توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    جواب فعالیت های درس هفتم علوم چهارم

    1 بازدید

    جواب فعالیت های درس هفتم علوم چهارم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی

    درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی

    اهداف درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی

    از دانش آموزان انتظار می رود در فرایند آموزش این درس بتوانند:

    با انجام فعالیت های مختلف مانند انجام آزمایش و جمع آوری اطلاعات

    با ویژگی های آهن ربا و روش های ساخت آهن ربای معمولی و الکتریکی و کاربرد های آن ها در زندگی آشنا شوند.

     آموزش درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی :

    آمادگی از قبل: یک جلسه قبل از این درس از دانش آموزان بخواهید وسایل مورد نیاز (آهنر باهای مختلف از جمله آهن ربای تیغه ای و آهن ربای کوچک قوی، سیم مسی ، باطری کوچک، میخ آهنی، دانه های یونولیت و…) برای انجام فعالیت های این درس را همراه خود به کلاس بیاورند.

    شروع درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی

    در شروع این درس دانش آموزان ابتدا در یک موقعیت نگرشی (زیست محیطی) قرار می گیرند

    تا ضمن مرور برخی ویژگی های آهن ربا، با پرسش های جدیدی در خصوص آهن ربا روبرو شوند.

    آن ها از طریق پیش بینی و اجرای آزمایش به سایر ویژگی های آهن ربا پی می برند.

    صفحه ی 51 درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی

    تصویر عنوانی ،تصویر یک جرثقیل را که اجسام آهنی را جذب کرده، نشان می دهد .

    از دانش آموزان بخواهید تصویر را خوب مشاهده کنند و آن ها را در یک گفت گوی عمومی در باره ی تصویر عنوانی شرکت دهید.

    از آن ها بخواهید در باره ی تصویر پرسش هایی طرح و پاسخ های خود را ارائه دهند.

    صفحه ی 52 درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی

    دانش آموزان در علوم سال اول فعالیت هایی را با آهن ربا انجام داده اند

    و از طریق مشاهده می دانند اجسامی که جذب آهن ربا می شوند، فلزی هستند

    اما نمی دانند همه ی فلز ها، جذب آهن ربا نمی شوند .

    برای پاسخ به پرسش این صفحه که چرا همه ی فلزات جذب آهن ربا نمی شوند؟

    از دانش آموزان بخواهید فعالیت این صفحه را به طور گروهی انجام دهند.

    و به آنها فرصت دهید تا راجع به سوالات این فعالیت با یکدیگر گفتگو کنند.

    اجازه دهید تا دانش آموزان با وسایلی مانند آن هایی که در تصویر کتاب آمده از قبل تهیه کرده و همراه خود آورده اند،

    فعالیت را انجام دهند و جدول را کامل کنند و به رابطه بین آهن ربا و فلزات پی ببرند

    آن ها باید به این نتیجه برسند که همه ی فلزها مانند سیم مسی و ورق آلومینیوم جذب آهن ربا نمی شوند.

    فقط آنها یی که آهنی هستند مانند میخ ،جذب آهن ربا می شوند.

    فعالیت پیشنهادی: از دانش آموزان بخواهید قرص آهن را به شکل پودر در آورند

    و آهن ربا را در پودر آهن قرار دهند و آنچه که مشاهده می کنند، به کلاس گزارش دهند .

    صفحه 53 درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی

    فعالیت جمع آوری اطلاعات را به عنوان تکلیف در خانه جهت توسعه یادگیری به دانش آموزان پیشنهاد کنید

    و بخواهید از کار خود گزارشی تهیه کرده و در کلاس ارائه. نمایند.

    در این فعالیت ، هر دانش آموز وسیله های فلزی خانه ی خود که جذب آهن ربا می شود را مشخص کند

    و جنس آن را به کمک بزرگترها تعیین کرده و به کلاس گزارش دهند .

    در فعالیت پایین صفحه دانش آموزان پی می برند در قسمتهایی از آهن ربا به نام قطب ها، خاصیت آهن ربایی بیشتر است و هر آهن ربا دو قطب دارد.

    قبل از انجام آزمایش از گروه ها بخواهید ابتدا پیش بینی کنند کدام قسمت آهن ربا خاصیت آهن ربایی بیش تری دارد. و بعد برای پی بردن به درستی پیش بینی گروه، آزمایش کنند.

    صفحه ی 54 درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی

    در فعالیت بالای این صفحه دانش آموزان به تاثیر قطب ها بر یکدیگر پی می برند.

    آنها مشاهده می کنند اگر قطب های همنام دو آهن ربا را به هم نزدیک کنند یکدیگر را دفع می کنند و اگر قطب های ناهمنام دو آهن ربا را به هم نزدیک کنند یکدیگر را جذب می کنند.

    در فعالیت پاین صفحه، قدرت آهنربایی آهن رباهای مختلف با هم مقایسه می شود.

    دانش آموزان باید به طور گروهی این فعالیت را انجام دهند .

    آنها گیره ی کاغذ را روی صفر خط کش بگذارند وآهن ربا ها را به تدریج به گیره ی کاغذ نزدیک کنند

    و فاصله ای که گیره جذب آهن ربا می شود را یادداشت کنند.

    دانش آموزان باید به این نتیجه برسند که آهن ربایی که از فاصله ی بیشتری گیره را جذب می کند،

    قدرت آهن ربایی آن بیشتر است.

    صفحه 55 درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی

    دانش آموزان با انجام فعالیت این صفحه. یکی از روش های ساخت آهن ربا را تجربه می کنند .

    آنها مطابق دستور، یک میخ یا پیچ را به روش مالشی و مطابق دستور العمل به آهن ربا تبدیل می کنند.

    صفحه 56 درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی

    دانش آموزان را راهنمایی کنید

    تا با انجام فعالیت این صفحه قطب های آهن ربا را نام گذاری کنند.

    دراین فعالیت ، ابتدا شمال و جنوب جغرافیایی کلاس خود را تعیین کنند و روی یک کاغذ بنویسند.

    سپس دو دانه ی کروی شکل یونولیت را به دو سر سوزنی که آهن ربا شده وصل کنند.

    دانه های یونولیت سوزن را سبک می کنند در نتیجه هنگامی که این سوزن را به آرامی روی آب قرار می دهند، روی آب شناور می ماند.

    سوزن در راستای شمال –جنوب قرار می گیرد حتی وقتی آن را حرکت می دهند ،

    پس از آن که از حرکت ایستاد، دوباره در راستای شمال – جنوب قرار می گیرد.

    توجه کنید این آزمایش دور از وسایل آهنی انجام شود.

    ظرف آب و این سوزن مانند قطب نما است و می تواند جهت جغرافیایی را تعیین کند

    صفحه 57 درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی

    در فعالیت این صفحه دانش آموزان به طور گروهی یک آهن ربای الکتریکی می سازند

    و درباره ی ارتباط قدرت آهن ربایی آهن ربای الکتریکی با تعداد دور های سیم پیچ، پیش بینی و آن را آزمایش می کنند.

    آن ها باید به این نتیجه برسند که هر چه تعداد دور های سیم پیچ و تعداد باتری بیشتر باشد، قدرت آهن ربایی میخ بیشتر می شود.

    با قطع مدار، میخ خاصیت آهن ربایی را از دست می دهد .

    جرثقیلی که در شکل صفحه ی عنوانی قرار دارد ،

    دارای یک آهن ربای الکتریکی است که با وصل کردن کلید، خاصیت آهن ربایی پیدا می کند

    و می تواند آهن قراضه ها را جذب کند و با قطع کردن کلید، این خاصیت را از دست می دهد و اجسام آهنی از آن جدا می شوند.

    صفحه 58 درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی

    فعالیت فکر کنید:

    اگر به جای آهن ربای ثابت از آهن ربای الکتریکی استفاده کنند وسیله های آهنی سریع تر از بقیه جدا می شوند.

    در فعالیت گفت وگو کنید دانش آموزان را در یک بحث عمومی شرکت دهید.

    نمونه سوال درس 7 علوم چهارم ابتدایی آهن ربا در زندگی

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سوالات با جواب کتاب علوم چهارم ابتدایی درس هفتم، آهن ربا

    سوالات با جواب کتاب علوم چهارم ابتدایی درس هفتم، آهن ربا در ادامه مطلب :

    1- آیا خاصیت آهن ربایی در همه جای آهن ربا یکسان است؟ توضیح دهید.

    پاسخ : خیر-خاصیت آهن ربایی در وسط آهن ربا به دلیل آزادی عمل کمِ ذرات آهن ربا ، کم تر است ولی در قطب ها به دلیل آزادی عمل زیاد ذرات آهن ربا، خاصیت آهن ربایی بیش تراست.

    2-آیا آهن ربا ها قدرت یکسانی دارند؟ چرا؟

    پاسخ : خیر- زیرا قدرت آهن رباها به جنس و نوع ماده ی تشکیل دهنده آن،بزرگی و کوچکی و...بستگی دارد.

    3- به کجای آهن ربا قطب آهن ربا گفته می شود؟

    پاسخ : به دو سرِ آهن ربا که خاصیت آهن ربایی و جذب بیش تری دارند قطب آهن ربا گفته می شود.

    4- هر آهن ربا چند قطب دارد؟

    پاسخ : دو قطب

    5- آیا آهن ربا به همه ی فلزات می چسبد؟ توضیح دهید

    پاسخ : خیر، آهن ربا به چیزهای آهنی و یادارای آهن و به برخی از فلزّات دیگر مانند کُبالت، نیکل و انواع فولاد و...می چسبد ولی به غیر فلزها و بسیاری از فلزّات دیگر مثل طلا و مس ون قره و سُرب و.... نمیچسبد.

    6- قطب های آهن ربا چه تاثیری بر یکدیگردارند؟ (مهم)

    پاسخ : قطب های هم نام یگدیگر را دَفع می کنند و قطب های غیرهم نام یکدیگر را جَذب می کنند.

    7- چگونه می توان خاصیت آهن ربایی در میخ ایجادکرد؟

    پاسخ : یکی از قطب های آهن ربا را بر روی یک سرمیخ 10سانتی معمولی قرارمی دهیم و آهن ربا را تا سر دیگر میخ می کشیم آن را برداشته و دوباره تکرار می کنیم اگر این عمل را تا 50بار تکرار کنیم میخ 10سانتی معمولی خاصیت آهن ربایی پیدا می کند البتّه پس ازمدتی این خاصیت از بین خواهدرفت.

    8-قطب های آهن ربا را چگونه نام گذاری می کنند؟

    پاسخ : گر تشت پر آبی را بر روی سطح صافی بگذاریم و سپس یک یولونیت روی آب قرارداده وآهنربایی را روی آن قراردهیم؛ قطبی از آهن ربا را به طرف قطب شمال زمین قرار می گیرد قطب شمال آهن ربا می نامند و با علامت N نشان می دهند و قطبی از آهن ربا را که به طرف قطب جنوب زمین قرار میگیردقطب جنوب آهن ربا می نامند و با علامت S نشان می دهند.

    9- از قطب نما چه استفاده هایی می شود؟

    پاسخ : در مسافرت های هوایی و دریایی برای تعیین مسیر حرکت، برای پیداکردن جهت های جغرافیایی در میدان های نبرد و...

    10-از آهن ربای الکتریکی چه استفاده هایی می شود؟

    پاسخ : جا به جایی اجسام سنگین در کارخانه ها، برای جداسازی مواد مغناطیسی از دیگر مواد و...

    11-مراکز بازیافت چگونه می توانند وسیله های آهنی را سریع تر از بقیّه مواد جداکنند؟

    پاسخ : به وسیله آهن ربای الکتریکی

    12-استفاده ازکالا های بسته بندی شده ی فلزی چه فایده ها وضررهایی دارد؟ (دو مورد)

    پاسخ : مدّت زمان ماندگاری کالاهای بسته بندی شده زیاد بوده و در برابرحمل و نقل آسیب پذیری کمتری دارند ولی ازطرف دیگر استفاده از آن ها موجب می شود معادن مربوط به آن ها زودتر پایان یابند و تولیدزباله بیش تر شودو...

    13- بازیافت زباله چه فایده هایی دارد؟

    پاسخ : باعث می شود منابع و معادنی که برای تولید آن ها به کار می رود دیرتر تمام شود و محیط زندگی ما هم کم ترآلوده شود و...

    14-سهم شما دربازیافت زباله چیست؟

    پاسخ : زباله های خشک را از تر جدا نموده، زباله های فلزی و شیشه ای و کاغذی را در سطل مخصوص آن قرار می دهم و...

    15- قدرت آهن ربای الکتریکی به چه چیزهایی بستگی دارد؟

    پاسخ : به شدت جریان الکتریسیته و دور سیم پیچ  آن

    بقیه سوالات علوم چهارم ابتدایی را در لینک های زیر مشاهده کنید: 

    موضوع : علوم چهارم ابتدایی|آزمون علوم ابتدایی| فصل هفتم علوم چهارم دبستان|نمونه سوال امتحانی فصل هفتم آهن ربا| نمونه سوال علوم چهارم دبستان|علوم ابتدایی| آزمون چهارم دبستان فصل هفتم سنگ ها| آزمون فصل 7 آهن رباچهارم دبستان|سوال با جواب علوم چهارم دبستان| نمونه سوال فصل 7 با جواب

    بازگشت به سایت آموزش شیمی نوین

    منبع مطلب : chemnovin.blogfa.com

    مدیر محترم سایت chemnovin.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    معلم برتر مرجع کامل جواب دروس سال تحصیلی

    جواب پیش بینی صفحه 3 علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی

    پیش بینی کنید | ۳صفحه پایه علوم تجربی ابتدایی

    الف (اگر سیم ها را به شکل یا مستطیل بسازیم، پیش بینی کنید که حباب ها چه شکلی خواهند شد؟ به شکل کره

    ب (درستی پیش بینی خود را بررسی کنید نتیجه را به کلاس گزارش دهید؟ سیم را به هر شکلی که بسازیم، حباب ها به شکل کره هستند و شکل انها تغییر نمی کند.

    منبع مطلب : bists.blog.ir

    مدیر محترم سایت bists.blog.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    کیمیا : زیاد زیاد خوب نبود🤪😐😑

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    آدرینا 5 روز قبل
    1

    نه ینارو

    آدرینا 5 روز قبل
    0

    نه ینارو

    آدرینا 5 روز قبل
    1

    من صفحه ی ۶۶چهار ابتدایی می خوام

    ناشناس 12 روز قبل
    1

    خیلی بده اصلا خوب نیست😡😡😡😡😡😡😡😡👎👎👎👎👎👎👎👎

    ارشیا 16 روز قبل
    1

    عاللللللللللللللللللللللللللللللللی عالی خیلی خوب بود من که خیلی یاد گرفتم😍🥰😘👍👍💯❤

    ناشناس 22 روز قبل
    1

    سلام خوب نبود

    علی 24 روز قبل
    1

    فعالیت صفحه ۶۵ لطفا

    میم لام 1 ماه قبل
    1

    جواب جدول صفحه ۶۳ علوم چهارم

    ناشناس 1 ماه قبل
    0

    نمی‌دونم

    ♡☆ ☆♡ 《چهارم 1》 1 ماه قبل
    1

    عای بودمرسی اما من صفحه ی۶۶ علوم را میخواستم اما نبود

    در کل دستتان درد نکند

    متشکرم❤

    عسل حسینی 1 ماه قبل
    1

    من ص60،61،62،63 میخوام

    خخخخخخخ 2 ماه قبل
    1

    بدرد نخور

    ههههه 2 ماه قبل
    1

    های هستین

    و

    ناشناس 9 ماه قبل
    1

    بد بود

    ناشناس 12 ماه قبل
    3

    سلام

    ناشناس 12 ماه قبل
    -1

    سلام من فهنیدم

    ناشناس 12 ماه قبل
    1

    آهن ربا ی الکتریکی معمولا تاچه زمانی خاصیت خود را حفظ میکند

    کیمیا 1 سال قبل
    6

    زیاد زیاد خوب نبود🤪😐😑

    1
    ♡☆ ☆♡ 《چهارم 1》 1 ماه قبل

    نه عالی بود

    اگه میگین بد بود پس چرا امدی توی اینترنت خودت فکر میکردی بعد هم مینوشتی

    بله 1 سال قبل
    -1

    من دنیا بوعذار هستم کلاس چهارم ۲ من دنیا رو دوست دارم

    -1
    ارشیا 16 روز قبل

    خفه شو تخم سگ دیوونه پدر سگ اَلدنگ

    مهدی 1 سال قبل
    2

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید