توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    در زیر زمین بیت المقدس چه چیزی وجود دارد

    1 بازدید

    در زیر زمین بیت المقدس چه چیزی وجود دارد را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    «حفاری‌های مخفی» زیر پایه‌های مسجد الاقصی + تصاویر

    «حفاری‌های مخفی» زیر پایه‌های مسجد الاقصی + تصاویر

    به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در حفاری هایی که در مرحله دوم و از سال 1967 تا سال 1981 انجام شد و از آنها نام بردیم عمده‌ترین تونل‌ها ایجاد شدند. بیشتر این تونل‌ها دارای نام بودند و مشخصات و حجم آنها تقریبا مشخص بود اما از این تاریخ به بعد، تونل های بیشتری در اطراف تونل‌های نامبرده به وجود آمدند. این بخش از تونل‌ها که بیشتر به قرن 21 مربوط هستند بدون آنکه از آنها اطلاعات دقیقی در دست باشد تنها خبری از آنها، در جراید منتشر شده است. اخبار منتشره در حقیقت موجب فاش شدن انجام حفاری های جدید در شهر قدیمی قدس و حرم مقدس بود. در این بخش، با ذکر تاریخ به اخبار منتشر شده درباره این تونل‌های مخفی و حفاری‌های پنهان آنها اشاره می‌کنیم. در هر کدام از این اخبار منتشره، میزان اطلاعات و جزئیات موجود در هر خبر ذکر گردیده و اطلاعات بیشتری از آنها در دست نیست.

    نکته ای که در این نوشته مورد توجه قرار گرفته از این قرار است که به دلیل موضوع مورد بحث که حفاری‌های زیر پایه مسجد الاقصی است به این قسم از حفاری‌ها که در حرم مقدس انجام شده‌اند اشاره شده است. حفاری‌های بسیاری در شهر قدس انجام شده و در حال انجام است که به دلیل آنکه در محوطه مسجد الاقصی نبوده‌اند به آنها اشاره نشده است. البته حفاری‌هایی که خارج از حرم مقدس بوده اند اما به این منطقه مرتبط اند نیز در این فهرست آمده است:

    1. اعلام کشف تونلی زیر حرم قدسی که از دیوار ندبه آغاز می شود (28/8/1981)
    2. حفر تونلی از سوی وزارت ادیان رژیم صهیونیستی نزدیک باب الغوانمة (22/7/1988)
    3. فاش شدن حفاری های خطرناکی نزدیک دیوار جنوب غربی مسجد الاقصی که موجب تکان های شدیدی در مسجد الاقصی شد (7/7/1996)
    4. بازگشایی تونلی زیر دیوار غربی مسجد الاقصی از سوی صهیونیست ها (24/9/1996)
    5. ادامه حفر تونل در جنوب غربی مسجدالاقصی به سمت غرب تونلی به قطر 6 و طول 9 متر (28/1/1997)
    6. ایجاد مسیر جدیدی برای حفاری نزدیک دیوار ندبه (1/4/1997)
    7. فاش شدن پروژه ای صهیونیستی برای تخریب قصر های دوره اموی نزدیک مسجدالاقصی و آثار اسلامی این منطقه با هدف توسعه دیوار ندبه و تهویه آن. (31/8/1998)
    8. تونلی جدید با نام « صحن المبکی» نزدیک دیوار ندبه (15/4/2000)
    9. حفاری‌های جدید برای ایجاد تونلی بزرگ زیر مسجد الاقصی (6/1/2001)
    10. حفاری های سری زیر پایه های مسجد الاقصی که خطر تخریب مسجد و خانه های اطراف آن را موجب خواهد شد. (1/7/2001)
    11. فاش شدن حفر دو تونل جدید زیر شبستان مروانی (30/8/2001)
    12. موسسه الاقصی پروژه ای را فاش ساخت که براساس آن شهرداری رژیم صهیونیستی در قدس اقدام به حفر تونلی جدید زیر صحن دیوار براق و زیر باب المغاربه کرده است که از این قسمت به دیوار جنوبی حرف قدسی می رسد. این تونل ادامه تونلی است که سال 1996 زیر دیوار غربی مسجد الاقصی حفر شد تا صحن براق را به مسیر «الآلام» در شهر مقدس متصل کند. (1/1/2004)

    13. حفاری در منطقه حمام العین در شهر قدیمی که نزدیک مسجدالاقصی است. شاهدان عینی از عمق حفاری های سخن گفته اند و ساکنان منطقه خبر از صدای شدید شبانه روزی دستگاه های حفاری دادند. (20/9/2005)
    14. آغاز ساخت پلی جدید از صحن دیوار ندبه و پروژه ای برای تخریب باب المغاربه وآثار اسلامی موجود در آن (14/4/2005)
    15. تونلی جدید زیر صحن دیوار ندبه که از زیر دیوارهای شهر مقدس گذشته دیوار باب المغاربه را می شکافت. (16/6/2005)
    16. محمد برکه عضو فلسطینی کنست اسرائیل در نامه ای به نتانیاهو نسبت به حفر تونلی در شهر قدیمی اعتراض کرد. طبق نامه برکه این تونل در عمق 12 متری به طول 20 متر به سمت مسجد الاقصی به فاصله 80 متری دیوارهای مسجد در حال حفر شدن است که خانه های فلسطینیان را در خطر ریزش قرار داده است. این تونل از زیر ملک آروین موسکوویچ، میلیونر یهودی آمریکایی شروع شده است. (15/9/2005)

    17. در تاریخ 17/8/2006 تونلی در منطقه سلوان بیرون شهر قدیمی قدس کشف شد که سمت دیگر آن به زیر مسجد الاقصی ختم می شد. این تونل به عمق 12 از مسجد عین سلوان و صحن اطراف آن شروع می شود و در چند جهت تقسیم می شود. گفته می شود این تونل بخشی از پروژه «راه هیرودیانی» است که به تونل های سال 2004 و همچنین از این سو به شهرک های یهودی نشین سلوان متصل می شود. گفته می شود این تونل ایجاد شده تا یهودیان بدون عبور از پله های بالای دیوار شهر قدیمی که تحت نظارت دایره اوقاف اسلامی قرار دارد بتوانندبه داخل شهر مقدس راه یابند.
    18. حفاری های منطقه حمام العین که تنها چند متر با دیوار ندبه و دیوار غربی مسجدالاقصی فاصله دارد و به صور افقی و عمودی در حال توسعه است. این حفاری های در عمق 25 متری صورت می گیرد. قطر این تونل در جهت شمال 30 متر و در جهت باب المطهرة (یکی از ورودی های مسجدالاقصی) 40 متر است. (10/1/2007)
    19. تخریب باب المغاربة و دو غرفه مربوط به مسجد الاقصی (10/2/2007)
    20. حفر تونلی در زمین جنوبی مسجد الاقصی در فاصله 50 متری مسجد و به فاصله چند متری دیوار مسجد الاقصی نزدیک ورودی سلوان (11/11/2007)
    21. تونلی به طول 100 متر بین کنیسه یهودی منطقه شارع الواد و باب المغاربه که در فاصله 50 متری مسجد الاقصی قرار دارد. (12/11/2007)

    جدا از تونل هایی که جزئیات آنها نیز اعلام شده‌اند و تونل هایی که فقط اخبار ایجاد آنها فاش شده است صهیونیست ها اقدام به حفر تونل هایی کرده اند که حتی خبر حفر آنها فاش نشده‌اند. از اندازه و میزان توسعه تونل هایی که تنها خبر حفر آنها فاش شده است نیز اطلاعاتی در دست نیست و اخبار تکمیلی که بعضا حجم تونل ها را نشان می دهند حکایت از آن دارند که تعداد و عمق و مساحت تونل ها دهها برابر بیشتر از اخبار منتشر شده است.

    اگر میزان تخریب منازل فلسطینی‌ها و ساخت شهرک ها و بناهای یهودی را به این میزان بیفزاییم، خواهیم دید که سرعت تخریب آثار اسلامی و یهودی سازی قدس آنقدر بالا است که شاید بتوان گفت دیگر برای جلوگیری از تخریب آن زمانی باقی نمانده است در کنار همه اینها باید به اقداماتی توجه کرد که رنگ و بوی تخریب را علنی کرده‌اند و از ساخت معبد سخن می‌گوید و تنها چیزی که هنوز رسما و علنی از زبان مقامات رسمی صهیونیست ها بیان نشده است، سخن رسمی از تخریب مسجد الاقصی است هرچند درمحافل داخلی این سخنان نیز گفته شده است به برخی از این اقدامات تأسف آور و قابل تأمل ذیلا اشاره می‌کنیم:

    در تاریخ 15/4/2005 مجموعه ای از باستان شناسان یهودی به قدس آمدند تا خاک های حاصل از حفاری های سال 1999 بازسازی شبستان مروانی را برای یافتن آثاری از معبد، بررسی کنند. آنها مدعی شدند آثاری از معبد اول به دست آورده اند. مازار بن دوف در این ادعا تردید کرد و گفت هیچ اثری از وجود یهود در قدس حکایت کند، وجود ندارد.
    در تاریخ 28/9/2005 صهیونیست ها یک پایگاه گردشگری با نام « شما در زنجیره تاریخ » در تونل های زیر مسجد افتتاح کردند.
    در تاریخ 19/11/2005 مجموعه ای شهرک نشینان یهودی ماکتی 35 متری، از معبد سلیمان را تهیه و در شهر مقدس نصب کردند که خواستار ساخت این ماکت به ویرانه های مسجد الاقصی شدند.
    در تاریخ 10/1/2007 صهیونیست ها کنیسه ای را زمینی وقفی در منطقه حمام العین ایجاد کردند که 50 متر با مسجد الاقصی فاصله دارد. این زمین وقف کتابخانه مشهور الخالدیه است اما به دست صهیونیست ها به کنیسه تبدیل شده است.
    دیده های برخی شاهدان عینی حکایت از آن دارد که تونل های زیر مسجد به اندازه عبور کامیون عریض شده اند و سالن های بزرگی در آنجه به وجود آمده اند که گنجایش پذیرش هزاران نفر را دارند.
    در تاریخ 13/12/2007 سازمانی با نام « کانون معبد» (معهد الهیکل) شمعدان یهودی از طلا به نام شمعدان معبد را در مقابل ورودی باب المغاربه نصب کرد.
    از سال 2008 تا کنون اخبار کمی از حفاری های جدید منتشر شده است و این نشان می دهد صهیونیست ها به شدت از نشر این مسئله و فاش شدن حفاری ها جلوگیری می کنند.

    پایان

    اگر هم اکنون هم ملت‌ها دست به کار شوند و برای نجات مسجد الاقصی قصد اقدام داشته باشند شاید دیر باشد. حجم بالای حفاری‌ها و طرح‌هایی که در حال اجرا هستند به قدری وسیع است که شاید دیگر نتوان اقدامی انجام داد؛ اما توجه به این نکته ضروری است که تنها اقدامی که همواره توانسته صهیونیست‌ها را متوقف کند افکار عمومی و حرکت ملت‌ها بوده است. از سوی دیگر تنها مقاومت توانسته در میدان آنها را عقب براند شاید در تلفیقی مناسب بتوان گفت بهترین راه برای نجات اقصی حرکت ملت‌ها در کشورهایشان و ورود مقاومت در میدان برای عقب راندن صهیونیست ها باشد.

    انتهای پیام/

    افشای اسرار حفاری های انجام شده در زیر مسجد الاقصی

    افشای اسرار حفاری های انجام شده در زیر مسجد الاقصی

    شبکه ماهواره ای القدس، تصاویری جدید و منحصر به فرد و اطلاعات مهمی را درباره شبکه تونل های زیر زمینی رژیم صهیونیستی در اطراف مسجد الاقصی پخش کرد.

    به گزارش پارس تودی، شبکه القدس در گزارشی با عنوان «راز زیر مسجد الاقصی» تونل های زیر زمینی با درهای بسته، نفوذ آب به زیر مسجد و شکاف های بزرگ در ستون های این مکان مقدس را به تصویر کشیده است.

    نگرانی شخصیت های فلسطینی

    «شیخ رائد صلاح» رییس جنبش اسلامی فلسطین در اراضی اشغالی 1948 در مصاحبه با خبرنگار شبکه القدس، اظهار داشت، این تصاویر به ملت های عرب و مسلمان درباره خطراتی هشدار می دهد که مسجد الاقصی را تهدید می کند.

    رائد صلاح افزود، اقدامات رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی به گونه ای است که گویا هیچ مسجدی در این مکان وجود ندارد و این درحالی است که تعرضات این رژیم علیه این مکان مقدس، افزایش یافته است.

    رییس جنبش اسلامی فلسطین بر ضرورت اقدامات فوری شورای قانونگذاری فلسطین و همه گروهها، نیروهای مقاومت و سازمان ها برای نجات مسجد الاقصی، تاکید کرد.

    «جمال عمرو» کارشناس امور بیت المقدس نیز اظهار داشت، رژیم صهیونیستی با حفر تونل در تلاش است تا روایت تلمودی درخصوص اسطوره خرافی معبد سلیمان را به جهانیان ارائه داده و طرح اسرائیلی احداث معبد سلیمان به جای مسجد الاقصی را تقویت کند.

    واکنش گروه های مقاومت فلسطین

    ازسوی دیگر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اشاره به خطرات حفاری های زیر مسجد الاقصی، رژیم صهیونیستی را مسوول پیامدهای این اقدام دانست و راه مقاومت را تنها تضمین برای آزادی این مسجد از سلطه اشغالگران،  دانست.

    جنبش فتح نیز با اشاره به این که حفاری های زیر مسجد الاقصی از سال 1967 آغاز شده است، این پدیده را خطری حقیقی برای مسجد الاقصی دانست.

    اهداف رژیم اسرائیل از حفاری های مسجد الاقصی

    رژیم صهیونیستی با هدف از بین بردن نخستین قبله مسلمانان، ادعای دروغین ساخت مسجد الاقصی را بر روی ویرانه های معبد سلیمان، مطرح کرد.

    با وجود این که بسیاری از یهودیان این ادعای مجعول را رد کرده و هیچ سند تاریخی نیز در تایید آن یافت نشده است، اما صهیونیست ها با استناد به این دروغ بزرگ، از ابتدای اشغال بیت المقدس، درصدد بنای معبد هیکل بوده اند تا زمینه را برای یهودی سازی این شهر فراهم کنند و مسجد الاقصی را که مهم ترین مانع در مقابل یهودی سازی این قدس است، از بین ببرند.

    از این رو تخریب مسجد الاقصی مهم ترین هدف رژیم صهیونیستی پس از اشغال قدس بوده است و رژیم غاصب صهیونیستی برای تحقق این هدف، حفر تونل های زیر زمینی را در زیر این مسجد و مناطق نزدیک آن، افزایش داده است. 125/112

    بیشتر بخوانید:

    خطیب مسجد الاقصی: ساکنان بیت المقدس بهای ایستادگی خود را می پردازند

    مفتی بیت المقدس: «الاقصی» مسجدی اسلامی است و به یهود تعلق ندارد

    اسرائیل و تشدید اقدامات تحریک آمیز در مسجد الاقصی / تحلیل

    هیکل سلیمان

    هیکل سلیمان

    هیکلِ سلیمان یا معبدِ سلیمان یا هیکلِ مقدس (به عبری: בית המקדש הראשון تلفظ: بیت هامیقداش هاریشون به معنیِ خانهٔ مقدسِ اول یا بیت‌المقدس الاول) بر اساس کتاب مقدس و قرآن اولین معبدِ باستانیِ یهود بوده که در مجموعه پرستش‌گاه اورشلیم قرار داشته‌ است تا زمانی که در سال ۵۸۷ پیش از میلاد بدستِ بخت نصر بابلی تخریب می‌شود. این معبد دارای تابوت عهد بود.

    بر اساس کتاب مقدس سلیمان این معبد را در زمانی که قوم یهود متحد بود و تحت پادشاهی او قرار داشت بنا کرد.[۱] از این رو ساخت آن در حدود قرن ۱۰ قبل از میلاد تصور می‌شود. به دلیل حساسیت‌های زیاد مذهبی در مورد این معبد کاوش‌های باستانی زیادی در محوطه مسجد الاقصا انجام شده‌ است.

    بر اساس توصیفی که در قسمت سفر ملوک اول و برخی بخش های سفر حزقیال آمده است با یک معبد سوری که تقلیدی هست روبه رو می شویم. این روش ساختن معبد در شامات بین اواسط هزاره اول و دوم قبل از میلاد بسیار رواج داشته است. [۲] حفاری های انجام شده تا اکنون بیش از  20 معبد از همان مدل نقشه در مکان های مختلف شناسایی شده است. مکان هایی که معابد پیدا شده است شامل موارد زیر هست: تل الطعینات و ألالاخ که در حوض العاصی الشمالی قرار دارد و عین دارا در شمال غربی شهر حلب و کرکمیش در فرات بالایی و مجدو و حاصور و شکیم و بیت شال در فلسطین. [۳]بیشترین شباهت با معبد سلیمان دو معبد هست که یکی در تل الطعینات و دیگری در عین دارا قرار دارد.

    معاویه ابراهیم که یکی  از باستان شناسان  فلسطینی می با شد در مورد معبد سلیمان بیان کرده است که بر اساس حفاری های انجام شده چیزی در مورد معبد پیدا نشده است.[۴] همچنین آقای هیرتسوغ که از باستان شناسان اسراییل هست که استاد دانشگاه تل آویو می باشند در مقاله در روزنامه هارتس در 28/11/1999 بیان کرده است که همه حفاری ها در سرزمین اسراییل ناامید کننده است و هیچ چیزی بر اساس آنچه که در تورات آمده پیدا نشده است. در تورات در مورد پادشاهی و حکومت سلیمان و داوود بسیار توصیف شده است که حکومت بزرگ و وسیعی بوده است اما با توجه به حفاری های انجام شده در بهترین حالت یک حکومت قبیله ای کوچک بوده است.[۵]

    آقای اسرائیل فنکلشتاین که مسئول بخش باستان شناسی در دانشگاه تل آویو می باشد بیان کرده است که براساس حفاری ها انجام شده آثار باقی مانده بسیار ناچیز است و تقریبا هیچ نتیجه ای نگرفتند و حتی براساس حفاری ها معبدسلیمان اصلا وجود نداشته است. [۶]بر اساس آنچه ذکر شده به صراحت گفته می شود که آتار از معبد سلیمان بر اساس آنچه در تورات ذکر شده است هیچ چیز پیدا نشده است.[۷]

    تاریخچه به روایت عهد عتیق[ویرایش]

    خداوند به قوم اسراییل دستور داد که در زمان سرگردانی در بیابانی چادری به نام میشکان تهیه کنند که این چادر محل ارتباط و حضور خدای اسراییل با آنان بود. در این چادر تابوت عهد قرار داشت و قوم اسراییل در هنگام حرکت این چادر را با خود از محلی به محل دیگر حمل می‌کردند. داود پسر یسی می‌خواست هیکلی برای خداوند بسازد و زمین آن را برای ساختش خریداری کرد اما خداوند وعده داد پسرش سلیمان آن هیکل را به اتمام خواهد رساند.[۸] بر طبق عهد عتیق به این دلیل که داود خون بسیار بر زمین ریخته بود.[۹] داود در پی آن شد که اموال بسیاری برای انجام این کار جمع کند، از آن جمله صدهزار وزنه طلا و یک میلیون وزنه نقره و مس و آهن را بدون وزن فراهم کرد و مقدار بسیاری چوب سرو آزاد فراهم کرد و هرکس را در هر شغل که استاد بود به کار داشته و بر حسب فرمایش خدای تعالی هیکل را طراحی کرده محلش را معین نمود. (یکم پادشاهان، ۵:۳) اما سلیمان در سال چهار سلطنت خود بنای هیکل را شروع نمود و ۱۸۳۶۰۰ نفر در آن جا مشغول بود. از این‌ها ۳۰۰۰۰ از یهود بودند که به نوبت کار می‌کردند، یعنی ده هزار نفر در هر ماه و ۱۵۳۶۰۰ از کنعانیان بودند؛ و پس از هفت سال[۱۰] به نتیجه رسید بهترین بنای دنیا و فخر اورشلیم شد.[نیازمند منبع] به تاریخ ۱۵ تیشری ۲۹۳۵ عبری و (۷ اکتبر سال ۸۲۶ پیش از میلاد) مقارن با یازدهمین سال سلطنت سلیمان افتتاح شد؛ و ۴۱۰ سال (۹ آو سال ۳۳۳۸عبری برابر ۴۲۲ پیش از میلاد) آباد بود.[۱۱] معبد دارای اتاقی اندرونی به نام قدس الاقداس بود که تابوت عهد و ده فرمان در آن قرار داشت. سی سال بعد از تکمیل بنا شیشق پادشاه مصری بر رحبعام (rahob'am) پسر سلیمان حمله برد و گنجینه‌های هیکل را غارت کرد.[نیازمند منبع]

    در سال ۴۲۲ پیش از میلاد زمان حکمرانی صدقیا، نبوزردان امیر جلادنبوکدنصر (بخت‌النصر) به اورشلیم حمله کرده و بنای هیکل را به تمامی ویران ساخت.[نیازمند منبع]

    موقعیت مکانی[ویرایش]

    شهر قدیم اورشلیم بعد از خرابی معبد دوم در تاریخ ۶۸ میلای در طی تاریخ و در مسیر ساخت سازها و ویرانی‌های متعدد به عمق ۴۰ تا ۷۰ پا در زیر انبوهی خاک و سنگ مدفون شده و امروز فقط قسمت کوچکی از آن شهر قدیمی بر جای مانده‌است. معبد یا هیکل سلیمان که بروری صخرهٔ مقدس بنا شد در بلندترین نقطهٔ شهر قرار دارد، اما امروزه سطح معبد و قدس القداس با سطح شهر یکسان شده‌است.[۱۲]

    هیکل سلیمان بر روی تپهٔ موریا قرار داشته‌است. این تپه همان است که هم‌اکنون مسجدالاقصی و قبه الصخره بر روی آن قرار دارند. دربارهٔ موقعیت مکانی دقیق هیکل بر روی تپه، نظرها متفاوت است. هم‌اکنون سه احتمال برای آن وجود دارد که به ترتیب در صحن شمالی، در محل کنونی قبه الصخره و در صحن جنوبی (بین مساجد الاقصی و صخره) هستند.[۱۳]

    اما برپایهٔ آخرین پژوهش‌ها، احتمال سوم از دو احتمال دیگر قوی‌تر دانسته شده‌است.[۱۴] بر این مبنا، امکان تجدید بنای هیکل سلیمان، در محوطهٔ باز جنب مسجد، و بدون آسیب زدن به هیچ‌یک از مساجد الاقصی و قبه الصخره وجود خواهد داشت.

    موقعیت معماری ساختمان معبدی اول (افتتاح از ۸۲۶ تا ۴۲۲ پیش از میلاد)[ویرایش]

    موسوم به دریای شلومو (سلیمان) (ים של שלמה) حوضچهٔ آبی که کاهنان قبل از شروع مراسم عبادی دست و پای خود را در آن می‌شستند. - این حوضچه دارای ۱۲ شیر جهت وضوی دوازده نفر به‌طور همزمان بود.

    راهروی ورودی محل قدس (قُدش): مکانی قبل از ورود به قدس القداس که در آنجا منورا شمعدان طلائی میز با ترتیب نان‌ها و قربانگاه طلایی جهت بخور روزانه (روزی دو بار) قرار داشت.

    مقدس‌ترین محل بیت مقدس که در آنجا صندوق عهد قرار داشت و تنها کاهن اعظم آنهم فقط یک روز در سال (عید یوم کیپور) اجازه ورود به آنجا را داشت.

    مراسم عبادی یهودیان در معبد[ویرایش]

    در زمان آبادی معبد بِیت همیقداش، کاهنان مسؤل مراسم ترتیب دادن مراسم عبادی بودند که البته بر اساس مناسبتهای مختلف سال ویژگی‌ها و دسته‌بندی‌هایی داشت.

    بر اساس تورات معبد دارای کاهنین خاصی بود که این کاهنین همگی از نسل هارون برادر موسی بودند. افراد قبیله لاوی (لاویان) نیز در انجام مراسم به کوهن‌ها کمک می‌کردند. بر اساس تورات اولین کاهن اعظم (کوهن گادول) هارون برادر موسی بود و بعد از او پسرانش وظیفه او را بر عهده می‌گرفتند. تمامی کاهنین اعظم باید دارای نسل مشخص از هارون بودند.

    کاهن اعظم یهودیان در تمام روز کیپور در محل بِت همیقداش حضور داشت و مراسم خاص آن روز را اجرا می‌نمود. به‌طور کاملاً خلاصه، در این مراسم، کهن گادول (کاهن اعظم) در مجموع ۱۵ مرتبه قربانی‌های مختلف (شامل گوسفند، گاو، بز) را تقدیم می‌نمود، سه بار مجموعه عطریات ویژه را بخور می‌کرد، ۵ بار لباس‌های مخصوص خود را تعویض می‌نمود، ۳ مرتبه ویدوی (طلب بخشایش) را می‌خواند (۱- در حق خود و خانواده اش، ۲- در حق سایر کاهنان و ۳- در حق تمام جامعه). او ده مرتبه نام اعظم الهی را (که بر زبان جاری ساختن آن برای سایرین اکیداً ممنوع است) بر زبان می‌آورد، و جماعت هر بار با شنیدن آن نام، سجده کرده و روی خود را بر زمین می‌نهادند و جمله «בָּרוּךְ, שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ, לְעוֹלָם וָעֶד» را با صدای بلند بیان می‌کردند؛ کهن گادول همچنین چهار مرتبه وارد مکان قدس الاقداس (קדש הקדשים) می‌شد، سه مرتبه خون آن قربانی‌ها را بر مذبح و دیگر اجزای آن می‌پاشید. او دو بار دعا می‌خواند، دعای اول را به صورت کوتاه و در مکان קדש הקדשים، و دعای دوم را به‌طور طولانی‌تر و قبل از آخرین ورود به قدس الاقداس קדש הקדשים ادا می‌نمود. جماعت در تمام مدت یوم کیپور می‌ایستادند و مراسم را برگزار می‌کردند.[۱۵]

    باورها[ویرایش]

    امروزه یهودیان سراسر جهان، دیوار غربی (دیوار ندبه) را به عنوان قبله می‌شناسند و بر همین اساس، جهت (سوی) نماز گذاردن و همچنین راستای محراب (هخال) کنیساها و راستای مقبره‌های یهودیان جهان تنظیم شده‌است.

    براساس باور یهود سنگ بنا و پایه دیوار غربی (دیوار ندبه) هیکل سلیمان را پدر ایشان، حضرت داوود گذاشته است و از آنجایی که صف کنیه آن حضرت جاودانگی و پایستگی است، استناٌ این دیوار همچنان از آسیب بلایای زمانه سالم و پایدار باقی‌مانده. چنانچه در این رابطه در «رساله برگ» آمده:(داوود برای ساخت بیت همیقداش پایه‌های آن را حفاری کرد)[۱۶]

    یهودیان باور دارند که بیت همیقداش آینده (معبد سوم) که انتظار آبادی آن را دارند ساخته شده و کامل آن آشکار شده و از آسمان می‌آید.[۱۷] میقداش (مکان مقدس) را خدایا، دستان تو آراسته می‌سازند[۱۸]

    ساخت معبد توسط سلیمان در قرآن نیز بیان شده‌است؛ ولیکن در قرآن ساخت معبد نه توسط فقط انسان‌ها و بلکه توسط جن‌هایی که سلیمان بر آن‌ها حاکم شده بود انجام می‌شود. این جن‌ها به دستور خداوند تحت سلطه سلیمان قرار گرفته بودند و برای او کار می‌کردند. هنگامی که مرگ سلیمان فرا رسید او ایستاده بود و کار جن‌هایی را تماشا می‌کرد. خداوند وقتی جان او را گرفت او همچنان بر عصای خود تکیه کرده بود و جن‌ها تصور می‌کردند که او همچنان نظاره گر کارهای آنان است. از این رو به کار خود ادامه دادند تا زمانی که یک موریانه عصای او را خورد و او به زمین افتاد و جن‌ها فهمیدند که او از دنیا رفته بوده‌است.

    فراماسونری یک پیمان برادری بوده و مواردی را از معبد سلیمان الهام گرفته‌است. در سردر تمامی لژهای فراماسونری دو ستون بواز"ستون سمت چپ" و جشین "ستون سمت راست" قرار دارند که از معبد سلیمان الهام گرفته شده‌اند. آیین رده‌های پایین فراماسونری از داستان ساخت معبد سلیمان توسط فردی به نام هیرام ابیف صحبت می‌کند و فردی که مایل است وارد آیین فراماسونری شود باید تجربه هیرام ابیف را تکرار کند.

    کابالا که دانشی عرفانی نشات گرفته از یهودیت است اعتقاد دارد که معبد سلیمان دارای معادل متافیزیکی است. معبد دارای سه بخش بیرونی، درونی و اندرونی بود که در کابالا این سه رده معادل سه دنیای پایین در نظر گرفته می‌شوند ببینید: چهار دنیا). دو ستون بواز و جشین معادل قطب‌های فعال و غیرفعال دنیای آتزیلوت هستند. منورای اصلی که در معبد استفاده می‌شد دارای هفت شاخه بود که این هفت شاخه نمایانگر دنیای سفیروتها (ببینید: درخت زندگی) و هفت سفیروت پایینتر هستند. پرده بین قدس الاقداس و قسمت درونی معبد نمایانگر ارتباط هفت سفیروت پایین و سه سفیروت بالا است که در آن شکینا یا حضور مقدس قرار دارد.[۱۹]

    عده‌ای منکر وجود چنین پرستشگاهی هستند و از جمله دلایلشان یکی آن است که هرودوت یونانی، پدر تاریخ نویسی، ۱۵۰ سال پس از ویرانی هیکل سلیمان از شهر صور و هیکل اشتارته (عشتورت) دیدن می‌کند، اما کوچک‌ترین اشاره‌ای به هیکل سلیمان نمی‌کند.

    در وسط هیکل سلیمان فضایی مطهر وجود داشت که به آن قدس الاقداس می‌گفتند و تابوت عهد خداوند در آن جا قرار داشته‌است. تصور بر آن بوده که مکان حضور دائمی خدایی است که معبد متعلق به اوست یا نیروی الهی او همواره در آنجا موج می‌زند. حتی کاهن اعظم فقط سالی یک مرتبه در یوم کیپور اجازهٔ ورود به آن فضا را داشته‌است.

    حیاط دیوار ندبه (دیوار غربی) در واقع بخش بیرونی هیکل سلیمان می‌باشد؛ و از آنجایی که قدش قداشیم (قدس اقداس) محل بسیار مقدسی است. یهودیان اجازه ورود به آنسوی دیوار ندبه را ندارند. در تورات، سفر لاویان و اعداد فصل ۱۹ قوانین بسیاری برای 'طهارت ویژه' افرادی که می‌خواهند به بیت همیقداش وارد شوند وجود دارد؛ و از این جهت که امروزه شرایط 'طهارت ویژه' کامل شرعی مقدور نمی‌باشد یهودیان متعهد به امور مذهبی از ورود و بازدید بقایای محوطه داخلی بیت همیقداش (بیت المقدس) از جمله قدس القداس یا هر چه که در پشت دیوار ندبه (دیوار غربی) وجود دارد اجتناب می‌کنند. بر همین اساس بسیاری از علمای یهودی از جمله رهبر مذهبی یهودیان اسراییل (Rabanut) از سال ۱۹۶۷ قانونی وضع کردند که یهودیان اجازه ورود و حرکت در کوهی که قبلاً مکان معبد (هیکل) بوده را ندارند. چرا که احتمال دارد در مکان قدش قداشیم (قدس اقداس) قدم بگذارند.[۲۰]

    البته مسلمانان و فلسطینیان به‌طور معمول اجازه ورود و به‌ جا آوردن نماز در مسجدالاقصی را دارند.[۲۰]

    در کتاب دوم باروخ (متعلق به قانون سریانی) چنین آمده است که این بخت النصر نبود که اورشلیم را تخریب کرد و هیکل را ویران کرد بلکه خدا فرشتگان خود را فرستاد و دیوارهای شهر را فرو ریخته و گنجینه‌های آن را در جایی پنهان کردند.[۲۱]

    در برخی احادیث شیعه آمده است که مسجدالاقصی واقعی که در قرآن از آن نام برده شده‌است نه در روی زمین بلکه در آسمان است.[۲۲] و مسیحیان معتقدند در آخرالزمان و در زمان بازگشت مسیح، اورشلیم جدید از آسمان به زمین می‌آید.[۲۳]

    در سینما و هنر[ویرایش]

    جستارهای وابسته[ویرایش]

    پانویس[ویرایش]

    جستارهای وابسته[ویرایش]

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    SH 1 ماه قبل
    1

    مسجد الاقصی و مسجد دیگری که در کنار اون هست محل معراج پیامبر بوده و در واقع پل و دروازه ورود به دنیاهای دیگر شناخته میشه ... این از خدا بیخبران دیقا با هدف و برنامه کامل در حال پیشروی هستند

    SH 1 ماه قبل
    0

    تمام این حفاری ها با هدف ساخت و احیای معبد یا هیکل سلیمان داره انجام میشه تا حکومت شیطانی خودشون ب صورت رسمی اعلام کنند...شیطان پرستان یهودیان فراماسونری همه یکی هستند فقط لباس ظاهرشون گاهی عوض میکنند در باطن همه یکی و جاهل هستند

    مهدی 1 سال قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید