در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    منابع طبیعی را نام ببرید سوم ابتدایی

    1 بازدید

    منابع طبیعی را نام ببرید سوم ابتدایی را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    درس 11 مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی منابع

    درس 11 مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی منابع

    انتظارات یادگیری درس 11 مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی منابع:

    انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

    انواع منابع را نام ببرند.

    برای هریک از انواع منابع و وسایل و کالاهایی که از آنها به دست می آید مثال بزنند و توضیح دهند.

    روی تصاویر یا در محیط واقعی زندگی، منابعی را که در تأمین نیازهای آنها مورد استفاده قرار می گیرد شناسایی و بیان کنند.

    مواد و وسایل مورد نیاز: تصاویری که مواد و کالاهای مختلف و همچنین منابع مورد استفاده از آنها را نشان بدهد

    در صورتی که می توانید در کلاس از لپ تاپ و پرده اسلاید استفاده کنید، تصاویر را از اینترنت جستجو و ذخیره کنید.

    استفاده از پوسترهایی نیز که فرآیند تولید برخی محصولات مثل نان یا لبنیات را از راه کشاورزی و دامپروری نشان می دهد توصیه می شود

    آموزش درس 11 مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی منابع

    آماده کنید

    دانش آموزان را به چند گروه تقسیم کنید و بخواهید هر گروه تعدادی مواد و وسایلی که درآن روز مصرف کرده و می کنند روی کاغذ بنویسد.

    برای مثال نان، شیر، چای، لباس، کفش، کتاب،دفتر، خودکار

    سپس فکر کنند هریک از آنها از چه موادی تهیه شده و نهایتاً به کدام منبع اولیه برخورد می کنند.
    ممکن است خودتان روی چند برگ کاغذ تعدادی تصاویر بچسبانید جلوی هر تصویر علامت سؤال بگذارید.

    به هر گروه یک برگ از تصاویر را بدهید و از آنها بخواهید

    درباره اینکه این وسایل از چه چیزی تهیه می شوند هم فکری کنند.

    ابتدا خودتان یک مثال بزنید و آنها مطابق با مثال شما سایر تصاویر نام و منبع را بیان کنند.

    آموزش دهید

    بگذارید هر گروه نتایجی را که به آن رسیده، بیان کند.
    برای مثال یک گروه ممکن است بگوید مداد از چوب ساخته شده، چوب هم از درختان به دست می آید.
    گروه دیگر بگوید، شیر را از گاو دوشیده اند، گاو هم با خوردن علف و آب به ما شیر می دهد و …

    دانش آموزان را هدایت کنید با توجه به مراحل قبل تر سرانجام به منابع آب و خاک اشاره کنند.

    به عبارت دیگر در ابتدا منبع آب و خاک را که برای بچّه ها ملموس تر است مطرح کنید.

    با توجه به محدودیت صفحات کتاب درسی استفاده از تصاویر بزرگ تر به صورت پوستر یا نمایش روی پرده اسلاید کمک بیشتری به فهم موضوع می کند.

    از هریک از گروه ها بخواهید یکی از کادرهای کتاب درسی را انتخاب و به ترتیب مراحل را توضیح دهند.

    کادر اوّل مربوط به غذا است. لبنیات و گوشت بخشی از غذای ما را تشکیل می دهد.

    این بخش از راه دامپروری به دست می آید. دام ها برای ادامه زندگی و رشد به آب و خاک و مرتع  نیاز دارند. غلات گندم، جو، برنج و …

    حبوبات و سبزیجات بخش دیگری از غذای ما را تشکیل می دهد که از طریق کشاورزی به دست می آید.

    داستان تولید نان یا برنج را با توجه به تصاویر تعریف کنید.

    مورد بعد پوشاک است. پوشاک ما از نخ درست شده است.

    نخ ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشد.

    نخ طبیعی از گیاه پنبه یا پشم گوسفند به دست می آید.

    پس در این جا نیز جانوران و آب و خاک مورد استفاده آنها منبع هستند.

    نخ مصنوعی نیز از مواد نفتی تشکیل شده است و نفت نیز یک منبع مهم زیرزمینی محسوب می شود.

    در مرحله بعد وسایل چوبی و کاغذ و دستمال کاغذی و همچنین وسایل فلزی را مطرح کنید که منبع اصلی آنها جنگل ها  و معادن هستند.

    وسایلی را که با توجه گسترش صنعت پتروشیمی در اختیار بشر امروز قرار می گیرد

    مانند انواع شوینده ها، لاستیک، پلاستیک و ظروف یکبار مصرف، نخ مصنوعی، رایانه و … را با توجه به منبع مهم نفت برای بچّه ها توضیح دهید.

    به پایان ببرید

    به منظور مرور از تعدادی از دانش آموزان بخواهید از روی تصاویر کتاب مراحل تولید وسایل مختلف را از منبع توضیح دهند؛

    سپس نتیجه گیری کنید به خاک، آب، گیاهان و جانوران، نفت و فلزات منابع طبیعی می گویند
    و ما غذا، لباس و وسایل زندگی خود را از منابع به دست می آوریم. این تعریف را روی تخته بنویسید.

    به منظور تعمیق بیشتر یادگیری این درس از دانش آموزان بخواهید کاربرگه های شماره ۱۰ و ۱۱ را در کلاس انجام دهند.

    در کاربرگهٔ شمارهٔ ۱۰ دانش آموزان نام منبع را از داخل پرانتز انتخاب و در جلوی تصویر می نویسند.

    در کاربرگهٔ شمارهٔ ۱۱ انتظار می رود دانش آموزان به جز دو مثال مداد و شلوار، پنج مثال دیگر بزنند.

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    سوالات درس به درس مطالعات سوم ابتدایی

    منابع طبیعی

    منابع طبیعی

    منابع طبیعی منابعی هستند که انسان‌ها آنها را به وجود نیاورده اند.[۱] این منابع شامل تمام خواص ارزشمند از قبیل خواص مغناطیسی، گرانشی، الکتریکی، نیروها و… می‌شود. این منابع در کره زمین شامل نورخورشید، اتمسفر، آب، خشکی (شامل همه مواد معدنی) و تمام پوشش گیاهی، محصولات کشاورزی و زندگی جانوری که به صورت طبیعی در آن وجود داشته یا دارد، می‌شود.[۲][۳][۴][۵]

    می‌توان منابع طبیعی را به روش‌های دیگری طبقه‌بندی کرد. منابع طبیعی مواد و ترکیباتی هستند که می‌توان آنها را در طبیعت یافت. هر محصول ساخت انسان از منابع طبیعی ساخته می‌شود. یک منبع طبیعی می‌تواند به صورت مجزا وجود داشته باشد مانند هوا، آب تازه یا هر نوع ارگانیسم زنده ای مانند ماهی، یا در حالت‌هایی وجود داشته باشد که جهت استفاده نیاز به فراوری باشد مانند سنگ‌های معدنی فلزات، فلزات کمیاب زمین، نفت خام و اکثر گونه‌های انرژی.

    دسته‌بندی[ویرایش]

    راه‌های مختلفی برای طبقه‌بندی منابع طبیعی وجود دارد که شامل: منبع پیدایش، مرحله توسعه و قابلیت تجدیدپذیری آنها می‌شود.

    بسیاری از منابع طبیعی را می‌توان به دو دستهٔ زیر تقسیم کرد:

    استخراج[ویرایش]

    استخراج منابع شامل هر فعالیتی است که منابع را از طبیعت بیرون می‌کشد. میزان این استفاده می‌تواند از مقدارهای برداشت سنتی جوامع قبل از انقلاب صنعتی تا صنعت جهانی باشد. صنایع استخراجی در کنار کشاورزی پایه و اساس بخش اولیه اقتصاد هستند. استخراج، منابع اولیه تولید می‌کند و سپس این منابع اولیه برای افزایش بیشتر ارزش فراوری می‌شوند. شکار، استخراج معدن، حفاری نفت و گاز و جنگل داری مثال‌هایی از صنایع استخراجی هستند.

    منابع طبیعی می‌توانند ثروت کشورها را به صورت چشمگیری افزایش دهند،[۶] با این حال، ورود ناگهانی پول ناشی از رونق منابع می‌تواند مشکلات اجتماعی از جمله تورم به صنایع دیگر ("بیماری هلندی") و فساد ایجاد کند، که منجر به نابرابری و عقب ماندگی می‌شود، این مسئله به عنوان "نفرین منابع" شناخته می‌شود.

    صنایع استخراجی در کشورهای کمتر توسعه یافته یک فعالیت رو به رشد بزرگ است اما ثروت تولید شده معمولاً منجر به توسعه پایدار و رشد فراگیر نمی‌شود. افراد غالباً مشاغل صنعت استخراجی را متهم به افزایش کوتاه-مدت ارزش می‌کنند، چرا که کشورهای کمتر توسعه یافته در برابر شرکت‌های قدرتمند آسیب‌پذیر هستند.

    کاهش منابع[ویرایش]

    امروزه منابع طبیعی تجدیدپذیر، نقش مهمی را در ابعاد مختلف زندگی بشر (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی) ایفا می‌کنند. در اغلب کشورهای در حال توسعه بر اثر تبدیل عرصه، گسترش روزافزون شهرها، توسعهٔ غیراصولی صنعت، رشد فزایندهٔ جمعیت، و فقدان برنامه‌ریزی مناسب برای نگهداری از منابع طبیعی، سطح این عرصه‌ها کاهش یافته و در خطر نابودی قرار گرفته‌است. خسارات ناشی از این تخریب به شکل‌های گوناگون از قبیل جاری شدن سیلاب‌ها و شسته شدن خاک، پر شدن سریع مخازن سدها از رسوبات آبرفتی، افت سطح آب‌های زیرزمینی، نابودی خاک‌های حاصل‌خیز، تغییرات نامطلوب آب و هوایی، کاهش فراورده‌های جنگلی و مرتعی، برهم خوردن تعادل اکوسیستم، به مخاطره افتادن روند طبیعی محیط زیست و حیات وحش، و گسترش بیابان‌ها و کویرها ظاهر می‌شود.[۷]

    محافظت از منابع[ویرایش]

    سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ منشوری تحت عنوان "منشور جهانی طبیعت" یا "World Charter for Nature" منتشر کرد، که نیاز به حفاظت از طبیعت از استهلاک بیشتر ناشی از فعالیت انسان را تشخیص می‌دهد. این منشور اظهار داشت که برای محافظت از طبیعت باید در تمام سطوح اجتماعی، از بین‌المللی گرفته تا فردی، اقدامات لازم انجام شود. این برنامه لزوم استفاده پایدار از منابع طبیعی را تشریح می‌کند و نشان می‌دهد که حمایت از منابع باید در سیستم‌های قانون ملی و بین‌المللی لحاظ شود.[۸]

    در ایران، وظیفهٔ حفظ و نگهداری و توسعهٔ عوامل منابع طبیعی بر عهدهٔ سازمانی تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی است، که اکنون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نام دارد.

    فهرست کشورها بر اساس منابع طبیعی[ویرایش]


    جستارهای وابسته[ویرایش]

    منابع[ویرایش]

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    آریا 1 ماه قبل
    0

    هیچ خوب نبود

    ناشناس 2 ماه قبل
    0

    بد

    محمد 4 ماه قبل
    -1

    مهدی آغا مگه خنگی

    محمد 4 ماه قبل
    0

    بابا من هیچی نفهمیدم

    مصتفی 5 ماه قبل
    1

    خیلی خوبه ممنون

    مهدی 5 ماه قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید