توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنی و ما خلق الله فی السموات و الارض

    1 بازدید

    معنی و ما خلق الله فی السموات و الارض را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    آیه 6 سوره یونس

    هُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَ الْقَمَرَ نُوراً وَ قَدَّرَهُ مَنازلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السّنِینَ وَ الْحِسابَ ما خَلَقَ اللَّهُ ذلِکَ إِلاَّ بالْحَقِّ یُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ «5» إِنَّ فِی اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ وَ ما خَلَقَ اللَّهُ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَّقُونَ «6»

    ترجمه‌

    او است آنکه قرار داد آفتاب را روشنی و ماه را روشن و مقدّر نمود برای آن منزلها تا بدانید شمار سالها و حساب را و نیآفرید خدا آنرا مگر بحق تفصیل میدهد

    جلد 3 صفحه 5

    آیتها را برای گروهی که دانشمندند

    همانا در گردش شب و روز و آنچه آفرید خدا در آسمانها و زمین هر آینه آیتها است برای گروهی که پرهیزکارند.

    تفسیر

    خداوند آفتاب و ماه را دارای ضیاء و نور قرار داد و چون نور آفتاب ذاتی و نور ماه مکتسب از آن است و نیز نور آفتاب شدید و نور ماه ضعیف است نسبت ضیاء را که ابلغ در کشف ظلمت است بآفتاب و نسبت نور را بماه داد و چون از هر دو جز ضیاء و نور محسوس نیست برای مبالغه در روشنی دو معنی مصدری را حمل بر ذات آندو فرمود مانند آنکه میگویند فلانی عدل است یعنی بسیار عادل است اینجا هم مراد آنستکه بسیار دارای ضیاء و نور فرمود آندو را و نیز مقدّر فرمود هر یک از آندو را صاحب منازلی یا مقدّر فرمود مسیر هر یک از آندو را منازل یا خصوص ماه را برای محسوس بودن حالات آن در نقص و تمام چون هر شبی در منزلی است تا شب بیست و هشتم که بکلّی مخفی می‌شود و محاق میگردد در هر حال منازل دوازده‌گانه آفتاب که برجهاست و منازل بیست و هشت گانه ماه که در علم هیئت اسامی آنها ذکر شده است برای تعیین سالهای قمری و شمسی و ماههای آندو و روزهاشان و بدست آمدن حساب معاملات مردم و محصولات تابستانی و زمستانی لازم است و بنظر حقیر این آیه هم دلیل است بر اعتبار حساب سال و ماه قمری چون ارجاع ضمیر بهر یک از شمس و قمر بعید است بلکه ظاهر عود ضمیر است بخصوص قمر بملاحظه اقربیّت و مطابقت در تذکیر و محسوس بودن منازل و حالات آن برای عامّه خلق بخلاف آفتاب و البته خلقت خداوند کلّیه موجودات را بحق و بر وفق حکمت است و بباطل و بر طبق هوی و هوس نیست و خداوند بیان میفرماید آیات دالّه بر وجود و حکمت صانع را برای اهل دانش چون آنها میتوانند از این آیات استفاده علمی نمایند و الّا کسانیکه جاهل محض و نادان صرفند از تدبّر و تفکّر در آیات عاجزند و از فوائد علم محرومند چنانچه انتفاع از آیات ارضیّه و سماویّه هم مخصوص باهل تقوی و معرفت است که از عواقب امور اندیشه دارند و کاری نمیکنند که برای آخرت آنها مضرّ باشد بخلاف مردمان بی باک و بی‌فکر و بی معرفت که یا نمیفهمند یا عمل بفهم خودشان نمیکنند و باین ملاحظه آیه بودن آیات در آیه دوّم اختصاص باهل تقوی داده شده است «برگ درختان سبز در نظر هوشیار- هر ورقی دفتری است معرفت کردگار» وجود آفتاب و ماه و سایر

    جلد 3 صفحه 6

    کواکب و آمدن شب و روز در پی یکدیگر یا اختلاف آندو در تاریکی و روشنی و تأثیر آنها در موجودات ارضیّه دلیل بر وجود صانع حکیم واحد است که مدیر این کارخانه بزرگ او است و حافظ ارتباط و انتفاع اجزاء آن از یکدیگر است تعالی شأنه و آثاره.

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 5 روز قبل
    0

    اونی رو ک میخواستم ندادی

    مهدی 10 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید