در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی شعر برآرد تهی دستهای نیاز فارسی هفتم

    1 بازدید

    معنی شعر برآرد تهی دستهای نیاز فارسی هفتم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    گنجینه ی شعر و ادب(تکالیف مدرسه) سال تحصیلی 1400 ـ 1399

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس اوّل « زنگ آفرینش» صفحه 14

    1. چه کسانی در کلاس جنگل سبز، آرزو های خود را مطرح کردند؟

    شبنم، دانه، غنچه، جوجه گنجشک، جوجه پرستو، جوجه های کبوتران، معلم.

    2. منظور شبنم از جمله ی « می خواهم آفتاب شوم» چیست؟

    منظورش این است که می خواهم با گرمای خورشید بخار شوم و

    به آسمان بروم و باخورشید یکی شوم و یا مثل آفتاب پُرنور شوم.

    3ـ اگر شما در جنگل سبز بودید، چه آرزویی داشتید؟

    آرزوی اینکه جنگل سبز همیشه سبز باشد.

    ........................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس دوم « چشمه ی معرفت» صفحه 21

    1. درکلاس طبیعت چه زیبایی هایی را می توان درک کرد؟

    عظمت، جلال و جاذبه ی خالق را می توان درک کرد.

    2. این ابیات از بوستان سعدی با کدام بخش از درس ارتباط دارد؟

    برآرد تُهی دست های نیاز/ ز رحمت نگردد تُهی دست باز

    همه طاعت آرند و مسکین نیاز/ بیا تا به درگاهِ مسکین نواز

    چو شاخِ برهنه برآریم دست/که بی برگ از این بیش نتوان نشست

    بر روی سبزه ها و کشته های سیراب،درختان سرسبز باغ و صحرا

    را دیدیم که شاخه ی دست های خویش را به آسمان برافراشته

    بودند و دعا می کردند.

    3. نمونه های دیگری زیبایی های آفرینش را بیان کنید.

    گلزارها، ستارگان، رنگین کمان، بیابان ها و ...

    ........................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس سوم « نسل آینده ساز» صفحه 34

    1. امتیازات نوجوان و جوان خوب را از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب، بیان کنید؟

    جوان و نوجوان خوب باید اهل فکر کردن دریافتن و تحلیل کردن باشد.

    2. منظور از عبارت « آینده با حرف ساخته نمی شود» چیست؟

    با حرف زدن نمیتوان پیشرفت کرد. برای پیشرفت کردن و ساختن آینده

    باید کار کرد و با عمل و کار و کوشش آینده را ساخت.

    3. شما ویژگی های برجسته ی جوان امروز ایرانی را چه چیزهایی می دانید؟

    تلاش، ذکاوت، پشتکار، اعتماد به نفس و ایمان قلبی.

    ........................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس چهارم « با بهاری که می رسد از راه» و « زیبایی شکفتن» صفحه 40

    1. منظور شاعر از « آسمان مثل یک تبسم شد» چیست؟

    با آمدن بهار، آسمان گرم و زندگی بخش شد وهمه سردی هاو غصه ها از بین رفت.

    2. به نظر شما، چرا بزرگ ترها از دوره ی نوجوانی و جوانی خود معمولاً

    با حسرت و آه، یاد می کنند؟ چون فرصتی برای برگشت به آن دوران و

    استفاده ی درست از آن را ندارند.

    3. « نوجوانی زیباست »؛ چه کنیم تا زیبا تر شود؟ باید قدر آن را بدانیم

    و قشنگی آن را بدانیم و قشنگی آن را با کم حوصلگی و دل خوری های

    بیهوده، زشت و تاریک نکنیم.

    4. .......................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس ششم « قلب کوچکم رابه چه کسی بدهم؟» صفحه 55

    1. چرا قلب آدم نباید خالی باشد؟

    چون اگر خالی باشد مثل یک گلدان، خالی و زشتمی شود و انسان را آزار می دهد.

    2. چرا قلب به دریا تشبیه شده است؟ شما قلب را به چه چیزهایی تشبیه می کنید؟

    زیرا خیلی بزرگ است و به اندازه ی تمام کسانی که می توانیم دوستشان داریم

    جای دارد و هیچوقت پُر نمی شود. قلب را می توان به خورشید، چشمه و آسمان

    نیز تشبیه کرد.

    3. به نظر شما چرا قلب نویسنده، نمی توانست عموی پدرش را بپذیرد؟

    چون توی قلبش جا نمی گرفت. هر وقت خودش هم، با زحمت و فشار جا می گرفت،

    صندوق بزرگ پول هایش بیرون می ماند و او، دوان دوان از قلبش بیرون می آمد تا

    صندوقش را بردارد.

    4ـ .......................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس هفتم « علم زندگانی» صفحه 61

    1. چرا گیتی به چشم کبوتر بچّه تاریک شد؟ چون او کوچک و بی تجربه بود

    و آن مسیر کوتاه، برایش طولانی و خسته کننده شده بود.

    2. به نظر شما کبوتر بچّه ممکن است چه پاسخی به پند مادر داده باشد؟

    پذیرفتن نصیحت مادر و عمل کردن به آن.

    3. پیام اصلی درس چیست؟ آموختن راه و روش زندگی و تجربه کسب کردن.

    4. .......................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس هشتم « زندگی همین لحظه هاست» صفحه 67

    1. چرا می گویند: « وقت از طلا گران بها تر است»؟ زیرا با صرف وقت

    می توان طلا به دست آورد ولی دقایق تلف شده را با طلا نمی توان خرید.

    2. منظور از « عمرحقیقی را شناسنامه ی ما تعیین نمی کند» چیست؟

    زیستن و زندگی زیبا، فقط همان فرصت هایی است که با رفتارهایی زیبا

    و کارهای بزرگ می گذرد. بقّیه روزها و سال های ما جزء عمر واقعی ما

    محسوب نمی شوند.

    3. پیام اصلی درس چیست؟ ما باید از وقت خود بهترین استفاده را ببریم

    و نگذاریم وقتمان تلف شود.

    4. ........................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس نهم « نصیحت امام(قُدِّسَ سِرُّهُ)»صفحه 84

    1. چرا دانش آموزان از نصیحت کردن امام خودداری کردند؟ زیرا امام بزرگوار

    و از همه ی گناهان دور بود و او بت شکن بودند و به مدت چهل سال نمازهای

    شبشان ترک نشد.

    2. چگونه می توان برای اسلام و جمهوری اسلامی و کشور مفید بود؟ به وظایف

    اسلامی که انسان را می سازد عمل کنید و اخلاق خود را نیکوکنید و اطاعت و

    خدمت پدران و مادرانتان را غنیمت شمارید و آن ها را از خود راضی کنید و به

    معلم هایتان احترام زیادی بگزارید.

    3. درباره ی عبارت « حرم دل او را آرام می کرد و مدرسه اندیشه اش را» توضیح دهید؟

    وقتی وارد زیارتگاه می شویم دل ما به خدا نزدیک تر می شود و از امامان سرمشق

    می گیریم وقتی وارد مدرسه می شویم چون سواد من افزایش پیدامی کند فهم و

    اندیشه ی ما هم افزایش می یابد.

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس دهم « کلاس ادبیات» صفحه 93

    1. معلم، برای تشویق نیما چه کرد؟ معلم گفت: آفرین آفرین

    خیلی خوب بود آقای علی اسفندیاری!

    2. دکترحسابی و دکتر کاظمی آشتیانی چه خصوصیات مشترکی داشتند؟

    مطالعه ی کتاب، منظم بودن، انجام تکالیف دینی، حافظ قرآن بودن.

    3. به نظر شما چرا دکتر حسابی، با « علم بدون عمل» مخالف بود؟ زیرا اگر

    علم داشته باشیم اما انجام ندهیم و عمل نکنیم در زندگی به درد ما نمی خورد.

    4. ........................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس یازدهم « عهد و پیمان» صفحه 102

    1. عهد پیمان شهید رجایی با شاگردانش چه بود؟ من دیر نمی‏آیم شما هم

    دیر نیایید. من غیبت نمی‏کنم شما هم غیبت نکنید. من به شما دروغ نمی‏گویم

    شما هم به من دروغ نگویید. من به هر قولی که به شما بدهم وفا می‏کنم شما

    هم به هر قولی که به من می‏دهید وفا کنید.

    2. چرا مصطفی در هنگام کمک به پیرمرد کمی مکث کرد؟ چون شیطان

    می‏خواست با گفتن خودت بیشتر به این پول احتیاج داری او را فریب دهد

    و این باعث شد او کمی مکث کند.

    3. به کاری که مصطفی کرد، « ایثار» می‏گویند. نمونه ای دیگر از ایثار را ذکر کنید.

    جنگ رزمندگان اسلام با دشمن و ...

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس دوازدهم « خدماتِ متقابل اسلام و ایران» صفحه 110

    1. معنای « سَلمانُ مِنّا اهلَ البیت» را بیان کنید.

    سلمان جزء خانواده ی من است. سلمان از اهل بیت است.

    2. چگونه زبان فارسی به گسترش تمدن اسلامی کمک کرده است؟

    یکی از مظاهر، خدماتی است که از راه زبان فارسی به اسلام کرده اند

    اُدبا، عرفا و سخنوران ایرانی حقایق قرانی را با جمله زیبای شعر و نثر فارسی

    به نحو احسن آرایش داده اند و حقایق اسلامی و معانی لطیف قرآنی را در

    میان حکایاتی شیرین آورده اند.

    3. به نظر شما چگونه می توان به تمدّن اسلام و ایران بیشتر خدمت کرد؟

    با انجام دادن به وظایف مذهبی و ملّی، با به کارگری هوش و لیاقت واستعداد،

    آشنایی با فرهنگ وتمدن های دیگر و هماهنگ کردن آن ها با فرهنگ و تمدن

    اسلامی و ایرانی، عشق و ایمان.

    4. ........................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس سیزدهم « اُسوه ی نیکو» صفحه 117

    1. رفتار پیامبر(ص) با امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در دوران کودکی

    چگونه بود؟ رسول اکرم با فرزندان خود به مهر و عطوفت رفتار می کرد.

    وقتی به سجده می رفت حسن(ع) و حسین(ع) برگردن و پشتش می نشستند

    و او چنان در سجده می ماند تا به آرامی پایین بیایند و وقتی از سجده

    برمی خواست هر دو در برمی گرفت وبر صورتشان بوسه می زد.

    2.کدام رفتار پیامبر(ص) با دیگران، برای شما جالب تر است؟ چرا؟ یکی از

    رفتار های خوب پیامبر(ص) اخلاق خوب آن است. اگر اخلاق خوب داشته

    باشی همه تو را دوست دارن و باعث شایستگی فرد نیز می شود.

    3. به نظر شما چرا پیامبر(ص) بدرفتاری با خویش را می بخشید امّا نسبت

    به قانون شکنی، گذشت نداشت؟ زیرا بدرفتاری با خود مسئله ای شخصی است

    و می توان از آن گذشت ولی قانون شکنی مسئله ای اجتماعی و عمومی است

    و حق دیگران را ضایع می کند و قابل گذشت نیست.

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس چهاردهم نهم «امام خمینی(قُدِّسَ سِرُّهُ)»صفحه 124

    1. چند ویژگی اخلاقی حضرت امام خمینی(قُدِّسَ سِرُّهُ) را در دوره ی

    نوجوانی وجوانی بیان کنید.مهربانی،سادگی، فروتنی،خوش بیانی،

    نظم و دقت و سیمای جذاب از ویژگی های درخشان ایشان بود .

    2. چرا در دوره ی انقلاب، همه ی ایران یک معلّم داشت؟

    همه به فرمان امام در کوچه ها و خیابان ها تظاهرات می کردند و

    درس انقلاب را به بانگ بلند به گوش جهانیان می رساندند آن روزها

    ملت، یک آموزگار، یک معلم و یک استاد داشت و او کسی جز

    امام خمینی(قُدِّسَ سِرُّهُ) نبود.

    3. به نظر شماراز محبوبیت بنیان گذارجمهوری اسلامی چیست؟

    این که قدرت مند بود و به مال و ثروت اهمیت نمی داد.

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس شانزدهم «آدم آهنی و شاپرک»صفحه 151

    1. چرا آدم آهنی از شاپرک خوشش آمد؟ شاپرک با همه ی

    تماشاگران فرق داشت، سوالاتی که می کرد در برنامه ریزی

    آدم آهنی نبود، صدایش بسیار شیرین بود، آدم آهنی را

    تروم عزیز صدا می زد.

    2. چرا آدم آهنی پس از مرگ شاپرک به سؤالات جواب درست نمی داد؟

    چون آدم آهنی ناراحت بود که شاپرک را نجات نداد و به سوالات شاپرک

    جواب درستی نداده بود.

    3. اخرین جمله ی درس، چه پیامی دارد؟ یعنی درخت بلوط به شاپرک

    آسیب رساند. شاپرک با این که می دا نست جانش در خطر است باز هم

    به درخت بلوط رفت می توانست بگردد شاید درخت بلوط دیگری

    پیدا می کرد.

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس هفدهم نهم «ما می توانیم»صفحه 159

    1. دانش آموزان چه جمله هایی روی برگه های خود می نوشتند؟

    من نمی توانم درست به توپ فوتبال ضربه بزنم.

    من نمی توانم عددهای بیشتر از سه رقم را تقسیم کنم.

    من نمی توانم کاری کنم که مرا دوست داشته باشند.

    2. چرا دونا از دانش آموزان خواسته بود که « نمی توانم» های خود

    را بنویسند؟ چون می خواست با این کار تمام نمی توانم ها را از بین

    ببرد وآن ها را درون خاک بگذارد و به همه بگوید که ما می توانیم.

    3. منظور بازرس از جمله ی « فهمیدم که این شاگردان هرگز چنین

    روزی را فراموش نخواهند کرد» چیست؟منظور این است که ما همیشه

    باید به خودمان بگویم من می توانم و به خاطر همین است که بچه ها

    این روز را فراموش نمی کنند.

    4. ........................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس اوّل « زنگ آفرینش» صفحه 14

    1. چه کسانی در کلاس جنگل سبز، آرزو های خود را مطرح کردند؟

    شبنم، دانه، غنچه، جوجه گنجشک، جوجه پرستو، جوجه های کبوتران، معلم.

    2. منظور شبنم از جمله ی « می خواهم آفتاب شوم» چیست؟

    منظورش این است که می خواهم با گرمای خورشید بخار شوم و

    به آسمان بروم و باخورشید یکی شوم و یا مثل آفتاب پُرنور شوم.

    3ـ اگر شما در جنگل سبز بودید، چه آرزویی داشتید؟

    آرزوی اینکه جنگل سبز همیشه سبز باشد.

    ........................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس دوم « چشمه ی معرفت» صفحه 21

    1. درکلاس طبیعت چه زیبایی هایی را می توان درک کرد؟

    عظمت، جلال و جاذبه ی خالق را می توان درک کرد.

    2. این ابیات از بوستان سعدی با کدام بخش از درس ارتباط دارد؟

    برآرد تُهی دست های نیاز/ ز رحمت نگردد تُهی دست باز

    همه طاعت آرند و مسکین نیاز/ بیا تا به درگاهِ مسکین نواز

    چو شاخِ برهنه برآریم دست/که بی برگ از این بیش نتوان نشست

    بر روی سبزه ها و کشته های سیراب،درختان سرسبز باغ و صحرا

    را دیدیم که شاخه ی دست های خویش را به آسمان برافراشته

    بودند و دعا می کردند.

    3. نمونه های دیگری زیبایی های آفرینش را بیان کنید.

    گلزارها، ستارگان، رنگین کمان، بیابان ها و ...

    ........................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس سوم « نسل آینده ساز» صفحه 34

    1. امتیازات نوجوان و جوان خوب را از دیدگاه رهبر معظّم انقلاب، بیان کنید؟

    جوان و نوجوان خوب باید اهل فکر کردن دریافتن و تحلیل کردن باشد.

    2. منظور از عبارت « آینده با حرف ساخته نمی شود» چیست؟

    با حرف زدن نمیتوان پیشرفت کرد. برای پیشرفت کردن و ساختن آینده

    باید کار کرد و با عمل و کار و کوشش آینده را ساخت.

    3. شما ویژگی های برجسته ی جوان امروز ایرانی را چه چیزهایی می دانید؟

    تلاش، ذکاوت، پشتکار، اعتماد به نفس و ایمان قلبی.

    ........................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس چهارم « با بهاری که می رسد از راه» و « زیبایی شکفتن» صفحه 40

    1. منظور شاعر از « آسمان مثل یک تبسم شد» چیست؟

    با آمدن بهار، آسمان گرم و زندگی بخش شد وهمه سردی هاو غصه ها از بین رفت.

    2. به نظر شما، چرا بزرگ ترها از دوره ی نوجوانی و جوانی خود معمولاً

    با حسرت و آه، یاد می کنند؟ چون فرصتی برای برگشت به آن دوران و

    استفاده ی درست از آن را ندارند.

    3. « نوجوانی زیباست »؛ چه کنیم تا زیبا تر شود؟ باید قدر آن را بدانیم

    و قشنگی آن را بدانیم و قشنگی آن را با کم حوصلگی و دل خوری های

    بیهوده، زشت و تاریک نکنیم.

    4. .......................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس ششم « قلب کوچکم رابه چه کسی بدهم؟» صفحه 55

    1. چرا قلب آدم نباید خالی باشد؟

    چون اگر خالی باشد مثل یک گلدان، خالی و زشتمی شود و انسان را آزار می دهد.

    2. چرا قلب به دریا تشبیه شده است؟ شما قلب را به چه چیزهایی تشبیه می کنید؟

    زیرا خیلی بزرگ است و به اندازه ی تمام کسانی که می توانیم دوستشان داریم

    جای دارد و هیچوقت پُر نمی شود. قلب را می توان به خورشید، چشمه و آسمان

    نیز تشبیه کرد.

    3. به نظر شما چرا قلب نویسنده، نمی توانست عموی پدرش را بپذیرد؟

    چون توی قلبش جا نمی گرفت. هر وقت خودش هم، با زحمت و فشار جا می گرفت،

    صندوق بزرگ پول هایش بیرون می ماند و او، دوان دوان از قلبش بیرون می آمد تا

    صندوقش را بردارد.

    4ـ .......................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس هفتم « علم زندگانی» صفحه 61

    1. چرا گیتی به چشم کبوتر بچّه تاریک شد؟ چون او کوچک و بی تجربه بود

    و آن مسیر کوتاه، برایش طولانی و خسته کننده شده بود.

    2. به نظر شما کبوتر بچّه ممکن است چه پاسخی به پند مادر داده باشد؟

    پذیرفتن نصیحت مادر و عمل کردن به آن.

    3. پیام اصلی درس چیست؟ آموختن راه و روش زندگی و تجربه کسب کردن.

    4. .......................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس هشتم « زندگی همین لحظه هاست» صفحه 67

    1. چرا می گویند: « وقت از طلا گران بها تر است»؟ زیرا با صرف وقت

    می توان طلا به دست آورد ولی دقایق تلف شده را با طلا نمی توان خرید.

    2. منظور از « عمرحقیقی را شناسنامه ی ما تعیین نمی کند» چیست؟

    زیستن و زندگی زیبا، فقط همان فرصت هایی است که با رفتارهایی زیبا

    و کارهای بزرگ می گذرد. بقّیه روزها و سال های ما جزء عمر واقعی ما

    محسوب نمی شوند.

    3. پیام اصلی درس چیست؟ ما باید از وقت خود بهترین استفاده را ببریم

    و نگذاریم وقتمان تلف شود.

    4. ........................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس نهم « نصیحت امام(قُدِّسَ سِرُّهُ)»صفحه 84

    1. چرا دانش آموزان از نصیحت کردن امام خودداری کردند؟ زیرا امام بزرگوار

    و از همه ی گناهان دور بود و او بت شکن بودند و به مدت چهل سال نمازهای

    شبشان ترک نشد.

    2. چگونه می توان برای اسلام و جمهوری اسلامی و کشور مفید بود؟ به وظایف

    اسلامی که انسان را می سازد عمل کنید و اخلاق خود را نیکوکنید و اطاعت و

    خدمت پدران و مادرانتان را غنیمت شمارید و آن ها را از خود راضی کنید و به

    معلم هایتان احترام زیادی بگزارید.

    3. درباره ی عبارت « حرم دل او را آرام می کرد و مدرسه اندیشه اش را» توضیح دهید؟

    وقتی وارد زیارتگاه می شویم دل ما به خدا نزدیک تر می شود و از امامان سرمشق

    می گیریم وقتی وارد مدرسه می شویم چون سواد من افزایش پیدامی کند فهم و

    اندیشه ی ما هم افزایش می یابد.

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس دهم « کلاس ادبیات» صفحه 93

    1. معلم، برای تشویق نیما چه کرد؟ معلم گفت: آفرین آفرین

    خیلی خوب بود آقای علی اسفندیاری!

    2. دکترحسابی و دکتر کاظمی آشتیانی چه خصوصیات مشترکی داشتند؟

    مطالعه ی کتاب، منظم بودن، انجام تکالیف دینی، حافظ قرآن بودن.

    3. به نظر شما چرا دکتر حسابی، با « علم بدون عمل» مخالف بود؟ زیرا اگر

    علم داشته باشیم اما انجام ندهیم و عمل نکنیم در زندگی به درد ما نمی خورد.

    4. ........................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس یازدهم « عهد و پیمان» صفحه 102

    1. عهد پیمان شهید رجایی با شاگردانش چه بود؟ من دیر نمی‏آیم شما هم

    دیر نیایید. من غیبت نمی‏کنم شما هم غیبت نکنید. من به شما دروغ نمی‏گویم

    شما هم به من دروغ نگویید. من به هر قولی که به شما بدهم وفا می‏کنم شما

    هم به هر قولی که به من می‏دهید وفا کنید.

    2. چرا مصطفی در هنگام کمک به پیرمرد کمی مکث کرد؟ چون شیطان

    می‏خواست با گفتن خودت بیشتر به این پول احتیاج داری او را فریب دهد

    و این باعث شد او کمی مکث کند.

    3. به کاری که مصطفی کرد، « ایثار» می‏گویند. نمونه ای دیگر از ایثار را ذکر کنید.

    جنگ رزمندگان اسلام با دشمن و ...

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس دوازدهم « خدماتِ متقابل اسلام و ایران» صفحه 110

    1. معنای « سَلمانُ مِنّا اهلَ البیت» را بیان کنید.

    سلمان جزء خانواده ی من است. سلمان از اهل بیت است.

    2. چگونه زبان فارسی به گسترش تمدن اسلامی کمک کرده است؟

    یکی از مظاهر، خدماتی است که از راه زبان فارسی به اسلام کرده اند

    اُدبا، عرفا و سخنوران ایرانی حقایق قرانی را با جمله زیبای شعر و نثر فارسی

    به نحو احسن آرایش داده اند و حقایق اسلامی و معانی لطیف قرآنی را در

    میان حکایاتی شیرین آورده اند.

    3. به نظر شما چگونه می توان به تمدّن اسلام و ایران بیشتر خدمت کرد؟

    با انجام دادن به وظایف مذهبی و ملّی، با به کارگری هوش و لیاقت واستعداد،

    آشنایی با فرهنگ وتمدن های دیگر و هماهنگ کردن آن ها با فرهنگ و تمدن

    اسلامی و ایرانی، عشق و ایمان.

    4. ........................................................................................................................................

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس سیزدهم « اُسوه ی نیکو» صفحه 117

    1. رفتار پیامبر(ص) با امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در دوران کودکی

    چگونه بود؟ رسول اکرم با فرزندان خود به مهر و عطوفت رفتار می کرد.

    وقتی به سجده می رفت حسن(ع) و حسین(ع) برگردن و پشتش می نشستند

    و او چنان در سجده می ماند تا به آرامی پایین بیایند و وقتی از سجده

    برمی خواست هر دو در برمی گرفت وبر صورتشان بوسه می زد.

    2.کدام رفتار پیامبر(ص) با دیگران، برای شما جالب تر است؟ چرا؟ یکی از

    رفتار های خوب پیامبر(ص) اخلاق خوب آن است. اگر اخلاق خوب داشته

    باشی همه تو را دوست دارن و باعث شایستگی فرد نیز می شود.

    3. به نظر شما چرا پیامبر(ص) بدرفتاری با خویش را می بخشید امّا نسبت

    به قانون شکنی، گذشت نداشت؟ زیرا بدرفتاری با خود مسئله ای شخصی است

    و می توان از آن گذشت ولی قانون شکنی مسئله ای اجتماعی و عمومی است

    و حق دیگران را ضایع می کند و قابل گذشت نیست.

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس چهاردهم نهم «امام خمینی(قُدِّسَ سِرُّهُ)»صفحه 124

    1. چند ویژگی اخلاقی حضرت امام خمینی(قُدِّسَ سِرُّهُ) را در دوره ی

    نوجوانی وجوانی بیان کنید.مهربانی،سادگی، فروتنی،خوش بیانی،

    نظم و دقت و سیمای جذاب از ویژگی های درخشان ایشان بود .

    2. چرا در دوره ی انقلاب، همه ی ایران یک معلّم داشت؟

    همه به فرمان امام در کوچه ها و خیابان ها تظاهرات می کردند و

    درس انقلاب را به بانگ بلند به گوش جهانیان می رساندند آن روزها

    ملت، یک آموزگار، یک معلم و یک استاد داشت و او کسی جز

    امام خمینی(قُدِّسَ سِرُّهُ) نبود.

    3. به نظر شماراز محبوبیت بنیان گذارجمهوری اسلامی چیست؟

    این که قدرت مند بود و به مال و ثروت اهمیت نمی داد.

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس شانزدهم «آدم آهنی و شاپرک»صفحه 151

    1. چرا آدم آهنی از شاپرک خوشش آمد؟ شاپرک با همه ی

    تماشاگران فرق داشت، سوالاتی که می کرد در برنامه ریزی

    آدم آهنی نبود، صدایش بسیار شیرین بود، آدم آهنی را

    تروم عزیز صدا می زد.

    2. چرا آدم آهنی پس از مرگ شاپرک به سؤالات جواب درست نمی داد؟

    چون آدم آهنی ناراحت بود که شاپرک را نجات نداد و به سوالات شاپرک

    جواب درستی نداده بود.

    3. اخرین جمله ی درس، چه پیامی دارد؟ یعنی درخت بلوط به شاپرک

    آسیب رساند. شاپرک با این که می دا نست جانش در خطر است باز هم

    به درخت بلوط رفت می توانست بگردد شاید درخت بلوط دیگری

    پیدا می کرد.

    پرسش و پاسخ خودارزیابی کتاب فارسی هفتم

    درس هفدهم نهم «ما می توانیم»صفحه 159

    1. دانش آموزان چه جمله هایی روی برگه های خود می نوشتند؟

    من نمی توانم درست به توپ فوتبال ضربه بزنم.

    من نمی توانم عددهای بیشتر از سه رقم را تقسیم کنم.

    من نمی توانم کاری کنم که مرا دوست داشته باشند.

    2. چرا دونا از دانش آموزان خواسته بود که « نمی توانم» های خود

    را بنویسند؟ چون می خواست با این کار تمام نمی توانم ها را از بین

    ببرد وآن ها را درون خاک بگذارد و به همه بگوید که ما می توانیم.

    3. منظور بازرس از جمله ی « فهمیدم که این شاگردان هرگز چنین

    روزی را فراموش نخواهند کرد» چیست؟منظور این است که ما همیشه

    باید به خودمان بگویم من می توانم و به خاطر همین است که بچه ها

    این روز را فراموش نمی کنند.

    4. ........................................................................................................................................

    منبع مطلب : ganjineh220.blog.ir

    مدیر محترم سایت ganjineh220.blog.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب خودارزیابی درس دوم چشمه معرفت صفحه 21 فارسی هفتم

    ۲. چاپ امسال)بر آرد تهی دست های نیاز
    ز رحمت نگردد تهی دست باز
    همه طاعت ارند و مسکین نیاز
    بیا تا به درگاه مسکین نواز
    چو شاخ برهنه بر آریم به دست
    که بی برگ از این بیش نتوان نشست

    جواب همان چند سطر است

    ناشناس

    منبع مطلب : nexload.ir

    مدیر محترم سایت nexload.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    معنی اشعار کتاب فارسی هفتم

    ستایش ص 9

    معنی شعر = بهترین سر آغاز

    بیت اول = ای خدایی که نام تو بهترین نام برای شروع کارهاست        .

    بدون نام تو کتاب را نمی گشایم.

    بیت دوم = ای خدایی که همدم جانم است. جز نام تو بر زبانم نیست.

    بیت سوم = ای خدایی که گشاینده ی مشکلات تمام موجودات هستی. نام تو کلیدی هست که تمام کارهای فروبسته را باز می کند.

    بیت چهارم = ای خدایی که آفریننده جهان هستی. و کسی را قدرت آن نیست که در برابر تو قدرت نمایی کند .

    بیت پنجم = ای خدایی که قصه ی نگفته {نشان داده نشده} می دانی. و از نامه نانوشته نشده خبر داری.

    بیت ششم = ای خدا به لطف و عنایت خود مرا. به جایی که دوست داری برسان.

    بیت هفتم = خدایا مرا از خودخواهی نجات بده. و با نور خودت آشنا کن

    نظامی گنجوی

    زنگ آفرینش پایه هفتم صفحه 12

    صبح یکی از روز های فصل بهار بود و سال تحصیلی جدید آغاز شده بود.
    بچه ها در کلاس دور هم جمع شده بودند و خوشحال بودند.


    بچه ها مشغول صحبت بودند و در کلاس سروصدا و شلوغ بود.
    هر یکی از بچه ها برگه ای در دست داشتند و قرار بود زنگ انشاء شروع شود.


    همین که آموزگار وارد کلاس شد و رسید، خندان گفت.
    برای انشاء موضوع تازه ای داریم. موضوع آرزوی شما در آینده است.
    شبنم بلند شد و گفت من میخواهم آفتاب شوم(صنعت تشخیص)


    ذره ذره با آسمان بروم و به ابر تبدیل شوم و دوباره به آب تبدیل شوم.
    دانه آرام آرام برروی زمین چرخید و غلت خورد و شروع کرد به خواندن انشای کوچکش.
    در انشایش گفت: به باغی بزرگ تبدیل خواهم شد و همیشه سرسبز وسبز رنگ خواهم ماند.


    غنچه گفت اگر چه دل تنگم، مانند لبخند باز خواهم شد.
    با باد ملایم بهار و بلبل و باغ، شروع به زار و نیاز کردن می کنم.
    جوجه گنجشک گفت می خواهم از سنگ بچه ها آزاد شوم.


    روی هر شاخه بنشینم و جیک جیک کنم و از منظره ی آسمان لذت ببرم.
    جوجه ی کوچک پرستو گفت کاش بتوانم با باد همراه شوم.
    تا آسمان های دور کوچ کنم و باز پیامبر خبر آمدن بهار شوم.


    جوجه های کبوتران گفتند ای کاش می توانستیم در کنار هم باشیم.
    توی گلدسته های یک گنبد، همه وقت زیارت کننده ی حرم باشیم.
    زنگ تفریح را که زنجره زد(نوعی حشره)، دوباره در کلاس سروصدا و شلوغ شد.
    همه ی بچه ها به طرفی رفتند و معلم دوباره تنها شد.


    معلم زیر لب می گفت چه آرزو های قشنگی دارید!
    ای کاش روزی به آرزوی خود برسید. این آرزوی من است.


    قیصر امین پور

    ترجمه راز شکوفایی صفحه 39

    1-      تلاش کن راز دلت را پیش کسی باز گو نکنی آگاه باش که سفرۀ دلت را پیش کسی باز نکنی.

    2-      اگر راز هایت را دردلت نگه داری زودتر به هدف وآرزوی خود خواهی رسید.

    3-      وقتی دانه را در دل خاک پنهان کنیم رشد می کند وباعث باغ وبوستان وسرسبزی می شود.

    4-      پیامبر فرمود: هرکس سرّ دلش را نگه دارد زودتر به هدف وآرزوی خود نزدیک می شود.

    پایه هفتم  درس چهارم  صفحه 40

    1- هوا گرم می شود وآسمان روشن می شود و زندگی دوباره آغاز می شود   آسمان  لبخند می زند و زندگی دوباره جریان پیدا می کند

    2- سرما و تمام آنچه موجب دلسردی می شد و افسردگی می آورد از بین رفت

    3- با وزش باد بهاری که همیشه زندگی را به همرا دارد جوانه ای متولد شد

    4- شکوفه ها در روی شاخه ی درخت باز شدند ودر کتاب طبیعت بهار آغاز شد

    5- تو هم همگام با رسیدن بهار ویژگی های تازه ای مانند سر سبزی و طراوت وشادابی پیدا کن

    6-هم نوا با پدیده های طبیعت تو هم تازگی را در خودت ایجاد کن و مانند یک چشمه در زندگی خود پر تلاش باش ومانند شاخه گلی زیبا جوان بزن و شکوفا باش

    7-زندگی به تو روی خوش نشان داده است وبهترین زمان  برای  شکفته شدنت است 

    8-در این موقعیت بهترین کاری که می توانی انجام دهی گفتگو با خداست.

    بیت1.روزی بچه کبوتری با جسارت و علاقه و اشتیاق به پرواز، بال و پر خود را باز کرد.

    بیت2.ازروی شاخه ی کوچکی به شاخه ی کوچک دیگر پرید و از روی پشت بامی گذشت و کنار جوی آب نشست.

    بیت3.این راه کوتاه برایش بسیار طولانی بنظر می رسید و دنیا جلوی چشمانش تیر و تار شد.

    بیت4.از ترس و وحشت بر جای خود خشک شد و از شدت خستگی توان ادامه نداشت و در راه ماند.

    بیت5.خسته شد و از نا توانی فریاد زد. مادرش از روی شاخه ای که بر روی آن نشسته بود گفت:

    بیت6.پرواز برای تو هم بسیار زود و هم بسیار سخت و دشوار است. کسی از تازه کاران توقع کار زیاد ندارد.

    بیت7.هنوز وقت پریدن تو در کوچه و پشت بام نیست. تو باید فعلا بخوابی و استراحت کنی.                                     

    بیت8.تو هنوز باید علم و دانش کسب کنی و راه رسم زندگی کردن را باید یاد بگیری.

    بیت9.در ابتدای هر کهر باید روش آن را یاد بگیری، ابتدا باید بتوانی پا های خود را محکم بر روی زمین بگذاری، سپس فکر مستقل شدن و روی پای خود ایستادن باشی.

    بیت10.تو مانند گنج هستی و به مراقبت احتیاج داری و من مانند نگهبان و محافظ تو هستم. من باید رنج بکشم تا تو آسوده باشی.

    بیت11.من در دام های زیادی گرفتار شده ام و بارها کودکان بال و پرم را شکستند.

    بیت12.گاهی از در و گاهی از دیوار به من سنگ زدند، گاهی پنجه ها و گاهی سرم خونین شد.

    بیت13.حتی یک لحظه آسایش نداشته ام، گاهی از گربه و گاهی از پرنده شکاری ترسیدم.

    بیت14.حمله بلا های آسمانی به من درس زندگی آموخت.

    ه بیت15.شاخه بی ریشه، جوان و قوی نمی شود، مگر اینکه تو به پند و نصیحت من گوش داده و سعی و تلاش هم کنی.

    ترجمه شعرخوانی گل و گل  صفحه 96

    شبی در محفلی با آه و سوزی                شنیدستم که مرد پاره دوزی

    چنین می گفت با پیر عجوزی                  «گلی خوشبوی در حمام روزی

    رسید از دست محبوبی به دستم

    1-یک شب در مجلسی  شنیدم که پیرمرد کفش دوزی  با پیرزنی حرف  می زد و گفت  : روزی در حمام  گل خوشبویی از یارم  به دستم  رسید.

    گرفتم آن گل و کردم خمیری                 خمیری نرم و نیک چون حریری

    معطر بود و خوب و دلپذیری                     «بدو گفتم که مشکی یا عبیری

    که از بوی دلاویز تو مستم

    2-آن گل  را گرفتم  وباآن  خمیری درست کردم که مانند  ابریشم  نرم  بود .آن  گل خیلی خوش بو بود پرسیدم  تومشکی یا عبیری ، که بوی تو مرا مست کرده است.

    همه گل های عالم آزمودم                            ندیدم چون تو و عبرت نمودم

    چو گل بشنید این گفت و شنودم                  «بگفتا من گلی ناچیز بودم

    ولیکن مدتی با گل نشستم

    3-من گلهای  زیادی  دیده ام  ولی گلی مانند   تو ندیدم  و از عطر  تو تعجب  می کنم  وقتی گل این حرف مرا شنید  گفت : من  گل ناچیز و بی مقداری  بودم ولی مدتی  هم نشین گل شدم.

    گل اندر زیر پا گسترده پر کرد                    مرا با همنشینی مفتخر کرد

    چو عمرم مدتی با گل گذر کرد                  «کمال همنشین در من اثر کرد

    وگرنه من همان خاکم که هستم

    4-گل خودش  را زیر پای من گسترد و به من افتخار  هم نشینی  با خودش را داد  . وقتی  بخشی از عمرم را با گل به عمرم  بردم  . صفات خوب و عطر  هم نشینم در من اثر  کرد و من خوشبو  شدم و گرنه  من همان  خاکی هستم که بودم و تغییری  نکردم.

    شعر خوانی ( رستگاری ) صفحه 113

    معنی بیت اول:قطعا علم و دین تو را نجات می دهد و تو باید راه رستگاری را جستجو کنی

    معنی بیت دوم:اگر می خواهی که از تمام بدی ها نجات یابی و گرفتار بلا و آسیب نشوی؟

    معنی بیت سوم:در هر دوجهان از بدی ها نجات یابی و نزد خدا نیکوکار باشی؟

    معنی بیت چهارم:راه سعادت را در کلام پیامبر جستجو کن و دل وجانت را از آلودگی ها با کلام پیامبر پاک ساز

    معنی بیت پنجم:اگر انتظار داری که به بهشت بروی به سخنان و گفتار پیامبر و جانشین او عمل کن . پیرو راه آنان باش

    معنی بیت ششم:من این گونه دوستدار پیامبر به دنیا آمدم و به همین صورت زندگی ام را می گذرانم. بدان که من خاک پای علی هستم

    نیایش   صفحه 174

    1-خدایا تو را به انسان های صالح و نیکوکار قسم می دهم که کردار و عاقبت بد مرا خوب و نیکو کن.

    2-ما را از پیشگاه خود محروم نکن.(لطف خود را از ما دریغ نکن.)ما مانند گنجشکانی هستیم که به این سرزمین پناه آورده ایم.ما را از درگاه خودت بیرون مکن.

    3-به من توانایی و بیانی بده که بتوانیم اسرار وجودی تو را بازگوکنم.روحی بده که خواستار دیدار تو باشد و تاب و تحمل درک تو را داشته باشد.

    4-بی خبری و ناآگاهی مانند آتش است دل مرا در این آتش نسوزان.(نگذار دچار غفلت شوم وتو را نشناسم.)جان مرا با نور حقیقت روشن کن.

    5-اکنون سزاوار است که دستم را بگیری کمکم کنی،اگر دستم رانگیری و حمایتم نکنی،نابود می شوم.

    6-مرا از کسانی قرار بده که به تو نزدیک هستند(ازخود و افراد صالح ونیکوکاری که به تو نزدیک هستند وتو را اطاعت می کنند،دورم نکن)مرا هدایت کن زیرا گمراه شده ام و راه راست را نمی شناسم.

    7-من هر رازی را که می خوانم،و هر چیزی را که می دانم،وجود تو را درک می کنم.(تورا در گفته ها و دانسته هایم می بینم و وجودت را درک می کنم.

    منبع مطلب : farsicity.blogfa.com

    مدیر محترم سایت farsicity.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    نورا 6 روز قبل
    0

    آدم فقیر دعا میکند و خدا از رحمتش، دست فقیر را خالی نمیگذارد. همه از خدا اطاعت میکنند و ادم فقیر نیاز هایی دارد. بیا برای فقیران دعای خیر بکنیم.اگر مثل شاخه ای برهنه دست دراریم و بتوانیم دعا کنیم، دعا میکنیم که دیگر بی برگ نباشیم (بی بار و بی هدف نباشیم) چون دیگر نمیتوانیم تحمل کنیم این بی هدف بودن را.

    شیخ 21 روز قبل
    0

    کامل نیست. معنی شعر : همه طاعت آرند و مسکین نیاز ....... خواستیم اما نیست

    از نظر من عالی بود 24 روز قبل
    0

    از نظر من عالی بود

    ناشناس 2 ماه قبل
    0

    خیلی گوهه من زدم معنی شعر نمیاد یعنی خاک توسر هرکی که این رو نوشته

    ه 3 ماه قبل
    0

    ای بابا، 🙁

    زهرا 3 ماه قبل
    0

    عالی بود

    T 3 ماه قبل
    0

    خوب بود ولی کاشکی بیشتر معلوم میشد پاسخ بیت کدومه

    فاطمه 3 ماه قبل
    -2

    اول:من از گوگل بسیار راضی هستم اگه اینترانتی نود عالیه میشو.
    دوم:اگه زود همه چیز میومد بالا عالیه تر میشود

    H 3 ماه قبل
    3

    بر آرد تهی دست های نیاز
    دست های خالی و نیاز مندش را بالا می آورد(درخت)
    زرحمت نگردد تهی دست باز
    ازرحمت خداوند دستی که به سمت او رفته خالی بر نمی گردد
    همه از تو اطاعت میکنند اما نیازمند نیازت می کند
    بیا و به این نیازمند مهربانی کن
    چو شاخ برهنه برآریم دست
    درخت میگه :
    دلیل اینکه شاخه هام برگ کمی دارند این است که برگی بیش از این در نمیاید (پیر شدن)

    بدون نام 3 ماه قبل
    1

    معنی برآورد تهی دست های نیاز و.... چیه ؟

    0
    ه 3 ماه قبل

    آره به من بگید

    مهدی 4 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید