضیح دهید؟ ابتدا از گیاه پنبه یا پشم گوسفند در کار خانه ی ریسندگی نخ پشمی یا پنبه ای تولید می کنند سپس در کارخانه ی بافندگی از نخ پشمی و پنبه ای پارچه تولید می کنند.

    5- برای کشاورزی چه چیز نیاز است ؟ آب و خاک

    6- به جز گیاه پنبه و پشم گوسفند از چه چیز هایی دیگری نخ تولید می کنند؟ ابریشم و مواد نفتی

    7-لباس ما از چه چیز درست شده است ؟ از نخ

    8-غذای ما از چه راههایی به دست می آید؟کشاورزی و دامپروری

    9- برای دامپروری به چه چیز هایی نیاز است ؟ آب خاک و گیاهان

    10- چرا باید از منابع طبیعی خوب استفاده کنیم ؟ چون تمام شدنی هستند، در ضمن استخراج این منابع پر هزینه است .

    11- غذا لباس و وسایل زندگی ما از چه چیزی بدست می آیند؟ منابع طبیعی

    12- فلزات چگونه بدست می آیند؟ فلزات به صورت سنگ از زیز زمین استخراج می شوند.

    13- مداد از چه چیزی بدست می آید؟ چوب درختان و زغال

    14- قاشق و چنگال و کلید از چه چیزی بدست می آید؟ از فلزات ( سنگ آهن).

    مطالعات اجتماعی سوم درس دوازدهم:

     درست مصرف کنیم .

    1- صرفه جویی یعنی چه ؟یعنی استفاده درست از منابع

    2- برای درست مصرف کردن از منابع چه کارهایی می توانیم انجام دهیم ؟ صرفه جویی کنیم ، از موادّ و وسایل دور ریختنی چیزهای جدید بسازیم وسایل قدیمی که قابل استفاده هستند را دوباره استفاده کنیم .

    3-- زیاده روی در مصرف را چه می گویند؟ اسراف

    4- اسراف یعنی چه ؟ استفاده نادرست و بیش از اندازه از تعمت های خدا .

    5-پس انداز کردن یعنی چه ؟ یعنی مقداری از هر چیزی ، مثل پول را برای مواقع ضروری ذخیره کنیم .

    6-چگونه می توان از منابع طبیعی محافظت کرد؟ منابع را درست و به اندازه مصرف کنیم .

    7-چرا وقتی غذا می خوریم از خداوند تشکر می کنیم ؟ چون همه ی این نعمت ها را خدای مهربان به ما بخشیده است .

    8- چند نمونه از اسراف را نام ببرید؟ زیاده روی در مصرف موادّ غذایی ، در مصرف برق ، گاز و آب و نمونه های بسیار دیگر

    9-چرا باید از منابع طبیعی درست استفاده کنیم ؟ چون استخراج منابع طبیعی بسیار پر هزینه است ، چون منابع طبیعی تمام شدنی هستند ، چون استخراج مواد از منابع طبیعی بسیار پر زحمت است .

    درس 13 مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی

    1-باز یافت چیست ؟ از موادی که قبلا استفاده شده سات دوباره چیز جدیدی بسازیم برای مثال قوطی های فلزی استفاده شده را در کوره حرارت می دهند و از آن چیز جدیدی می سازند.

    2- پدر و مادر چگونه می توانند از مصرف زیاد منابع طبیعی جلوگیری کنند؟ حداکثر استفاده را از منابع داشته باشند و اسراف نکنند.

     3- چگونه از کاغذهای دور ریخته شده دوباره استفاده می شود؟ کاغذهای دور ریخته شده را با دستگاه مخصوص خمیر می کنند و دوباره از آن کاغذ درست می کنند.

    4-ما چه کمکی در رابطه با باز یافت می توانیم انجام دهیم ؟ زباله های بازیافتی خشک را با زباله های دیگر مخلوط نکنیم تا آلوده نشود.

    5-بهترین توصیه برای حفظ منابع طبیعی کدام است ؟ درست و اصولی وبه اندازه مصرف کنیم .

    6-چه نوع زباله هایی را می توان بازیافت کرد؟ زباله های خشک مانند بطری های خالی ، کاغذ باطله ف کارتون خالی ، وسایل فلزی ، شیشه های خالی .

    7- زباله چیست ؟ به موادی که مانند پوست میوه ، باقیمانده مواد غذایی ، کاغذ جعبه مقوایی ، چیز های کهنه و شکسته شده و چیز هایی که دور می ریزیم .

    8- چرا جمع شدن زباله برای سلامتی ما ضرر دارد و خطر ناک است ؟ چون باعث آلودگی محیط زیست شده و همچنی باعث انتقال بیماری و تولید میکروب می شود.

    9- دو روش بهداشتی دفع زباله را نام ببرید ؟ سوزاندن و دفن کردن.

    10- برای بیرون گذاشتن زباله چه نکاتی را باید رعایت کنیم ؟ باید زباله ها را داخل کیسه در بسته قرار دهیم ، زباله های تر و خشک و حتی نان خشک را مخلوط نکنیم ، سر ساعت مشخص شده به محل جمع آوری زباله ها ببریم.

    درس چهاردهم

    1- کارکرد مختلف خانه را ذکر کنید؟ خانه محل امن است در خانه استراحت می کنیم و می خوابیم ، دور هم جمع می شویم و گفت و گو می کنیم و خدا را عبادت می کنیم و مشکلات خود را باهم فکری حل می کنیم و در کارها باهم مشورت می کنیم .

    2- چرا همه ی ما به خانه نیاز داریم ؟ چون برخی از نیازها در خانه بر طرف می شود.

    3-خانه کدام نیاز ما را بر طرف می کند؟ نیاز به محبت و مهربانی دیگران ، رفع گرسنگی ، همدلی و باهم بودن ، امنیت ، آرامش ، تکیه گاه غم و ناراحتی ، گفت و گو خوابیدن ، استراحت ، عبادت ، خوابیدن ، شکر گزاری و دیدن برنامه تلویزیون

    4- چرا اعضای خانواده دور هم جمع می شوند؟ باهم گفت و گو کنند و مشکلات هم را بر طرف کنند.

    درس 15 مطالعات اجتماعی:

    1- چرا شکل خانه های ایران با همدیگر فرق دارد؟چون مردم در مکان های مختلف با آب و هوای متفاوت زندگی می کنند.

    2-معمولا در خانه های حیاط دار چند خانواده زندگی می کند؟ یک خانواده

    3-در شهرهای بزرگ نیاز مردم به خانه چگونه برطرف شده است ؟ با آپارتمان

    4- چرا عشایر در چادر زندگی می کنند؟ برای این که بتوانند هنگام کو چ به راحتی خانه های خود را جابه جا کنند.

    5-عشایر چه کسانی هستند و در کجا زندگی می کنند؟ عشایر مردمی هستند که شعل آن ها دامپروری است و برای یافتن چراگاه برای دام ها به طور مرتّب  از یک منطقه به منطقه ی دیگر کوچ می کنند و در چادر زندگی می کنند.

    6- چرا در مناطق پر باران سقف خانه ها را شیب دار می سازند؟ برای اینکه آب باران به راحتی از روی سقف به زمین بریزد و باعث خرابی خانه نشود.

    7- انواع خانه ها را در ایران نام ببرید؟ خانه های حیاط دار ، خانه های آپارتمانی ، عشایری، روستایی ، خانه های گنبدی ناحیه ی گرم ، خانه های شیب دار جاهای پرباران و خانه های سنگی

    8-چرا در خانه های مناطق گرم از بادگیر استفاده می شود؟ برای خنک کردن هوای خانه ها

    9- در کدام مناطق سقف خانه ها را گنبدی می سازند؟ مناطق گرم

    منبع مطلب : danshnano.blogfa.com

    مدیر محترم سایت danshnano.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جزوه ی مطالعات اجتماعی پایه سوم

    1 ) روی نواری که پرستار هنگام تولد روی دست نوزاد می بندد , چه مشخصاتی ثبت شده است ؟
    پاسخ : نام و نام خانوادگی مادر , قد , جنسیت , وزن .
    2 ) کدام عضو بدن نشان دهنده ی هویت نوزاد است ؟
    پاسخ : کف پا.
    3 ) نوزاد تا چه سنی نمی تواند ببیند ؟
    پاسخ : دو ماهگی .
    4 ) چرا هنگام بغل کردن نوزاد باید مواظب سرش باشیم ؟
    پاسخ : چون هنوز قدرت ندارد و نمی تواند سرش را نگه دارد .
    5 ) " شناسنامه " چه اهمیتی دارد ؟
    پاسخ : نشان می دهد که آن فرد کیست و از کدام خانواده و کدام کشور است .
    6 ) از شناسنامه در چه کارهایی استفاده می شود ؟
    پاسخ : ثبت نام مدرسه , گرفتن دفترچه بهداشتی , ازدواج , کار .
    7 ) در صفحه اول شناسنامه چه اطلاعاتی ثبت شده است ؟
    پاسخ : نام – نام خانوادگی – نام پدر – تاریخ تولد : روز / ماه / سال – شماره ملی – محل تولد – محل صدور شناسنامه .
    درس دوم : من بزرگ تر شده ام
    1 ) از زمان تولد تا کنون , چه تغییراتی در شما بوجود آمده است ؟
     پاسخ : وقتی به عکس ها و لباس های دوران کودکی و نوزادی خود نگاه می کنیم , متوجه می شویم قد ما بلند تر شده است , دندان های شیری افتاده بعد دندان های همیشگی ما درآمده است , موها و ناخن هایمان نیز مرتب رشد کرده اند و ما باید هر چند وقت یکبار آنها را کوتاه کنیم . از اینکه مطالب جدید تری را می آموزیم متوجه رشد مغزمان می شویم .
    2 ) چه تغییرات دیگری را می توانید نام ببیرید که در بدن شما بوجود آمده است ؟
    پاسخ : استخوان های دست و پا و همه ی قسمت های بدن ما رشد کرده اند . قد ما بلند تر شده است و قسمت های دیگر بدن هم در کنار هم رشد کرده اند .
    3 ) وقتی متولد شدید , به چه نوع غذایی نیاز داشتید ؟
    پاسخ : فقط شیر مادر ( تا 6 ماهگی )
    4 ) در دوران نوزادی برای اینکه نیاز شما برطرف شود چه می کردید ؟
    پاسخ : با گریه کردن مادر خود را متوجه نیاز خود می کردیم .
    5 ) آیا بازی های امروزی شما با دو یا سه سالگی تان فرق دارد ؟
    پاسخ : بله , خیلی متفاوت هستند .
    6 ) آیا تغییراتی در نیاز های شما به وجود آمده است ؟
    پاسخ : بله , حالا نیاز داریم با وسایلی بازی کنیم که حس کنجکاوی ما را قانع کند ,  و با هر بازی چیز های جدیدی را یاد می گیریم . هم چنین به غذاهای مختلف نیاز داریم .
    7 ) آیا می توانید بگویید وقتی دو یا سه ساله بودید , چه کار هایی را نمی توانستید انجام دهید ؟
    پاسخ : کارهایی که نیاز به مهارت زیاد داشتند . مثل : دکمه بستن , کفش پوشیدن , باز و بسته کردن زیپ لباس .
    8 ) چه کسانی برای انجام آن کارها به شما کمک می کردند ؟
    پاسخ : پدر و مادر و بزرگتر ها
    9 ) امروز چه کارهایی را می توانید انجام دهید که در گذشته نمی توانستید ؟
    پاسخ : پوشیدن لباس و کفش , رفتن به دستشویی , حمام کردن , خوردن غذا .
    10 ) این کارها را از چه کسانی یاد گرفته اید ؟
    پاسخ : پدر , مادر , مربی مهد کودک , مادر بزرگ , پدر بزرگ و ...
    11 ) آیا مسخره کردن دیگران کار درستی است ؟ چرا ؟
    پاسخ : خیر , چون مسخره کردن یکی از صفات بسیار زشت است  که ممکن است یک فرد داشته باشد . شاید کسی که مسخره می شود , از دیگران خیلی بهتر باشد .
    12 ) خداوند در قرآن درباره ی مسخره کردن چه فرموده است ؟
    پاسخ : خداوند در قرآن می فرماید : ای گروه مسخره کنندگان , دیگران را مسخره نکنید , شاید آنان که مسخره می شوند از شما بهتر باشند .
    13 ) اگر همه ی انسانها مثل هم بودند همه یک شکل و قیافه داشتند و علاقه و توانایی هایشان شبیه هم بود , چه می شد ؟
    پاسخ : انسانها نمی توانستند در شغل های مختلف کار کنند و زندگی کسل کننده ای بود .
     
    درس سوم : آیا ما مثل هم هستیم ؟
    1 ) به هم کلاسی هایتان توجه کنید , آیا به یک دیگر شبیه هستید یا با هم تفاوت دارید ؟
    پاسخ : همه ی ما با هم تفاوت داریم , شکل و قیافه ما با هم فرق می کند رنگ مو , رنگ پوست و چشم , قیافه , قد و هیکل افراد با یک دیگر تفاوت دارد .
    2 ) چه شباهت هایی بین شما وجود دارد ؟
    پاسخ : همه ی ما به غذا  , هوا , آب و محبت و مهربانی , امنیت و آرامش , نیاز داریم  و چیز های زیبا را دوست داریم .
    3 ) چرا بعضی از افراد بعضی کارها را بهتر انجام می دهند ؟
    پاسخ : چون هر یک از ما استعداد ها و توانایی هایی داریم که باعث می شود , بعضی از کارها را بهتر انجام دهیم .
    4 ) چرا خداوند ما انسانها را , با شباهت ها و تفاوت ها آفریده است ؟
    پاسخ : تا انسان ها بتوانند کارهای متفاوت ومختلف انجام دهند  و برای یکدیگر مفید باشند .
    5 ) چند تا از کارهایی را که شما بچه ها می توانید انجام دهید را بنویسید ؟
    پاسخ : درست کردن کاردستی های قشنگ و زیبا با طرح های تازه , خواندن و حفظ آیات قران و عمل کردن به آنها , انجام ورزش های مختلف و مستمر , نوشتن خاطرات هر روز و تبدیل کردن آنها به یک کتاب و انشا ء زیبا  و درس خواندن و کمک به بزرگ ترها .
     
    درس چهارم : اعضای خانواده
    1 ) خانواده چگونه به وجود می آید ؟
    پاسخ : با ازدواج زن و مرد
    2 ) تعداد اعضای خانواده چگونه زیاد می شود ؟
    با تولد فرزندان
    3 ) " اندازه ی خانواده " یعنی چه ؟
    پاسخ : به تعداد اعضای خانواده اندازه ی خانواده می گویند .
    4 ) آیا اندازه ی همه ی خانواده ها با هم برابر است ؟
    پاسخ : خیر , اندازه ی خانواده ها , به خاطر تعداد اعضای آنهای با هم تفاوت دارد .
    5 ) شما دوست دارید در یک خانواده بزرگ زندگی کنید یا خانواده ی کوچک ؟ چرا ؟
    پاسخ : درخانواده ی بزرگ:چون وقتی تعداد خواهر و برادر ها زیاد است در موقعیت های مختلف بیشتر به درد هم می خورند و به هم کمک می کنند .
    درخانواده کوچک:چون وقتی تعداد خواهر و برادر ها کم است  , پدر و مادر برای فراهم کردن وسایل آسایش و راحتی بچه ها به مشکلات کمتری برخورد می کنند .
    6 ) به نظر شما خانواده ی بزرگ چه خوبی هایی دارد ؟
    پاسخ : در خانواده های بزرگ افراد بیشتری در کنار هم زندگی می کنند که هر کدام یک سلیقه , شغل و استعداد خاصی دارند و می توانند به افراد دیگر خانواده کمک کنند . در تصمیم گیری ها نظرات بیشتری داده می شودو شوروهیجان در این خانواده ها بیش تر است . خواهر و برادر های بزرگ تر به کوچک تر ها کمک می کنند .
    درس پنجم : خانواده ام را دوست دارم.
    1 ) اعضای یک خانواده باید نسبت به هم چگونه رفتار کنند ؟
    پاسخ : یک دیگر را دوست داشته باشند و با مهربانی با هم رفتار کنند .
    2 ) وظیفه پدر و مادر در خانواده چیست ؟
    پاسخ : از فرزندان مراقبت کنند و برای آسایش  و تربیت بچه ها تلاش کنند .
    3 ) اعضای خانواده چگونه محبت خود را نشان می دهند ؟
    پاسخ : باید به روش های مختلف محبت خود را به یک دیگر نشان دهند .
    4 ) بچه ها در مقابل زحمت های پدر و مادر , چه کارها یی باید انجام دهند ؟
    پاسخ : به آنها احترام بگذارند و از آنها تشکر کنند و به حرف های آنها گوش کنند , با توجه به توانایی هایشان , در بعضی کارها به آنها کمک کنند , با ادب و درس خوان باشند  و کارهایشان را سر وقت انجام دهند .
    5 ) چرا همه ی ما دوست داریم در کنار خانواده زندگی کنیم ؟
    پاسخ : چون محیط گرم خانواده به ما آرامش می دهد و در این محیط می توانیم به خوبی رشد کنیم .
    6 ) شما چه چیزها و چه کارهایی را از پدر و مادرتان یاد گرفته اید ؟
    پاسخ : نماز خواندن , صبر داشتن در کارها , تمیزی و نظافت , مهربان بودن با دیگران , احترام به بزرگ تر ها , مراقبت از کوچکتر ها .
    7 ) شما چگونه محبت خودتان را به پدر و مادر و یا کسانی که از شما مراقبت می کنند نشان می دهید ؟ پاسخ : با احترام گذاشتن به آنها و رعایت ادب  و کمک به آنها در انجام کارهای  مختلف .
    8) با انجام دادن چه کار هایی پدر و مادرتان را خوشحال می کنید ؟
    پاسخ : با انجام دادن وظایف و تکالیف خود و احترام به دیگران و نظم و دقت در کارها .
    درس ششم : تغییر در خانواده
    1 ) چگونه اندازه یک خانواده تغییر می کند ؟
    پاسخ : با تولد هر بچه اعضای خانواده بیشتر می شود و اندازه ی خانواده تغییر می کند .
    2 ) چرا بعضی بچه ها یا اعضای خانواده به شهر های دیگر می روند ؟
    پاسخ : برای تحصیل یا کار .
    3 ) خانواده های جدید چگونه به وجود می آیند ؟
    پاسخ : وقتی فرزندان بزرگ می شوند و ازدواج می کنند , خانواده های جدیدی به وجود می آید.
    4 ) نوه کیست ؟به بچه ی فرزندان " نوه " می گویند .
    5 ) آیا همیشه پدر و مادر جوان و سالم می مانند ؟ وظیفه ما چیست ؟
    پاسخ : خیر پدر و مادر هم کم کم پیر می شوند .  وظیفه ما احترام و محبت و نگه داری از آنهاست .
    6 ) به غیر از تغییراتی که در این درس گفته شد چه تغییرات دیگری ممکن است در خانواده بوجود بیاید ؟
    پاسخ : ممکن است بر اثر بیماری,سیل , زلزله یا تصادف افراد خانواده از دنیا بروند یا معلول شوند , که در آن صورت به کمک دیگران نیاز بیشتری دارند , ممکن است فرد دیگری به جمع خانواده اضافه شود و با آنها زندگی کند .
    7 ) یک دعا درباره ی اعضای خانواده ات بنویس .
    پاسخ : خدایا , پدر و مادر و خواهر و برادرم را حفظ کن و به آنان سلامتی و عاقبت به خیری عطا فرما ! آمین ! 
    درس هفتم : از بزرگ تر ها قدردانی کنیم .
    1 ) چگونه می شود از مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها قدر دانی و تشکر کرد ؟
    پاسخ : با احترام گذاشتن به آنها و نگه داری از آنها در سالخوردگی و محبت کردن و گوش دادن به صحبت های آنان .
    2 ) چرا سخنان پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها ارزشمند است ؟
    پاسخ : چون آن ها تجربه ی زیادی دارند و گوش کردن به حرف های آنان ما را در بسیاری از کارهایمان موفق می کند و از بسیاری شکست ها جلوگیری می کند .
    3 ) خداوند در قرآن درباره ی پدر و مادر چه سفارشی کرده است ؟
    پاسخ : به پدر و مادر خود نیکی کنید و چنانچه پیر شدند با نرمی و مهربانی با آنها سخن بگویید.
    4 ) آیه قرآنی که درباره ی نیکی کردن به پدر و مادر می باشد کدام است ؟
    پاسخ :  « و با لوالدین احسانا »  و به پدر و مادر خود نیکی کنید .
    یعنی : نیکی و خوبی به پدر و مادر از بالاترین نیکی هاست .
     
    درس هشتم : چرا با هم همکاری می کنیم ؟
    1 ) در اردوی تفریحی ، بچه ها چگونه با هم همکاری می کنند ؟
    پاسخ : کار ها را تقسیم کردند و هر یک وظیفه ای را به عهده گرفتند .
    2 ) همکاری آن ها چه فایده ای داشت ؟
    پاسخ : کارها , مرتب , منظم و سریع انجام شد و هیچکس بیکار نبود .
    3 ) اگر قرار بود همه ی کار ها را یک یا دو نفر انجام دهند چه می شد ؟
    پاسخ :  آن  یک یا دو نفر خسته  می شدند و از شرکت کردند در اردو پشیمان   می شدند .
    4 ) آیا درست است که همه ی کار های خانه را یک نفر انجام بدهد ؟ چرا ؟
    پاسخ : خیر , چون قرار است همه از نتیجه آن استفاده کنند  پس بهتر است همه به هم کمک کنند تا کسی خسته و آزرده نشود و به همکاری در قرآن نیز سفارش شده است .
    5 ) اگر شما برادر یا خواهر کوچک تر دارید بگویید در چه کار هایی به او کمک می کنید ؟
    پاسخ : در پوشیدن کفش و لباس , در غذا خوردن , درس , نظافت , مرتب کردن وسایلش .
     
    درس نهم : مقررات خانه ی ما
    1 ) مقررات یعنی چه ؟
    پاسخ : مقررات یعنی چه کار هایی را باید انجام بدهیم یا چه کار هایی را انجام ندهیم .
    2 ) در خانواده ی شما چه مقرراتی وجود دارد ؟
    پاسخ : -1 کوچکتر ها به بزرگ تر ها احترام می گذارند .
    -2بزرگ تر ها با کوچکتر ها مهربان هستند و به آنها کمک می کنند .
    3- هر کس وسایل شخصی خود را جمع آوری و مرتب می کند .
    4- روز های جمعه به دیدار اقوام می رویم .
    5- به موقع می خوابیم و به موقع درس می خوانیم .
    3 ) کدام مقررات در خانواده همه ی شما مشترک است ؟
    پاسخ : احترام به بزرگ ترها – محبت به کوچک تر ها – جمع آوری وسایل شخصی .
    4 ) اگر اعضای خانواده , هر یک از مقررات را رعایت نکنند , چه اتفاقی می افتد ؟
    پاسخ : به خانواده آسیب می رسد و اعضای خانواده با یک دیگر بد می شوند .
    5 ) رعایت مقررات چه فایده ای دارد ؟
    پاسخ : باعث آرامش خانواده و ایجاد نظم می شود . چون همه در همه ی کار ها , همکاری می کنند و یک نفر خسته نمی شود و به دلیل نظمی که وجود دارد کار ها با سرعت بیشتری انجام می شود .
     
    درس دهم : نیاز های خانواده چگونه تامین می شود ؟
    1 ) خانواده ها کالا های مورد نیاز خود را از کجا تهیه می کنند ؟
    از مغازه ها,فروشگاه ها,سوپرمارکت و....
    2 ) تعدادی از کالا هایی را که خانواده شما از آن استفاده می کند نام ببرید ؟
    وسایل برقی , یخچال , تلویزیون , رادیو , رایانه , و ...
    وسایل مدرسه و لوازم التحریر , کیف , کتاب , دفتر , مداد , تراش , ...
    مواد خوراکی : انواع میوه , گوشت , سبزیجات , نان , حبوبات ....
    پوشاک : جوراب , پیراهن , شلوار , مانتو .
    3 ) مردم چگونه نیاز هایشان را تامین می کنند ؟
    از راه کار کردن
    4 ) در آمد چیست ؟
    به پولی که از راه کار کردن بدست می آوریم " در آمد " می گوییم .
    5 ) وظیفه پدر و مادر در خانواده چیست ؟
    پاسخ : پدر : بیرون از خانه کار می کند و برای همسر و فرزندانش وسایل زندگی تهیه می کند . مادر : در خانه کار می کند .
    6 ) زنان چگونه به در آمد خانواده کمک می کنند ؟
    پاسخ : در بعضی خانواده ها زنان به غیر از کار در خانه , شغل دیگری هم دارند و از این راه به در آمد خانواده کمک می کنند .
    7) معمولا در شهر ها و روستا ها زنان به چه مشاغلی رو می آورند ؟
    پاسخ :
     در شهر ها : زنان در اداره , کارخانه , مدرسه , یا بیمارستان کار می کنند .
    در روستا ها : زنان در دوشیدن شیر دام ها , قالی بافی یا کشاورزی کمک می کنند .
    8       ) شغل هر یک از افراد زیر را بنویسید و بگویید درآمد آن ها چگونه بدست می آید ؟
    1-    خلبان : در آمد او از راه استخدام در یک شرکت هواپیمایی و پرواز کردن به دست می آید , که به آن " حقوق " میگویند .
    2-    معلم : در آمد او از راه درس دادن به دانش آموزان به دست می آید .
    3-    چای کار : در آمد او از راه کشاورزی و چیدن و خشک کردن برگ سبز چای بدست می آید.
    4-    مکانیک : در آمد او از راه تعمیر ماشیین ها بدست می آید .
    5-    سبد باف : در آمد او از راه تولید و ساختن سبد و حصیر بدست می آید .
    6-    کارمند آزمایشگاه و دکتر پاتو بیو لو ژیست : در آمد او از راه بررسی انواع  مختلف مواد و پیدا کردن بیماری ها و آزمایشات بدست می آید .
    9) آیا در همه ی مشاغل , افراد کالا تولید می کنند ؟
    پاسخ : خیر , در بعضی از کار ها خدمتی به دیگران انجام می دهند .
    10 ) چرا افراد باید شغل های مختلف داشته باشند ؟
    پاسخ : افراد باید شغل های مختلف داشته باشند تا نیاز های مختلف یک جامعه بر طرف شود .
    مثلا : اگر همه ی افراد  یک جامعه پزشک یا پلیس باشند . آن وقت چه کسی نان بپزد , چه کسی خیابانها را تمیز کند , چه کسی مواد غذایی بفروشد و ... پس اگر همه یک شغل داشته باشند , نیاز های افراد جامعه بر طرف نمی شود  و جامعه دچار مشکل می شود .
     
     
    درس یازدهم :منابع
    1 ) غذا های ما از چه راه هایی بدست می آیند ؟
    پاسخ : از راه کشاورزی و دامپروری
    2 ) برای دامپروری چه چیز هایی لازم داریم ؟
    پاسخ : آب , خاک , گیاهان
    3 ) لباس های ما معمولا از چه چیز درست شده است ؟
    پاسخ : نخ و پارچه ی پنبه ای , پشمی یا نایلونی
    4 ) برای کشاورزی به چه چیز هایی نیاز داریم ؟
    پاسخ : آب و خاک
    5 ) کاغذ , دستمال کاغذی و وسایل چوبی از چه چیزی بدست می آیند ؟
    پاسخ : از قسمت های مختلف یک درخت .
    6 ) در بعضی از وسایل زندگی ما , فلزاتی مثل آهن و مس بکار رفته است . این مواد را از کجا بدست می آورند ؟
    پاسخ : از زیر زمین استخراج می کنند .
    7 ) ماده ی اولیه ی بعضی از وسایل زندگی ما , مثل مواد پلاستیکی از کجا بدست می آید ؟
    پاسخ : نفت
    8 ) چیز هایی را نام ببرید که از مواد نفتی تهیه شده اند ؟
    پاسخ : بنزین , گازوئیل , پلاستیک , لاستیک , مواد شوینده , حشره کش ها , رنگ و ....
    9 ) منابع طبیعی کدامند ؟ پاسخ : به خاک , آب,
    گیاهان , جانوران , نفت و فلزات منابع طبیعی می گوییم و این منابع در طبیعت وجود دارند .
    درس دوازدهم : درست مصرف کنیم .
    1 ) منابع طبیعی چیست ؟
    پاسخ:نعمت های خداوندهستند که دراختیارما قرار داده است , تا از آنها به خوبی استفاده کنیم. مثل : آب , گیاهان و فلزات
    2 ) چگونه از منابع طبیعی درست استفاده کنیم ؟
    پاسخ : با مصرف به اندازه و به موقع می توانیم درست از این منابع استفاده کنیم .
    3 ) برای درست مصرف کردن چه کار هایی می توانیم انجام دهیم ؟
    پاسخ : صرفه جویی کنیم , از مواد و وسایل دور ریختنی چیز های جدید بسازیم , وسایل قدیمی را که هنوز می شود استفاده کرد , تمیز کنیم و استفاده کنیم .
    4 ) در مقابل صرفه جویی چه عملی قرار دارد ؟
    پاسخ : اسراف یا زیاده روی .
    5 ) آیا می توانیم همه ی چیزهایی را که دوست داریم , بخریم ؟
    پاسخ : خیر , مقدار پولی که ما داریم محدود است و باید به اندازه ی آن خرید کنیم .
    6 ) یکی از کار های خوبی که بچه ها می توانند انجام دهند چیست ؟
    پاسخ : پس انداز کردن .
    آیا این کار فایده ای دارد ؟ بله , درست پول خرج کردن را می آموزند و در مواقع ضروری می توانند از این پس انداز استفاده کنند .
    7) چگونه می توان از منابع طبیعی محافظت کرد ؟
    پاسخ : با درست و به اندازه مصرف کردن آنها .
    8) پس انداز چه فایده هایی دارد ؟ پاسخ : در مواقعی که به پول احتیاج است , نگران نمی شویم و از پس
    انداز خود بر داشت کرده و مشکلات خانواده را حل می کنیم .
    9) اسراف یعنی چه ؟ چند نمونه مثال بزنید .
    پاسخ : اسراف یعنی استفاده نادرست و بیش از حد از هر چیز .
    مثال : وقتی برای مسواک زدن به جای استفاده از یک لیوان آب , شیر آب را باز می گذاریم , در شب لامپ قسمت هایی از خانه را که کاری نداریم , روشن می گذاریم .
    10) خداوند در قران درباره ی اسراف چه فرموده است ؟
    پاسخ : خداوند اسراف کاران را دوست ندارد .
    11 ) چرا وقتی غذا می خوریم از خداوند تشکر می کنیم ؟پاسخ : چون همه ی این نعمت ها را خدای مهربان به ما عطا کرده است .
     
    درس سیزدهم : بازیافت
    1 ) زباله چیست ؟
    پاسخ : به باقی مانده ی مواد غذایی , پوست , میوه , کاغذ ,جعبه ی مقوایی و چیز های کهنه و شکسته شده که دور می ریزیم  « زباله » می گویند .
    2 ) آیا همه ی زباله ها دور ریختنی هستند ؟
    پاسخ : خیر , بعضی از آنها را می توان بازیافت کرد .
    3 ) آیا جمع شدن زباله ها برای ما ضرر دارد و خطر ناک است ؟ چرا ؟
    پاسخ : بله,برای سلامتی ما ضرر دارد . چون باعث ایجاد بیماری های سختی می شود و همچنین حشرات و موش ها و حیوانات دیگر از آن تغذیه می کنند و محیط را بسیار آلوده می کنند .
    4 ) هر شب چه کسانی و چه ساعتی زباله ها را جمع آوری می کنند ؟
    پاسخ : ماموران زحمت کش شهر داری در ساعت 9 شب .
    5 ) زباله ها را پس از جمع آوری  چه می کنند ؟
    پاسخ : به روش های بهداشتی می سوزانند و یا زیر زمین دفن می کنند .
    6 ) بازیافت چیست ؟ مثال بزنید .
    پاسخ : بازیافت یعنی از موادی که قبلا استفاده شده است , دوباره چیز جدیدی بسازند .
    مثال : بطری های شیشه ای یا پلاستیکی و قوطی های فلزی را در کوره حرارت می دهند و از آنها چیز های جدیدی می سازند  . کاغذ های دور ریخته شده را با دستگاهای مخصوص خمیر می کنند و دوباره از آن ها کاغذ درست می کنند .
    7) در مورد بازیافت ما,چه کمکی می توانیم بکنیم ؟
    پاسخ : ما نباید این نوع زباله ها را با زباله های دیگر مخلوط کنیم تا آلوده شوند . ما می توانیم در خانه و مدرسه این زباله ها را جدا کنیم تا برای بازیافت آماده شوند .
    8) آیا بازیافت به حفظ منابع کمک می کند ؟
    پاسخ : بله , چون در این صورت مواد کمتری  استخراج می شود و منابع بیشتری باقی می ماند
     
    درس چهاردهم : خانه ام را دوست دارم .
    1)   چرا همه ی انسانها به خانه نیاز دارند ؟
    پاسخ : چون انسانها موجوداتی اجتماعی هستند  و با هم زندگی می کنند به محبت و دوست داشتن و دوست داشته شدن نیاز دارند , بهترین نوع محبت و صمیمیت را می توان در یک خانواده خوب جست و جو کرد .
    2)   وقت دلتنگی و رنج و غصه , جای آرامش و تکیه گاه کجاست ؟
    پاسخ : خانه ی امن
    3)   اعضای خانواده در خانه چه کار هایی انجام می دهند ؟
    پاسخ : استراحت می کنند , می خوابند , دور هم جمع می شوند , گفت و گو می کنند , عبادت می کنند و اوقات خوشی را می گذرانند .
     
    درس پانزدهم : خانه ها با هم تفاوت دارند؟
    1 ) چرا شکل خانه های ایران با هم فرق دارد ؟
    پاسخ : چون مردم در مکان های مختلف زندگی می کنند  و این مکان ها آب و هوای متفاوت دارند .
    2 ) معمولا در خانه های حیاط دار چند خانواده زندگی می کنند ؟
    پاسخ : یک خانواده
    3 ) در شهر ها برای برطرف کردن نیازبه خانه چه کارهایی انجام می دهند؟
    پاسخ : خانه ها را در ساختمان های بلند مرتبه ( آپارتمان ) می سازند که دارای چند طبقه هستند و تعداد زیادی خانواده در طبقه های آن زندگی می کنند .
    4 ) در خانه های روستایی , در انبارها چه چیز هایی نگه داری می شود ؟پاسخ : محصولات یا وسایل کشاورزی را درانبارها نگه می دارند و حیوانات و دام ها را د ر محل های مخصوصی نگه می دارند .
    5- عشایر چه کسانی هستند و در کجا زندگی می کنند ؟
    پاسخ : عشایر مردمی هستند که شغل آنها دامپروری است و برای یافتن چراگاه برای دام ها بطور مرتب از یک منطقه به منطقه دیگر کوچ می کنند و در چادر زندگی می کنند .
    6 ) چرا در مناطق پر باران , سقف خانه ها را شیب دار می سازند ؟
    پاسخ : تا آب باران به راحتی از روی سقف به زمین بریزد و باعث خرابی خانه نشود .
    7) آیا می دانید این نوع خانه ها ( سقف شیب دار ) را در کدام مناطق می سازند ؟
    پاسخ : در شمال ایران .
    8 ) چرا سقف بعضی از خانه ها را گنبدی می سازند یا از بادگیر , استفاده می کنند ؟
    پاسخ : چون این مناطق گرم است و برای خنک کردن هوای خانه ها این کار را انجام می دهند.
    9) چرا در شهر های بزرگ , ساختمان های بلند مرتبه و یا آپارتمان می سازند ؟
    پاسخ : به دلیل استفاده بیشتر از فضا  و جمعیت زیاد,ساختمان های بلند مرتبه می سازند تا تعداد بیشتری از خانواده ها " صاحب خانه " شوند .
    10 ) کدام خانه ها را می توان از جایی به جای دیگر برد ؟
    پاسخ : چادر عشایری .
    11 ) کدام نوع خانه ها بیشتر در شهر های بزرگ دیده می شوند ؟
    پاسخ : آپارتمان.
    12) کدام خانه ها مخصوص آب و هوای پر باران است ؟
    پاسخ : خانه هایی که شیروانی دارند .
    13 ) کدام خانه ها مخصوص آب و هوای گرم است ؟ پاسخ : خانه هایی که بادگیر دارند .
    14 ) کدام خانه ها مخصوص عشایر است ؟
    پاسخ : چادر عشایری .
    15 ) کدام خانه ها بیشتر از سنگ ساخته شده اند ؟
    پاسخ : خانه های کوهستانی .
     
    درس شانزدهم : خانه ی شما چه شکلی است ؟
    1 ) در هر خانه چه مکان هایی وجود دارد ؟
    پاسخ : اتاق ها – آشپزخانه – دستشویی و حمام و( سرویس بهداشتی ) – اتاق پذیرایی و ...
    2 ) خانه های قدیمی چگونه بودند ؟
    پاسخ : هر کدام چندین اتاق داشتند , در همه ی اتاق ها به روی حیاط باز می شود , آب لوله کشی نداشتند و به همین دلیل آب انبار داشتند , حوض آب وسط حیاط بود , حمام هم نداشتند .
    3 ) در قدیم آب مورد نیاز را چگونه تامین می کردند ؟
    پاسخ : آب را در  " آب انبار "  که گوشه ی حیاط بود , ذخیره می کردند و در موقع نیاز از آن استفاده می کردند .
    4 ) در خانه های قدیمی از حوض آب چه استفاده ای می شد ؟
    پاسخ : ظرف ها و لباس ها را در کنار حوض آب می شستند .
    5 ) مردم در زمان قدیم چگونه حمام می کردند ؟
    پاسخ : از حمام های عمومی که بیرون از خانه ها بود استفاده می کردند .
    6 ) برای خانه سازی به چه شغل هایی نیاز داریم ؟
    پاسخ : شغل های گوناگون ( برق کار , لوله کش , کارگر , بنا , گچ کار و ... )
    7 ) چه کسی نقشه ی خانه را می کشد ؟
    پاسخ : مهندس ساختمان .
    8 ) بنّا و کارگران چه کار هایی انجام می دهند ؟
    پاسخ : دیوار ها و سقف خانه را می سازند
     9) کار لوله کش و برق کار چیست ؟
    پاسخ : لوله کش , لوله های آب را از زیر زمین عبور می دهد و برق کار , سیم کشی می کند و برق را به همه ی مکان های خانه می برد .
    10 ) وقتی وارد خانه می شویم کدام مکان ها سمت راست و کدام مکان ها سمت چپ ما قرار دارد ؟
    پاسخ : در سمت چپ حمام و اتاق خواب ها , در سمت راست آشپزخانه و دستشویی
    11 ) کدام مکان رو به روی ما است ؟
    پاسخ : پذیرایی .
    12 ) حمام بین کدام مکان ها قرار دارد ؟ پاسخ : راهرو و اتاق خواب .
    13 ) کدام اتاق ها به حیاط راه دارند ؟ آشپزخانه در کدام سمت قرار گرفته است ؟
    پاسخ : اتاق خواب – سمت راست .
    14 ) چه کسانی خانه ی شما را ساخته اند ؟
    پاسخ : مهندس , بنا , کارگر , لوله کش , برق کار , گچ کار , آهنگری .
    15 ) به چند گروه تقسیم شوید وهمه ی شغل هایی راکه درساختن خانه ی شما همکاری کرده اند رانام ببرید.
    پاسخ : مهندسی ساختمان , بنّا , لوله کش , برق کار , گچ کار , آهنگر.
     
    درس هفدهم : از خانه محافظت کنیم .
    1 ) چگونه از خانه امان محافظت کنیم ؟
    پاسخ : با استفاده از وسایل مناسب و خوب و رعایت نکات ایمنی
    2 ) برای محافظت از خانه کدام نکات ایمنی را رعایت کنیم ؟
    پاسخ : از افراد متخصص برای نصب وسایل گاز سوز استفاده کنیم . از وسایل گرمایشی مثل بخاری و آبگرمکن در حمام و محیط های بسته استفاده نکنیم , هر چند وقت یک بار شیلنگ های گاز را برسی کنیم و ...
    3 ) اگر در خانه و محیط های بسته بوی گاز را احساس کردیم چه کنیم ؟
    پاسخ : کلید برق را نزنیم , شیر گاز را ببندیم , کبریت روشن نکنیم , پنجره ها را باز کنیم , و با یک حوله ی خیس هوا را به بیرون هدایت کنیم . بدون اجازه و حضور بزرگتر ها به کلید , شیر و لوله های اجاق گاز دست نزنیم .
    4 ) وقتی شعله ی بخاری زرد بسوزد چه اتفاقی می افتد ؟
    پاسخ : گاز سمی تولید می شود .
    5 ) شعله ی بخاری باید به چه رنگی باشد ؟
    پاسخ : رنگ آبی
    6 ) سیم برق پوسیده یا زخمی چه خطری دارد ؟
    پاسخ : خطر برق گرفتگی و آتش سوزی
    7 ) جهت ایمنی وقتی در خانه تنها هستیم چه کنیم ؟
    پاسخ : در را به روی افراد غریبه باز نکنیم و در را هیچ وقت باز نگذاریم .
    8) نگه داری چه موادی در خانه خطر دارد ؟
    پاسخ : ترقه – مواد آتش زا و بنزین
    9) ماموران آتش نشانی چه وظایفی دارند ؟
    پاسخ : وقتی جایی آتش سوزی رخ می دهد , ماموران آتش نشانی با لباس و وسایل مخصوص به آنجا   می روند و آتش را خاموش می کنند و جان و مال مردم را نجات می دهند .
    10)شماره ضروری به هر مورد را بنویسید.
    پاسخ:الف  ) آتش نشانی       ب ) اورژانس     پ ) پلیس          ت ) راهنمای تلفن
     
                                125                  115            110                    118
     
    درس هجدهم : مدرسه ی دوست داشتنی ما
    1 ) مدرسه چگونه جایی است ؟
     پاسخ : جایی که در آن درس می خوانیم و ادب می آموزیم  " یعنی خانه ی دوم ما "
    2 ) کارکنان مدرسه برای این که بچه ها خوب درس بخوانند و چیز های جدیدی یاد بگیرند چه می کنند ؟
    پاسخ : با هم همکاری می کنند .
    3 ) در مدرسه چه چیز هایی یاد می گیریم و چه کار هایی انجام می دهیم ؟
    پاسخ : درس یاد می گیریم و با سواد می شویم , احترام و ادب یاد می گیریم , دوستی و اتحاد را یاد می گیریم و از بدی ها دوری می کنیم .
    4 ) چرا مدرسه جای خوبی است ؟
    پاسخ : چون همه ی چیز های خوب را در مدرسه یاد می گیریم , دوستان خوب پیدا می کنیم و مهارتهای زیادی کسب می کنیم .
    5) هر یک از کارکنان زیر در مدرسه چه کارهایی انجام می دهند ؟
    پاسخ : مدیر : مسئول برنامه ریزی سالانه و کلی مدرسه می باشد.
    ناظم : نظم دهنده و یاور مدیرمی باشد.
    مربی پرورشی : برای مناسبت های مختلف , برنامه اجرا می کند و دینی و قرآن را درس می دهد.
    خدمت گزار : به نظافت کلاس ها و راهرو ها و ...  می پردازد .
    معلمین : هر یک مسئول کلاس خود هستند و درس مربوط به خود را تدریس می کنند .
    مربی بهداشت : مسئول رسیدگی به وضعیت بهداشتی دانش آموزان و محیط مدرسه می باشد.
    6) بچه ها شما چه کار هایی را در مدرسه می توانید انجام دهید ؟
    پاسخ : اسراف نکنیم , مدرسه و وسایل مدرسه را تمیز نگه داریم , به دوستان خود کمک کنیم , در انجام کار های مدرسه و کارهای گروهی همکاری کنیم .
    7 ) در مدرسه شما چه مکان هایی وجود دارد نام ببرید ؟
    پاسخ : کلاس , دفتر , آزمایشگاه , حیاط , سالن ورزش , نماز خانه , اتاق بهداشت .
    8) چه کسانی در مدرسه ی شما کار می کنند ؟ نام ببرید .

    پاسخ : مدیر , ناظم , معلم ها , مربی ورزش , معلم هنر , مربی پرورشی , سرایدار , خدمتکاران


    مقررات حیاط مدرسه : زنگ تفریح در حیاط نباید با سرعت دوید , زباله ها را داخل سطل های مخصوص بریزیم .


     خانمها : پرندوش ، شاهین ، مقصودی                             دیماه 92

                                             بر محمد و آل محمد صلوات

    منبع مطلب : dbonyad.blogfa.com

    مدیر محترم سایت dbonyad.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 4 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید