توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    شیطان از چه راه هایی انسان را فریب می دهد

    دسته بندی :
    1. اسک 98
    2. مطالب سایت
    10بازدید

    شیطان از چه راه هایی انسان را فریب می دهد را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    ۷ شگرد اصلی شیطان برای فریب / ۴ راهکاری که انسان برای مقابله با ابلیس باید به کار بگیرد

    به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  شیطان به دنبال پیدا کردن نقطه‌ضعف در انسان‌ها است؛ و تلاش می‌کند تا راهی پیدا کند، که ساده‌تر و راحت‌تر بتواند انسان را فریب دهد؛ و یکی از ابزار مهمی که، شیطان در راه فریب دادن انسان‌ها از آن استفاده می‌کند، هوای نفس و نفس اماره است.

    شیطان چگونه انسان را فریب می‌دهد؟

    شیطان چگونه انسان را فریب می‌دهد؟
    شیطان همه وسوسه‌های خود را در حال غفلت انسان‌ها، به آن‌ها القاء می‌کند؛ انسانی که آگاه است و شیطان را می‌شناسد حتماً با او دشمن است و سعی و تلاش می‌کند تا فریب‌ها و وسوسه‌های شیطان را شناسایی کرده و از آن‌ها دوری کند؛ لذا شیطان از شناخته شدن، وحشت دارد. از این رو، چون شناخته شدن شیطان، مساوی است با پیروی نکردن انسان‌ها از او، او تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا وسوسه‌های خود را خیلی عادی و معمولی جلوه دهد تا کسی متوجه نشود که این از جانب شیطان است.

    معرفی برنامه‌های شیطان و عملکرد شیطان در قرآن
    ۱. زینت دادن کار‌های زشت: «و زیّن لهم الشیطان أعمالهم» (عنکبوت/۳۸) و «الشیطان سوّل لهم» (محمد/۴۸)

    ۲. ایجاد ترس و وحشت: «إنّما الشیطان یخوف أولیائه» (آل عمران/۱۷۵)

    ۳. ایجاد کینه و دشمنی: «إنّما یرید الشیطان أن یوقع بینکم العداوة و البغضاء...» (مائده/۹۱)

    ۴. وعده فقر و تهیدستی: «الشیطان یعدکم الفقر» (بقره/۲۶۸)

    ۵. خلف وعده: «وعدتکم أخلفتکم» (ابراهیم/۲۲)

    ۶. تبذیر: «إن المبذّرین کانوا إخوان الشیاطین» یعنی مبذّران و مسرفان ـ یعنی آنان که مال و عمر خود را بیهوده صرف خیالات باطل شیطانی می‌کنند ـ برادر شیطان هستند. (اسراء/۲۷)

    ۷. بازداشتن از یاد خدا: «و إما ینسینک الشیطان فلا تقعد بعد الذکری مع القوم الظالمین» (انعام/۶۸)

    با توجه به این مطالب و همان‌طور که قرآن کریم معرفی می‌نماید، شیطان دشمن آشکار انسان است ـ «إن الشیطان کان للإنسان عدواً مبینا» (اعراف/۵۲) ـ بنابراین انسان در برابر شیطان وظایفی دارد، که آن وظایف را قرآن کریم معرفی نموده است:

    ۱. عدم پیروی از گام‌های او: «ولاتتّبعوا خطوات الشیطان» (بقره/۲۰۸)

    ۲. دشمنی و عداوت با او: «إن الشیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا» (فاطر/۶)

    ۳. عدم پرستش او: «أن لا تعبدوا الشیطان إنه لکم عدو مبین» (یس/۶۰)

    ۴. پناه بردن به خداوند: «وإما ینزعنک من الشیطان نزع فاستعذ بالله» (فصلت/۳۶) البته توجه داشته باشید که وسوسه‌های شیطان عمومی است: «یوسوس فی صدور الناس» (ناس/۵) و «لأغوینّهم أجمعین» (ص/۸۲)، ولی شیطان نمی‌تواند بر بندگان صالح و شایسته خداوند، تسلط پیدا کند: «إن عبادی لیس لک علیهم سلطان» (حجر/۴۲) و «فبعزّتک لأغوینّهم أجمعین إلا عبادک المخلصین» (ص/۸۲ و ۸۳) نکته آخر این‌که اگر شیطان، انسان را فریب داد و انسان مرتکب گناه شد، فرقی نمی‌کند که از چه راهی شیطان واردشده و او را فریب داده است؛ بلکه آنچه مهم است، نافرمانی خداوند است که صورت گرفته است و باید هر چه زودتر با توبه و بازگشت به خداوند، آن نافرمانی را جبران نمود.

    البته لازم به ذکر است که شیطان به دنبال پیدا کردن نقطه‌ضعف در انسان‌ها است؛ و تلاش می‌کند تا راهی پیدا کند، که ساده‌تر و راحت‌تر بتواند انسان را فریب دهد؛ و یکی از ابزار مهمی که، شیطان در راه فریب دادن انسان‌ها از آن استفاده می‌کند، هوای نفس و نفس اماره است؛ لذا اگر انسان بتواند، این دو نیرو را کنترل نموده و تحت اراده و اختیار عقل و فطرت پاک الهی قرار دهد، راه اصلی نفوذ شیطان و وسوسه‌های او را مسدود کرده و گام بزرگی در راه مبارزه با وسوسه‌های شیطان برداشته است.

    با امید به این‌که همه انسان‌ها با تسلط بر هوای نفس خود و مبارزه با شیطان و وسوسه‌های او، هرلحظه به کمال انسانی و فضای معنوی و روحانی نزدیکتر شوند. در حقیقت باید گفت هر خطای ما ترکیبی است از نقاط ضعف ما و تسویلات و فریب‌های شیطان. شاید نتوان به‌طور مشخص گفت فلان خطا از نفس اماره بود، به تنهایی؛ و فلان گناه از شیطان و وسوسه‌های او.

    برای مطالعه بیشتر، علاوه بر مراجعه به کتب تفسیری به ذیل آیات ذکرشده می‌توانید به کتاب «هزار و یک نکته از قرآن کریم»، نوشته اکبر دهقان، مراجعه نمایید.

    منبع: تبیان

    انتهای پیام/

    منبع مطلب : www.yjc.ir

    مدیر محترم سایت www.yjc.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    راه‌های فریب شیطان چیست؟

    به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛«انفال» معنی بهره‌ها و غنائم جنگ و ثروت های عمومی است. نام دیگر سوره انفال، «فاضحه» است.
    انفال نام هشتمین سوره قرآن مجید که از آیه اوّل این سوره گرفته شده است. بعضی موضوعات مطرح شده در این سوره عبارتند از: انفال و غنائم، صفات مؤمنان واقعی، داستان جنگ بدر، واقعه تاریخی شب هجرت رسول خدا (ص) از مکّه به مدینه، حکم اسیران جنگی، احکام جهاد، حکم خمس، خرافات مشرکان و راه شناخت منافقان و مبارزه با آنان. این سوره ۷۵ آیه دارد و در مدینه نازل شده است.
    در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است: هر کس سوره‌های «انفال» و «توبه» را قرائت نماید من شفاعت کننده و گواهی دهنده برای او، در روز قیامت خواهم بود، مبنی بر اینکه او از نفاق به دور است و به تعداد همه مردان و زنان منافق در دنیا، به او ده حسنه داده می‌شود و ده گناه از او پاک می‌شود و ده درجه بالا برده می‌شود و عرش و حاملان آن در ایام زندگی او در دنیا بر او درود می‌فرستند.
    امام جعفر صادق علیه السلام: هر کس سوره‌های «انفال» و «توبه» را قرائت کند هرگز نفاق وارد قلب او نمی‌شود و در زمره شیعیان از امر حسابرسی فراغت یابند.

    وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ وَ قالَ لا غالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِنَ النّاس وَ إِنِّی جارٌ لَکُمْ فَلَمّا تَراءَتِ الْفِئَتانِ نَکَصَ عَلی عَقِبَیْهِ وَ قالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ إِنِّی أَری ما لا تَرَوْنَ إِنِّی أَخافُ اللّهَ وَ اللّهُ شَدیدُ الْعِقاب «۴۸»
    و (به یادآور) زمانی که شیطان، کار‌های آنان (مشرکان) را در نظرشان زیبا جلوه داد و گفت: امروز هیچ کس از مردم، بر شما غالب نخواهد شد و من یاور شمایم. امّا همین که دو لشکر با هم درآویختند (و فرشتگان به یاری سپاه اسلام آمدند) شیطان به عقب برگشت و گفت:هر آینه من از شما بیزارم، من چیزی را می‌بینم که شما نمی‌بینید، همانا من از خدا بیم دارم و خداوند سخت عقوبت است.

    راه‌های فریب شیطان چیست؟
    نکته ها:
    کلمه‌ی «جار» به معنای یاور، شریک، همسایه و هم سوگند آمده که در اینجا معنای اوّل مناسب‌تر است. کلمه‌ی «نَکَصَ» به معنای خودداری و برگشت است و «عقب» به معنای پاشنه‌ی پا و «نَکَصَ عَلی عَقِبَیْهِ» یعنی بر پاشنه‌های پا چرخید و پشت کرد.

    گفتگوی شیطان با طرفدارانش که در این آیه مطرح شده، ممکن است همان وسوسه‌های شیطانی باشد، یا آنکه شیطان در قالب انسان، اهداف خود را دنبال کند و در قیافه‌ی انسان، به اغوا و وسوسه بپردازد که روایات هم در این باره وارد شده است.

    چنانکه شیطان در جنگ بدر، به صورت سراقهبن مالک (از سرشناسان قبیله‌ی بنی کنانه) درآمد و مشرکان را تشویق و ترغیب می‌کرد و به آنان وعده‌ی همراهی و پیروزی می‌داد، امّا با حضور فرشتگان در آستانه‌ی پیروزی سپاه اسلام، پا به فرار گذارد. پس از شکست کفّار، در مکّه به او می‌گفتند:تو سبب شکست ما شدی! و او قسم می‌خورد که حتّی از مکّه بیرون نیامده است. پس معلوم شد که شیطان در قیافه‌ی سراقه، به آنان وعده‌ی پیروزی داده، سپس فرار کرده است.
    * شیطان برای جبهه‌ی باطل کار تبلیغاتی می‌کند و در آغاز مبارزه به آنان روحیّه می‌دهد، ولی به هنگام دیدن امداد‌های الهی، آنان را رها کرده و عقب نشینی می‌کند.

    راه‌های فریب شیطان چیست؟

    پیام ها:
    ۱-یکی از راه‌های فریب شیطان، زیبا جلوه دادن بدی هاست. «زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ» آری، نیکو پنداشتن کار‌های بد وناهنجاری ها، نشانه‌ی نفوذ شیطان در افکار انسان است.

    ۲-شیطان و شیطان صفتان، دیگران را برای فساد، توجیه وتحریک می‌کنند. «زَیَّنَ، لا غالِبَ، جارٌ لَکُمْ»
    ۳-ایمان، حمایت فرشتگان را به دنبال دارد و کفر، حمایت شیطان را. «جارٌ لَکُمْ»
    ۴-شیطان، منافق، فریب کار، دروغگو و بی وفاست. جارٌ لَکُمْ ... بَرِیءٌ مِنْکُمْ
    ۵-شیاطین، آتش فتنه را روشن می‌کنند، ولی خود را در معرکه قرار نمی‌دهند.

    «إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ»

    ۶-توکّل بر غیر خدا، سبب رها شدن انسان در مشکلات می‌شود. إِنِّی جارٌ لَکُمْ ...
    إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ
    ۷-روابط غیر الهی، ناپایدار وغیر قابل اطمینان است. «قالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ»
    ۸-شیطان، از قدرت فرشتگان آگاه است. «إِنِّی أَری ما لا تَرَوْنَ» و مشاهده‌ی قدرت فرشتگان، سبب عقب گرد او شد. «قالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ»
    ۹-شیطان، قادر بر مشاهده‌ی برخی امور پنهانی است. «إِنِّی أَری ما لا تَرَوْنَ»

    ۱۰-شیطان، به خداوند معتقد و به شدّت عقوبت او آگاه است. «إِنِّی أَخافُ اللّهَ وَ اللّهُ شَدیدُ الْعِقاب» به گفته ابن عباس: «شیطان به دروغ ادّعای ترس از خداوند را داشت، وگرنه کار او به اینجا نمی‌کشید»

    إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذینَ فِی قُلُوبهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دینُهُمْ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ فَإِنَّ اللّهَ عَزیزٌ حَکِیمٌ «۴۹»
    (به یادآور) زمانی که منافقان و بیماردلان می‌گفتند:آنان (مسلمانان را) دینشان مغرورشان کرده است، (که بی ترس حمله می‌کنند. غافل از آنکه مسلمین بر خدا توکّل نموده اند.) وکسی که بر خدا توکّل کند، پس (بداند) قطعاً خداوند شکست ناپذیر حکیم است.

    نکته ها:
    * منافقان و افراد سست ایمان و بی اعتقاد به نصرت الهی، تصوّر نمی‌کردند مسلمانان با جمعیّت و سلاح اندک پیروز شوند و آنان را فریب خورده می‌پنداشتند.
    پیام ها:

    ۱-کسانی که روحیه ناسالم دارند، با منافقان همصدا می‌شوند. «إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذینَ فِی قُلُوبهِمْ مَرَضٌ»
    ۲-منافقان، مسلمانان را فریب خورده و مغرور می‌پندارند. (و می‌گویند:مگر می‌توان با «اللّه اکبر» و با دست خالی به جنگ سلاح رفت؟! مگر می‌شود...) «غَرَّ هؤُلاءِ دینُهُمْ»
    ۳-گرایش‌ها ودیدگاه ها، در نوع برداشت انسان تأثیر می‌گذارد. از یک عمل، چند برداشت می‌شود؛ یکی توکّل می‌پندارد و دیگری فریب خوردگی وغرور. إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذینَ فِی قُلُوبهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ ... وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ
    ۴-توکّل بر خدا، از حساب غرور، جداست. وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ ... (توکّل بر خداوند در جنگ بدر، عامل پیروزی شد)
    ۵-باید بر کسی توکّل و اعتماد کرد که شکست ناپذیر و تمام کارهایش حکیمانه است. «عَزیزٌ حَکِیمٌ» (قدرت خداوند، همراه با عزّت وحکمت است)
    وَ لَوْ تَری إِذْ یَتَوَفَّی الَّذینَ کَفَرُوا الْمَلائِکَهُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِیقِ «۵۰»
    و (ای پیامبر!) اگر ببینی آن هنگام که فرشتگان جان کافران را می‌گیرند، بر چهره‌ها وپشت‌های آنان ضربه می‌زنند (و می‌گویند:) بچشید عذاب سوزان را.

    ذلِکَ بما قَدَّمَتْ أَیْدیکُمْ وَ أَنَّ اللّهَ لَیْسَ بظَلاّمٍ لِلْعَبید «۵۱»
    این (کیفر) دستاورد کار‌های پیشین شماست و (گرنه) شکّی نیست که خداوند بر بندگانش ستمگر نیست.

    راه‌های فریب شیطان چیست؟

    نکته ها:

    * در قرآن، بار‌ها از سخت جان دادن کفّار، سخن به میان آمده است، از جمله در سوره‌ی محمّد آیه‌ی ۲۷ و سوره‌ی انعام آیه‌ی ۹۳ و در مقابل، از آسان جان دادن مؤمنان نیز سخن به میان آمده است، از جمله در آیه‌ی ۳۲ سوره‌ی نحل می‌خوانیم: «الَّذینَ تَتَوَفّاهُمُ الْمَلائِکَهُ طَیِّبینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّهَ بما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»

    * «یَتَوَفَّی»، به معنای گرفتن است و قرآن می‌فرماید:ما کفّار را می‌گیریم آنجایی که جسم انسان در دنیا می‌ناند، پس معلوم می‌شود که روح او را می‌گیرند. بنابراین، حقیقت انسان به روح اوست. تا انسان زنده است روح همراه جسم اوست و پس از مرگ، از جسم او جدا شده وباقی می‌ماند.

    پیام ها:

    ۱-خداوند با قهر به کفّار، پیامبر و مؤمنان را دلداری می‌دهد. وَ لَوْ تَری ...

    ۲-فرشتگان الهی، مؤمنان و کافران را می‌شناسند. «إِذْ یَتَوَفَّی الَّذینَ کَفَرُوا»

    ۳-قهر اخروی خداوند به کافران، از لحظه‌ی جان دادن آغاز می‌شود. إِذْ یَتَوَفَّی ...

    یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ ...

    ۴-در برزخ نیز عذاب هست. «ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِیقِ»

    ۵-مجازات‌های الهی، کیفر کار‌های خود انسان است، نه انتقام خداوند. ذلِکَ بما قَدَّمَتْ أَیْدیکُمْ ...

    ۶-ظلم به یک نفر، به منزله‌ی ظلم به همه است. «لَیْسَ بظَلاّمٍ لِلْعَبید» (کوچک‌ترین ظلمی از جانب خداوند، ستمی بسیار بزرگ است و او منزّه از آن است.)

    ۷-کیفر‌های الهی، براساس عدل است. «لَیْسَ بظَلاّمٍ لِلْعَبید»

    کَدَأْب آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَفَرُوا بآیاتِ اللّهِ فَأَخَذَهُمُ اللّهُ بذُنُوبهِمْ إِنَّ اللّهَ قَوِیٌّ شَدیدُ الْعِقاب «۵۲»
    (ای پیامبر! روش کافران زمان تو) مثل روش فرعونیان و کفّار پیش از آنان است که (از روی لجاجت و عناد) به آیات خداوند کفر ورزیدند، پس خداوند نیز به کیفر گناهانشان، آنان را گرفتار کرد. قطعاً خداوند، نیرومند سخت کیفر است.

    پیام ها:

    ۱-گاهی کفر و لجاجت، برای بعضی عادت و خصلت شده و در این صورت، عذاب نازل می‌شود. «کَدَأْب»

    ۲-همه‌ی اقوام نزد خدا یکسانند و اگر راه انحراف و کفر بروند، کیفر می‌بینند.

    کَدَأْب آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَفَرُوا ... فَأَخَذَهُمُ اللّهُ آری، سنّت الهی در عقوبت کفّار، ثابت است و مجازات مشرکان در جنگ بدر، حکم خاصّی نبوده است.

    ۳-گناه، سبب قهر الهی است. «فَأَخَذَهُمُ اللّهُ بذُنُوبهِمْ»

    ۴-خداوند، در کیفر کافران عاجز نیست و همه‌ی اقوام (مثل فرعون قوی یا مشرکان ضعیف) در برابر قهر خدا عاجزند. «إِنَّ اللّهَ قَوِیٌّ شَدیدُ الْعِقاب»

    ذلِکَ بأَنَّ اللّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَهً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّی یُغَیِّرُوا ما بأَنْفُسهِمْ وَ أَنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ «۵۳»
    آن (کیفر) بدین سبب است که خداوند، نعمتی را که به قومی عطا کرده، تغییر نمی‌دهد، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند، و همانا خداوند، بسیار شنوا و داناست.

    نکته ها:

    * در احادیث متعدّدی عواملی مانند:ظلم و گناه، سبب تغییر نعمت‌های الهی به حساب آمده اند، چنانکه بازگشت از گناه و انحراف و حرکت در مسیر حقّ، موجب سرازیر شدن انواع نعمت‌های الهی است.

    گناهان و ستم ها، انسان را از لیاقت بهره وری از لطف الهی دور می‌کند. چنانکه حضرت علی علیه السلام در خطبه قاصعه بدان اشاره کرده و در دعای کمیل می‌خوانیم: الّلهم اغفر لی الذنوب الّتی تهتک العصم... الّلهم اغفر لی الذّنوب الّتی تغیّر النّعم...

    * در نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر می‌خوانیم: «هیچ چیز مانند ظلم وستم، نعمت‌های الهی را تغییر نمی‌دهد، چون خداوند ناله‌ی مظلوم را می‌شنود، در کمین ظالمان است».

    * امام صادق علیه السلام فرمودند: «همواره از سختی‌ها و گرفتاری‌های روز و شب که عقوبت معصیت و گناهان شماست، به خدا پناه ببرید».

    پیام ها:

    ۱-زوال نعمت ها، از ناحیه‌ی خودماست، وگرنه سنّت خدا بر استمرار نعمت هاست. ذلِکَ بأَنَّ اللّهَ لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَهً ... حَتّی یُغَیِّرُوا ما بأَنْفُسهِمْ

    ۲-دادن‌ها و گرفتن‌ها از سوی خدا، قانونمند و حکیمانه است. لَمْ یَکُ مُغَیِّراً نِعْمَهً ...

    حَتّی یُغَیِّرُوا ...

    ۳-رحمت خداوند بر غضبش مقدّم است. «أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّی یُغَیِّرُوا»

    ۴-در اسلام علاوه بر کیفر فردی، کیفر‌های اجتماعی نیز قانون دارد. «عَلی قَوْمٍ»

    ۵-فطرت انسان، بر ایمان و پاکی استوار است و این انسان است که خود را تغییر می‌دهد. «یُغَیِّرُوا ما بأَنْفُسهِمْ»

    ۶-انسان، تاریخ را می‌سازد، نه آنکه اقتصاد، جبر تاریخ و محیط، انسان را بسازد.

    حَتّی یُغَیِّرُوا ... البتّه محیط و اقتصاد بی اثر نیست، لیکن نقش اصلی با اراده‌ی انسان است، و هیچ یک از آن‌ها انسان را مجبور نمی‌کند.

    ۷-افراد، جامعه را می‌سازند و هرگونه تحوّل مثبت یا منفی در جامعه، بر پایه‌ی تحوّلِ فکری و فرهنگی افراد است. قَوْمٍ ... یُغَیِّرُوا ما بأَنْفُسهِمْ

    ۸-سعادت و شقاوت ملّت ها، در گرو تحوّلات درونی آنهاست، نه قدرت و ثروت. «حَتّی یُغَیِّرُوا ما بأَنْفُسهِمْ»

    ۹-در تحلیل سرنوشت جوامع، محور، روحیّه‌ی مردم است، نه شانس، خرافات، نظام‌های حاکم، جبر تاریخ و... «یُغَیِّرُوا ما بأَنْفُسهِمْ»

    ۱۰-همه‌ی ما در نظر خدا هستیم و کیفر کفّار متّکی بر علم گسترده خداوند است «أَنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»

    انتهای پیام/

    تفسیر آیات ۴۸-۵۳ سوره انفال

    منبع مطلب : www.yjc.ir

    مدیر محترم سایت www.yjc.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ابلیس یا همان شیطان چگونه انسان را فریب می دهد؟

    ابلیس یا همان شیطان چگونه انسان را فریب می دهد؟

    ابلیس چگونه همزمان حدود 7 میلیارد انسان را وسوسه مینماید

    شیطان در وجود انسان می چرخد مانند چرخیدن خون در بدن؛ یعنی آنقدر ارتباط ما با شیطان نزدیک است که برروی ما کار می کند و با وسوسه هایش در ما تأثیر می گذارد.

    شیطان به معنای موجود سرکش و متمرد است و به هر موجود موذی، منحرف کننده، طاغی و سرکش خطاب می شود. اما «ابلیس» نام آن شیطان بزرگی است که بر آدم سجده نکرد و هم اکنون با لشکر و جنود خود در کمین تمام آدمیان است.

    (تفسیر نمونه، ج1، ص 191)

    ابلیس شیطان بزرگ، دارای اعوان و فرزندان و جنودی از اجنه است که با کمک آنان جهانیان را می فریبد. قرآن به جنود و فرزندان شیطان اشاره می کند و می فرماید:«آیا ابلیس و فرزندانش را به جای من اولیای خود انتخاب می کنید در حالی که دشمن من هستند.»

    (کهف، آیه 50)

    و می فرماید:«ابلیس (شیطان بزرگ) و همکارانش شما را می بینند و شما آنها را نمی بینید.»

    (اعراف، آیه 27)

    ابلیس

    ابلیس شیطان بزرگ

    امام صادق (ع) فرمود:«هنگامی که آیه "کسانی که وقتی کار بدی انجام دهند یا به خویشتن ستم کنند خدا را به یاد می آورند و برای گناهانشان استغفار می کنند" (آل عمران، آیه 35) نازل شد، ابلیس بالای کوهی در مکه رفت و با صدای بلند فریاد کشید و سران لشکرش را جمع کرد. گفتند ای آقای ما چه شده است که ما را فرا خواندی؟ گفت:این آیه نازل شده است چه کسی می تواند با آن مقابله کند؟ وسواس خناس یکی از شیاطین گفت:من آن ها را با وعده ها و آرزوها سرگرم می کنم تا آلوده گناه شوند و هنگامی که گناه کردند توبه را از یادشان می برم. ابلیس گفت تو می توانی از عهده این کار برآیی و این ماموریت را تا روز قیامت به او سپرد.

    (امالی صدوق، ص 465)
    وسائل الشیعه، ج 16، ص67)

    این حدیث نیز وجود اعوان و انصار را برای شیطان بزرگ ابلیس ثابت می کند.

    پیامبر گرامی فرمود:«همراه هر یک از شما دو فرشته از جانب خدا است. یکی جانب راست او که حسناتش را می نویسد و دیگری جانب چپ او که بدی هایش را می نویسد و با هر انسانی دو شیطان از جانب ابلیس نیز می باشد که او را وسوسه و می فریبند...»

    (بحارالانوار، ج 60، ص 271)

    در روایت دیگر آمده است که فرمود:«هیچ فرزندی برای انسان متولد نمی شود مگر آنکه برای ابلیس دو فرزند متولد می شود و او با کمک فرزندانش انسان ها را اغوا می کند.»

    (بحارالانوار، ج 60، ص 275)

    منبع مطلب : namnak.com

    مدیر محترم سایت namnak.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 8 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید