توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    سواد فناورانه باسواد علمی چه ارتباطی دارد

    1 بازدید

    سواد فناورانه باسواد علمی چه ارتباطی دارد را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    تحقیق سواد فناورانه چیست- تفاوت سواد فناورانه و سواد علمی

    تفاوت سواد علمی فناورانه

    تعریف:

    یکی از موضوع هایی که امروزه توجه بسیاری از متخصصان آموزش و پرورش جهان را به خود جلب کرده است ، موضوع سواد علمی – فناورانه است .

    سواد علمی – فناورانه ، به مجموعه ای از دانستنی ها و مهارت ها در زمینه علوم و فناوری از دانستنی ها و مهارت ها در زمینه علوم و فناوری گفته می شود که هر اسنانی برای زندگی کردن به آن نیاز دارد . آنچه امروزه در رسانه ها سواد علمی – فناورانه نامیده می شود ، در واقع یافتن توانایی حل مسابل و مشکلاتی است که جامعه بشری با آن مواجه است و هر اسنانی ، به عنوان عضوی از این جامعه ، می تواند نقشی مثبت یا منفی در مقابل این مسایل ایفا کند ، مشکلاتی همچون : کاهش منابع ماده و انرژی ، لزوم یافتن منابع جایگزین برای این دو منبع حیاتی ، آلودگی محیط زیست ، بازیافت مواد اولیه پس از مصرف و بسیاری مسایل دیگر .

    از همه این مسائل مهم تر ، نیازی به نام توسعه پایدار است که بستگی عمیق به سطح سواد علمی –فناورانه مردم جامعه دارد . امروزه ، متخصصان توسعه شناسی ، بر عامل نیروی انسانی کارآمد و دارای سطح بالای سواد علمی – فناورانه ، به عنوان یکی از عوامل اساسی توسعه پذیری جامعه تاکید می کنند و گاهی آن را به عنوان مهم ترین عامل توسعه و پیش شرط تحقق آن بر می شمارد . از این رو در جهان امروز ، تمامی کشورها می کوشند سطح سواد علمی – فناورانه جامعه خود را بهبود بخشند تا ازنی راه بتوانند ، زمینه توسعه پایدار را در کشور خود فراهم کنند.یکی از عواملی که مستقیما بر سطح سواد علمی –فناورانه مردم هر جامعه اثر می گذارد ، کیفیت آموزش علوم در نظام آموزش و پرورش آن کشور است . ارتباط بین سطح سواد علمی –فناورانه مردم یک جامعه و کیفیت آموزش علوم در دوره آموزش رسمی در آن جامعه ، ارتباطی کاملا نظامدار است و تا حدود زیادی به مشخصات و ماهیت سواد علمی – فناورانه مربوط می شود .

    لذا ، قبل از تعیین این ارتباط نظامدار میان سواد علمی –فناورانه و کیفیت آموزش علوم ، باید مشخصات و خصوصیات سواد علمی – فناورانه را مورد توجه بیش تری قرار دهیم . این خصوصیات عبارتند از :

    به همین علت یکی از عواملی که به طور مستقیم برارتقای سطح سواد علمی وفناورانه ی مردم جامعه اثرمی گذارد،کیفیت آمو زش علوم درنظام آ.پ است.

    1- سواد علمی – فناورانه یک نیاز همگانی است .

    همه انسان ها در هر شرایط محلی ، شغلی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی ، برای زندگی کردن به فراگیری مجموعه ای از اطلاعات در زمینه علم و فناوری نیاز دارند . آموختن این مجموعه از اطلاعات که به آن سواد علمی – فناورانه اطلاق می شود ، لازمه توانایی بشر برای زندگی کردن در قرن آینده خواهد بود .

    2- سواد علمی فناورانه برای افراد مختلف ، متفاوت است .

    کسب سواد علمی – فناورانه گر چه برای همگان ضروری است ، اما مصادیق اطلاعات مورد نیاز هر فرد ، با فرد دیگر متفاوت است و به شرایط محیطی ، شغلی ، سنی و بسیاری از شرایط دیگر بستگی دارد . مثلا یک کشاورز ، یک پزشک ، یک راننده لوکوموتیو و یک خانم خانه دار ، همگی به دانستن اطلاعات فراوان در زمینه شغلی خود نیاز دارند ، اما اطلاعات هر زمینه با اطلاعات سایر زمینه ها تا حد زیادی متفاوت است .

    3- سواد علمی –فناورانه پیوسته در حال تغییر است .

    با پیشرفت علم و فناوری و توسعه جوامع ، محدوده عماکرد و مصادیق سواد علمی و فناورانه برای هر فرد ، دائما در حال تغییر است . یعنی ، هر انسانی باید دائما در پی کسب اطلاعات جدیدتری باشد که مورد نیاز است . به عبارت دیگر ، سواد علمی – فناورانه مورد نیاز هر فرد در زندگی آینده او ، از هم اکنون روشن نیست و دائما در حال تغییر است 0

    4- آموختن سواد علمی به عنوان یک فرآورده ، تنها در یک برهه زمانی مشخص از زندگی هر شخص ، غیر ممکن است .

     · در دوره آموزش مدرسه ای نمی توان کلیه اطلاعات مورد نیاز هر دانش آموز را دراختیار او قرار داد ، چرا که :

    اولا ، ما نمی دانیم او در آینده در چه شرایطی از نظر شغلی ، جغرافیایی ، اجتماعی و غیره قرار خواهد گرفت .

    ثانیا ، نمی دانیم که در آینده چه تحولاتی در زمینه دانش بشری رخ خواهد داد .

    بنابراین ، آموختن همگی مصادیق سواد علمی – فناورانه مورد نیاز دانش آموزان در دوران آموزش عمومی امری محال است و یادگیری باید در تمام عمر ادامه یابد .

    1.سواد علمی وفناورانه نیازی همگانی است

    درهمه ی شرایط اقتصادی،اجتماعی،سیاسی وشغلی برای زندگی کردن به فراگیری مجموعه ای از دانستنی ها ومهارتهادر زمینه علم وفناوری نیازدارند.

    2.سواد علمی وفناورانه برای افرادگوناگون متفاوت است

    برای مثال،کشاورز،معلم،راننده،خانم خانه دار و....

    3.سوادعلمی وفناورانه پیوسته درحال تغییراست

    4.آموختن سوادعلمی به عنوان وسیله ای کاربردی وتنها در دوره ی زمانی مشخصی از زندگی هرفرد غیرممکن است.

    به همین علت آموختن همه ی مصادیق سواد علمی وفناورانه مورد نیازدانش آموزان در دوران آموزش عمومی امری محال است ویادگیری باید در همه عمر ادامه یابد.

    الف-ماهیت علوم تجربی

    1-عمومی وفردی

    •ب-مفاهیم کلیدی علوم

     منبع: برگرفته از سایت http://daneshjooqom.ir و  http://psdkart.ir

    آموزش جامع تصویری سرمایه گذاری و کلود ماینینگ ارز دیجیتال دوج کوین Doge Coin در سایت مستردوج کوین Mrdigicoin

    آموزش جامع تصویری سرمایه گذاری و کلود ماینینگ ارز دیجیتال دوج کوین Doge Coin در سایت مستردوج کوین Mrdigicoin

    منبع مطلب : daneshjooqom.4kia.ir

    مدیر محترم سایت daneshjooqom.4kia.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سواد علمی وفناورانه

    3-سوادعلمی وفناورانه پیوسته درحال تغییراست

    4-آموختن سوادعلمی به عنوان وسیله ای کاربردی وتنها در دوره ی زمانی مشخصی از زندگی هرفرد غیرممکن است.
    به همین علت آموختن همه ی مصادیق سواد علمی وفناورانه مورد نیازدانش آموزان در دوران آموزش عمومی امری محال است ویادگیری باید در همه عمر ادامه یابد.

    الف-ماهیت علوم تجربی

      •ب-مفاهیم کلیدی علوم

    منبع مطلب : hamfekry88.blogfa.com

    مدیر محترم سایت hamfekry88.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ویژگی های سواد علمی و فناورانه

    ویژگی های سواد علمی و فناورانه:

    1.      سواد علمی و فناورانه نیازی همگانی است .همه انسان ها در همه ی شرایط اقتصادی اجتماعی،سیاسی و شغلی برای زندگی کردن به فراگیری مجموعه ای از دانستنی ها و مهارت ها در زمینه علم و فناوری نیاز دارند.

    2.      - سواد علمی و فناورانه برای افراد گوناگون متفاوت است.کسب آن برای همگان ضروری است اما اطلاعات مورد نیاز افراد با یکدیگر تفاوت دارد و به شرایط محیطی،سنی شغلی و بسیاری شرایط دیگر وابسته است.

    3.      سواد علمی و فناورانه پیوسته در حال تغییر است.با پیشرفت علوم و فناوری و توسعه ی جوامع ،محدوده عملکرد  و کاربرد سواد علمی و فناورانه برای هر فرد پیوسته در حال تغییر است یعنی هر انسانی باید به طور مداوم در پی کسب اطلاعات مورد نیاز جدید تری باشد.

    4.      آموختن سواد علمی به عنوان وسیله ای کاربردی و تنها در دوره ی زمانی مشخصی از زندگی هر فرد،غیر ممکن است. یعنی در دوره آموزش مدرسه ای نمیتوان همه اطلاعات مورد نیاز هر دانش آموز را در اختیار او قرار داد.زیرا اولا نمی دانیم در آینده از نظر شغلی ،جغرافیایی و اجتماعی  و غیره در چه شرایطی قرار خواهد گرفت .دوم آنکه نمی دانیم در آینده چه تحولاتی در زمینه دانش بشری رخ خواهد داد. بنابر این یادگیری باید در همه عمر ادامه یابد.

    مهارت های فرایندی

    آن دسته از مهارت های تفکر را که بیشتر در ارتباط با کاوشگری هستند ،به عنوان مهارت های فرایندی علوم یا فرایند های علم می شناسیم.این مهارت ها در واقع ابزار تحقیقات و پژوهش های علمی اند.در کنار سایر مهارت های تفکر ،پرورش مهارت های فرایندی علوم بخش مهمی از برنامه آموزش علوم ابتدایی است.

    مهارت های فرایندی که در دوره ابتدایی مورد نظر است:

    1-    مشاهده: مهارتی است که از طریق آن ،با استفاده از یک یا چند حس به شناسایی پدیده های طبیعی واشیا می پردازیم.در آموزش علوم مشاهده کردن کاری اساسی است و زیر بنای مهارت های دیگر است.

    2-    برقراری ارتباط:توانایی برقراری ارتباط با دیگران در همه کارها ی روزمره ما اهمیت دارد.نمودار،نقشه،علامت،طرح،معادلات ریاضی و نمایش های بصری و همچنین گزارش های کتبی و شفاهی همگی روش های برقراری ارتباط اند و در علوم کاربرد دارند.

    3-    اندازه گیری و کاربرد ابزار:

    چه مقدار،در چه فاصله،چه اندازه،چند تاو چقدر  از جمله پرسش هایی هستند که به طور روزمره با آنها سر و کار داریم.کسب مهارت در اندازه گیری ،برای انجام دادن مشاهدات کمی،مقایسه ها،طبقه بندی اشیائ اطراف ما و برقراری ارتباط اهمیت دارد. نکته مهم در کارهای اندازه گیری ،استفاده ازابزارها و وسایل مناسب است. 

    4-    طبقه بندی:

    دسته بندی اجسام  و پدیده ها بر حسب یک یا چند خاصه ی مشترک را طبقه بندی می نامند.مهارت طبقه بندی کردن یکی از مهمترین مهارت های فرایندی برای شناخت و تبدیل امور نامعلوم به معلوم است.

    5-    استنباط کردن:

    مشاهدات را تجربه هایی می دانیم که حاصل ادراک از طریق یک یا چند حس اند اما استنباط،توضیح یا تفسیری است که بر مشاهدات می گذارم. استنباط گفته ای است که فراتر از شواهد قراردارد  و در واقع سعی بر آن دارد که مشاهدات را تفسیر کند و توضیح دهد.

    6-    فرضیه سازی:

    فرضیه نوع اظهار نظر ما برای توضیح دادن یک رویداد،اتفاق یا یک خاصیت است .به عبارت دیگر پاسخ احتمالی به پرسش یا مساله است.آنچه در رشد مهارت فرضیه سازی در دانش آموزان بسیار مهم است این است که آنان را وادار کنیم که به حوادث اطراف خود کنجکاوی نشان دهند،علت حوادث را جویا شوند و از کنار آنها بی تفاوت نگذرند.

       دو عامل یک فرضیه را علمی می کنند:1- منطبق بودن با شواهد2- قابل آزمایش بودن

    7-    پیش بینی کردن:

    پیش بینی ها،بیان جمله یا عبارت درباره اتفاقاتی هستند که ممکن است در آینده رخ بدهند یا آنچه ممکن است بر اساس فرضیه یا دانش قبلی برای نخستین بار به دست آید. پیش بینی بر پایه مشاهده دقیق و استنباط هایی استوار است که در باره ارتباطات میان حوادث وجود دارد.استنباط ها ،توضیحات یا تفسیرهایی از مشاهدات اند و توسط آن ها حمایت می شوند.ما در صورتی می توانیم پیش بینی کنیم  که به شباهت ها و تفاوت های موجود در اشیا  و حوادث توجه کرده باشیم.

          8- طراحی تحقیق:تحقیق را می توان یک موقعیت برنامه ریزی شده توصیف کرد.هدف از انجام این کار نیز به دست آوردن اطلاعاتی  است که فرضیه را تایید یا رد می کنند.

        9- آزمایش کردن:آزمایش کردن فعالیتی است که  دانش آموز همه مهارت هایی که قبلا آموخته است به کار می گیرد.هر آزمایش ممکن است با یک پرسش شروع شود.برای پاسخ دادن به این پرسش باید پس از فرضیه سازی و طراحی تحقیق، به آزمایش پرداخت.آزمایش را چند بار تکرار می کنیم و به جمع آوری اطلاعات و داده ها می پردازیم و سپس داده ها را تفسیر می کنیم.

       10- نتیجه گیری:

    منظور از نتیجه گیری این است که دانش آموز بتواند با استفاده از مشاهدات و داده هایی که در دسترس اوست ،الگوها و روابطی را میان داده ها پیدا کند و به اصطلاح،دلایل بروز پدیده ها را ارایه دهد.در نتیجه گیری آگاهی از داده ها و دانش پایه ضروری است.

    منبع مطلب : parzi.blogfa.com

    مدیر محترم سایت parzi.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    (:Tina-nemati 10 روز قبل
    0

    سوادعلمی پیش نیاز سوادفناورانه است.

    سوادعلمی رشدفناوری راسریعترمیکند وفناوری هم به پیشرفت علم کمک میکند وارتباط متقابل دارند.

    ناشناس 10 روز قبل
    1

    نمیدونم

    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    0
    ر 10 روز قبل

    ر

    برای ارسال نظر کلیک کنید