توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی شعر بنی آدم اعضای یک پیکرند کلاس هفتم

    دسته بندی :
    1. اسک 98
    2. مطالب سایت
    3723بازدید

    معنی شعر بنی آدم اعضای یک پیکرند کلاس هفتم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    شعر بنی آدم اعضای یک پیکرند از کیست با معنی صفحه 25 مطالعات اجتماعی هفتم

    جواب فعالیت صفحه ۲۵ کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم شعر بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی معنای بیت از کیست با معنی از سایت نکس لود دریافت کنید.

    جواب بچه ها در نظرات پایین سایت

    مهدی : فکر کنم از سعدی باشه.

    نویسنده : این شعر از سعدی گلستان است وارد باب یک یعنی سیرت پادشاهان است قطعا این شعر ساده نیست.

    فرزاد : از گلستان سعدی در باب اول (سیرت پادشاهان) امده است.

    نویسنده : از سعدی هستش. آدم‌ ها در این دنیا باهم مساوی هستند و در زمانی که آفریده شدند با روح خداوند آفریده شدند اگر یکی از این آدم ها برایش اتفاقی بیفتد آدم های دیگر هم به کمک او می شتابند. امیدوارم که بدردتون بخوره. 🙂

    ماکانی : همه ی انسان هادر افرینش یکسانند و اگر مشکلی برای کسی ایجاد شود همه ناراحت میشوند و اگر تو از رنج دیگران ناراحت نیستی نمیشود نام تورا آدم گزاشت.

    نویسنده : انسان ها مانند اعضای یک بدن هستند اگر انسان در سختی ومشکل باشد گویی همه انسان ها دچار مشکل شده اند واگر ما از غم دیگران ناراحت نشویم شایسته نیست که مارا در غم هایمان کمک کنند.

    ناشناس : و اگر تو از رنج دیگران ناراحت نیستی نمیشود نام تورا آدم گزاشت.

    نویسنده : یعنی همه انسان ها شبیه هم هستند و هیچکس با کس دیگر فرق ندارد.

    منبع مطلب : nexload.ir

    مدیر محترم سایت nexload.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ترجمه شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند

    معنی شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند

    متن کامل شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند از سعدی,ترجمه شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند,معنی بنی آدم,معنی شعر بنی ادم اعضای یک پیکرند چیست؟,شعر کامل بنی آدم سعدی با معنی,ترجمه شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند به فارسی,معنی بنی آدم اعضای یک پیکرند که درآفرینش زیک گوهرند,بنی آدم اعضای یکدیگرند یا یک پیکرند

    بنی آدم اعضای یکدیگرند یا یک پیکرند : در گلستان سعدی به تصحیح محمدعلی فروغی «یکدیگرند» آمده. ولی اگر سابقه ی تاریخی این نگرش را دنبال بکنیم قدیمی ترین نوشته ی تاریخی این نگرش اعضای یک پیکر و به اصطلاح امروزی اعضای یک ارگانیسم را عنوان کرده است ارسطو است. هیچ بعید نیست که در دانشگاه نظامیه ی بغداد که سعدی دانش آموخته ی آنجا بوده است آثار ارسطو هم تدریس می‌شده است. ولی اگر انصاف بدهیم سعدی چیزی غیر از ارسطو گفته است. و آن گوهر انسان است و نه پیکر اجتماعی او.
    در نگرش درویشان و صوفیان اسلامی – ایرانی انسان از گوهری دیگر است، این گوهر که مکرر در مکرر در منابع اسلامی ذکر شده است، هم چنین در آثار پهلوی هم آن را می‌بینیم ، چه در آثار دینی اوستایی ( گاثا ها) و چه در آثار حقوقی پهلوی ( خت گهر در کتاب هزار رای)آن را می یابیم و هم چنین در آثار فلسفی اسماعیلیه به آن بر می‌خوریم همچنین در شاهنامه آن را می بینیم.
    هم چنین در سر تاسر گلستان مقام درویش بالاتر از شاهان است. درویش است که شمشیر سخن را توی کله ی شاهان می زند و آنان را به راه می آورد، این شاه نیست که سر این پیکر باشد و همه ی اعضا تابع او باشند. اگر این چنین بود خود این داستان به طنز می‌ماند( خود داستان را بخوانید) . این درویش است که انسان‌ها به گوهر خود می‌خواند و نه شاه.
    مثال طبقاتی بنی آدم اعضای یک پیکرند چیز جدیدی نبوده است که سعدی آن را کشف کرده باشد بلکه همچنان که در بالا گفته شد در محافل دانش از دوره های یونانی هم رایج بوده است. آنچه سعدی می‌گوید گوهر انسان است. حیوانات هم اجتماع دارند و پیکر های اجتماعی دارند. ولی گوهر انسان بالاتر از صورت‌ و پیکر اجتماعی اوست و در عرفان ایرانی اسلامی گوهر انسانی است که بالاترین است و اندیشه بر حول آن می‌چرخد، صورت و پیکر همه در مراتب وجود پایین‌تر از گوهر انسان هستند و طبیعی است که سعدی به زبان عرفان سخن بگوید و نگرش یونانی را به کار نبرد.

    بر بالین تربت یحیی پیغامبر(ع) معتکف بودم در جامع دمشق که یکی از ملوک عرب که به بی انصافی منسوب بود اتفاقاً به زیارت آمد و نماز و دعا کرد و حاجت خواست

    درویش و غنی بنده این خاک درند -- و آنان که غنی ترند محتاج ترند

    آن گه مرا گفت از آن جا که همت درویشانست و صدق معاملت ایشان خاطری همراه من کنند که از دشمنی صعب اندیشناکم گفتمش بر رعیت ضعیف رحمت کن تا از دشمن قوی زحمت نبینی.

    به بازوان توانا و قوت سر دست -- خطاست پنجه مسکین ناتوان بشکست

    نترسد آن که بر افتادگان نبخشاید -- که گر ز پای در آید کسش نگیرد دست

    هر آن که تخم بدی کشت و چشم نیکی داشت -- دماغ بیهده پخت و خیال باطل بست

    ز گوش پنبه برون آر و داد خلق بده -- وگر تو می‌ندهی داد روز دادی هست

    بنی آدم اعضای یکدیگرند -- که در آفرینش ز یک گوهرند

    چو عضوی به درد آورد روزگار -- دگر عضوها را نماند قرار

    تو کز محنت دیگران بی غمی -- نشاید که نامت نهند آدمی

    منبع مطلب : www.moallemyar.ir

    مدیر محترم سایت www.moallemyar.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    بنی ادم اعضای یک پیکرند که در افرینش ز یک گوهرند

    رسول اکرم (ص) می فرمایند:« دو برادر همانند دو دست هستند که یک دیگر را می شویند
    پیامبر اکرم (ص) فرمود:« مؤمنان در دوستی و مهربانی مانند بدن انسان هستند. اگر یکی از اعضای بدن درد کند دیگر اعضای بدن با همدردی می کنند و بی تاب می شوند.
    سعدی این سخن را به شعر برگردانده است
    بنی آدم اعضای یکدیگرند
    که در آفرینش ز یک گوهرند
    چو عضوی به درد آورد روزگار
    دگر عضوها را نماند قرار

    بنیان های تفکر انسان در این شعر پارسی آمده است:
    بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش زیک گوهرند
    چو عضوی به دردآورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار
    در این دو بیت شاهد چند آموزش روشن انسان مداری هستیم:
    ۱) برابری انسان ها ۲) به هم پیوسته بودن انسان ها ۳) همبستگی انسان ها ۴)همدردی ۵) مسئولیت پذیری
    این همه ی آن آموزشی است که یک مکتب انسان مدار به ما می آموزد تا بدانیم که به عنوان انسان همگی مشابهت ذاتی داریم، سرنوشتمان به هم وابسته است، درد دیگری را باید درد خود بدانیم، انسان ها را دوست بداریم و نسبت به رنج بشر بی تفاوت نبوده و تا پایان دادن به آن، آرام و قرار نداشته باشیم.

    داستانی درباره ی این موضوع: بني آدم اعضاي يكديگرند

    معلم اسم دانش آموز را صدا كرد، دانش آموز پاي تخته رفت ، معلم گفت: شعر بني آدم را بخوان ، دانش آموز شروع كرد:

    بني آدم اعضاي يكديگرند

    كه در آفرينش ز يك گوهرند

    چو عضوي به درد آورد روزگار

    دگر عضوها را نماند قرار

    به اينجا كه رسيد متوقف شد ،معلم گفت: بقيه اش را بخوان! دانش آموز گفت: يادم نمي آيد ، معلم گفت: يعني چي ؟اين شعر ساده را هم نتوانستي حفظ كني؟! دانش آموز گفت:آخر مشكل داشتم مادرم مريض است و گوشه ي خانه افتاده ،پدرم سخت كار ميكند اما مخارج درمان بالاست، من بايد كارهاي خانه را انجام بدهم و هواي خواهر برادرهايم را هم داشته باشم ببخشيد، معلم گفت: ببخشيد همين؟!مشكل داري كه داري بايد شعر رو حفظ ميكردي مشكلات تو به من مربوط نميشه!در اين لحظه دانش آموز گفت:

    تو كز محنت ديگران بي غمي

    نشايد كه نامت نهند آدمي

    منبع مطلب : tohiyas.blogfa.com

    مدیر محترم سایت tohiyas.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهسا 14 روز قبل
    0

    سلام ببخشید روی اسکناس این جمله نوشته شده بنی آدم از اعضای یکدیگرند الان این جمله درسته یا غلط؟

    مهشید 17 روز قبل
    0

    انسان ها مثل بدن یک انسان دیگر هستند که در افرینش یا ابتدای خلقت باهم برابر ند زمانی که یک عضو از بدنت بدرد اید تمام بدنت درگیر ان میشود زمانی که دیگران یا یکی از عزیزانمان درد می میکشن ما هم با انها درد می کشیم میسوزیم درست مثل اعضای بدنمان

    mohaddeseh 23 روز قبل
    0

    سلام

    انسان ها مثل بدن انسان هستند که در آفرینش یا ابتدا ی خلقت باهم برابر ند .

    زمانی که یک عضو از بدن به درد آید تمام بدن درگیر آن میشوند .

    زمانی که دیگران (یکی از عزیزان مان) به درد می آیند ما هم با آنها می سوزیم درست مثل اعضا بدن یک انسان.

    A 25 روز قبل
    -1

    شعر از گلستان سعدی

    هلن 26 روز قبل
    1

    ای کاش یکم واضح تر بود من نتونستم چیزی پیدا کنم

    دينا ابتهى 27 روز قبل
    2

    اين شعر مشهور از گلستان سعدى هستش و معنى ان اين است:همه مردم در دنيا مانند اعضا يك بدن هستند و همه را خداوند افريده است و اگر مشكلى براى يكى از اعضا پيش بيايد بقيه هم به كمكش ميشتابند و اگر كسى غم و اندوه ديگران برايش مهم نباشد نمى شود به ان انسان گفت

    برای ارسال نظر کلیک کنید