توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    تحقیق در مورد امنیت و تهدید دفاعی نهم

    1 بازدید

    تحقیق در مورد امنیت و تهدید دفاعی نهم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    دبیرستان دوره اول شهید بهشتی سمنان

     درس اول امنیت ، تهدید و تهاجم

    بنا به گفته روا شناسان  بزرگی همچون  مازلو ، پس از نیاز های فیزیولوژیک ، امنیت  ، اساسی ترین نیاز انسان است . انسان برای رسیدن به اهداف والای انسانی و پیشرف تحقیقات خویش به آرامش و امنیت نیاز دارد .

    توسعه و تکامل جامعه ، شکوفایی استعداد ها ، توسعه  اجتماعی ، خلاقیت و فعالیت های مؤثر در جامعه نیز به امنیت نیازمندند ؛ به عبارت دیگر بدون امنیت نمی توان رشد مؤثری را در جامعه انتظار داشت.

    آحاد مردم و مسئولان در تأمین امنیت نقش اساسی دارند. ناامنی ممکن است زاییده عدم توجه فرد ، جامعه یا مسئولان امور باشد و به طور قطع با وجود ناامنی ، افرادی نیز وجود خواهند داشت که از این بستر سوء استفاده کنند و به آن دامن بزنند.

    شناخت امنیت و مؤلفه های آن ، به فرد و جامعه کمک می کند که با ریشه های بروز ناامنی به طور مؤثر مبارزه کنند.

    این سوال مطرح می شود که آیا ممکن است در درک امنیت و نا امنی دچار اشتباه شویم ؟

    آیا ناامنی به افراد اختصاص دارد یا گروه ها را نیز شامل می شود؟

    در پاسخ سؤال 1 )می توان گفت: بله مبنای درک ما از امنیت و ناامنی اطلاعاتی است  که از محیط دریافت می کنیم . اگر اطلاعات دریافتی به هر علت ( منبع اعتبار یا تفسیر غلط ما) خدشه دار باشد ، مسلماً در برداشت دچار اشتباه خواهیم شد.

    در پاسخ به سؤال 2) می توان گفت: خیر ، ناامنی می تواند در خانواده ، جامعه ، منطقه جغرافیایی یا در سطح بین المللی اتفاق بیفتد. فوت یکی از اعضای خانواده، شیوع مواد مخدر در جامعه، در گیری های نظامی در یک منطقه ، آلودگی محیط زیست و هزاران ناامنی دیگر از مصادیق ناامنی در خانواده ، جامعه ، منطقه  و سطح بین  المللی هستند.

    حال به بحث امنیت و تعریفی از آن می پردازیم :

    تعریف امنیت: امنیت در زبان فارسی به معنای در امان بودن از آسیب ها ، در پناه بودن ، نداشتن دلهره ونگرانی و ترس و ... است در ساده ترین تعریف امنیت یعنی دور بودن از خطراتی که علیه منافع مادی ( جان، مال ، سرزمین و ... ) و ارزش های معنوی ( دین ، فرهنگ، اعتقادات و ... ) ما وجود دارد.

    در این بخش می توانیم به بحث امنیت در قران کریم و داستانهایی از قرآ ن اشاره کرد و بهترین گزینه الا بذکر الله تطمئن القلوب است که خداوند بزرگ  می فرماید هان که به یاد خدا دلها آرام می گیرد و نمونه های دیگر آن نماز و دعا و زیارت بارگاه ائمه و پیامبران و امامزاده هاست که انسان احساس امنیت می کند و باز می توان به خانه خدا اشاره کرد که خداوند خانه خود را مکانی امن قرار داد و هر گونه جنگ و کشتار در آنجا حرام اعلام شد و حتی بردن سلاح هم در خانه خدا ممنوع شد و هیچ کس حق نداشت با خود شمشیر و سلاح حمل کندو مسلمانان با آرامش برای زیارت خانه خدا عزیمت می کردند . و حتی در فتح مکه هم پیامبر پیام داد که هر کس به خانه خدا پناه ببرد . یا در خانه خود در مکه بماند در امان خواهد بود و در سوره رعد هم در وصف مؤمنین می فرماید: آنان که ایمان آورده اند و دل هایشان به یاد خدا آرام می گیرد. همچنین می توان از بحث امنیت در خانه و نقش پدر و مادر اشاره کرد که کانون خانواده بعنوان یکی از مراکز امن مطرح می شود.

    این سؤال مطرح می شود آیا بین ابعاد مختلف ناامنی ارتباط وجود دارد یا نه و چگونه؟

    در پاسخ به این سؤال می گوییم عوامل بوجود آورنده ی ناامنی مختلف اند اما این عوامل در زندگی اجتماعی و فردی  از هم تفکیک ناپذیرند و بر هم تأثیر دارند.

    بنابراین ؛ وجود یک نوع ناامنی موجب بروز ناامنی در زمینه های دیگر خواهد شد . مثلاً ناامنی اقتصادی حتماً ناامنی فرهنگی و اجتماعی را بدنبال خواهد داشت.ثروت  در بیشتر مواقع بعنوان یک پدیده اقتصادی زمینه های موفقیت در جامعه را افزایش می دهد و مصرف مواد مخدر موجب بروز ناهنجاری های اقتصادی   می شود .

    وظیفه مسئولان در این بخش:

    1) برنامه ریزی دقیق و منظم در زمینه های اجتماعی ، اقتصادی ، نظامی ، سیاسی و ...

    2) التزام به اجرای دقیق و صحیح برنامه های پیش بینی شده

    3 ) پیگیری و نظارت بر اجرای برنامه های پیش بینی شده

    وظیفه مردم در این بخش:

    1) سعی در افزایش آگاهی عمومی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و ...

    2) سعی در افزای آگاهی از قوانین و مقررات جامعه

    3) التزام  عملی به رعایت قوانین و مقررات جامعه

    تهدید : تهدید به معنای ترساندن و بیم دادن است . بهترین مثالی که می توان برای دانش آموزان گفت این است که در مدرسه   بین دو دانش آموز بحثی  شد چون به نتیجه نرسیدند دانش آموز اولی به دانش آموز دومی گفت بعد از مدرسه  حساب تو را می رسم . حق داری بیا تو کوچه ، جرأت داری به مدیر بگو و ... اینها تهدید است یعنی ترساندن طرف مقابل در اینجا بحثی از زدن و درگیری نیست فقط حرف است و به قول دانش آموزان شاخ و شانه کشیدن برای هم .همین بحث برای جامعه و بین کشور ها هم وجود دارد . حال تهدید نظامی از نوع تهدید نرم است و تهدید فرهنگی که به اعتقادات  وارزش های  جامعه  برمی گردد تهدید نرم است.

    تهدید ها در بخش اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی، و زیست محیطی است.و در تدریس این بخش    می توان  نمونه های  را که برای دانش آموزان ملموس است بیان کرد.

    تهاجم :در تهاجم کار از حرف به عمل می کشد یعنی اگر قبلاً حرف از زدن و شاخ و شانه کشیدن بود الان حرف به زدن و حمله می رسد. در این بخش اگر گشوری احساس کند که کشور مقابل توان دفاع از خود را ندارد تهاجم صورت می گیرد و گرنه دو کشور تهدید را دنبال می کنند .

    در بخش تهاجم این مطلب را باید به دانش آموز گفت که در عصر حاضر تهاجم نظامی دیگر جایگاهی ندارد  چون ضرر آن بیشتر از منفعت آن است. یعنی کشته شدن  نیروهای دو طرف ، از بین رفتن  امکانات نظامی ، از بین رفتن  تاسیسات ، شهر و ...  غیر منطقی است . هم اکنون اکثر کشور ها به این اعتقاد دارند که اگر بخواهند در کشوری نفوذ کنند  باید جنگ نرم یعنی تهدید و تهاجم به فرهنگ و ارزشها را نشانه بگیرند و نوک این پیکان هم به سوی نوجوانان و جوانان است. چرا که با این کار اراده و اعتقادات و افکار افراد گرفته می شود و مردم بدون هیچ درگیری تسلیم خواست های کشور های بیگانه می شوند.  

    پاسخ به سؤال :

    به نظر شما آیا استفاده از لباس هایی که علائم و نشانه های فرهنگی بیگانگان را دارد، می تواند یک تهدید فرهنگی و اجتماعی محسوب شود .چرا؟

    امروزه عواملی که می توانند آرامش افراد را از بین ببرند بسیار فراوانند . با گسترش فناوری و ابزار های صنعتی ساخت بشر و ارتبا طات اینترنتی و ماهواره ای جنگ نرم آغاز شده است و همه نشانه ها به ارزشها ، باور های دینی ، الگوهای سنتی، مذهب و نوع پوشش و... است.علائم و نشانه های فرهنگی بیگانه  به آرامی نوجوانان و جوانان و بزرگتر ها را از ارزشها و باورها دور می کند و نشانه های خود را جایگزین نشانه های فرهنگی  کشور مورد تهاجم می کند یعنی دیگر استفاده از پوشش غربی و علائم و نشانه ها  که با عرف و شرع منافات دارد رفته رفته  بدون اشکال شده و دیگر در  اذهان  مردم بد  نیست و همه آن را قبول می کنند مثال جنگ نرم و تهاجم به ارزشها را برای بچه ها می توان با این مثال گفت که اگر تعدادی قورباغه را داخل ظرف آب سردی بیندازند و روی شعله کم آتش بگذارند  قورباغه ها بدون نگرانی شنا می کنند و آب که کم کم گرم می شود بدنشان هم به آن عادت می کند و وقتی آب گرم شد بی حال شده و دیگر توان ماندن و مقابله با آن را ندارند و در نهایت می میرند. این جنگ نرم است اما اگر همین قور باغه ها رایکدفعه داخل آب گرم بیندازند  زود خود را از آب به بیرون می اندازند و نمی شود آنها را کشت .در جنگ نرم هم کم کم و آهسته و با وقت و سرمایه گذاری فرهنگ بیگانه که در نظر اول خوب و خوشایند و جذاب می آید در کنار کار های رسمی  به افراد منتقل شده  بطوری که فرد آن را قبول می کند و در مقابل آن واکنش نشان نمی دهد و بعد از مدتی آن را می پذیرد..

    راه کار: باید ارزشها و باورهای دینی و خوبی های دین به نوجوانان و جوانان آموزش داده شود و برای کار های فرهنگی سرمایه گذاری شود تا دانش آموزان در محیط های جذاب و سالم به فعالیت بپردازند.و ارزشهای خود را حفظ و آن را به هیچ قیمتی نفروشند اگر افراد به یقین برسند دیگر هیچ کس نمی تواند آنان را تهدید کند و ارزشهای آنان را  از آنان بگیرد .

    منبع مطلب : sampad2331.blog.ir

    مدیر محترم سایت sampad2331.blog.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تحقیق درباره تهدید و امنیت

    موضوع :

    راه هاي مقابله با تهديد امنيت اجتماعي از دیدگاه قرآن

    درس:

    آمادگی دفاعی

    دبیر گرامی :

    تهیه و تنظیم :

    فهرست مطالب

    چکیده4

    نکات کلید :4

    مقدمه. 5

    ضرورت جهاد از نگاه علي(ع)5

    راهكارهاي مقابله با تهديدات.. 6

    اصول اساسي وحدت.. 7

    نتیجه گیری.. 8

    منابع :8

    راه هاي مقابله با تهديد امنيت اجتماعي از دیدگاه قرآن

    چکیده

    بي گمان امنيت از مهم ترين دغدغه بشر است. از اين رو در همه بخش هاي زندگي، امنيت را به شكلي تعريف و از آن دفاع مي كند تا جايي كه آن را مولفه اي از دو مولفه اصلي خوشبختي مي شناسد و براي دست يابي به آن به عنوان هدف اصلي، برنامه ريزي هاي دقيقي انجام مي دهد.

    امنيت جان و امنيت غذايي و امنيت شخصي تا امنيت جمعي را مي توان به عنوان مهم ترين انگيزه بشر و هدف از حركت ها و كنش ها برشمرد. اين گونه است كه بهشت كامل انساني جايي است كه انسان در آن از همه نوع امنيت و آرامش برخوردار باشد. اگر دغدغه آرامش روحي و رواني براي هر فردي، دغدغه و هدف اصلي است، آرامش و امنيت جمعي نمي تواند از اين دايره بيرون باشد و لذا امنيت و آرامش به شكل لايه هاي در هم تنيده خودنمايي مي كند. بنابراين تلاش انسان دست يابي به همه انواع و اقسام آرامش و امنيت و حفظ و نگهداشت آن است.

    امنيت اجتماعي و امنيت ملي نيز شاخه اي از شاخه هاي اين درخت عظيم است كه به نظر مي رسد به عللي يكي از شاخه هاي مهم واساسي آن مي باشد. از اين رو هر كسي كه بخواهد امنيت و آرامش شخصي و فردي خويش را تامين كند به امنيت اجتماعي و ملي نيز توجه و اهتمام ويژه اي پيدا مي كند، زيرا بي تامين امنيت اجتماعي و ملي شايد حداقل در جوامع امروزي سخن گفتن از امنيت و آرامش شخصي لغو و بيهوده باشد.

    برپايه اين نظريه و رويكرد به امنيت ملي و اجتماعي است كه هر كسي حتي براي تامين امنيت و آرامش شخصي، به امنيت اجتماعي و ملي توجه پيدا مي كند و در مقابل تهديدات مي ايستد تا امنيت جامعه و كشور به هر شكلي حفظ شود و در سايه سار آن از امنيت شخصي بهره مند شود.

    در این مقاله به بررسی راهكارهاي قرآني مقابله و برخورد با انواع تهديدات نسبت به امنيت ملي و جمعي می پردازیم .

    نکات کلید :

    امنیت تهدید فرامین قرآن

    مقدمه

    شايد در دوران بسيار قديم كه تاريخ از آن چيزي حكايت و گزارش نمي كند، اشخاص، امنيت و آرامش را در امنيت و آرامش شخصي تعريف مي كردند، ولي ديگر در جهان معاصر نمي توان از امنيت شخصي سخن گفت و از امنيت اجتماعي، امنيت جمعي، امنيت جامعه و يا امنيت ملي سخني به ميان نياورد؛ زيرا امنيت و آرامش شخصي چنان با امنيت ملي در هم تنيده شده كه اگر اين دومين تامين نشود سخن گفتن از امنيت شخصي و آرامش حتي روحي و رواني فردي، امري گزاف و لغو خواهد بود.

    كساني كه در كشوري چون عراق و افغانستان زندگي مي كنند، ازهيچ آرامشي برخوردار نيستند؛ زيرا هر آن در انتظار وقوع رخدادي چون تجاوز به حريم خصوصي، غارت اموال و هتك حرمت، عرض و آبرو و از دست دادن جان به شكلي از اشكال چون حملات انتحاري هستند.

    در چنين فضايي امكان سرمايه گذاري بلندمدت براي افراد و يا شركت ها نيست. از اين رو تنها در انديشه گذران زندگي و عبور از فاجعه امروز مي باشند. آنان تنها براي حفظ جان و كمي سرمايه و توشه براي فردا زندگي مي كنند و هيچ گونه سرمايه گذاري فكري و مالي و بدني حتي براي ميان مدت انجام نمي دهند، چه رسد به آن كه براي آينده اي طولاني و بلندمدت برنامه ريزي كنند.

    حضور مهاجمان بيگانه و عناصر تخريب گري كه همه بنياد جامعه و ملت را هدف قرار داده و بي توجه به كرامت و شرافت انساني تنها در انديشه قتل و غارت و تجاوز به نواميس مي باشند، نمي تواند مجالي براي فكر و برنامه و آينده و سرمايه به جا گذارد. وضعيت زيست در جوامع بي دولتي چون سومالي يا دولت هاي نيم بندي چون عراق و افغانستان، بسيار فاجعه بار است به گونه اي كه نمي توان حتي آن را با جنگل و جانوران آن مقايسه كرد، زيرا در جنگل، جانوراني زيست مي كنند كه دست كم قوانين تكويني طبيعت را رعايت مي كنند و حدود و ثغوري براي رفتارهاي خويش دارند. و لذا در هنگام سيري متعرض كسي نمي شوند. اما انسانهايي كه از مقام انسانيت سقوط كرده و در مقام «بل هم اضل» نشسته اند از جانوران جنگل نيز خطرناك تر و بي باك تر هستند. درنده خويي انسان به سبب همان وجود كمالات خاص و ويژه انسان به وي اين امكان را مي دهد كه بسيار زشت تر و پست تر عمل كند. از اين رو قتل و كشتار انسان هاي بي گناه به شكل ميليوني و بمب هاي خوشه اي، اتمي و حملات كوركورانه و بي هدف، نه تنها داستان روزانه مردم است كه بدان عادت كرده اند بلكه بازيچه كودكان است تا در بازي هاي رايانه آن را تمرين كنند و در يك فرآيند عادي سازي بدان عادت نمايند.

    در چنين فضا و موقعيتي سخن گفتن از امنيت رواني، يا امنيت شخصي، سخن گفتن از افسانه هاست. بنابراين اگر كسي در انديشه امنيت شخصي و رواني و روحي براي خود است مي بايست نخست به امنيت جمعي و اجتماعي و ملي توجه و در تأمين آن اقدام كند.

    ضرورت جهاد از نگاه علي(ع)

    اميرمؤمنان علي(ع) در نامه هاي بسيار و متعددي كه براي مردم فرستاده و در سخنراني هاي زياد خود به ايشان گوشزد مي كند كه اگر بخواهند امنيت شخصي خود را تأمين كنند نمي توانند با بي توجهي به مسئله جهاد و تأمين امنيت جمعي، آن را تأمين نمايند. ايشان در نامه سرگشاده كه در آن عموم مردم را مخاطب خويش مي سازد مي فرمايد براي تأمين امنيت شخصي و عدم تجاوز به عرض و مال و ناموس خويش مي بايست از خانه و شهرها بيرون رفت و به مقابله با دشمن در بيرون مرزها برخاست؛ زيرا هر قومي كه دست از اسلحه بشويد و جامه رزم بر كناري نهد و در خانه خويش سكونت يابد مورد تجاوز قرار مي گيرد و هستي اش بر باد مي رود. ايشان حتي تبيين مي كند كه براي تأمين امنيت خانه و شخص مي بايد به امنيت عمومي و جمعي انديشيد، زيرا دشمن اجازه نمي دهد كه شخصي ولو بي گناه از امنيت برخوردار باشد. به اين معنا كه اگر شخص بخواهد با كنار كشيدن خود از مسايل و موضوعات اجتماعي جامعه، خود را در دژ امنيت و آرامش قرار دهد، خيالي باطل كرده است؛ زيرا دشمن در هنگام حمله، به جداسازي نمي پردازد و با حملات كوركورانه و يورش هاي بي امان همگان را به تيغ مي كشد و جان و مال را مي برد.

    آن حضرت(ع) در نامه اي مي نويسد: گزارش ها نشان مي دهد كه دشمنان وارد خانه زنان مسلمان و زنان اهل كتاب و هم پيمان وارد شده و خلخال از پا و گوشواره از گوش كنده و بي هيچ مزاحمتي رفته اند حضرت در همان نامه در جايي ديگر مي نويسد: ملتي در خانه هايشان مورد هجوم دشمن قرار نگرفتند مگر آن كه خوار و ذيل شدند.

    به نظر امام(ع) اگر ملتي براي مقابله با هجوم و يورش هاي دشمنان، خود يورش پيشگيرانه نداشته باشد، دشمنان خود را از مرزها مي گذرانند و به داخل شهرها و خانه هاي شما مي آيند و با غارت و تجاوز و تعدي، شما را خوار و ذليل مي كنند و كشور را اشغال كرده و مالك جان و مال و عرض شما مي شوند.

    در حقيقت امام(ع) به اين مهم توجه مي دهد كه امنيت و آرامش شخصي در خانه و كاشانه زماني تأمين مي شود كه امنيت ملي و جمعي تأمين شده باشد. بنابراين هيچ كسي نمي تواند خود را از تعرضات مصون بداند، چه اين شخص طرفدار اين گروه باشد يا آن گروه، چه از اهل ايمان و اسلام باشد يا اهل پيمان و اهل كتاب، همه در هنگام يورش هاي دشمن به شهرها و درون كشور از امنيت بي بهره خواهند بود و آثار و تبعات آن گريبانگير همه خواهد شد.

    راهكارهاي مقابله با تهديدات

    بي گمان علت اصلي گستاخي دشمنان را مي بايست در تفرقه و اختلاف امت و ملت دانست و تا زماني كه مردم از اتحاد و وحدت برخوردار و بهره مند هستند دشمن نمي تواند در ملتي نفوذ كند و از راه حملات و يورش هاي بيروني آسيب جدي بر ايشان وارد سازد.

    خداوند در آياتي چند تبيين مي كند كه اختلاف هاي كوچك و بزرگي كه در امت پديد مي آيد موجب مي شود تا دشمن از رخنه پديد آمده استفاده كند و با بزرگ نمايي و يا بزرگ كردن رخنه براي خود راهي فراهم آورد و به اهداف خود دست يابد.

    اين سنت و قانون الهي است كه هر ملتي كه در دام اختلاف افتاد، از درون و بيرون تحت فشار قرار گرفته و از ميان رفته و جز نام و نشاني از آن ها باقي نمانده است. در برخي از آيات از برباد رفتن سخن مي گويد و مي فرمايد كه اختلافات موجب مي شود تا «يذهب ريحكم». اين بدترين تعبير درباره از ميان رفتن و نيست شدن است كه در فرهنگ قرآن و ادبيات عربي گفته شده است.

    بنابراين مهم ترين عامل نه تنها در مقابله با تهديدات بلكه عامل بازدارنده از حملات، حفظ وحدت اجتماعي و انسجام ملي است. از اين رو دشمن مي كوشد پيش از هر حمله فيزيكي نخست اين سد استوار را بشكند و با ايجاد اختلافات و تفرقه در صفوف ملت و امت آنان را به خود سرگرم سازد.

    از ديگر راهكارهاي قرآني براي مقابله با تهديدات، آمادگي كامل نظامي و روحي و معنوي از سوي ملت است، لذا فرمان مي دهد تا از نظر منابع انساني و مالي و تداركاتي خود را تجهيز كنيد به اندازه اي كه در دل دشمن ترس و وحشت بيفتد: واعدوا لهم ما استطعتم من قوه... ترهبون به عدوالله و عدوكم.

    شايد بسياري از تجهيزات هرگز به كار گرفته نشود ولي هر عامل ارعابي كه بتواند ترس و رعب در دل دشمن افكند مي بايست از عامل انساني و غيرانساني فراهم آيد تا در نقش عامل پيشگيرانه عمل كند. به سخن ديگر، آمادگي كامل و درحد نهايي مي بايست همواره به گونه اي باشد كه دشمن از هر نظر در وضعيت پايين تر و پست تر باشد تا وسوسه حمله را به دل راه ندهد و همواره از شما در ترس و وحشت به سر برد.

    در حقيقت سياست هاي تهاجمي دولت اسلامي و ملت و امت اسلام مي بايست به عنوان يك راهبرد اساسي در برنامه ها وجود داشته باشد. دشمن نبايد فرصت اين را بيابد كه ترس و وحشت از وي دور شود و احساس امنيت كند. بنابراين ايجاد ناامني روحي و رواني در دشمن بايد به عنوان سياست اصلي مورد توجه امت و دولت اسلامي باشد تا دشمن به خود اجازه ندهد در انديشه تجاوز باشد چه رسد كه آن را عملي سازد و يا حتي به درون شهرها و خانه هاي مسلمانان وارد شود؛ زيرا چنان كه ديديم و امير مومنان علي(ع) نيز گوشزد كرده هرگاه دشمن به شهرها و خانه هاي شما به هر شكلي وارد شده باشد، امنيت و آرامش و آسايش را از شما سلب مي كند.

    اصول اساسي وحدت

    در جهان معاصر، دشمن خود را از نظر تجهيزات و نفرات در آمادگي بالاتري قرار داده است و بلكه با ابزارهاي پيشرفته مخابراتي حتي در خانه هاي مسلمانان آشيانه كرده و حضور بيست و چهار ساعته دارد. رسانه هاي آنان تفرقه و اختلاف را دامن مي زنند و وحشت و هراس در دل مسلمانان مي افكنند تا مالكيت و تسلط آنان را بپذيرند.

    براي تامين اتحاد و وحدت مي بايست نخست به اصول اساسي وحدت امت يعني توحيد و يكتاپرستي بازگشت و در سايه رهبري و امامت امام گام برداشت. از اين رو خداوند بازگشت به اصول اساسي دين و پيروي و اطاعت از آن و هم چنين رهبري را به عنوان مهم ترين عامل وحدت مورد تاكيد و توجه قرار مي دهد و در آياتي بسيار بر اطاعت و پيروي از خدا و رسول پافشاري مي كند.

    البته مومنان براي اين كه وحدت را در ميان خويش تقويت كنند مي بايست رفتارهاي ملايم و ملاطفت آميز را درپيش گيرند و نسبت به يكديگر سخت گيري نكنند، زيرا نرمي و ملاطفت بين مردم موجب مي شود تا انسجام و وحدت تقويت شود و كينه ها و كدورت ها از ميان برود.

    از آن جايي كه دشمن در درون دل ها لانه مي كند و با وسوسه هاي خويش مردم را مي هراساند و دل هايشان را خالي مي كند، لازم است تا با اين پديده با استفاده از ذكرالله و يادكرد دايم او مبارزه شود. در جهان امروز دشمن با استفاده از ابزار رسانه به طور شبانه روز در درون خانه ها ترس و واهمه را تلقين مي كند. بنابراين تنها با ذكرالله و نام اوست كه آدمي مي تواند طمأنينه به دست آورد و قدرت مقاومت و دفاع را بيابد.

    در آيات 32 و 33 سوره يوسف، خداوند از ذكرالله به عنوان يكي از مهم ترين علل و عوامل مقابله با هرگونه تهديدي ياد مي كند و به مردم گوشزد مي كند كه چگونه مي توان با دشمن كه از راه وسوسه دروني وارد مي شود مقابله كرد و تهديدات او را از ميان برداشت.

    در شرايط سخت و دشوار كه اميد هر كسي بريده مي شود لازم است كه انسان ياد خدا را بر زبان و دل داشته باشد و با توكل به خدا به مقابله با دشمن برخيزد.

    (آل عمران آيه 172)

    بي گمان هر كسي بر اين باور باشد كه اگر كشته شوم و يا پيروز در هر دو حالت پيروز ميدان است نمي توان چنين كسي را هرگز شكست داد. انسان مسلمان و مومن به سبب باور به وظيفه و تكليف مي داند كه اگر به وظيفه خويش به عنوان تقرب الي الله عمل كند، در هر دو حالت پيروزي و شكست، اوست كه پيروز مي باشد، زيرا به وظيفه و تكليف خود عمل كرده و در صورت پيروزي، از نعمت هاي بزرگ و كمال بخش دنيا چون آرامش و آسايش بهره مند مي شود و اگر شهيد شود نيز در بهشت رضوان الهي جاي مي گيرد و از آسايش و آرامش ابدي برخوردار مي شود. بر اين اساس هرگز ترسي به نام شكست او را نمي آزارد و نمي هراساند. اين درحالي است كه دشمن تنها به پيروزي در دنيا مي انديشد و اگر احتمال شكست دهد هرگز به جنگ نمي آيد، زيرا كشته شدن را عين نابودي و هلاكت مي داند و به جهان آخرت و پاداش باور و اعتقادي ندارد.

    بنابراين براي مقابله با تهديدات دشمن مي بايست روحيه و باور مردم را افزايش داد و به آنان فهماند كه آن چه وظيفه بشر است انجام تكليف و مسئوليت است و اين كه انسان مأمور به وظيفه مي باشد نه مأمور به نتيجه. بنابراين چه كشته شود و چه پيروز گردد او قطعا پيروز واقعي است.

    گاه لازم است كه انسان نسبت به تهديدات دشمن بي اعتنايي كند و آن را در دايره جنگ رواني قرار دهد؛ زيرا دشمن تنها به خالي كردن دل ملت توجه دارد و با ابزارهاي رواني مي كوشد تا دل ها را بهراسند. در اين جا است كه مومنان مي بايست تنها از خداوند هراسناك باشند و از غير او ترسي به خود راه ندهند و تهديدات دشمن را به عنوان جنگ رواني ارزيابي كرده و به آن بي توجهي كنند؛ زيرا توجه كردن به اين گونه تهديدات ممكن است دشمن را به اين فكر بيندازد كه در كار خويش مي تواند موفقيت كسب كند. اما هرگاه تهديدات وي با بي اعتنايي مواجه شود دشمن در مي يابد كه اصولا ملت در يك فضا و موقعيت برتري قرار دارد كه براي تهديدات وي پشيزي ارزش قايل نيست. اين روش را پيامبراني چون ابراهيم(ع) در برابر دشمنان خويش به كار مي بست كه آيات 80 و 81 گزارشي از اين سازوكار به دست مي دهد.

    نتیجه گیری

    در شرايط كنوني كه تمام كفر در برابر تمام ايمان و اسلام ايستاده و در تمامي سرزمين هاي اسلامي مومنان را تهديد مي كند مي بايست با حفظ وحدت و توكل به خدا و فراهم آوري عوامل بازدارنده، دشمن را نه تنها به بيرون مرزها برانيم بلكه مي بايست كاري كنيم كه ديگر وسوسه حمله به خود راه ندهد.

    منابع :

    www.sid.ir

    www.noormags.com

    منبع مطلب : www.asemankafinet.ir

    مدیر محترم سایت www.asemankafinet.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    امادگی دفاعی

      امنیت، یکی از لوازم مهم شکل گیری زندگی فردی و اجتماعی در حیات بشری بوده و هست. حیات فردی و اجتماعی انسان همواره در سایه وجود حدودی از امنیت ممکن است. امنیت را می توان تامین آسایش، راحتی خیال و نبودن شرایط خوف و ترس در زندگی فردی و اجتماعی یا وجود مجموعه شرایطی دانست که به انسان توانایی حرکت و برنامه ریزی برای تغییر وضعیت فعلی به وضعیت بهتر را می دهد. ریشه اصلی گرایش به امنیت را باید در فطرت انسان جستجو کرد. اگر فطرت را گرایش های عالی انسان بنامیم، گرایش به امنیتپایدار یکی از گرایش های عالی انسان است. انسان به دلیل فطرت، از هراس و خوف و ناامنی گریزان است و محیطی را می طلبد تا بتواند به دور از فشارهای روحی و اجتماعی استعدادهای خویش را شکوفا سازد و آنها را در مسیر رشد و تکامل هدایت نماید.امنیّت مقوله ای پیچیده و تأمل بر انگیز است که درک زوایای آن محتاج  طرح نظریه های کلان با قابلیّت تحلیل سطوح مختلف داخلی و خارجی ، فردی و اجتماعی ، خرد و کلان وبه کار گیری مفاهیم تازه ای است . در شرایط پیچیده ی امروزی که هر روز حوادث و تحولات مختلفی در کشور ایران و همسایگان شرقی آن در حال تکوین است ؛ نیاز به توسعه ی ابـعاد سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی در منطقه ی مذکور، امری اجتناب ناپذیر می باشد تا بتواند همزمان با اقدامات امنیّتی بر پایداری توسعه امنیّت بفزاید. امنیّت را باید یکی از ارزشمند ترین و والاترین ثروت ها به شمار آورد؛ به همین سبب برای مردم قداست و اهمیّت دارد ؛ تاجایی که می توان تمامی اهداف و سیاست های ملّی را برای دستیابی به آن بسیج کرد .تهدیدات ، مهمترین عناصر برهم زننده ی امنیّت و مانع از توسعه ی همه جانبه ی هر جامعه است . جلوگیری از وقوع و شکل گیری تهدید ،ارزشمندتر از برخورد فیزیکی با آن است . یکی ازمهمترین  مؤلفه های که می تواند مانع از شکل گیری و گسترش تهدید شود اقدامات توسعه ی سیاسی ،اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و زیست محیطی در مناطق توسعه نیافته است . امنیت برای تمام نظامهای سیاسی و همه شهروندان، صرف نظر از میزان توسعه اقتصادی-اجتماعی و نوع ایدئولوژی در اولویت قرار دارد و امنیت پایدار برآیند مجموعه‌ای از تعاملات و نیز تعاون و سازگاری بین اجزای مختلف نظام اجتماعی است، امنیت به عنوان یک آرمان و واقعیت، یکی از اساسی‌ترین حقوق مردم به حساب می‌آید. امروزه با توجه به تحولات بنیادین در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات با رویکرد دیجیتالی شدن آن، مفهوم پایداری امنیت دائماً در حال تغییر و تحول است. فناوري ارتباطي اگر چه در ذات خود دربردارنده فرصتهای فراوان برای جامعه بشری است ،اما سلطه بی چون و چرای معدودی از کشورهای غربی و بویژه آمریکا با هدف همگن سازی فرهنگ ها و هویت ها و استراتژی انحصار و کنترل رسانه‌ای از سوی غرب، موجب بروز اشکال جدیدی از تهدیدها براي كشورهاي در حال توسعه چون كشور ما شده است. مقاله حاضر بر آن است كه به روش توصيفي و تحليلي سياستهاي و راهبردهاي غرب در حوزه رسانه‌اي در مقابل جمهوري اسلامي را بيان نمايد. همه این راهبردها و سياستها در جهت بهم خوردن امنیت پایدار در نظام اسلامی می باشد و بنابراين ایجاد سازکار مناسب ،هوشمند و دائمی برای رصد و مقابله با این دست از تهدیدات در نهادهای مسئول امنیتی به خصوص شورای عالی امنیت ملی کشور کاملاً ضروری است.امنیت پایدار از جمله مفاهیم کلیدی در حوزه حکومت داری و سیاست ورزی است که به علت اهمیت، حساسیت و تعریفی که از ان می‌شود  همواره محل تامل و بررسی است. امنیت پایدار محصول کنش جمعی و مشترک ملی کشور و دولتهاست كه حوزه سخت افزاری و یا نرم افزاری را با تمام زیرشاخه های آن پوشش مي‌دهد. پایداری امنیت در جامعه که احساس ذهنی و باطنی جمعیت می باشد به نظر بسیاری از کارشناسان مهم تر از ایجاد آن است. ممکن است در جامعه ای امنیت به لحاظ انتظامی و پلیسی وجود داشته باشد ولی مردم که رکن اصلی جامعه هستند احساس پایداری نکنند.بر این اساس در نگرشهای نوین امنیتی، توجه به مفهوم پایداری در روند تحولات سه دهه گذشته مورد تاکید قرار گرفته است. پایداری و مفهوم ترکیبی آن مانند امنیت پايدار ناظر بر درک جامعی است که بر پایه آن همه عوامل مؤثر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و امنیتی در کنار یکدیگر در مقابل با هم مورد توجه قرار می‌گیرد. در واقع پایداری به معنای موازنه‌ای پویا میان عوامل گوناگون و مؤثر اجتماعی، فرهنگی و... در جوامع و شرایط زمانی مشخص و متناسب با ویژگیهای آن جوامع است. برای تبیین مسائل امنیتی نظریه و مدلهای متفاوتی وجود دارد و بر این اساس مکاتب گوناگونی توسعه یافته است. بی تردید جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به مبانی آن دارای نظریه امنیتی معینی است؛ هر چند که تا به حال کمتر به تبیین و تحلیل ان پرداخته شده است.

    ادامه مطلب راکلیک کنید

    منبع مطلب : defaeim6.blogfa.com

    مدیر محترم سایت defaeim6.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    Mohammad 9 روز قبل
    0

    * 9 ماه قبل
    -1

    خوب

    مریم 11 ماه قبل
    1

    تحقیق میخواستم ولی...

    مریم 11 ماه قبل
    1

    تحقیق میخواستم ولی در مورد تحقیق چیزی نیاورد

    مهدی 1 سال قبل
    2

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید