توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    سوالات درس نهم اجتماعی چهارم ابتدایی

    1 بازدید

    سوالات درس نهم اجتماعی چهارم ابتدایی را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    سوالات مطالعات اجتماعی -درس 9

       مطالعات اجتماعی درس 9

    1-  چرا پس از مدتی دیگر همه افراد مجبور به کشاورزی نبودند؟

    بارواج کار کشاورزی مواد غذایی به اندازه ی کافی تولید و حتی ذخیره می شد در نتیجه دیگر همه افراد مجبور به کار کشاورزی نبودند.

    2-  به جز کشاورزی مردم به چه کارهای دیگر مشغول شدند؟

    ساختن ابزارهای کشاورزی و قایق و داد و ستد

    3-  با مشغول شدن مردم به کارهای گوناگون مانند کشاورزی ، ساختن ابزارهای کشاورزی و ساختن قایق و انجام داد و ستد تقسیم کار بوجود آمد

    4-  داد و ستد را تعریف کنید ؟ داد و ستد به صورت مبادله کالا به کالا بود مثلا اگر کشاورزی بیشتر از نیاز خود گندم داشت مقداری از آن را به کسی که ابزار کشاورزی می ساخت می داد و وسیله مورد نیازش را می گرفت

    5-  به نظر شما داد و ستد به صورت مبادله کالا به کالا چه مشکلاتی به وجود آورد ؟

    گاه کالاهایی که با هم مبادله می شد ارزش یکسانی نداشت ، گاه مورد نیاز نبود ، حمل آن مشکل بود ، فاسد می شد

    6-برای حل مشکلات مبادله کالا به کالا چه وسایلی اختراع شد ؟ سکه های طلا و نقره

    7-اولین شهرها در کجا و چگونه بوجود آمد ؟ با گذشت جمعیت روستاههای کنار رودها بیشتر شد و این روستاها به شهر تبدیل شدند اولین شهرها در کنار رودهای پرآب بوجود آمدند

    8-با پیدایش شهرهای بزرگ کم کم تمدن های بزرگ به وجود آمدند

    9-در گذشته اداره ی سرزمین ها به عهده فرمانروایان بود

    10- فرمانروایان برای برقراری نظم در سرزمین خود و اداره ی شهر ها و روستاها قانون وضع می کردند

    11- برخی فرمانروایان چگونه قلمرو حکومت خود را گسترش می دادند؟

    به سرزمین های دیگر حمله می کردند و آن ها را تصرف می کردند

    12- اختراع خط چگونه بود ؟ رونق داد و ستد و نیاز انسان به نوشتن قراردادها و نگه داشتن بعضی اطلاعات زمینه را برای اختراع خط فراهم کرد.

    13- اختراع خط در پیدایش تمدن ها نقش بسیار مهمی داشته است

    14-تمدن ها چه ویژگی هایی داشتند ؟ خط – حکومت و فرمانروا – دادو ستد – عقاید مذهبی – قانون و مقررات – تقسیم کار و مهارت در کارها – آثار هنری

    15- همزمان با پیدایش تمدن های باستانی در ایران در سرزمین بین النهرین ( بین رود دجله و فرات ) تمدن بوجود آمد

    16-چند تمدن را نام ببرید ؟ ایلام کنار رود کارون – سومر در جنوب رود فرات – بابل کنار رود فرات – آشور کنار رود دجله – مصر کنار رود نیل

    17- دو تمدن باستانی که در گذشته های دور در ایران پدید آمدند و از بین رفتند نام ببرید؟ شهر سوخته ، جیرفت ، تپه سیلک

    18- منظور از بین النهرین چیست ؟ سرزمین بین دو رود دجله و فرات

    19- تمدن ایلام حدود چهار تا پنج هزار سال پیش در ناحیه ای که امروز خوزستان نام دارد پدید آمد.

    20- یکی از پادشاهان ایلامی ، شهر شوش را پایتخت قرار داد

    21- شهر شوش چگونه شهری بود ؟ شهری بزرگ و آباد که مزارع وسیع کشاورزی در اطراف آن و بازارهای بزرگی داخل آن قرار داشت

    22- مردم ایلام به چه کارهایی مشغول بودند؟ کشاورزی – دام داری – فلز کاری – سفالگری – نجاری – مجسمه سازی – تجارت

    23- در سرزمین ایلام  پرستش گاه یا معابد بزرگی ساخته شده بود که مردم در آنجا خدایان ایلامی را عبادت می کردند .

    24- پرستش گاه مشهور و عظیم تمدن ایلام چه نام دارد و کجا قرار دارد ؟ چغارنبیل در نزدیکی شهر شوش در خوزستان قرار دارد

    25- چگونه می توان فهمید که ایلامی ها از خط میخی استفاده می کردند؟

    از لوح های گلی به جا مانده از آن روزگار می توان پی برد که ایلامی ها از خط میخی استفاده می کردند

    26- پیش از اختراع خط میخی ایلامی از چه خطی استفاده می کردند ؟ از خط تصویری استفاده می کردند که برای نوشتن هر چیز شکل آن را می کشیدند.

    27- تمدن ایلام در کنار کدام رود است ؟ کارون

    28- تمدن ایلام در محدوده کدام استان است ؟ شهر شوش در استان خوزستان

    29- آیا تمدن ایلام ویژگی های تمدن ها را دارد ؟ بله خط – حکومت – دادو ستد – عقاید مذهبی – قانون و مقررات – آثار هنری – تقسیم کار و مهارت در کارها

    30- پرستش گاهها در کجاد و به چه صورت ساخته می شد ؟ این پرستش گاه ها را به صورت بنا های عظیم در مکان های بلند می ساختند.

    سوالات درس نهم مطالعات کلاس چهارم

    1-   از چه زمانی انسان های یک جا نشینی را آغاز کردند ؟ با شروع کار کشاورزی

    2-   اولین روستاها چگونه به وجود آمد ؟ با شروع کار کشاورزی مردم زندگی یک جا نشینی را آغاز کردند و به این ترتیب اولین روستاها بوجود آمدند

    3-   کشاورزی چه تغییری در زندگی انسان به وجود آورد ؟ با رواج کشاورزی به جز یک جانشین شدن مردم توانستند مواد غذایی را به اندازه کاغی تولید کنند و حتی ذخیره نمایند و بقیه مردم به کارهای دیگر مشغول شدند

    4-   از چه زمانی تقسیم کار بوجود آمد ؟ وقتی که کشاورزی زیاد شد و مردم بیش از اندازه تولید کردند شغل های دیگری هم نیاز بود به وجود آمد برای همین مردم به ساختن ابزار و خرید و فروش و کارهای دیگر روی آوردند و تقسیم کار به وجود آمد .

    5-   مبادله ی کالا به کالا یعنی چه با مثال توضیح بدهید ؟مثلا اگر کشاورزی بیش از مصرف خود و خانواده اش گندم داشت مقداری از آن را به کسی می داد که ظرف سفالی می ساخت و به جای آن ظرف می گرفت یعنی کالایی را با کالای دیگر عوض می کرد.

    6-   در گذشته های دور که تقسیم کار به وجود آمد مردم نیازهای خود را از چه راهی به دست می آوردند ؟ مبادله کالا به کالا

    7-   به نظر شما مبادله ی کالا به کالا چه مشکلاتی را بوجود می آورد؟ 1 – ممکن بود که کالایی را که نیاز داشتند پیدا نکنند یا کسی که آن کالا را داشت کالای طرف مقابلش را نمی خواست 2 – ارزش و بهای کالای های مبادله شده برابر نبود

    8-   برای حل مشکلات مبادله ی کالا به کالا چه وسایلی اختراع شد ؟ مردم دنبال وسیله ای بودند که ارزش کالاهایشان را معلوم کند یا در همه جا ارزش داشته باشد پس پول اختراع شد که در هر دوره ای به شکلی بود از دانه های قهوه و کتان گرفته تا دکمه و صدف و طلا و نقره و حلب و... در زمان ما هم پول جای همه را گرفته است

    9-   شهرها چگونه بوجود آمدند ؟ با زیاد شدن جمعیت روستاها در کنار رودها این روستاها بزرگ و بزرگ تر شدند و شهرها به وجود آمدند

    10-  اولین شهرها در کنار رودهای بزرگ به وجود آمد

    11-   تمدن های بزرگ چگونه به وجود آمدند ؟ با پیدایش شهرهای بزرگ

    12-  ویژگی های سرزمین هایی که تمدن در آن ها بوجود آمد چه بود ؟ 1- سرزمین های متمدن حکومت و فرمانروایی داشتند 2- تقسیم کار و مهارت در کارها بین آن ها بود 3- داد و ستد با همدیگر و شهرهای دیگر داشتند 4 – قانون و مقررات داشتند 5- عقاید مذهبی داشتند 6-خط و آثار هنری داشتند

    13-  اداره سرزمین های متمدن بر عهده فرمانروایان بود

    14-  فرمانروایان برای اداره سرزمین های خود چه می کردند ؟ قانون وضع کرده بودند تا نظم برقرار باشد

    15-چرا فرمانروایان قانون وضع می کردند؟ برای برقراری نظم در سرزمین هایشان و اداره شهرها و روستاها

    -16شهرها چگونه بزرگ تر شدند؟ با افزایش جمعیت – حمله فرمانروایان به شهرها و روستاهای دیگر

    17-چرا فرمانروایان به شهرها یا روستاهای دیگر حمله می کردند؟ برای این که قلمرو حکومتشان وسیع تر شود

    18- چه عواملی باعث شد تا زمینه اختراع خط فراهم شود ؟ رونق داد و ستد و نیاز انسان به نوشتن قراردادها و نگه داشتن بعضی اطلاعات ، زمینه را برای اختراع خط فراهم کرد.

    19-  اختراع خط از چه نظر اهمیت داشت ؟ در پیدایش تمدن ها و دوام آن نقش داشت

    20- اولین تمدن ها در کنار کدام رودها بوجود آمد ؟ رود کارون در ایران ، رود نیل در مص ، رود دجله و فرات در عراق

    21-  کدام تمدن باستانی در ایران در کنار رود کارون به وجود آمد ؟ تمدن ایلام

    22-  در سرزمین بین النهرین کدام تمدن ها بوجود آمد ؟ تمدن سومر و بابل در جنوب رود فرات ، تمدن آشور در شمال رود دجله و فرات

    23-کدام تمدن در کنار رود نیل بوجود آمد ؟ تمدن مصر

    24-سرزمین بین النهرین کجا بود ؟ بین دو رود دجله و فرات در عراق امروزی

    25-در کنار رود نیل اقوام مصری زندگی می کردند

    26-در کنار رود کارون مردم ایلام زندگی می کردند

    27-در کنار رود دجله تمدن آشور بوجود آمد

    28-در کنار رود فرات اقوام بابل و سومر زندگی می کردند

    29-دو تمدن باستانی ایران که اکنون از بین رفته اند را نام ببرید ؟ تمدن ایلام و ماد

    30-تمدن ایلام در کجا به وجود آمد ؟ در کنار رود کارون جایی که امروزه خوزستان نام دارد.

    منبع مطلب : emamjavadsschool.blogfa.com

    مدیر محترم سایت emamjavadsschool.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سوالات درس 1 تا 9 مطالعات اجتماعی

                                                                سوال درس اول

    1.محله راتعریف کنید؟

    2.چند همکاری بین همسایه ها را نام ببرید؟

    3.پیامبر اکرم درباره همسایگی چه فرمودند؟

    4.مقرراتی که در یک محله باید رعایت کنیم نام بنویسید.

    5.برای داشتن یک محله خوب چه کارهایی می توانیم انجام دهیم.

    6.چرا نباید در محله ترقه بازی کنیم؟

                                                            سوال درس دوم

    1.مسجد محلی است برای برپا داشتن ........است.

    2. مردم در مسجد برای حل مشکلات محله خود چه کارهایی انجام می دهند؟

    3.جایی که امام جماعت می ایستد نام ببرید؟

    4. مردم پشت سر امام جماعت چگونه می ایستند؟

    5.مردم در مسجد چه کارهایی انجام می دهند؟

    6.معمولا در چه روزهایی بوستان ها شلوغ می شوند؟

    7.با گذشت زمان برای محله ها چه اتفاقی می افتد؟

    8.کتاب خانه را در کدام جامعه می توان یافت؟

    9. مسجد محل برگزاری چه مراسمی است؟

                                                          سوال درس سوم

    1.اماکن عمومی را تعریف کنید؟

    2. چند شغل خدماتب نام ببرید؟

    3.چند شغل تولیدی نام ببرید؟

    4.تعریف کنید.

    الف)شغل تولیدی

    ب)شغل خدماتی

    5.امکانات عمومی به چه کسانی تعلق می گیرد؟

    الف :همه مردم                ب:اقلیت              ج:افراد خاص        د: اکثریت

    6.چرا مردم وظیفه دارند از امکانات عمومی به درستی استفاده کنند؟

    7.تعریف کنید.

    الف)هزینه

    ب)درآمد

    ج)پس انداز

    8. خرید عاقلانه را تعریف کنید.با مثال

    9.جدول بودجه را تعریف کنید. چند ستون دارد نام ببرید.

                                                   سوالات  درس چهارم   

    1.نقشه ها چه کمکی به ما می کنند؟

    2.برای تهیه نقشه از ..........استفاده می کنند.

    3. راهنمای نقشه  ........و...... راروی نقشه مشخص می کند.

    4.عکس های هوایی را با ........ از ....... می گیرند.

    5........ در پیدا کردن مکان ها به ما کمک می کند.

    6.به کمک چه وسیله ای می توانیم مکان های مختلف راروی نقشه تشخیص دهیم.

    7. عکس هاوایی را چگونه می گیرند؟

    8.چگونه می توانیم نقشه را بخوانیم؟

    9.راهنمای نقشه چیست؟

                                                        سوالات درس پنجم  

    1.کار بیشتر روستاییان چیست؟

    2.روستاییان علاوه بر کشاورزی به چه کارهایی مشغول هستند؟

    3. چرا بیشتر مردم روستا یکدیگر را می شناسند؟

    4.اداره روستا برعهده کیست؟

    5.در شهر های بزرگ به دلیل بزرگی وپرجمعیت  بودن اماکن وادارات دولتی چگونه قرار می گیرند؟

    6یکی از وظایف شهر داری را بنویسید.

    7.اصطلاحات زیر راتعریف کنید.

     الف) استان:

    ب)شهر های بزرگ:

    ج)مرکز شهر:

    8.چهار تفاوت شهر وروستا را بنویسید.

    9.مردم روستاها خانه های خود را در کجاها می سازند.

    10.تولیدات عشایررا نام ببرید.

    11زندگی روستایی چه تفاوتی با زندگی عشایری دارد؟

    12.سه مورد از مشکلات زندگی در شهر های بزرگ را بنویسید.

    13.دریاهای اطراف ایران را نام ببرید.

    14.استان های کناره های دریای خزر را نام ببرید.

    15.استان های کناره دریای عمان را نام ببرید.

    16.استان های کناره ی خلیج فارس را نام ببرید.

    17. چرا کشور را به چندین استان تقسیم کردند.

    18. مشخصات شهرهای بزرگ را بنویسید.

    19.چرا عشایر کوچ می کنند.

    20.ییلاق ،قشلاق را تعریف کنید.

                                                سوالات درس ششم 

    1.اصطلاحات زیر را تعریف کنید.

    الف) کره زمین

    ب)قطب شمال

    ج)قطب جنوب

    د)قطب نما

    2.جهت های اصلی را نام ببرید.

    3.جهت های فرعی را نام ببرید.

    4.منظور از جهت های فرعی چیست؟

    5. بالاترین وپایین ترین نقطه کره زمین چه نام دارد؟

    6.قطب شمال وجنوب را باچه وسیله ای می توان مشخص کرد؟

    7.قاره را تعریف کنید

    8جزیره را تعریف کنید.                         

                                                               سوالات  درس هفتم

    4.جغرافی دان ها چگونه مکان های مختلف زندگی مردم را مطالعه  می کنند؟

    5.چهار مورد از وسایلی که جغرافی دانها در کار های خود استفاده می کنند نام ببرید.

    6.مهم ترین وسیله ی مظالعه در جغرافیا کدام است؟

    7.اولین کار یک جغرافی دان چیست؟

    8.کدام یک از وسایل مورد استفاده در جغرافیا وسیله ای مناسب برای آشنایی با محیط های مختلف است؟

                                                     سوالات  درس هشتم 

    1.اولین ابزار های انسان های اولیه بیشتر چگونه بوده است؟

    2.اولین حیوانی که اهلی شد؟

    3.انسان ها چگونه نیزه وتیر ساختند؟

    4. انسان ها در گذشته با کاشتن کدام دانه ها کشاورزی را آموختند؟

    5.خانه های انسان های نخستین در ابتدا در کجا ها قرار داشت؟

    6. کدام عوامل به انسانهای نخستین کمک کرد تا بر مشکلات غلبه کنند؟

    7.دانشمندان چگونه حدس می زنند که انسان هادر سالهای دور برای رفع نیاز خود چه کردند؟

    8.چرا انسانها در گذشته به غارها پناه می بردند؟

    9.انسان ها چگونه آتش را کشف کردند؟

    10.انسان ها چگونه کشاورزی را آموختند؟

    11چه چیزی باعث شد که مردم کنار رودها یکجا نشینی کنند؟

    12.اولین روستا ها چگونه بوجود آمد؟

                                     درس نهم

    1.چگونه مردم به کارهایی غیر ازکشاورزی روی می آورند؟

    2. اولین شهرها در کجا وچگونه تشکیل شدند؟

    3.در گذشته مردم در به جزکشاورزی به چه کارهایی مشغول شدند؟

    4. در گذشته با بوجود آمدن تقسیم کار اجتماعی انسان ها نیاز های خود را چگونه برطرف می کردند ؟با مثال

    5.چه عواملی زمینه ساز اختراع خط شد؟

    6.تمدن ها چه ویژگی هایی داشتند؟

    7. پایتخت تمدن ایلام کدام شهر بوده است وچگونه به شهری بزرگ وآباد تبدیل شد؟

    8. پرستشگاه مشهور وعظیم تمدن ایلام چه نام دارد؟ ودر نزدیکی کدام شهر قرار دارد؟

    9.مردم ایران به چه کارهایی مشغول بودند؟(چهار مورد)

    10.ایلامی ها از کدام خط استفاده می کردند؟

    11.منظور از خط تصویری چیست؟

    12.دادوستد به صورت مبادله کالا به کالا چه مشکلاتی را در برداشت (سه مورد)

    13.هم زبان باتمدن ایلام کدام تمدن ها و در کجا بوجود آمدند؟

    14.تمدن های ایرانی را نام ببرید؟

    15.برای حل مشکل داد و ستد از چه وسایلی استفاده می شد؟

    16.تمدن مصردر کنار کدام رود بوجود آمد؟

    17.یکی از پادشاهان ایلام شهر ......... را پایتخت قرار داد

    منبع مطلب : kelasemn.blogfa.com

    مدیر محترم سایت kelasemn.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس 9 مطالعات چهارم ابتدایی نخستین شهرها

    درس 9 مطالعات چهارم ابتدایی نخستین شهرها

    انتظارات یادگیری درس 9 مطالعات چهارم ابتدایی نخستین شهرها 

    انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:
    ۱ پیدایش شهرها را با توجه به تقسیم کار اجتماعی توضیح دهند.
    ۲ مشکلات مبادلهٔ کالا با کالا را بیان کنند.
    3 ویژگی های تمدن را برشمرند.
    4 روی نقشه، موقعیت برخی تمدن های باستانی را نشان دهند.
    5 آثار به جا مانده از تمدن ایلام را با ویژگی های تمدن منطبق کنند.

    مواد و وسایل مورد نیاز:

    کتاب درسی، تصاویری از خط میخی،تصاویر این خط ها را کپی کنید و در اختیار دانش آموزان بگذارید. تصاویری از معبد چغازنبیل و شهر شوش.

    آموزش درس 9 مطالعات چهارم ابتدایی نخستین شهرها

    آماده کنید

    از دانش آموزان بخواهید تصور کنند سوار ماشین زمان هستند و به حدود پنج هزار سال پیش، برگردند.

    در آن زمان تعداد زیادی از انسان ها در روستاها یک جانشین شده بودند، کشاورزی می کردند

    و کم کم با رونق کشاورزی محصولات آنها اضافه بر نیازشان شد و به این ترتیب دیگرنیازی نبود که همهٔ افراد برای تأمین غذا کشاورزی کنند.

    بنابراین عده ای از افراد می توانستند به کارهای دیگر بپردازند.

    از دانش آموزان بپرسید افراد به چه کارهای دیگری در جامعه آن روز  به جز کشاورزی توانستند مشغول شوند.

    آنها ممکن است به ساختن ابزار و وسایل زندگی، داد و ستد و خدماتی چوندوختن لباس، کوتاه کردن موی سر اشاره کنند.

    در این بخش از دانش آموزان بپرسید به نظر شما آنهاچگونه کالاهای مورد نیاز خود را خرید و فروش می کردند، بدون آنکه پول اختراع شده باشد.

    سپس مبادله کالا با کالا را توضیح دهید

    و بخواهید فکر کنند و بگویند این نوع مبادله چه مشکلاتی به وجودمی آورد.

    ارزش کالاها با هم یکسان نبود،

    زیرا مقدار کار انجام شده برای تولید هر کالا مساوی نبود.

    نیازهای افراد متفاوت بود، فردی به گندم نیاز داشت

    و خودش تبر درست می کرد اما فرد مقابل به تبر نیاز نداشت.

    به دانش آموزان توضیح دهید با رونق کشاورزی و تقسیم کار و افزایش جمعیت به تدریج روستاهای بزرگ به شهر تبدیل شدند و شهرهای بزرگی به وجود آمد.

    آموزش دهید

    تصویر صفحهٔ 37 را نشان دهید که هم زمان با پیدایش شهرهای بزرگ این ویژگی ها یا خصوصیات در آنها به وجود آمد:

    1 حکومت و فرمانروا
    2 اختراع خط

    3 داد و ستد یکی از نمادهای تمدن است و رواج آن باعث رونق اقتصادی و رشد مردم در آن تمدن می شد.

    4 عقاید مذهبی و مکان هایی که مردم در آن عبادت می کردند

    از نمادهای بسیار مهم تمدن استکه آثار و بقایای تعدادی از آنها به جا مانده است.

    5 قانون و مقررات که برای برقراری نظم در جامعه بوده ، برخی قوانین از طرف حاکمان وضع می شد، مانند قانون حمورابی در تمدن بابل.

    6 با افزایش جمعیت و مازاد محصولات کشاورزی، تقسیم کار و تخصص و مهارت هم در بین جوامع به وجود آمد

    و هر تمدنی با توجه به شرایط محیطی و نوع محصولات تولیدی خود، دارای فعالیت ها و مهارت هایی بود.

    7 آثار هنری مانند سفالگری، کنده کاری، نقاشی، قلم زنی و …، یکی از نمادهای عمده هرتمدن است،

    بنابراین تمدن های مختلف با توجه به شرایط زندگی شان دارای آثار هنری متفاوتی هستند.

    به عبارت دیگر به دانش آموزان بفهمانید

    زمانی که در طی یک دورهٔ زمانی که جوامع بشری دارای این ویژگی ها یا خصوصیات شدند و به مرحله تمدّن رسیدند.

    پس از آنکه دانش آموزان با مفهوم تمدن آشنا شدند،

    نتیجه گیری کنید که در سرزمین ما نیز در گذشته های دور تمدن هایی پدید آمده بودند. سپس آنها را به نقشه رجوع دهید.

    نقشهٔ صفحهٔ 38 یکی از ابزارهای مهم تدریس این درس است.

    1 چند تمدن روی نقشه را نام ببرند. شهر سوخته، جیرفت، ایلام، تپه سیَلْک، مارلیک، تپهحسنلو، آشور، سومر، بابل، لیدی و مصر.

    2 این تمدن ها در کنار کدام رودها پدید آمده اند؟ تمدن ایلام رود کارون، تمدن مصر رود نیل.تمدن آشور بین رودهای دجله و فرات

    3 دو تمدن باستانی که در گذشته های دور ایران پدید آمده اند و از بین رفته اند؟ تمدن ایلام، شهرسوخته، جیرفت، مارلیک، … .

    توجه اگر دانش آموزان بتوانند حداقل دو تمدن باستانی ایران را نام ببرند، کافی است.

    در این بخش تمدن ایلام و ویژگی های آن توضیح داده می شود، توجه کنید

    که در گذشته در آموزش تاریخ پرداختن به تمدن های باستانی ایران پیش از آریایی ها مغفول واقع شده بود

    اما در کتاب جدید، تمدن ایلام به عنوان یک تمدن مهم با چند هزار سال قدمت مورد توجه قرار گرفته است.

    از سوی دیگر لازم است دانش آموزان درس را بخوانند تا متوجه شوند

    ویژگی های تمدّن که در صفحهٔ 37 نوشته شده در این متن آمده است

    و در واقع ایلام یک تمدن بوده است.

    از دانش آموزان بخواهید مصداق های ویژگی های تمدن ایلام را در کادرهایی ترسیم کنند.

    به پایان ببرید

    با جمع بندی مفهوم تمدن و ویژگی های آن درس را مرور کنید و تمدن های باستانی ایران را نام ببرید.

    فعالیت های ۱ و ۲ به کار ببندیم را انجام دهید.

    فعالیت ۱ و ۲ جنبه و کاوشگری دارد و دانش آموزان باید نتیجهٔ پرس و جوی خود را درکلاس گزارش کنند.

    فعالیت شمارهٔ 4 صفحهٔ 44 کتاب بیشتر مبتنی بر خلاقیت است،

    از دانش آموزان بخواهید در جدول نشانه هایی برای هر واژه رسم کنند.

    توجه کنید این نشانه ها ممکن است متفاوت، اما هم ساده و هم قابل فهم باشند.

    به آنها بگویید اگر تصویری برای یک موضوع می کشید

    و به دوستتان نشان می دهید،او باید با توجه به آن نماد بفهمد منظور شما چیست؟

    دانش آموزان ممکن است با گذاشتن چند تصویر در کنار هم منظور خود را به صورت یک جمله به هم بفهمانند

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 21 روز قبل
    0

    عالی هست 🥰🥰

    ناشناس 9 ماه قبل
    2

    گرحفختی

    هدیه 10 ماه قبل
    0

    خوب

    افسانه محمدی 10 ماه قبل
    -1

    گفتم خیلی خوبه اونایی که میگن بده حتما خودشون بدن بی شعورن

    افسانه محمدی 10 ماه قبل
    -1

    واقعا عالی است خیلی خوبه ممنون از اون کسی که این همه زحمت میکشه و این سوالات رو برا ما با جواب پیدا میکنه و مینویسه واقعا تشکر میکنم

    افسانه 10 ماه قبل
    -1

    محمدی

    استار و یا زهرا 10 ماه قبل
    -2

    خیلی خیلی عالی ممنون

    استار و یا زهرا 10 ماه قبل
    2

    خیلی خوب بود

    نیناعلیزاده 10 ماه قبل
    0

    واقعا عالیه اصلا حرفدنداره، در سایت های دیگه همه چیز را از خودشان مینویسند

    نازنین 11 ماه قبل
    1

    پنل

    0
    نازنین 11 ماه قبل

    اون چیز هایی که من میخوام توش نبست

    مهدی 12 ماه قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید