منظور از بازنمایی چیست تفکر و سواد رسانه ای
منظور از بازنمایی چیست تفکر و سواد رسانه ای را از سایت اسک 98 دریافت کنید.
درس پنجم کتاب تفکر و سواد رسانه ای از بازنمایی تا کلیشه
درس پنجم کتاب تفکر و سواد رسانه ای از بازنمایی تا کلیشه
بعد از آموختن مفهوم بازنمایی و توان تشخیص بازنمایی نوبت به درک موضوعی به نام کلیشه می رسد.
به نظر شما اولین تصویری که پس از شنیدن نام ایران به ذهن شما می رسد کدام است؟
و اولین تصویری که پس از شنیدن نام ایران به ذهن یک امریکایی می رسد کدام است؟
به کلیپ “نظر غرب راجع به ایران” در ادامه همین مطلب مراجعه کنید.
کلیشه سازی تعداد اندکی از ویژگیهای ساده، پایدار و به سادگی قابل فهم در یک شخص را در نظر میگیرد و همه چیز درباره آن فرد را به آن ویـژگیها تـقلیل میدهد و آن صفات را اغراق آمیز و ساده میسازد و ثابت و ابدی میپندارد.
در فرآیند کلیشه سازی، رسانه ها با تکرار تصاویری در ذهن مخاطب به دیدگاه او در برابر موضوعات شکل می دهند و عملا بر روی قضاوت و تصمیمات وی اثر می گذارند. همانطور که در نمونه های ایران دیدید
در واقع رسانه به کمک کلیشه سازی همه رنگها را به یک رنگ تقلیل می دهد!
خصوصیات «کلیشه سازی» که یکی از ابزارهای اصلی گفتمان بازنمایی است را میتوان این گونه خلاصه کرد:
۱- جمع شدن تفاوتهای پیچیده در تصویری یک بعدی از موضوع بازنمایی،
۲- ساده سازیِ آن،
۳- پیوست کردن ساده سازی به مکان یا موضوعی خاص،
۴- شناسایی موضوع از طریق همین نشانهها و شواهد
مثلا در مورد اسلام، رسانه های غربی این دین متعالی و مفهوم عالی و تمام عبارات پیرامون آن را در یک عبارت تقلیل داده اند: «تروریست!»
کلیشه هایی که توسط این تصاویر در ذهن شما از سربازان امریکایی شکل می گیرد چیست؟
آیا سربازان آمریکایی همیشه در حال هدیه دادن به مردم افغانستان و عراق بودند؟
تفاوت کلیشه هایی که در این تصاویر در ذهن شما از سربازان امریکایی شکل می گیرد با کلیشه های تصاویر قبل چیست؟
یکی از موضوعاتی که بین بازنمایی و کلیشه سازی مشترک است عدم نمایش تمام واقعیت برای ذهنیت سازی مخاطب است. در واقع رسانه با حذف برخی از ویژگی های یک مفهوم، ویژگی هایی از آن را برجسته می کند که در راستای نگاه خودش قرار دارد. در فصل سوم بیشتر با تکنیکهای برجسته سازی پیام آشنا خواهیم شد.
فیلم آموزشی اول
کلیپ های کمک درسی
کلیپ «فیلمهای ضدایرانی ۱» به مرورِ تعدادی از مهمترین فیلمهای ضدایرانی می پردازد.
این فیلمهای ضدایرانی (۳۰۰، بدون دخترم هرگز، سیریانا، سنگسار ثریا م، پرسپولیس و غیرقابل تصور) چه تصاویر و عناوینی را به ایران و ایرانیها نسبت می دهند؟
کلیپ فیلمهای ضد ایرانی ۱
نظر غرب راجع به ایران
زامبی چیست؟
فعالیت در منزل
کلیشه سازی انجام شده در این دو تصویر را بیان کنید
و تفاوت کلیشه سازی انجام شده را از قسمت ارسال پاسخ در پایان همین مطلب ارسال کنید.
منبع مطلب : najafabadnegar.ir
مدیر محترم سایت najafabadnegar.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
کتاب تفکروسوادرسانهای | پاورپوینت درس5: از بازنمایی تا کلیشه | مدرسه هنر و رسانه آینه
به روزرسانی شده متناسب با کتاب سال ۱۳۹۷
اصلاحات انجام شده در به روزرسانی این پاورپوینت از قرار زیر است:
۱- ویدیوی نظر غربیها راجب ایرانیها برای فهم بهتر مقوله کلیشه سازی اضافه شده است.
۲- دو فن تکرار و تعمیم برای تثبیت کلیشه سازی اضافه شده است.
۳- مثال «زامبی» برای فهم بهتر موضوع کلیشه سازی به همراه دو فیلم و موضوع جدید «ابرکلیشه ها» اضافه شده است.
۴- برخی نوتهای ویژه معلمین و نیز چینش اسلایدها برای فهم بهتر مفاهیم این درس اصلاح شده و نیز برخی ویدیوهای زاید حذف شده است.
پس از آنکه در درس قبل مفهوم بازنمایی پیامهای رسانه ای معرفی شد، در این درس به یکی از تکنیکهای بازنمایی، یعنی «کلیشه سازی» خواهیم پرداخت. حتما بارها برای شما پیش آمده است که وقتی نام کسی را می شنوید سریعا تصویر یا ذهنیتی خاص از آن فرد در ذهن شما شکل می گیرد. در واقع یک مفهوم یا شخصیت به یک عبارت یا تصویر کوچک و ساده تقلیل می یابد. این تصاویر ساده سازی شده ی تقلیل یافته همان «کلیشه ها» یا «انگاره ها» هستند.
بنا به تعریف دکتر مهدی زاده، از اساتید ارتباطات؛ تکنیکِ «کلیشه سازی» (stereotyping)، تعداد اندکی از ویژگیهای ساده، پایدار و به سادگی قابل فهم در یک مفهوم را در نظر میگیرد و همه چیز درباره آن مفهوم را به آن ویـژگیها تـقلیل میدهد و آن صفات را اغراق آمیز و ساده میسازد و ثابت و ابدی میپندارد. در واقع کلیشه سازی مردم را تا حد چند خصیصه یا ویژگی ساده تقلیل میدهد. کلیشه عبارت است از تنزل انسانها به مجموعه ای از ویژگیهای شخصیتی مبالغه آمیز و معمولاً منفی. در نتیجه، کلیشه ای کردن شخصیتها عبارت اسـت از تقلیل دادن، ذاتـی کردن، آشنا کردن و تثبیت «تفاوت».
در همین راستا به پرسش و پاسخ زیر توجه کنید:
سوال اول- امروز وقتی در دنیا راجع به بمب هسته ای صحبت می کنند مردم دنیا اول یاد کدامیک از این دو کشور می افتند؟ ایران یا امریکا؟
پاسخ اول- احتمالا ایران.
سوال دوم- آیا ایران بمب هسته ای دارد؟
پاسخ دوم- کل دنیا بعد از بیش از ۱۲ سال جستجو نتوانسته اند چنین امری را اثبات کنند.
سوال سوم- تنها کشوری در دنیا که از بمب هسته ای تا کنون علیه یک ملت استفاده کرده است کدام کشور دنیاست؟
پاسخ سوم- امریکا.
سوال چهارم- چه موجودی باعث این تغییر ذهنیت آشکار افکار عمومی دنیا شده است؟
پاسخ چهارم- مطمئنا رسانه.
سوال پنجم- رسانه به وسیله کدام تکنیک این بازنمایی وارونه را انجام داده است؟
پاسخ پنجم- کلیشه سازی.
استوارت هال مراحل کلیشه سازی در ذهن مخاطب را اینگونه توضیح می دهد:
خصوصیات «کلیشه سازی» که یکی از ابزارهای اصلی گفتمان بازنمایی است را میتوان این گونه خلاصه کرد:
در واقع برای آنکه تصاویر مدنظر رسانه راجع به یک مفهوم در ذهن مخاطب به یک کلیشه مبدل شود بایست از عنصر تکرار استفاده نمود. مثلا در مثال زیر، در گام اول کلیشه سازی برای شما جا می اندازند که امریکا خوب است. در گام دوم جا می اندازند که امریکا دوست داشتنی است. در نهایت بدون آنکه آنها این جمله را گفته باشند، این باور در ذهن شما شکل می گیرد که «من امریکا را دوست دارم».
در ادامه پاورپوینت درس پنجم از کتاب سواد رسانه ای که در آن مفهوم کلیشه سازی با مثالهای متنوعی بسط یافته است به همراه نمونه فیلمهای تدریس این درس آورده شده است. شایان ذکر است که از میان ویدیوهای آورده شده دو ویدیوی اول توسط خود مدرسه آینه تولید شده است.
امیدواریم که این ارائه ها کمکی شایان برای مدرسان و علاقه مندان در راستای ارتقای سواد رسانه ای فرزندان کشور عزیزمان باشد.
دریافت پاورپوینت درس ۵ کتاب تفکر و سواد رسانه ای
همچنین کسانی که نمی توانند فیلمها را از سایت آپارات دریافت کنند، می توانند تمامی فیلمهای این پاورپوینت را از طریق لینک زیر و عضویت در کانال تلگرامی مدرسه هنر و رسانه آینه دریافت نمایند:
دریافت تمامی فیلمهای این درس از کانال تلگرام مدرسه آینه
فیلمهای درس۵:
فیلم۱- فیلم های ضد ایرانی
فیلم ۲- نظر غربی ها راجع به ایران
فیلم ۳- معرفی ایران
فیلم ۴- زامبی چیست؟
فیلم ۵- زامبی های مسلمان
فیلم ۶- زود قضاوت نکن
منبع مطلب : ayenehschool.ir
مدیر محترم سایت ayenehschool.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
دیانا
ةلب
مرحله۳۹۷ شهربانو😛😛😛
غرور
غسالخانه
آوانگارد
ماموریت
دادگاه
سیستان و بلوچستان
به فردی که
از شهرهای استان کرمان و اسم یک میوه
ب فردیکه در حیطه های هنری کلیشه ها را زیر پا میگذارد و از بقیه جلوتر است گفته میشود
به فردی که در حیطه های هنری کلیشه هارا زیر پا می گذارد واز بقیه جلوتر است گفته می شود
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
به فردی که در حیطه هنری