توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    تحقیق در مورد سنگها کلاس اول ابتدایی

    1 بازدید

    تحقیق در مورد سنگها کلاس اول ابتدایی را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    دانستنی ها برای معلم علوم تجربی اول دبستان درس سنگ ها

    دانستنی ها برای معلم

    کتاب علوم تجربی پایه اول دبستان

    فصل نهم:  سنگ

    درس در یک نگاه:

              در این درس دانش آموزان با انواع متفاوتی از سنگ ها آشنا می شوند و با مقایسه ی سنگ ها، آن ها را به طرق مختلف طبقه بندی می کنند و با مشاهده ی موارد مختلف استفاده از سنگ، با کاربردهای آن ها نیز آشنا می شوند.

    هدف های این درس:

    دانستنی ها و مهارت ها:

    - به جمع آوری سنگ های مختلف بپردازد.

    - سنگ ها را از روی شکل ، اندازه ، رنگ و ... طبقه بندی کند.

    - برای موارد مختلف استفاده از سنگ ها، مثال هایی بیاورد.

    نگرش ها:

    - کنجکاو شود.

    - به کار گروهی علاقه مند شود.

    - نکات ایمنی را رعایت کند.

    *زمین شناسان به تمام مواد سازنده پوسته ی زمین سنگ می گویند. بنابراین طبق این تعریف موادی چون نفت و گار هم سنگ محسوب می شوند.

              هر سنگ از یک یا چند نوع کانی درست شده است. مثلاً سنگ نمک فقط از یک نوع کانی و سنگ گرانیت از چند نوع کانی ساخته شده است. 

                    سنگ ها را از نظر راه های تشکیل شدن به سه گروه بزرگ طبقه بندی می کنند:

    - سنگ های آذرین: این سنگ ها از انجماد مواد مذاب به وجود می آیند. گاهی در اثر حررات زیاد یا عوامل دیگر مقداری از سنگ های اعماق زمین ذوب می شوند، این مواد ذوب شده به علت سبکی به سمت سطح زمین حرکت می کنند. اگر این مواد مذاب بتوانند راهی تا سطح زمین پیدا کنند به صورت فوران های آتشفشانی از زمین خارج می شوند و پس از سرد شدن سنگ هایی را می سازند که به آن ها سنگ های آذرین بیرونی می گویند. سنگ پا یک سنگ آذرین بیرونی است .

    گاهی ماده مذاب تشکیل شده نمی تواند خود را به سطح زمین برساند و در نزدیکی های سطح زمین باقی می ماند و سنگ هایی را به وجود می آورد که به آن ها سنگ های آذرین درونی می گویند. سنگ خارا (گرانیت) یک سنگ آذرین درونی است.

    - سنگ های رسوبی: این سنگ ها بر اثر اتصال ذرات جدا از هم به وسیله فشار یا مواد چسبنده ای که ذرات را به هم می چسباند در دریاها و دریاچه ها به وجود می آیند. سنگ جوش و ماسه سنگ به این طریق به وجود می آیند. سنگ جوش و ماسه سنگ به این طریق به وجود آمده اند. گاهی هم مواد محلول داخل آب ها بر اثر به حد اشباع رسیدن و یا بر اثر تبخیر ته نشین می شوند و عده ای دیگر از سنگ های رسوبی را به وجود می آورند. سنگ آهک ، سنگ نمک و سنگ گچ به این طریق به وجود آمده اند.

              سنگ های رسوبی لایه لایه اند و آثار و بقایای موجودات زنده یعنی فسیل در آن ها یافت می شود. اغلب سنگ های چین خوردگی ها از سنگ های رسوبی اند.

    - سنگ های دگرگونی: هر سنگی اگر مدتی در مجاورت یک توده مذاب قرار گیرد و یا تحت تاثیر فشار خیلی زیاد قرار گیرد تغییر شکل و ترکیب می دهد و به سنگ دگرگون شده تبدیل می شود.سنگ های دگرگون شده پس از برش به عنوان سنگ های روکار ساختمان ها استفاده می شوند. مثلاً سنگ مرمر از دگرگون شدن سنگ های آهکی به وجود می آید.

              *سنگ ها دائم در حال تغییراند، عوامل فیزیکی مانند تغییرات دما، یخ بستن آب و عوامل شیمیایی مانند اکسید شدن و تجزیه طی فرایندی که به طور کلی به آن هوازدگی می گویند سنگ ها را خرد و ترکیب شیمیایی آن ها را تغییر می دهد. نتیجه عمل هوازدگی بر روی سنگ عاقبت، تشکیل خاک است.

              * قطعات خرد شده سنگ ها، هنگامی که درون آب های جاری مانند رودها قرار می گیرند، بر اثر برخورد با یکدیگر و برخورد با بستر رود زاویه های تیز آن ها از بین می رود و رفته رفته صاف و صیقلی و شکل کروی ، بیضوی و یا استوانه ای به خود می گیرند. این سنگ که توسط رود به مسافت زیادی حمل شده و عاقبت در بستر و کنار رود ته نشین می شوند، آبرفت نامیده می شوند.

              * سنگ ها به علت گوناگونی بسیار ‌، زیبایی و از همه مهم تر کاربردهایی که دارند،‌از زمان های گذشته مورد علاقه و کنجکاوی آدمی بوده اند، سنگ ها در ابتدا در ساختن وسایل زندگی و جان پناه و بعدها برای ساختن ساختمان های بزرگ و کاخ ها و استخراج فلزات و به دست آوردن زیور آلات مورد استفاده قرار گرفته اند.

              امروزه کم تر فعالیت انسانی را می توان یافت که ارتباط مستقیم یا غیر مستقیمی با سنگ ها نداشته باشد. حدود 95درصد انرژی مورد نیاز آدمی از سنگ های سوختنی چون نفت و گاز و زغال سنگ به دست می آید.

              از این مواد علاوه بر انرژی مواد دیگری چون پلاستیک، الیاف پارچه ، رنگ ، دارو و ... تهیه می شود. مواد اولیه بیش تر صنایع از سنگ ها به دست می آید. صنایع ساختمانی، صنایع ذوب فلزات ، صنایع شیمیایی ، صنایع الکتریکی و الکترونیکی، صنایع غذایی، جواهر سازی و ... از جمله صنایعی هستند که به مقدار زیادی از سنگ ها یا مواد مختلفی که از سنگ ها به دست می آید استفاده می کنند.

    منبع: کتاب معلم (راهنمای تدریس) علوم تجربی پایه اول ابتدایی    

    منبع مطلب : avali-ha.blogfa.com

    مدیر محترم سایت avali-ha.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس هفتم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی سنگی ما

    درس هفتم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی سنگی ما

    درس هفتم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی سنگی ما در یک نگاه

    در این درس دانش آموزان با مشاهده، جمع آوری اطلاعات، گفت و گو کردن و فعالیت های گروهی پی می برند

    که در بیشتر نقاط زمین سنگ وجود دارد. آنان موارد استفاده از سنگ ها را فهرست کرده

    و با درک چگونگیتغییرات سنگ ها آنها را بر اساس تغییراتشان طبقه بندی می کنند.

    اهداف /پیامد ها درس هفتم علوم اول ابتدایی زمین خانه ی سنگی ما

    در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

    سطح ۱ محل هایی که در آن جا سنگ یافت می شود را شناسایی کرده

    و موارد استفاده از آنها و نیز بعضی از روش های تغییرات سنگ ها را شرح دهند.

    سطح 2 با بررسی و مطالعه ی محیط اطراف خود، مکان هایی که در آن سنگ ها به فراوانی یافت می شوند

    وموارد استفاده از سنگ ها را شناسایی و با مشارکت سایر دانش آموزان سنگ های جمع آوری شده راطبقه بندی کنند.

    سطح 3 با مشاهده ی سنگ ها آنها را براساس موارد استفاده، جنس ، رنگ، تغییراتطبقه بندی کنند

    و موارد استفاده برخی از آنها را در محیط زندگی گزارش کنند.

    نکات آموزشی و فعالیت های پیشنهادی

    سنگ ها پس از تغییر چه می شوند؟

    ۱ از دانش آموزان بخواهید آب و سنگ هارا داخل قوطی بریزند و در قوطی را محکم ببندند.

    قوطی را به شدت تکان دهند،

    سپس پارچه را روی ظرف شیشه ای با نخ محکم ببندند حال در قوطی را باز کنند،

    ابتدا سنگ ها را با دست خارج کنند و بعد آبقوطی را روی پارچه بریزند.

    به آنها فرصت دهید در مورد تغییرات سنگ ها گفت وگو کنند.

    انتظار می رود همه آنان متوجه شده باشند که خرده سنگ ها از ساییده شدن سنگ ها به وجود آمده اند.

    بعضی از دانش آموزان می توانند بین این آزمایش و اتفاقاتی که در طبیعت برای سنگ ها رخ می دهد ارتباط دهند.

    برخی از آنان می توانند یک رابطه ی منطقی میان عامل تغییر (نیروی انسانی و نیروی رود)،(قوطی و رودخانه) در تغییر سنگ (طبیعت و قوطی) را کشف کنند.

    به هنگام ریختن آب روی پارچه توجه داشته باشید که اغلب قوطی های فلزی موجود دارای لبه ای هستند

    که ممکن استذرات ریز خرد شده در پشت لبه قرار بگیرند و خارج نشوند.

    در این فعالیت عامل مهم انرژی است.

    ولی چون دانش آموزان سال اولبا مفهوم انرژی آشنایی ندارند، بیشتر از عامل تغییر یا نیروی آدم یا نیروی رود استفاده کنید.

    از پارچه ی سفید استفاده کنید تا ذرات بهتر دیده شوند.

    اصطلاح رودخانه، برای محلی به کار می رود که ممکن است آب از آن عبور کند.

    رود فقط به آبی گفته می شود که از داخل رودخانه عبور می کند.

    برخی دانش آموزان ممکن است قوطی را به جای رودخانه و آب داخل آن را رود فرض کنند

    و سنگ ها هم بر اثر غلتیدندر داخل رودخانه و تماس و ضربه زدن به هم از شکل لبه دار و تیز به قطعاتی گرد و صاف تبدیل شوند.

    احتمالاً فقط تعداد کمی ازدانش آموزان می توانند به این پاسخ برسند

    و از همه انتظار نمی رود. این فعالیت برای پرورش مهارت مشاهده و تفسیر مشاهدات مفید است.

    برای ساخت یک ساختمان دو طبقه چه سنگ هایی لازم است؟

    انتظار می رود همه ی دانش آموزان لیستی از سنگ هایی که در این نوع ساختمان استفاده می شود را تهیه کنند

    و اغلب می توانند علاوه بر فهرست سنگ ها از موادی که از سنگ به دست می آید و در این ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد نیز نام ببرند.

    اگر گفت و گو ادامه پیدا کند و شما اجازه دهید آنان اطلاعاتشان را وسیع تر کنند

    و در جلسه های بعد ارایه دهند برخی ممکن است

    حتی نام بعضی از وسایل و ابزارهاییرا که از سنگ ساخته می شود هم ذکر کنند.

    در این فعالیت نام بردن نوع سنگ (گرانیت، مرمر و…) به هیچ عنوان مورد نظر نیست و منظور محل هایی است که به سنگ نیازدارد

    مثلاً به کار بردن قلوه سنگ و شن در زیر سازی ساختمان، در روستاها سنگ برایدیوار، در شهرها سنگ برای روکار

    ساختمان، سنگ برای کف، سنگ برای پله و…

     نمونه هایی از سنگ هایی که در محل زندگی درس هفتم علوم اول ابتدایی 

    مجموعه سنگ ها را در اختیار آنها قرار داده و از آنها بخواهید سنگ ها را طبقه بندی کنند.

    در این فعالیت انتظار می رود همه ی دانش آموزانسنگ ها را از نظر رنگ یا شکل ظاهری به دو گروه طبقه بندی کنند.

    بنابراین در مورد دانش آموزانی که قادر به این طبقه بندی نیستند صبور باشید

    و فرصتی فراهم کنید تا ضمن گفت وگو با هم گروه ها یا دانش آموزان دیگر طبقه بندی را انجام دهند.

    احتمال می روداغلب دانش آموزان بتوانند سنگ ها را از نظر استحکام و سختی هم طبقه بندی کنند.

    اما فقط اندکی از دانش آموزان ممکن است بهکمک وسیله ای مثلاً یک میخ، سنگ ها را به دو گروه،

    آنهایی که از میخ خط برمی دارند و آنهایی که میخ نمی تواند به آنها خط بیاندازدطبقه بندی کنند.

    هم چنین ممکن است تعداد کمی به اجزای تشکیل دهنده ی سنگ ها اشاره کنند

    آنهایی که از ذره های مختلف تشکیلشده اند و آنهایی که همه ی ذرات یک رنگ دارند.

    بدیهی است در تمام این موارد شما نقش یک تسهیل کننده ی یادگیری را دارید

    که فرصت می دهید دامنه ی مشاهدات دانش آموزان به تدریج وسیع تر شود تا پاسخ ها را خود پیدا کنند

    نمونه هایی که دانش آموزان ارایه می دهند تابع محیط زندگی آنان است.

    برای مثال در یک روستای واقع در استان های کناریدریای مازندران ممکن است بسیار مختصر و در یک شهر بزرگ (مثل تهران) بسیار گسترده باشد.

    در کارخانه های مختلف از سنگ مواد گوناگونی درست می کنند

    توجه داشته باشید که فقطبه مراحل کلی، مثل استخراج معدن، حمل مواد، تغییر مواد و محصول اشاره شود کافی است.
    ممکن است برخی از دانش آموزانبه مراحلی مانند جداسازی، ذوب، قالب گیری و… اشاره کنند.
    باید توجه داشته باشید موادی مانند سیمان، آهک، گچ، آهن و…
    همگی از سنگ به دست می آیند انتظار می رود بیشتر دانش آموزان به این مواد اشاره کنند.
    تعداد معدودی ممکن است به رنگ، مس،آلومینیم، سرامیک، شیشه، اشاره کنند،
    قسمت فلزی بیل، کلنگ، چرخ دستی و… که از آهن درست شده اند را با کمی کمک تقریباًهمه ی دانش آموزان باید فهرست کنند.
    جرثقیل، سیم برق، دریل، ماله، اره و… وسایلی هستند که تعداد کم تری به آنها اشاره خواهندکرد.

    سنگ های زمین ما همیشه در حال تغییرند

    هوا، آب، نیروی جاذبه، امواج، باد و یخ همگی بر تغییرات طبیعی سنگ هادخالت دارند،
    در این فعالیت همه ی دانش آموزان حداقل باید به آب اشاره کنند.
    از بیشتر دانش آموزانی که در نزدیک دریا زندگی می کنند انتظار می رود به نقش امواج دریا هم اشاره کنند.
    هوا، باد و یخ از مواردی است که احتمالا فقط برخی از دانش آموزان به آن اشاره خواهند کرد.
    در صورتی که بین این فعالیت و فعالیت استفاده از سنگ ها در ساختمان ارتباط برقرار کنید
    احتمالاً آنها به مواردی از تأثیر اقدامات انسان بر تغییر سنگ ها اشاره خواهند کرد.

    سنگ ها پس از تغییر چه می شوند؟

    سعی کنید برای این فعالیت سنگ هایی را انتخاب کنید که کمی سست باشند و یا دارای لبه های تیزی باشند
    با انجام این فعالیت و فعالیت درس آب تقریباً همه ی دانش آموزان باید به این نتیجه برسند که سنگ ها تخریب می شوند
    و به ذرات ریزی تبدیل می شوند.
    بیشتر دانش آموزان به این نتیجه برسند که جنس و رنگ سنگ ها در رنگ خاک ها تأثیردارند.
    برخی از دانش آموزان نیزبه عوامل انسانی در تغییر سنگ ها اشاره خواهند کرد.
    توجه داشته باشید که: درفعالیت سنگ ها بسیار متفاوت اند.
    نام علمی سنگ ها یا چگونگی به وجود آمدن آنها یعنی رسوبی، آذرین، دگرگونی در هیچ یک از فعالیت ها مورد نظر نیستند.
    فقط دانش آموزان سنگ ها را براساس رنگ و شکل ظاهری و حتی بزرگی طبقه بندی می کنند.

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    انرینا رضایی 1 ماه قبل
    0

    مطالبتون بسیار عالی بود .ممنون از شما

    ها 1 سال قبل
    1

    واسه کلاس اولیا بود؟😑

    فلعغقتفثافلقستفثشقثش 1 سال قبل
    0

    خیلی ممنون که سایتتون اینقدر کامله😒

    مهدی 2 سال قبل
    -1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید