توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی الله لا اله الا هو الحی القیوم

    1 بازدید

    معنی الله لا اله الا هو الحی القیوم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    آل عمران ۲


    اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ «2»

    اللَّهُ‌: خدائی که جامع صفات کمالیه و منزّه از تمام نقایص و سزاوار پرستش و ستایش است، لا إِلهَ إِلَّا هُوَ: نیست معبودی در عالم وجود قابل پرستش و عبادت مگر ذات یکّه و یگانه او، الْحَیُ‌: این صفت دارد که زنده بوده و هست و خواهد بود و حیات هر زنده از او و به او می‌باشد، فناء و زوال در پیشگاه اقدس او راه ندارد. الْقَیُّومُ‌: آن ذاتی که قائم است به ذات خود، و قیام و پایداری هر موجودی به ذات او است.

    ای ز وجود تو وجود همه‌

    پرتوی از بود تو بود همه‌

    از حضرت رسالت صلّی اللّه علیه و آله و سلّم مروی است که اسم اعظم الهی در سه سوره می‌باشد:

    1- سوره بقره: اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ. 2- سوره آل عمران: اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ. 3- سوره طه: وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَیِّ الْقَیُّومِ. «1» آصف بن برخیا به این دو اسم اعظم، تخت بلقیس را از سبا نزد حضرت سلیمان علیه السّلام آورد.

    شأن نزول: مفسرین نقل نموده‌اند که: هشتاد آیه از اول این سوره در شأن جماعتی از نجران که شصت نفر بودند نازل شده، برای مناظره با حضرت پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بمدینه آمدند بعد از عصر، و مشغول صحبت شدند، تا وقت نماز آنها شد. اجازه از حضرت خواستند، ناقوس زده و رو به مشرق نماز

    «1» بحار الانوار، جلد 93، صفحه 224،- مهج الدعوات، صفحه 311.

    تفسیر اثنا عشری، ج‌2، ص: 10

    خواندند.

    بعد، حضرت ایشان را به اسلام دعوت فرمود.

    «عاقب» و «ایهم» که از رهبانان آنها بودند گفتند: ما قبل از تو، بر دین حق و فرمانبردار حق بودیم.

    حضرت فرمود: شما را نسبت زن و فرزند به خدای تعالی و خوردن گوشت خوک و عبادت صلیب، از اسلام باز داشته.

    ایشان گفتند: ما در نسبت فرزندی عیسی به حق سبحانه، محقّ هستیم.

    اگر عیسی پسر خدا نیست، پس پدر او کیست؟

    حضرت فرمود: بر مذهب شما فنا و زوال بر خدا روا نیست، و می‌دانید که عیسی شربت اجل خواهد چشید، و نیز اعتراف می‌کنید که تصویر صورت مسیح در رحم مریم، به تقدیر خدا بوده؛ و هم به عقیده شما پروردگار عالم را صورتی نیست. و نیز خود می‌گوئید عیسی اکل و شرب داشت و به تدریج از کودکی، نشو و نما کرد و بزرگ شد و رفتن و آمدن و خواب و بیداری به او نسبت دهید و حال آن که ذات الهی از تمام اینگونه عوارضات منزّه و متعالی می‌باشد؛ و نیز اعتقاد دارید که حق تعالی حیّ لا یموت، و قیّوم است بر همه اشیاء. و رازق همه موجودات، و هیچ چیز از علم او مخفی و پوشیده نیست. پس چگونه حکم می‌کنید که عیسی ولد او باشد و حال آنکه پسر باید مشابه پدر باشد و بین عیسی و حضرت حق، تباین کلّی است و هیچ صفتی از صفات، میان ایشان مناسبتی نیست.

    ایشان ملزم شده، ساکت شدند و از مجلس برخاستند «1».

    حق تعالی آیات شریفه در باره آنها نازل فرمود. چون نزاع در الوهیت عیسی و در نبوت حضرت خاتم صلّی اللّه علیه و آله بود، لذا اوّل سوره به ذکر الوهیت حق و وحدانیت و حیات و قیومیت سبحانه نازل، و بعد ذکر نبوت و رسالت‌

    «1» تفسیر مجمع البیان، جلد اوّل، صفحه 406.

    تفسیر اثنا عشری، ج‌2، ص: 11

    حضرت را فرماید.


    منبع مطلب : www.alketab.org

    مدیر محترم سایت www.alketab.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    متن آیت الکرسی به همراه ترجمه

    متن آیت الکرسی به همراه ترجمه

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ

    خداست که معبودی جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛

    نه خوابی سبک او را فرو می‌گیرد و نه خوابی گران

    لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ

    آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست

    مَن ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ

     کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟

    آنچه در پیش روی آنان و آنچه در پشت سرشان است می‌ داند.

    وَ لاَ یُحِیطُونَ بشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بمَا شَاء

    و به چیزی از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمی‌ یابند.

    وَسعَ کُرْسیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا

    کرسی او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهداری آنها بر او دشوار نیست

    وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ

    و اوست والای بزرگ.

    لاَ إِکْرَاهَ فِی الدّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ

    در دین هیچ اجباری نیست. و راه از بیراهه بخوبی آشکار شده است.

    فَمَنْ یَکْفُرْ بالطَّاغُوتِ وَ یُؤمِن باللّهِ

     پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد

    فَقَد اسْتَمْسَکَ بالْعُرْوَهِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا

     به دستاویزی استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است.

    وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

    و خداوند شنوای داناست.

    اللّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ

    خداوند سرور کسانی است که ایمان آورده‌اند.

    آنان را از تاریکیها به سوی روشنایی به در می‌برد

    وَالَّذینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ

    و [لی‌] کسانی که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند

    یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ

    که آنان را از روشنایی به سوی تاریکی ها به در می‌ برند.

    أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ

    آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند.

    صدق الله العلی العظیم

    منبع مطلب : fa.alkawthartv.com

    مدیر محترم سایت fa.alkawthartv.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 1 ماه قبل
    1

    باشه

    مهدی 2 سال قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید