در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    تمثیل غار افلاطون فلسفه یازدهم

    1 بازدید

    تمثیل غار افلاطون فلسفه یازدهم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    تمثیل غار

    تمثیل غار

    تمثیل غار یا غار افلاطون تمثیلی است که توسط افلاطون در کتاب جمهور طرح شده است. او از این تمثیل برای توضیح نظریهٔ عالم مُثُل خود بهره برده است. این تمثیل به احتمال خیالی بودن یا نادرست بودن تصورات و عقاید انسان‌ها اشاره دارد.

    شرح تمثیل[ویرایش]

    ابتدا یک غار را در نظر بگیرید که در آن تعدادی انسان در حالی که به دیوار غل و زنجیر شده‌اند، به‌طوری که همیشه رویشان به سمت دیوار روبه‌رو بوده ‌است و هیچگاه پشت سر خود را نگاه نکرده‌اند. در پشت این افراد آتشی روشن است و در جلوی این آتش مجسمه‌هایی قرار دارد که هنگامی که حرکت می‌کنند سایهٔ آنها بر دیوار روبه‌رو می‌افتد. در واقع این مجسمه‌ها همان اعتقادات و عقاید این گروه از افراد هستند که سایهٔ آنها بر روی دیوار منعکس می‌شود.

    در این میان ناگهان زنجیر از پای یکی از این زندانیان که به سوی دیوار غار نشست ‌است باز می‌شود و آن شخص به عقب برمیگردد و پشت خود را می‌بیند و سپس از دهانهٔ غار بیرون می‌رود. او تازه متوجه می‌شود که حقیقت چیزی جز آن است که در داخل غار قرار داشت. در واقع، این جهانِ خارج همان عالم مثل افلاطونی است که شخص، هنگامی که به آن می‌رسد متوجه می‌شود که حقایقِ جهان چیزی جز مشاهدات معمول او است. شخصی که به عالم خارج از غار رفته و از آن آگاهی کسب کرده‌است تصمیم می‌گیرد که به غار برگردد و دیگران را نیز از این حقیقت آگاه کند. هنگامی که به سوی اشخاص داخل غار می‌رود تا آن‌ها را نسبت به جهانِ خارج آگاه کند و بگوید که حقیقت چیزی جز این است که شما به آن دل بسته‌اید، با برخورد سرد زندانیان مواجه می‌شود، و آنان حرف او را دروغ می‌پندارند.

    در واقع این نظریهٔ افلاطون به این اشاره دارد که خیر مطلق در جهان مثل است و اگر کسی میخواهد به اخلاقیات دست پیدا کند باید به عالم مثل راه پیدا کند. ارسطو با نقد این نظریهٔ افلاطون می‌گوید: «اگر این عالم، سایهٔ عالم مثل است و همه چیز عالم مثل خوب است، پس بدی‌های انسان‌ها ناشی از چه چیزی است؟»

    منابع[ویرایش]

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جزوه درس 3 فلسفه یازدهم فروشگاه کتاب مشاوران بوک فلسفه 11 مشاوران آموزش | تست کنکور

    جزوه درس 3 فلسفه یازدهم فروشگاه کتاب مشاوران بوک فلسفه 11 مشاوران آموزش | تست کنکور

    جزوه درس ۳ فلسفه یازدهم

    فلسفه یازدهم

    هریک از ما باورهایی داریم ، اگر این باور ها در باره جهان، انسان، مرگ، عدالت ، زیبایی و نظایر آن باشد، «باورهای فلسفی» است؛  که ما:

      الف- بر اساس این باورها زندگی می کنیم و بر اساس آن ها تصمیم می گیریم و عمل می کنیم

    ب- دلایل برخی از این باور ها را می دانیم و ممکن است برای برخی دلیلی نداشته و بر اساس عادت آن ها را قبول کرده باشیم

    ج- این باور ها که فلسفه ما را می سازند، نقش تعیین کننده ای در انتخاب اهداف ما دارند.

    جزوه درس ۳ فلسفه یازدهم

    چه کسانی اهل تفکر فلسفی اند و این افراد به دنبال چه هستند؟

     کسانی که فارغ از اشتغالات روزانه  لحظاتی :

    الف-  به تفکر در باره باور های خود می پردازند

     ب- نسبت به پذیرش آن باور ها می اندیشند

    ج- می خواهند به ریشه باور های خود برسند و چرایی قبول آن ها را مرور کنند

    د- می کوشند بنیان های فکری خود را در چهار چوب «عقل و منطق» قرار دهند.

    اندیشیدن فیلسوفانه چیست و نتیجه نهایی آن کدام است؟

    ۱- تأمل کردن در باور های مربوط به زندگی است

    ۲- آموختن چرایی و یافتن دلایل درستی یا نادرستی باور ها

    ۳- پذیرفتن باور های درست و کنار گذاشتن باورهای نادرست

    نتیجه نهایی اندیشیدن فیلسوفانه:

    ۱- بنیان های فکری خودمان را می سازیم.

    ۲- به آزاد اندیشی می رسیم.

    ۳- شخصیتی مستقل کسب می کنیم.

    جزوه درس ۳ فلسفه یازدهم

    نکته:

    باورها هستند که «فلسفه» ما را می سازند، نقش تعیین کننده ای در انتخاب اهداف ما دارند.

    بنابراین : «فلسفه» هر کس معنا دهنده به زندگی اوست.

    انسان ها در رابطه با «باور های فلسفی» و توجه  و اندیشیدن به آن ها، به چند دسته تقسیم می شوند؟

    دسته اول:الف-  کمتر به اموری مانند حقیقت انسان و جهان می اندیشند

    ب-  به آموخته ها از دور و برشان قناعت می کنند

    ج-  نتیجه مورد الف و ب این است که در انتخاب هدف نیز دقت چندانی ندارند و بیشتر دنباله رو دیگران هستند

    دسته دوم :الف-برخی افراد در این امور می اندیشند

    ب- در بسیاری موارد به دانشی درست در باره جهان و انسان می رسند

    ج- در نتیجه می توانند هدف قابل قبولی برای زندگی برمی گزینند و زندگی آنان معنای درستی پیدا کند

    دسته سوم:الف-  نگرشی نادرست در باره جهان و انسان دارند

    ب- در انتخاب هدف به خطا رفته اند

    ج- زندگی آن ها معنای نادرستی به خود گرفته است

    خب: دانستیم که فلسفه یا داشتن باور های فلسفی ، نقش اساسی در معنا بخشی زندگی انسان دارد ؛ حال این سوال مطرح است که:

    بله اگر با استفاده از «قواعد تفکر» (قواعد درست اندیشیدن) در امور فلسفی بیندیشد، به فواید و ثمرات دیگری نیز دست می یابد.

    برخی از فواید و ثمرات تفکر فلسفی بر اساس قواعد تفکر را بنویسید؟

    ۱- دوری از مغالطه    

    در درس اول آموختیم که مغالطه، استدلال های به ظاهر درست و در واقع غلط است.

    با برخی از مغالطه ها در منطق آشنا شدیم .

     یکی از فواید آموختن منطق توانایی تشخیص مغالطه ها و خارج کردن آن ها از باور هاست؛ حال فلسفه از این توانایی منطقی کمک می گیرد تا اندیشه های فلسفی درست از تفکرات غلط تشخیص داده شود و راه رسیدن به اعتقادات درست فراهم گردد.

    – فیلسوفان می کوشند با کاهش از مغالطه ها ، فهم درستی از حقایق ، چه در عالم هستی و چه در مسائل بنیادی زندگی ارائه دهند و آن را با گفتار خالی از مغالطه بیان کنند.

    – آنان همچنین می کوشند نمونه هایی از مغالطه های فلسفی را جهت عبرت گرفتن دیگران نشان دهند، زیرا گاهی برخی بدون اینکه دقت کنند باوری را که مبنای آن یک مغالطه است پذیرفته و بر اساس آن تصمیم می گیرند و عمل می کنند.

    ۲- استقلال در اندیشه 

    – هیچ سخنی را بدون دلیل نمی پذیرد

    – عقیده اش را بر پایه خیالات، تبلیغات و تعصّب بنا نمی کند

    – او در باره استدلال ها می اندیشد و اگر به درستی شان پی ببرد، آن ها را می پذیرد.( با استدلال عقیده ای را می پذیرد و با استدلال از آنچه پذیرفته است ، دفاع می کند)

    – فیلسوف در باره مسائل بنیادین واساسی به نحو جدی فکر می کند

    – با روش درست وارد این قبیل مسائل می شود و پاسخ می دهد

    –  او تابع برهان و استدلال است نه تابع افراد و اشخاص

    ۳- رهایی از عادت های غیر منطقی

    عادات غیر منطقی زمتنی شکل می گیرد که افراد یک جامعه افکار و عقایدی ر می پذیرند که پشتوانه عقلی و منطقی محکمی ندارد، بلکه بر اثر مرور زمان و با انتقال از نسلی به نسل بعد، به صورت یک عادت در آمده و اکثر افراد جامعه بدون دلیل آن را پذیرفته اند.

    برخورد افراد متفکر در برابر عادت های غیر منطقی مردمان چیست و کوشش آن ها در راستای چه امری است؟

    افراد متفکر ، این قبیل افکار را مورد نقد و بررسی قرار می دهند و اگر منطبق با عقل و استدلال بود می پذیرند و می کوشند سایر مردم را به باطل بودن آن افکار آگاه کنند.

    آیا مردمی که عادات غلط را پذیرفته اند حاضرند به راحتی از این افکار و عقاید دست بر دارند؟

    تمثیل غار افلاطون به کدام یک از فواید تفکر فلسفی اشاره دارد؟

    استقلال در اندیشه و رهایی از عادات غیر منطقی

    افلاطون  در کتاب « جمهوری خود تمثیلی به نام «تمثیل غار » را آورده است.

    افلاطون با تمثیل غار چه چیزی را نشان می دهد؟

    او در این تمثیل می خواهد نشان دهد که «چگونه فلسفه ، انسان را به سمت آزادی حقیقی هدایت می کند.»

    منبع مطلب : moshaveranbook.ir

    مدیر محترم سایت moshaveranbook.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 6 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید