توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی شعر آن یکی طوطی ز دردت بوی برد

    1 بازدید

    معنی شعر آن یکی طوطی ز دردت بوی برد را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    معنی شعر های درس رهایی از قفس فارسی

    گفت طوطی را((چه خواهی ارمغان                                           کارمت از خطه ی هندوستان؟))

    بازرگانبه طوطی گفت:((دوست داری از سرزمین هندوستان برایت چه چیزی بیاورم؟))

    گفت آن طوطی((که آن جا طوطیان                                           چون ببینی،کن ز حال ما بیان))

    طوطی به بازرگان گفت:((در آن جا(یعنی سرزمین هندوستان)وقتی طوطی های زیادی دیدی.))آن ها دوستان من هستند-از حال من برای آن بیان کن و بگو

    کان فلان طوطی که مشتاق شماست                                      از قضای آسمان در حبس ماست

    بازرگان به طوطی ها(یعنی طوطی های سرزمین هندوستان)گفت:((طوطی من می خواهد شما را ببیند اما از سرنوشت و تقدیر در اثارت ماست

    این چرا کردم چرا دادم پیام                                                     سوختم بیچاره را زین گفت خام

    چرا این کار را کردم و پیام طوطی را به این طوطیان رساندم؟از این گفت خام و بی تجربه ی خودم دل این بیچاره را سوزاندم

    کرد بازرگان تجارت را تمام                                                       باز آمد سوی منزل شادکام

    بازرگان تجارت خود را تمام کرد و با خوش حالی به سمت خانه اش بازگشت

    هر غلامی را بیاورد ارمغان                                                      هر کنیزک را ببخشید او نشان

    به هر کدام از خدمتکاران مرد و زن سوغات و نشانی از هندوستان هدیه داد

    گفت طوطی :((ارمغان بنده کو؟                                            آن چه گفتی و آن چه دیدی،بازگو!

    طوطی گفت:((سوغاتی من کو؟هر چه که به طوطی ها گفتی و از آن ها چیزی شنیدی به من بگو

    گفت:گفتم آن شکایت های تو                                             با گروهی طوطیان همتای تو

    بازرگان گفت:((شکایت های تو را با گروهی از طوطی ها که مثل تو بودند گفتم

    آن یکی طوطی زدردت بوی برد                                          زهره اش بدرید و لرزید و بمرد

    یکی از آن طوطی ها که از درد اسیری تو در قفس خبر دار شد.زهره اش ترکید و برخود لرزید و مرد

    منبع مطلب : mb13831383.loxblog.com

    مدیر محترم سایت mb13831383.loxblog.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    شرح و تفسیر باز گفتن بازرگان با طوطی آنچه دید از طوطیان هندوستان

    شرح و تفسیر باز گفتن بازرگان با طوطی آنچه دید از طوطیان هندوستان

    فعل را در غیب ، اثرها زادنی است / و آن مَوالیدش به حُکم خلق نیست

    هر فعل و عملی که از آدمی صادر می شود . چه خیر و چه شَر ، در عالم غیب و پشت پرده محسوسات اثرهایی دارد و آن اثرها ، جملگی با مشیّت الهی در عرصه جهان پدید می آید و در اختیار انسان نیست . [ مَوالید ، جمع مولود به معنی فرزندان است . اما در اصطلاح اهل کلام عبارت است از آثار و افعالی که بر فعل دیگر مترتّب باشد . ( شرح مثنوی شریف ، ج 2 ، ص 665 ) ]

    – مولانا از اینجا تا بیت 1668 مسئله کلامی تولید را مطرح کرده است . تولید از اصطلاحات معتزلیان است . به عقیده اینان ، افعال یا بی واسطه از انسان صادر می شود که در آن صورت او فاعل مباشر است و یا با واسطه فعل دیگر از او به ظهور می رسد که آن را فاعل بالتّولید گویند . پس تولید اینجا فعل است به واسطه فعل دیگر ، مانند حرکت دست و حرکت کلید و بازکردن قفل ، که فعل و عمل نخستین بدون واسطه ( = مباشر ) است و عمل های پس از آن که متعاقب آن صورت حصول می پذیرد تولید است . این نظر مبتنی است بر مسئله خَلق اعمال و جبر و اختیار که در توضیحات و شرح ابیات 1480 و  1498 همین دفتر مذکور افتاد . معتزله می گویند : فعل مباشر و تولید ، هر دو مستند به قدرت آدمی است و فرقی میان آنها در استناد به انسان وجود ندارد مگر از آن جهت که یکی بی واسطه و دیگری با واسطه در وجود می آید . اشعریان ، میان اعمال انسان فرقی نمی گذارند و همه آنها را راساََ فعل حق تعالی و به ایجاد وی تصوّر می کنند و اصطلاح تولید را هم بکار نمی برند . زیرا عقیده آنان چنین است که همه کائنات بی واسطه به حق ارتباط دارند و به ارادۀ او حصول می پذیرند . مولانا نیز بر وِفقِ عقیده اشعریان همه افعال را بی واسطه مستند به حق دانسته است .

    – توضیحی در آثار اعمال انسان : هر یک از سخنان و اعمال انسان در خود او و دیگران انعکاسی بجا می گذارد . بسیاری از آنها ممکن است بدون قصد و التفات صورت گیرد . اما آثار و انعکاس آن بر دیگران قطعی است . عده ای را به موافقت و جمعی را به مخالفت می انگیزد . هر چند گفتار و رفتار آدمی از اَعراض است و به فنا می رود ولی آثار آن ممکن است تا زمانی دراز و حتی ادواری مدید بر جای ماند و نسل به نسل منتقل شود . البته این آثار در حیطه اختیار فاعل آن نیست ولی به هر حال از آثار و نتایج فعل اوست . فعل انسان درست به منزله ریگی است که به برکه ای افکنده می شود و بلافاصله در تکِ آب فرو می نشیند و از نظرها ناپدید می گردد ولی به دنبال آن دوایری زرِه وار بر سطح آب پدید می آید و مدت ها بر جای می ماند . از اینروست که آدمی باید مواظب کار و گفتار خود باشد و بداند که هر سخنی یا کاری از او به ظهور می رسد نتایجی خوش یا ناخوش به همراه خواهد داشت که آن نتایج از اختیار او بیرون است و نمی تواند بر آن احاطه یابد . ( شرح مثنوی شریف ، ج 2 ، ص 667 )

    منبع مطلب : didarejan.com

    مدیر محترم سایت didarejan.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مرورگر شما از این ویدیو پشتیبانی نمیکنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 6 روز قبل
    0

    نه

    منم 7 روز قبل
    1

    مفهوم بیت ان طوطی چی میشه ؟

    ممد 11 روز قبل
    -1

    سلام بی ادب

    منم نمی دونم 14 روز قبل
    2

    من نمیدونم

    ناشناس 6 ماه قبل
    3

    یکی از طوطی ها که از درد اسیری تو در قفس خبر دار شد زهره اش ترکید و برخود لرزید ومرد

    اره نفسم 11 ماه قبل
    -2

    بخدا منم نمیدونم

    اره نفسم 11 ماه قبل
    -2

    لطفا بگید

    مهدی 1 سال قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    -1
    علیرضا درویشی 11 روز قبل

    دوست عزیز خوبی عزیزم چه خبر از تو

    -1
    منم 14 روز قبل

    من نمیدونم

    برای ارسال نظر کلیک کنید