توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    جواب گفت و گوی کلاسی تفکر و سواد رسانه ای دهم

    1 بازدید

    جواب گفت و گوی کلاسی تفکر و سواد رسانه ای دهم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    جواب فعالیت‌های تفکر دهم

    درس اول

    گفت‌وگوی کلاسی (ص3)

    از عکس صفحهٔ قبل، چه نکاتی در مورد آن زمان دریافت می کنید؟
     در آن زمان رسانه‌ها پیشرفت زیادی نداشته‌اند، به‌طوری که افراد کمی رادیو داشتند و حتی برای استفاده از آن به مجوز احتیاج داشته‌اند.

    تفریح و سبک زندگی یک نوجوان هم سن و سال شما در آن زمان، چقدر با الان شما تفاوت داشته است؟
     بسیار زیاد؛در آن زمان بیشتر تفریحات نوجوانان جنبه جنبشی داشته‌ است و نوجوانان با بازی‌های حرکتی، هر بازی که بلد بودند را با همدیگر انجام میدادند و بسیار هم لذت میبردند ولی امروزه، تفریحات بیشتر به سبک کامپیوتری و یا در فضای مجازی است.
    رادیو از جمله رسانه های نو و محبوب آن روزگار، بوده است. پس از دیدن فیلم «رسانه چیست؟»بگویید امروزه شما کدام رسانه ها را بیشتر دوست دارید و از آن استفاده میکنید؟
     موبایل و کامپیوتر ـ محبوب‌ترین رسانه‌ای که مردم بسیار از آن استفاده میکنند موبایل‌ها، تلویزیون‌ها است و 99درصد مردم از این رسانه‌‎ها در طول شبانه‌ روز به طور مداوم استفاده میکنند.
    فکر میکنید، بیست سال دیگر، افراد هم سن شما، دربارهٔ زندگی امروز شما، چه چیزهایی خواهند گفت؟ هشتاد سال دیگر چه؟
     آن‌ها نیز همین تفکری که ما درمورد افراد هشتاد سال پیش را داریم خواهند داشت.
    نظر شما درباره این جمله که «برخی تصاویر بیش از 1000 کلمه حرف برای گفتن دارند»چیست؟ توضیح دهید.
    تصاویر بخش مهمی در زندگی ما هستند و پیام‌های پنهان بسیاری را در خود دارند و همچنین با استفاده از تصاویر می‌توان توضیحات اضافه را حذف کرد

    فعالیت گروهی صفحه(4)

    به نظر شما با توجه به اوضاع کنونی فناوری، آیندهٔ دنیا چگونه خواهد بود؟ پیشرفته ترین رسانه ای که بشر در آینده خواهد ساخت چه می تواند باشد؟ یک نمونه از تغییرات در پایین صفحه ارائه شده است. شما نیز پیش بینی های خود را بنویسید.
    باتوجه به اوضاع کنونی، فناوری‌های آینده بسیار پیشرفته خواهند شد؛ به گونه‌ای ‌که بشر فکر آن را هم نمیتواند بکند و زندگی آنقدر با فناوری آمیخته می‌شود که از هم جدایی ناپذیرند. در آینده‌ای نه چندان دور، از صبح که بیدار می‌شویم تا شب که می‌خوابیم، مدام با فناوری‌های پیشرفته سروکار داریم.تکنولوژی روز‌به‌روز پیشرفت می‌کند و آینده آن‌را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.وابستگی انسان به آن خیلی زیاد می‌شود به‌طوری که اگر روزی رسانه‌ها از ما جدا شود،زندگی ما انسان ها مختل می‌شود.

    گفتگوی کلاسی صفحه(7)

    فیلم «آیندهٔ تلفن همراه » و بخشی از فیلم «یک روز شیشه ای » را، که از برنامهٔ فناورانه سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است، ببینید و پاسخ آنها را با پاسخ های خودتان مقایسه کنید.

    نقش و جایگاه شما در این آینده چیست؟

     مانیز میتوانیم درآینده به حد بالای علم برسیم و تصورات کنونی بشر را تحقق بخشیم؛ و سطح وسیع‌تری را از ارتباط  فراهم کنیم.
    آیا همهٔ این پیشرفت‌های فناورانه و دنیای رسانه ای میتواند جایگزین «ارتباطات رو در رو » شود؟ چه ویژگی هایی در «ارتباطات انسانی » هست که در «ارتباطات رسانه ای » نیست؟

    خیر؛در ارتباط انسانی عواطف و احساسات که از نیاز های اساسی و حیاتی انسان است و خود را که در ارتباط رسانه‌ای تحقق نمی‌یابد.
    در آینده ای که ویژگی های آن توصیف شد، جایگاه انسان نسبت به فناوری و اشیا چیست و کدام یک از آنها دیگری را به خدمت خواهند گرفت؟ آیا جایگاه و سطح تفکّر در انسان افزایش پیدا خواهد کرد؟ چرا؟

    الف:فناوری و اشیا به انسان‌ها خدمت می‌کند و آن ها را جای نیروی انسانی برای کار را میگیرند.
    ب:بله؛زیرا توانسته به سطح بیشتری از دانش دست پیداکند ولی با این ضرر که سطح عاطفی بین افراد کاهش می یابد.
    انیشتین، زکریای رازی و بسیاری از بزرگان دیگر، یافته‌های خود را زمانی ارائه کردند که تعداد بسیار محدودی از فناوریها و رسانه‌ها وجود داشت. آیا می‌توان ادعا کرد که سطح دانش و تفکّر این افراد نسبت به آیندگان کمتر بوده است؟ چرا؟
    آن ها در دوران خودشان سعی کردند که علم و دانش را توسعه ببخشند و درست اندیشیدن را گسترش بدهند

    گفت و گوی کلاسی(8)
    رسانه ها انواع متنوعی دارند. در جدول زیر، برخی خصوصیات رسانه ها با هم مقایسه شده است. شما چه نکاتی می‌توانید به آن اضافه کنید؟ یادتان باشد که سواد رسانه ای می خواهداز یک مصرف کننده منفعل، ساده و خام، یک مخاطب فعال، خلاق، هوشمند، جست وجوگر و گزینش‌گر بسازد که هم تولید مناسب و هم مصرف متناسب داشته باشد.

    انتقال متن: هست-نیست -هست -هست
    انتقال تصویرثابت: هست نیست هست -هست
    انتقال صدا: نیست هست هست هست
    انتقال تصاویر متحرک: نیست نیست هست هست
    تعاملی بودن: هست-نیست-هست هست

    عکس و مکس صفحه(9)

    از این تصویر در می یابیم که در زمان قدیم کودکان بیشتر با هم در ارتباط بوده اند و با هم بازی میکردند و اینکه تفریحاتشان بیشتر جنبه جنبشی و حرکتی داشته و سالم تر از تفریحات امروزی بوده است.ولی امروزه ارتباط کودکان با یکدیگر کم شده است و آنها بیشتر در فضای مجازی فرو رفته اند وتفریحاتشان دیگر تحرکی نیست.

    درس دوم

    گفت و گوی کلاسی صفحه(11و12)
    اکنون فیلم «در بشقاب تو یا ... » را تماشا کنید و سپس به پرس شهای زیر پاسخ دهید:

    هرچه دربارهٔ تصاویر به یاد میآورید بیان کنید! نور، صوت، صحن ها و زوایای دوربین چطورکنار هم قرار گرفته اند؟
    موتور- ماشین-غذا-حشرات-پختن غذا-کشاورزی-دانشمندان-تعداد افراد کره زمین در جند سال آینده
    چه چیزهایی در این فیلم، احساسات شما را برانگیخت یا شما را به تعجب و تفکّر واداشت؟
    تنوع غذایی در ملت های مختلف وافزایش جمعیت در اینده و چگونگی تهیه غذا
    افراد را توصیف کنید! چه شکلی هستند؟ چه کار می کنند؟ چه پوشیده اند؟
    افراد ساده هستند وپوشش ساده ای دارند و غذا های عجیب و غریبی میخورند
    با توجّه به تفاوت برنامه‌های غذایی ملت‌های مختلف، چه پیام‌هایی از تنوع سبک زندگی دریافت می کنید؟
    در جهان افراد با چهره ها و فرهنگ های مختلفی زندگی میکنند.
    این بار تصویر را قطع، و فقط صدای فیلم را گوش کنید.

    چه کلماتی به کار برده می شود؟ آیا این کلمات، بار معنایی، ارزشی یا احساسی خاصی دارند؟
    جمعیت افراد وتراکم جمعیت_به نوعی هشدار هست و انسان را به فکر اینده فرو میبرد
    چه کسی این کلمات را میگوید؟ به نظر شما مخاطبان اصلی این فیلم چه کسانی هستند؟ چرا؟
    فردی آینده نگر و دانشمند_کسانی که به مصف بی‌رویه پرداختند_تا به فکر آینده خود باشند
    سازندگان این فیلم، چه هدفی را دنبال می کنند و چه پیامی را می‌خواهند به شما برسانند؟
    اینکه اگر رعایت نکنید در آینده با مشکل رو به رو خواهید شد و زندگی سختی خواهید داشت.
    از چه نوع صداهایی (موسیقی، اِفکت، صدای انسانی و صدای جانبی) استفاده شده است؟
    یک نوع صدای خاص که توجه انسان را به خود جلب میکند و او را به فکر وا میدارد.
    آیا احساسات و برداشت همهٔ همکلاسی‌های شما، «کاملاً » مشابه یکدیگر است؟چرا؟
    خیر- زیرا نوع تفکر و بینش انسان ها با هم متفاوت است.
    عناصر به کار گرفته شده در این فیلم (نور، صدا، تصاویر، زوایای دوربین و...) بیشتراحساسات شما را تحت تأثیر قرار میدهند یا شما را به تفکّر وا می دارند؟ چرا؟
    به تفکر وا میدارد و به نوعی هشدار میدهدوقتی رسانه ای فکر یا نظری را به شما ارائه می کند آیا به دنبال تلقین اندیشه‌های فرستنده پیام از طریق تأثیرگذاری بر احساسات است یا واداشتن شما به تفکّر بیشتر برای تصمیم‌گیری درست تر؟چرا؟ مثال بزنید.
    وا داشتن انسان ها به تفکر زیرا انسان باید در زندگی خود برنامه داشته باشد برا مثال در مصرف آب.
    اگر قرار باشد شما این فیلم را برای گروه سنی دیگر یا مردم کشوری دیگر بازطرّاحی کنید، چه تغییراتی در آن می دهید؟چرا؟
    در کیفیت و رفتار و نوع لباس پوشین انسان زیرا توجه را به خود جلب میکند.

    گفت و گوی کلاسی صفحه(ص16،17و18)

    برداشت خود را در زمینهٔ لایه های سه گانهٔ پیام دربارهٔ جملات زیر و تصاویر بعد از آن مطرح کنید:

    بعد از تو بعد از رفتنت ای نازنینم فونتِ تمامِ نام ها «ب نازنین » شد
    متن:خود شعر
    زیر متن:دلتنگی و دوری
    فرامتن:فردی که با نرم افزار ورد کار کرده و فونت را میشناسد

    و در سوگندهای خود مانند آن کسی نباشید که پشم های تابیدهٔ خود را پس از بافتن از هم می گسست و رشته رشته می کرد. سوگندهای خود را دستاویز خدعه در میان خویش قرار می دهید تا به این وسیله گروهی مال و ثروت بیشتری از گروه مقابل به دست آورد. جز این نیست که خدا شما را بدین وسیله آزمایش می کند و قطعاً روز قیامت آن چه را که دربارهٔ آن اختلاف می کردید آشکار می سازد و باطل گرایان و هدایت یافتگان را مشخص می نماید.
    متن:خود آیه زیرمتن:عهد شکن نباشید فرامتن:به سوگند خود عمل کنید تا به بهشت بروید
    می سازد و باطل گرایان و هدایت یافتگان را مشخص می نماید. (نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 41 (.

    متن:خود سخن
    زیرمتن: با احساسات تصمیم نگیرید
    فرامتن:توجه به شرایط زمان حضرت علی(ع)بحث خوارج

    متن : یک خانواده را نشان می دهد
    زیرمتن: قسمت پدرمچاله شده است یعنی مشکلات خانواده بردوش پدر است، مادر نقش حمایتی را در خانواده دارد چون به بچه ها نزدیک تر است و دستش پشت پدر است ، پدر از اعضای خانواده فاصله دارد و...
    فرامتن : درک ما از خانواده سنتی در ایران

    متن: تبلیغ ساندویچ
    زیرمتن : با توجه به نوشته آن یک افطار سبک
    فرامتن: توجه به ماه نزد مسلمانان چون اشاره به افطار سبک دارد

    متن: مصرف رسانه ای
    زیرمتن : اهمیت هر کدام از رسانه ها اینکه در یک تصویر کتاب روی میز است و در یکی تلویزیون نشان دهنده اهمیت هر کدام برای مصرف کننده است
    فرامتن : ندارد

     متن:تبلیغ پیتزا
    زیرمتن: پیتزای ما برای عید و جشن
    فرامتن : توجه به کریسمس شکل پیتزا شبیه کاج در جشن کریسمس است

    متن:افرادی دارن آلودگی را مخفی میکنند 
    زیرمتن:تصویر بیرون پنجره نماد کشور های صنعتی است که با ادامه دادن روند توسعه در حال نابودی زمین هستند اما به جای چاره اندیشی در حال پنهان کردن هستند.ظاهرسازی کشور های توسعه یافته با حفظ زمین 
    فرامتن: کشورهای توسعه یافته تعهد کرده‌اند که تا سال 2020 فعالیت‌های صنعتی خود را کم کنند نکته که دانستن آن در درک ما از مفهوم تصویر اثرگذار است 

    متن:فردی جلوی آیینه ایستاده و خود را زیبا تصور میکند
    زیرمتن:ظاهرسازی-مد-توجه بیش از حد زیبایی

    فرامتن:شرایط الان بحث کلیشه دبدن اینکه17%لوازم آرایشی را در ایران مردان میخرند

    متن:تبلیغ کیک
    زیرمتن : کیک ما متنوع است
    فرامتن : توجه به ماه و مناسبتهای آن


    متن: رسانه های مختلف
    زیرمتن : تغییر رسانه ها در گذرزمان از گذشته با کنون مثلا قبلا عکسهامون رو قاب می‌گرفتیم و می‌ذاشتیم دیگران ببینند الان می ذاریم تو اینستاگرام
    فرامتن: افرادی که با رسانه های جدید کار کرده و آشنایی دارند درک متفاوتی دارند از کسانی که مثلا اینستاگرام را نمی‌شناسند

    عکس و مکث(ص19) 

    استقبال از رسانه های جدید و عدم علاقه مندی به کتاب خوانیبیشتر بدانیم کتاب رسانه ی نخبگان هست به این علت که قدرت تفکرو تحلیل شما را بالا می برد اما رسانه احساسات شما را برمی انگیزد و تفکرات خودش را القا می کند


    درس سوم


    گفت و گوی کلاسی صفحه(22)
    بخشی از یک برنامهٔ تلویزیونی (مانند خندوانه، نود و ...) را که خودتان با توافق دبیر محترمتان ضبط کرده‌اید در کلاس تماشا، و با پرسش‌های زیر آن را بررسی کنید
    برنامهٔ منتخب شما کدام ساختار، قالب یا گونهٔ ارائهٔ پیام از طریق تلویزیون را دارد؟
    قالب: طنز
    چه مفاهیم و موضوعاتی به شیوهٔ مستقیم و غیرمستقیم در این برنامه منتقل شده است؟
    مفاهیم مستقیم و غیر مستقیم : مستقیم طنز، سرگرمی، غیر مستقیم : فرهنگ سازی، توجه به کتاب و کتابخوانی، تقابل با لطیفه های قومی، وحدت ملی، خود دکور خندوانه هم نمادی از پرچم ایران است، آواهای محلی، شخصیت محلی در برنامه ،مهمانهای از قومیت های مختلف کشور همه نشان از توجه به وحدت ملی دارد ، تبلیغات هم زیاد دارد برای ایرانسل، وسایل خانگی اسنوا و ....
    چه کسی تولیدکننده و مالک پیام است؟مالک برنامه:رامبد جوان 
    چه کسانی جامعهٔ هدف یا استفاده‌کنندگان این برنامه هستند؟ چرا این پیام فرستاده شده است؟ جامعه هدف: همه‌ی مردم
    چه سبک زندگی، ارزشها و نظریاتی در این پیام ارائه یا از آن حذف شده است؟
    ارایه شده: شادی ، تکثرگرایی، کمپین‌های علمی و آموزشی
    بخشی که حذف شده است می شود گفت مثلا جنبه علمی ندارد، جنبه خبری ندارد و ...
    آیا این پیام در هر فرهنگ، جامعه، زمان و مکان دیگری همین معانی آشکار و پنهان را دارد؟ 
    خیر همه می دانیم که شادی و مفهوم شادی در فرهنگ های مختلف فرق می کند مطالبی که برای ما خنده دار است مثل تصویر که دست‌های جواد رضویان بسته شده است ممکن است در فرهنگ دیگری یا برای شخص دیگری توهین محسوب شود و ممکن است ما بهم خندیدن را قبول داشته باشیم ولی در جایی دیگر نوعی بی اخلاقی محسوب شود و ......

    فعالیت گروهی(24)
    در گروه، تبلیغات بازرگانی و فرهنگی زیر را با پنج پرسش کلیدی سواد رسانه ای، بررسی و تحلیل،و نتیجه را به کلاس ارائه کنید.


    فرستنده : مدافعان صلح جهانی
    مخاطب: افکار عمومی جهان
    هدف: آگاه سازی مردم از پشت صحنه کسانی که دم از صلح می زنند
    قالب: تصویر
    پیام: نظام جهانی را تعریف می کند که با شعار آزادی در پی فریب افکارعمومی ست


    فرستنده :سازمان مبارزه بامواد مخدر 
    گیرنده : معتادین و افراد درمعرض خطر
    هدف : هشدار مبنی بر اینکه اعتیاد یا سیگارکشیدن کشنده است 
    قالب: عکس
    پیام: سبک زندگی سلامت محور و تأیید کردن ارزش سلامتی


    فرستنده :وزارت فرهنگ وارشاد
    گیرنده: خانواده ها 
    هدف: فرهنگ سازی
    قالب : پوستر
    پیام: توجه به خانواده و اینکه باید طرز درست استفاده از موبایل رایاد بگیریم


    فرستنده : شرکت سازنده خمیردندان
    گیرنده: نسل جوان 
    هدف: سود آوری و تبلیغ
    قالب: تصویر
    پیام: خمیر دندان ما دندانهای شما را مقاوم می کند


    عکس و مکث(25)

    هر چه فناوریها پیشرفته تر می شوند انسانها چاق تر می شوندبه این دلیل که تحرک ما کم می شود


    فعالیت در خانه(25)
    به همراه خانوادهٔ خود پنج پرسش کلیدی را در مورد تصاوير زير، مطرح کنید و پاسخ کلیدی را در جای خالی بنويسيد.


    فرستنده: طرفداران محیط زیست 
    مخاطب: همه مردم 
    هدف: حمایت ازمحیط زیست 
    قالب: پوستر
    پیام: هشدار در مورد اینکه در اثر فعالیتهای ما، زمین در حال گرم شدن است


    فرستنده : حامیان هنرمندان 
    مخاطب: همه مردم 
    هدف: فرهنگ سازی در اهمیت هنر و هنرمند
    قالب: کاریکاتور
    پیام: هنر هنرمند از درونش نشأت می گیرد

    درس چهارم

    فعالیت گروهی(28)

    در بحبوحهٔ جنگ امریکا علیه صدام، تصویر بالا در فضای اینترنت و همچنین شبکه های اجتماعی به طور گسترده منتشر شد. در کلاس به دو گروه تقسیم شوید، یک گروه تصویر سمت راست و یک گروه تصویر سمت چپ را بررسی کند و به پرسش‌های زیر پاسخ دهد:
    تصویر در نگاه اوّل، چه پیامی را به بیننده انتقال می دهد؟خشم و خشونت
    چه احساساتی را در وی بر می انگیزاند؟حس انتقام جنگ
    چه تصویری از سربازان عراقی و امریکایی ارائه می کند؟ تصویر اصلی تصویر وسطی است تصویر سمت راست را شبکه سی ان ان پخش کرده است و تصویرسمت چپ را شبکه الجزیره درحقیقت در بازنمایی پیام واقعی است منتهابه صورت گزینیشی آن بخشی از آن منتشر می شود که مخاطب را تفسیر و تحلیل تولید کننده پیام برساند
    در نهایت، بیننده دیدگاهش نسبت به نقش امریکا درجنگ عراق، مثبت خواهد بود یا منفی؟منفی
    سپس پاسخهای دو گروه را با یکدیگر و تصویر وسط مقایسه کنید.

    گفت و گوی کلاسی(29)

    مسلّم است که تا به حال نمون ههایی از فنون بازنمایی را، مانند آنچه در بالا ذکر شد در بخش های خبری یا فیلم و مجموعه های تلویزیونی دید هاید. در آنها تأمّل، و نمونه هایی از آن را بیان کنید. فیلم «رؤیای روزانه » را ببینید. در دنیای امروز هر کس با ساده‌ترین ابزار در کسوت تولیدکننده و گاه بدون رعایت قوانین می تواند پیام و محتوا تولید کند. نمونه‌هایی از این گونه را که در زندگی خود دیده اید برای هم کلاسی‌هایتان بیان کنید.
    فیلم300 که در آن ایرانی ها رو به صورت وحشی نشان داده بود.

    فعالیت گروهی(31)

    هر گروه یک پرسش از پرسش های زیر را انتخاب، و با بررسی آثار رسانه ای پیرامون خود بازنمایی از آنها را گزارش کند. آیا ذهنیتی که در مورد موضوع هر پرسش وجود دارد، ناشی از بازنمایی رسانه‌ای است؟ به بیان دیگر قضاوت کنید هر بازنمایی چه میزان با واقعیت تطابق دارد!
    معلمها در آثار رسانه ای چگونه بازنمایی شده اند؟
    معلم: سطح زندگی متوسط رو به پایین، دارای مشکلات اقتصادی، در صدد رفع مشکلات خارج از مدرسه دانش آموزان و... 
    دانش آموزان در آثار رسانه ای چگونه بازنمایی شده اند؟

    دانش آموزان: دانش آموزان درس خوان اکثرا فقیر یا قشر متوسط ، عینکی، دانش آموزان شرور اکثرا ثروتمند و...
    پزشکان و جامعهٔ پزشکی چطور بازنمایی شده اند؟
    پزشکان: طبقات بالای جامعه، بااخلاق، زندگی خوب ، فهمیده و...
    یک فوتبالیست معروفِ شاغل در لیگ ایران چطور بازنمایی شده است؟
    فوتبالیست معروف: بسیارپولدار، اهل خوشگذرانی، پول زیادی می گیرد ولی کار زیاد چندانی انجام نمی دهد، دارای قراردادهای سنگین و...
    به نظر شما در بازنمایی‌های رسانه ای، کدام شغلها مورد اهانت و کدام شغل‌ها مورد عنایت قرارمی گیرند؟
    شغل های مورد اهانت : کارگری مخصوصا کارگر ساختمانی، واسطه گری و ...
    شغل های موردعنایت: وکالت ، پزشکی و...
    بازنمایی مردم شهرهای ایران چگونه است؟ مثلاً یک تهرانی در رسانه ها چگونه بازنمایی می شود؟
    مردم شهرهای ایران : مثلا اصفهانی های خسیس، شیرازیها تنبل و...
    شهر تهران چطور بازنمایی می شود؟
    شهر تهران: شلوغ، ترافیک زیاد، کثیف و...
    موارد دیگری به پیشنهاد شما:
    یک تهرانی : با سواد ، با کلاس ، لهجه زیبا، شیک پوش و....

    عکس و مکث(32)

    نشان می‌دهد که رسانه‌ها همیشه واقعیت را نشان نمی‌دهند و با توجه به منافع خودشان حقیقت را مخفی می‌کنند.

    درس پنجم

    گفت و گوی کلاسی(36)
    با توجّه به بررسی و مطالعه ای که در مورد بازنمایی رسانه ها در موضوع خانواده کرده‌اید، اینک بگویید کدام یک از تصاویر زیر توسط رسانه ها در مورد خانواده، نقش های خانوادگی و فضای خانه به کلیشه تبدیل شده است؟ دلایل و شواهد خود را ذکر، و مواردی نیز به آن اضافه کنید.
    پدر به عنوان شخصیتی دلسوز که در کشاکش حوادث خانواده، نقش سپر بلا و سنگ زیرین آسیاب را بر عهده دارد.(کلیشه)
    پدر به عنوان شخصیتی دیکتاتور که بدون علم و آگاهی، دائماً حرف زور می زند.(کلیشه نیست)
    مادر به عنوان فردی مهربان و فداکار که پناهگاه و محور عاطفی برای همهٔ اعضای خانواده است.(کلیشه)
    محیط خانه همراه با مبلمان و گف توگو و دیدن تلویزیون، همراه با نشستن روی مبل و استفاده از میز ناهارخوری.(کلیشه نیست)
    آشپزخانۀ باز در محیط خانه در مقابل آشپزخانهٔ جدا و دور از چشم میهمانان( کلیشه)
    فضای خانۀ روستایی یعنی فضاهای باز با رنگ سبز و زندگی در دل طبیعت (کلیشه)

    عکس و مکث(38)

    جنایات داعش را نشان می دهدکه این کار را با نام خدا و اسلام انجام می دهند به همین دلیل اسلام و مسلمانی مردم جهان را یاد داعش و جنایات آن می اندازد.

    فعالیت در خانه(39)

    بررسی کنید که چه رابط های بین دو مفهوم کلیشه و نام تجاری (برند) وجود دارد؟
    برند احساس باطنی ودرونی شخص درباره ی یک محصول، خدمت یا شرکت است. کلیشه سازی نوعی بازنمایی است که در آن، هر بار به یاد یک مفهوم، شخص یا گروه می افتیم.
    درس ششم

    فعالیت گروهی(41)

    آیا پیامی رسانه ای را به یاد می آورید که تأثیر بسیاری بر شما گذاشته باشد تا جایی که آن را هیچ وقت یا تا مدّت ها فراموش نکرده باشید؟
    بله
    این پیام توسط چه رسانه ای به شما منتقل شده است؟ علّت اثرگذاری آن چه بود؟
    موبایل_استفاده از فنون تداعی معانی

    گفت و گوی کلاسی(45)

    اکنون تعدادی فیلم، پوستر، خبر و شعر به شما ارائه می شود. در هر یک از آنها فن یا فنونی از اقناع به کار گرفته شده است. با استفاده از متن صفحات بعد، این رسانه ها را تحلیل و فنون به کار گرفته شده در هر یک را شناسایی کنید. توجّه کنید که در نمونه های ارائه شده تعدادی از آنها به کار گرفته شده است.

    تداعی معانی
    استفاده از افراد زیبا
    نماد
    ترس
    طنز
    شدت
    مقایسه
    شدت
    ادعای آشکار

    منبع مطلب : shahedanati.blogfa.com

    مدیر محترم سایت shahedanati.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تفکر و سواد رسانه ای – پایه دهم - پاسخ فعالیت های درس 13 – مخاطب فعال یا منفعل

    (صفحه 104 ) چه فرقی بین رسانه ها یک سویه با رسانه های دوسویه وجود دارد؟

    تک سویه ها میتونن فیلتر کنند ولی در دو سویه این اتفاق نمی افتددر دو سویه ها سلیقه مختلف همشون هستند.

    در رسانه های یک سویه متن از طرف فرستنده به گیرنده داده میشه در حالی که گیرنده نقشی در این گونه رسانه ها نخواهد داشت همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید رادیو و تلویزیون جزء رسانه های یک سویه هستند و در گذشته مرسوم بوده ولی در رسانه های دو سویه علاوه بر این که فرستنده نقش داره گیرنده هم می تونه دخل و تصرف داشته باشه گاهاً تغییری در پیام ایجاد کنه .

    نمونه رسانه های امروز بیشتر رسانه های دو سویه و یا چند سویه هستند . علاوه بر متن تصویری (  تلویزیون ) و بیان  ( رادیو )  ، نوشتاری هم شامل می شود اشاره به رسانه یک سویه و رسانه دو سویه  شده است

    رسانه های اجتماعی مبدا کاملاً نامتمرکز گفت و گو دوسویه هستند

    سبک ارتباطات رسانه های اجتماعی، بیشتر شبیه کانال های ارتباطی است و مانند فرمت ارائه ی پیام است. همانند تلویزیون، رادیو یا روزنامه؛ رسانه های اجتماعی محلی برای مراجعه ی شما نیستند، بلکه آن ها سیستمی ساده برای انتشار اطلاعات به دیگران به شمار می روند. درحالی که در شبکه های اجتماعی، ارتباط دوطرفه است. مردم برای پیوستن به دیگران و افرادی با تجارب و سوابق مشابه، دور هم جمع می شوند. گفت و گوها در هسته ی شبکه های اجتماعی به واسطه ی توسعه ی روابط است.در عکس ص104 اشاره شده است که رادیو یک رسانه یک سویه است و موبایل و فضا های مجازی مانند تلگرام و اینستا گرام و فیس بوک   و……  دو سویه هستند .

    گفتگوی کلاسی صفحه105

    همکاران  عزیز دقت بفرمایید جهت آموزش عملی تفاوت مخاطب فعال ومنفعل پرکردن جدول توسط فراگیران مهم است .

    شمابعدازاینکه همه دانش آموزان جدول خود ارزیابی راپرکردن ،جمع امتیازات وجمع کل را تاکید کنید که بر روی برداری مقایسه کنند

    ( جدول در ص 105 و 106 )این جدول حدوداً بر مبنای طیف لیکرتی یا گاتمن طراحی شده گرچه با اون یه سری تفاوت هایی داره طبق این مقیاس سنجه ها با اعدا 0 تا 3 شماره گذاری شدند و ارزش هر کدوم از ستون ها رو داره بیان می کنه بعدش هم 15 تا سوال مطرح شده قراره اینو به دانش آموزان بدهیم تا خودشون را  بسنجند .

    این جدول با توجه به 15 سوال و شماره گذاری 0 تا 3 ما یه عددی داریم تحت عنوان 45 که از 15 ضربدر 3 بدست اومده اگه دانش آموزان به همه سوالات بتونند جواب بدن نمره کامل 45 رو می گیرند در واقع این اعداد بیان می کنه که دانش آموزان در چه جایگاهی هستند مشخص می کنه اگه به صفر نزدیک بودی مخاطب منفعل هستی به 45 نزدیک تر شدی مخاطب فعالی

    یه نمودار در همون صفحه داریم که در واقع پله ترقی هستش و اونو بیان می کنه  با این سنجه جایگاه دانش آموزمان رو در این پله جا گذاری می کنیم

    تحلیل عکس ص ۱۰۷

    شمادرتصویر یک فرد رامیبینید که درمقابل رسانه ها(دراینجاتلویزیون نماینده دیگررسانه ها می باشد) قرارگرفته است

    این فرددرتصویراول کاملا روشن وسفید نمایش داده شده یعنی نسبت به بعضی پیامهاکاملا بی خبرهست اما وقتی درمقابل رسانه قرارمیگیرد چون منفعل هست پس هر چیزی که ارسال شود همان رابدون چون وچرامیپذیرد

    نهایتا میبینید که درتصویرآخرنشان داده شده که مخاطب تحث تاثیرپیامهای مختلف رنگهای مختلفی رابخود گرفته است

    پس تاثیررسانه برمخاطب منفعل این است که اورابه هرصورتی که بخواهد درمیاورد

    مخاطب منفعل از هر رسانه ای یک چیز رو دریافت می کنه و باعث سردرگمی و تنش در اون می شه

    لطفا در توضیح باز هم به رنگ ها توجه داشته باشید .

    قرمز تنش و برای اینکه کدام شبکه را ببیند احساس سر در گمی دارد .

    بیشتر تلویزیون رسانه یک طرفه هست. مبادله دو سویه آن اتفاق میفته.

    شما در ابتدای این متن می بینید که مخاطب به سمت رسانه گرایش پیدا کرده اما به مرور با پخش برنامه ها و جذب اون توسط مخاطب ، مخاطب درگیر رسانه شده و خودش رو به رنگ رسانه در آورده به عبارتی هر چه رسانه بهش داده گرفته این مخاطب همون مخاطب منفعله به عبارتی رسانه او رو قبضه خود کرده اند بدون هدف هر کانالی رو می زنه ، سر انجام هم می بینی که همون مخاطب وقتی داره بر می گردند همه رنگ های رسانه رو به خودش گرفته .

    پاسخ پرسش تفاوت مخاطب فعال ومخاطب منفعل؟ص 107

    مخاطب فعال علاوه بر تاثیرپذیری ،تاثیرگذارهم هست اما مخاطب منفعل اینگونه نیست

    برای فعال شدن دررسانه های دوسویه افراد چه ویژگیهای باید داشته باشد؟ ص107

    علاقه ،برنامه ریزی،مدیریت زمان ومکان،دسته بندی علاقه مندیها،دقت وتوجه ویژه به موضوعات ،،،،،‌‌‌‌

    ویدیوی مخاطب فعال ومنفعل  رانگاه میکنید

    دانش آموزان باید متوجه این موضوع شوند که گاهی رسانه می تواند افرادرابه مخاطبینی فاقدتفکرتبدیل کند

    (صفحه 109 )رسانه ای مثل تلویزیون هرمحتوا و پیامی که ببخواهد  رو به ذهن مخاطب منفعل تزریق می کنه

    و اون رو تابع خودش می کنه رسانه نحوه تفکر و اندیشیدن را به ذهن فرد القا میکند.

    در رابطه با این تصویر دو نظریه مطرح میشه یکی نظریه گلوله جادویی و دیگری نظریه کاشت .

    نظریه گلوله جادویی : من پیام رسانه ای را شلیک می کنم ، برخورد میکنه ، در عمق مغز مخاطب می شینه و اثرش رو همون لحظه بر جا می زاره .

    نظریه گلوله جادویی قدیمی شده ، ناقصه ولی نمی گیم غلطه تاثیر رسانه کاملا مستقیم ، کاملا نامحدود و قطعی هستش ما با یه مخاطبی در ارتباط هستیم که هر چه رسانه بهش بگه می پذیره .

    اما نظریه کاشت : نظریه دیگری اومده نظریه بالا رو اصلاح کرد پیام رسانه ای اگر مستقیم ، متناوب ، مداوم به مخاطب برسه احتمال این که یک رفتار یه ایده توی ذهنش کاشته بشه و به مرور زمان تبدیل بشه به یه رفتار یا یه مدل ذهنی افزایش پیدا می کنه

    نه اینکه تأثیر مستقیم ، بلاواسطه و قطعی باشه بلکه به مرور زمان این اتفاق می افته مخاطب توی این نظریه منفعل نیست .

    بستگی داره به خوده مخاطب که اجازه بده این کاشت توی ذهنش به برداشت منتهی بشه می تونه یه جاهایی دست کاری کنه اجازه نده که این کاشته بشه اجازه نده که این رشد کنه جلوی اون پیام رسانه ای را بگیره تاثیرش رو بذاره . و …

    کاری که  سریال های چند صد قسمتی داره انجام میده ما داریم تماشایش می کنیم این اجازه را ما داریم که تأثیر این رسانه در ما چقدر باشه؟

    درتصویر طبق نظریه تزریق پیام رابه شیوه تدریجی بااستفاده از فنون مختلف اقناعی متفاوت به مخاطب منتقل  میکنند ومخاطب منفعل بدون هیچ فعالیتی تحت تاثیرقرارمیگیرد

    پژوهشگران معتقدبودندکه رسانه هامانند تفنگی که گلوله جادویی شلیک میکند ،برمخاطب تاثیرقوی وفوری ومستقیم دارد یعنی مخاطب کاملا منفعل هستن وبدون هیچ مقاومتی دربرابراین گلوله محکوم به مردن هست

    اما الان این فرضیه قابل قبول نیست وثابت شده که اثرپیام خیلی پیچیده ترشده

    یعنی هرچه مخاطب باتجربه تر ودانش بیشتری باشد براساس ارزشهاوعقاید خودبرداشتهای متفاوتی ازیک پیام خواهند داشت

    نتیجه اینکه شماتومبحث متن باید به فراگیربیاموزید که اگر چه احتمال دارد متن پیامی برای همه یکسان باشد اما به فراخورتجربه ودانش افراد تفاسیرمتفاوت خواهد بود.

    شماباید به دانش آموز بیاموزید که به هیچ وجه متنی تولید نمیشه مگراینکه اهداف خاصی چه به صورت آشکاریاپنهانی دنبال شودکه بیشترین تاثیررابرمخاطب دارد ،

    فعالیت گروهی ص ۱۰۹

    ۱_معلولیت محدودیت نیست  ،محرومیت نیست.

    ۲_باتقویت اعضای دیگروافزایش مهارتها وبالابردن اعتماد نفس  برای رسیدن با اهدافم تلاش کنم

    تلویزیون نماد رسانه

    وقلب نماد احساس

    مغزنماد ذهن

    بعد از دیدن فیلم مسافر می تونید به این تحلیل پاسخ بدید .

    عقل و احساس مخاطب در تماشای رسانه تلویزیون در گیر میشود

    احساس چون تاثیر تصویر در حافظه ماندگارتر و سریعتر هست مسلما عقل نقشش کم میشه

    تصویر گویا میخواهد بگوید عقلانیت فرد تحت تاثیر احساساتش قرار میگیردیعنی احساس بیشتر درگیر میشود.

    رسانه ی تلویزیون بیشترین تاثیرش برقسمت احساس  است یاقلب؟

    بنظر من منظور این تصویر چون بشکل قلب هست میتونه اینطور تفسیر بشه که رسانه ها بر احساسات مخاطب تاثیر گذاشته و بدو ن تفکر تحت تاثیر رسانه قرار میگیره ( مغز هم مانند قلب )

           سه  دیدگاه تاثیر رسانه بر مخاطب

    (در تاثیر گذاری اول . رسانه ها قدرت نامحدود دارند )کی و چه وقت ؟زمانی که مخاطب منفعل باشه . در این دیدگاه مخاطب منفعل سهمی در شکل گیری پیام ندارد ،آغوش خود را به روی هر پیام و رسانه ای گشوده است و از آن تاثیر می پذیرد.

    رسانه قدرت محدود داره کی و چه وقت زمانی که مخاطبش فعال باشه و هر چیزی رو با نقد بررسی کنه نگاه نافذ و موشکافانه ای داشته باشه در اینجا نقش رسانه بر مخاطب کم رنگ تر میشه

    نظریه سوم ضمن فعال انگاشتن مخاطب برنیازهاوانگیزه های فردواستفاده ازرسانه هاتاکیدداردالبته باتوجه به ارزشهاعلایق ونقش اجتماعی مخاطبان همچنین نطریه سوم نقش مخاطب فعال رامی پذیروومعتقدبه تاثیرمحدودومشروط رسانه هاست.

    در خصوص دیدگاه قدرت مشروط رسانه ها باید گفت: در مقابل دو دیدگاه قبل باید پذیرفت که وسایل ارتباط جمعی ،ابزاری اجتماعی – فرهنگی به معنای عالی آن است و از این جهت تاثیرات چشمگیری بر جای می گذارد . اما این آثار نه آنچنان است که هیچ محدودیتی نشانسد (دیدگاه اول ) و نه چنان است ناچیز است که هیچ اعتنایی را شایسته نباشد ( دیدگاه دوم ) . باید دید حدود اثر بخشی این وسایل چه قدر است و در چه محدودیتی این تاثیرات را محدودیت می یابد و قابل تقویت است

    گفتگوی کلاسی صفحه 112
    تفاوت در این هرم از پایین به بالا کم میشه تا می رسیم به بازی های رایانه ای در بازی های رایانه ای همش تمرکز و تخیل بالا هست

    بایداَضافه کنیم که کتاب ،بازیهای رایانه ای رابعنوان صرفاسرگرمی درنظرگرفته درحالیکه بازیهای کامپیوتری جدیدبیشترچندکارکردی هستندالان تمرکزطراحان برای تاثیراموزشی وراهبردی برروی بازیهاست ودولتهاومراکزاموزشی برای جبران فاصله گرفتن ازکتاب ورسانه های نوشتاری پیام هاومحتوای غنی اموزشی رادربازیهاطراحی میکنند

    پاسخ سه سوال گفت گوی کلاسی صفحه 112

    پاسخ سوال اول.

    رسانه ومحتوای رسانه ای را به صورت گزینشی انتخاب کنیم استفاده هدفمند وسودمندی از آن داشته باشیم قدرت نقد وانتقاد وتحلیل را نسبت به پیام ها داشته باشیم احساساتی عمل نکنیم هر پیامی را نبینیم هر پیامی را منتشر نکنیم.
    جواب سوال دوم

    رسانه های نوشتاری مانند کتاب وم روزنامه ها بر مخاطب دیرتر اثر میگذارند وانتقال پیام از طریق بازی های رایانه ای وشبکه های اجتماعی واینترنت سریعتر صورت گرفته واثر گذاری سریعتری دارند اما از نظر افزایش تمرکز ودقت ودرک وفهم مطالب وپیامها رسانه های نوشتاری موفق ترند
    پاسخ سوال سوم.

    بازی های رایانه ای وشبکه های اجتماعی واینترنت جذابیت بیشتری بر ای مخاطبان دارند اما اثر گذاری شان به لحاظ میزان ماندگاری کمتر از رسانه های نوشتاری است.

    تصویر اشاره به تأثیر گذاری رسانه های مختلف دارد همانطور که می بینیم میزان اثر گذاری بر مخاطب و انتقال پیام در کمترین زمان از پایین هرم یعنی کتاب به سمت بازیهای رایانه ای افزایش می یابد یعنی کمترین مربوط به کتاب و بیشترین مربوط به بازیهای رایانه ای است اما در سمت چپ هرم ویژگی افرایش تمرکز و تحلیل مخاطب برای درک پیام هست که از بازیهای رایانه ای به سمت کتاب افزایش می یابد یعنی بیشترین مربوط به کتاب و کمترین مربوط به بازیهای رایانه ای است

    یک برداشت مخاطب فعال مدیریت زمان رادررسانه ها دردست داردانتخاب زمان دررسانه عقلانی وهدفمند می باشد

    تصویر نمادین ساعت و شبکه های مجازی تواعی کننده اینه که شبکه ها برای 24 ساعت شما مخاطبین برنامه داره و ساعت تعطیلی نداره و همه وقت به شما خدمت رسانی می کنند و برداشت دیگه در دهکده جهانی وقت رو درست تنظیم کنیم وقت ارزشمند است

    حیف نیست این وقت در جهت تولید و بهره بردن ارزشمند از رسانه ها ی اجتماعی استفاده نکنیم .شبکه های ارتباطی واجتماعی 24 ساعته بیدارند ودر حال پیام رساندن به مخاطبان هستند وباید حواسمان جمع باشد که زیاد برایش وقت نگذاریم

    رست انتخاب کنید صفحه 113
    یک برداشت مخاطب فعال مدیریت زمان رادررسانه ها دردست داردانتخاب زمان دررسانه عقلانی وهدفمند می باشد

    تصویر نمادین ساعت و شبکه های مجازی تواعی کننده اینه که شبکه ها برای 24 ساعت شما مخاطبین برنامه داره و ساعت تعطیلی نداره و همه وقت به شما خدمت رسانی می کنند و برداشت دیگه در دهکده جهانی وقت رو درست تنظیم کنیم وقت ارزشمند است حیف نیست این وقت در جهت تولید و بهره بردن ارزشمند از رسانه ها ی اجتماعی استفاده نکنیم .شبکه های ارتباطی واجتماعی 24 ساعته بیدارند ودر حال پیام رساندن به مخاطبان هستند وباید حواسمان جمع باشد که زیاد برایش وقت نگذاریم

    اما در این تصویر ، می خواهیم یه پیام رسانه ای تولید کنیم یعنی مخاطبان را دعوت کنیم با توجه به شناختی که از مخاطبان داریم محتوا رو تولید نماییم .

    قالب ذهنی ومغزی مابه میزان استفاده ازیک یاچندرسانه میتونه باشه انتخاب مطلوب وارمانی اینه که قالب ذهنی مخاطبان مارسانه کتاب باشه بهتره

    میتونه متقابل ویادوطرفه هم درنظرگرفته بشه

    به نظر میاد که اشاره داره به خلاقیت وتحلیل مخاطب فعال در استفاده از رسانه کتاب چون به محتوای مرده وبی رنگ کتاب جان داده رنگ قرمز به کار گرفته شده در سر

    نویسندگان کتاب مفاهیمی را ارائه می کنند
    ولی مخاطب با ذهن باز و روشن بین و آگاه حق و نا حق را از یکدیگر جدا می کند و برداشت بهتری را انجام می دهد
    تصویر نشان می دهد که در مغز انسان قفلهایی است که با خواندن کتاب باز می شود به عبارتی قدرت فکر ما را افزایش می دهد

    داره نشون  میده از تمام رسانه هایی که دو رو برمون هست کتاب خیلی بهتره و قفل هایی که تو سر اون اقا هست یعنی قفل همه چیز رو میشه در کتاب که با کلید نشونش داده رو باز کرد .و رنگ قرمز یعنی هیجانات و احساسات اقا که کلیدهارو پیدا کرده.

    منبع مطلب : tsr.sbedu.ir

    مدیر محترم سایت tsr.sbedu.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تفکر و سواد رسانه ای – پایه دهم - درس 20 – مراقب اضافه بار باشید !

    شروع درس 20. مراقب اضافه بار باشید ( فصل 6 رژیم مصرف رسانه ای)

    همانطورکه مشاهده می کنید انسانی برای بالارفتن وصعودوتعالی خودش نیازمنداستفاده ازانواع رسانه می باشداماروی بازوی فردقاشق وچنگالی رانشان می دهدکه نشان ازرژیم مصرفی هست که فرد بایددراستفاده ازرسانه ها رعایت کند. پیام های رسانه ای را می توان همانند غذای روح در نظر گرفت با این تفاوت که حجم و گوناگونی پیام های رسانه ای که در طول روز به ما می رسد، گاهی اوقات خیلی بیشتر از خوراکی های در دسترس ماست! به همین دلیل ضروری است که در برابر جریان سیل آسای پیام ها، رژیمی انتخاب کنیم تا ضمن در جه بندی رسانه های اطراف مان، تشخیص بدهیم که کدام را نادیده بگیریم. و از کدام به میزانی و کجا و چه قدر استفاده کرد. ( مدیریت هو شمندانه)

    در این فصل قراره یاد بگیرند که رژیم مصرف رسانه ای خودراتعیین کنند. و دانش آموزان بیاموزند که چه کسی، چه رسانه‌ای، را در چه زمانی، و به چه مقداری، در چه مکانی می توانند استفاده کنند.

    در درس قبل در جدول ص 152 از دانش آموزان خواسته شده که میزان مصرف. رسانه‌ای خود را در طول هفته بنویسند و نتیجه را در این جلسه با خود به کلاس بیاورند.

    پس به فعالیت گروهی ص 152 پاسخ. داده می شود و به این نتایج می رسیم: به تفاوت های فردی خود در استفاده از رسانه پی ببرند. بیشترین و کمترین میزان استفاده متعلق به کدام رسانه است؟ مثلا تلگرام بیشترین کاربر را در کلاس دارد. میانگین مصرف رسانه ای اعضای گروه در یک هفته چند ساعت و چند دقیقه است.

    باتوجه به جداول دانش آموزان ومقایسه آنها شباهتهاوتفاوتهای جوابهاراپیدامیکنیم.

    مثلا شباهت اینکه اکثریت تلویزیون واستفاده ازموبایل وفضای مجازی واینترنت دارند.

    تفاوت اینکه تعدادخیلی کمی اهل مطالعه روزنامه یامجله یافیس بوک یا کتاب هستند.
    بقیه مواردهم باکمک خوددانش آموز انجام می شود.

    اگر بچه ای چاق شود در کودکی و نو جوانی عواقب جبران ناپذیر ی دارد. نه لاغری و کم خوردن خوب است و نه چاقی و پر خوری توصیه می شود یک دستور العمل صحیح در انتخاب و مصرف رژیم غذایی درست تا حدی زیاد سلامت ما را تضمین می کند. د ر استفاده از مصرف رسانه ای و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هم باید مراقب باشیم

    همانطورکه مشاهده میکنید عکس سه کودک رانشان میدهدکه به صورت چاق ،لاغر،متوسط نشان داده شده
    وزنه ای که زیرپای آنهاست نشان میدهدکه کدامیک اضافه بارندارد وایده آل هست
    یعنی تشبیه کرده مصرف رسانه ای رابامصرف غذایی
    ونشون داده که استفاده افراط وتفریطی خوب نیست وباید با رژیم گرفتن جلوی بی تفاوتی نسبت به استفاده ازرسانه ها ویااستفاده ی زیادی رابگیریم

    گفتگوی کلاسی ص ۱۵۵
    فراگیران می توانند جهت کارعملی نتایج بدست آمده ازفعالیت گروهی را مرتب کرده وبه برد کلاس بچسبانند که مشخص شودبرای هرتازه واردی یابقیه افرادکلاس که کدام رسانه بیشترموردتوجه بوده وکدامیک اهمیتی نداشته،سپس نظرخواهی از فراگیران که هدف شمامثلا ازاستفاده ی گوشی یارادیو یاتلویزیون ،،،،،به چه خاطرهست

    مطلبی که درکتاب آمده است فقط خواسته که به فراگیربفهماندهمانطوری که غذاخوردن نیازروزانه وضروری هرفردی می باشد استفاده ازرسانه هاهم ضروری می باشد

    مقایسه کرده همانطورکه پرخوری مشکل سازه ،استفاده ی بی رویه وبدون تعقل ازرسانه ها هم مشکل دارد

    بنابراین دراستفاده ازهردو باید رژیمی رادرنظرگرفت چراکه حجم وگوناگونی پیامهای رسانه ای که درطول روز به مامیرسد خیلی بیشترازخوراکیهای دردسترس ماست
    بنابراین ضرورت رژیم رسانه ای بیشتراست وباید بهترین پیامهاراانتخاب کنیم

    در یک کلاس به. این نتیجه در گفتگوی کلاسی رسیدیم . که 60 درصد اوقات فراغت را به بطالت می گذارنند مثل دراز کشیدن. خوردن و خوابیدن. جلوی آیینه یا کنار پنجره ایستادن. با تلفن صحبت کردن. پرو فایل ها را چک کردن. برنامه دور همی را دیدن. 39 درصد شبکه های اجتماعی . بازی کامپیوتری. 1 درصد مطالعه.

    در کلاس خود آنچه را که پر بازدید ترین و بیشترین استفاده رسانه ای را دارند انتخاب کنید و به چهار مورد خواسته شده در گفتگوی کلاسی پاسخ دهید. من در کلاس خود برنامه دور همی را انتخاب کردم  (یا می توانید خندوانه را انتخاب کرد)

    ،

    تشبیه رسانه به  غذا

    پیام های رسانه ای را می توان همانند غذای  روح در نظر گرفت  با این تفاوت که حجم و گوناگونی  پیام های رسانه ای ، که در طول روز به ما می رسد ، گاهی اوقات خیلی بیشتر از خوراکی های در دسترس ماست !

    به همین دلیل ضروری است که در برابر جریان سیل آسای پیام ها ، رژیمی انتخاب کنیم تا ضمن درجه بندی رسانه های دور و اطرافمان از میان  اطلاعات و پیا م های پیرامونی ، آنچه را مورد  نیازمان است  ، در یافت کنیم .

    استفاده مشروط و محدود را  کاملا   توضیح دهید .

    روی تابلو جدولی دو قسمتی بکشید و در یک ستون مشروط و در ستون بعدی محدودیت در استفاده از رسانه را بنویسید و از آنان بخواهید. پاسخ دهند. مثلا برای مشروط: اگر محتوا سودمند بود. اگر اخلاقی بود. یا مشروط بر اینکه با فرهنگ من سازگاری داشته باشد. ( محدود به به زمان و مکان و هزینه)

    جدول ص 157 محدودیت ها و شروط مهم در استفاده از رسانه ها

    محدوديت مکان: در یا ها، هواپیما، نبايد از تلفن همراه، روشن استفاده كرد. 
    محدوديت زمان: هنگام غذا خوردن با خانواد،، زمان استراحت
    محدوديت هزينه: در نظر گرفتن هزينة ماهانه براي مصرف رسانه اي
    محدوديت قانونی: عدم استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی
    محدوديت ارزشها و باورها: پرهیز از نشر و بازنشر مطالب و تصاوير مغاير با هنجار جامعه

    عکس موردنظر گویای این مطلب هست که گوشی همراه وبازیهای رایانه ای آنچنان کودک رابخود جذب می کندکه ممکن است استفاده بی حدواندازه آن بدون رژیم مصرف سبب دورافتادن کودک از خانواده شود
    پس بارژیم مصرف میتوانیم درکنارخانواده قراربگیریم ونیازهای عاطفی خودرابرآورده کنیم

    عکس موردنظر گویای این مطلب هست که گوشی همراه وبازیهای رایانه ای آنچنان کودک رابخود جذب میکندکه ممکن است استفاده بی حدواندازه آن بدون رژیم مصرف سبب دورافتادن کودک از خانواده شود
    پس بارژیم مصرف میتوانیم درکنارخانواده قراربگیریم ونیازهای عاطفی خودرابرآورده کنیم

    تحلیل عکس ص۱۵۷

    عکس بالا_ محدودیت ( خطر) _ اگر بی هوا استفاده کنی، وقتت، زمان ارزشمند ی که می توانستی صرف کارهای مهم تری مثل درس خواندن کنی از بین می رود . فرد در تصویر
    مجذوب وسرگرم با تبلت وآهنگ وموزیک هست که سبب شده خطرپیشرو رانبیند

    عکس پایین
    آگاهی دادن وهشداردادن به مخاطب که درموقع رانندگی ازتلفن همراه استفاده نکند.

    زرد کم عمق 
    فعّالیت گروهی ص 158 با هدف ترغیب دانش آموزان به تأمل در گزينش اخبار و عناوين در رسانه ها و درک مفهوم اخبار و اطلاعات زرد طراحی شده است دانش آموزان در اين فعّالیت می بايست اخبار رسانه ها را دو بار بررسی كنند؛ بار اول با معیار جذابیت و بار دوم با معیار ارزشمندي در اين فعّاليت دانش آموزان با گزينش اخبار با مو ضو ع هاي متفاوت زير روبرو می شوند كه ممکن است از دانش آموزي با دانش آموز ديگر متفاوت باشد:
    •خبر هم جذاب و هم و ارزشمند است
    •خبر جذاب است ولی ازشمند نیست
    • خبر نه جذاب است و نه ارزشمند است
    • خبر كمی جذاب و كمی ارزشمند است

    تیترها را می خوانند و امتیاز می دهند : بار اول به چهار مورد از جذاب ترین عنوان ها نمره پنج و به چهار مورد از غیر جذاب ها نمره صفر بدهید

    یک بار دیگر عنوان ها را بخوانید و این بار به کار بردی ترین و ارزشمند ترین اخبار و اطلا عات نمره پنج ، و به بی ارزش ترین و غیر کار بردی ترین ، صفر بدهید ؛ سپس نمره های خود را با هم گرو هی ها و گروه های دیگر مقایسه کنید .

    دانش آموزان جهت یادگیری مفهوم اخبارزرد باید این جدول راحل کنند.

    فراگیر باید بداند که درطول روزمشابه این اخبارزیادهست ومی بیندیامی شنود اماهمه ی آنهابه یک اندازه اهمیت ندارد
    پس کاربردیترین وارزشمندترین راانتخاب کند

    اخبارزرد

    اخباری که باکلمات وسوسه انگیرواحساسی وهیجانی نوشته میشوند وبعدازمطالعه ورویت آنها چیزی رابه دانسته های شما نیفزوده باشد یا خیلی اهمیتی نداشته باشد اخبارزرد گفته میشود

    روزنامه نگاري زرد : در آمريكا و تقريبا در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم شكل گرفت. علت استفاده از واژه زرد به داستان هاي محبوب كودكان و نوجوانان بر مي گردد كه در آن اسم يكي از قهرمانان اين داستان ها كه بسيار هم طرفدار پيدا كرده بود با اسم زرد نوشته مي شد. اين نوع داستان ها روي اوراق يك برگي با كيفيت پايين، قيمت بسيار ارزان و تيراژ بالا توليد مي شد. اين نشريات ارزش خبري چنداني نداشتند و بيشتر محتواي آنها تفريحي و تفنني بود. اخبار ارائه شده در آنها پيرامون كودكان ، قتل عروسي ، روابط خصوصي افراد معروف و… بود.
    به تدريج و با گذشت چندي واژه روزنامه نگاري زرد(Yellow Jornalism) به روزنامه نگاري سطحي و عامه پسند معروف شد و تا امروز نزد روزنامه نگاري زرد در اغلب موارد معنا و مفهومي منفي در درون خود پرورانده است و مورد انتقاد شديد بسياري از محافل علمي و آكادميك قرار گرفته است .اغلب اين نوع روزنامه نگاري را به عنوان روزنامه نگار جنجالي مي شناسند كه متكي بر احسا سات مخاطب است
    از ديگر ويژگي هاي كه به اين مطبوعات نسبت مي دهند″جلب توجه خوانندگان به هر بهايي است″ ،يعني اينكه روزنامه نگاري زرد تلاش ميكند به منظور افزايش تيراژ خود ،از تاكتيك هايي مانند جنجال سازي باتكيه بر احساسات زود گذر و تب دار و داستان پردازي هاي دراماتيك بهره گيرد

    تحلیل عکس ومکث ص ۱۶۰

    استفاده از تبلت وگوشی جهت بازیهای رایانه ای سبب تنهایی وروحیه ی انزوا وفردگرایی شخص درگروه میشود
    یعنی هرکس سرگرم کارخودش می شودوفقط به خودش می نگرد

    پاسخ پرسش آخرمتن درس ص ۱۶۰
    به نظرشما اخبارزرد بیشتردرکدام رسانه ها ارائه می شود؟

    پاسخ مجلات ،روزنامه ها،سایتهای اینترنتی

    منبع مطلب : tsr.sbedu.ir

    مدیر محترم سایت tsr.sbedu.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    نیما : بابا اخه رنگ تموم شده با رنگ زرد مینویسین چشام هیچی نمیبینه اخه چطوری بنویسم

    marym : بعضی درس ها نیس😐خیلی بده خب همه درس هارو بزارین من الان درس ۱۶ رو میخوام ولی نبود

    Gh : گفت گوی درس 12 صفحه 97 رو هم بذارین لطفا!!

    marym : خوبه فقط چرا بعضی درس ها نیس😐من درس ۱۶ رو میخواستم ولی نبود

    خخخخ : یعنی چی چرا درس ۱۰ نیست🤨

    سیما : خوبه ولی بعضی از درسا نیست،مثلا درس 10و12 نیست😐

    ناشناس : کو درس12😐

    ناشناس : چرا درس های ۶ به بعد نیست خیلی هاشون

    Baran : منم دقیقا اینو میخوام🤒🤕

    ناشناس : تحلیل عکس و مکث صفحه۶۱روهم نزاشته

    پرسپولیس : دقیقا درس دوازده نیست

    ناشناس : باشه

    ب ت چ : پس گفتوگوی کلاسی ص ۵۰ کوووو؟

    Reza : چرا درس 10 نیست

    😎 : درس 12 رو بزارین

    ناشناس : درس دوازده کو

    مبینا : درس ۹کو

    پرسپولیس : چرا گفتگو های درس 12 نیست؟ !

    ناشناس : درس‌۱۰‌که‌من‌می‌خوام‌نیست😐 آخه‌چراااا☹

    M : برای چی درس 12 نیس😤😤😤

    M : برای چی درس 12 نیس😤😤😤

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    M 5 روز قبل
    0

    بسیار خوب و مفید

    مبین 12 روز قبل
    0

    خوب

    مبین 12 روز قبل
    0

    خیلی خوب

    گوجه 4 ماه قبل
    0

    به درد نمیخوره

    /: 5 ماه قبل
    0

    وات ده هللللل.به درد قبرتون میخوره این

    سلیمه 5 ماه قبل
    0

    خوب

    مهدی رضایی 6 ماه قبل
    -1

    خیلی عالی بود

    smir 6 ماه قبل
    3

    درس ۱۶ نیس من کلی گشتم

    محمد 7 ماه قبل
    2

    ممنون از سایت پر از نقص وایراد و بدرد نخورتون

    عباس ایزدیفر 7 ماه قبل
    1

    فعالیت درس 12 با توجه به تفاوت شدید مخاطبان چه گونه مخاطب مورد نظر را

    محصوالت رسانه ای دارد پس باید ابتدا مخاطب را

    به دلیل اینکه مخاطب نقش کلیدی در تولید به طور دقیق مورد شناسایی قرار

    تحقیق و تالش کنیم تا هم

    دهیم و برای آن گروه از مخاطبان تعداد مخاطبان اصلی باال رود و هم در هزینه ها و تبلیغات صرفه جویی

    شود . همچون

    ص کردن مخاطب درنظرمی گیریم معیار هایی

    مشخ

    پس معیار هایی را برای انتخاب و :

     محصول برای چه گروه سنی از مخاطبان مناسب است؟ به طورمثال

    سن مخاطب این یلمی که برای + ف

    ۸۱ سال ساخته شده

    است را افراد زیر ۸۱ سال نمی توانند تماشا کنند .

    تحصیلی

    تحصیالت مخاطب با توجه به محتوا تولید شده این محتوا برای چه گروه های مناسب است؟ برای مثال اگر برنامه در

    مورد سوالات کنکور سراسری است گروه مخاطب مد یل اند و این برنامه تحص

    نظرمان دانش آموزانی هستند که در حال

    برای کسانی ش غل آزاد دارند کل دارند و ... مناسب نیست سی

    و یا مدرک پایین تر مانند

    اقلیم (م کان مخاطب) ابنکه ببنیم که محتوای تولید شده برای چه کشوری و فرهنگ کدام ملت مناسب است؟ به

    .طور مثال برنامه فوتبال مربوط به لیگ های داخلی ایران برای کشور های دیگر مناسب نیست

    ممکن است محتوا تولید شده مربوط به دیدگاه خاصی باشد و برای

    دیدگاه مخاطب دیدگاه دیگران مناسب واقع نشود. برای مثال در

    ممکن است نظر

    گفتگوی تلوزیونی تص مخاطبانی شود که با نظر آن مخ

    کارشناس برنامه با نظر بینندگان متفاوت باشد و برنامه

    .کارشناس موافق هستند

    ممکن است قیمت محتوا تولید شده برای افراد کم درآمد مناسب نباشد و

    درآمد مخاطب فق صوص افراد خاصی باشد برای مخ

    ط

    .مثال آگهی های تبلیغاتی که مورد توجه افراد فقیر قرار نمی گیرد زیرا توان خرید آن کاال را ندارند

    جنسیتی مناس است؟ برای مثال

    جنسیت مخاطب ببینیم که برنامه تولید شده برای چه محتوایی که در مورد زنان صحبت می کند

    مناسب مردان نیست!

    ارزش های مشترک مخاطب برای مثال برنامه ای که درمورد وظن و میهن پرستی صحبت می کند نه تنها مورد قبول ملت آن

    کشور است بلکه در مواردی مورد قبول دیگر کشور های جهان نیز می تواند واقع شود

    عکس و مک ث : در اینجا ما می توانیم برداشت مخاطبان از یک پیام را مشاهده کنیم،به طوری که هر یک از آنها به نوبه خود در

    را می بیند 6 و دیگری عدد 9 مورد آن چیزی که در مقابلشان می باشدبرداشت خودش را کرده است و یکی عدد .

    . فعالیت در خانه صفحه 103 کتاب درسی

    نام برنامه : عصر جدید

    ش : ساعت

    پخ

    زمان 22:00

    برنامه عصر جدید یک برنامه عامه پنند بوده و به دلیل نوو زیاد رشته های مورد حث و جاابیت باالی برنامه مخاطبان زیادی

    دارد. مخاطبان اصلی این برنامه بزرگساالن هستند اما در کنار مخاطبان اصلی کودکان و نوجوانان نیز مخاطبان فرعی برنامه محسوب

    می شوند. (برحسب سن) اما با توجه به ش آن مناسب کودکان و نوجوانان نیست مخاطب بزرگسال و جوانان مد

    پخ

    اینکه زمان

    نظر قرار می گیرند. این برنامه برای هر قشر)زمینه قومی) و سلیقه ساخته شده است ولی در بعض ی اجرا های این برنامه نیازمند

    هستیم اما اینطور نیست که عموم مردم

    نو خاصی از تحصیالت و زمینه های قومی نتوانند از آنان استفاده کنند و همین باع

    جاابیت آن شده است. این برنامه برای کمک به کشف استعداد های پنهان ساخته شده است و همین خود ارزشی واالست

    برای پیشرفت کشور در همه ی مکن است برخی در برابر این برنامه مقاومت کنند برحسب سخت گیری یا تعصب و م

    زمینه ها.

    یا تکبر اما عموم مردم به راحتی آن را پایرفته اند زیرا به هم برایشان مفید است و هم جنبه سرگرمی دارد. همانطور که گفته شد با

    پوشش دادن تعداد زیادی رشته های فرهنگی و هنری و ورزشی عالقه مندان زیادی دارد و درنتیجه مخاطبان زیادی داراست .

    1
    5 ماه قبل

    اووووف چ حوصله ایی

    ناشناس 7 ماه قبل
    2

    با توجه به تفاوت شدید مخاطبان چه گونه مخاطب مورد نظر را

    محصوالت رسانه ای دارد پس باید ابتدا مخاطب را

    به دلیل اینکه مخاطب نقش کلیدی در تولید به طور دقیق مورد شناسایی قرار

    تحقیق و تالش کنیم تا هم

    دهیم و برای آن گروه از مخاطبان تعداد مخاطبان اصلی باال رود و هم در هزینه ها و تبلیغات صرفه جویی

    شود . همچون

    ص کردن مخاطب درنظرمی گیریم معیار هایی

    مشخ

    پس معیار هایی را برای انتخاب و :

     محصول برای چه گروه سنی از مخاطبان مناسب است؟ به طورمثال

    سن مخاطب این یلمی که برای + ف

    ۸۱ سال ساخته شده

    است را افراد زیر ۸۱ سال نمی توانند تماشا کنند .

    تحصیلی

    تحصیالت مخاطب با توجه به محتوا تولید شده این محتوا برای چه گروه های مناسب است؟ برای مثال اگر برنامه در

    مورد سوالات کنکور سراسری است گروه مخاطب مد یل اند و این برنامه تحص

    نظرمان دانش آموزانی هستند که در حال

    برای کسانی ش غل آزاد دارند کل دارند و ... مناسب نیست سی

    و یا مدرک پایین تر مانند

    اقلیم (م کان مخاطب) ابنکه ببنیم که محتوای تولید شده برای چه کشوری و فرهنگ کدام ملت مناسب است؟ به

    آئی تیا 7 ماه قبل
    2

    چرا درس ۸ نیستتتتتتتتتتتتتتتت

    ناشناس 8 ماه قبل
    2

    چرا درس ۱۶نیست!؟

    😎 8 ماه قبل
    3

    سلام چرا گفتگو وفعالیت در خانه درس ۱۶ رو نذاشتین؟!

    ناشناس 8 ماه قبل
    8

    کو درس12😐

    . 8 ماه قبل
    0

    درس ۱۲ رو میخوام

    ناشناس 8 ماه قبل
    3

    درس ۱۹ کوووو؟؟؟؟؟

    زینب خالدی 8 ماه قبل
    0

    اخه چرا درس 19 نیست ای بابا

    marym 8 ماه قبل
    11

    بعضی درس ها نیس😐خیلی بده

    خب همه درس هارو بزارین

    من الان درس ۱۶ رو میخوام ولی نبود

    marym 8 ماه قبل
    9

    خوبه فقط چرا بعضی درس ها نیس😐من درس ۱۶ رو میخواستم ولی نبود

    ناشناس 8 ماه قبل
    7

    چرا درس های ۶ به بعد نیست خیلی هاشون

    M 8 ماه قبل
    4

    برای چی درس 12 نیس😤😤😤

    M 8 ماه قبل
    4

    برای چی درس 12 نیس😤😤😤

    ناشناس 8 ماه قبل
    4

    درس‌۱۰‌که‌من‌می‌خوام‌نیست😐

    آخه‌چراااا☹

    Gh 8 ماه قبل
    9

    گفت گوی درس 12 صفحه 97 رو هم بذارین لطفا!!

    Madar joon 9 ماه قبل
    0

    پس گفتگوی درس 12 کوزوو چرا نذاشتین

    پرسپولیس 9 ماه قبل
    4

    چرا گفتگو های درس 12 نیست؟ !

    مبینا 9 ماه قبل
    4

    درس ۹کو

    ناشناس 9 ماه قبل
    4

    درس دوازده کو

    😎 9 ماه قبل
    4

    درس 12 رو بزارین

    2
    فاطیما شاهمرادی 8 ماه قبل

    سرکاریه

    5
    پرسپولیس 9 ماه قبل

    دقیقا درس دوازده نیست

    سیما 9 ماه قبل
    8

    خوبه ولی بعضی از درسا نیست،مثلا درس 10و12 نیست😐

    نیما 9 ماه قبل
    15

    بابا اخه رنگ تموم شده با رنگ زرد مینویسین چشام هیچی نمیبینه اخه چطوری بنویسم

    Reza 10 ماه قبل
    4

    چرا درس 10 نیست

    0
    فاطیما شاهمرادی 8 ماه قبل

    مارو علاف کردن

    1
    آرتمیس 8 ماه قبل

    ای شیییتتت من الاااان دقیقنننن همینو میخوام🤦🏻‍♀️

    خخخخ 11 ماه قبل
    8

    یعنی چی چرا درس ۱۰ نیست🤨

    امیر 11 ماه قبل
    1

    جدول صفحه ۶۶ کوووو

    5
    ناشناس 9 ماه قبل

    تحلیل عکس و مکث صفحه۶۱روهم نزاشته

    ب ت چ 11 ماه قبل
    4

    پس گفتوگوی کلاسی ص ۵۰ کوووو؟

    6
    Baran 11 ماه قبل

    منم دقیقا اینو میخوام🤒🤕

    ناشناس 11 ماه قبل
    1

    خیلی ممنونم ازتون خوب بود😁

    ناشناس 11 ماه قبل
    4

    باشه

    سونیا 11 ماه قبل
    0

    واقعا چطوری نوشتی عالی زمانی اصلا به درد نخورد تاره اینو از روی ی سایت دگ هم کپی کرده واقعا زشتیه کپی برداری😑😑

    مهدی 1 سال قبل
    2

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    0
    ناشناس 21 روز قبل

    نناالر

    برای ارسال نظر کلیک کنید