توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    خلاصه درس چهارم پیام های اسمانی نهم

    1 بازدید

    خلاصه درس چهارم پیام های اسمانی نهم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    تحلیل درس چهارم پیامهای آسمانی سال نهم

    بسمه تعالی

    تجزیه و تحلیل درس چهارم راهنمایان الهی  کتاب پیام های آسمان پایه نهم

    1-اولین موضوعی که از درس چهارم ورود به درس با توجه به عنوان که راهنمایان الهی می باشد تصویر می باشد که ذهن دانش اموز را به خود مشغول می کند تصور ذهن دانش اموز را آماده برای شناخت ویژگیهای پیامبران نمی کند .این تصویر می توانست عکس پیامبر حضرت موسی در برابر فرعون باشد یا موضوع هایی دیگر.

    2- آوردن ایه ای از قران که بیانگر ویژگی های پیامبران باشد کمک خیلی خوبی به آمادگی ذهنی دانش اموزان می کند

    3- رونویسی از خط تاثیر غیر مستقیم خوبی بر دانش آموزان  دارد. این بیت شعر خیلی خوب می تواند ذهن دانش آموزان را آماده یافتن ویژگی پیامبران و الگو گرفتن از پیامبران باشد.

    4- سنین دانش آموزان 14تا15 ساله ویژگی هایی مانند امانت داری ، راستگویی ، کمک به دیگران بیشتر قابل درک می باشد وِیژگی هایی مانند تسلیم ، استقامت در راه خدا برای متوسطه دوم بهتر می باشد.

    5-در بررسی اولین ویژگی تسلیم در برابر امر خدا ؛

    نمونه برداری از زندگی پیامبران کاری جلب و جذاب می باشد آوردن آیه ای از قران کمک خوبی در تکمیل بحث و پذیرش موضوع باشد.فعالیت کلاسی همراه سوال می تواند دانش اموز را به تفکر وا دارد و تاثیر خوبی دارد.

    6-در دومین ویژگی مورد بحث استقامت و پایداری در راه خدا ؛

    این که از آیات قرانی استفاده شده خیلی خوب است اما در آیه ی «من کان یرید  ثواب الدنیا....» بعد از معنی توضیحی آورده نشده مثلا این توضیح که پیامبران پاداش دنیا و آخرت را همه نزد خدا می یافتند به همین دلیل استقامت می کردند و نمونه برداری از زندگی پیامبران همراه با توضیح کاری جالب در کتاب های دینی می باشد و باعث علاقمندی دانش اموزان می شود.

    7-تصویر صفحه 46-47  اگر همراه با سوال از دانش اموزان باشد که بیانگر چیست ؟ همراه با کمی راهنمایی دانش آموز تاثیر خوبی در اعتقاد و الگو گیری می باشد.

    8-در صفحه 48 سه موضوع شعب الوطالب ، لیله المبیت و جنگ احد همراه سوال و به تحقیق وا داشتن دانش اموز می تواند کمک خوبی به درک موضوع و الگوگیری باشد.

    9-پیروی نکردن از عقاید باطل و مبارزه  با آنها

    توضیح مطلب و آوردن نمونه ای از پیروی نکردن از عقاید باطل از زندگی حضرت ابراهیم همراه با ایه خیلی خوب و کمک موثری دارد به درک مطلب .اما داستان زندگی حضرت ابراهیم کامل آورده نشده که می توانست موضوع بحث درس را کامل کند.

    10-صفحه 50آیات که در آن از دانش آموزان خواسته شده تفکر کنند به خاطر چه کارهایی مشرکان سرزنش شده اند با توجه هدایت دانش آموزان به سمت تفکر می تواند تاثیر عقیدتی خوبی بر روی دانش اموزان داشته باشد

    11- مثال حضرت موسی و حضرت صالح و نسبت دادن عقاید باطل به حضرت موسی و حضرت صالح  مصداق خوبی از زندگی پیامبران در مبارزه با عقاید باطل نمی باشد نمونه مبارزه با عقاید باطل میشود مبارزه پیامبر اسلام با زنده به گور کردن دختران ، پرستش بت .... آورد که مصداق بهتری می باشد. مثال های حضرت موسی و حضرت صالح عقاید باطل در مورد خود پیامبر بوده منظور عنوان پیروی نکردن از عقاید باطل و مبارزه  با آنها عقاید مرسوم در بین مردم می باشد .

    12-مثال کتاب از عقاید باطل و خرافی زمان حاضر نمونه های خوبی می باشد تو ضیح در این موارد نیاز نسل حاضر می باشد.

    13- تصویر مبهم صفحه 51 راجع عقاید باطل و خرافی زمان حاضر به نظر بیان گر موضوع نمی باشد زیرا نمونه های زیادی از تصویر از عقاید رایج در بین مردم می باشد که به وضوح بیانگر موضوع باشد بهتر است . هر چند این تصویر نیز دانش آموزان را به تفکر وا می دارد می تواند با حدس زدن به نوعی عقاید خرافی را برای دانش اموز تشریح کرد.

    14-سوال با عنوان فعالیت کلاسی صفحه 52 در منطقه شما چه نوع عقاید خارفی وجود دارد سوال خوبی می باشد هدایت گر دانش آموز به سمت دوری از این عقاید باطل می باشد .

    15- سوال با عنوان فعالیت کلاسی صفحه  52چرا مردم به دنبال عقاید باطل می روندبا یافتن پاسخ صحیح دانش آموزان هدایت گر به سکت تفکر صحیح می باشد .

    16- خودت را امتحان کن صفحه 52

    سوال یک یک نمونه از تسلیم پیامبران اگر نام پیامبر و کمی هدایت دانش اموزدر سوال بود  می توانست به عنوان کار تحقیقی خوبی باشد .

    سوال دوم  چرا پیامبران در راه خدا استقامت فراوانی کردند سوال خوبی بوده با یافتن پاسخ دانش اموز با خدا آشنا شده و سختی ها آگاهانه راه را می فهمد .

    سوال سوم یافتن سه ویژگی از ویژگی های اصلی پیامبران این ذهنیت را برای دانش آموز ایجاد می کند چرا در این درس به بررسی ویژگی های اصلی پیامبران نپرداخته است.

    محمد رضا قیصری

    جم

     تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com

    .

    نقد و بررسی کتاب پیام آسمانی پایه نهم

    بسمه تعالی

    نقد و بررسی کتاب دین و زندگی 2

    در دنیایی زندگی می کنیم که بیداری دینی آن را فرا گرفته است . در چنین جهانی  همه ی انسان ها چه آنان که جویای حق هستند وجویای آرامش و امید وار به آینده ی روشن و چه ظالمان وحق‌ستیزان باطل‌گرا، که احساس ناامنی و دل‌نگرانی دارند. عرصه فکر و نظر در چنین برهه‌ای دارای ابعاد و زوایای چندسویه است؛ یکی انسان را به هستی دعوت می‌کند و دیگری او را به نیستی فرامی‌خواند. دامنه این کشمکش‌ها آن‌قدر پهناور است که ذهن خلاق و نیرومند هر انسان اندیشمندی را در انتخاب گزینه برتر دچار چالش می‌نماید. از سویی فاصله ی تشخیص حق از باطل به گونه ای نزدیک به هم شده است که حتی گاهی آنانکه عالمان به حق هستند را نیز دچار سر درگمی و گمراهی می کند.

    حال با توجه به این موضوع  باید دید آیا کتب درسی که در حیطه دین تهیه شده است توانسته راهنمای خوبی برای قشر نوجوان ما در انتخاب درست باشد ، یا نه؟

    در کتاب پیام آسمانی پایه نهم  که می تواند منبع مهمی برای دانش آموزان این پایه در رابطه با آشنایی تعالیم دین باشد، متأسفانه مشکلات بسیاری دیده می شود که نه تنها پاسخگوی شبهات دانش آموزان نیست ، بلکه خود نیز موجب پیدایش شبهه می گردد.

    1-   درس4 کتاب پیام آسمانی پایه نهم ، شروع آن بسیار خوب است . زیرا دانش آموز می تواند به این درک برسد که انسان برای رسیدن به کمال نیاز به الگو و راهنما دارد .

    2-   در بخش «تسلیم در امر خداوند» توضیح درس بسیار روان و قابل فهم است ، اما به گونه ای درس بیان شده است که بیشتر به مقطع ابتدایی نزدیک است . در صورتی که می توان  برای بیان بهتر درس، از کلمات و مفاهیمی فراتر بهره برد.

    3-   نمونه هایی که برای فهم «تسلیم در امر خداوند» بکار رفته قابل فهم است و دانش آموز می تواند برای خود الگویی از بین آنها انتخاب کند.

    4-   در بخش «پایداری و استقامت» آیات بامفهوم درس هماهنگ است ، نمونه ای که کتاب عنوان نمود با تیتر درس هماهنگ است. 

    5-   در انتخاب آیات درس باید بیشتر دقت شود اگر ازآیات کوتاه استفاده شود در فهم درس به دانش آموزان کمک به سزایی خواهد نمود.

    6-   فعالیت های کلاسی که در کتاب بکار برده شده است ، کمی ساده و پیش پا افتاده است و دانش آموز می تواند با اندک اطلاعاتی که از گذشته در ذهن دارد به فعالیت ها پاسخ دهد. این فعالیت ها از اندیشیدن و قدرت تفکر دانش آموز می کاهد.

    7-   در بخش« پیروی نکرد ن از عقاید باطل ومبارزه با آن ها»  در کتاب نمونه هایی ذکر شده است که امروزه بدلیل رشد فکری  انسان ها و پیشرفت جوامع کمتر از آن ها استفاده می شود و یا اصلاً استفاده نمی شود. بهتر بود از مثال های ملموس تری  بهره برد.

    8-   تصاویری که در درس از آن استفاده شد تا اندازه ای خوب است اما تصویر صفحه ی51 کمی گنگ است . معمولاً در این موارد بهتر است با توجه به برداشتی که نوجوان از توهّم دارد تصویر سازی انجام شود.

    9-   در بخش خود را بیازمایید بهتر بود که پرسش هایی در خصوص مطالب درس عنوان شود و از سؤالات کاربردی و مفهمومی توامان بکار می رفت.

    10-                      بخش پیشنهاد ، بسیار با موضوع درس همآهنگ است .

    امید است دست اندر کاران حیطه تألیف کتاب به این مهم توجه کافی و و افی داشته باشند تا در آینده نه تنها راهنمای خوبی برای قشر نوجوان و جوان ایران اسلامی باشیم ،بلکه بتوانیم آنها را به سمت حقیقت سوق داده و از پرتگاه جهالت رهایی بخشیم .

     سیده مریم یعقوبی خارگ

    منبع مطلب : dini771.blogfa.com

    مدیر محترم سایت dini771.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 5 روز قبل
    0

    سلام بچه ها کسی خلاصه درس 5 را نداره بده ممنون

    زهرا 8 روز قبل
    0

    مگه چقدر کار داره خلاصه ی درس چهار رو بزارید اینا چیه

    مهسا 15 روز قبل
    2

    اینا چیه خلاصه درس ۴رو میخوام مال پایه نهم

    حنا 16 روز قبل
    0

    خوب بود

    برای ارسال نظر کلیک کنید