توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    سوالات درس چهارم علوم پایه پنجم

    1 بازدید

    سوالات درس چهارم علوم پایه پنجم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    کلاس پنجم

    کلاس پنجم

    سوالات فصل چهارم علوم تجربی: برگی از تاریخ زمین

      با یاد و نام خدا

      سوالات فصل چهارم : برگی از تاریخ زمین

    =============

    1- اگر در محلی فسیل ماهی پیدا شود نشانه ی چیست؟ نشان می دهد که آن محل در گذشته در آن محل دریا بوده است.

    2- فسیل چیست؟ به آثار و بقایایی که از گیاهان و جانوران بسیار قدیمی در سنگ ها باقی مانده است، فسیل می گویند.

    3- فسیل از چه تشکیل شده است؟ فسیل یا قسمتی از بدن موجودات زنده مانند استخوان، دندان و صدفها است و یا از اثری از بدن جانداران مانند ردّ پای آنها تشکیل شده است.

    4- چرا از همه ی قسمت های بدن جانوران فسیل درست نمی شود؟ بعضی از قسمت های بدن جانوران نرم است و خوراک جانوران دیگر می شود و یا می پوسد.

    5- در کجاها فسیل بیشتری درست شده است؟ در دریاهای کم عمق و گرم.

    6- چرا در دریاهای کم عمق و گرم فسیل بیشتری درست شده است؟ به علت عمق کم آب، جسد موجود زودتر به ته آب می رسد وروی آن را گل و لای می پوشاند. در این مناطق نور خورشید سبب رشد گیاهان شده و جانوران زیادی را جذب می کند.

    7- اگر به ترتیب قرار گرفتن لایه ها توجه کنیم، کدام لایه ی سنگ های رسوبی قدیمی ترند؟ لایه های زیرین، زیرا زودتر تشکیل شده اند..

    8- برای تشکیل بعضی از فسیل ها چه مقدار زمان لازم است؟ میلیون ها سال.

    9- فسیل چگونه تشکیل می شود؟ وقتی جانوری می میرد جسدش در ته دریا قرار می گیرد. بخشهای نرم بدن جانور تجزیه یا توسط جانداران دیگر خورده شده اما قسمتهای سخت باقی می ماند. روی قسمتهای باقیمانده توسط گل و لای یا رسوبات پوشیده می شود.لایه های بالایی روی لایه های پایینی فشار آورده و اثری از اسکلت جانور روی لایه های رسوبی باقی می ماند که توسط املاح معدنی موجود در آب دریا که مانند سیمان محکم است، پر می شود و فسیل جانور در بین سنگها به وجود می آید. فسیل گیاهان نیز مانند جانوران تشکیل می شود.

    10- علاوه بر دریاها در کجاها فسیل تشکیل می شود؟ در یخچالهای طبیعی، غارها، معادن نمک، زیر خاکسترهای آتش فشانی و در شیره ( صمغ ) درختان.

    11- سنگ های رسوبی چگونه تشکیل شده اند؟ گل و خاک رودها وارد آب دریا ها شده، ته نشین شده، و بر اثر فشار لایه های بالاتر و در طی سالیان دراز به سنگ های رسوبی تبدیل شده اند.

    12- چرا بعضی از لایه های سنگ های رسوبی از بعضی از دیگر نازک تر هستند؟ چون در زمان تشکیل شدن لایه، خاک و گل کمتری در کف دریا ته نشین شده است و یا از رسوباتدانه ریز مانند خاک رس درست شده اند.

    13- چرا در بین رسوبات دانه ریز مانند خاک رس، فسیل بهتری تشکیل می شود؟چون در بین این رسوبات طرح بهتر و کاملتری از بدن جانداران ساخته می شود.

    14- حشرات از دیگر جانوران بیشترهستند. چرا از حشرات فسیل کمتری یافت می شود؟ زیرا بدن حشرات اسکلت استخوانی ندارد و بدنشان زود تجزیه شده واز بین می رود.

    15- در کجاها فسیل هایی از حشرات باقی مانده است؟ در شیره ( صمغ ) درختان.

    16- دایناسور چه معنایی دارد؟ سوسمار ترسناک.

    17- دایناسور ها در حدود چند میلیون سال قبل از میان رفتند؟ 65 میلیون سال قبل.

    18- از ردپای جانوران چه اطلاعاتی به دست می آوریم؟ نوع جانور یعنی پرنده بوده یا پستاندار یا ...، محل زندگی آن، نوع غذایش که گوشتخوار بوده یا گیاهخوار، بزرگی و کوچکی جثه ی حیوان، نحوه ی حرکت کردن آن، وزن جانور و .....

    19- اگر در محلی فسیل برگ درخت خرما پیدا شود، نشانه ی چیست؟ آن محل قبلا آب و هوای گرمسیری داشته است.

    20- اگر در محلی فسیل صدف پیدا شود، نشانه ی چیست؟ آن محل قبلا دریای کم عمق و گرم بوده است.

    21- اگر در محلی فسیل سرخس پیدا شود، نشانه ی چیست؟ آن محل قبلا ناحیه ی گرم و مرطوب بوده است.

    22- به چه چیزی کتاب تاریخ زمین می گویند؟ سنگ های رسوبی.

    23- زمین شناسان درباره گذشته زمین از چه راه هایی اطلاعات زیادی به دست می آورند؟ با استفاده از آثاری که در سنگ ها وجود دارد.

    24- چرا زمین شناسان لایه های رسوبی را مطالعه می کنند؟ زیرا لایه های رسوبی در دریاها تشکیل می شوند و بیشترین تعداد فسیلها نیز از جاندارانی درست می شود که در دریاها زندگی می کرده اند.

    25- زمین شناسان با مطالعه ی فسیل ها چه اطلاعاتی به دست می آورند؟ اطلاعاتی درباره ی تغییرات آب و هوا، شکل و وضعیت خشکی ها و دریاهای زمین، محل دریا ها، نوع گیاهان و جانورانی که زمانی روی زمین زندگی می کرده و امروزه از بین رفته اند و نوع غذایشان، به دست می آورند.

    توجه : تنها به این سوالات اکتفا نکنید و حتما کتاب درسی خود را نیز به دقت بخوانید.

    منبع مطلب : kelase5-5.blogsky.com

    مدیر محترم سایت kelase5-5.blogsky.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    نمونه سوال درس علوم پایه پنجم فصل چهارم (4) (برگی از تاریخ زمین) - مجله استادبانک

    نمونه سوال درس علوم پایه پنجم فصل چهارم (4) (برگی از تاریخ زمین) - مجله استادبانک

    اپلیکیشن نمونه سوال استادبانک را به طور کاملا رایگان دانلود کنید. فایل تمامی کتاب های درسی، بیش 1600 گام به گام و 1300 نمونه سوال را یکجا و رایگان در یک اپلیکیشن داشته باشید:

    دانلود مستقیم اپلیکیشن (فایل APK)

    دانلود مستقیم اپلیکیشن (فایل APK) (لینک کمکی)

    لینک دریافت رایگان از Google Play

    لینک آشنایی بیشتر با اپلیکیشن

    منبع مطلب : www.ostadbank.com

    مدیر محترم سایت www.ostadbank.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب درس چهارم علوم پنجم ابتدایی

    جواب درس چهارم علوم پنجم ابتدایی

    گام به گام فعالیت های علوم پنجم درس 4

    جواب فعالیت های علوم پنجم

    درس چهارم: برگی از تاریخ زمین

    کاوشگری صفحه 27 علوم پنجم

    از اثر دست و پای یک جاندار چه چیزهایی می توان یاد گرفت؟
    روش اجرا:
    1ــ ِ مقداری گل مجسمه سازی را در یک ظرف قرار دهید. سطح آن را با قاشق صاف کنید.
    2ــ ِ دست خود را با کمی آب مرطوب کنید.کف دستتان را روی گل بگذارید و فشار دهید. سپس دست خود را به آرامی بردارید. نمونه ی به دست آمده را کنار پنجره قرار دهید تا خشک شود

    3ــ با دقت به کف دست خود و اثر آن روی ِگل نگاه کنید؛ چه چیزی مشاهده می کنید؟
    4ــ این بار، با ّذره بین به دست خود و اثر آن نگاه کنید و بگویید چه چیزهای تازه ای مشاهده می کنید.
    5 ــ طول هریک از انگشتان خود را اندازه بگیرید و روی اثر انگشت خود بنویسید.
    6 ــ دست شما و اثر دستتان چه شباهت ها و چه تفاوت هایی دارند؟
    ویژگی های آنها را در جدول زیر بنویسید.پاسخ» 

    7ــ اثر دست خود را با اثر دست هم گروه های خود مقایسه کنید. چه تفاوت ها و شباهت هایی را مشاهده می کنید؟

    8  ــ این فّعالیت را در منزل به کمک بزرگ ترها انجام دهید؛ اما این بار، پشت دست خود را روی گل قرار دهید و اثر آن را بررسی کنید.
    اثر دست یکی از دانش آموزان را به طور تصادفی انتخاب کنید. آیا می توانید ّ مشخص کنید که این اثر به کدام دانش آموز تعلق دارد؟

    کف دست من بزرگ تر است ولی از نظر شکل ظاهری و تعداد انگشتان به هم شبیه است

    فکر کنید صفحه 29 علوم پنجم

    در گذشته های خیلی دور، خزندگان بزرگی بهنام دایناسورها روی زمین زندگی می کردند. این جانوران در حدود 65 میلیون سال پیش از بین رفتند. تصویر زیر، اثر پای یک دایناسور را نشان می دهد.  این اثر در معدن زغال سنگ کرمان یافت شده است؛ از آن چه اطلاعاتی  می توان به دست آورد؟

    نوع حرکت – به دلیل عمق زیاد وزن سنگین داشته – تعداد انگشتان – محیط زندگی

    طول این این رد پا تقریبا برابر است با ……… سانتی متر است.

    گفت و گو صفحه 29 علوم پنجم

    در این تصویر، اثر قسمتی از بدن انسان را می بینید. از این اثر، ّ چه اطلاعاتی می توان به دست آورد؟ در این باره گف تگ و کنید.

    رد پای انسان -وزن تقریبی – نوع حرکت – سن – تعداد انگشتان

    کاوشگری صفحه 31  علوم پنجم

    گفت و گو صفحه 32 علوم پنجم

    شکل زیر نمونه ای از لایه های رسوبی زمین را نشان می دهد.
    1ــ در این تصویر، چند لایه می بینید؟ آنها را شماره گذاری کنید.پاسخ»  8 لایه
    2ــ در کدام لایه یا لایه ها، باقی مانده ی جانداری دیده نمی شود؟پاسخ»  3- 5 – 8
    3ــ باقی مانده ی جاندار در کدام الیه، قدیمی تر است؟ پاسخ» لایه زیرین – لایه 1

    گفت و گو صفحه 32

    گفتگو صفحه 33 علوم پنجم

    در این تصویرها مراحل تشکیل فسیل را می بینید. درباره ی  چگونگی تشکیل این فسیلها در گروه خود گفت و گو کنید

    آب محل من اسیب برای تشکیل فسیل است. اگر جانداری بمیرد به دریا می افتد.

    رسوبات روی آن را می پوشاند و جسد جاندار پنهان میشود و لایه های رسوبی روی هم قرار می گیرد.

    قسمت های نرم بدن از بین میرود و قسمت های سخت باقی می ماند و فسیل تشکیل می شود.

    کاوشگری صفحه 33 علوم پنجم

    تعداد حشره ها بیشتر از بقیه ی جانداران است. با وجود این، تعداد فسیلهای حشره ها خیلی کمتر است علت را توضیح دهید.

    بدن حشرات فاقد استخوان بندی است و بسیار نرم است. و این باعث می شود بعد از مرگ به سرعت تجزیه شود و از بین برود.

    گفت و گو  صفحه 34 علوم پنجم

    در شکل زیر، رد ّ پای چند جانور نشان داده شده است. آنها را به دقت بررسی کنید و پس از گفت و گو
    درباره ی پرسشهای زیر، به آنها جواب دهید.
    ّ در این شکل، چند نوع رد پا وجود دارد؟  آنها را شماره گذاری کنید. 4-3-2-1 ( به ترتیب از چپ به راست)
    ّ چند ردپای پرنده را می بینید؟  2تا شماره یک و سه
    ّ کدام ردپا مربوط به پرندهای است که در کنار آب زندگی می کند؟ 1- رد پای شبیه اردک

    جمع آوری اطلاعات صفحه 34 علوم پنجم

    فسیلهای زیر در سه منطق هی متفاوت پیدا شده اند. با مطالعه‌ی این فسیلها درباره ی گذشته ی این مناطق چه اطلاعاتی  می توانیم به دست آوریم؟

    فسیل صدف و ماهی = نشان می دهد که در گذشته دور در انجا دریا بوده است.

    فسیل گیاه و سرخس =  نشان دهنده این است که در گذشته در آن جا محیطی جنگلی و مرطوب بوده است.

    منبع مطلب : hamgamdars.com

    مدیر محترم سایت hamgamdars.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    زهرا 3 روز قبل
    0

    خبرتوننننننننن

    ناشناس 3 روز قبل
    -1

    خبرتون بشه

    خا 4 روز قبل
    0

    خا

    معصومه 13 روز قبل
    0

    خیلی خوبه

    زهرا 16 روز قبل
    0

    اگه میشه وقتی سوال میگین بگین این صفحه سوال پایین صفحه ممنون

    نام 16 روز قبل
    0

    این درس درباره ی فسیل ها است خیلی درس جالبیه

    0
    زهرا 16 روز قبل

    بله همین طوره گل

    ناشناس 16 روز قبل
    0

    سلام ممنون از سایت عالیتون

    ناشناس 16 روز قبل
    -1

    سلام ممنون ازسایت خوبتون .من سایت های دیگر هم گشتم اما برای درس 4علوم پنجم سوال پیدا نکردم باز هم ممنون

    مهدی 1 سال قبل
    -2

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید