توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    خلاصه درس هفتم جامعه شناسی یازدهم

    1 بازدید

    خلاصه درس هفتم جامعه شناسی یازدهم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    دانلود رایگان جزوه جامعه شناسی دهم درس هفتم

    دانلود رایگان جزوه جامعه شناسی دهم درس هفتم

    کانونی های عزیز!

    در این مطلب برای شما جزوه خلاصه نویسی شده درس ۷ جامعه شناسی دهم انسانی برای شما قرار داده شده است.

    این جزوه توسط زهرا رمضانی، رتبه ۲۱ منطقه در کنکور انسانی۹۸ و دانشجوی رشته روان شناسی دانشگاه تهران نوشته شده است.

    بخشی از فایل درسنامه:


    جهت دانلود فایل به انتهای مطلب مراجعه کنید.

    برای دنبال کردن سایر مطالب مربوط به مقطع دهم و یازدهم انسانی شامل درسنامه ها،نکته تست ها، آزمون ها،مقالات و پرسش و پاسخ های مشاوره ای و ....... پیج اینستاگرام دهم و یازدهم انسانی را دنبال کنید.

    منبع مطلب : www.kanoon.ir

    مدیر محترم سایت www.kanoon.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    خلاصه درس جامعه شناسی یازدهم

    خلاصه درس جامعه شناسی یازدهم

    خلاصه درس ۱ جامعه شناسی(۲)
    جهان فرهنگی

    با این نکات، این درس را جمع بندی نمایید.

    پرسش های بنیادی:
    ۱- هستی شناسانه
    ۲- انسان شناسانه
    ۳-معرفت شناسانه

    جهان انسانی: ۱) فردی: به زندگی شخصی و فردی انسان ها باز می گردد. ۲) اجتماعی: زندگی اجتماعی انسان ها را در بر می گیرد.
    بخش فردی جهان انسانی را جهان ذهنی و بخش اجتماعی آن را جهان فرهنگی نیز می نامند.
    بین دو بخش ذهنی و فرهنگی جهان انسانی تناسب و هماهنگی وجود دارد.

    در مقابل جهان انسانی، جهان دیگری به نام جهان تکوینی وجود دارد. این جهان، پیش از انسان هم بوده و وجود آن مستقل از خواست و اراده انسان است. 

    برخی با محدود کردن جهان تکوینی به طبیعت، طبیعت را در مقابل جهان انسانی قرار می دهند. جهان انسانی را به دو جهان ذهنی و فرهنگی تقسیم می کنند و به این ترتیب از وجود سه جهان سخن می گویند: جهان طبیعت، جهان ذهن و جهان فرهنگ.
    از نظر متفکران مسلمان، جهان طبیعت بخشی از جهان تکوینی است و جهان تکوینی را هم به دو جهان طبیعت و فوق طبیعت تقسیم می کنند.

    دیدگاه هایی راجع به تعامل جهان های مختلف و رابطه آنها با هم  (جهان های ذهنی، فرهنگی و تکوینی):

    دیدگاه اول: محدود شدن جهان تکوینی به جهان طبیعت و مهم تر بودن جهان طبیعت از جهان ذهنی و فرهنگی. ذهن افراد و فرهنگ نیز هویتی طبیعی و مادی دارند . علوم مربوط به آنها، نظیر علوم طبیعی است و بین علوم انسانی و علوم طبیعی تفاوتی قائل نیستند.

    دیدگاه دوم : مهم تر دانستن جهان فرهنگی از جهان ذهنی و تکوینی. جهان ذهنی و فردی افراد تابع فرهنگ آنهاست و جهان تکوینی ماده خامی است که فرهنگ ها و جوامع مختلف در آن دخل و تصرف می کنند.

    دیدگاه سوم : جهان فرهنگی، جهان ذهنی و جهان تکوینی ، مهم و در تعامل با یکدیگرند.

    از نگاه قرآن، جهان تکوینی محدود به جهان طبیعت نیست و جهان تکوینی براساس حکمت و خواست خداوند سبحان، با جوامع انسانی رفتاری حکیمانه دارد. همچنین برای جامعه و فرهنگ جایگاه ویژه ای قائل است و در عین حال جهان فردی اشخاص را نادیده نمی گیرد. ( تأکید بر مسئولیت فرد در قبال فرهنگ و جامعه )

    منبع مطلب : www.parastoodanesh.com

    مدیر محترم سایت www.parastoodanesh.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    خلاصه دروس جامعه شناسی (2)

    درس اول

    ورودی اول – پدیده های درون جهان اجتماعی

    جهانی که در آن زندگی می کنیم شامل دو قسمت می باشد الف – جهان طبیعی   ب – جهان اجتماعی

    جهان طبیعی مجموعه پدیده هی طبیعی است مانند جنگل ودریا -------- جهان اجتماعی : مجموعه پدیده های اجتماعی مانند خانواده وامنیت

    ورودی دوم – معیار شناسایی پدیده های جهان اجتماعی

    هر چیزی که با زندگی اجتماعی انسان ارتباط داشته باشد درون جهان اجتماعی قرار می گیرد . بر اساس این قاعده کنش های اجتماعی انسان وپیامد های آن به جهان اجتماعی تعلق دارد . احترام به قانون یک کنش است اما صلح وامنیت حاصل کنش اجتماعی است .

    هر پدیدهای که بر روی زندگی انسان اثر بگذارد در داخل جهان اجتماعی قرار می گیرد . به عنوان مثال زلزله وخشکسالی پدیده های طبیعی هستند . اما به دلیل اینکه بر روی زندگی اجتماعی انسان اثر می گذارند در داخل جهان اجتماعی قرار می گیرد .

    ورودی سوم بسط جهان اجتماعی شناخت خداوند وفرشتگان وجهان ماوراء طبیعی آرمان ها وارزشهایزندگی ادمیان را تغییر می دهند و کنش های اجتماعی آنان را دگرگون می سازد . بنابر این هر یک از موجوداتی که بیرون از جهان اجتماعی قرار دارند به واسطه ارتباطی که با زندگی اجتماعی انسان پیدا می کند می توانند در گستره جهان اجتماعی قرار گیرند .

    ورودی درس دوم

    ورودی درس اول

    مقدمه – ابتدا از مشخصات یک ساختمان شروع مکنیم یک ساختمان از اجزاء مختلف تشکیل شده است پی  ستون ها دیوار ها وغیره سپس روابط منطقی وپیوند بین اجزاء را برای دانش آموز تشریح می کنیم که باعث شده یک ساختمان به عنوان یک کلیت یکپارچه تشکیل شود سپس این را ارتباط می دهیم به ساختار اجتماعی هم مانند یک ساختمان دارای ارتباط منطقی با ییکدیگر بوده وباعث شده جهان اجتماعی یک کلیت ساختار مند ومنسجم را تشکیل دهد .

    ورودی دوم : تفاوت نظام اجتماعی وجهان اجتماعی

    جهان اجتماعی مجموعه پدیده های اجتماعی هستند که در گستره زندگی اجتماعی انسان قرار می گیرند .اما پدیده ها در قالب ساختار اجتماعی در حالت ارتباط  نظم وساختار وچینش پدیده ها در ارتباط با هم قرار می گیرند وبه آن ساختار اجتماعی گفته می شود . نظام اجتماعی مجموعه پدیده های جهان اجتماعی از نظر ساختار وارتباط آنها با یکدیگر گفته می شود .

    ورودی سوم نهاد اجتماعی

    نهاد اجتماعی : به هر یک از خرده نظام ها در صورتی که نقش مهم وتعیین کنندهای در نظام اجتماعی کل داشته باشد مانند سیاست  اقتصاد خانواده  آموزش وپرورش

    ورودی های درس سوم

    ورودی اول : مفهوم فرهنگ وقتی وارد یک شهر جدیدی می شویم آنچه در نخستین بر خورد مشاهده می کنیم جامعه است وآنچه به تدریج از شوهونوع زندگی انها فرا می گیریم فرهنگ است .

    جامعه : گروهی از انسان ها که در طی سالیان متمادی با یکدیگر زندگی می کنند یا به جمعیتی که در سر زمین مشترکی را گرفته اند  وتابع اقتدار سیاسی مشترک هستند ودر یک فرهنگ مشترک سهیم هستند .

    فرهنگ : به تمام دستاورد های مادی ومعنوی جامعه انسانی می گویند یا به شیوه زندگی گروهی انسان ها ست که با یکدیگر زندگی می کنند مثل آداب ورسوم – نوع خوراکی ها نوع پوشش و.....

    ارتباط بین فرهنگ وجامعه : این دو جدای از یکدیگر نیستند جامعه بون فرهنگ وجود ندارد وفرهنگ بدون جامعه نیست جامعه وفرهنگ را به جسم وجان یک موجود زنده تشبیه کرده است وارتباط نزدیک بین این دو مفهوم وجود دارد .

    نکته : فرهنگ ریزی نیست بلکه پدیدهای اکتسابی وآموختنی است واز راه آموزش وتربیت از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود .

    ورودی دوم : فرهنگ عمومی وخرده فرهنگ

    آن بخش از فرهنگ که مردم یک جامعه  در آن اشتراک دارند فرهنگ عمومی نام دارد .

    آن بخش که مر بوط به گروه  قوم قشر وصنف های خاص است خرده فرهنگ نامیده می شود .

    هنگامی که ارزشها عقاید قواعد وهنجارها ومهارتها ی درون یک خرده فرهنگ مخالف ومغایر با ارزش ها عقاید وهنجار های فرهنگ عمومی باشد خرده فرهنگ را ضد فرهنگ گویند .

    خرده فرهنگ به دو دسته تقسیم می شود :

    1- اگر خرده فرهنگ ها با فرهنگ عمومی سازگار باشدخرده فرهنگ موافق شکل می گیرد .

    2- اگر خرده فرهنگ ها با فرهنگ عمومی سازگار نباشد خرده فرهنگ مخالف شکل می گیرد .  

     خرده فرهنگ موافق مثل خرده فرهنگ فرهنگیان خرده فرهنگ مخالف مانند مثل خرده فرهنگ بزهکاران

    ورودی سوم : نهادهای فرهنگی

    هر نهاد اجتماعی هم از فهنگ عمومی استفاده می کند باید خرده فرهنگ مربوط به خود را نیز داشته باشد .

    مثلا نهاد اقتصادی فرهنگ مخصوص به خود را دارد ونهاد اقتصادی با عقاید وارزش ها ومهارت ها ومتون مربوط به خود شکل می گیرد . خدمت به خانواده یا رسیدن به ثروت انگیزه افراد را در فعالیت های اقتصادی افزایش می دهند.اما هر کار اقتصادی مهارتهای مربوط به خود رامی طلبد . فرهنگ های مختلف نظام های اقتصادی مختلفی دارند .

    برای نمونه سرمایه داری ونهاد اقتصادی اسلامی

    نظام سرمایه داری : افزایش ثروت مهمترین اصل است وربا از قواعد پذیرفته شده آن است .

    نظام اقتصادی اسلامی : افزایش وانباشت هدف نیست بلکه قسط وعدالت مهمترین اصل است و از ربا وقواعدی که مخالف شریعت است منع شده است .

    ما به نهادسیاسی واقتصادی نهاد فرهنگی نمی گوئیم آگر چه بعد فرهنگی دارند .

    نهاد فرهنگی : نهادی که نیازهای شناختی انسان را تامین می کند واز طریق تعلیم وتربیت ایجاد می شود وفرهنگ را استمرار می بخشد . مثل خانواده – رسانه – آموزش وپرورش – آموزش عالی

    یکی از نهاد های مهم فرهنگی خانوادهاست زیرا بخش زیادی از فرهنگ از طریق خانواده به فرزندان منتقل می شود.

    رسانه ها وآموزش وپرورش نیز در انتقال فرهنگ عمومی نقش دارند وآموزش عالی دانش تخصصی را برای سایر نهاد های اجتماعی – سیاسی و ..... فراهم می سازد .

    ورودی های درس چهارم

    ورودی اول : فرهنگ واقعی وفرهنگ آرمانی

    فرهنگ آرمانی بخشی از فرهنگی که مردم جامعه از آن حمایت می کنند . ورعایت آنرا لازم مدانند ولی در عمل ممکن است آن را نادیده بگیرند مانند صداقت – عدالت – وبخشی از فرهنگ را که مردم به آن اعتقاد دارند وکمتر به آن عمل می کنند بر خلاف آن عمل می کنند را فرهنگ وا  قعی می گویند .

    ورودی دوم : فرهنگ حق وفرهنگ باطل

    بخشی از فرهنگ که از نظر علمی قابل دفاع نباشد وبر اساس خرافات شکل گرفته باشد باطل است

    بخش هایی که از نظر علمی صحیح ومطابق فطرت باشد حق است . مثل حمایت از آزادی – نوع دوستی

    ابزار علم : مشاهده- تجربه- عقل – وحی – استدلال

    ورودی سوم : حقیقت وواقعیت

    حق وباطل بودن عقاید ارزشها وهنجارها وکنش ها بر اساس جهل علاقه یا بی توجهی نسبت به آنها تعین نمی شود . توحید .

    اگر هنجارها وکنش ها واعمال انسانی بر اساس عقاید وارزشها ی آرمانی شکل گیرد حقیقت به حوزه واقعیت وارد می شود .

    ورودی های درس پنجم

    ورودی اول : من کیستم

    هویت – عبارت است از مجموعه خصوصیات ومشخصات فردی اجتماعی و احساسات واندیشه های مربوط به آنها که فرد آنهارا از طریق توانایی کنش متقابل با خود ویافتن تصوراتی از خود بدست می اورد ودر جواب سوال من کیستم ؟ اراءه می شود .بنابراین در معرفی هویت خود ودیگران از عبارات ومفاهیم بسیار متنوع استفاده می شود از جمله کلمات وعبارت منفی یا مثبتی که در موقعیت های مختلف در معرفی هویت افراد به کار برده می شود از قبیل – با هوش زرنگ – تنبل و...

    ورودی دوم : ویژگی های مختلف هویت

    بطور کلی ویژگی های مختلف هویت به سه دسته قابل تقسیم است

    الف – ویژگی های اکتسابی وانتسابی 

    ب- ویژگی های فردی واجتماعی

    پ – ویژگی های ثابت ومتغیر

    ورودی سوم : خود آگاهی هویت خود به دو بخش آگاهانه وپنهان قابل تقسیم است .

    به عبارت دیگر بخشی از هویت آگاهانه است یعنی ما آن را می شناسیم یا آن که دیگران به آن پی می برند و آن را برای ما باز گو می کنند . وبخش دیگر برای ما پنهان است و ما آن را نمی شناسیم . و در خصوص ویژگیهایی که به آن واقف نیستیم تامل می کنیم می اندیشیم وگاهی برای شناخت خود از دیگران کمک می گیریم .

    ورودی های درس ششم

    ورودی اول : تمایز هویت فردی واجتماعی

    هویت دو نوع است ا- فردی دوجمعی – هویت فردی نیز دو قسمت دارد 1- فردی جسمانی که در جهان طبیعی مطرحمی شود 2 – فردی نفسانی مطرح مشود و هویت جمعی هم در جهان اجتماعی مطرح ومطالعه می شود .

    ورودی دوم : تعامل بخش مختلف هویتی

    جهان های سه گانه طبیعی َ نفسانی واجتماعی از یکدیگر جدا نیستند وبر یکدیگر اثر می گذارند و‍یژگی های جسمانی افراد بر خصوصیات روحی وروانی آنها اثر مگذارد وبسیاری از بیماری های جسمانی سلامت نفس وروان آدمی را به خطر می اندازد .

    جهان اجتماعی نیز با طبیعت وبدن آدمیان تعامل وتاثیر متقابل دارند

    جهان اجتماعی وویژگی های نفسانی وروانی افراد جامعه تعامل وتاثیر متقابل دارند .

    خصوصیات روانی واخلاقی انسان ها در جهان اجتماعی تاثیر گذار است

    ورودی سوم : تناسب هویت های فردی واجتماعی

    هر جهان اجتماعی بر اساس عقاید آرمان ها وارزش های خود شکل می گیرد وبر اساس آنه قواعد – هنجارها – نهاد ها وسازمان ها ی جامعه سازمان می یابد

    هر جهان اجتماعی به تناسب خود با جهان طبیعی وجهان نفسانی تعامل می کند

    نگاه دنیوی جهان متجدد وارزش های اخلاقی آن به گونهای است که به طبیعت به عنوان یک ماده ی جهان می نگرد ودر جهان معنوی اسلام طبیعت به عنوان موجودی زنده ونشانه خداوند است .

    ورودی های درس هفتم : هویت اجتماعی وجامعه پذیری

    از طریق جامعه پذیری، هویت های اجتماعی افراد تکوین می یابد

    خانواده ، اولین ومهمترین  نهد فرهنگی است که فرد در آن جامعه پذیر مشود .

    مدرسه گروههای همسال وهمبازی ورسانه های جمعی از دیگر عوامل مختلف جامعه پذیری هستند . وانسان را با جهاناجتماعی آشنا می سازند .

    جامعه پذیری در جوامع مختلف شیوه یکسان وثابتی ندارد چرا که عوامل مختلف جامعه پذیری مثل خانواده ورسانه ها و..... در جوامع مختلف گونا گونند وتاثیر گذاری واهمیت یکسان وواحدی در جوامع مختلف ندارند .

    ورودی دوم : هویت وکنترل اجتماعی

    فرایند جامعه پذیری همیشه با موفقیت انجام نمیشود وانسان ها دارای اختیارند ومی توانند از پذیرش عقاید ، ارزشها وقواعد وهنجار های اجتماعی به هر علتی سر باز زنند .

    جامعه برای تداومجامعه پذیری وحیات خود وپیشگیری وکنترل کجروی ها ی اجتماعی از طریق کنترل اجتماعی عمل کرده که به ارزشهای زیر این امر را دنبال می کند : 1- تبلیغ واقنا ‌ع  2 – تشویق وپاداش 3 – تنبیه ومجازات

    انحراف یا کجروی اجتماعی عبارت است از رفتاری که هنجارهای اجتماعی مهمی را نقض کند ودر نتیجه از نظر اکثر مردم قابل نکوهش است .

    جرم : عبارت است از عملی که قانون را نقض کند ( کسانی که بالای 18 سال سن دارند . ) و در صورتی که زیر 18 سال بشند بزه محسوب می شود .

    ورودی سوم : مراتب کنترل اجتماعی

    کنترل اجتماعی مراتب مختلفی دارد : اقناع روشی است که به واسطه آن فرهنگ در افراد درونی می شود وهر چه قدرت اقناع یک فرهنگ بیشترباشدوزمینه ی عقلانی ومنطقی بیشتری داشته باشد  افراد بیشتر به اقناع می رسند ورفتار متناسب با آن فرهنگ را بهتر انجام می دهند .

    2 – تشویق  3 – تنبیه که بیشتر در مورد کسانی اعمال می شود که ارزشهای فرهنگی به میزان کمتری درونی شده وبه اقناع نرسیده اند یا کمتر رسیده اند . تشویق وتبیه غیر رسمی بیشتر توسط خانواده ،همسالان ،یا عموم افراد جامعه انجام می شود . وپاداش ومجازات رسمی بیشتر توسط سازمان ها  ومؤسسات اجتماعی مثل : ادارات وپلیس وغیره - روشهای غیر رسمی  آثار عمیق تری دارند .

    جامعه وفرهنگ باید روشهای مناسبی برای تبلیغ ، تشویق وتنبیه داشتع باشد تا کمتر در معرض اسیب وناهنجاری قرار گیرد .

    ورودی های درس : هشتم

    ورودی اول ( هویت اکتسابی وتحرک اجتماعی )

    افراد با هویت انتسابی اجتماعی متولد شده مانند فرزند یک فرهنگی یا روحانی و.....

    فرد پس از مدتی بصورت فعال با محیط اجتماعی بر خورد می کند وهویت اکتسابی اجتماعی خود را بوجود می آورد

    -        جابجایی افراد را از یک موقعیت اجتماعی به موقعیت اجتماعی دیگر را تحر ک اجتماعی می گویند

    -        انواع تحرک اجتماعی : 1- صعودی ( از پایین به بالا ) مانند کارمندی که مدیر می شود 2- نزولی از بالا به پایین مانند مدیری که کارمند می شود . 3- افقی مانند کارمند یک بخش که کارمند بخش دیگر می شود

    -        ورودی دوم : فرصت های اجتماعی     

    هر جامعه به تناسب عقاید وارزشهایی که دارد برخی تغییرات هویتی وتحرکات اجتماعی را تشویق وبرخی دیگر را منع می نماید .

    مثال : در جامعه نژاد پرست ،صرفا یک نژاد خاص امکان تحرک صعودی را دارد

    -        در جامعه سکولار هویت دینی ومعنوی افراد نمی تواند بروز وظهور اجتماعی داشته باشد . وامکان رای دادن به قوانین معنوی والهی وجود ندارد .

    -        در یک جهان دینی ومعنوی نیز هویت هایی که ابعاد متعالی والهی انسان را نفی کنند به رسمیت شناخته نمی شوند .

    ورودی سوم : تعارضات فرهنگی

    هویت جمعی افراد اگر در چار چوب عقاید وارزشهای کلان جامعه شکل گیرد این تغییرات در تعارض با فرهنگ جامعه قرار نمی گیرد بلکه می تواند باعث گسترش وتوسعه فرهنگ اجتماعی شود .

    -        اگر تغییرات  هویتی افراد از مرزهای مورد قبول فرهنگ جاعه فراتر رود ودر تقابل با ارزشها وعقاید اجتماعی جامعه قرار گیرد منجر به انجام تعارض فرهنگی در جامعه خواهد شد .

    -        علل تعارضات فرهنگی 1- برخی از علل درونی است وبه نوآوری فعالیتهای افرادی که در درون فرهنگ اجتماعی حضور دارد باز می گردد وبرخی از علل عوامل بیرونی است که تاثیرپذیری از فرهنگهای دیگر عامل اصلی آن می باشد .

    ورودی های:   درس نهم

    ورودی درس اول : هویت اجتماعی افراد وهویت فرهنگی جامعه

    هویت فرهنگی پیرامون عقاید وارزشها یی که از سوی افراد جامعه پذیرفته  وبه رسمیت شناخته شده است وتا زمانی که عقاید وارزشها مورد پذیرش افراد جامعه باشد دوام دارد واگر عقاید وارزشها اعتبار خود را از دست بدهند نابود می شود .

    هویت اجتماعی در داخل هویت فرهنگی شکل می گیرد .

    ورودی دوم : تزلزل فرهنگی وبحران هویت

    1- تحول در فرهنگ باطل وحرکت به سمت فرهنگ حق ( تحول مثبت )  

    2-

    تحول در فرهنگ حق حرکت به سوی فرهنگ باطل (منفی )


                                                                                        

    ورودی سوم : علل درونی تحولات فرهنگی

    علل تحولات فرهنگی 1- درونی : ابداعات ونوآوری های مثبت ومنفی

                           2  - بیرونی : ارتباطات بین فرهنگی  .

    فرهنگی که نتواند نیازهای جسمانی ،طبیعی معنوی وروحی افراد خود را پاسخ دهد دچار مرگ طبیعی مشود . بحران های زیست محیطی ،اقتصادی ،معیشتی ویاس وناامیدی و خود کشی از جمله پیامد های منفی تحولات فرهنگی است .

    ورودی های درس :دهم

    ورودی اول ارتباط بین فرهنگی

    1-ارتباط بین فرهنگی ما در صورتی که دو سویه وبا هدف حفظ ارزشها ،آرمانها واصول جامعه صورت گیرد موجب بسط فرهنگ ها می گردد . به عبارت دیگر هر فرهنگ در جریان ارتباطات عناصر خود را حفظ می نماید واین تغییرات در سطح هنجاری در سطحی   اتفا ق می افتد این رشد سطحی موجب گسترش وتوسعه فرهنگی می گردد .

    2-ارتباطات فرهنگی تحولات در لایه عمیق صورت می گیرد ،بطوری که یک فرهنگ عناصر خود را از دست داده ودچار تحولات فرهنگی شود . در این حالت ممکن است به فرهنگ جدید ملحق شود یا از طریق نو آوری راه سوم را بر گزیند .

    ورودی دوم : خود باختگی

    زمانی که یک جامعه بدون تحقیق مسخ عناصر فرهنگی یک فرهنگ بیگانه شود وارزش های فرهنگی جامعه دیگر را پذیرفته وارزش ها ی خود را از دست بدهد ودر اصطلاح تقلید کور کورانه کرده واز فرق سر تا نوک پا غربی شود ، خود باختگی روی داده است .

    ورودی سوم : انواع از خود بیگانگی

    1- از خود بیگانگی تاریخی – هویت خود را در اثر فراموش کردن فرهنگ تاریخی از دست بد هد .

    2-از خود بیگانگی فطری : این نوع از خود بیگانگی مانع شناخت فرد ازخود وجهان می گردد وبه تعبیر قرآن موجب فراموشی خدا ودر نتیجه فراموشی انسان از خود می شود . نتیجه این امر از دست دادن آرامش وایجاد آشوب واضطراب وپریشانی است .

    ورودی های در س یازدهم : هویت ایرانی

    ورودی اول : هویت ایرانی قبل وبعد از ظهور اسلام

    -        ایران سر زمینی است که تاریخ آن بیش از پنج هزار سال قدمت دارد .

    -        هویت ایرانی قبل از ظهور اسلام هویتی دینی و آمیخته با اساطیر است .

    -        اقوام مختلف ایرانی هویت های اجتماعی متفاوتی داشته اند

    -        در عقاید وارزشهای آیین زرتشت که با آمیزه های اساطیر در آمیخته هویت فرهنگی واحدی پیدا کرده اند .

    -        هویت ایرانی به صورت هویت اجتماعی بخشی از جهان اسلام در آمد .

    -        زبان فار سی به دلیل مشارکت فعال ایرانیان به عنوان زبان فرهنگی دوم جهان اسلام در مناطق مختلف گسترش یافت

    ورودی دوم : هویت ایرانی در رویا رویی با فرهنگ غرب

    -        ایران در تاریخ اسلامی خود با هجوم های نظامی وسیاسی اقوام مختلف مواجه شده است .

    -        فرهنگ اسلامی در طی سده های مختلف به دفع مهاجمان ویا جذب وهضم آنها پرداخته

    -        قدرت سیاسی ونظامی غرب در نخستین رویا رویی ها بخشهایی از ذهنیت مسلمانان را به خود باختگی فرهنگی دچار ساخته وبه هویتی سکولار ودنیوی در قالب عناوین قوم گرایانه تقسیم کرد .

    -        متفکران ایرانی از دهه سی به بعد رویکرد تقلیدی به فرهنگ غرب پرداختند .

    -        غرب زدگی ،، باز گشت به خویشتن ،خدمات متقابل اسلام وایران ،از جمله آثار است .

    ورودی سوم : هویت ایرانی وانقلاب اسلامی

    -        انقلاب اسلامی حاصل مقاومت اسلامی جامعه در برابر هجوم سیاسی واقتصادی غرب بود .

    -        بازگشت ایران به اسلام بازگشت به خویشتن الهی وتوحیدی بود .

    -        جامعه ایران به رهبری امام خمینی (ره ) به بازگشت به هویت اسلامی ، تاریخ وجغرافیای خود در ذیل آسمان معنوی توحید قرار دارد .

    -        حیات معنوی اسلام افقهای جدیدی را بر روی اندیشمندان جهان غرب گسترده است .

    ورودی های درس : 12

    ورودی اول : قدرت اجتماعی

    هر گاه موجودی بتواند کاری را با اراده واگاهی انجام دهد دراری قدرت است . قدرت دارای دو نوع است فردی واجتماعی

    قدرت فردی محدود است وانسان بدون کمک دیگران قادر به رفع نیازهای خود نیست .

    قدرت اجتماعی زمانی پیدا می شودکه انسان برای رسیدن به اهداف خود بتواند بر اراده دیگران نیز تاثیر بگذارد واراده وکار ارادی آنها را به خدمت بگیرد

    ((کسانی که توان تاثیر گذاری بیشتری بر دیگران دارند قطعا از قدز رت اجتماعی با لاتری برخوردارند .))

    ورودی دوم : مقبولیت واقتدار

     قدرت فردی محدودیت دارد در قدرت اجتماعی نیاز به قدرتی فراتر از قدرت جسمی وجود دارد وتنها راه جلب تبعیت دیگران است ، یعنی دیگران بپذیرند مطابق آنچه از او خواسته شده است عمل کنند. تبعیت یک انسان از انسان دیگر به دو صورت ذیل است

        ۱-   تبعیت با اکراه : زمانی است که تبعیت ناشی از تهدید وترس باشد .

    2- تبعیت با رضایت : زمانی که شخص با میل درونی مطابق اراده دیگری عمل کند . ( اقتدار )

    ورودی سوم : مقبولیت ومشروعیت

    مقبولیت قدرت بدون اکراه واز روی رضایت است ومدار وملاک آن میل واراده فردی است که قدرت بر او اعمال می شود .

    مشروعیت قدرت ،بر اساس شریعت وموافق با حکم خداوند است ،وملاک آن حق وباطل بودن است .

    مقبولیت یا اقتدار بر دو نوع است :

    اقتدار مشروع : قدرتی است که هم مقبولیت دارد وفرد آن را با رضایت پذیرفته است وهم بر اساس حکم الهی است مثل قدرت پیامبران

    قدرت نامشروع : قدرتی است که بر خلاف احکام الهی است اما فرد از روی رضایت آن را می پذیرد مثل قدرت هیتلر در آلمان نازی

    منبع مطلب : www.moalem-1372.blogfa.com

    مدیر محترم سایت www.moalem-1372.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 1 ماه قبل
    0

    بچه بیا پایین

    , Mera m 1 سال قبل
    0

    اصلا چرا کامل درس هفت جامعه نیست

    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    0
    چه نظری 1 ماه قبل

    حالا

    برای ارسال نظر کلیک کنید