توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    معنى إن المتقين في جنات وعيون

    1 بازدید

    معنى إن المتقين في جنات وعيون را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    آیه 45 سوره حجر

    إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ «45»

    همانا پرهیزکاران در باغ‌ها و (کنار) چشمه سارانند.

    ادْخُلُوها بسَلامٍ آمِنِینَ «46»

    (به آنان خطاب می‌شود:) با سلامت و امنیّت به باغها وارد شوید.

    وَ نَزَعْنا ما فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلی‌ سُرُرٍ مُتَقابلِینَ «47»

    و ما هرگونه کینه‌ای در سینه‌های آنان را برکنده‌ایم، (در نتیجه آنان) برادرانه بر تخت‌ها روبروی یکدیگرند.

    لا یَمَسُّهُمْ فِیها نَصَبٌ وَ ما هُمْ مِنْها بمُخْرَجِینَ «48»

    در آنجا هیچگونه رنجی به آنان نمی‌رسد، از آنجا بیرون شدنی نیستند.

    نکته ها

    «غِلٍّ» به معنای نفوذ مخفیانه است. بنابراین صفات بد در انسان به طور مرموز و مخفیانه ریشه پیدا می‌کند. «سریر» از واژه سرور به معنای تخت است، واستفاده می‌شود که تکیه بر

    جلد 4 - صفحه 463

    تخت سبب سرور است.

    در این آیات، هشت پاداش بهشتی برای اهل تقوا بیان شده است: باغ‌ها، چشمه‌ها، سلامتی، امنیّت، کدورت زدایی، اخوّت، تخت‌های روبرو، دوری از هرگونه رنج وجاودانگی.

    در آیه‌ی قبل خواندیم که جز برگزیدگان الهی، همه مردم مورد تهاجم وسوسه‌های ابلیس قرار می‌گیرند، در این آیات می‌فرماید که اگر انسان به مرحله مخلصین و برگزیدگان نرسید، ولی به مرحله تقوا گام نهد باز هم مشمول انواع نعمت‌های الهی می‌شود.

    آنچه مهم است جمع شدن همه‌ی نعمت‌ها در یکجاست، زیرا در دنیا یکجا باغ هست، چشمه نیست و گاهی چشمه هست، باغ نیست وگاهی هر دو هست، سلامتی نیست و گاهی هر سه هست، امنیّت نیست و گاهی همه هست، ولی صفا و صمیمیّت نیست و گاهی همراه با انواع سختی‌ها ورنج‌هاست و گاهی که انواع نعمت‌ها یکجا جمع می‌شود باید همه را رها کرد و رفت. لیکن در قیامت انواع نعمت‌های مادی و معنوی و اجتماعی و روانی همراه با ابدیّت است.

    پیام ها

    1- بشارت، در کنار آیات تهدید کننده‌ی قبل، یک ضرورت تربیتی است. لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ‌ ... إِنَّ الْمُتَّقِینَ‌ ...

    2- دوری از گناه در این چند روزه‌ی دنیا، کامیابی ابدی را به همراه دارد. إِنَّ الْمُتَّقِینَ‌ ... وَ ما هُمْ مِنْها بمُخْرَجِینَ‌

    3- نعمت‌های بهشتی، متنوع و متعدّد است. «جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ»

    4- نعمت‌های بهشتی، بی‌نقص است. باغ با چشمه، سلامتی با امنیّت، برادری با صمیمیّت، راحتی با دوام است. «لا یَمَسُّهُمْ فِیها نَصَبٌ»

    5- نعمت‌های بهشت جامعیّت دارد. هم مادّی است مثل باغ وچشمه، هم روحی است مثل امنیّت و صفا، هم اجتماعی است مثل اخوت و برادری و از همه بالاتر همراه با رضای الهی و تبریک و تهنیت است. «ادْخُلُوها بسَلامٍ»

    6- کینه توزی با برادری سازگار نیست. اول باید کینه‌ها برطرف شود بعد برادری‌

    جلد 4 - صفحه 464

    محقق می‌شود. وَ نَزَعْنا ... إِخْواناً

    7- قهر و نارضایتی و عدم‌تحمّل یکدیگر، همه جا نشانه حقّ بودن یکی و باطل بودن دیگری نیست. إِنَّ الْمُتَّقِینَ‌ ... نَزَعْنا ما فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍ‌ (زیرا گاهی دونفر با اینکه اهل بهشت هستند و هدفی مقدّس دارند، لیکن هر کدام از یک زاویه به مسئله می‌نگرند و کار دیگری را باطل می‌پندارند و نسبت به او عصبانی می‌شوند که در قیامت همه کدورت‌ها با اراده خداوند زدوده می‌شود)

    8- برای کدورت زدایی، باید از خداوند کمک گرفت. «نَزَعْنا»، «لا تَجْعَلْ فِی قُلُوبنا غِلًّا لِلَّذینَ آمَنُوا»

    9- صفات بد همچون غل و زنجیر، انسان را اسیر می‌کند. «مِنْ غِلٍّ»

    10- بهشتیان نسبت به تفاوت درجات خود، مسئله‌ای ندارند. «وَ نَزَعْنا ما فِی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ»

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    آیه 15 سوره ذاریات

    إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ «15» آخِذینَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ إِنَّهُمْ کانُوا قَبْلَ ذلِکَ مُحْسنِینَ «16»

    همانا اهل تقوا در باغ‌ها و (کنار) چشمه‌ها (جای دارند و) آنچه را پروردگارشان به آنان عطا کند، دریافت می‌دارند، آنان قبل از آن (در دنیا) نیکوکار بودند.

    کانُوا قَلِیلًا مِنَ اللَّیْلِ ما یَهْجَعُونَ «17» وَ بالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ «18» وَ فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ «19»

    (برنامه‌شان این بود که) اندکی از شب را می‌خوابیدند. و در سحرگاهان، استغفار می‌کردند. و در اموالشان، برای سائل و محروم حقی بود.

    نکته ها

    «یَهْجَعُونَ» از «هجوع» به معنای خواب شبانه است.

    آیه 17 دو گونه معنا می‌شود: یکی آنکه متّقین، بیشتر شب را بیدارند و اندکی از آن را می‌خوابند، دیگر آنکه متّقین، بیشتر شب‌ها به عبادت برمی‌خیزند و کم است شب‌هایی که آنها تماماً در خواب باشند و برای عبادت برنخیزند. چنانکه در روایتی از امام صادق علیه السلام درباره‌ «کانُوا قَلِیلًا مِنَ اللَّیْلِ ما یَهْجَعُونَ» پرسیدند، فرمود: شب‌های کمی اتّفاق می‌افتد که آنان بخوابند و در آن قیامی (برای عبادت) نداشته باشند. «1»

    امام صادق علیه السلام فرمود: برترین زمان برای دعا، وقت سحر است. چون خداوند فرموده‌

    «1». کافی، ج 3، ص 446.

    جلد 9 - صفحه 247

    است: «وَ بالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» «1»

    امام صادق علیه السلام درباره‌ «وَ بالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» فرمود: مراد، هفتاد مرتبه استغفار کردن در نماز وِتر نماز شب است. «2»

    امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند: مراد از محروم در آیه، کسی است که مشکل عقلی ندارد ولی رزق او توسعه نیافته است. «لیس بعقله بأس و لم یبسط له فی الرزق» «3»

    گویا این حدیث، پاسخ کسانی است که گمان می‌کنند رزق وسیع آنان به خاطر علم و تدبیر و زرنگی و تخصص و عقلشان است، لذا امام فرمود: افراد عاقلی هستند که علی رغم تلاش و کوشش، باز هم چرخ زندگی آنان نمی‌چرخد.

    پیام ها

    1- برای هدایت و ارشاد مردم، باید عنصر تشویق و تهدید بهم پیوسته باشد. ذُوقُوا فِتْنَتَکُمْ‌ ... إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ‌ ...

    2- برای تقوا پیشگان، نه یک باغ و چشمه، که باغ‌ها و چشمه‌های با عظمتی است. «جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ» (تنوین نشانه عظمت است)

    3- چشم پوشی از لذّت‌های فانی و زودگذر، کامیابی دائمی را به همراه دارد. إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ‌ ... آخِذینَ‌ ...

    4- علاوه بر چشمه‌ها و باغ‌ها، بهشتیان هر لحظه از طرف پروردگار، نعمت تازه‌ای دریافت می‌کنند. «آخِذینَ ما آتاهُمْ رَبُّهُمْ»

    5- آنچه به بهشتیان عطا می‌شود، در شأن ربوبیّتِ خداوند است. «آتاهُمْ رَبُّهُمْ»

    6- عطاهای بهشتی را، ذات مقدّس خداوند به متّقین می‌دهد. «آتاهُمْ رَبُّهُمْ» (نظیر آیه 21 سوره انسان که می‌فرماید: «سَقاهُمْ رَبُّهُمْ» خدا آنان را سیراب می‌کند.)

    7- آن کس که در این دنیا رنج نبرد، به گنج جاودان آخرت نخواهد رسید. «إِنَّهُمْ کانُوا قَبْلَ ذلِکَ مُحْسنِینَ» آری برداشت آخرت نتیجه کشت دنیوی است.

    «1». مستدرک، ج 5، ص 200.

    «2». تهذیب، ج 2، ص 130.

    «3». کافی، ج 3، ص 500.

    جلد 9 - صفحه 248

    8- لازمه‌ی تقوا، احسان و نیکوکاری است. الْمُتَّقِینَ‌ ... مُحْسنِینَ‌

    9- پاداش الهی، با عملکرد انسان همگون است. پاداش نیکی به دیگران در امروز سبب دریافت نیکی در فرداست. آخِذینَ‌ ... مُحْسنِینَ‌

    10- نیکوکاری باید سیره دائمی انسان باشد. کانُوا ... مُحْسنِینَ‌

    11- شب زنده‌داری، از نشانه‌های متقین است. «قَلِیلًا مِنَ اللَّیْلِ ما یَهْجَعُونَ»

    12- نماز و نیایش در شب و استغفار در سحر، کار دائمی متقین است. «یَهْجَعُونَ‌، یَسْتَغْفِرُونَ» (فعل مضارع نشانه تداوم و استمرار است)

    13- همه انسان‌ها حتّی متقین در معرض لغزش هستند و به استغفار نیاز دارند. الْمُتَّقِینَ‌ ... هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ‌ (آمدن کلمه «هُم» یعنی اهل تقوا با داشتن تقوا باز هم دائماً استغفار می‌کنند.)

    14- در تهجّد و سحرخیزی، از میان تمام اذکار و دعاها، استغفار جایگاه ویژه‌ای دارد. «وَ بالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»

    15- استغفار در سحر، اوج عبادت است. «وَ بالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»

    16- اسلام مکتب جامعی است و عبادت در شب را با خدمت به محرومان در کنار هم قرار داده است. وَ بالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ وَ فِی أَمْوالِهِمْ‌ ...

    17- گروهی از مردم، محروم‌اند امّا سؤال نمی‌کنند، باید به آنان نیز توجّه شود. «لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ»

    18- کمکی که به سائل و محروم می‌کنید، حق خودشان را می‌دهید، زیرا خداوند در اموال مردم حقی برای آنان قرار داده است، پس بر آنان منّت نگذارید. «حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ»

    19 نباید منتظر ماند تا محرومان سؤال خود را مطرح کنند و بعد ما اقدام کنیم، باید آبرو و حرمت افراد حفظ شود. وَ فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌ‌ ... الْمَحْرُومِ‌

    20- لازمه‌ی تقوا، فقر و ناداری نیست و می‌توان متّقی ثروتمند بود. زیرا قرآن می‌فرماید: در اموال آنان، حقّی برای محرومان است. پس آنان باید به قدری‌

    جلد 9 - صفحه 249

    درآمد و ثروت داشته باشند که علاوه بر تأمین نیازهای زندگی خود، به دیگران نیز کمک کنند. الْمُتَّقِینَ‌ ... فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ‌

    منبع مطلب : wiki.ahlolbait.com

    مدیر محترم سایت wiki.ahlolbait.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    إن المتقین فی جنات وعیون

    وقوله - سبحانه - ( إن المتقین . . . ) کلام مستأنف لإِظهار حسن عاقبة المتقین ، بعد بیان سوء عاقبة الغاوین .

    والمتقون : جمع متق اسم فاعل من اتقی . وأصله اوتقی - بزنة افتعل - من وقی الشیء وقایة ، أی : صانه وحفظه مما یضره ویؤذیه .

    والجنات : جمع جنة ، وهی کل بستان ذی شجر متکاثف ، ملتف الأغصان ، یظلل ما تحته ویستره . من الجن وهو ستر الشیء عن الحاسة . .

    والمراد بها هنا الدار التی أعدها الله - تعالی - لتکریم عباده المؤمنین فی الآخرة .

    والعیون جمع عین . والمقصود بها هنا المیاه المنتشرة فی الجنات .

    والمعنی : ( إن المتقین ) الذین صانوا أنفسهم عن الشرک . وقالوا ربنا الله ثم استقاموا ( فی جنات ) عالیة ، فیها ما تشتهیه الأنفس ، وفیها منابع للماء تلذ لها الأعین .

    منبع مطلب : www.quran7m.com

    مدیر محترم سایت www.quran7m.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    پری 1 ماه قبل
    0

    قطعاً افراد با تقوا در بهشت ها و چشمه سارها هستند.

    مهدی 1 سال قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید