توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    لم یشکر الخالق ولم یشکر المخلوق معنی

    دسته بندی :
    1. اسک 98
    2. مطالب سایت
    7بازدید

    لم یشکر الخالق ولم یشکر المخلوق معنی را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    ۲۰۵۸

    مَن لَم یَشکُرِ المَخلوقَ لَم یَشکُرِ الخالِقَ

    ۹۸۰۳.الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام :یقولُ اللّه ُ تبارکَ و تعالی لِعبدٍ مِن عَبیدهِ یَومَ القِیامَةِ : أ شَکَرتَ فُلانا ؟ فیقولُ : بَل شَکَرتُکَ یا ربِّ. فیقولُ : لَم تَشکُرْنی إذ لَم تَشکُرْهُ.۱

    ۹۸۰۴.الإمامُ الرِّضا علیه السلام :مَن لَم یَشکُرِ المُنعِمَ مِنَ المَخلوقینَ لَم یَشکُرِ اللّه َ عَزَّ و جلَّ.۲

    ۹۸۰۵.عنه علیه السلام :إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ أمَرَ... بالشُّکرِ لَهُ و للوالِدَینِ. فَمَن لم یَشکُرْ والِدَیهِ لم یَشکُرِ اللّه َ.۳

    ۲۰۵۹

    المُؤمِنُ مُکَفَّرٌ

    ۹۸۰۶.رسولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله :یَدُ اللّه ِ تعالی فَوقَ رُؤوس المُکَفَّرِینَ تُرَفرِفُ بالرَّحمَةِ.۴

    ۹۸۰۷.عنه صلی الله علیه و آله :أفضَلُ الناس عِندَ اللّه ِ مَنزلَةً و أقرَبُهُم مِنَ اللّه ِ وَسیلَةً المُحسنُ یُکَفَّرُ إحسانُهُ.۵

    ۲۰۵۸

    کسی که از مردم تشکّر نکند از خدا هم تشکّر نکرده است

    ۹۸۰۳.امام زین العابدین علیه السلام :خداوند تبارک و تعالی در روز قیامت به یکی از بندگان خود می فرماید : آیا از فلانی سپاسگزاری کردی؟ عرض می کند : [نه]، بلکه از تو سپاسگزاری کردم ای پروردگار من. خداوند می فرماید : چون از او تشکّر نکرده ای از من هم نیز تشکّر نکرده ای.

    ۹۸۰۴.امام رضا علیه السلام :هرکه در قبال خوبی مردم تشکر نکند. از خداوند عزّ و جلّ هم تشکّر نکرده است.

    ۹۸۰۵.امام رضا علیه السلام :خداوند عزّ و جلّ دستور... به سپاسگزاری از خود و از پدر و مادر داد ؛ پس کسی که از پدر و مادر خود سپاسگزاری نکند، از خداوند هم سپاس گزاری نکرده است.

    ۲۰۵۹

    مؤمن ناسپاسی می شود

    ۹۸۰۶.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :دست خداوند متعال. رحمت را بر فراز سرِ کسانی که خوبیهایشان نادیده گرفته می شود. می گستراند.

    ۹۸۰۷.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :در میان مردمان، کسی که منزلتش در نزد خدا از همه برتر و وسیله تقرّبش از همه بیشتر است. نیکوکاری است که از نیکی او قدردانی نمی شود.

    1.الکافی : ۲/۹۹/۳۰.

    2.عیون أخبار الرِّضا : ۲/۲۴/۲.

    3.الخصال : ۱۵۶/۱۹۶.

    4.علل الشرائع : ۵۶۰/۲.

    5.النوادر للراوندیّ : ۱۰۴/۷۳.

    منبع مطلب : www.abdulazim.com

    مدیر محترم سایت www.abdulazim.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    آیا جمله‌ی «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» حدیث است؟

    شیعه نیوز:
    پرسش
    آیا جمله‌ی «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» حدیث است یا خیر؟ لطفاً سند آن را ذکر فرمایید. و آیا حدیثی با مضمون قریب به این جمله وجود دارد؟
    پاسخ اجمالی

    سخن معروفی وجود دارد با این عنوان: «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق». الفاظ این گفتار به این‌گونه در روایات نیامده و نمی‌توان آن‌را حدیث دانست. اما محتوا و مضمون آن در روایات آمده است؛ مانند این‌که امام رضا( علیه السلام ) می‌فرماید: «کسی که نعمت دهنده از مخلوقات را شکرگزار نباشد، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود».

    همچنین محتوای این سخن معروف را می‌توان توسط عقل نیز ثابت کرد که در علم کلام به آن «وجوب شکر مُنعم» می‌گویند.
    پاسخ تفصیلی

    سخن معروفی وجود دارد با این عنوان: «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق».[1] عده‌ای از این گفتار به عنوان یک حدیث یاد می‌کنند. اما علاوه بر بحث روایی، باید به این نکته نیز توجه داشت که این محتوا، پشتوانه‌ی عقلی دارد.

    بنابر جست‌وجویی که در کتاب‌های حدیثی انجام شد، این محتوا با این الفاظ در منابع، یافت نشد، بلکه روایات دیگری وجود دارد که بر همین مضمون دلالت دارند که در ادامه خواهد آمد.

    این گفتار؛ از مواردی است که عقل نیز بر آن دلالت کرده و می‌توان به عنوان یک مطلب عقلانی نیز به آن استناد کرد. به این بیان که عقل می‌گوید باید نسبت به کسی که در حق انسان خوبی کرده شکرگذار بود؛ به همین جهت در علم کلام دلیلی وجود دارد که در اصطلاح بدان «وجوب شکر منعِم» می‌گویند؛ این دلیل بیان حکم عقل برای سپاس و شکر از خداوند است، اما مطمئناً در مورد خلق نیز جریان دارد و باید بدان پایبند بود. حال اگر کسی به این دلیل در مورد خلق پایبند نبود، تعهدی وجود ندارد که در مورد خداوند شکرگزار باشد و نعمت‌هایی که خداوند به او داده، اندکی را به ‌وسیله شکرگزاری جبران کند. بنابر این، اصل گفتار مورد بحث را می‌توان عقلی دانست و به عنوان یک بیان عقلی از آن یاد کرد. در روایات نیز این مطلب بیان و بر آن تأکید شده است، البته نه با این گفتار معروف و رایج، بلکه با عبارات دیگر که برخی کوتاه و برخی مفصل هستند و در ذیل برخی از این روایات بیان می‌شود:

    امام رضا( علیه السلام ) فرمود: «مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏»؛[2] کسی که نعمت دهنده از مخلوقات را شکرگزار نباشد، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود». این روایت به صراحت بر مطلب مورد نظر دلالت دارد.

    این روایت سوم به ‌صورت ضمنی بر مطلب دیگری نیز دلالت دارد که بسیار مهم است. این روایت شکرگزاری از بنده را همان شکرگزاری از خداوند می‌داند؛ یعنی ما با شکرگزاری از بنده، مقداری از شکر گزاری خداوند را به‌جا آورده‌ایم. از روایات قبل این‌طور بر می‌آید که اگر کسی شکر بنده را انجام ندهد، شکر خداوند را نیز انجام نخواهد داد، ولی این روایت بیان می‌دارد که اگر سپاس از بنده انجام نگیرد، با همان ناسپاسی از خلق، ناسپاسی از خداوند نیز صورت گرفته و شکر خداوند به‌جا آورده نشده است.

    [1]. «کسی که شکرگذار مخلوق نباشد، شکرگذار خالق نیز نیست».

    [2]. شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا( علیه السلام )، محقق و مصحح: لاجوردی، مهدی، ج 2، ص 24، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378ق.

    [3]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 15، ص 315، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق.

    [4]. «... َأَشْکَرُکُمْ لِلَّهِ أَشْکَرُکُمْ لِلنَّاس‏»؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 99، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.

    T

    منبع مطلب : www.shia-news.com

    مدیر محترم سایت www.shia-news.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    آیا جمله‌ی «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» حدیث است؟ - گنجینه پاسخ ها - اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی

    سخن معروفی وجود دارد با این عنوان: «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق».[1] عده‌ای از این گفتار به عنوان یک حدیث یاد می‌کنند. اما علاوه بر بحث روایی، باید به این نکته نیز توجه داشت که این محتوا، پشتوانه‌ی عقلی دارد.

    بنابر جست‌وجویی که در کتاب‌های حدیثی انجام شد، این محتوا با این الفاظ در منابع، یافت نشد، بلکه روایات دیگری وجود دارد که بر همین مضمون دلالت دارند که در ادامه خواهد آمد.

    این گفتار؛ از مواردی است که عقل نیز بر آن دلالت کرده و می‌توان به عنوان یک مطلب عقلانی نیز به آن استناد کرد. به این بیان که عقل می‌گوید باید نسبت به کسی که در حق انسان خوبی کرده شکرگذار بود؛ به همین جهت در علم کلام دلیلی وجود دارد که در اصطلاح بدان «وجوب شکر منعِم» می‌گویند؛ این دلیل بیان حکم عقل برای سپاس و شکر از خداوند است، اما مطمئناً در مورد خلق نیز جریان دارد و باید بدان پایبند بود. حال اگر کسی به این دلیل در مورد خلق پایبند نبود، تعهدی وجود ندارد که در مورد خداوند شکرگزار باشد و نعمت‌هایی که خداوند به او داده، اندکی را به ‌وسیله شکرگزاری جبران کند. بنابر این، اصل گفتار مورد بحث را می‌توان عقلی دانست و به عنوان یک بیان عقلی از آن یاد کرد. در روایات نیز این مطلب بیان و بر آن تأکید شده است، البته نه با این گفتار معروف و رایج، بلکه با عبارات دیگر که برخی کوتاه و برخی مفصل هستند و در ذیل برخی از این روایات بیان می‌شود:

    1. نزدیک‌ترین و بهترین روایتی که بر گفتار مورد بحث دلالت دارد، این است:

    امام رضا(ع) فرمود: «مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یَشْکُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَل‏»؛[2] کسی که نعمت دهنده از مخلوقات را شکرگزار نباشد، شکرگزار خداوند نیز نخواهد بود». این روایت به صراحت بر مطلب مورد نظر دلالت دارد.

    2. امام صادق(ع) فرمود: «در تورات نوشته شده: سپاس کن آن‌را که بر تو نعمت داده و نعمت بده آن‌را که از تو سپاس‌گزار است، با سپاس کردن نعمت‌ها پایان نمی‏پذیرد، اما کفران، نعمت‌ها را باقی نمی‏گذارد، شکر و سپاس باعث زیادی نعمت‌ها و ایمنی از دگرگونی‏ها شود».[3]

    3. امام سجاد(ع)‌ فرمود: «خدا هر دل غمگینی را دوست دارد، و هر بنده‌ی سپاس‌گزاری را دوست دارد، روز قیامت خدای تبارک و تعالی به یکی از بندگانش می‌فرماید از فلانی سپاس‌گزاری کردی؟ عرض می‌کند: پروردگارا! من تو را سپاس گفتم، خدای تعالی فرماید: چون از او سپاس‌گزاری ننمودی، مرا هم سپاس نگفته‌ای، سپس امام فرمود: شکرگزارترین شما خدا را کسی است که از مردم بیشتر شکرگزاری کند».[4]

    این روایت سوم به ‌صورت ضمنی بر مطلب دیگری نیز دلالت دارد که بسیار مهم است. این روایت شکرگزاری از بنده را همان شکرگزاری از خداوند می‌داند؛ یعنی ما با شکرگزاری از بنده، مقداری از شکر گزاری خداوند را به‌جا آورده‌ایم. از روایات قبل این‌طور بر می‌آید که اگر کسی شکر بنده را انجام ندهد، شکر خداوند را نیز انجام نخواهد داد، ولی این روایت بیان می‌دارد که اگر سپاس از بنده انجام نگیرد، با همان ناسپاسی از خلق، ناسپاسی از خداوند نیز صورت گرفته و شکر خداوند به‌جا آورده نشده است.

    منبع مطلب : www.islamquest.net

    مدیر محترم سایت www.islamquest.net لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 9 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید