توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    حمل و نقل در گذشته چگونه بوده است

    1 بازدید

    حمل و نقل در گذشته چگونه بوده است را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    تاریخچه حمل و نقل در ایران | نگاهی به گذشته حمل و نقل کشورمان

    تاریخچه حمل و نقل در ایران | نگاهی به گذشته حمل و نقل کشورمان

    مقدمه

    از ابتدای زندگی انسان یکی از حرفه‌هایی که جهت ادامه زندگی و رفاه بوده، حمل و نقل به شیوه‌های گوناگون بوده است. بسیاری از افراد در گذشته با حمل و نقل بذر کشاورزی، محصولات مختلف و مایحتاج زندگی، امور خود را می‌گذراندند. در زمان قدیم انسان برای اینکه بتواند حمل و نقل را به روش راحت‌تری به انجام برساند، چرخ را اختراع کرد و حیوانات مختلفی را برای حمل و نقل به کار بست. با توجه به این شرایط به مرور زمان حمل و نقل به روش‌های گوناگونی انجام شد. در کشور ما همه حمل و نقل به همین صورت آغاز شده و تاریخچه حمل و نقل در ایران هم به همین ترتیب بوده است.

    حمل و نقل این روزها در کشورمان به روش‌های مختلفی به انجام می‌رسد. در این مطلب شرکت حمل و نقل ببین‌المللی ستاره آبی دریا تصمیم داریم به بررسی تاریخچه حمل و نقل در ایران از گذشته تا به امروز صحبت کنیم و هر یک از روش‌های حمل و نقل را مورد بررسی قرار دهیم. برای اطلاعات بیشتر در خصوص حمل و نقل در ایران، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

    حمل و نقل

    پیش از اینکه بخواهیم در رابطه با تاریخچه حمل و نقل در ایران صحبت کنیم، به بررسی تاریخچه حمل و نقل در جهان می‌پردازیم. اولین شیوه حمل و نقلی که در جهان مورد استفاده قرار گرفت، حمل و نقل جاده‌ای بود که به وسیله حیوانات به انجام می‌رسید. با گذشت زمان مردم از ارابه‌های بزرگ برای حمل و نقل‌های زمینی خود استفاده کرده‌اند و این روش مرسوم شد. با گذشت زمان و همچنین رونق گرفتن موضوع تجارت در سراسر دنیا، حمل و نقل دریایی شروع به کار کرد.

    اوایل از کشتی‌های بادبانی برای حمل و نقل دریایی استفاده می‌شد، اما به مرور زمان و با اختراع نیروی بخار و همچنین به کمک ذغال سنگ، کشتی‌های بخار ساخته شدند و مورد استفاده قرار گرفتند. بعدها نیز با استفاده از همین نیروی بخار و ذغال سنگ، حمل و نقل ریلی کار خود را آغاز کرد. با پیدا شدن سوخت‌های فسیلی، کشتی‌های گوناگون با سوخت گازوئیل و همچنین موتورهای دیزلی مورد استفاده واقع شدند. پس از آن نیز هواپیماها، بالن و دیگر وسایل برای حمل و نقل در امور نظامی، مسافرتی، تجاری و سایر مورد از آن دست، به کار گرفته شدند. در کل باید بگوییم که موضوع حمل و نقل به قدری وسیع و گسترده است که باید برای تعریف آن از گذشته تا به امروز، چندین کتاب مختلف نوشت.

    تاریخچه حمل و نقل در ایران

    کشور ما دارای تمدن باستانی بسیار کهن است. با توجه به این موضوع سابقه بسیار طولانی و درخشانی در زمینه تاسیس راه، حمل و نقل،، باربری و سایر موارد از این دست دارد. حمل و نقل در ایران به طور مداوم از دوره باستان تاکنون وجود داشته است. از این رو خصوصیات و شرایط حاکم بر کشورمان را به نوعی می‌توان علت اصلی ایرانیان به موضوع راه‌سازی و بالا بردن میزان مهارت در این زمینه بیان کرد.

    جالب است بدانید که ایرانیان 700 سال قبل از میلاد مسیح در زمینه ساخت شناور و دریانوردی فعالیت داشتند و همین موضوع سبب شد تا ایرانیان قرن‌ها حاکمیت دریاهای اطراف را داشته باشند. موقعیت جغرافیایی، تمدن ایرانیان و رابطه خوب ایرانیان به مصر و ملت‌های خاورمیانه سبب شد که حمل و نقل زمینی و دریایی از همان دوران در ایران رونق بیشتری پیدا کند. قبل از آن حمل و نقل جاده‌ای به طور شهر به شهر در کشورمان به انجام می‌رسید.

    پیشرفت حمل و نقل در ایران

    با گذشت زمان در دوره حکومت اشکانیان، حمل و نقل و سیستم‌های باربری شکل جدی‌تری به خود گرفت و در واقع گسترده‌تر از گذشته شد. در دوره ساسانیان موضوع تجارت و حمل و نقل تا جایی پیشرفت داشت که حمل و نقل و همچنین تجارت‌های بین‌المللی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شد. در زمان ساسانیان بود که حمل و نقل و تجارت میان ایران و کشورهای اروپایی و آفریقایی شروع شد

    در جریان قرن 18 و 19، تغییراتی که از طریق کامل شدن فنی وسایل نقلیه به وجود آمد، انگیزه‌های بسیار زیادی را در زمینه تغییرات بنیادی نظام‌های حمل و نقل ایجاد کرد. با توجه به این مسأله، سرعت و همچنین کارایی خدمات حمل و نقل و جابجایی افزایش بسیار زیادی پیدا کرد.

     در این بین با انقلاب صنعتی و پیشرفت‌های بسیار زیاد در زمینه تکنیک حمل و نقل در دنیا، کشور ایران که به طور اغلب در مسیر جاده ابریشم که جزو بهترین جاد‌های دنیا به حساب می‌آمد و لقب شاهزاده بین‌المللی را یدک می‌کشید، تجارت‌های بین‌المللی خود را انجام می‌‌داد، به یکی اولین کشورهای دنیا تبدیل شد، که با استفاده از حمل و نقل، سود خوبی را به دست می‌آورد. بعدها نیز ایران با استفاده از روش‌های دریایی، هوایی و ریلی توانست به موفقیت‌های بسیار زیادی در زمینه حمل و نقل برسد. تاریخچه حمل و نقل در ایران به طور کلی، درخشان بوده است.

    تاریخچه حمل و نقل اتوبوسی در ایران

    شیوه حمل و نقل جاده‌ای، در واقع بزرگ‌ترین و بهترین شبکه حمل و نقل کشورمان به حساب می‌آید. با استفاده از این روش حمل و نقل می‌توان به کلیه مناطق دسترسی داشت. تنوع بسیار زیاد وسیله نقلیه در روش حمل و نقل جاده‌ای و نیز هزینه مقرون به صرفه استفاده از حمل و نقل به این روش، باعث شده که حمل و نقل جاده‌ای در کشورمان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شود.

    یکی از وسایل نقلیه خوب و محبوب برای شیوه حمل و نقل جاده‌ای، اتوبوس می‌باشد. با پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی، هر روز مدل‌های مجهزتری و بروزتری وارد بازار شد و توانست این روش حمل و نقل در ایران را با رونق بیشتری همراه کند. برای اینکه بخواهید از اتوبوس استفاده کنید، هزینه بسیار مناسبی را پرداخت خواهید کرد. حمل و نقل جاده‌ای با استفاده از اتوبوس، بدون تردید جایگاه بسیار ویژه‌ای را در تاریخچه حمل و نقل در ایران به خود اختصاص داده است.

    تاسیس اداره حمل و نقل در ایران

    استفاده از اتوبوس برای حمل و نقل با اینکه سرعت و میزان جابجایی‌ها را با افزایش بسیار زیادی همراه کرده بود، اما مشکلاتی هم داشت و سبب شد مردم نارضایتی‌های خود را اعلام کنند. با توجه به این موضوع دولت‌مردان وقت در سال 1298 شمسی تصمیم گرفتند که قوانینی را برای استفاده بهتر از اتوبوس تنظیم کنند. از این رو یک اداره با هدف مدیریت امور حمل و نقل تاسیس شد.

    بعد از تاسیس این اداره بسیاری از مشکلات مردم حل شد. از بهترین خدماتی که توسط این اداره ارائه شد می‌توان به مشخص کردن زمان کار اتوبوس‌ها، تعیین هزینه کرایه، صادر کردن پلاک‌های شناسایی برای کلیه اتوبوس‌ها و همچنین به وجود آوردن آیین‌نامه انضباطی اشاره کرد. با گذشت زمان مقدار تعداد خطوط اتوبوس فعال افزایش پیدا کرد.

     در سال 1320 شمسی تعداد اتوبوس‌های پایتخت که در زمینه حمل و نقل مسافر  فعالیت داشت، به 100 عدد رسید. در سال 1331 دولت با وارد کردن شرکت‌های خصوصی به سیستم حمل و نقل جاده‌ای، تصمیم داشت تا سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب این سیستم کند و بتواند از این راه به درآمدزایی برسد. تاسیس اداره حمل و نقل یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخچه حمل و نقل در ایران می‌باشد.

    نکاتی در مورد حمل و نقل زمینی در ایران

    همانطور که در ابتدای مطلب نیز عنوان شد، حمل و نقل زمینی و یا جاده‌ای به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و البته بهترین روش‌های حمل و نقل در ایران است. کشور ما تعداد بسیار زیادی راه آسفالت دارد که اکثر شهرها را به هم وصل می‌کند. دقت داشته باشید که طول جاد‌های ایران تا سال 95 هجری شمسی چیزی حدود 87155 کیلومتر بود. این میزان به 2041 کیلوتر آزادراه، 42601 راه‌های فرعی، 25537 جاده‌های اصلی و 16626 کیلومتر بزرگراه تقسیم‌بندی می‌شود. حمل و نقل جاد‌های در کشورمان  با توجه به یارانه‌ای که از سوی دولت به طور غیرمستقیم و مستقیم به مردم داده می‌شود، ارزان می‌باشد.

    حمل و نقل دریایی در ایران

    تاریخچه حمل و نقل در ایران به روش دریایی نیز بسیار درخشان است. حمل و نقل به این روش از گذشته تا به امروز رونق بسیار زیادی در کشورمان داشته است. در ایران حمل و نقل به روش دریایی بین جزایر و بنادر مختلف به انجام می‌رسد. برای مثال خط دریایی بندرعباس تا جزیره قشم با استفاده از قایق‌های موتوری تندرو، به طور روزانه مسافرات بسیار زیادی را از سمت اسکله شهید حقانی به اسکله شهید ذاکری واقع در جزیره قشم منتقل می‌کند. خط دریایی جزیره هرمز تا بندر سیریک نیز به همین ترتیب است و در سال 94 هجری شمسی تاسیس شده است.

    جالب است بدانید حمل و نقل دریایی میان جزایر و بنادر کشورمان به بنادر کشورهای همسایه نیز رونق بسیار زیادی دارد. برای مثال به وسیله کشتیرانی والفجر از خط دریایی بندر عباس به سمت دبی، مسافرین بسیار زیادی به کشور امارات حمل و نقل می‌شوند. به علاوه جابجایی کالا و بار هم میان بنادر مشهور کشورمان مثل بندر امام خمینی، بندرعباس، بندر امیرآباد، بندرانزلی، بندر چابهار، بندر بوشهر و …به بنادر بسیار مشهور و مهم دنیا مانند بندر دبی، هنگ کنگ، شانگهای، بمبئی و … به انجام می‌رسد.

    حمل و نقل هوایی در ایران

    حمل و نقل هوایی نیز جایگاه بسیار خوبی در تاریخچه حمل و نقل در ایران دارد. کشورمان بالغ بر 70 فرودگاه دارد و به طور روزانه پروازهای داخلی و خارجی بسیار زیادی برای حمل و نقل مسافر و بار به انجام می‌رسد. نخستین فرودگاه کشورمان در سال 1963 کار خود را آغاز کرد. امروزه هم سیستم حمل و نقل هوایی رونق بسیار زیادی در کشورمان دارد.

    حمل و نقل ریلی در ایران

    حمل و نقل ریلی نیز به منظور جابجایی مسافر از شهر به شهری دیگری به انجام می‌رسد. البته از این سیستم حمل و نقل برای حمل و نقل بارهای ریز و درشت نیز استفاده می‌کنند. به طور کلی سیستم حمل و نقل ریلی نیز در بین مردم بسیار محبوب است. کشورمان از 11106 کیلومتر مسیر راه‌آهنی برخوردار است.

    سخن پایانی

    در این مطلب تصمیم داشتیم نگاهی به تاریخچه حمل و نقل در ایران بپردازیم. حمل و نقل از گذشته تا به امروز یکی از راه‌های تجارت در کشورمان بوده است و افراد بسیار زیادی در این سیستم فعالیت دارند. حمل و نقل جاد‌ه‌ای، هوایی و دریایی در کشورمان هائزاهمیت هستند و هر یک از آن‌ها دارای خصوصیات منحصر به فرد می‌باشند.

    منبع مطلب : bslshipping.com

    مدیر محترم سایت bslshipping.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    حمل و نقل عمومی در تهران قدیم

    حمل و نقل عمومی در تهران قدیم

    انسان، برای جابه‌جا شدن نیازمند وسایلی بود، که بتواند به راحتی از آن استفاده کند. این کار در ابتدا تنها با چهارپایان عملی بود. و افراد به فراخور وضع مالیشان، از انواع چهارپایان استفاده می‌کردند.

    برای استفاده در شهرها و محلات، بر پشت چهار پا سوار شده، و به محل مورد نظرشان می‌رفتند. ولی چون در مسافرتها، ساعتها و بلکه روزها در راه بودند، و خصوصاً اینکه سوارکاری برای زنان و بچه‌ها، طی ساعات طولانی بسیار مشکل بوده، در نتیجه از صندوقهایی استفاده کردند که به آن «پالگی» می‌گفتند. آن را در دو طرف حیوانات می‌بستند و غالباً مورد استفاده زنان بود و به صورت چمباتمه چندین ساعت در آن می‌نشستند. و یا به صورت کجاوه بر روی شتر، قرار می‌دادند. گاهی دارای سقف بسته بود که به آن «هودج» گفته می‌شد و برای پیمودن مسیرهای طولانی بوده است.

    تخت روان نیز، اطاقک کوچکی بوده، که بر روی دو تیرک چوبی قرار می‌دادند و مسافر در داخل تخت روان نشسته، آنگاه دو سر تیرهای چوبی را به دو قلاب که بر پشت دو چهار پا، مانند اسب، قرار داشته متصل می‌کردند و سپس با حرکت حیوانات تخت روان هم جابه‌جا می‌شده است.

    اولین کالسکه، بنا بر منابع تاریخی، در دوران صفویه به وسیله یکی از بازرگانان روسی، به شاه‌عباس دوم، به عنوان سوغات هدیه شد که استفاده چندانی از آن به عمل نیامد.

    قبل از متداول شدن اتومبیل و به قول قدیمی ها کالسکه بخاری در میان اشراف و اعیان، کالسکه- شبیه ترین وسیله به اتومبیل- از زمان ناصرالدین شاه رایج گردید. در بین معممین هم مورد استفاده داشت و اولین نفر از علما که دارای کالسکه مخصوص شد آیت الله سید ابوالقاسم امامی داماد ناصرالدین شاه بود و بعد از او آیت الله شیخ فضل الله نوری را می توان نام برد.

    البته کالسکه بیشتر جنبه اختصاصی و خانوادگی داشت و به عنوان تنها وسیله عمومی آن زمان همان خط آهن تهران شهرری معروف به ماشین دودی قابل ذکر است که در سال 1264 هجری قمری (اولین سال سلطنت ناصرالدین شاه) یک مهندس فرانسوی موفق به گرفتن امتیاز آن از شاه شد که بعدها رسما این امتیاز طبق یک قرارداد 99 ساله به بلژیکی ها واگذار شد.از طرفی وضع محلات شهر و کوچه های قدیم تهران هم برای تردد وسایل نقلیه چرخدار مناسب نبود ولیکن ناصرالدین شاه با سفرهای متعددی که به فرنگ کرد، به پیروی از شیوه حمل و نقل داخل شهری اروپا، دستور کشیدن خط آهنی معروف به واگن اسبی را داد که از دروازه قزوین پس از طی خیابان های امام خمینی فعلی، امیرکبیر فعلی، ری فعلی به گارماشین آن زمان که اکنون به پارک تفریحی و کتابخانه عمومی تبدیل شده می رسید.

    یکی از مشکلات کمپانی واگن اسبی، فرو نشستن معبر واگن نسبت به سطح خیابان بود که از اثر فشار واگن روی ریل و تراکم خاکروبه هایی که در خیابان ریخته می شد به وجود می آمد؛ بویژه در زمستان، اغلب آب روی ریل ها را می گرفت و یخ زدگی باعث قطع عبور و مرور واگن تا مدتی می شد. یک خط اختصاصی واگن اسبی هم وجود داشت که از توپخانه تا لاله زار (جلو منزل میرزاعلی اصغرخان اتابک، امین السلطان) برای تسهیل در امر رفت و آمد درباریان کشیده شده بود.

    در جنگ بین‌الملل اول، ایاب ذهاب و حمل و نقل اشیا، از طریق چهارپا، بعد درشکه و سپس کالسکه و گاری تبدیل شد، و کم‌کم مردم به آنها رغبت نشان دادند. گاری در قشون‌کشی روسها، به ایران شناخته شد و درشکه نیز، هدیه ایشان به افراد ذی‌نفوذشان بود، و کالسکه خاص سلاطین و رجال طبقه اول بوده است.

    گاری، وسیله‌ای سفت و بدون فنر، با چرخهای روکش آهنی، از تسمه‌ای کلفت که به جای لاستیکشان حساب می‌شدند، و می‌توانستند تا سه چهار خروار بار حمل بکنند. این گاریها در ابتدا تنها بار حمل می‌کردند، و بعدها به مسافرکشی پرداختند. مسافرانی که در اطاقکی محصور، با تکانهایی شدید محبوس می‌شدند.

    این گاریها، برخی تجاری و برخی مسافرکش بودند، و روزانه سی و شش کیلومتر طی طریق کرده و گاری پستی که در هر منزل اسب عوض می‌نمود چهار برابر گاری تجاری راه می‌پیمود.

    وزرا و حکام و رجال طبقه یک، کالسکه سوار بودند. و افراد متوسط، مسافرتهایشان را با گاری انجام می‌دادند، که به صورت رو باز و یا روبسته بود. گاریهای کندرو روزی شش فرسخ راه می‌رفتند و کف گاری را تا پنج خروار بار زده روی بارها هم تا بیست و چند مسافر می‌نشاندند. و گاریهای تندرو، که بار کمتری می‌زدند، دوازده مسافر برده و در تمام بیست و چهار ساعت طی طریق می‌کردند، و در هر شب و روز چهار منزل راه طی می‌‌کردند. اینها گاریهای تجارتی بودند.

    گاریهای پستی که چهار اسبه بودند، در هر منزلگاه اسبهای خسته را با اسبهای تازه‌نفس عوض می‌کردند. این گاریها توسط دو سورچی، به نوبت رانده می‌شد. این گاریها اغلب بار و بسته پستی حمل نموده و گاهی هم مسافر و بار متفرقه می‌گرفتند. و این وسایل در داخل کاروانسراها بارگیری می‌شدند.

    دلیجان نیز، گاری مسافری دیگری بود، که طبقات بالا و پردرآمد، با آن به سفر می‌رفتند. و داخل شهر با دو اسب و در تشریفات با چهار تا شش اسب که به صورت دو به دو پشت سر هم بودند کشیده می‌شد.

    با ورود اتومبیل به شهرها، و تمایل مردم به استفاده از ماشین، درشکه وسیله ایاب و ذهاب مردم اطراف شهر و روستا گردید.

    اولین اتومبیل ظاهراً از سال 1283 شمسی وارد ایران شده به اشاره ناظم الاسلام حدود 10 اتومبیل در تهران وجود داشت. مظفرالدین شاه در سفر خود به اروپا در سال 1279 دو اتومبیل با دو راننده فرانسوی به تهران آورده است. اولین اتومبیل هایی که وارد تهران شد سواری های فورد کروکی بود که سرعتشان از 40 کیلومتر تجاوز نمی کرد و ظرفیت این اتومبیل ها چهار نفر بود. اتومبیل های باری نیز عبارت از چند کامیون زنجیری با لاستیک توپر با دیفرانسیل بود. نوعی وسیله نقلیه شبیه وانت بارهای فعلی در تهران رفت و آمد می کرد. همچنین اولین آیین‌نامه رانندگی در ایران، توسط شخصی به نام «وستداهل» سوئدی، تهیه و تنظیم شد. او در سال 1291ش، ریاست نظمیه را به عهده داشته، و 10 سال در این سمت باقی بود.

    مطالب مرتبط:

    تهران چگونه پایتخت شد؟

    تهران در دوره قاجار چگونه بود؟

    منبع مطلب : article.tebyan.net

    مدیر محترم سایت article.tebyan.net لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میترا : چرا هیچکس جواب و در نظرات نمی فرسته. اگر کسی جواب و می دونه بگه.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    حسین 1 ماه قبل
    0

    باحیوانات رفت و آمد می کردند و بعداز زمانی گاری اختراع شد و بعداز گاری هم ماشین ها اولیه اختراع شد و تا به امروز

    ناشناس 2 ماه قبل
    1

    سلام دوستان این تحقیق ها خیلی خوب است

    زهرا 2 ماه قبل
    1

    خوب بود

    علیرضا 2 ماه قبل
    3

    ممنون

    ناشناس 2 ماه قبل
    1

    عالی بود دست شما درد نکنه

    سنا 2 ماه قبل
    -1

    عالی بود

    میترا 1 سال قبل
    5

    چرا هیچکس جواب و در نظرات نمی فرسته. اگر کسی جواب و می دونه بگه.

    مهدی 2 سال قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید