در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    جمله سازی با کلمه ایست کلاس اول

    1 بازدید

    جمله سازی با کلمه ایست کلاس اول را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    مجموعه ای از جملات برای املای اول ابتدایی

    با سلامی صمیمانه :

    مجموعه ای از جملات مناسب برای استفاده در املای پایه اول ابتدایی که از کلمات مناسب یادگرفته شده در فعالیت های کتاب بنوبسیم و بخوانیم ( نشانه های یک و دو ) تهیه شده است ، امیدوارم در کنار جملات شما عزیز تلاشگر گام مفیدی در تفهیم و یادگیری بهتر املای دانش آموزان ایفا نماید.

    آدم ابرو دارد.

    برادرم دندان ندارد.

    در این سبد بادام است.

    سرباز ایران بیدار است.

    باران از ابر می بارد.

    من در آسمان ستاره دیدم.

    امیر شیر آب را بست.

    سیب میوه ی شیرینی است.

    او سرسره بازی می کند.

    کبوتر آزادی را دوست دارد.

    مادرم سبزی را تمیز می کند.

    کودک شیر را دوست دارد.

    نانوا به من نان داد.

    سوار کار با اسب آمد.

    دونده تند می دود.

    آزاده سماور را می شوید.

    پروانه از سینی انار را بر می دارد.

    داور توپ را به زمین بازی آورد.

    مادر پیامبر ما آمنه نام داشت.

    من یک شتر بزرگ دیدم.

    امام به ما درس زندگی داد.

    در گرگان باران می بارد.

    تراش نرگس ستاره نشان بود.

    بابا سگ بزرگ را بست.

    مادر بزرگ پنیر درست می کند.

    زنبور در کندو زندگی می کند.

    آموزگار از ما درس پرسید.

    مادر بزرگ داستان می گفت.

    پدرم از مسافرت سه کبوتر آورد.

    پرستو از سفر آمد.

    برادر فرشته کشاورز است.

    آن مرد از بام افتاد.

    من کنار رود خانه مار دیدم.

    او اسب را به درخت بست.

    خرگوش شاخ ندارد.

    این کودک لبخند زد.

    مادر دامن دخترش را دوخت.

    امام خمینی ایران را آزاد کرد.

    این رود خانه پر از آب است.

    امروز پدرم خانه خرید.

    سام برای خروس دانه ریخت.

    این قندان پر از قند است.

    مادرم آش را در بشقاب ریخت.

    امام خمینی مسلمانان را بیدار کرد.

    لک لک برای خود لانه می سازد.

    قرآن کتاب مسلمانان است.

    از سبد بوی گل یاس می آید.

    زیبا بازی با گنجشک را دوست دارد.

    گربه دشمن جوجه است.

    رنگ جوراب زری سفید است.

    مجید در جنگل خرس دید.

    جیرجیرک پرواز می کند.

    در شالیزار برنج می کارند.

    روی بام یک گنجشک بود.

    خورشید زمین را روشن می کند.

    خروس با نوک دانه را خورد.

    من در نوروز به گرگان رفتم.

    بلبل من خوش آواز است.

    در ماه آبان هوا سرد می شود.

    شالیزار ها در مازندران دیدنی است.

    من ماه و ستاره را در آسمان می بینم.

    من خدای مهربان را دوست دارم.

    من و امین به آسمان نگاه کردیم.

    پرچم ایران زیبا است.

    چوپان گوسفندان را به چراگاه می برد.

    یک روز چوپان داد زد گرگ آمد.

    گرگ گوسفندان چوپان را خورد.

    او برای پدر بزرگ قارچ می آورد.

    بز کنار قوچ ایستاد.

    گوسفندان چوپان در چراگاه می چرند.

    مدیر به من ماژیک داد.

    فرزانه با سوزن ژاکت می دوزد.

    ژاله شیرینی می پزد.

    منیژه ماست را با نان می خورد.

    این ماشین آژیر ندارد.

    من در مدرسه درس می خوانم.

    خواهر من شش ساله است.

    من نماز خواندن را دوست دارم.

    خواهرم خوب قرآن می خواند.

    مادر و خواهرم با هم مسافرت می کنند.

    آموزگار به بچّه ها آفرین گفتند.

    آموزگار ما به مکّه رفت.

    بچّه ها زیر درخت نارنج بازی می کنند.

    خواهرم از قنّادی شیرینی خرید.

    کفّاش با بنّا دست داد.

    آن مرد دکّان دارد.

    نجّار با چوب درخت و میخ قایق ساخت.

    مادرم از بزّازی پارچه خرید.

    من ارّه را از نجّار گرفتم.

    آن ها به صدای موج گوش می دهند.

    آن مسواک مخصوص سارا است.

    او از نقّاشی لذّت می برد.

    آذر خانه ی خود را نقّاشی کرد.

    مسافرت دلپذیر همیشه لذّت دارد.

    آموزگار ما را دعا کرد.

    سعید در مازندران سرباز است.

    عزیز میمون را با دست زد.

    مهتاب با شاخه ی گل از معلّم خود تشکّر کرد.

    معصومه به گل پژمرده آب داد.

    امید در خانه  ی عمو کریم خوابید.

    پدر علی وزنه بردار است.

    من معلّم خود را فراموش نمی کنم.

    بچّه های با ادب همیشه عزیز هستند.

    ما با معلّم خود ورزش می کنیم.

    ما درس را با نام خدا شروع می کنیم.

    برادرم وسایل خود را جمع می کند.

    برادرم برای عبادت به مسجد می رفت.

    ما برای سلامتی آموزگار دعا کردیم.

    بچّه ها برای علی دست می زنند.

    من عمو اکبر را دوست دارم.

    دست و صورت کثیف باعث بیماری می شود.

    روز مبعث جشن مسلمانان است.

    حلزون حیوان خانه به دوش است.

    حلزون ها یک صدف مارپیچ دارند.

    حضرت محمّد (ص) در روز مبعث به پیامبری رسید.

    محمّد و رضا در مسجد اذان می گویند.

    آن ها قبل از خواندن نماز وضو می گیرند.

    طوطی به من سلام کرد.

    امام خمینی در ماه بهمن به وطن آمد.

    ثریّا حیاط را جارو می کند.

    مرغابی و اردک در آب شنا می کنند.

    لاک پشت با مرغابی ها دوست بود.

    مرغابی ها منقار دارند.

    من آدم غمگین را دوست ندارم.

    این گل تیغ ندارد.

    پیامبر ما با ظلم مبارزه می کرد.

    ناظم از بچّه ها مواظبت می کند.

    مدیر و ناظم به مدرسه آمدند.

     

    منبع مطلب : www.avaliha1390.blogfa.com

    مدیر محترم سایت www.avaliha1390.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    آموزش جمله سازی در دوره دبستان

    قبل از اینکه از دانش آموزان بخواهیم به شکل مکتوب جمله سازی نمایند،بهتر است با تمرینات شفاهی آمادگی لازم ذهنی و روانی را در آنان به وجود آوریم.شیوه هایی که می توان در جمله سازی شفاهی از آنها استفاده کرد عبارتند از:

    الف) تمرین پرسش و پاسخ.این تمرین بر اساس مطالب درسی فارسی و یا به کمک تصاویر انجام می شود.در این شیوه دانش اموزان را تشویق می کنیم تا در مورد متن خوانده شده یا تصاویری که نشان می دهیم سئوالهایی مطرح کنند یا به پرسش های ما پاسخ دهند.

    ب)دوباره سازی. در این شیوه از دانش اموزان می خواهیم جمله ای که خوانده اند یا ما برای آنان خوانده ایم ،دوباره سازی کرده،به زبان خود بازگو نمایند.

    ج)جمله سازی با کلمات داده شده.در این شیوه از دانش اموزان می خواهیم با کلمات داده شده جمله هایی شفاهی بسازند.

    2- تشخیص صحت جمله:


    در این تمرین،با ارائه چند جمله صحیح و غلط،از دانش اموزان می خواهیم صحت و سقم آنها را تشخیص دهند.مثال

    حسن به مدرسه رفت.                                 خرس پرواز کرد.

    علی به خانه آمدیم                                      نانوایی باز است.

    3-      تغییر کلمات جمله:


    با این تمرین،جمله های مکتوب آماده ایرا به دانش آموزان ارائه می دهیم که زیر بعضی از کلمات انها خط کشیده شده است.دانش اموزان بنا به خواسته ما یک کلمه دیگر به جای کلمه مورد نظر قرار می دهد وجمله جدیدی می سازد.مثال:

    تضاد:امروز هوا خیلی سرد بود                    امروز هوا خیلی گرم بود.

    زمان آینده: امروز به پارس آباد می روم                فردا به پارس آباد خواهم رفت

    منفی: می سیب دوست دارم.                             من سب دوست ندارم

    پرسش: شهر خود را دوست دارم                       شهر خود را دوست داری؟

    4-      جور کردن گروه کلمات .


    به وسیله این تمرین، دو فهرست از گروه کلمات به دانش اموزان ارائه می کنیم و از آنان می خواهیم بین گروههای واژگانی ارتباط معنی دار برقرار نمایند.مثال

    الف) من و دوستم                   قشنگ است

    ب) مداد من                         سرخ است

    ج)شهر شیراز                       به مسافرت می رویم

    5- پرکردن جای خالی جمله.


    در تمرین مذکور، جمله هایی را که جای یک یا چند کلمه آنها خالی است به دانش آموزان ارائه می کنیم و از انان می خواهیم کلمات مناسب را در جای خالی قرار دهند.مثال

    حسن سه سیب ..... می گذارد(از،به،روی، در)

    6- منظم سازی جملات در هم ریخته:


    در این تمرین، کلمه های جمله را بدون نظم خاصی در هم می ریزیم و از دانش آموزان می خواهیم جمله های صحیح و منظم بسازند.

    7- گسترش جمله ها.


    در تمرین گسترش جمله ها از دانش آموزان می خواهیم جمله داده شده را ادامه دهند و کلمه یا جمله ای دیگر به آن اضافه نمایند.مثال

    تو به تهران می روی و من.........                   حسن آمد(یواش)

    معلم درس مید هد و شاگرد......                      حسن یواش آمد(به خانه)

    8- کوتاه سازی.


    در این تمرین، از دانش اموزان می خواهیم با استفاده از کلمات داده شده جمله های داده شده را کوتاه سازند.مثال:

    حسن و برادرش به خانه ما آمدند(آنان)

    9- جمله سازی به کمک تصاویر.


    در این تمرین با استفاده از تصاویر کتاب یا تصاویر دیگر ،از دانش اموزان می خواهیم جمله های مناسب بسازند و بنویسیند.

    10- تمرینات افزایشی


    در تمرینات افزایشی ، با ارائه چند کلمه،از دانش اموزان می خواهیم آنها را به جمله بیفزایند.مثال:

    من سیب می خورم(قرمز)             من سیب قرمز می خورم

    11- ترکیب جمله های ساده.


    در این تمرین دو عبارت یا جمله کوتاه به دانش اموزان ارائه می دهیم و از انان می خواهیم آنها را به یک جمله تبدیل کنند.مثال:

    آن مرد برادر حسن است.آن مرد کشاورز است.

    آن مرد کشاورز برادر حسن است

    12- جمله سازی با کلمات داده شده:


    در تمرین مذکور،به دانش آموزان متناسب با درس های خوانده شده کلماتی ارائه می شود و از انان می خواهیم با هریک از انها جمله ای بسازند یا اینکه تصویر یا تصاویری به انان نشان می دهیم که بر اساس آنها جمله ای کتبی بسازند.این تمرین،از تمرین هایی است که به طور سنتی در همه کلاس های جمله نویسی کاربرد دارد.لیکن باید توجه داشت که قبل از انجام تمرینات یک تا ده ،این تمرین ارائه نشود

    13- جمله سازی در قالب پاسخ به پرسشهای مکتوب.


    در این تمرین،که در توقیت درس های دیگر مثل علوم، ریاضی و.. بسیار موثر است، از دانش اموزان به صورت کتبی سوالاتی می پرسیم و از آنان با ساختن جمله یا چند جمله سوالات را پاسخ دهند .بدین ترتیب تعامل درس های دیگر با درس جمله نویسی به خوبی برقرار می شود.

    منبع:روش تدریس زبان فارسی در دوره دبستان، دکتر بهمن زندی

    به همت زهرا قاسمی آموزگار پایه اول و به پیشنهاد خانم افضلیان سرگروه اول

    منبع مطلب : groh1-ebtedayi.blogfa.com

    مدیر محترم سایت groh1-ebtedayi.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    چند نمونه تمرین جمله سازی برای دانش آموزان پایه اول :

    چند نمونه تمرین جمله سازی برای دانش آموزان پایه اول :

    1)جمله سازی شفاهی :

    1-تصویری را در اختیار کودک قرار دهید و از وی به خواهید تا درباره آن یک جمله بسازد.

    2-با استفاده از یک کلمه مانوس جمله بسازید؛(رفته رفته باید سعی کنید تا کودک برای هر کلمه ، جملات متفاوتی بسازد.)

    3-چند جمله درست و غلط را برای وی تکرار کنید و بپرسید کدم یک درست و کدام یک غلط است ؟ مثال:

    الف- او به مدرسه رفتم؛                                ج- فردا هوا سرد بود.

    ب- دندان من درد می کند؛       د- مادر در کلاس دوم درس می خوانید.

    این تمرین می تواند در زمان یادگیری خواندن و نوشتن هم مورد استفاده قرار گیرد .

    4-با استفاده از مخالف کلمات جمله بسازد ؛ (ممکن است در اوایل اوریل سال تحصیلی مشکلی باشد)

    5-با استفاده از جانشین ساختن یک کلمه در جمله (محور جانشینی) ؛ مانند:

    "علی با دوستش به بازار رفت" در این جمله هر بار می خواهیم یک قسمت از جمله را تغییر دهد. به نمونه زیر توجه کنید:

    بجای کلمه "علی" هر بار می توان گفت: "سینا با دوستش به بازار رفت،مریم با دوستش به بازار رفت ، برادرم با دوستش به بازار رفت ، پدرم با دوستش به بازار رفت و ادامه آن..."

    در مرحله بعدی می توان جای کلمه "دوستش " را تغییر داد. قابل ذکر است که برخی از کودکان جملاتی را که با کلمه "با" و "و" می سازند.

    معمولاً دچار اشکال مطابقت فعل و نهاد می شوند به این صورت :

    "من با دوستم به خانه رفتیم"، "من و دوستم به خانه رفتیم"

    کدام یک درست است؟ مسلماً جمله اول غلط است چون "با" بر یک نفر دلالت می کند و "و" بر جمع دلالت می کند.

    2)ساختن جملات کتبی :

    1-همه ی شیوه های به کار رفته در زبان شفاهی که مقدمه ی نوشتن است بکار گرفته شود.

    2-با استفاده از یک تصویر یک یا چند جمله بسازد.

    3-جمله های درهم ریخته را مرتب کند. مثل : " کلاس می خواند در او اول درس" "او در کلاس اول درس می خواند."

    تذکر : در ابتدای کار از جملات ساده شروع کنید .

    4-تکمیل جملات با استفاده از یک کلمه داده شده. مانند :

    "بابا آن تاب را ............"             

    " مادر بزرگ .............. می گوید "

    " ................. روی درخت نشسته است "

    " آزاده قند ............... "

    (به یاد داشته باشید که در ابتدای تمرین این گونه جملات ، جاهای خالی هر جمله نباید در ابتدای آن باشد.)

    5-استفاده از جملاتی که فقط با یک کلمه ی درست کامل می شود مانند:

    "پدرم کتاب را به خانه .......... (رفت – برد)"

    "گنجشک روی شاخه ی .......... نشسته است (درخت – میز)"

    6-در پایانسال می توان از کلماتی استفاده کرد که در زمان ساختن ، دو جمله را به یکدیگر ارتباط می دهد مانند: کلمه ی "اگر"

    "اگر امسال درس بخوانم ، قبول خواهم شد"

    راهکارهایی در مورد تقویت تند خوانی دانش آموزان پایه اول:

    کودک را عادت دهید تا در هنگام مطالعه و یا خواندن فقط "چشمش" را حرکت دهد نه سرش را؛

    -از مکث های مکرر جلوگیری کند و طوری چشم را عادت دهد که در زمان تلفظ یک کلمه چشم روی آن نباشد بلکه به تصویر برداری از کلمات بعدی مشغول باشد.

    -کلمات را در زمان خواندن با "انگشت" دنبال کند؛ (خط ببرد)

    -در زمان خواندن دید وی به جزء جزء کلمه تکیه نکند بلکه با دیدن حرف وسط کلمه کل کلمه را در نظر بگیرید و حرکت چشم را تغییر دهد.

    -چند ستون افقی یا عمودی از کلمات خوانده شده را در اختیار وی قرار دهید واز او بخواهید تا از میان این کلمات ، کلمه مورد نیاز شما را سریع پیدا کند.

    تذکر : هر بار از یک ستون یک کلمه را در نظر بگیرید . بهتر است ابتدا کلمات ساده و آنهایی را که هم قافیه یا هم آغاز هستند بنویسید. به نمونه توجه نمایید:

    شدید- پدید- ندید- جدید- پلید

    نادار- ناچار- نادر- ناظم – ناصر

    -هر کدام از مراحل خواندن از قبیل : " خواندن با صدای بلند – خواندن با صدای کوتاه – لب خوانی – صامت خوانی " را باید به طور کامل طی کند.

    شایان ذکر است که؛ خواندن متن های ساده کتاب های مختلف بطور مستمر و سازمان یافته امکان یک "خواندن روان" و قابل انتظار را در نوآموز پایه ی اول پایه ریزی می کند تا در سال های آتی از این هنر به نفع یادگیری همه ی دروس کاملاًاستفاده نماید.

    منبع مطلب : paieaval.blogfa.com

    مدیر محترم سایت paieaval.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    783 25 روز قبل
    0

    بی ادب من می گم جمله با ایست

    0
    ب 5 روز قبل

    بله من می کم با درست یک جمله

    مهدی 1 ماه قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید