توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی عالم تماشاخانه شگفتی های آفرینش است

    1 بازدید

    معنی عالم تماشاخانه شگفتی های آفرینش است را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    جواب درک مطلب درس تماشاخانه کلاس پنجم

    جواب درک مطلب درس تماشاخانه کلاس پنجم

    جواب درک مطلب درس تماشاخانه کلاس پنجم را از سایت پست روزانه دریافت کنید.

    درک مطلب درس اول تماشاخانه صفحه 14 فارسی پنجم

    جواب درک مطلب صفحه ۱۴ کتاب فارسی پایه کلاس پنجم دبستان ابتدایی درس اول تماشاخانه از سایت نکس لود دریافت کنید.

    1. چه راه‌هایی برای شناخت بهتر این عالم، وجود دارد؟
    2. علف سبز و لطیفی را که در میان سنگلاخ روییده است با چشمه‌ی روانی که از دل کوه می‌جوشد، مقایسه کنید.
    شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را بگویید.
    3. منظور از آفریده‌های ساکت خدا چیست؟
    4. چرا عنوان «تماشاخانه» برای این درس انتخاب شده است؟ شما چه عنوانی را برای این درس پیشنهاد می کنید؟

    جواب

    1. مطالعه در طبیعت و تأمّل درباره چیزهایی که هر روز میبینیم و از کنارشان می گذریم ، پرسش از هر چیز و جست جو برای یافتن پاسخ آن، راه های مناسبی برای شناخت عالم است
    2. تفاوت ها : الف) علف سبز، لطیف و شکننده است و پژمرده می شود ولی چشمه اینطور نیست
    ب) آب چشمه جاری و روان است ولی علف ساکن است.
    شباهت ها : الف) هر دو میان سنگلاخ ها و سنگ ها بیرون آمده اند.
    ب)هردو از نعمت هاي زیبای خداوند هستند
    3. منظور آفریده های بی صدا (صدای تاریکی شب، صدای روشنایی روز و … ) یا کم صدایی (صدای حشره ها، صدای ماهی های نالاب و …) خداوند است. در واقع آفریده هایی که صدای آن چنانی ندارند
    4. چون هر یک از پدیده های عالم تماشاگهی برای دیدن زیبایی های آفرینش هستند. در واقع عالم تماشاخانه شگفتی های آفرینش است.
    نشانه های زیبایی خدا

    ۵-جهانی که خدا آفریده مثل چه چیزی میماند؟
    مثل دفتری می ماند که خدای مهربان به پاکی و زیبابی در آن نگاشته مینگارد

    منبع مطلب : nexload.ir

    جواب فعالیت های فارسی پنجم درس اول :: تماشاخانه - هوم درس

    📚 گام به گام فارسی پنجم
    🔴 جواب فعالیت های درس 1 : تماشاخانه

    درست و نادرست صفحه ۱۳ فارسی پنجم
    ۱- دیدن شگفتی‌های عالم و تأمّل درباره آنها راه مناسبی برای شناخت است.
    پاسخ: درست

    ۲- سبزه‌ها و علف‌ها به اندازه‌ای نرم و شکننده هستند که نمی‌توانند از میان سنگلاخ سر در بیاورند.
    پاسخ: نادرست

    ۳- تاریکی شب، روشنایی روز و شبنم صبحگاهی همه از آفریده‌های ساکت خدا هستند.
    پاسخ: درست

    درک مطلب صفحه ۱۴ فارسی پنجم
    ۱- چه راه‌هایی برای شناخت بهتر این عالم، وجود دارد؟
    پاسخ: نگریستن به جهان پیرامون ما دقت و اندیشه کردن در پدیده‌های اطراف به همراه مطالعه کتاب‌های مفید و سودمند به شناخت بهتر این عالم کمک می‌کند.

    ۲- علف سبز و لطیفی را که در میان سنگلاخ روییده است با چشمه روانی که از دل کوه می‌جوشد، مقایسه کنید. شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها را بگویید.
    پاسخ: شباهت: هر دو آفریده خداوند هستند. هر دو جزو زیبایی‌های آِفرینش هستند. هر دو با وجود نرم و لطیف و شکننده بودن راه خود را برای رسیدن به هدف از میان سختی‌ها و مشکلات بزرگ و دشوار پیدا شکننده بودن راه خود را برای رسیدن به هدف از میان سختی‌ها و مشکلات بزرگ و دشوار پیدا می‌کنند.
    پاسخ: تفاوت: علف سبز موجود زنده است اما چشمه نه.

    ۳- منظور از آفریده‌های ساکت خدا چیست؟
    پاسخ: منظور آفریده‌هایی است که در حالت عادی ما به سختی متوجه وجود آن‌ها و نقش مهم آن‌ها در زندگی روزمره می‌شویم. مانند: قطرات باران، پروانه‌ها، حشرات زیر زمین، آسمان آبی، ابرها، علف‌ها و برگ‌ها و … .

    ۴- چرا عنوان «تماشاخانه» برای این درس انتخاب شده است؟ شما چه عنوانی را برای این درس انتخاب می‌کنید؟
    پاسخ: چون این درس مربوط به آفرینش الهی و پدیده‌های طبیعی جهان هستی است که بسیار تماشایی و زیبا هستند. عنوان پیشنهادی: راز آفرینش

    واژه آموزی صفحه ۱۴ فارسی پنجم
    به واژه‌های زیر و رابطه‌های آنها با یکدیگر، توجّه کنید.

    * با دقّت به خوب و بدِ حرف‌های دوستم، گوش می‌کردم.
    * ما می‌توانیم گل را با خار مقایسه کنیم.
    * سنجاقک، بالا و پایین می‌پرید.
    از معنی واژه‌ها، می‌فهمیم که این کلمات، مفهوم مخالف هم یا ضدّ هم را بیان می‌کنند. این گونه واژه‌ها را «مخالف یا متضاد» می‌نامیم.
    اکنون با توجّه به آموخته‌های بالا، نمونه‌های زیر را کامل کنید.

    پاسخ:

    خوانش و فهم صفحه ۱۷ فارسی پنجم
    ۱- در بیت «گل بخندد، بر سر گل بوته‌ها / پر کند بوی خوش گل، باغ را» منظور از خنده‌ٔ گل چیست؟
    پاسخ: منظور شکفتن گل‌ها در فصل بهار و باز شدن غنچه‌ها است.

    ۲- در بیت سوم دو واژه‌ٔ «برگ برگ» چگونه خوانده می‌شود؟
    پاسخ:

    برگْ | برگِ گل. برگ اول: ساکن روی حرف «گ»
    و برگ دوم: کسره روی حرف «گ».

    منبع مطلب : homedars.ir

    جواب سوالات درس اول فارسی پنجم ابتدایی

    جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، سرشار از شگفتی‌ها است. پدیده‌هایی لطیف، زیبا و عجیب، پیش روی ما هستند که به سادگی از کنارشان می‌گذریم؛ در حالی که اگر اندکی درنگ کنیم، می‌بینیم که هر کدام از این پدیده‌ها تماشاگهی برای دیدن زیبایی‌های آفرینش و ایستگاه‌هایی برای اندیشیدن هستند.

    اگر می‌خواهیم عالم را بهتر بشناسیم، یک راه ساده آن است که پدیده‌ها را خوب تماشا کنیم، درباره‌ی آفرینش هریک بیندیشیم و آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم. مثلاً کوه‌های سر به فلک کشیده را با درّه‌های عمیق، گل را با خار، زنبور را با خرمگس، بهار را با زمستان و …

    مطالعه در طبیعت و تأمل درباره‌ی‌ چیزهایی که هر روز می‌بینیم و از کنارشان می‌گذریم، راه مناسبی برای شناخت آنها است. پرسش از هر چیز و جستجو برای یافتن پاسخ، کاری است که همه‌ی دانشمندان و عالمان انجام می‌دهند. من و شما هم، باید این ویژگی را در خود پرورش دهیم.

    ما برخی از رفتارها، کردارها و کارهای خودمان را از روی عادت انجام می‌دهیم؛ به همین دلیل هم از خود نمی‌پرسیم که چرا این گونه است، چرا باید این کارها را بکنیم؟ و بسیار پرسش‌های دیگر.

    همین آب گوارایی که زندگی ما به آن وابسته است. بهترین موضوع برای فکر کردن و یکی از شگفتی‌ها است.

    آب چیست؟ چگونه به وجود آمده است؟ اگر روزی آب در روی زمین نباشد، آیا انسان می‌تواند آن را پدید آورد؟

    به هر حال، عالَم تماشاخانه‌ی شگفتی‌های آفرینش است. یعنی به هر طرف که نگاه می‌کنیم، آفریده‌های زیبای خداوند را می‌بینیم. این جهان، دفتری است که خدای مهربان، به پاکی و زیبایی در آن نگاشته و می‌نگارد.

    یکی دیگر از این آفریده‌های زیبا و لطیف، گیاهان و سبزه‌ها هستند. علف‌های سبز را دیده‌اید؟ خیلی نرم و شکننده هستند. در سرمای سخت یا گرمای زیاد، پژمرده می‌شوند ولی گاهی می‌بینیم همین علف‌های نازک و لطیف، از میان سنگلاخ سر در می‌آورند، یا کف زمین سخت و محکم را می‌شکافند و بیرون می‌آیند.

    در نوشته‌ی زیر، یکی از نویسندگان، زیبایی‌های آفرینش خدای مهربان را، این گونه توصیف می‌کند:

    هیس، گوش بده! به آفریده‌های ساکت خدا گوش بده.

    به پروانه‌ای با بالهایی مخملی. به قطره‌های باران که حلقه‌های ساکت روی آب را می‌سازند، گوش کن.

    آیا می‌توانی صدای حشره‌هایی را که در زیر زمین می‌جنبند، بشنوی؟ صدای ماهی‌های تالاب را چطور؟

    آن بالا را نگاه کن! آسمان، آبیِ آبی است و یک تکه ابر ساکت در آن شنا می‌کند.

    این پایین را ببین! علف‌ها و برگ‌ها در نسیم، فقط تکان می‌خورند.

    نگاه کن… و صداهای کوتاه و بلند، گوش بده، تا آفریده های ساکت خدا را بشناسی.

    بادها سفر می‌کنند. علف‌ها رشد می‌کنند. عنکبوت ها، بین زمین و آسمان، تار می‌تنند.

    آیا تو صدای تاریکی شب را می‌شنوی؟ صدای روشنایی روز را چطور؟ صدای شبنم صبحگاهی را، هنگامی که سرزده به خانه‌ی بزرگ، وارد می‌شود؟

    به هر طرف نگاه کن… و گوش بده.

    آفریده های ساکت خدا همیشه آنجا هستند.

    آیا تو آنها را می‌بینی و صدایشان را می‌شنوی؟

    💛💚💙

    </ جواب سوالات درس اول فارسی پنجم />

    درست و نادرست درس اول فارسی پنجم با جواب

    در این بخش جواب بخش درست و نادرست درس اول فارسی پنجم که در صفحه ی 13 این کتاب آمده است را مشاهده می کنید.

    💛💚💙

    جواب درک مطلب درس اول فارسی پنجم

    جواب سوالات درس اول فارسی پنجم بخش درک مطلب که در صفحه ی 14 کتاب فارسی پنجم ابتدایی آمده است را در ادامه می‌بینید.

    💛💚💙

    منظور از آفریده های ساکت خدا چیست ؟

    منظور از افریده‌های ساکت خدا، افریده‌هایی است که ما در حالت عادی به سختی متوجه وجود آنها و نقش مهم آنها در زندگی روزمره‌مان می‌شویم. علاوه بر تاریکی شب، روشنایی روز و شبنم صبحگاهی که در بحش درست و نادرست هم ذکر شده بود، نمونه های دیگری از آفریده های ساکت خداوند: آسمان آبی، ابرها، صدای ماهی های تالاب، عنکبوت‌ها، علف‌ها و برگ‌ها و …

    از آنجایی که پدیده های جهان هستی زیبا و تماشایی هستند و این درس در رابطه با همین آفریده های الهی و جهان هستی بود بنابراین عنوان درس تماشاخانه انتخاب شده است. همچنین عنوان انتخابی دیگر می‌تواند: جهان هستی باشد.

    پیشنهادی: معنی شعر ستایش فارسی پنجم دبستان

    💛💚💙

    کلمات متضاد درس اول فارسی پنجم

    ✅ واژه آموزی درس اول فارسی پنجم

    به واژه‌های زیر و رابطه های آنها با یکدیگر، توجه کنید.

    از معنی واژه‌ها، می‌فهمیم که این کلمات، مفهوم مخالف هم یا ضد هم را بیان می‌کنند. این گونه واژه‌ها را مخالف یا متضاد می‌نامیم. اکنون با توجه به آموخته‌های بالا، نمونه‌های زیر را کامل کنید.

    کوتاه ≠ بلند

    تاریک ≠ روشن

    گرما ≠ سرما

    در تصویر هم می توانید جواب واژه آموزی درس اول فارسی پنجم ابتدایی را مشاهده کنید.

    💛💚💙

    تصویرخوانی و صندلی صمیمیت درس اول فارسی پنجم

    منبع مطلب : sci-hub.ir

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    منبع مطلب : prooz.ir

    مدیر محترم سایت prooz.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درک مطلب درس اول تماشاخانه صفحه 14 فارسی پنجم

    جواب درک مطلب صفحه ۱۴ کتاب فارسی پایه کلاس پنجم دبستان ابتدایی درس اول تماشاخانه از سایت نکس لود دریافت کنید.

    1. چه راه‌هایی برای شناخت بهتر این عالم، وجود دارد؟
    2. علف سبز و لطیفی را که در میان سنگلاخ روییده است با چشمه‌ی روانی که از دل کوه می‌جوشد، مقایسه کنید.
    شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها را بگویید.
    3. منظور از آفریده‌های ساکت خدا چیست؟
    4. چرا عنوان «تماشاخانه» برای این درس انتخاب شده است؟ شما چه عنوانی را برای این درس پیشنهاد می کنید؟

    جواب

    1. مطالعه در طبیعت و تأمّل درباره چیزهایی که هر روز میبینیم و از کنارشان می گذریم ، پرسش از هر چیز و جست جو برای یافتن پاسخ آن، راه های مناسبی برای شناخت عالم است
    2. تفاوت ها : الف) علف سبز، لطیف و شکننده است و پژمرده می شود ولی چشمه اینطور نیست
    ب) آب چشمه جاری و روان است ولی علف ساکن است.
    شباهت ها : الف) هر دو میان سنگلاخ ها و سنگ ها بیرون آمده اند.
    ب)هردو از نعمت هاي زیبای خداوند هستند
    3. منظور آفریده های بی صدا (صدای تاریکی شب، صدای روشنایی روز و … ) یا کم صدایی (صدای حشره ها، صدای ماهی های نالاب و …) خداوند است. در واقع آفریده هایی که صدای آن چنانی ندارند
    4. چون هر یک از پدیده های عالم تماشاگهی برای دیدن زیبایی های آفرینش هستند. در واقع عالم تماشاخانه شگفتی های آفرینش است.
    نشانه های زیبایی خدا

    ۵-جهانی که خدا آفریده مثل چه چیزی میماند؟
    مثل دفتری می ماند که خدای مهربان به پاکی و زیبابی در آن نگاشته مینگارد

    منبع مطلب : nexload.ir

    مدیر محترم سایت nexload.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب فعالیت های فارسی پنجم درس اول :: تماشاخانه - هوم درس

    جواب فعالیت های فارسی پنجم درس اول :: تماشاخانه - هوم درس

    📚 گام به گام فارسی پنجم
    🔴 جواب فعالیت های درس 1 : تماشاخانه

    درست و نادرست صفحه ۱۳ فارسی پنجم
    ۱- دیدن شگفتی‌های عالم و تأمّل درباره آنها راه مناسبی برای شناخت است.
    پاسخ: درست

    ۲- سبزه‌ها و علف‌ها به اندازه‌ای نرم و شکننده هستند که نمی‌توانند از میان سنگلاخ سر در بیاورند.
    پاسخ: نادرست

    ۳- تاریکی شب، روشنایی روز و شبنم صبحگاهی همه از آفریده‌های ساکت خدا هستند.
    پاسخ: درست

    درک مطلب صفحه ۱۴ فارسی پنجم
    ۱- چه راه‌هایی برای شناخت بهتر این عالم، وجود دارد؟
    پاسخ: نگریستن به جهان پیرامون ما دقت و اندیشه کردن در پدیده‌های اطراف به همراه مطالعه کتاب‌های مفید و سودمند به شناخت بهتر این عالم کمک می‌کند.

    ۲- علف سبز و لطیفی را که در میان سنگلاخ روییده است با چشمه روانی که از دل کوه می‌جوشد، مقایسه کنید. شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها را بگویید.
    پاسخ: شباهت: هر دو آفریده خداوند هستند. هر دو جزو زیبایی‌های آِفرینش هستند. هر دو با وجود نرم و لطیف و شکننده بودن راه خود را برای رسیدن به هدف از میان سختی‌ها و مشکلات بزرگ و دشوار پیدا شکننده بودن راه خود را برای رسیدن به هدف از میان سختی‌ها و مشکلات بزرگ و دشوار پیدا می‌کنند.
    پاسخ: تفاوت: علف سبز موجود زنده است اما چشمه نه.

    ۳- منظور از آفریده‌های ساکت خدا چیست؟
    پاسخ: منظور آفریده‌هایی است که در حالت عادی ما به سختی متوجه وجود آن‌ها و نقش مهم آن‌ها در زندگی روزمره می‌شویم. مانند: قطرات باران، پروانه‌ها، حشرات زیر زمین، آسمان آبی، ابرها، علف‌ها و برگ‌ها و … .

    ۴- چرا عنوان «تماشاخانه» برای این درس انتخاب شده است؟ شما چه عنوانی را برای این درس انتخاب می‌کنید؟
    پاسخ: چون این درس مربوط به آفرینش الهی و پدیده‌های طبیعی جهان هستی است که بسیار تماشایی و زیبا هستند. عنوان پیشنهادی: راز آفرینش

    واژه آموزی صفحه ۱۴ فارسی پنجم
    به واژه‌های زیر و رابطه‌های آنها با یکدیگر، توجّه کنید.

    * با دقّت به خوب و بدِ حرف‌های دوستم، گوش می‌کردم.
    * ما می‌توانیم گل را با خار مقایسه کنیم.
    * سنجاقک، بالا و پایین می‌پرید.
    از معنی واژه‌ها، می‌فهمیم که این کلمات، مفهوم مخالف هم یا ضدّ هم را بیان می‌کنند. این گونه واژه‌ها را «مخالف یا متضاد» می‌نامیم.
    اکنون با توجّه به آموخته‌های بالا، نمونه‌های زیر را کامل کنید.

    پاسخ:

    خوانش و فهم صفحه ۱۷ فارسی پنجم
    ۱- در بیت «گل بخندد، بر سر گل بوته‌ها / پر کند بوی خوش گل، باغ را» منظور از خنده‌ٔ گل چیست؟
    پاسخ: منظور شکفتن گل‌ها در فصل بهار و باز شدن غنچه‌ها است.

    ۲- در بیت سوم دو واژه‌ٔ «برگ برگ» چگونه خوانده می‌شود؟
    پاسخ:

    برگْ | برگِ گل. برگ اول: ساکن روی حرف «گ»
    و برگ دوم: کسره روی حرف «گ».

    منبع مطلب : homedars.ir

    مدیر محترم سایت homedars.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مریم 24 روز قبل
    0

    معنی عالم تماشاخانه ی شگفتی های آفرینش است

    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید