توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    نام دیگر نام نامه چیست کلاس چهارم

    دسته بندی :
    1. اسک 98
    2. مطالب سایت
    26036بازدید

    نام دیگر نام نامه چیست کلاس چهارم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    قالب این شعر:مثنوی شاعر:مولوی

    معنی بیت ها ومتن : درس پنجم فارسی چهارم

    بیت ۱.بازرگان به طوطی گفت:چه هدیه ای می خواهی که من از سرزمین هندوستان برای تو بیاورم؟

    بیت۲.طوطی گفت:در آنجا وقتی طوطیان را میبینی ،شرح حال ما را برایشان بگو.

    بیت۳.بگو آن طوطی که مایل به دیدن شما بود،به خاطر تقدیر و سرنوشت آسمانی در دست ما زندانی است.

    بیت۴.چرا این کار را کردم و چرا این پیام را دادم؟طوطی بیچاره را به خاطر این سخن نسنجیده ،ناراحت و رنجیده کردم.

    بیت ۵.بازرگان کار معامله و تجارت را تمام کرد و خوشحال به سوی منزل بازگشت.

    بیت ۶.برای هر غلامی ،هدیه ای آورد و سهم هر کنیزک را به او داد.

    بیت ۷.طوطی گفت: هدیه من کجاست؟هر چیزی را که گفتی و هر چیزی را که دیدی ،برایم بازگو کن.

    بیت ۸.گفت شکایت های تو را با گروهی از طوطیان همانند تو در میان گذاشتم.

    بیت ۹.گفت:آن طوطی که از درد تو آگاه شد ،ترسید و بر خود لرزید و مرد.

    معنی واژه ها به ترتیب سطرها

    ثروتمند:دارا،توانگر

    شیرین زبان:شیرین گفتار،شیرین بیان،شیرین سخن

    غلام:بنده،نوکر

    سوغاتی:ره آورد،ارمغان،هدیه

    گران بها:نفیس،باارزش،قیمتی

    ارمغان:هدیه

    خطه:پاره ای از زمین،شهر بزرگ،ناحیه،کشور

    مشتاق:آرزومند،مایل،راغب

    قضا:تقدیر،سرنوشت

    حبس:زندانی کردن،بازداشتن،زندان

    هم زبان:هم صحبت،کسانی که با یک زبان حرف می زنند

    دلتنگ:پریشان،غمگین

    قول داد:وعده داد،مقرر گردید

    پیغام:خبر،پیام،مژده

    بازگو کند:بیان کند

    صحنه:منظره ای واقعی یا خیالی که رویدادی را نشان می دهد.

    شگفت زده:متعجب

    دلش برای آن سوخت:کنایه از ناراحت شد

    گفت خام :سخن ناپخته.بی تجربه

    تجارت:بازرگانی کردن،داد و ستد

    شادکام:خوشحال،کامروا،کامران

    کنیزک:دخترک یا زنی که برده باشد

    نشان:سهم،نصیب

    کو:کجاست

    خواجه:سرور،بزرگ،پول دار

    همتا:نظیر،مانند،معادل،مساوی

    زهره:کیسه ی صفرا

    زهره اش برید:بسیار ترسید

    دلداری دهد:تسلی دهد،غم خواری کند

    از دست رفته است:کنایه از مرده است

    زاری:گریه ی سوزناک

    هم خانواده:

    شگفت زده:شگفت انگیز

    موضوع:وضع،اوضاع

    مشتاق:اشتیاق،شوق

    شرمنده:شرمسار،شرمگین

    پیام:پیامبر،پیام رسان،پیامک

    شکایت:شاکی

    سکوت:ساکت

    تجارت:تاجر،تجار

    لذت:لذیذ

    اسیر:اسارت

    حبس:محبوس

    متضاد:

    زیبا#زشت

    شیرین#تلخ

    گران بها#ارزان

    اسیر#آزاد

    بخواه#نخواه

    ساکت#شلوغ

    بالا#پایین

    خام#پخته

    کوتاه#بلند

    پیام درس به زبان ساده

    برای آزادی و رهایی از قفس و آزاد زندگی کردن در دنیا باید بعضی از دل بستگی ها را که سبب می شود انسان ها در دام بیفتند،رها کرد .اصل پیام این است که انسان ها برای آزاد زیستن باید به دنیای مادی دل نبندند تا گرفتار نباشند.

    در داستان (طوطی و بازرگان) مولوی،همان روح و روان انسان است و قفس،همان جسم و تن انسان و رهایی از دنیای مادی همان ازاد شدن است.

    تاریخ ادبیات:

    این شعر از کتاب(مثنوی مولوی)،شاعر قرن هفتم است.در این داستان،مولوی،شخصیت های بازرگان و طوطی را به زبان شعر بیان میکند که بعضی از بیت ها را در این درس خواندیم.

    بخوان و بیندیش: قدم یازدهم نوع نثر:ساده و روان

    معنی واژه ها

    گنبد کبود:آسمان کبود

    کولش:شانه ی او

    دنگ:صدایی که از برخورد با میله ها بلند میشود

    مامور: مسول انجام کاری

    ماجرا:داستان،اتفاق

    توی:داخل

    معنی برخی جمله های مهم:چه دسته گل به آب دادن است:کنایه از ،چه اشتباه بزرگی را انجام داده است.

    )این مثل ،برای کسانی به کار میرود که اشتباه کرده باشند.( پیام درس:

    برای اینکه میل به آزادی داشته باشیم و دنیای زیبایی را تجربه کنیم و به موفقیت بهتری برسیم باید جرات و جسارت بیشتری داشته باشیم و تلاش بیشتری بکنیم تا از دنیا بهره ی بهتری ببریم.آن هایی که به عظمت و بزرگی رسیده اند سختی ها را بیشتر تحمل کرده اند و تلاش و کوشش زیادی انجام داده اند.

    تاریخ ادبیات:

    سوسن طاقدیس از نویسندگان کتاب کودک است که در سال ۱۳۳۸ در شیراز متولد شد.او قصه گویی را قبل از سن مدرسه برای کودکان هم سال خود آغاز کرد.علاقه به گفتن و نوشتن در او ادامه یافت.کلاس انشا بهترین ساعات زندگی او بود.بهترین اثر او)قدم یازدهم(است که در سال ۱۳۸۴ برنده ی جایزه ی کتاب شد.از دیگر آثار او می توان به) شما یک دماغ زرد ندیدید؟(اشاره کرد که توانست برگزیده ی جایزه ی پروین اعتصامی شود.

    مثل:

    نوع نثر:ساده و روان

    معنی واژه ها:

    خدمتکار:آن که در خانه ی کسی کار کند

    دستمزد:حقوق علت:دلیل،سبب

    قافله:کاروان

    نفر:در این درس واحد شمارش شتر است

    راس:در این درس واحد شمارش چهارپایان است

    قاطر:حیوانی است که از ترکیب اسب و خر به وجود می آید بی علت:بدون دلیل

    بی حکمت:بدون دلیل خردمندانه

    پیام درس:

    ارزش هر کس به توانایی،علم و خرد او است.هر کس که تواناتر و باهوش تر باشد از امکانات بهتر و بیشتری بهره میبرد و برعکس کسی که توانایی کنتری داشته وضعیت نامطلوبی دارد همانطور که گفته اند”:هیچ ارزانی بی علت نیست و هیچ گرانی بی حکمت”

    واژه آموزی:

    در آغاز به معنی واژه ی”نامه”نگاه کنید:

    به مطالبی که برای کسی یا سازمانی بر روی کاغذ و مانند آن نوشته می شود و معمولا داخل پاکت قرار می گیرد و به وسیله ی پست به دست گیرنده می رسد نامه می گویند.

    در دستور زبان فارسی گاهی برای ساختن یک واژه ی مرکب)واژه ای که بیش از یک کلمه دارد( از کلمه” نامه”استفاده می شود.

    مانند:

    شناس نامه)شناس+نامه(نوشته ای که اطلاعات شخصی هر فرد در آن می آید.

    سفارش نامه)سفارش+نامه(نوشته ای که در آن از شخصی برای دیگری درخواست انجام کاری می شود

    )روزنامه)روز+نامه_(تقدیر نامه)تقدیر+ نامه_(کارنامه)کار+نامه

    اهداف درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    1 آشنایی دانش آموزان با تفکّر خلّق و کاربرد آن در زندگی
    2 معرفی مولوی و آثار وی به دانش آموزان
    3 گسترش واژگان با استفاده از فرایند ترکیب
    4 تقویت مهار تهای زبان آموزی با طرّاحی نمایش
    5 آموزش بهره گیری از آرایهٔ تشبیه (به طور غیرمستقیم) در نوشتن بند توصیفی
    6 پرورش سواد دیداری و بهره گیری از آن در بند توصیفی
    7 تقویت مهارت درک متن

    واژه آموزی درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    یکی از فرایندهای پر بسامد واژه سازی در زبان فارسی فرایند ترکیب است.

    در این درس ترکیب اسم یا بن فعل آمده است.

    کلمات مرکب که بر اثر فرایندترکیب حاصل می شوند،

    کلماتی هستند که اجزای آنها به تنهایی معنی مستقل دارند

    و پساز ساخت ترکیب و شکل گیری واژهٔ جدید، معنای تازه ای می دهند.

    مثال
    اسم + اسم مانند کتاب نامه
    بن +  فعل اسم مانند شناسنامه

    بازی از جمله فعّالیت هایی است که در برنامهٔ درسی زبان آموزی مورد تأکید است؛

    زیرا دانش آموزان در بازی به ارتقای درک شنوایی و رشد و پرورش قوهٔ بیان، دست می یابند و یاد می گیرند که با یکدیگر فکر کنند و به افکار خود سامان بدهند و به حلّ مسائل با مشارکت یکدیگر برآیند.

    در پایهٔ چهارم، بازی های زبانی همراه با تحرّک و نشاط موردنظر است.

    تدریس کلمات مرکب  در قالب بازی نیز به یادگیری آسان آن می انجامد

    تمرین خواندن درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    تمرین خواندن مانند دروس گذشته انجام شود.

    درست، شمرده، رسا و با لحن مناسب خواندن، مثل همهٔ دروس مورد توجّه و دقّت قرار گیرد.

    در این درس«جمله خوانی»پیشنهاد می شود.

    دانش آموزان به ترتیبی که نشسته اند، خواندن را آغاز می کنند.

    هر دانش آموز یک جمله می خواند و جملهٔ بعدی توسط دانش آموز دیگر خوانده می شود این کار ادامه پیدا می کند تا متن به پایان برسد.

    این روش خواندن، مورد علاقه دانش آموزان است.

    مراحل خواندن به اختصار، در نمودار زیر بعد نشان داده شده است:

    شناخت حرف  ⇐ کلمه خوانی  ⇐   گروه کلمه / عبارت خوانی  ⇐  جمله خوانی

    نمایش درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    دانش آموزان در سال قبل با چهار نوع نمایش و اجرای آن آشنا شدند.

    در اجرای این درس ابتدا دانش آموزان باید به متن نمایشنامه گوش فرا دهند و سپس به طراحی و اجرا بپردازند.

    هنگامی که آنها به متن شنیداری گوش می کنند،

    تمرکز و درک شنیداری آنها تقویت می شود و زمانی که به طراحی نمایش می پردازند خلّاقیت و تفکّر  و تخیل در آنها پرورش می یابد.

    زمان اجرا نیز رفتارهای کلامی و غیرکلامی آنها درانتقال پیام به هنگام سخن گفتن تقویت می شود.

    از همکاران محترم تقاضا می شود وقت فعّالیت هایی مانند این را که در تقویت مهارت های زبانی دانش آموزان بسیار مؤثر هستند،به سایر دروس ندهند.

    توانمند کردن دانش آموزان در مهارت های زبانی نوع تفکّر آنها را نیز شکل می دهد و موجب موفقیت آنها در زندگی اجتماعی می شود.

    املای درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    املای بگرد و پیدا کن

    دانش آموزان در گروه، یک متن املا با 10 جای خالی از متن درس تهیه می کنند
    (جای خالی از کلمات مهم درس باشد بهتر است).

    در بالای متن املا یک جدول با 12 یا 13 خانه کشیده می شود و کلماتی که بایدجاهای خالی را تکمیل کنند،

    به علاوهٔ چند کلمهٔ اضافه در این خانه ها نوشته می شود.

    قبل از شروع فرایند املا از دانش آموزان خواسته می شود متن درس را با دقت در زمان معین (سه تا پنج دقیقه) مطالعه کنند.

    سپس کتاب را بسته و برگه های املای تهیه شده، بین گروه ها جابه جا شود.

    دانش آموزان هر گروه در زمان تعیین شده توسط معلّم باید کلمات را از داخل جدول پیدا کرده و در جاهای خالی بنویسند.

    تصحیح املا با نظارت معلّم در گروه انجام می شود.

    روش دوم که در راهنمای پایه سوم نیز پیشنهاد شده به شرح زیر می باشد.

    با هدف تمرکز برروی لغات و آموزش درست نویسی از دانش آموزان بخواهید

    که در گروه، جدولی طرّاحی نمایند و طبقه بندی واژه های متن درس را انجام بدهند.

    معیار تفکیک لغات را به عهدهٔ گروه بگذارید.

    املا به صورت دو بخشی

    املا مطابق با برنامهٔ تدریس کلیهٔ دروس به صورت دو بخشی شامل املای تقریری و فعّالیت های املایی طرّاحی می شود

    و سطح پیشرفت دانش آموز نسبت به خودش، با توجّه به میزان درست نویسی در ارزشیابی های املایی قبلی، سنجیده می شود.

    اگر یک متن ترکیبی در قالب داستانی کوتاه توسط معلّم تدوین گردد

    برای دانش آموزان جذّاب و قابل توجّه است. برای تولید متن ترکیبی می توانید از روش زیراستفاده کنید:

    ۱ ابتدا کلمات مورد نظر خود را استخراج نمایید.
    ۲ حالا متنی تهیه کنید که تا حدّ امکان از این کلمات در آن استفاده شده باشد.
    مثال زیر، بخشی از املای تقریری معلّم ساخته از متن درس است.

    از روزگاران دور کشور هندوستان، به عنوان یک خطّهٔ زیبا معروف بوده است.
    بازرگانان ثروتمند از تماشای صحنهٔ پرواز دسته های طوطی لذّت می برند.

    از آنجاطوطی ها را به همراه می آورند و این سوغاتی گران بها را به دوستان همزبان خود ارمغانمی دهند.

    تجارت در این کشور ……….

    درس پنجم نوشتاری چهارم ابتدایی

    فعّالیت های نوشتاری 1: املا و واژه آموزی

    درتمرین سوم کلمات در جای خالی به این ترتیب می باشند:

    سالنامه – هفته نامه-  هفت هنامه  – کتابنامه –  سالنامه –  قولنامه  – قولنامه

    فعّالیت های نوشتاری2: املا

    در تمرین دو، علاوه بر تقویت مهارت املانویسی استفاده از رنگ به ایجاد روحیهٔ نشاط در دانش آموزان کمک می کند.

    طراحی این قبیل جداول به عنوان تکلیف شب برای دانش آموزان جالب و مهیّج است.

    فعّالیت های نوشتاری 4: درک متن

    این صفحه شامل دو بخش فعّالیت های درک متن و کتابخوانی می باشد. در قسمت کتابخوانی، یک داستان واحد برای کل کلاس خوانده می شود.

    سپس بچّه ها به صورت گروهی رویدادهای آن را فهرست نموده، شماره گذاری می نمایند.

    فعّالیت های نوشتاری5: نگارش

    در درس گذشته دانش آموزان نوشتن بند توصیفی را آموختند.

    این درس نیز درادامهٔ درس گذشته به آموزش بند توصیفی اختصاص دارد

    با این تفاوت که یک سطح فراتر رفته و به لحاظ ادبی متن زیباتری خلق خواهد شد.

    به همین منظور از آرایهٔ ادبی تشبیه استفاده شده است.

    توجه داشته باشیم که در مورد آرایه تشبیه چیزی آموزش ندهیم و با سبکی که در کتاب نوشتاری ارائه شده، مطلب را بیان کنیم.

    نمونه سوال فارسی چهارم ابتدایی

    آموزش درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    قالب این شعر:مثنوی شاعر:مولوی

    روش تدریس درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس:

    ایفای نقش،روشن سازی طرز تلقی

    روشن سازی طرز تلقی:این طرح برای دانش آموزان فرصتی را فراهم می کند تا عقاید متنوع هم کلاسی های خود را بشنوند و آنان را قادر می سازد که کشف کنند.

    در داستان طوطی و بازرگان ،طوطی نماد انسان،بازرگان نماد دنیا و قفس نماد جماد و ماده و درحقیقت شهرت طلبی است که جان انسان را در بند خود گرفته است.

    معنی شعر های درس رهایی از قفس:

    بیت ۱.بازرگان به طوطی گفت:چه هدیه ای می خواهی که من از سرزمین هندوستان برای تو بیاورم؟

    بیت۲.طوطی گفت:در آنجا وقتی طوطیان را میبینی ،شرح حال ما را برایشان بگو.

    بیت۳.بگو آن طوطی که مایل به دیدن شما بود،به خاطر تقدیر و سرنوشت آسمانی در دست ما زندانی است.

    بیت۴.چرا این کار را کردم و چرا این پیام را دادم؟طوطی بیچاره را به خاطر این سخن نسنجیده ،ناراحت و رنجیده کردم.

    بیت ۵.بازرگان کار معامله و تجارت را تمام کرد و خوشحال به سوی منزل بازگشت.

    بیت ۶.برای هر غلامی ،هدیه ای آورد و سهم هر کنیزک را به او داد.

    بیت ۷.طوطی گفت: هدیه من کجاست؟هر چیزی را که گفتی و هر چیزی را که دیدی ،برایم بازگو کن.

    بیت ۸.گفت شکایت های تو را با گروهی از طوطیان همانند تو در میان گذاشتم.

    بیت ۹.گفت:آن طوطی که از درد تو آگاه شد ،ترسید و بر خود لرزید و مرد.

    معنی واژه ها درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی

    ثروتمند:دارا،توانگر

    شیرین زبان:شیرین گفتار،شیرین بیان،شیرین سخن

    غلام:بنده،نوکر

    سوغاتی:ره آورد،ارمغان،هدیه

    گران بها:نفیس،باارزش،قیمتی

    ارمغان:هدیه

    خطه:پاره ای از زمین،شهر بزرگ،ناحیه،کشور

    مشتاق:آرزومند،مایل،راغب

    قضا:تقدیر،سرنوشت

    حبس:زندانی کردن،بازداشتن،زندان

    هم زبان:هم صحبت،کسانی که با یک زبان حرف می زنند

    دلتنگ:پریشان،غمگین

    قول داد:وعده داد،مقرر گردید

    پیغام:خبر،پیام،مژده

    بازگو کند:بیان کند

    صحنه:منظره ای واقعی یا خیالی که رویدادی را نشان می دهد.

    شگفت زده:متعجب

    دلش برای آن سوخت:کنایه از ناراحت شد

    گفت خام :سخن ناپخته.بی تجربه

    تجارت:بازرگانی کردن،داد و ستد

    شادکام:خوشحال،کامروا،کامران

    کنیزک:دخترک یا زنی که برده باشد

    نشان:سهم،نصیب

    کو:کجاست

    خواجه:سرور،بزرگ،پول دار

    همتا:نظیر،مانند،معادل،مساوی

    زهره:کیسه ی صفرا

    زهره اش برید:بسیار ترسید

    دلداری دهد:تسلی دهد،غم خواری کند

    از دست رفته است:کنایه از مرده است

    زاری:گریه ی سوزناک

    هم خانواده:

    شگفت زده:شگفت انگیز

    موضوع:وضع،اوضاع

    مشتاق:اشتیاق،شوق

    شرمنده:شرمسار،شرمگین

    پیام:پیامبر،پیام رسان،پیامک

    شکایت:شاکی

    سکوت:ساکت

    تجارت:تاجر،تجار

    لذت:لذیذ

    اسیر:اسارت

    حبس:محبوس

    متضاد:

    زیبا#زشت

    شیرین#تلخ

    گران بها#ارزان

    اسیر#آزاد

    بخواه#نخواه

    ساکت#شلوغ

    بالا#پایین

    خام#پخته

    کوتاه#بلند

    پیام درس:

    برای آزادی و رهایی از قفس و آزاد زندگی کردن در دنیا باید بعضی از دل بستگی ها را که سبب می شود انسان ها در دام بیفتند،رها کرد .اصل پیام این است که انسان ها برای آزاد زیستن باید به دنیای مادی دل نبندند تا گرفتار نباشند.

    در داستان (طوطی و بازرگان) مولوی،همان روح و روان انسان است و قفس،همان جسم و تن انسان و رهایی از دنیای مادی همان ازاد شدن است.

    تاریخ ادبیات درس رهایی از قفس پنجم:

    این شعر از کتاب(مثنوی مولوی)،شاعر قرن هفتم است.در این داستان،مولوی،شخصیت های بازرگان و طوطی را به زبان شعر بیان میکند که بعضی از بیت ها را در این درس خواندیم.

    بخوان و بیندیش: قدم یازدهم نوع نثر:ساده و روان

    معنی واژه ها

    گنبد کبود:آسمان کبود

    کولش:شانه ی او

    دنگ:صدایی که از برخورد با میله ها بلند میشود

    مامور: مسول انجام کاری

    ماجرا:داستان،اتفاق

    توی:داخل

    پیام درس رهایی از قفس پنجم :

    ارزش هر کس به توانایی،علم و خرد او است.هر کس که تواناتر و باهوش تر باشد از امکانات بهتر و بیشتری بهره میبرد و برعکس کسی که توانایی کنتری داشته وضعیت نامطلوبی دارد همانطور که گفته اند”:هیچ ارزانی بی علت نیست و هیچ گرانی بی حکمت”

    عزیزان تدریس به پایان رسید امیدوارم مفید واقع شده باشد.نظرات و تجربیات خود را برای بهبود آموزش در قسمت دیدگاه بنویسید.

    نمونه سوالات درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    برای دریافت نمونه سوالات درس پنجم فارسی و سایر دروس فارسی چهارمابتدایی شامل سوالات درس به درس امتحان دی ماه و خرداد و …می توانید از لینک زیر اقدام کنید

    دریافت نمونه سوالات

    کاربرگ درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی  رهایی از قفس

    برای دریافت کاربرگ های درس پنجم فارسی و سایر دروس فارسی چهارم ابتدایی شامل کاربرگ املا،انشا،نگارش و… می توانید از لینک زیر اقدام کنید

    دریافت کاربرگ ها

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    معنی کتاب نامه | فرهنگ فارسی معین

    ویژگی‌های واژه

    واژه: کتابنامه

    نقش دستوری: اسم

    آواشناسی: ketAbnAme

    الگوی تکیه: WWWS

    شمارگان هجا: ۴

    برابر ابجد: ۵۱۹

    منبع مطلب : www.vajehyab.com

    مدیر محترم سایت www.vajehyab.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    کلاس چهارم

    پنج حلقه المپیک چه رنگی دارند و معنی این رنگ ها چیست؟ رنگ این حلقه ها عبارت است از قرمز، سبز ، سیاه، زرد و آبی که به ترتیب نماد پنج قاره جهان می باشند. ترتیب قرار گیری آن ها هم معکوس ترتیب قرار گیری این قاره ها بر روی کره زمین می باشد.

    پنج حلقه المپیک نشان دهنده پنج قاره کره ی زمین بوده و هریک از رنگهای آن نشان دهنده یک قاره است.در هم تنیدگی این حلقه ها نیز نمادی از همبستگی و پیوند ملت های این قاره ها است که هدف اصلی برگزاری این مسابقات است.

    نکته دیگر راجع به رنگ بندی حلقه های پرچم المپیک این است که  پرچم تمامی کشورهای دنیا حداقل یکی از این پنج رنگ را درخود دارند . رنگ آبی نشانه قاره اروپا ، رنگ زرد نشانه قاره آسیا ، رنگ سیاه نشانه قاره افریقا ، رنگ سبز نشانه قاره استرالیا و رنگ سرخ نشانه قاره آمریکاست.مثلاً بیشتر ساکنان آفریقا از نژاد سیاه هستند.

    ساکنان آمریکا سرخ پوست هستند.

    قاره استرالیا همیشه سبز و خرّم است.

    بیش از یک و نیم میلیارد نفر از جمعیّت آسیا هم از نژاد زرد هستند.

    نکته جالب اینکه رنگ های آبی و زرد و قرمز رنگ های اصلی هستند و همراه با رنگ سیاه همه رنگ ها را می توان با آنها به وجود آورد.

    نکته ها و واژه آموزی

    به مجموعه قاعده های هر زبانی به فارسی دستور،به عربی صرف و نحو و در زبان اروپایی گرامر گویند. جمله: یک یا چند کلمه است که در کنار هم معنی کاملی را برسانند.    

       مثال: ما ایران را دوست داریم. جمله ی خبری: جمله ای است که خبری را بیان می کند،در اخر ان نقطه میگذاریم.       مثال: انسان عاقل اسراف نمی کند.

    جمله ی پرسشی: جمله ای است که برای پرسش به کار می رود،در اخر ان علامت پرسش (؟)میگذاریم.      مثال: انسان عاقل چه میکند؟    

    با کلمه های چه،کدام،چگونه،آیا،چرا و چند می توان جمله ی پرسشی ساخت. 

    فعل: جزء اصلی جمله است و انجام گرفتن کاری یا روی دادن حالتی را نشان می دهد. 

        مثال: احمد مدادش را تراشید.                            مثال: مرجان خیلی تشنه است.  

      بعضی از فعل ها از یک کلمه تشکیل شده اند و برخی دیگر از چند کلمه تشکیل شده اند.

    فاعل:کسی یا چیزی است که کار از او سرزده است. فاعل کننده ی کار است. 

       مثال: سگ،گربه را دنبال کرد.                          مثال: دانش اموزان کلاس پنجم به اردو رفتند.

    مفعول: گاهی فعل در جمله با فاعل کامل نمی شود و به کلمه ی دیگری نیز احتیاج دارد.    

    در این صورت می گوییم فعل از فاعل اغاز می شود و از ان به کسی یا چیزی می رسد که به ان          مفعول گویند.    مثال: پدر پرویز را دید.                                    مثال:علی شیشه را شکست.  

     پس می توان گفت: مفعول کسی یا چیزی است که اثر کار فاعل به او برسد. 

    علامت مفعول: مفعول بیشتر با کلمه ‹‹را›› می اید. مثال: کبوتر دانه ها را  روی زمین دید.

    فعل لازم: فعلی ا ست که معنی آ ن با فا عل کا مل است و نیا زی به مفعو ل ندا رد .  

    مثال : پرویز روی صندلی نشست. 

    فعل متعدّ ی:فعلی است که معنی آن با فا عل کا مل  نمی شود وبه مفعول نیاز دارد. مثال : علی، محمد را دید.......... علی چه کسی را دید؟ محمد را

    فعل زمان انجام گرفتن کار یا روی دادن حالت را نشان می دهد.

    زمان حال: علی اکنون نامه می نویسد. زمان گذشته : علی دیروز نامه نوشت .(به زمان گذشته ماضی نیز می گو یند.)

    زمان آینده: علی فردا نامه خواهد نوشت .(به زمان مستقبل نیز می گویند.)

    هر فعلی علاوه بر مفهوم کار یا حالت و زمان، مفهوم دیگری نیز دارد که می رساند فعل از چه شخصی سرزده است.

    به گوینده اول شخص گو یند.مثال: من قصه ای خواندم .

    به شنونده دو م شخص گو یند. مثال:تو داستانی خوا نده ای .

    به کسی که درباره یاو صحبت می کنیم سوم شخص می گو یند. مثال: او کتا بها ی زیادی خواند.

    فعلی را که به یک شخص نسبت می دهیم مفرد گو یند. مثال: ناصر به کتا بخا نه رفت.

    فعلی را که به بیش از یک شخص نسبت می دهیم جمع گو یند . مثال: آ ن ها به کتا بخانه رفتند.

    هر فعل سه شخص دارد که می توا نند مفرد یا جمع باشند. بنا بر این هر فعل می تواند شش صورت پیدا کند. مثال:رفتن

    اول شخص مفرد: رفتم                                       اول شخص جمع: رفتیم .

    دوم شخص مفرد: رفتی                                      دوم شخص جمع:رفتید

    سوم شخص مفرد:رفت                                      سوم شخص جمع:رفتند   

    جمع کلمه ها ی فارسی برای جمع کلمه های فارسی از ( ها و  ان )استفاده می کنیم. مثال:درخت....... درختان    ، درخت ها

    اسم جانداران و بر خی اسم ها ی دیگر را با ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍( ان) جمع می بند ند .مثال: غو کان ، گنجشکا ن برای جمع بستن بعضی از کلمه ها که معمو لا از زبان عر بی وارد زبا ن ما شده اند از ( ات ) استفا ده  می کنیم .مثال: لحظه.........لحظا ت              مثال: خطر............خطرات

    اسم: کلمه ای است که با آن کسی یا حیوانی یا چیزی را نام می بریم. مثال: پرستو، تلفن، حسین، لاله صفت: کلمه ای که درباره ی اسم توضیحی می دهد و حالت و چگونگی آن را بیان می کند. مثال: درخت  بلند، مرد دانا، گل زیبا

    اسم مرکب: بعضی از اسم ها دو قسمتی هستند و اگر آن ها را جدا کنیم هر یک معنی جداگانه ای دارند. مثال: روزنامه، خودکار، سپیدرود،دانشمند

    کلمه ربط: به کلمه های مانند ‹‹و››، ‹‹تا››، ‹‹سپس››، ‹‹اما››، ‹‹ولی›› که دو جمله را به هم وصل می کنند کلمه ی ربط می گویند.مثال: علی به مدرسه می رود تا درس بخواند.

    تشبیه: یعنی چیزی را به چیز دیگری شبیه و مانند کردن. مثال: دانه های باران، همچون مروارید هستند.  ضمیر: کلمه ای است که به جای اسم می نشیند.مثال: پیرمرد به مجید رسید و از او کمک خواست.

    هرگاه ضمیر برای هر شخص(گوینده،شنونده،غایب) گونه ای جداگانه داشته باشد، آن را ضمیر شخصی گویند.ضمیر شخصی مانندفعل دارای شش صورت است.

    اول شخص مفرد: من      گوینده               اول شخص جمع: ما      

    گویندگان دوم شخص مفرد: تو      شنونده               دوم شخص جمع: شما    

    شنوندگان سوم شخص مفرد: او     غایب                سوم شخص جمع: ایشان    غایبان  

    ضمیر می تواند نهاد واقع شود. مثال: جواد به مدرسه رفت.---›او به مدرسه رفت.

    ضمیر می تواند فاعل واقع شود. مثال:علی شیشه را شکست.---›او شیشه را شکست.

    ضمیر می تواند مفعول واقع شود. مثال: مهدی جواد را دید.---›مهدی او را دید.

    قید مرکب قیدی است که از دو یا چند واژه و یا واژک ساخته شده است چند مثال:هوا کم کم گرم  شدآب آرام آرام بخار می شود ..او آهسته آهسته حرف می زند..قطره قطره جمع کردد عاقبت دریا شود. :.غذا را نباید تند تند بخوری..او همیشه بلند بلند حرف می زند ..کارآموز دوان دوان آمد

    نشانه ویرگول «،»:هرگاه ایجاد مکث کوتاه بین دو جمله یا عبارت باشداز ویرگول«،» استفاده می شود.مثال:در آغاز اسلام ، عده ی مسلمانان کم بود. 

    نشانه ی ویرگول- نقطه(؛):هر گاه هدف ایجاد مکث طولانی بین دو جمله یاعبارت باشد از این علامت استفاده می شود مثال:علی دانست که کوشش او در امتحان کنکور بی فایده است؛پس در کنکور شرکت نکرد. 

    کلمات هم خانواده مخصوص کلمات عربی است ودارای ریشه مشترک و معنی آنها نزدیک به هم می باشدمثال:کتمه حافظ – محفوظ – حفظ – حفاظت که ریشه آنها حفظ می باشد  و حرف اصلی به ترتیب وپشت سر هم می باشد. حرف اول«ح» حرف دوم«ف» حرف سوم«ظ» می باشد. – کلماتی که ریشه فعلی ندارد با اضافه کردن وند ها و تکواز های آزاد به اول و آخر آن هم خانواده می سازیم. مثل:زمینی- زمین خوار-زمین دار

    آشنایی بابرخی کلمات هم خانواده

    1 دارنده دارا، دارایی، داشته، داشتن، دارندگی

    2 اولیاء ولی، والی، موالی،

    3 مبطلان باطل، بطلان، مبطول، ابطال، بطالت، مبطل

    4 افتخار فخر، مفاخره، مفتخر، فاخر، تفاخر

    5 ناشناس شناختن، شناخته، شناخت، شناس، شناسه، شناسایی، شناسنده، شناسنامه

    6 فساد فاسد، مفسده، افساد، مفسد، افسد

    7 متولد تولد، مولد، موالید، ولادت، مولود، والد، میلاد، والده

    8 خواهان خواه، خواهش، خواهنده، خواست، خواستگار، خواسته، خواستن

    9 قادر قدیر، مقدور، مقدر، قدر، تقدیر، اقتدار، مقتدر

    10 متدین دین، دیانت، تدین، ادیان، دینی، دین دار

    11 انتشار نشر، منتشر، ناشر، نشریه

    12 قبول مقبول، قابل، مقبولیّت، اقبال، قابلیت، مقبل، استقبال

    13 منجم نجم، انجم، نجمه، نجومی، نجوم

    14 نویسنده نویس، نوشت، نوشته، نویسان، نوشتن، نوشتار، دست نویس

    15 تنظیم نظم، ناظم، منظم، انتظام، منظوم

    16 توصیف وصف، واصف، موصوف، صفت، وصّاف

    17 ساکنان ساکن، مسکن، مسکون، اسکان، سکونت، سکون، مسکونی، تسکین

    18 هدایت هادی، مهدی، هدی

    19 بُرنده بُر، برش، بریده، برّان، بریدنی، بریدن

    20 عظمت عظیم، تعظیم،، معظّم،

    21 فعّال فعل، فاعل، مفعول،فعالیت

    22 لطیف لطاف، لطیفه، ملطوف، الطاف

    23 اخیر اخر، تاخیر، موخر، اواخر، آخرت

    24 اسلامی اسلام، مسلم، مسلمان، تسلیم، سلام، سلامت، سلیم، سالم

    25 شباهت شبیه، تشبیه، مشابهت، مشبه، تشابه، متشابه

    26 تکمیل کامل، مکمل، تکامل، کمال، اکمل، استکمال

    27 گریه گریست، گریستن، گریان، گری، گریسته

    28 حاجت احتیاج، محتاج، حوائج، حاجتمند

    29 پیچیدن پیچان، پیچیده، پیچنده، پیچ، پیچش

    30 جمعیّت جمع، تجمع، مجموع، مجامع، جماعت، مجموعه، اجماع، مجتمع، جامعه

    31 لرزیدن لرز، لرزان، لرزیده، لرزنده، لرزش

    32 ثابت تثبیتع اثبات، مثبت، ثبتع ثبوت

    33 شاخص مشخّص، مسخّصات، تشخیص، تشخص، شخیص، شخص، شخصیت

    34 تحمیلی تحمیل، حامل، حمل، تحمّل، حمال، احتمال

    35 متعدد عدد، معدود، اعداد 36 دیدنی دیدن، دیده، دید

    37 مکتوب کتب، کتاب، مکتب، کاتب، کتیبه، مکاتب، مکاتیب

    38 آفریدن آفریده، آفریده، آفرینش، آفرین

    39 مشترک اشتراک، مشترکین، شریک، شرکت، شرکا، شراکت

    40 تنوّع نوع، انواع، متنوع

    41 زاده زادن، زاد، زائیده، زایش، زایا

    42 آزموده آزمودن، آزمود، آزمایش، آزمای، آزمون

    43 بریدن برید، برّان، بریده، برّنده، بریدنی

    44 اندیشیدن اندیشید، اندیشه، اندیش، اندیشمند

    45 راکع رکوع، رکعت، مرکوع

    46 ساجد مسجد، مساجد، سجود، سجده، سجّاد، سجّاده، مسجود

    47 لفظ الفاظ، ملفوظ، تلفظ، لفظی

    48 دیده دیدار، دیدن، دید، دیدنی

    49 ضمین ضامن، تضمین، ضمانت، متضمن

    50 دانا دانستن، دان، دانسته، دانست، دانایی، دانش

    51 کامل تکمیل، مکمل، تکامل، اکمل، کمال

    52 نسخ نسخه، نواسخ نسوخ، نساخ

    53 راضی مرضی، راضیه، مرضیه، مرتضی، رضایت، رضا

    54 وعظ موعظه، واعظ، وعاظ، مواعظ

    55 طالب طلب، مطالب، طلاب، طلبه، مطلوب، مطلب، طلبیده، طالبان

    56 احساس حس، محسوس، حساسیّت، حسّاس، حسی

    57 مقدمات مقدمه، مقدّم، تقدّم، قدوم، قدم، تقدیم، اقدام، قدمت، قدیم

    58 مشغول شغل، مشغله، مشاغل، شاغل، اشتغال

    59 کشف اکتشافات، مکاشفه، کشفیّات، مکتشف، کاشف، اکتشاف، مکشوف

    60 حقیقت حق، حقوق، حقایق، تحقیق، محقّق، حقیقی، استحقاق، احقاق

    61 کلمه کلام، کلمات، تکلم، مکالمه، متکلم

    62 وقف واقف، وقوف، توقف، وقفه، موقف، اوقاف، توقف، توقیف

    63 جذاب جذبه، جذابیّت، جاذب، مجذوب، جذب

    64 دریافت دریافتن، دریافته، دریاب

     حرفهای ربط:حرف ربط کلمه هایی هستند که دوکلمه یا دو جمله را به هم ربط می دهند وآنها را هم نقش و هم پایه یکدیگر می سازند یا جمله ای را به جمله ای دیگر ربط می دهند و یکی را وابسته دیگری قرار می دهند:مثال:مجید وبهروز را در خیابان دیدم . در این جمله(و) حرف ربط است و مجید وبهروز هردو مفعول است.

    حرفهای ربط ساده:اگر- اما- خواه-نه-لیکن-که

    حرف های ربط مرکب:همین که- به هر حال - هرگاه که - همان طور

     جمع مکسر:اسمهای عربی که هیچ یک از نشانه های جمع را نداردبلکه گاهی با تغییر حرکت و گاهی با افزودن وکم کردن حرف یا حروفی بصورت جمع در می آیند و در عربی آن ها راجمع مکسر یعنی شکسته می نامند. زیرا صورت مفرد آنها می شکند .

    جمع مکسر مخصوص کلمات عربی است.مثال:کتب - مجالس - اخلاق - وسایل - ادوارآشنایی با برخی جمع های بدون علامت یا مکسر1 بهیمه ابهام 21 لباس البسه 2 سانحه سوانح 22 معبر معابر 3 لازم لوازم 23 مکتب مکلتب 4 نهر انهار 24 لون الوان 5 زمان ازمنه 25 اکبر اکابر 6 عمق اعماق 26 مکتب  مکاتب 7 فعل افعال 27 بنا ابنیه 8 عمل اعمال 28 ملت ملل 9 قشر اقشار 29 قرن قرون 10 آفت آفات 30 مصیبت مصائب 11 نور انوار 31 قلم اقلام 12 سر اسرار 32 اجنبی اجانب 13 شجر اشجار 33 اصل اصول 14 لیف الیاف 34 دفتر دفاتر 15 منطقه مناطق 35 مدینه مداین 16 محفل محافل 36 مذهب مذاهب 17 مجلس مجالس 37 دین ادیان 18 تکیه تکایا 38 فکر افکار 19 قاعده قواعد 39 صنم اصنام 20 حکم احکام 40 بیت ابیات

    بیت:هرسطر از شعر را یک بیت می گویند،هربیت از دو مصراع یا(مصرع)تشکیل می شود.

    ردیف:کلمه یا کلمات مکرری است که در آخر هر بیت شعر می آید یا در آخر مصراع های بیت تکرار می شود.

    قافیه:حرفی یا حروفی مشترک در پایان مصراع های شعر را می گویند.

    مثال:بخور تا توانی به بازوی  خویش/ که سعیت بود در ترازوی خویش  

                                 قافیه     ردیف                       قافیه       ردیف

    نهاد:قسمتی از جمله است که درباره ی آن خبری می دهیم.

    گزاره:خبری که درباره ی نهاد داده می شود.مثال:علی    کتاب می خواند

                                                                  نهاد        گزاره

    توجه:امکان دارد نهاد یا کلمه و گزاره چند کلمه باشد و بالعکس.او    بازی می کند.

                                                                                   نهاد     گزاره

    دانش آموزان کلاس پنجم دبستان سعدی   آمدند .                                                                                                نهاد                            گزاره

    چه وقت نهاد فاعل است ؟ وقتی که نهاد بر کننده ی کار دلالت کند.مثال: علی نامه می نویسد.  

                                                                                            نهاد فاعل

    نهاد دو گونه است نهاد جدا وپیوسته

    نهاد جدا:گروه اسمی است که معمولاً در ابتدای جمله می آید واغلب می توان آنرا حذف کرد.مثال:غذا می خوریم= ما غذا می خوریم ما در جمله حذف شده و از طریق فعل می توان فهمید.

    مفعول:کلمه ای است که فعل بر آن واقع شده است مفعول در قسمت گزاره است محمد غذا را آورد.     توجه:«را» یکی از علامت مفعول می باشد.                                             مفعول

    تفاوت گزار و گذاره:(1)گزاردن به معنی ادا کردن - به معنی آوردن- انجام دادن و گزار به معنی امر گزاردن (بگزار) و نیز به معنی گزارنده در ترکیب یا کلمه ای دیگر است .مثال:خدمت گزار- سپاسگزار- نمازگزار - خواب گزار

    (2)گزارده یعنی نهادن وچیزی را در جایی قرار دادن و گذارنده یعنی کسی که چیزی را در جایی می گذارد گذرا به معنی امر به گذاردن (بگذار) و نیز  معنی گذارنده در ترکیب یا کلمه ای دیگر است .مثال:تخم گذار- قانون گذار

     حرف نشانه ی ندا: حرف های نشانه حرفهایی هستند که برای تعیین نقش کلمه در جمله می آیند.

    (الف):که به عنوان نشانه ی ندابه کارمی روند.مثال:خدایا- دلا- پروردگارا.(ای):مانند الف نشانه ی نداست و در اول کلمه می آید وآن رامنادا می کند.مثال:ای رفیق-ای برادر-ای خدا-ای آقا.(یا):مانند-«الف»- و «ای» نشانه ی نداست. مثال:یا رب-یاعلی-یاحسین.

    مترادف-متشابه-متضاد:این کلمات از حیث مناسب و ارتباط با هم سه گونه اند.

    (1)از حیث لفظ جدا ولی از حیث معنی یکی هستند.مثال :علم و دانش -جامه ولباس-صلح وآشتی که به این کلمات مترادف هم می گویند.

    (2)کلمات متشابه سه دسته هستند:الف:کلماتی که در نوشتن یکی اما در لفظ و معنی جدا هستند مثال:کرم-کرمب:کلماتی که در نوشتن ولفظ یکی اما در معنی جدا مثال:کلمه شیر وکلمه ی پروانهج:کلماتی که در لفظ یکی اما در نوشتن و معنی جدا مثال:خاروخوار

    (3)نه تنها از جهت لفظ یا معنی یکی نیستند بلکه از حیث معنی ضد هم نیز هستند.مثال:دانش و نادانی -روشن وتاریک به اینگونه کلمه ها متضاد می گویند.

    کلمات متضاد: 1 دشواری سادگی، سهولت 2 آغاز انجام، پایان 3 خام پخته 4 قدیم جدید 5 مشکل آسان، سهل 6 زود دیر

    کلمات تکمیلی متضاد:   سحرگاه شامگاه، شبانگاه 2 استقلال وابستگی 3 مختصر مفصل 4 مخالفت موافقت 5 متاسفانه خوشبختانه 6 امانت خیانت 7 کژی راستی 8 باریک پهن 9 نازک ضخیم 10 دین دار بی دین

    معادل سازی :یعنی کلمه ای که به زبان فارسی جایگزین کلمه ای به زبان بیگانه می شود.

    مثال:مدال:گردن آویز           سایز=اندازه     ترمینال= پایانه    هلی کوپتر= چرخ بال

    منبع مطلب : alirezazolfaghari.blogfa.com

    مدیر محترم سایت alirezazolfaghari.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    امینه 2 روز قبل
    0

    نام نامه نیست حیف نتم این دیگه چیه

    امینه 2 روز قبل
    0

    نام دیگر نام نامه

    امینه 2 روز قبل
    -2

    نام دیگر نام نامه چیه؟

    0
    نام دیگر نام نامه 1 روز قبل

    نام دیگر نام نامه چیست

    کسری 5 روز قبل
    0

    ایلا ننوشته

    کیان 5 روز قبل
    0

    نام دیگر نام نامه چیست ؟

    -1
    نسیم 3 روز قبل

    نام دیگر نام نامه چیست؟

    -2
    احمدرضا 4 روز قبل

    نام دیگر نام نامه چیست وبه چه معناست؟

    على 6 روز قبل
    0

    نام ديگرنام نامه چيست

    ناشناس 7 روز قبل
    0

    نام دیگر نام نامه چیه

    ناشناس 7 روز قبل
    -1

    واژه نامه شامل همه لغات اعم از اسم وریشه فعل ها می شود

    اعلام شامل اسم اشخاص واسم مکان هامی شود

    * فاطمه * 9 روز قبل
    0

    سلام معنی نام نامه چیه گلم ؟؟؟

    ممنون میشم اگه پاسخ بدی .

    0
    پریزاد 6 روز قبل

    نام نامه یعنی همان واژه نامه،اعلام،یا کتابنامه است

    پژمان 10 روز قبل
    4

    نام دیگر نام نامه چیست

    0
    نگار 8 روز قبل

    نام دیگر نام نامه

    معنی واژه ی نام نامه چیه 12 روز قبل
    2

    معنی واژه ی نام نامه چیه

    0
    اعلام؟ 6 روز قبل

    اعلام

    اسرا 12 روز قبل
    3

    نام دیگر نام نامه چیست؟

    ارتین 13 روز قبل
    3

    نام نامه چیست مطالب درس فارسی کلاس چهارم ؟

    ناشناس 14 روز قبل
    -1

    نام دیگر نام نامه چیست

    -2
    نسیم 3 روز قبل

    نام دیگر نام نامه

    -2
    یسنا 3 روز قبل

    نام دیگر نام نامه؟

    مهدی 19 روز قبل
    1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید