توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    درس ازاد کلاس چهارم درباره فرهنگ بومی

    1 بازدید

    درس ازاد کلاس چهارم درباره فرهنگ بومی را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    درس آزاد فارسی چهارم ابتدایی درس هشتم و نهم

    درس آزاد فارسی چهارم ابتدایی درس هشتم و نهم

    مقدمه درس آزاد فارسی چهارم ابتدایی

    درس های آزاد ایستگاه اندیشیدن و درنگ کردن و آفریدن است.

    این فصل، فرصتی است تا دانش آموز و معلمّ به یاری هم به فراخور ذوق و علاقه، دلبستگی های فرهنگ بومی و نیازها و بایسته هایی که در دیگر در س ها به چشم نیامده اند، مطالبی را بازگو نمایند.

    به بیان دیگر درس آزاد، فرصتی است تا دان شآموز و معلمّ در تألیف کتاب مشارکت داشته باشند و هر یک خود را در شکل گیری کتاب سهیم ببینند و کتاب را از آنِ خود بدانند؛

    به گونه ای که دانش آموزان پس از تألیف درس آزاد می توانند نام خود را در ردیف نام پدیدآورندگان کتاب ثبت کنند.

     اهداف درس آزاد فارسی چهارم ابتدایی

    ۱ تشخیص کاستی های احتمالی کتاب و اقدام به تولید محتوای مناسب
    2 پرورش توانایی تولید ماده درسی در دانش آموزان با نظارت و هدایت آموزگاران
    3 پاسخ به نیازهای معلّمان، دانش آموزان و اولیا
    4 بهره گیری از مشارکت همکاران در تألیف کتاب
    5 بهره گیری از تعامل دانش آموز و خانواده در سازماندهی و تألیف کتاب
    6 آشنایی با برخی از نمودهای فرهنگی و جلوه های آداب و رسوم و سنّت هایبومی یا منطقه ای
    7 شناخت بیشتر شخصی تهای علمی و فرهنگی محل زندگی
    8 توجه عمیق تر به لهجه، گویش و نشان ههای زبان محلی
    9 پرورش توانایی بندنویسی و بهر هگیری از تفکر و نقد و تحلیل
    10 ایجاد علاقه نسبت به فرهنگ محلی و آثار ادبی و زبانی منطقه ای

    روش های تولید درس آزاد فارسی چهارم ابتدایی

    برای نوشتن و تولید درس آزاد یکی از رو شهای زیر پیشنهاد می شود:

    هر دانش آموز به صورت مستقل و فردی برای تولید درس آزاد اقدام نماید.

    دانش آموزان به صورت گروهی و با مشارکت تمام افراد گروه برای تولید درس آزاد اقدام نمایند.
    تولید درس در کلاس  در تولید درس آزاد می توان از توانمندی دانش آموزان در بندنویسی بهره برد.

    موضوع خیلی کلی است و باید به موضوعات کوچک تر موضوع نوشته محدود شود.

    مثلاً وضعیت جغرافیایی محل، آداب و رسوم، زبان منطقه و غذاهای خاص آن منطقه ،

    چهار موضوع کوچک تری هستند که در مورد هر یک می توان یک بند نوشت.

    لازم است معلّم به دانش آموزان کمک کند تا چهارچوب متن خود را مشخص نمایند، سپس اقدام به نوشتن کنند.

    به عنوان نمونه، چهارچوب نوشته، می تواند شاملسه بند باشد که بند اوّل وضعیت جغرافیایی محل را توضیح دهد؛

    بند دوم زبان و بند سوم آداب و رسوم منطقه را بیان کند.

    در تدوین متن می توان از روش های پیش سازمان دهنده، بدیعه پردازی و بارش مغزی بهره برد.

    در این قسمت ، موضوعاتی مناسب با عنوان و محتوای فصل در حوزه فرهنگ و آورده شده است

    در طراحی فعّالیت های کتاب نوشتاری نیز تطابق فعّالیت ها با روند طراحی کتاب ضروری است.

    از دید ساختاری توجه به عناصر مبتنی بر نگرش شبکه ای، نقش معلّم به عنوان ناظر و راهنما و نقش دانش آموز در مقام تولیدکننده ضروری است.

    نکتۀ مهم: پیشنهاد می شود در هر استان متون تولید شده در این فصل، گردآوری و جمع بندی شود.

    نوشته به گونه ای باشد که ویژگی های آن استان را به خواننده معرفی کند.

    این مطالب برای گروه زبان و ادب فارسی دفتر تألیف ارسال شود تا از کنار هم قرار دادن آنها کتابی با عنوان دایره المعارف استان شناسی تولید شود

    که مخاطبش دانش آموز دوره ابتدایی است.

    بدیهی است استان هایی که مطلبی ارسال نکنند، در آن کتاب غایب خواهند بود.

    آموزش فارسی چهارم ابتدایی

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    فرهنگ بومی مازندران، قابل استفاده برای درس آزاد پایه های چهارم و پنجم دبستان

         

                مازندراناز فرهنگو تمدنبسیار کهن و اصیل آریاییبرخوردار است و به دلیل داشتن این تمدن باستانی و دیرینه مراسم‌های باستانی و به دلیل علاقه به دینو مذهبمراسم مذهبیبس با شکوهی در این دیار کهن برگزار می‌گردد، پس از گرویدن مردم آن به اسلام، برخی از مراسم باستانی بسته به فرهنگ مردمان مختلف مازندرانی با آداب اسلامیدر آمیخته و بنا بر این شیوه اجرای آن در هر روستابا روستای دیگر متفاوت است.

    آیین سنتی ۲۶ عید ماه

    آیین ویژه سنتی ۲۶ عید ماه طبری هر سال در تاریخ ۲۸ تیرماه شمسی در بیشتر روستاهای استان برگزار می‌شود.

    مراسم تمناس باران (مراسم باران خواهی)

    از انجا که اساس معیشت و کشاورزی بر پایه آب است، بنابر این کم و یا زیاد بودن باران و آب مشکلاتی را ایجاد می‌کند. اگر باران کم ببارد و دچار کمبود آببشوند مراسم خاصی را به جای می‌آورندتا خداوند دعای آنها را مستجاب کرده وباران بفرستد.

    نوروز خوانی

    نوروز خوانان معمولاً" پانزده روز قبل از فرارسیدن عید نوروز به داخل روستاها می‌آیند و با خواندن اشعار در مدح امامان ترانه‌های محلی، طلیعه سال نورا به آنان مژده می‌دهند. نوروز خوانان چند نفر هستند که یک نفر اشعار را می‌خواند، یک نفر ساز می‌زند، نفر دیگر که به آن کوله کش (بارکش) می گویند به در خانه‌های مردم می‌رود و می‌خواند: بادبهارون بیمو / نوروز سلطون بیمو/ مژده دهید به دوستان / گل به گلستون اومد / بهار آمد بهار آمد خوش آمد/ علی باذولفقار آمد، خوش آمد/ نوروزتان نوروز دیگر / شما را سال نو باشد مبارک صاحب خانه نیز با دادن پول، شیرینی، گردو، تخم مرغ و نخود، و کشمش از آنان پذیرایی می‌کند.

    چله شو یلدا

    شب اول زمستان را گت چله می‌نامند. در این شب بنا به سنت دیرین همه افراد خانواده دور هم جمع می‌شوند و با خوردن هندوانه، انار و سایر میوه‌ها، ماست و آجیل، سرمای فصل زمستان را از خود دور می‌کنند. اعتقاد براین است که با خوردن ماست یا هنداونه در شب یلدا، هرگز در زمستان سردشان نخواهد شد.

    تیرماه سیزده

    از دیگر مراسم سنتی و رسمی مازندران تیرماه سیزده‌است که در اواسط آبان (تیرما در تقویم مازندرانی) هر سال برگزار می‌شود. البته روایات مختلف در مورد تیرماه سیزده وجود دارد. در این شب همه خانواده کنار هم جمع می‌شوند و تا پاسی از شب به خوردن تنقلات و گوش دادن به قصه و افسانه‌های بزرگ ترها سپری می‌کنند جوانان هم با در دست داشتن ترکه‌ای بلند که کیسه‌ای به انتهای آن بسته شده‌است. همراه کودکان به در خانه‌ها رفته و با سر و صدا و کوبیدن چوب به درخانه‌ها و لال بازی از صاحب خانه تقاضای هدیه می‌کنند به آنها پول، میوه، شیرینی داده می‌شود. هنگامی که لال به همراه گروه خود در کوچه‌ها شروع به حرکت می‌کند این اشعار را می‌خواند: لال بیمو، لال بیمو، پارسال و پیرار بیمو، چل بزن دیگه بزن، لال انه لالک انه، پیسه گنده خوانه، سالو ماه ارزون نوه، لال مار رسوا نو، لال انه لالک انه، پاربورده امسال انه، لال آمده، لال آمده، پارسال و امسال امده، چرخ نخ ریسی را حرکت بده، به دیگ بزرم، لال آید، لال کوچک می‌آید، کسی که شیرینی پیس کنده می‌خواهد می‌آید، سال و ماه ارزان نمی‌شود، لال بزرگ رسوا نمی‌شود، لال می‌آید، لال کوچک می‌آید، پارسال رفته امسال می‌آید.

    ورف چال

    از آیین‌های قابل توجه و در عین حال منحصربه‌فرد مازندران که مراسمی ملی هم به شمار می‌رود در ارتباط با آب، مراسم ورف چال روستای اسک واقع در جاده هرازاست. این رسم قدیمی و بسیار جالب، در یکی از روزهای جمعه در فاصله اول تا پانزدهم اردیبهشت ماه هرسال و زمانی که آخرین برف‌های زمستانی منطقه در حال ذوب شدن است، انجام می‌شود. زمان اجرای این مراسم قبلاً از طرف بزرگان محل که وظیفه هدایت و راهنمایی مردم و جوانان را دارند به اطلاع عموم می‌رسد. در روز مشخص، کلیه مردان محل برای انجام مراسم ورف چال واقع در دامنه کوه دماوند پس از صرف صبحانه، با برداشتن غذای ظهر و بساط و میوه و چای ار روستا خارج می‌شوند. طبق رسم، صبح زود تمام مردان باید از روستا خارج شوند و دیگر حق بازگشت به خانه را ندارند. با خروج مردان، تمام امور روستا دراین روز در دست زن‌های محل است. زنان با اجتماع در مساجد و نقاط عمومی روستا، به اجرای برنامه‌هایی مانند: عروس و داماد، شاه و وزیربازی، سنگ بازی و سایربازیها و سرگرمی‌های محلی می‌پردازند و از ورود هر مردی به داخل روستا جلوگیری می‌کنند. درصورتی که مردی به تذکر و اخطار زنان توجه نکند و داخل روستا شود به شدت با چوب زنان تنبیه می‌شود. مردان روستا نیز پس از رسیدن به محل ورف چال، اقدام به جداکردن قطعات برف از کوه می‌کنند و هرکس به اندازه توانش مقداری از آخرین برف زمستانی را داخل چاه بزرگ می‌ریزد. به اعتقاد اهالی روستای اسک، این چاه را شخصی به نام سیدحسن ولی حفر کرده و مقبره او در روستای نیاک، محل زیارت اهالی منطقه‌است. باپرشدن چاه از برف و پوشاندن درآن، مردان به صرف ناهار، چای و میوه در اطراف چاه می‌پردازند. درپایان مراسم، مردان روستا پس از نماز، دعا و شکر الهی، به روستا برمی گردند. مراسم ورف چال یا چاه برف، ریشه در مبارزه با کم آبی برای مسافران و دام‌ها در فصل تابستان دارد. ازآنجایی که این منطقه درگذشته یکی از مناطق دامداری محسوب می‌شد، دامدارها برای تامین آب مورد نیاز دام‌ها و نیزاهالی درفصل تابستان که برف‌های روی کوه آب می‌شد اقدام به ذخیره کردن برف دراین چاه می‌کردند تا در موقع کم آبی، آب مورد نیاز خود و دام‌ها را تامین کنند. امروزه منطه اسک اهمیت گذشته خود از نظر پرورش دام را از دست داده‌است ولی اجرای این سنت قدیمی همچنان توسط اهالی روستا با شور و شوق انجام می‌شود.

    گهواره بندی

    در بیشتر نقاط شهری و روستایی استان رسم بر این است که در دهمین روز تولد نوزاد عده‌ای از بستگان و آشنایان برای صرف ناهار دعوت شوند پس از صرف ناهار و چای و شیرینی مادر بزرگ و یا کسی دیگر ،کودک را در گهواره می‌بندند در بعضی مناطق اگر نوزاد فرزند اول باشداین وظیفه را مادر بزرگ طرف مادری به عهده می‌گیرد سپس مدعوین پولی به عنوان هدیه در گهواره طفل می‌گذارند. در بعضی از روستاهای شهرستان نورپس از خوابانیدن نوزاد در گهواره، بستگان طرف مادری نوزاد، روی گهواره گردو یا نبات می‌شکنند و یا گهواره را چند بار به شدت تکان می‌دهند این کار به این دلیل انجام می‌شود که اگر در طول زندگی بین پدر و مادر نزاعی رخ داد گوش طفل به سر و صدا عادت کرده باشد.

    دندان سری

    یکی از مراسم دوران کودکیمراسم دندان سری است که همزمان با ظاهر شدن اولین دندان‌های طفل برگزار می‌شود. در این مراسم مادر کودک شیر برنج یا آشی که انواع حبوبات در آن وجود داشته باشد می‌پزند و کاسه‌ای از اش را به خانه فامیل‌ها و دوستان می‌دهد معمولاً" رسم است که افراد هنگام پس دادن کاسه، هدیه‌ای مانند جوراب، روسری یا پول در آن می‌گذارند.

    منبع مطلب : arjmand-ahmad.blogfa.com

    مدیر محترم سایت arjmand-ahmad.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    زهرا : کاش درست و نادرست و درک مطلب و مسل باشد

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    فاطمه ثبتی 13 روز قبل
    0

    خوب بود ممنون

    دنیز 10 ماه قبل
    1

    👍👍👍

    ساغر شفیعی 11 ماه قبل
    0

    خر و گاو های این شهر خیلی زیبا هستند🐃🐂🐄

    ناشناس 11 ماه قبل
    0

    خر و گاو های این شهر خیلی زیبا هستند🐃🐂🐄

    ناشناس 11 ماه قبل
    1

    کمی خوب بود بدم بود

    ملیسا 11 ماه قبل
    -1

    عاای

    نرگس رضایی 11 ماه قبل
    1

    عالی

    نرگس رضایی 11 ماه قبل
    0

    عالی

    نرگس رضایی 11 ماه قبل
    0

    خیلی بد بود آخه خیلی زیاده وخوشم نیومد

    wfrgt 11 ماه قبل
    1

    سلام میشه در مورد کهگیلویه و بویر احمد بزاریم درس آزاد را میگم

    wfrgt 11 ماه قبل
    -1

    سلام من از شما کمک خواستم که نتوانستیم جواب بدین

    ناشناس 11 ماه قبل
    -1

    من هیچ چیزی بلد نیستم

    0
    کورش 10 ماه قبل

    احمق

    مرسل 12 ماه قبل
    2

    سلام خیلی خوب است ولی کاش درست و نادرست درک مطلب درست و نادرست مثل هم نداشت و یکم به هم چسبیده بود نوشته ها و نسف آن مشکی نوشته شده بود و نسف آن سبز اگه لطف کنین این هارو که من میگم رو اضافه کنین و کل آن هارو مشکی کنین درست و نادرست درک مطلب مثل رو به آن اضافه کنین تا کامل بشه ممنون از توجه تون

    بی بی پیره 12 ماه قبل
    0

    سلام

    ناشناس 12 ماه قبل
    -1

    سلام انشا فرهنگ بومی

    ناشناس 2 سال قبل
    1

    درس آزاد

    سارینا محمودی 2 سال قبل
    0

    کاشکی یکم کمتر بود ودرست نادرست درک مطلب و مثل هم داشت

    سوگند 2 سال قبل
    1

    واقعاً خوی بود ولی من باید رو سر بچم باشم براش بخونم وگرنه خودش خیلی متوجه نمیشه اگه میشه زیر هم وپشت سرهم بنویسید ویک رنگ اخه نصفش را مشکی نوشتید نصفش را سبز ممنون میشم اگه اصلاح کنید

    سارا 2 سال قبل
    3

    خوبه ولی کلمات چسبیده نوشته شده لطفا درست کنید

    سارا 2 سال قبل
    0

    چرا کلمات چسبیده نوشته شده

    دنیا 2 سال قبل
    0

    عالیییییییی

    0
    ماردین احمدی 2 سال قبل

    درس آزاد کلاس چهارم

    مانیا 2 سال قبل
    2

    خیلی خوبه ولی یکم زیاده درک و مطلب-مثل-درست و نادرست رو نذاشتند

    ناشناس 2 سال قبل
    1

    چرا

    زهرا 2 سال قبل
    6

    کاش درست و نادرست و درک مطلب و مسل باشد

    برای ارسال نظر کلیک کنید