در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    روش های نگهداری مواد غذایی سوم ابتدایی

    1 بازدید

    روش های نگهداری مواد غذایی سوم ابتدایی را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    درس 14 علوم سوم ابتدایی از گذشته تا آینده

    درس 14 علوم سوم ابتدایی از گذشته تا آینده

    درس 14 علوم سوم ابتدایی از گذشته تا آینده در یک نگاه

    در این درس تلاش شده دانش آموزان با یکی دیگر از تأثیرات فناوری و زندگی بشر یعنی روش های نگهداری مواد غذایی آشنا شده، مسیر تغییر و تکامل آن را در طول تاریخ بشناسد و با برقراری ارتباط بین امکانات گذشته و حال، آینده را پیش بینی کنند و برای حل مسائل آن، راه حل پیشنهاد نمایند .

    دانش آموزان در فرایند این درس می توانند آنچه را که در مورد فناوری روش های نگهداری مواد غذایی فرا گرفته اند

    به سایر فناوری های مورد استفاده در زندگی تعمیم دهند.

    هدف های پیامد محور درس 14 علوم سوم ابتدایی از گذشته تا آینده

    در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

    1 اطلاعاتی در مورد یک فناوری ساده (چگونگی روش های نگهداری مواد غذایی) در زندگی روزمرهٔ خود جمع آوری، ثبت و گزارش کنند.

    2 اطلاعاتی را در مورد تغییرات یک نمونه از روش های نگهداری مواد غذایی جمع آوری کرده و تغییرات آن را در یک بازده زمانی گزارش دهند.

    3 اطلاعاتی را در مورد عوامل تأثیرگذار بر فناوری یک نمونه روش های نگهداری مواد غذایی در یک بازده زمانی جمع آوری، ثبت و گزارش نمایند.

    دانستنی ها درس 14 علوم سوم ابتدایی از گذشته تا آینده

    ساده ترین تعریف فناوری «  به کارگیری دانش برای حل مشکل»کافی است

    دانش آموزفقط این مفهوم را در فرایند آموزش این درس درک کند

    یش از آنکه سیستم های خنک کننده مکانیکی اختراع شوند مردم غذاهایشان را با برف و یخ خنک نگه می داشتند.

    سرداب ها نخستین سوراخ هایی بودند که در زمین حفر می شدند؛

    آنها را با چوب یا کاه و پوشال مرتب و آخر سر برف و یخ در آن پر می کردند.

    برای نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی می باید آنها را در درجه حرارت مناسبی سرد نگه داشت.

    اما در گذشته های دور در روزهای گرم سال نگهداری گوشت، پنیر، شیر و … به آسانی ممکن نبود .

    بنابراین به گوشت ها نمک فراوانی می زدند و آن را در سایه و روی سبدی که در معرض جریان هوا قرار داشت،

    قرار می دادند تا گوشت بدون فاسد شدن خشک شود.

    ولی نگهداری مقدار زیادی گوشت، لبنیات و … ممکن نبود،

    نیاز به نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی بشر را به فکر ساختن وسیله ای که بتواند دمای مواد غذایی لازم را از آنها بگیرد

    و در سرمای مناسبی برای مدتی معین نگهداری کند. بنابراین اولین یخچال ساخته شد.

    روش نگهداری مواد غذایی چیست؟

    از آنجایی که نمی توان تمام مواد غذایی را تازه مصرف کرد

    باید از آنها طوری نگهداری شود تا قابل مصرف و کمتر خواص خود را از دست دهند.

    با به کار بردن روش هایی مانند انجماد و خشک کردن و دیگر روش ها می توان مواد غذایی را سالم نگه داشت.

    در روش نگهداری انجماد آسیب موادغذایی در مقایسه با سایر روش های نگهداری کمتر است.

    فعالیت های یادگیری درس 14 علوم سوم ابتدایی از گذشته تا آینده

    قبل از ذکر نکات آموزشی برای کمک به درک مفاهیم گذشته و آینده معادل قدیم را برای گذشته استفاده کنید

    با سؤال از دانش آموزان می توانید متوجه شوید قدیم یا گذشته از نظر آنان تا چه میزان به عقب برمی گردد.

    قبل از پرداختن به درس، پرسش های زیر را که هدف آنها صرفاً تمرکز دانش آموزان روی بحث با استفاده از دانستنی های قبلی است طرح شود

    زمان های قدیم که هنوز یخچال درست نشده بود تا به کمک آن بتوانند مواد غذایی خود را خنک نگه دارند.

    انسان ها از چه وسایلی برای خنک کردن مواد غذایی خود استفاده می کردند؟

    دانش آموزان را ترغیب کنید تا با پرسش و گفتگو و انجام مصاحبه با بزرگ ترها از موضوع نیاز انسان به یخچال در گذشته و حال آگاهی یابند و گزارش تهیه کنند.

    یک جلسه برای گفت وگو در کلاس اختصاص دهید و درباره علت تغییر یخچال ها با گذشتزمان با بچه ها گفت وگو کنید و از آنها بخواهید آینده این تغییرات را پیش بینی کنند.

    فعالیت اجرایی درس 14 علوم سوم ابتدایی از گذشته تا آینده

    با بردن دانش آموزان به یک کارخانهٔ تهیه مربا به روش صنعتی در فرصتی مناسب از مسئول کارخانه بخواهید درباره شغل خود از نظر چگونگی فعالیت، ساعت کار اقتصادی و زحماتی که برای آماده سازی می کشند برای آنها صحبت کنند.

    برای تأمین تندرستی انسان، بهداشت و چگونگی نگهداری مواد غذایی و بسته بندی آن به دانش آموزان آموزش دهید.

    ایجاد روحیه کار گروهی در دانش آموزان از طریق درگیر کردن آنها در یکی از موارد پیشنهادی در رابطه با نگهداری مواد غذایی در فعالیت گروهی و ارائه به کلاس به طور مثال:

    یکی از گروه ها در رابطه یکی از موارد پیشنهادی در رابطه با نگهداری مواد غذایی به روش آویزان کردن اغذیه به دیوار یا سقف اطلاعاتی کسب کرده و به کلاس ارائه دهند.

    سازماندهی کلاس به صورتی که دانش آموزان بتوانند دربارهٔ توضیحات خود بحث کنند.

    به این ترتیب آنان در می یابند که چیزهایی هم وجود دارد که خودشان به آنها فکر نکرده اند.

    نتیجه گیری از بحث و انتخاب بهترین راه حل را که احتمالاً تلفیق راه های ارائه شده است،

    فراموش نکنید. کمک به شاگردان برای طراحی کردن،

    از طریق پرسش هایی دربارهٔ اینکه در حین انجام دادن تحقیق باید چه چیز را ثابت نگه داشت، چه چیز را تغییر داد.

    در مورد کار هایی که هر گروه انجام داده است  به بحث و تبادل نظر بپردازید

    تا هر گروه به نقاط ضعف و قوت کار خود پی ببرد و از روش دیگر گروه ها الگو بگیرد.

    روش های پیشنهادی خارج از کتاب:

    نگهداری مواد غذایی به روش قرار دادن در یخ
    نگهداری مواد غذایی به روش آویزان کردن اغذیه به دیوار یا سقف
    نگهداری مواد غذایی به طریق قرار دادن آنها در زیرزمین های خنک و دور از نور
    نگهداری مواد غذایی به روش خشک کردن
    نگهداری مواد غذایی با استفاده از سرما
    روش های نگهداری مواد غذایی به روش ترشی گذاشتن و نمک زدن و دود دادن
    نگهداری مواد غذایی به طریق مربا گذاشتن
    روش نگهداری مواد غذایی به روش قورمه کردن

    نگهداری مواد غذایی به روش چال کردن در خاک
    نگهداری مواد غذایی به روش قرار دادن اغذیه در داخل کاه یا کاه و شن با هم

    فعالیت ساده درس 14 علوم سوم ابتدایی از گذشته تا آینده :

    بچه ها با انجام یک فعالیت ساده با یک گلدان سفالی، یخچال بسازند.

    آنچه نیاز دارید: پارچ آب، یک گلدان سفالی، یک ظرف بزرگ شیشه ای، قوطی نوشیدنی.

    طرز کار:
    1 قوطی نوشیدنی را داخل ظرف بگذارید.
    2 گلدان را وارونه روی قوطی بگذارید، روی گلدان آب بریزید تا به طور کامل خیس شود.
    3 گلدان و ظرف را در یک جای آفتابی قرار دهید (گلدان خشک می شود و نوشیدنیسرد می شود).
    4 پس از یک ساعت گلدان را بردارید، نوشیدنی به اندازه کافی خنک شده است.

    پاسخ به پرسش های درس 14 علوم سوم ابتدایی از گذشته تا آینده :

    1 به نظر شما با گذشت زمان یخچال ها چه تغییراتی کرده اند؟

    هدف از پرسش جلب توجه دانش آموزان به تکامل، فناوری در طول تاریخ بشر است

    که با استفاده از دانش و تجربیات خود در طول تاریخ و با گذشت زمان اشکالات یخچال ها را برطرف نموده و محاسن آنها را افزایش داده است.

    2 پیش بینی کنید چه تغییراتی در یخچال ها به وجود خواهد آمد؟

    هدف از پرسش اجازه دهید دانش آموزان هر پاسخی که مایلند بدهند،

    شما توجه آنان را به رفع مشکلات یخچال های فعلی جلب کنید.

    3 با گذشت زمان، یخچال ها چه تغییراتی کرده اند؟

    اگر بچه ها عکسی از یخچال های قدیمی از گذشته دارند،

    از آنها بخواهید به مدرسه بیاورند و آنها را با نمونه های امروزی مقایسه کنند.

    نگهداری مواد غذایی به طریق سنتی در شکل خود از قدیمی ترین روش نگهداری مواد غذایی است که در اکثر نقاط جهان رایج بوده است

    و هم اکنون نیز در بسیاری از نقاط جهان ازجمله روستا های ایران رایج است.

    با بکار بردن این روش ها، اهالی روستا ها و یا شهر ها می توانند از میوه جات و سبزیجات دلخواه خود در تمام فصول استفاده نمایند.

    بدین ترتیب که انواع غذاها را با روش های گوناگون خشک کردن، یخ زدن،

    به سقف آویختن و در چاه وارد کردن و یا در زمین چال کردن و غیره برای مدت طولانی نگهداری می کنند.

    5 با گذشت زمان روش های خشک کردن مواد غذایی چه تغییراتی کرده اند؟

    خشک کردن مواد غذایی به منظور نگهداری طولانی روشی است

    که هم به صورت سنتی و هم به صورت صنعتی انجام می گیرد.

    این روش بیشتر برای نگهداری سبزی، میوه، شیر و بعضی از فرآورده های شیری و به صورت سنتی برای نگهداری گوشت در مناطق گرم و کویری که دسترسی به یخچال ندارند استفاده می گردد

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    دانستنی معلم علوم سوم ابتدایی 92 درس 14 از گدشته تا آینده

    دانستنی هایی برای معلم

    درس14 ازگذشته تا آینده (روشهای نگهداری مواد غذایی)

       ساده ترین تعریف فناوری((بکارگیری دانش برای حل مشکل)) است. در فناوری باید به دونکته اشاره نمود: 1-کاربرد دانش برای حل مشکل وبرطرف نمودن احتیاجات و تولیدیک فناوری.2-تغییر فناوری و بهبود و تکامل آن در طول تاریخ.

       هدف از نگهداری مواد غذایی جلوگیری از فساد میکروبی یا تغییرات شیمیایی و بطور کلی افزایش مدت زمانی است که می توان یک ماده غذایی را در شرایط انبار محافظت و نگهداری کرد. (( در واقع هـــر عملی که زمان نگهداری غذا را طولانی تر کند یک روش نگهداری نامیده می شود.))

       روشهای نگهداری مواد غذایی

    -خشک کردن            - بسته بندی کردن             -خنک کردن          - نمک اندود کردن              - دود اندود کردن

    -حرارت دادن (پاستوریزه ، استرلیزه)               - پختن و طبخ دادن              - تهیه ی مارمالاد میوه          - تهیه ی مربا        

    -کنسرو ساختن        -تهیه ی ترشی      - و...

    روش تهیه مارمالاد میوه:شستن میوه، جداکردن پوست و هسته، له کردن، اضافه کردن مقداری شکر و آب ، پختن آن ، اضافه کردن مقدار کمی آبلیمو، جوشیدن محصول وبسته بندی مناسب.

    پاستوریزه کردن:پاستوریزاسیون عبارت است از حرارت دادن یک ماده غذایی در درجه حرارت معین ( زیر 100 درجه) در مدت زمان مشخص(مدت کوتاه) وسپس سرد کردن سریع آن. هدف از پاستوریزاسیون: 1-از بین بردن میکروبهای بیماریزا مانند سل. 2-کاهش آنزیمهای بین سلولی.

       استریل کردن: در این عمل کلیه ی آنزیمها و موجودات زنده ی ماده غذایی و هوای بین آنها ازبین میروند. برای این منظور حرارت بالایی به میزان 121درجه سانتی گراد در مدت زمان بیشتری نسبت به پاستوریزه کرده( مدت پانزده دقیقه ) به ماده غذایی و ظروف نگهدارنده آن داده می شود.

       نگهداری غذا درهمه روشها برسه اصل اساسی منطبق است:

        1-از بین بردن میکروبها یا جلوگیری از فعالیت آنها

        2-از بین بردن عوامل مؤثر در فساد مانند اکسیژن وعوامل خدشه زننده

        3-بسته بندی مناسب

       مرور چند اصطلاح در صنایع غذایی

       فساد:

       فساد عبارت است از ایجاد هرنوع تغییر در وضعیت طبیعی مواد غذایی اعم از اینکه قابل مصرف باشد یا خیر.گاهی ممکن است ماده ای به دلیل رسیده شدن بیش از حد و لهیدگی از حالت طبیعی خارج شود و امکان بسته بندی،حمل ونقل ، نگهداری و توزیع آن وجود نداشته باشد. در چنین حالتی ماده غذایی از حالت قابل استفاده بودن خارج می شود. همچنین مواد غذایی حشره زده در اصل فاسدند در حالیکه پس از حشره زدگی نیز قابل مصرف اند.

        آلودگی:

       آلودگی عبارت است از وجود هر عامل یا ماده ای در مواد غذایی که وجود آن مطلوب نیست.گفتنی است وجود این عوامل یا مواد دلیل بر فساد نیست،چون ممکن است این عـوامل ناخواسته، اگــرچه وجود دارندولی هنوز فرصت فاسد شدن و فاسد کردن موادغذایی را پیدا نکرده باشند(این عوامل می توانند ماهیت شیمیایی یا بیولوژیکی داشته باشند.)

        سمی بودن:

        سمی بودن مواد غذایی به مواردی گفته می شود که در ماده غذایی مقداری سـم شیمیایی یا میکروبی وجود داشته باشد. در بسیاری از این موارد وجود این مواد محسوس نیست به عبارت ساده ترمواد غذایی در ظاهر سالم و طبیعی به نظر میرسند در حالیکه مصرف آنها موجب مسمومیت مصرف کننده می شود.

       مهمترین عوامل مؤثر بر فساد مواد غذایی

       1-میکرو ارگانیسم ها: شامل باکتریها ، کپک ها و مخمرها که موجودات بسیار ریزی اند و با چشم دیده نمی شوند و در همه جا وجود دارند و همیشه امکان آلودگی مواد غذایی از طریق یکی از آنها وبه سادگی وجود دارد.

       2-آنزیم های طبیعی موادغذایی: بسیـاری از مواد غـذایی در حالت طبیعی دارای آنزیمهای گوناگــونی هستند که اگر با روش صحیحی مهار نشوندموجب فساد می شوند.این آنزیم ها در حالت طبیعی یعنی تا وقتی که به درخت متصلند و یا تا وقتی که آسیب فیزیکی ندیده اند در لایه های سلولها و بافتهای مـواد غذایی محصورند و نمی توانند آزادانه وارد واکنش های خود شوند، امـا اگر عاملی موجب آسیب بافتی شود و سلولها بافتها متلاشی شوند، آنزیمها آزاد شده و می توانندوارد فضاهای بین سلولی و بافتها شوند و روی ترکیبات غذایی اثر کنند.

       3-واکنشهای حیاتی یا متابولیکی:میوه ها، سبزیها، دانه های گندم و...مواد جامد و بدون فعالیتی نیستند بلکه در تمام مدت پس از برداشت تا مصرف به فعالیت خود ادامه می دهند و به عبارتی تنفس می کنند و گاهی مراحل تکاملی آنها ادامه می یابد ( مانند موز و گوجه فرنگی و...) اگر واکنش های متابولیکی این مواد کنتـرل و مهار نشـود تا جایی پیش میرود که به فساد یا به عبارت ساده تر به تغییر فیزیکی و شیمیایی آنها منجر می شود.

       4-آفات انباری و حشرات:حشرات و آفات بزرکترین رقیب انسان در غذای او بشمار میروند. برخی از آفات بخش عمده ای از محصولات را برای تغذیه ی خود مورد استفاده قرار می دهند و این امر به ویژه با توجه به اینکه بعضی از گونه ها هر بار 100 الی 200 تخم می گذارند وهر سال چندین بار تخم گذاری می کنند دارای اهمیت زیادی هستنـد. برخی از آفات نیز عوامل آلودگی را به محصول انتقال می دهند.

       5-جوندگان:جوندگان حدود ده درصد وزن خود غذا می خورندو بطور متوسط هرکدام در سال حدود 5/12 کیلوگرم( دوازده و نیم) غذا مصرف می کند و مقادیر بسیار زیادتری از مواد غذایی را به فضولات خود،میکروبها ، انگل ها و سایر عوامل آلــوده کننده ی محیط زیست، آلوده می کنند.

       عوامل فرعی مؤثر بر فساد مواد غذایی

    این عوامل به طور مستقیم در انجام فساد مواد غذایی دخالت ندارند بلکه نقش خود را به طور غیرمستقیم ایفا می کنند.

    1- آب:وجود مقدار زیادی آب در مواد غذایی شرایط را برای تکثیر میکرو ارگانیسم ها مساعد می کند. همچنین حضور آب برای فعالیتهای آنزیم ها ضروری است.

    2- اکسیژن:اکسیژن برای رشد میکروارگانیسم های هوازی و فعالیت پاره ای از آنزیم ها لازم است.

    3- دما:دما در حد معین موجب تشدید فعالیتهای میکروبی، واکنشهای آنزیمی و شیمیایی میشود و بالاتر از آن موجب انهدام سلولها، بافتهای مواد غذایی و میکروارگانیسم ها از یک طرف و همچنین مساعد کردن شرایط برای آلودگی های ثانویه در مراحل بعد می شود. انجام غیــر اصولی انجماد نیز موجب تشکیل کریستالهای بزرگ یخ در بافتها شده که به انها آسیب می رساند و بافت های آسیب دیده به شدت در معرض فساد قرار می گیرد.

    4- عوامل مکانیکی:عوامل مکانیکی و فیزیکی نیزبا در هم شکستن نظم سلولی و بافتی، راه نفوذ میکرو ارگانیسم ها وآنزیمهای محصور شده بین سلولها و بافتها را آزاد می کنند و بنابراین به نوعی در فساد دخالت دارند.

       بررسی مزایا و معایب خشک کردن به روش صنعتی در برابر روش سنتی (آفتابی)

    1 – در روش صنعتی می توان آب و هوای محیط خشک کن را کنترل کرد.

    2 – در روش صنعتی برای خشک کردن محصول به محیط کمتری نیاز است.

    3 – در روش صنعتی شرایط بهداشتی و کنترل آلودگیها مقدور می باشد.

    4- در روش صنعتی مواد غذایی خشک شده دارای کیفیت بهتری هستند.

    5- خشک کردن مواد غذایی به روش صنعتی هزینه بر است.

    6- رنگ میوه های خشک شده با نور خورشید در مقایسه با روش صنعتیاز کیفیت بهتری برخوردار است.

    7- در زیر نور خورشید بافت های مواد غذایی مواد غذایی در اثر تنفس، مدام کاهش می یابد که این عمل با کاهش مواد قندی بوسیله ی تخمیر این مواد توأم است، در حالیکه میزان مواد قندی و مقدار محصول خشک شده در یک واحد خشک کن صنعتی زیادتر است.

    منبع مطلب : farmaniedu.blogfa.com

    مدیر محترم سایت farmaniedu.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    از گذشته تا آینده :: آموزش مینا (پایه دوم و سوم ابتدایی )

    انسان که برای استفاده مواد غذایی در زمان طولانی و جلوگیری از فاسد شدن آن از گذشته تا حال از روش های مختلفی استفاده می کردند .

    با تغییر روش زندگی انسان ها و زیاد شدن جمعیت و پیشرفت تکنولوژی ْ راه های نگهداری مواد غذایی هم پیشرفت کرد .

    راه های گوناگون نگهداری مواد غذایی :

    1-    نگهداری در جاهای خنک :برای جلوگیری از فساد مواد غذایی در قدیم آن را در جای خنک یا زیر زمین و سرداب قرار می دادند و هم اکنون برای جلوگیری از فساد در یخچال قرار می دهند.

    2-    منجمد کردن : روش جدیدی است که گوشت و مواد غذایی را در فریزر قرار می دهند و با انجماد آنها از فساد شان جلوگیری می کنند .

    3-    دودی کردن : برنج – گوشت و ماهی را در سال های گذشته دود می دادند تا زمان بیشتری نگه داری شود ولی هم اکنون این کار را با دستگاه های پیشرفته انجام می دهند .

    4-    شور کردن: قرار دادن در آب نمک مانند خیار شور که در زمان حال با دستگاه های پیشرفته و سریع صورت می گیرد .

    5-    نمک سود کردن : در قدیم گوشت و ماهی را نمک می زدند یا شور می کردند تا مدت بیشتری نگه داری شود .

    6-    خشک کردن : که هم در قدیم و هم در زمان حال انجام می شود .

    7-    کنسرو کردن : مواد غذایی را آماده کرده  در بسته های غیر قابل نفوذ بسته بندی می کنند .

    8-    پاستوریزه کردن : کشتن میکروب های فاسد کننده با گرم و سرد کردن مواد غذایی

    9-    تهیه کمپوت و مربا : پختن میوه ها با شکر و آب که غلظت آن در کمپوت کمتر است .

    منبع مطلب : mseyyedian.blog.ir

    مدیر محترم سایت mseyyedian.blog.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    سادیا 20 روز قبل
    1

    خیلی بده که ادامه نداره اما واقعا سایت خیلی خوب و مفیدی هست. کار های دیگر آویزان کردن به دیوار به سقف مثل : ماهی و مرغ ... _ اشعه دادن مثل : تخم و کدو و بادمجان ...

    1
    محمد 20 روز قبل

    عالی

    1
    مریم 20 روز قبل

    کارت درسته

    کوثر توجهی 26 روز قبل
    -2

    روش قورمه کردن برای نگهداری مواد غذایی چگونه انجام می‌شد و بیشتر برای نگهداری چه ماده غذایی کاربرد داشت

    ناشناس 4 ماه قبل
    -1

    هم خانواده‌ی فضل الهی است

    0
    ناشناس 4 ماه قبل

    نااالددود

    رها راد 4 ماه قبل
    -1

    خیلی خیلی بده

    ناشناس 4 ماه قبل
    -1

    نه بار دیگه نگی که بده

    ناشناس 4 ماه قبل
    -1

    این گول زبان خیلی خوبه برای هرچیزی خوبه

    نیوشا داوری 4 ماه قبل
    2

    روش های نگهداری موادغذایی

    🌸🌸🌺🌺 4 ماه قبل
    0

    اصلا خوب نیست خیلی زیاده کی حوصله داره اینو بنویس 🌵

    خیلی بددددددددددده

    نازگل تقی مومنی 4 ماه قبل
    1

    خیلی قشنگه مبارکت باشه

    0
    رها راد 4 ماه قبل

    واقعا خیلی بده

    ماهور 4 ماه قبل
    1

    میشه بکید

    ناشناس 5 ماه قبل
    3

    🌟🌟🌟🌟🌟

    ناشناس 5 ماه قبل
    3

    وایی خیلی زیاده بدم امد

    فرهاد 5 ماه قبل
    0

    هاللب

    مهدی 12 ماه قبل
    -1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید