در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    سوالات درس 11 مطالعات اجتماعی چهارم

    1 بازدید

    سوالات درس 11 مطالعات اجتماعی چهارم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    سوالات مطالعات اجتماعی -درس 11

      مطالعات اجتماعی درس 11

    1-   شهر همدان در کجا واقع شده است ؟ همدان شهری زیبا و خوش آب و هوا در دامنه کوه های الوند است .

    2-   منطقه تاریخی همدان چه نام دارد ؟ منطقه تاریخی تپه هگمتانه

    3-   قدمت هگمتانه چند سال است ؟ از حدود سه هزار سال پیش به جا مانده و مربوط به دوران مادهاست

    4-   مادها از چه قومی بودند ؟ گروهی از آریایی ها بودند

    5-   چرا کشور ما ایران نام گرفت ؟ ایران یعنی سرزمین یا محل آریایی ها .آریایی هم یعنی نجیب و شریف

    6-   آریایی ها چند سال پیش به ایران مهاجرت کردند؟ حدود چهار هزار سال پیش اقوام آریایی از دو طرف دریای خزر به این سرزمین مهاجرت کردند و به تدریج در دشت های سبز و حاصلخیز آن ساکن شدند

    7-   آریایی ها چند گروه بودند؟ مادها ، پارس ها، پارت ها

    8-   مادها در کدام سمت ایران ساکن شدند و با چه کسانی همسایه بودند ؟ مادها در غرب ایران ساکن شدند آن ها با آشوری ها همسایه بودند

    9-   آشوری ها چگونه مردمی بودند ؟ آشوری ها قومی جنگجو بودند و بیشتر اوقات به سرزمین مادها حمله ور می شدند و آن ها را غارت می کردند مادها نمی توانستند جلوی حمله آشوری ها را بگیرند

    10-چرا مادها نمی توانستند جلوی حمله آشوری ها را بگیرند ؟ زیرا با هم متحد نبودند و سپاه منظمی نداشتند اما سرانجام به ضعف خود پی بردند با هم متحد شدند و به رهبری دیااکو حکومت ماد را به وجود آوردند و آشوری ها را شکست دادند

    11-مادها چگونه بر آشوری ها غلبه کردند ؟ با هم متحد شدند و به رهبری دیااکو حکومت ماد را به وجود آوردند و آشوری ها را شکست دادند

    12-مادها در دامنه ی کوه الوند شهری ساختند و نام آن را هگمتانه گذاشتند

    13-باستان شناسان چگونه فهمیدند که همدان شهر مادها بوده است ؟ باستان شناسان با حفاری هایی که دراین منطقه انجام دادند اشیا و وسایلی را که مربوط به آن زمان است کشف کرده اند آن ها پی بردند که دور این شهر دیواری محکم و بلند بوده و در گوشه های مختلف آن ستون های عظیمی قرار داشته است

    14-پس ازمادها حکومت هخامنشیان به وجود آمد

    15-در موزه ی هگمتانه کدام آثار تاریخی وجود دارد ؟ مجسمه ها ، ظروف ، زیور آلات ، خمره های آب و غذا و پایه های باقی مانده از ستون های کاخ هخامنشیان دیدن کردند

    16-سنگ نبشته ها ی روی کوه مربوط به کدام دورانی است و به چه زبانی نوشته شده است ؟

    از آثار دوره ی هخامنشیان هستند و به سه زبان پارسی باستان و ایلامی و بابلی نوشته شده اند

    17-چرا در تابستان مردم از شهرهای مختلف ایران به شهر همدان سفر می کنند ؟ برای دیدن مناظر زیبا و آثار تاریخی واستفاده از آب و هوای خنک و مطبوع به شهر همدان سفر می کنند

    18-پایتخت مادها هگمتانه نام داشت که بعدها به همدان تغییر نام داد

    19-در موزه هگمتانه آثار سنگی ، سفالی و فلزی از گذشته های دور به نمایش گذاشته شده بود

    20-در زمان هخامنشیان نیز پادشاهان هخامنشی هگمتانه را به عنوان پایتخت باستانی انتخاب کرده بودند

    منبع مطلب : emamjavadsschool.blogfa.com

    مدیر محترم سایت emamjavadsschool.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس 11 مطالعات چهارم ابتدایی سفری به همدان

    درس 11 مطالعات چهارم ابتدایی سفری به همدان

    انتظارات یادگیری درس 11 مطالعات چهارم ابتدایی سفری به همدان:

    انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:
    1 معنا و مفهوم نام یا وجه تسمیهٔ«ایران»را توضیح دهند.
    2 مسیرهای ورود آریای یها به سرزمین ایران را روی نقشه، نشان دهند و سه گروه آریایی ها را نام ببرند.
    3 علل و چگونگی تشکیل حکومت مادها در ایران را توضیح دهند.
    4 چند مورد از ویژگی های منطقه تاریخی تپه هگمتانه و محل آن را بیان کنند.
    5 نکاتی را که باید در هنگام بازدید از موزه رعایت شود، بیان کنند.

    مواد و وسایل مورد نیاز:کتاب درسی، تصاویری از تپه تاریخی هگمتانه و همدان، گِلسفال و اجسام نوک تیز.

    آموزش درس 11 مطالعات چهارم ابتدایی سفری به همدان

    آماده کنید

    همان طور که مشاهده می کنید فصل چهارم این کتاب در قالب یک داستان و سفرنامه نوشته شده و به همین دلیل نحوهٔ صفحه آرایی آن با سایر فصول کتاب متفاوت است.

    از دانش آموزان بپرسید:
    آیاتا به حال به شهری که دارای آثار تاریخی است، رفته اند؟
    چه کسانی تا به حال به همدان سفر کرده اند؟
    آیا دربارهٔ منطقهٔ تاریخی هگمتانه، چیزی شنیده اند؟
    البته بچه های استان همدان در این باره، اطلاعات بیشتری دارند.

    اجازه بدهید دست کم یک نفر از دانش آموزان، خاطرات خود را از سفر به یک منطقهٔ تاریخی یا بازدید از آثار تاریخی بیان کند.

    علاقه و احساس بقیه دانش آموزان را دربارهٔ سفر به مناطقتاریخی، جویا شوید.

    از آنها بپرسید دوست دارند به کدام منطقهٔ تاریخی سفر کنند یا کدام آثار تاریخیرا از نزدیک ببینند.

    با این پرسش ها با پیش دانسته های دانش آموزان و سطح آگاهی آنها از موضوع درس، آشنا می شوید

    آموزش دهید

    تدریس را طبق روال داستانی کتاب پیش ببرید و با صدای بلند و رسا داستان را بخوانید.

    هنگامخواندن داستان با زیر و بم دادن به صدا، فضایی به وجود بیاورید که دانش آموزان قصّه را مجسم کنند.

    هنگام خواندن داستان اسلایدهایی پخش کنید تا بر روی مطالب گفته شده تأکید بیشتری شود.
    برای مثال اسلایدهایی از تپهٔ هگمتانه، آثار تاریخی همدان و…

    در هنگام خواندن داستان، گاهی داستان را قطع کنید و سؤال بپرسید.

    برای مثال آقای امیری که کارمند سازمان میراث فرهنگی است … راستی آیا می دانید کار سازمان میراث فرهنگی چیست؟

    نقشهٔ مهاجرت آریایی ها به ایران را به دانش آموزان نشان داده و توجه آنها را به این نقشه جلب کنید.

    از بچه ها بخواهید سه قوم آریایی را که به ایران وارد شده اند روی نقشه نام ببرند و مسیر آنها و موقعیت مکانی را که در آن مستقر شده اند بگویند

    در مورد منطقهٔ تاریخی هگمتانه با توجه به اطلاعات قبلی دانش آموزان دربارهٔ کارباستان شناسان بگویید

    با حفاری هایی که توسط آنها انجام شده، اشیا و وسایلی به جا مانده از شهری با دیواری ضخیم و بلند کشف شده که همان منطقهٔ هگمتانه بوده است.

    دانش آموزان در درس قبل با موزه و امکانات آن آشنا شده اند، برای آنها توضیح دهید که موزه هگمتانه در کنارهمان تپه هگمتانه بنا شده است

    بیشتر اشیای داخل آن مربوط به تپه هگمتانه است، البته در این موزه فقط آثار دوره مادها نگهداری نمی شود

    بلکه آثار سلسله های بعدی نیز وجود دارد.

    سپس با استفاده از تصاویر کتاب یا تصاویری که خودتان تهیه کرده اید خمره های آب و غذا،پایه های ستون کاخ ها و سایر وسایل موزه را نشان دهید.

    برای دانش آموزان توضیح دهید درزمان ایران باستان متداول بوده که وقایع مهم، ماجراهای جالب، متن های تاریخی، فرمان های شاهان یا دعاها را بر روی سینهٔ کوه ها می نوشتند

    و امروزه زبان شناسان این متن ها را می خوانند و ترجمه می کنند.

    مانند گنج نامه که مربوط به دوره هخامنشیان است و به سه زبان پارسی، ایلامی و بابلی نوشته شده است.

    در این نوشته برای حفظ و نگهداری سرزمین ایران، دعا شده است.

    به پایان ببرید

    به منظور جمع بندی از درس، یک بار دیگر مهاجرت آریایی ها به ایران،
    مسیر ورود آنها به قسمت های مختلف ایران با استفاده از نقشه و علل آن، روی کار آمدن مادها و نحوهٔ تشکیل حکومت آنها را با دانش آموزان مرور کنید.

    مباحث مربوط به موزه هگمتانه و سنگ نبشته گنج نامه را جمع بندی کنید.
    در پایان، از آنها بخواهید گِل سفالی را که با خود به کلاس آورده اند روی میز بگذارند و لوح درست کنند.

    سپس با توجه به فعالیت درس قبلی (خط تصویری) ، علائمی به صورت خط میخی با جسم نوک تیزی مانند میخ روی آن بکشند

    و خط و کلمه ها یا جمله هایی بنویسند و جایی بگذارند که خشک شود.
    پس از چند روز بچه ها با سنگ نبشته های خود روبه رو می شوند.
    می توانید از آنها نمایشگاهی درست کنید.

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    نمونه سوال فصل 4 درس 11 مطالعات اجتماعی — چهارم ابتدایی

    نمونه سوال فصل 4 درس 11 مطالعات اجتماعی — چهارم ابتدایی

    قوانین و مقررات

    تماس با ما

    درباره ما

    ثبت شکایت

    منبع مطلب : biamoz.com

    مدیر محترم سایت biamoz.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    ناشناس : هنگام بازدید از موزه چه نکاتی را باید رعایت کنیم

    نازنین : سوال ها بد نبود خوب بود

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    طیط 25 روز قبل
    -1

    سلام خب

    ناشناس 4 ماه قبل
    1

    👌

    تیمور گنجی 4 ماه قبل
    0

    علل ضعف مادها چه بود

    0
    تیمور گنجی 4 ماه قبل

    علل ضعف مادها چه بود

    نگاه سرب مهری 4 ماه قبل
    0

    چشم

    پینار 4 ماه قبل
    0

    سلام خوب بود ولی سوالی که من میخواستم نبود

    ناشناس 4 ماه قبل
    1

    علل ضعف ماده ها چه بود؟ کسی میتونه کمک کنه

    ناشناس 4 ماه قبل
    0

    اون سوالاتی رو که می خواستم نبود😔😔😔😔

    بد بود 4 ماه قبل
    1

    بد بود

    ناشناس 4 ماه قبل
    -1

    سوالی که من می خواستم نبود

    ااتا ل 4 ماه قبل
    1

    نمیخوام

    ناشناس 5 ماه قبل
    -1

    لباس

    دریا 6 ماه قبل
    2

    سوالی که من می خواستم نبود😑😔

    لبساتت 7 ماه قبل
    -1

    لیبایب

    ...... 7 ماه قبل
    3

    ماد ها به رهبری دیااکو توانستند آشوری ها را شکست دانن چون دیااکو مردی با توان و قدرت بود قبل از دیااکو ماد ها نمی توانستند آشوری ها را شکست دهند چون ضعیف و ناتوان بودند.پس از حکومت ماد ها حکومت هخامنشیان بوجود امد

    نازنین 7 ماه قبل
    2

    خوب بود

    ممنونم که بازم همه چیز هایی که میخوایم رو داره 💛

    نازنین 7 ماه قبل
    5

    سوال ها بد نبود خوب بود

    ریحانه 8 ماه قبل
    3

    عالی بود ولی سوالی که من میخواستم نبود

    ناشناس 8 ماه قبل
    6

    هنگام بازدید از موزه چه نکاتی را باید رعایت کنیم

    1
    آیناز 7 ماه قبل

    عالی بود

    زینب 8 ماه قبل
    3

    خیلی خوب بود واقعاً درس ۱۱ مطالعاتو یاد گرفتم

    ممنونم ❤❤🌻🌻

    بیلینک 8 ماه قبل
    0

    حتما می گذارم

    ناشناس 8 ماه قبل
    -1

    خوبه به برادرم کمک می کنه و من براش طرح می کنم متشکرم 💐

    مهدی 9 ماه قبل
    7

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید