در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    برای کشاورزی به چه چیزهایی نیاز داریم

    1 بازدید

    برای کشاورزی به چه چیزهایی نیاز داریم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    پیشنهادهایی برای شروع و پیشبرد درس ها : عوامل موثر در کشاورزی

    -شما می توانید از خانواده بعضی از دانش آموزان بخواهید آش محلی منطقه خود را درست کنند و به کلاس بیاورند. بچه ها پس از خوردن آش بگویند در این آش چه محصولات کشاورزی به کار رفته است؟

    -شما می توانید سبدی از میوه ها، سبزیحات، غلات، حبوبات، مغزها و دانه ها و محصولات جالیزی به کلاس بیاورید و از دانش آموزان بخواهید آنها را طبقه بندی کنند. از هر کدام حداقل 2 یا 3 مورد در سبد بگذارید و از دانش آموزان بپرسید کدام یک از این محصولات در منطقه زندگی آنها کشت می شود و کدام یک از نواحی دیگر به آنجا آورده می شود؟

    -شما می توانید تعدادی عکس و اسلاید از انواع کشت ها و محصولات به دانش آموزان نشان دهید.

    بپرسید این فعالیت ها چیست؟ کاشت، داشت، برداشت یا … .

    سپس با انجام این فعالیت ها از دانش آموزان بخواهید سؤالاتی دربارهٔ کشاورزی مطرح کنند.

    برای مثال چرا به کشاورزی نیاز داریم؟ کشاورزی چه نوع فعالیتی است؟ برای کشاورزی به چه چیزهایی نیاز داریم؟ و … .

    -اکنون فعالیت ( 1 ) کتاب را انجام دهید. دانش آموزان را گروه بندی کنید و از آنها بخواهید روی یک کاغذ بنویسند برای تولید یک محصول کشاورزی به چه چیزهایی نیاز دارند؟ به آنها بگویید سعی کنید چیزی از قلم نیفتد وگرنه کار کشاورزی شما مختل می شود. سپس به آنها فرصت دهید و پس از دقایقی از گروه ها بخواهید فهرست خود را بخوانند. بر روی تابلوی کلاس همه عواملی را که دانش آموزان نام می برند، بنویسید. برای مثال: خاک، آب، کشاورز، بیل ، تراکتور، علف چین و …

    سپس به بچه ها بگویید که ما می توانیم این عوامل را به دو گروه طبیعی و انسانی تقسیم کنیم.

    برای مثال: تراکتور، کمباین، بیل، داس و … در گروه وسایل و ابزار قرار می گیرند و این عامل، انسانی محسوب می شود.

    سپس بخش دوم یعنی عوامل طبیعی و انسانی را توضیح دهید. در فرایند تدریس بهتر است از روش پرسش و پاسخ استفاده کنید.

    برای مثال بپرسید آیا همهٔ خاک ها برای کشاورزی مناسب هستند؟

    با توجه به آنچه در سال های گذشته خوانده اید به نظر شما مهم ترین مشکل در بخش کشاورزی ایران چیست؟ بچه ها باید با توجه به وسیع بودن منطقه آب و هوای خشک و گرم به مسئلهٔ آب اشاره کنند و … )کمبود بارندگی و تبخیر شدید( یا بپرسید در بخش کشاورزی با چه شغل هایی روبه رو هستیم؟

    پاسخ پرسش ها را جمع بندی کنید.

    - در این بخش کتاب چون به مسئله چاه و قنات اشاره شده، در صورت امکان تصاویری از چاه و قنات را به دانش آموزان نشان دهید یا شکل قنات و چاه را روی تابلو ترسیم کنید و چگونگی استفاده از آنها را توضیح دهید.

    - اگر در مناطق روستایی که دانش آموزان با کشاورزی آشنایی نسبی دارند زندگی می کنید از آن ها بخواهید تجربه یا خاطره ای در زمینه فعالیت کشاورزی و همکاری با خانواده شان را در کلاس تعریف کنند یا اگر پرسش هایی درباره کشاورزی دارند طرح کنند.

    اکنون از دانش آموزان بخواهید فعالیت 2 یعنی کاربرگه شمارهٔ 5 کتاب را انجام دهند. توجه کنید با انجام این فعالیت، بچه ها مطالبی را که شما تدریس کرده اید، جمع بندی می کنند و به صورت کاربردی در موقعیت جدید نشان می دهند.

    بخش اول کاربرگهٔ 5 به تشخیص عوامل طبیعی یا انسانی مؤثر در موضوع خبرها اختصاص دارد.

    پاسخ ها: 1 طبیعی 2 انسانی 3 انسانی 4 طبیعی 5 طبیعی

    سپس بخش دوم کاربرگه را تکمیل می کنند.

    عوامل طبیعی:

    آب

    خاک

    آب و هوا

    و

    (آفتاب یا نور خورشید)

    عوامل انسانی:

    نیروی کار

    سرمایه

    ابزار و وسایل

    مواد )نهادها(

    به انجام صحیح فعالیت فوق، نظارت کنید تا مطمئن شوید که همهٔ دانش آموزان عوامل را به خوبی یادگرفته اند.

    -سپس به عنوان فعالیت کاوشگری خارج از کلاس( فعالیت شماره3 )، از دانش آموزان بخواهید کاربرگه شمارهٔ 6 کتاب را که پرس وجو درباره غذای محلی است انجام دهند.

    غذای محلی شما چیست؟ از این فعالیت به نحو خوبی می توان استفاده نمود. زیرا عموماً غذاهای محلی یک منطقه ترکیبی از محصولات کشاورزی همان جاست. بنابراین می توان نتیجه گرفت که شرایط جغرافیایی یک منطقه در شکل گیری محصولات کشاورزی آنجا بسیار تأثیرگذار است و به تبع آن رژیم غذایی مردم یک منطقه هم از آن سرچشمه می گیرد. با نوشتن نامه ای به خانواده دانش آموز وی را به مشارکت بیشتر تشویق نمایید.

    خانوادهٔ عزیز، خواهشمندم یکی از غذاهای محلی را انتخاب و موادی که در آن به کار رفته و نحوهٔ پخت آن را به زبان ساده توضیح دهید تا فرزندتان آن را در کلاس ارائه دهد، با تشکر فراوان.

    معلم فرزندتان

    نکته : در این درس به مصرف محصولات کشاورزی ایرانی تأ کید شده است. میوه های ایرانی به دلیل آفتابی بودن کشور ما عطر و طعم برتری نسبت به محصولات مشابه خارجی دارند. دانش آموزان را به استفاده از محصولات ایرانی ترغیب کنید. علاوه بر موضوع عطر و طعم، بر حمایت از کار ایرانی و کشاورزان کشور تأ کید کنید و توضیح دهید چرا باید از تولیدکننده های هم وطن خودمان حمایت کنیم.

    منبع مطلب : schoolmaster6.blogfa.com

    مدیر محترم سایت schoolmaster6.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    برای تولید یک محصول کشاورزی به چه چیزهایی نیاز داریم صفحه 24 مطالعات اجتماعی ششم

    منبع مطلب : nexload.ir

    مدیر محترم سایت nexload.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 11 روز قبل
    0

    عاااااااااااااااا لیه

    مهدی 3 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید