در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    تحقیق درباره انرژی الکتریکی کلاس چهارم

    1 بازدید

    تحقیق درباره انرژی الکتریکی کلاس چهارم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    علوم تجربی پایه ی چهارم ابتدایی- همه چیز درباره ی الکتریسیته

    برق در هر جای زندگی ما نقش مهمی را بازی می کند. به کمک برق خانه های ما روشن می شود،

    غذای ما پخته می شود ، کامپیوتر ، تلویزیون و سایر وسایل برقی ما به کار می افتد . برق باتری باعث حرکت ماشین و روشن شدن چراغ قوه می شود.

    حال در اینجا از طریق آزمایشی می توانید به اهمیت برق پی ببرید. از مدرسه ، خانه یا آپارتمان خود شروع به پیاده روی کنید و کلیه وسایل و لوازم خانگی و ماشینهایی را که با برق کار می کنند را یادداشت کنید، سپس متعجب خواهید شد که تعداد زیادی از وسایل روزمرة ما بستگی به برق دارند.

    اما برق یا الکتریسیته چیست ؟ از کجا می آید ؟ چگونه کار می کند ؟ قبل از اینکه همة اینها را بفهمیم باید اطلاعات کمی درباره اتمها و ساختمانشان داشته باشیم. کلیة مواد از اتمها ساخته شده و اتمها نیز از ذرات کوچکتر تشکیل شده اند. سه ذره اصلی سازنده اتم عبارتند از پروتون ، نوترون و الکترون.

    همانگونه که ماه به دور زمین می چرخد ، الکترونها نیز به دور مرکز یا هستة اتم می چرخند. هسته، مجموعه ای از نوترونها و پروتونها می باشد.

    الکترونها دارای بار منفی و پروتونها دارای بار مثبت هستند. نوترون ها خنثی می باشند، به عبارت دیگر نه دارای بار مثبت و نه منفی هستند.

    در طبیعت اتمهای مختلفی وجود دارد به گونه ای که هر نوع عنصر دارای اتم خاص خودش است. یک اتم سازندة یک عنصر است. 118 عنصر مختلف شناخته شده وجود دارد. بعضی از عناصر، مثل اکسیژنی که تنفس می کنیم، برای زندگی ضروری هستند.

    هر اتم از تعداد مشخصی الکترون ، پروتون و نوترون تشکیل شده است. اما تعداد ذرات یک اتم اهمیتی ندارد. معمولاًٌ تعداد الکترونها باید برابر تعداد پروتونها باشد. اگر تعداد آنها برابر باشد، اتم را خنثی می نامند که در این حالت اتم بسیار پایدار است.

    بنابراین اگر اتمی دارای 6 پروتون باشد ، تعداد الکترونهای آن نیز باید 6 عدد باشد. عنصری که دارای 6 الکترون و 6 پروتون است کربن نامیده می شود. کربن به مقدار فراوانی در خورشید ، ستارگان ، ستاره های دنباله دار ، جو اکثر سیارات و در غذایی که می خوریم وجود دارد. زغال سنگ از کربن ساخته شده است ، و الماسها نیز همینطور . بعضی از انواع اتمها دارای الکترونهایی هستند که به خوبی به هم متصل نشده اند. اتمی که الکترون از دست می دهد، پروتونهایش بیش از الکترون بوده و دارای بار مثبت است. اتمی که الکترون می گیرد دارای ذرات منفی بیشتری بوده و بار منفی دارد.

    یک اتم باردار را یون می نامند.

    الکترونها را می توان از یک اتم به اتم دیگری حرکت داد. هنگامی که این الکترونها بین اتمها حرکت می کنند، برق یا جریان الکتریکی تولید می شود. حرکت الکترونها از یک اتم به اتم دیگر جریان نامیده می شود. در این حالت یک اتم، الکترون گرفته و دیگری الکترون از دست می دهد.

    این زنجیره مشابه گروههای آتش نشانی در زمانهای قدیم است که به کمک سطل آتش را خاموش می کردند. اما به جای اینکه سطلی را از نقطة شروع به نقطة پایان برسانند ، هر شخصی می بایست سطلی از آب برای پرکردن از سطلی به سطل دیگر داشته باشد. بدین ترتیب مقدار زیادی آب از سطل بیرون می ریخت و آب کافی برای ریختن روی آتش وجود نداشت . عبور برق از یک سیم یا یک مدار مشابهت زیادی با آنچه که در بالا گفته شد دارد. هنگام عبور برق از سیم ، بار از یک اتم به اتم دیگر عبور می کند.

    دانشمندان و مهندسان راههای زیادی را برای حرکت دادن الکترونها به خارج از اتمها یافته اند. به عبارت دیگر با اضافه نمودن الکترونها و پروتونها، به جای اینکه حالت خنثی برقرار شود، شما یک پروتون اضافی خواهید داشت.

    از آنجایی که کلیه اتمها می خواهند خنثی باشند ، اتمی که خنثی نیست به دنبال الکترون آزادی جهت پر نمودن محل الکترون از دست رفته می گردد. این اتم غیر خنثی دارای بار مثبت (+) است، زیرا دارای پروتونهای خیلی زیادی می باشد.

    الکترون آزاد در اطراف اتم غیر خنثی منتظر مانده تا مکانی برای آن پیدا شود. الکترون آزاد دارای بار منفی است و هیچ گونه پروتونی برای خنثی سازی آن وجود ندارد . بنابراین می گوییم که این الکترون دارای بار منفی (-) است.

    حال بارهای مثبت و منفی چه رابطه ای با الکتریسیته دارند؟

    دانشمندان و مهندسان چندین روش را برای ایجاد تعداد زیادی اتم مثبت و الکترون آزاد منفی  یافته اند. از آنجایی که اتمهای مثبت جهت خنثی شدن به دنبال الکترونهای منفی بوده ، از این رو آنها قابلیت جذب زیادی به اتمهای مثبت دارند. بدین ترتیب اتم مثبت ، الکترون منفی را جذب کرده و خنثی
    می شود. هر قدر که تعداد اتمهای مثبت یا الکترونهای منفی بیشتر باشد، قدرت جذب دیگری بیشتر خواهد بود. از آنجایی که هر دو گروه مثبت و منفی یکدیگررا جذب می کنند ، جذب کلی را « بار» می نامند.

    زمانیکه الکترونها در بین اتمهای ماده حرکت می کنند، جریان برق تولید می شود. این پدیده ای است که در یک قطعه سیم اتفاق می افتد. الکترونها از یک اتم به اتم دیگر عبور کرده و جریان برق را از یک طرف به طرف دیگر برقرار می کنند ، درست مثل آنچه که در حرکت تصاویر یک فیلم اتفاق می افتد.

    معمولاً قابلیت هدایت جریان برق در هر یک از اشیاء متفاوت است. مقاومت هر شئ، میزان قابلیت هدایت جریان برق را نشان میدهد. بعضی از اشیاء دارای الکترونهای خیلی پیوسته به هم بوده و برق از آنها به راحتی عبور نمی کند. به این نوع اشیاء عایق می گویند . لاستیک ، پلاستیک ، شیشه و هوای خشک دارای مقاومت بالایی بوده و عایق های خوبی هستند.

    سایر مواد دارای الکترونهای ناپیوسته بوده و برق به آسانی از میان آنها عبور می کند. به این دسته از مواد هادی می گویند . اکثر فلزات از قبیل مس ، آلومینیوم یا فولاد ، هادی های خوبی هستند.

    منبع مطلب : www.salmani-moalem.blogfa.com

    مدیر محترم سایت www.salmani-moalem.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس 4 علوم چهارم ابتدایی انرژی الکتریکی

    درس 4 علوم چهارم ابتدایی انرژی الکتریکی

    اهداف درس 4 علوم چهارم ابتدایی انرژی الکتریکی :

    از دانش آموزان انتظار می رود در فرایند آموزش این درس بتوانند:

    با انجام فعالیت های گوناگون مانند گفت گو ، مقایسه کنید ،

     آموزش درس 4 علوم چهارم ابتدایی انرژی الکتریکی

    آمادگی از قبل از یک هفته :
    قبل از شروع آموزش از گروه های دانش آموزی بخواهید با کمک شما وسیله های مربوط به فعالیت های این درس را تهیه کنند.

    صفحه 25 درس 4 علوم چهارم ابتدایی انرژی الکتریکی

    در این درس به انرژی الکتریکی که یک انرژی مهم و پرمصرف است پرداخته می شود،.

    در تصویر عنوانی سیم های برق دیده می شود

    که انرژی الکتریکی از راه این سیم ها و کابل ها به خانه ها و مدرسه ها کارخانه ها و…….منتقل می شود .

    دانش آموزان را در یک بحث عمومی درباره تصویر عنوانی شرکت دهید

    و از آن ها بخواهید پرسش هایی را درباره ی این تصویر طرح کنند.

    صفحه 26 درس 4 علوم چهارم ابتدایی انرژی الکتریکی

    با این پرسش که اگر برق نباشد با چه مشکلاتی روبه رو خواهید شد،

    دانش آموزان را در یک گفت وگوی کلاسی درباره ی اهمیت انرژی الکتریکی در زندگی روزمره شرکت دهید.

    پاسخ ها را بشنوید، از آن ها بخواهید وسیله هایی که در خانه با برق کار می کنند را نام ببرند.

    صفحه 27 درس 4 علوم چهارم ابتدایی انرژی الکتریکی

    در این صفحه دانش آموزان فعالیتی را به طور گروهی انجام می دهند.

    آنها باید در جدولی که داده شده، نام وسایل برقی خانه خود را بنویسند و مسخص کنند

    انرژی الکتریکی به کدام انرژی تبدیل می شود؟

    در بعضی وسایل، ممکن است انرژی الکتریکی به دو یا چند شکل دیگر تبدیل شود،

    مثلاً در تلویزیون، انرژی الکتریکی به انرژی نورانی، صوتی و گرمایی تبدیل می شود.

    از دانش آموزان بپرسید: چه وسایلی را می شناسند که با باتری کار می کند؟ چند نوع باتری می شناسند؟

    قبل از آموزش این درس دانش آموزان بخواهید وسایلی که به باتری نیاز دارند مثل اسباب بازی، چراغ قوه و … را به کلاس بیاورند.

    از آنها بخواهید محل قرار گرفتن باتری ها را نشان بدهند.

    بپرسید چرا بعضی از این وسایل به تعداد بیشتری باتری نیاز دارند؟

    آنها را هدایت کنید تا به این نتیجه برسند که باتری ها انرژی دارند

    و می توانند در مدار، انرژی الکتریکی تولید کنند و سبب حرکت، تولید نور و … بشوند.

    صفحه 28 درس 4 علوم چهارم ابتدایی انرژی الکتریکی

    هدف فعالیت این صفحه ساخت یک مدار ساده است .

    دانش آموزان با بستن لامپ و باتری و به وسیله ی سیم های رابط لامپ را روشن می کنند :

    قبل از جلسه فهرست وسایل لازم را با گروه ها مرور کنید تا همه گروه ها برای انجام فعالیت آماده باشند.

    اجازه دهید دانش آموزان به اندازه کافی حالت های ممکن برای روشن کردن لامپ را تجربه کنند.

    بهتر است روکش انتهای بعضی سیمها را جدا کنید و بعضی سیم ها روکش داشته باشند

    تا دانش آموزان خود به نحوه استفاده از سیم و نقش آن پی ببرند.

    از گروه هایی که توانستند لامپ را روشن کنند بخواهید شکل بسته شدن لامپ و باتری و سیم را در دفتر علوم خود بکشند.

    اجازه بدهید گروه ها از تجربه های یکدیگر استفاده کنند تا اشکالات کار را خودشان برطرف کنند. این کار اعتماد به نفس آنان را افزایش می دهد.

    به دانش آموزان آموزش دهید که آن ها یک مدار الکتریکی ساخته اند.

    اکنون بدون آن که دانش آموزان را راهنمایی کنید اجازه دهید با یک سیم و لامپ و یک باتری لامپ را روشن کنند.

    از دانش آموزان بخواهید در مداری که ساخته اند لامپ را خاموش و روشن کنند

    و از آن ها بخواهید یک کلید قطع و وصل مانند مدار شکل کتاب بسازند و با آن لامپ را خاموش و روشن کنند .

    از گروه ها بخواهید طرح دیگری برای ساخت کلید ارائهدهند .

    از آن ها بخواهید شکل مدار با کلیدی که طراحی کرده اند را رسم و آن را اجرا کنند و در معرض تماشای همه کلاس قرار دهند.

    صفحه 29 درس 4 علوم چهارم ابتدایی انرژی الکتریکی

    از گروه های دانش آموزی، بخواهید مداری را رسم کنند که با آن بتوان دو لامپ را روشن کرد.

    و شکل مدار گروه خود را بکشند و با شکل های کتاب مقایسه کنند.

    از گروه های داوطلب بخواهید شکل مدار خود را به کلاس ارائه کنند

    دانش آموزان باید دو مدار که لامپ ها در یکی به صورت متوالی و در دیگری موازی هستند را ببندند و پیش بینی گروه شان را آزمایش کنند.

    آن ها باید به این نتیجه برسند که در مدار با لامپ های متوالی، اگر یک لامپ رابردارند ،

    همه ی لامپ ها خاموش می شوند. در مدار لامپ های موازی اگر یک لامپ را بردارند، سایر لامپ ها روشن می مانند.

    صفحه 30 درس 4 علوم چهارم ابتدایی انرژی الکتریکی

    دانش آموزان با انجام آزمایش و بستن مدار ساده، اجسام رسانا و نارسانا را شناسایی و به دو گروه طبقه بندی می کنند.

    از آنها بخواهید مداری مطابق شکل کتاب ببندند و قبل از آنکه موادی را بین دو سر سیم قراردهند،

    پیش بینی کنند که با قراردادن کدامیک از مواد در مدار، لامپ روشن نمی شود و پیشبینی خود را در دفتر علوم یادداشت کنند.مثلاً :

    1 .پیش بینی می کنم اگر پاک کن یا سکه یا مداد را در مدار بگذاریم، لامپ روشن می شود.

    2 .پیش بینی میکنم اگر گیره کاغذ یا قاشق فلزی را در مدار بگذاریم، لامپ روشن نمی شود.

    پس از آزمایش، نتیجه درست را در جدولی مثل جدول کتاب این صفحه ی کتاب وارد کنند.

    سپس از گروه ها بخواهید پیش بینی های خود را بخوانند و جدول را به کلاس ارائه دهند و بگویند کدام پیشبینی ایشان درست بوده است؟

    سپس مفهوم مواد رسانا و نارسانا را آموزش دهید.

    فعالیت پیشنهادی 

    از دانش آموزان بخواهید در خارج از کلاس آزمایش صفحه 30 را با مواد دیگر تکرار کنند

    و اجسام رسانا و نارسانا را در محیط زندگی خود شناسایی کرده و جدول صفحه 30 را کامل کنند.

    سپس جدول تکمیل شده را به کلاس ارائه یا به دیوار کلاس نصب کنند.

    صفحه 32و31 درس 4 علوم چهارم ابتدایی انرژی الکتریکی

    برای انجام فعالیت این صفحه اجازه بدهید بچه ها در گروه خود راه هایی برای صرفه جویی در مصرف برق و سوخت ها ارائه دهند و همه در یک گفت وگوی کلاسی شرکت کنند.

    از آنها بخواهید وقتی فیش برق را دریافت کردند، صرفه جویی را شروع کنند و مبلغ و مقدار مصرف را با فیش دوره بعدی مقایسه کنند .

    آن ها از کار خود یک گزارش کامل تهیه کرده و به کلاس ارائه دهند.

    در این گزارش آن ها باید رونوشت فیش ها را نیز ارائه کنند.

    این فعالیت، زمان طولانی لازم دارد.

    از دانش آموزان بپرسید اگر همه خانواده های محله شما این صرفه جویی را انجام دهند، چه مقدار در هزینه و مصرف برق صرفه جویی میشود؟

    این پرسش را به همه شهرها و کشور تعمیم دهید تا دانش آموزان به اهمیت مصرف درست انرژی، پی ببرند.

    نمونه سوال درس 4 علوم چهارم ابتدایی انرژی الکتریکی

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سوالات با جواب کتاب علوم چهارم دبستان درس چهارم، انرژی الکتریکی

    سوالات با جواب کتاب علوم چهارم دبستان درس چهارم، انرژی الکتریکی در ادامه مطلب:

    1 -انرژی الکتریکی چیست و در کجاها ازآن استفاده می شود؟

    پاسخ: یکی دیگر از شکل های انرژی، انرژی الکتریکی است. بیشتر وسایل خانه ها، کارخانه ها، فروشگاه ها و بیمارستان ها و ... با انرژی الکتریکی کار می کنند.

    2 -انرژی الکتریکی در کجا تولید می شود؟ و چگونه به مکان های مختلف می رسد؟

    پاسخ: انرژی الکتریکیدر نیروگاه های برق تولید میشود و از راه کابل ها به مکان های مختلف مثل خانه، مدرسه، اداره و ... منتقل می شود.

    3- وسیله ای نام ببرید که قادربه ذخیره سازی انرزی الکتریکی است؟

    پاسخ: انواع باتری

    4-مدار الکتریکی چیست؟

    پاسخ: الکتریسیته (برق) به وسیله سیم از باتری جاری میشود و لامپ را روشن می کند و پس از آن به وسیله سیم دیگر به باتری برمی گردد. به تشکیل چنین حالتی مدارالکتریکی می گویند.

    5-کار کلید در مدار الکتریکی چیست؟

    پاسخ: کار کلید قطع و وصل کردن جریان الکتریسیته در مدار الکتریکی است.

    6-اجزای یک مدارالکتریکی ساده رانام ببرید.

    پاسخ: باتری،سیم،لامپ،کلید

    7-رسانای الکتریکی و نارسانای الکتریکی چیست؟

    پاسخ: 

    رسانای الکتریکی : بعضی ازچیزها مانندمیخ آهنی، گیره فلزی،سیم مسی و اجسام فلزی جریان الکتریسیته  را ازخود عبور می دهند که به آن ها رسانای الکتریکی می گویند.

    نارسانای الکتریکی : بعضی از وسایل مانند چوپ،دمپایی پلاستیکی،کاغذ و شیشه و مانند آن ها جریان الکتریسیته یا همان برق را از خود عبور نمیدهند که به آن ها نارسانای الکتریکی می گویند.

    8- مهم ترین منابع تولیدجریان الکتریسیته چه نام دارند؟

    پاسخ: سوخت ها

    9- چرا باید در مصرف سوخت ها صرفه جویی کرد؟

    پاسخ: زیرا مقدار سوخت ها محدود است، یعنی آن ها پس از مدتی مصرف تمام می شوند.

    10- چند مورد از استفاده های انرژی الکتریکی را نام ببرید.

    پاسخ: 

    11- اگربرق خانه ی شما یک هفته قطع شود با چه مشکالتی مواجه می شوید؟

    پاسخ:  خانه تاریک است و هیچ یک از وسایل الکتریکی کار نمی کنند

    12- چندوسیله نام ببرید که باباتری کارمی کنند؟

    پاسخ: ساعت، کنترل تلویزیون، اسباب بازی ها، موبایل و...

    13- چرا در برخی از وسایل بیش از یک باتری به کارمی رود؟

    پاسخ: زیرا به انرزی الکتریکی بیش تری نیازدارند.

    14-سهم شما درحفاظت از منابع انرژی با استفاده درست از انرژی الکتریکی چیست؟

    پاسخ: 

    موقع ترک اتاق لامپ ها راخاموش کنیم.

    پس ازخاموش کردن وسایل برقی مثل تلویزیون و هود و ... آن ها را از پریز برق بیرون بکشیم. 

    15- دروسایل نام برده شده زیر انرژی الکتریکی به چه شکل های دیگری از انرژی ها تبدیل می شود؟

    پاسخ: 

    16- مدار موازی و سری را تعریف کنید.

    مدار موازی : به مداری که درآن لامپ ها موازی هم بسته شوند و اگر یکی از لامپ ها را برداریم یا جریان یکی از لامپ ها را قطع کنیم بقیه روشن بمانند مدار موازی می گویند.

    مدار سری: به مداری که دران لامپ ها پشت سرهم بسته شوند و اگر یکی از لامپ ها را برداریم یا جریان یکی از المپ ها راقطع کنیم بقیه روشن خاموش شوند مدار متوالی یا سری می گویند.

    بقیه سوالات علوم چهارم ابتدایی را در لینک های زیر مشاهده کنید: 

    موضوع : علوم چهارم ابتدایی|آزمون علوم ابتدایی| فصل اول علوم چهارم دبستان|نمونه سوال امتحانی فصل اول| نمونه سوال علوم چهارم دبستان|علوم ابتدایی| آزمون چهارم دبستان فصل اول زنگ علوم| آزمون فصل اول چهارم دبستان|سوال با جواب علوم چهارم دبستان| نمونه سوال فصل اول با جواب

    بازگشت به سایت آموزش شیمی نوین

    منبع مطلب : chemnovin.blogfa.com

    مدیر محترم سایت chemnovin.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    خوب 19 روز قبل
    0

    خوب ممنونم

    مهدی 8 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید