در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    در زبان آموزی یادگیری کدام مورد دشوارتر است

    1 بازدید

    در زبان آموزی یادگیری کدام مورد دشوارتر است را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    در زبان آموزی ابتدا کدام مهارت را یاد بگیریم Writing یا Reading یا Listening یا Speaking؟ (مشکل سیستم آموزش زبان در مدارس)

    یکی از سؤالاتی که در بحث زبان‌آموزی همیشه مطرح بوده این است که ما از بین این چهار مهارت:

    - خواندن (Reading)
    - نوشتن (Writing)
    - صحبت کردن (Speaking)
    - شنیدن (Listening)

    کدام را ابتدا یاد بگیریم، کدام را بعد از آن و خلاصه ترتیب یادگیری این موارد به چه شکلی است؟

    امروز کتاب «آیین قرائت و کتابت قرآن کریم در سیره نبوی» (نوشته محسن رجبی قدسی) را می‌خواندم که در فصل دوم کتاب بحث می‌شود که روش آموزش قرآن توسط پیامبر به چه صورت بود؟ طبق اخبار، روش تعلم قرآن در ابتدا «إقراء» بوده است. یعنی پیامبر برای بقیه می‌خوانده‌اند و بقیه تکرار می‌کرده‌اند تا بالاخره مفاهیم از قلب معلم به قلب متعلم منتقل شود. پس از مدت‌ها، تازه بحث کتابت قرآن مطرح می‌شود.

    نویسنده، دو نقل قول از زبانشناسان مشهور آورده است که بسیاری از ابهامات بنده را رفع کرد.

    نقل قول اول از فردینان دو سوسور، (از کتاب دوره عمومی زبانشناسی، ص ۳۶) تعریف جالبی از زبان ارائه می‌کند. شاید خیلی از ماها اساساً تعریف صحیحی از زبان در ذهنمان نباشد و با این نقل قول موضوع کمی مشخص‌تر شود:

    خلاصه اینکه: ما معمولاً زبان را آن حالت نوشتاری‌اش در نظر می‌گیریم در حالی که منظور از یک زبان، آن حالت ملفوظ آن است.

    و اما نقل قول دوم از وان پاسل (در کتاب «جایگاه زبان گفتاری و زبان نوشتاری در آموزش قرآن») است که پاسخ سؤالی که در ابتدا مطرح کردم را به خوبی می‌دهد:

    نتیجه اینکه: یکی از دلایل عدم موفقیت سیستم آموزش زبان انگلیسی در مدارس ما این است که مهارت «نوشتن» و «خواندن» که در انتهای ترتیب یادگیری قرار دارد را به ابتدای ترتیب منتقل می‌کنیم و از همان ابتدا با نوشتار شروع می‌کنیم!

    البته ظاهراً بهبودهایی در سال‌های اخیر انجام شده و قطعاً بهبودهای زیادی در راه خواهد بود اما به هر حال، به نظر می‌رسد روش صحیح این است که باید آموزش زبان انگلیسی را از همان دوران ابتدایی آغاز و تا چند سال اول فقط و فقط روی Listening و سپس Speaking کار کرد و سپس کم‌کم Reading و Writing را آغاز کرد...

    مطلب مرتبط که ۱۱ سال پیش ارسال کرده بودم را از دست ندهید:Listening خودتان را قوی کنید با ESL-lab.comو همینطور این مطلب که ۴۰ هزار نفر آن را خوانده‌اند: انواع تدریس زبان انگلیسی (یا هر زبان دیگری)

    موفق باشید؛
    حمید رضا نیرومند

    منبع مطلب : aftab.cc

    مدیر محترم سایت aftab.cc لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    زبان آموزی

     

    عوامل موثر بر مهارت نوشتن از دیدگاه دانافیو(1990)

    طی تحقیقات انجام گرفته توسط دانافیو 9 عامل بر پیشرفت مهارت نوشتن تاثیر مثبت دارند:

    1-    گنجایش ذهنی که هر چه بیشتر باشد بهتر است.

    2-    موفقیت در مهارت خواندن که هر چه در سطح بالاتری باشد بهتر است.

    3-    سطح کلاسی – سن : هر چه کودک بالاتر باشد برای این منظور بهتر است.

    4-    جنس: دخترها بیشتر از پسرها می نویسند و نوشته های آن ها از کیفیت بالاتری برخوردار است.

    5-    مهارت در زبان گفتاری: هر چه مهارت گفتاری بالاتر باشد بهتر است.

    6-     سطح تحصیلات والدین: هر چه والدین از تحصیلات بالاتری برخوردار باشند موفقیت کودکان در امر نوشتن بالاتر است.

    7-    مطالب خواندنی : هر چه مطالب خواندنی در منزل بیشتر باشد بهتر است.

    8-    تماشای تلویزیون: هر چه کودک ساعات کمتری از روز (حداکثر 2 ساعت) را به تماشای تلویزیون اختصاصا دهد ، بهتر است.

    9-    تکالیف در منزل حداکثر 2 ساعت در روز باشد.

    منبع: دانای طوسی ، مریم .(1382). ملاحظاتی در آموزش نوشتن ، ماهنامه پژوهش ، شماره 28 ؛ 7.

    مراحل نوشتن :

    زندی (1379) معتقد است که یادگیری نوشتن شامل مراحل زیر است:

    1-    حروف نویسی و کلمه نویسی (توانایی نوشتن حروف الفبا و دانش ترکیب صحیح آن ها)

    2-    املا نویسی(توانایی نوشتن عناصر زبانی به خط)

    3-    کلمه سازی (توانایی ساخت کلمه)

    4-    مهارت بیان پیام از طریق جملات : الف)جمله نویسی ؛ ب ) متن نویسی ؛ ج) انشا

    ساورز (2000) مراحل نوشتن در کودکان را به ترتیب زیر معرفی می کند:

    1-  مرحله ی خط حطی کردن:کودک نوپا کاغذ را خط خطی می کند، به تدریج خط خطی کردن ها ، شکلی هنرمندانه به خود می گیرند و سرانجام  تلاش های آغازین کودک برای نوشتن یک زبان خاص شروع می شود. باید دانست تجارب قبلی کودک و توانایی های او در زبان گفتاری و رشد احساسی ، اجتماعی ، حرکتی و شناختی کئوک همگی با هم تعیین کننده ی رفتارهای نوشتاری اولیه کودک است.

    2-  املای من در آوردی : این مرحله حول و حوش پنج سالگی رخ می دهد .مثلا ممکن است جوراب را به شکل جرب بنویسد و کیف را به صورت کتف بنویسید.

    3-  املای قراردادی : این مرحله حول و حوش پنج سال و ده ماهگی تا شش سال و سه ماهگی رخ می دهد . در این مرحله کودک می تواند برخی از کلمات را بخواند ولی نمی تواند بنویسید.

    منبع: دانای طوسی ، مریم .(1383). مهرت زبانی نوشتن ،مراحل فراگیری ۀآن و عوامل موثر بر پیشرفت این مهارت در کودک ، ماهنامه پژوهش ، شماره 38؛ 7.

     

    سوال:

    ۱- مراحل نوشتن از دیدگاه ساورز را نام برده شرح دهید؟

    ۲- عوامل موثر بر خواندن از نظر دانافیو را به اختصار شرح دهید؟

    منبع مطلب : zabanamozi.blogfa.com

    مدیر محترم سایت zabanamozi.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 6 ماه قبل
    1

    شما فقط این سوال رو بگین باشه اونم می فرستم

    0
    سلام 6 ماه قبل

    سلام

    مهدی 7 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    0
    محسن 19 روز قبل

    چرا نمی دونی

    برای ارسال نظر کلیک کنید