توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    دانلود تحقیق آماده برای پروژه تفکر پژوهش هشتم

    دسته بندی :
    1. اسک 98
    2. مطالب سایت
    2844بازدید

    دانلود تحقیق آماده برای پروژه تفکر پژوهش هشتم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    تحقیق برای درس تفکر و پژوهش-تفکر و سبک زندگی پایه هفتم و هشتم و نهم

    ... دانلود ...

    فهرست

    چکیده

    مقدمه

    معنی و مفهوم عدالت از دیدگاه امام علی (ع)

    مزایای برقراری عدل و عدالت از دیدگاه امام علی (ع) در یک جامعه اسلامی

    راهکارهای اجرای عدالت در یک حکومت اسلامی از دیدگاه امام علی (ع)

    وجود حاکمان و حکمرانان عادل و متّقی

    نظارت بر اعمال و رفتار صاحب منصبان در جامعه

    حقوق متقابل مردم و حاکمان (عدالت¬خواه) در جامعه

    لزوم ساده¬زیستی حاکمان اسلامی

    جمع¬بندی و نتیجه¬گیری

    فهرست منابع و مأخذ

    چکیده

    موضوع عدل و عدالت یکی از مباحث مهم دین مقدس اسلام است و مهم ترین منبع آن قرآن، سنت است. در میان فرقه های مختلف اسلامی شیعیان عدل (الهی) و امامت را جزء اصول دین خود می دانند. مظهر عدل و عدالت خواهی علی (ع) اولین امام آن ها می باشد. امام علی (ع) عدالت را یک تکلیف و وظیفه الهی بلکه یک ناموس الهی می داند. نهج البلاغه اثر جاویدان امام علی (ع) است که در آن عدالت اجتماعی به صورت یک فلسفه و یا نظریه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.

    در این تحقیق دیدگاه امام علی (ع) درباره معنی و مفهوم عدل و عدالت، مزایای آن و راهکارهای رسیدن به عدالت اقتصادی در یک حکومت اسلامی مورد مطالعه قرار می گیرد. شکی نیست که یکی از مظاهر توسعه یافتگی برخورداری عامه مردم از رفاه نسبی اقتصادی می باشد و تحقق چنین امری از دیدگاه اسلام در احقاق حقوق مشروع هر فرد در جامعه توسط حاکمان عادل، متقی و ساده زیست میسر می باشد و این همان اصولی است که امام علی (ع) بدان توجه و تأکید داشته است.

    مقدمه

    عدالت در لغت به معنای برابرسازی و توازن است و در مفهوم اجتماعی، هرگاه حق هر صاحب حقی به او داده شود می گویند عدالت رعایت شده است. بنابراین عدالت اقتصادی- که یکی از مظاهر عدالت اجتماعی است- به معنای رعایت استحقاق ها و دادن حقوق اقتصادی افراد است.

    تعریف مذکور از عدالت اقتصادی ما را به این نکته رهنمون می سازد که برابری در حقوق و امکانات و برقراری تعادل در جامعه، همیشه همراه با عدالت نیست و هرگونه برابری و تعادل بدون رعایت حقوق صاحبان حق، نوعی بی عدالتی به حساب می آید. بنابراین عدالت اقتصادی چیزی غیر از تعادل اقتصادی است و دلیل ناکام ماندن بسیاری از تئوری های اقتصادی در جهت تأمین عدالت اقتصادی، برابر دانستن مفهوم عدالت و تعادل بوده است، در صورتی که بسیاری از تعادل های اقتصادی موجب بروز شکاف طبقاتی و محروم شدن عده ای از حقوق خودشان گردیده است. برای نمونه تأکید اقتصاددانان بر تعادل عرضه و تقاضا و مکانیزم بازار را می توان مطرح کرد: اگر دخالت دولت و حامیان اجرای عدالت نباشد مکانیزم های موجود، تعادل در عرضه و تقاضا را بوجود می آورند، ولی این تعادل به بهای خارج شدن عرضه کنندگانی است که یارای رقابت با غول های اقتصادی را ندارند یا موجب خارج ساختن نیازمندانی است که از صف متقاضیان به دلیل فقر و محرومیت بازمانده اند و این امر باعث عمیق تر شدن شکاف طبقاتی و خدشه دار شدن ریشه های عدالت در جامعه می گردد.

    مکتب اسلام با الهام از آیات قرآنی و روایات پیشوایان دینی که بر اقامه عدل و قسط در جامعه انسانی تأکید دارند، به عدالت اقتصادی به عنوان یکی از اصول اقتصاد اسلامی می نگرد و از آن جا که هدف از بعثت انبیا تحقق عدالت اجتماعی است، بر عدالت خواهی در همه ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پافشاری می نماید. به عنوان مثال قرآن کریم فلسفه تشکیل حکومت ها و بعثت انبیا را اقامه قسط و عدل و حل اختلافات گوناگون بین مردم دانسته است (سوره بقره آیه 113 و حدید، آیه 25).

    سایر مکاتب اقتصادی نیز هدف حقوقی جامعه را تأمین مصالح اجتماعی دانسته اند، با این تفاوت که مکتب اسلام علاوه بر تکاپو و تلاش برای تأمین مصالح اجتماعی، هدف نهایی جامعه را تکامل معنوی انسان ها و تقرب به درگاه الهی می داند، در صورتی که مکاتب غیرالهی به دلیل اعتقاد نداشتن به جهان آخرت و اکتفا به برنامه ریزی برای زندگی کوتاه دنیوی، تأمین مصالح اجتماعی را هدف نهایی می دانند. از این جا می توان به رابطه تنگاتنگ حقوق و اخلاق در مکتب اسلام پی برد، زیرا نظام حقوقی اسلام زیرمجموعه نظام اخلاقی است و رعایت کامل احکام و قواعد حقوقی در صورتی که با نیت خالص و به قصد نیل به کمال و سعادت یعنی تقرب به خدا انجام پذیرد، نوعی اطاعت از تکالیف اخلاقی محسوب می گردد. این رابطه موجب معیار قرار گرفتن عدالت و جلوگیری از هر گونه ظلم و اجحاف در فقه اسلامی شده است و همه احکام و قواعد فقهی با توجه به این اصل تنظیم گردیده اند، قواعدی چون لاضرر یا احکام مالکیت عوامل تولید و توزیع و… همه بر محور عدالت و رعایت استحقاق ها می باشند.

    منبع مطلب : link8.kaqazy.ir

    مدیر محترم سایت link8.kaqazy.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    سنا 2 روز قبل
    0

    ممنون

    سنا 2 روز قبل
    0

    خوب بود عالی

    آیسان 5 روز قبل
    0

    واقعا عالی بود ممنون

    shiva 5 روز قبل
    -1

    بیشتر توضیح بدین لطفا ممنونم

    ناشناس 12 روز قبل
    1

    میشه بیشتر توضیح بدید

    نویسنده 13 روز قبل
    0

    خیلی خوب بود واقعا دستتون درد نکنه دست مریزاد

    از مدیر سایت نهایت تشکر رو دارم

    آیسان سعادتپور 16 روز قبل
    0

    یک تحقیق خوب برای هشتمی ها

    0
    ناشناس 10 روز قبل

    وضو چه فوایدی برای بدن دارد؟

    مهدی 2 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید