توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    مواد نگهدارنده چه نقشی دارند علوم سوم

    1 بازدید

    مواد نگهدارنده چه نقشی دارند علوم سوم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    درس 1 تا 3 علوم

    درس 1 ( زنگ علوم )

    1- مراحل کار پژوهشگر را به ترتیب بنویسید. 1) طرح پرسش 2) جمع آوری اطّلاعات 3) مرتّب کردن اطّلاعات 4) تهیّه ی گزارش

    2-اولین مرحله ی کار پژوهشگر برای حلِّ مسایل علمی چیست؟ طرح پرسش

    3-پرسش ها باید چگونه باشند؟ 1) هر پرسش باید بتواند ما را به جواب مسأله  نزدیک کند. 2) تعداد پرسش ها باید مناسب باشد.

    4-پژوهشگر پس از جمع آوری اطّلاعات چه کاری انجام می دهد؟با یادداشت کردن اطّلاعات به صورت دقیق و منظّم و رسم جد ول های منا سب به آن ها نظم می دهد.

    5-دانش آموزان از چه منابعی استفاده کردند؟ دانش آموزان و افراد متخصّص مانند :مربّی بهداشت، پزشک  و متخصّص تغذیه.

    6-دانش آموزان  کلاس از چه روشی برای جمع آوری اطّلاعات استفاده کردند؟ پرسش نامه و مصاحبه.

    7-از چه منابعی برای جمع آوری اطّلاعات می توان استفاده کرد؟ پرسش نامه – مشاهده –مصاحبه –مراجعه به کتابخانه

    درس 2(خوراکی ها)

    1-در یک روز چند وعده غذا مصرف می کنیم؟ سه وعده. صبحانه- ناهار- شام.

    2- مهم ترین وعده ی غذایی کدام است؟ چرا؟ صبحانه – زیرا پس از آن به مدّت طولانی غذا نمی خوریم و از طرفی برای انجام کارهای روزانه نیز به انرژی زیادی نیاز زیادی نیاز داریم.

    3-خوراکی هایی که در طول روز استفاده می کنیم به چند گروه تقسیم می شوند؟ برای هر کدام چند مثال بزنید. به چهار گروه تقسیم می شوند. گروه اوّل :نان ، برنج ، ماکارانی ،سیب زمینی ،آرد ،ذرّت. گروه دوّم :انواع میوه ها و سبزی ها مثل: انگور ، خرما.گروه سوّم:گوشت قرمز،ماهی،تخم مرغ،حبوبات،لبنیّات. گروه چهارم:انواع چربی ها ،کره و روغن های مختلف ، دانه های چرب.

    4- استفاده زیاد از----------- و ------------به بدن آسیب می رساند. (شکر و نمک)

    5-موادِّ نگهدارنده چه نقشی دارند؟موادِّ نگهدارنده باعث ماندگاری بیش تر موادّ غذایی می شوند و از فاسد شدن آنها جلوگیری می کنند.

    6-چند نمونه از خورا کی هایی که موادّ نگهدارنده دارند را نام ببرید.در آبمیوه ها،کنسروها و شیرهای مدّت دار از موادّ نگهدارنده استفاده می شود.

    7-گروه گوشت،مرغ و ماهی،تخم مرغ،حبوبات و لبنیات چه نیازهایی از بدن ما را برآورده می کنند؟ این غذاها موادّ لازم را به بدن ما می رسانند و به رشد بدن کمک  می کنند.

    8-چند مورد از چربی های خوب را نام ببرید.روغن دانه های ذرّت و آفتاب گردان و روغن میوه ی زیتون.

    9-برای محکم کردن دندان ها باید----------- مصرف کرد.(لبنیّات)

    10-در هنگام خرید موادّ غذایی باید به -----------آن ها توجّه کرد.(تاریخ مصرف)

    11-برای ناهار از کدام گروه موادّ غذایی می توان استفاده کرد؟از چها گروه غذایی برای وعده ی ناهار می توان استفاده کرد.

    12- برای شام باید از غذاهای ------------- استفاده کرد.(کم حجم و ساده)

    13-چند مورد موادّ خوراکی که از نظر بهداشتی برای بدن مناسب نیست را نام ببرید. پفک – چیپس –لواشک.

     درس 3 (موادّ اطراف ما {1} )

    1-ماد چند حالت دارند؟سه حالت –جامد، مایع و گاز.

    2-هوا مادّه ای است که حالت ----------دارد.(گاز)

    3-هوا مانند صابون و آب ، یک---------است.(مادّه)

    4-صابون حالت ------------و آب حالت ----------دارد.(جامد – مایع)

    5-به چه موادّی مایع می گویند؟مثال بزنید.به موادّی که به اندازه ی مقدارشان در ظرف پخش می شوند مایع می گویند.مانند :آب و شیر.

    6-به چه موادّی گاز می گویند؟دو مادّه بنویسید که حالت آن ها گاز باشد. به موادّی که در همه جای ظرف پخش می شوند گاز می گویند.مانند:هواو بخار آب.

    7-فرق بین مایعات و گازها چیست؟ گازها در همه جای ظرفی که در آن قرار می گیرند پخش می شوند .امّا مایعات به اندازه ی مقدارشان در ظرف پخش می شوند.

    8-چهار مورد از کاربرد گازها را بنویسید.باد کردن بادکنک- کپسول اکسیژن برای تنفّس  بیماران- تنفّس کردن غوّاصان در زیر دریا و کپسول  آتش نشانی برای خاموش کردن آتش.

    10-انسا نها و همه ی گیاهان و جانوران برای زنده ماندن به ----------نیاز دارند.(هوا)

    11-ذوب را تعریف کنید.تبدیل یک مادّه از حالت جامد به حالت مایع را ذوب می گویند.

    12-برای تبدیل کردن موادّ جامد به مایع،به ------------نیاز داریم.(گرمای کافی)

    13-یک آزمایش بنویسید که ذوب شدن مادّه ای را نشان دهد.بستنی یک مادّه ی جامد است که اگر به مقدار کافی گرم شود،به مایع تبدیل می شود یعنی ذوب می شود.

    14-انجماد را تعریف کنید. تبدیل یک مادّه از حالت مایع به جامد را انجماد می گویند.

    15-یک آزمایش بنویسید که انجماد مواد را نشان دهد.اگر شربت آبلیمو را در فریزر قرار دهیم بعد از گذشت چند ساعت شاهد یخ زدن ان خواهیم بود. این اتّفاق انجماد را نشان میدهد.

    16-تبخیر را تعریف کنید.تبدیل یک مادّه از حالت مایع به گاز را تبخیر می گویند.

    17-یک ازمایش بنویسید که تبخیر را نشان دهد.بخار شدن آب درون غذا بر اثر حرارت،به این تغییرِ حالت ِمایع به بخار،تبخیر می گویند.

    18-دلیل تبخیر آب های روی زمین چیست؟گرمای نور خورشید.

    19-آیا مواد همیشه به یک حالت باقی می مانند؟برای پاسخ خود دلیل بیاورید.خیر – می توان مادّه ی مایعی را با حرارت دادن به گاز تبدیل کرد و یا مادّه ی جامدی را با حرارت دادن به مایع تبدیل کردو....

    منبع مطلب : tbcita.tebyan.net

    مدیر محترم سایت tbcita.tebyan.net لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس 2 علوم سوم ابتدایی خوراکی ها

    درس 2 علوم سوم ابتدایی خوراکی ها

    هدف های پیامد محور درس 2 علوم سوم ابتدایی خوراکی ها

    در پایان این درس انتظار می رود دانش آموزان بتوانند:

    ۱ غذاهایی که در وعده های غذایی روزانه مصرف می کنند را در قالب گروه های چهارگانه طبقه بندی کنند.

    ۲ با توجه به محل زندگی خود، در مورد مواد غذایی که بیشتر از آنها تغذیه می کنند، اطلاعات جمع آوری کنند.

    ۳ فهرستی از مواد غذایی را که برای بدن مضر هستند تهیه کنند.

    دانستنی ها درس 2 علوم سوم ابتدایی خوراکی ها

    قسمت اول دانستنی ها

    تغذیه سالم، تمام مواد غذایی مورد نیاز را در اختیار انسان می گذارد.

    مواد غذایی که مورد نیاز بدن می باشند شامل کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب هستند.

    کربوهیدرات ها و چربی ها به ما انرژی می دهند.

    میزان تولید انرژی توسط چربی ها بیش از کربوهیدرات هاست.

    بدن از پروتئین ها برای رشد و ترمیم استفاده می کند.

    ویتامین ها و مواد معدنی اعمال مختلفی را در بدن برعهده دارند.

    از جمله در تنظیم برخی واکنش های شیمیایی دخالت دارند.

    برخی ویتامین ها در مبارزه علیه بیماری ها، عمل بینایی، سلامت پوست، استخوان، رگ ها، اعصاب و عضلات نقش دارند.

    بعضی ویتامین ها در تشکیل سلول ها کمک می کنند.

    آب نقش مهمی در دفع مواد زاید از سلول ها و تنظیم دمای بدن دارد.

    برای اینکه سالم باشیم به غذاهای گوناگون نیاز داریم.

    مواد غذایی مانند نان، ماکارونی، ذرت و برنج می توانند کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی را در اختیار ما قرار دهند.

    سبزیجات دارای کربوهیدرات ها و ویتامین ها هستند.

    میوه جات نیز مانند گروه قبلی دارای ویتامین ها و کربوهیدرات هابوده، علاوه براین دارای مواد مورد نیاز برای بدن هم هستند.

    لبنیات دارای پروتئین، ویتامین ها، موادمعدنی مانند کلسیم می باشند.

    حبوبات، گوشت قرمز، مرغ و ماهی و نیز تخم مرغ می توانند پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز را برای بدن فراهم نمایند.

    ما می توانیم از گروه گوشت، تخم مرغ و لبنیات مقدار کمی از چربی مورد نیاز را به دست آوریم.

    قسمت دوم دانستنی ها

    غذاهای چرب احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهند.

    غذاهای چرب و شیرین می توانند سبب افزایش وزن شوند.

    غذاهای شیرین می توانند سبب تخریب دندان ها شوند.

    غذاهای شور و خوردن نمک زیاد نیز برای انسان ضرردارد.

    سبزیجات، میوه جات و غلات فیبر مورد نیاز را تأمین می کنند.

    فیبر به عمل دفع و پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کند.

    پسته، گردو، بادام زمینی و…علاوه بر اینکه مواد معدنی مهمی دارند، دارای چربی مفید نیز می باشند.

    بیشتر مردم روزانه سه وعده غذا می خورند.

    صبحانه وعده غذایی بسیار مهمی است، زیرا پس ازآن به مدت طولانی غذا نمی خوریم و از طرفی برای فعالیت روزانه نیز به میزان زیادی انرژی نیازمندیم.

    از این رو یک صبحانه مناسب شامل نان، لبنیات، تخم مرغ و میوه جات یا سبزیجات تازه است.

    برای ناهار می توان از چهار گروه مواد غذایی استفاده نمود.

    برای شام می توان از غذاهای کم حجم تر و ساده تری تغذیه نمود.

    فعالیت های یادگیری درس 2 علوم سوم ابتدایی خوراکی ها

    فعالیت صفحه 15 درس 2 علوم سوم ابتدایی خوراکی ها

    دانش آموزان کلاس براساس آداب غذایی خانواده، منطقه،
    شهر و استان خود در جدول غذاهایی را که مصرف می کنند، می آورند.

    در مقایسه کنید صفحه ۱۵ آنچه توسط دانش آموزان در جدول بالا آمده است، با بشقاب صفحه بعد مقایسه می شود.

    از این مقایسه سؤالات زیر ممکن است به ذهن دانش آموز برسد:

    آیا من هم این انواع غذاها را مورد استفاده قرار می دهم.

    آیا باید برخی از غذاهایی را که می خورم، با غذاهای بشقاب صفحه بعد جایگزین کنم؟

    در پاسخ به ایستگاه فکر، دانش آموزان ممکن است به مواردی مانند چیپس، کالباس و سوسیس یا موارد دیگر اشاره نمایند.

    فعالیت صفحه 17 درس 2 علوم سوم ابتدایی خوراکی ها

    در گفت و گو کنید صفحه 17 بایستی به مواردی مانند اینکه برخی مواد نگهدارنده چنانچه با مقدار زیاد استفاده شوند، خطر مسمومیت زایی دارند.

    برخی از آنها موجب تخریب خواص مناسب و خوب مواد غذایی می شوند، اشاره نمایند.

    دانش آموزان در فعالیت کار در خانه صفحه 17 در گزارش خود مواردی مانند رُب گوجه فرنگی،کمپوت، مربا، شربت، سوسیس، کالباس و … را گزارش می کنند.

    صفحه 18 درس 2 علوم سوم ابتدایی خوراکی ها

    در گفت و گو کنید صفحه ۱۸ دانش آموزان بایستی این موارد را بیاورند:

    چربی ها بایستی در ظرف های در دار و دربسته نگهداری شوند.

    گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ بایستی در یخچال گذاشته شوند.

    حبوبات را باید در جای خنک و خشک نگه داشت.

    لبنیات بایستی در یخچال قرار بگیرند.

    سبزی ها و میوه جات تازه باید در جای خنک و یخچال قرار گیرند.

    میوه ها و سبزیجات خشک باید در جای خنک و خشک قرار بگیرند.

    برای نگهداری برخی از میوه جات به منظور تهیه کمپوت و مربا بایستی از شکر و جوشاندن(کم کردن آب) استفاده کرد.

    برخی از میوه جات و سبزیجات را می توان شور یا ترش کرد و نگهداری کرد.
    برنج و ماکارونی را باید در جای خشک نگهداری کرد.

    صفحه 19 درس 2 علوم سوم ابتدایی خوراکی ها

    به منظور انجام فعالیت صفحه ۱۹ دانش آموزان بایستی بسته به مکان زندگی دانش آموزان، مواد به کار رفته در غذاهایی را که درست می کنند، در گروه های چهارگانه قرار دهند.

    در این صورتبه مفید یا غیرمفید بودن آنها پی می برند

    پیشنهادی خارج از کتاب علوم سوم دبستان

    از دانش آموزان بخواهید تا با راهنمایی شما به منابع (کتاب ها، مجلات، اینترنت، فیلم هایآموزشی یا متخصصین تغذیه) مراجعه نمایند

    و در مورد نقش هر یک از خوراکی هایی که در وعده های غذایی خود مصرف می کنند، اطلاعات جمع آوری کنند.

    با توجه به آنکه دانش آموزان در این درس یاد می گیرند که کدام گروه های غذایی برای تغذیه مناسب است،

    از آنان بخواهید در مورد خوراکی هایی که تا به حال مصرف می کرده اند، قضاوت کنند و فهرستی از غذاهای نامناسب خود تهیه نمایند

    از دانش آموزان بخواهید تا در مورد شرایط نگهداری انواع غذاها در گذشته با مراجعه به منابع اطلاعات جمع آوری کنند.

    می توانید با توجه به آداب غذایی استان، شهر و منطقه ای که در آن زندگی می کنید،

    از بچه هابخواهید تا در مورد خوراکی های سنتی آنجا اطلاعات جمع آوری کنند و آنها را در گروه های خوراکی هایی که در این درس آمده طبقه بندی نمایند.

    به منظور عینیت بخشیدن به یادگیری ها و دلپذیرترکردن آموزش، از خانواده ها بخواهید

    تا برای پختن غذاهایی که مفیدند در تهیه مواد خوراکی اولیه لازم به بچه ها مساعدت نمایند.

    می توانید یکروز کلاس خود را به این کار اختصاص دهید تا در ضمن تمرین و گفت و گو با دانش آموزان، در تهیه غذاهایی که آنها در نظر دارند به ایشان کمک کنید

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 6 روز قبل
    0

    مراحل کارپژوهشگرچیست

    مهدی 10 ماه قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید