توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    نقاشی در مورد تغییرات فیزیکی و شیمیایی

    1 بازدید

    نقاشی در مورد تغییرات فیزیکی و شیمیایی را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    تغییرات شیمیایی(تغییرات فیزیکی – شیمیایی) قسمت6 | علوم تجربی

    تغییرات شیمیایی(تغییرات فیزیکی – شیمیایی) قسمت6 | علوم تجربی

    مواد پیرامون ما پیوسته در حال تغییرند . انجماد آب ، زنگ زدن آهن شکستن شیشه، ذوب یخ ، تغییر رنگ پارچه ها ، ترش شدن شیر، هضم غذا و … از جمله تغییرات مواد هستند

    تغییر و خواص فیزیکی و شیمیایی

    بدون تغییرات فیزیکی و شیمیایی، ادامه‌ی حیات و زندگی ممکن نمی‌باشد. با استفاده از خواص فیزیکی و شیمیایی مواد و امکان ایجاد تغییر مناسب در آن‌ها، غذاهای مختلف تهیه می‌شود، گردونه صنایع پیشرفته می‌چرخد و به جلو می‌رود.
    برای آشنایی با خواص فیزیکی و شیمیایی مواد و تغییرات فیزیکی و شیمیایی لازم نیست به آزمایشگاه برویم، بهتر است سری به آشپزخانه بزنیم و کیک خوشمزه‌ای تهیه کنیم!

    مواد در حال تغییر
    مواد پیرامون ما پیوسته در حال تغییرند . انجماد آب ، زنگ زدن آهن شکستن شیشه، ذوب یخ ، تغییر رنگ پارچه ها ، ترش شدن شیر، هضم غذا و … از جمله تغییرات مواد هستند.

    برخی از این تغییرات سودمند و برخی زیان آورند و ما پیوسته در پی آن هستیم که تغییرات مطلوب را پدید آوریم و از بروز تغییرات نامطلوب جلوگیری کنیم.


    الف) تغییر فیزیکی:در این نوع تغییر شکل ، اندازه و حالت ماده تغییر می کند. اما خواص و ماهیت ماده تغییر نمی کند.
    تبخیر، تصعید ، میعان و سایر تغییر حالت ها و نیز خرد شدن ، سائیدن و … از جمله تغییرات فیزیکی هستند.
    ب) تغییر شیمیایی:به تغییری گفته می شود که در نتیجه آن خواص و ماهیت ماده تغییر می کند و ماده یا موادی با خواص جدید حاصل می شود.
    هنگامی که آب به کمک جریان الکتریسیته تجزیه می شود گازهای ئیدروژن و اکسیژن پدید می آیند این دو ماده هیچ شباهتی با آب ندارند.
    سوختن چوب ، زنگ زدن آهن، تغییر رنگ پارچه ، زرد شدن برگ درختان ، هضم غذا، تبدیل شدن شیر به ماست و پنیر از جمله تغییرات شیمیایی هستند.

    در قسمت الف تفاوت مولکول های آب جامد (یخ) و آب در حالت مایع نشان داده شده است. با ذوب شدن یخ مولکول های آب تغییر نکرده اند. این یک تغییر فیزیکی است.

    در قسمت ب آب در دستگاه ولتامتر به وسیله جریان الکتریسیته تجزیه شده است. مولکول های حاصل (گاز هیدروژن و گاز اکسیژن) با مولکول های اولیه (آب) تفاوت دارند، این یک تغییر شیمیایی است.

    مثالی از تغییر شیمیایی:

    در هنگام سوختن کاغذ، مولکول‌های بزرگ سلولز (نوعی پلیمر طبیعی از خانواده‌ی کربوهیدرات‌ها که ماده‌ی اصلی سازنده‌ی چوب و کاغذ است) با مولکول‌های اکسیژن واکنش می‌دهند. طی این واکنش، گاز کربن‌دی‌اکسید و بخارآب ایجاد می‌شود. از آن جا که به دلیل وجود برخی مواد معدنی در ساختار کاغذ، سوختن آن به طور کامل صورت نمی‌گیرد، مقداری کربن به صورت زغال و مواد‌معدنی نسوز که در هنگام تولید کاغذ برای استحکام بخشیدن یا براق کردن به آن افزوده می‌شود، به شکل خاکستر بر جای می‌ماند. همان طور که در این شکل می‌بینید، ذره‌های سازنده‌ی کاغذ پس از انجام شدن واکنش در آرایش تازه‌ای مشاهده می‌شوند و در واقع، به ذره‌های کوچک‌تر ونوع جدیدی از مولکول‌های سازنده‌ی مواد دیگری تبدیل می‌گردند. هم زمان با تغییر ساختار ذره‌های سازنده ی کاغذ، مولکول‌های اکسیژن نیز دچار تغییر می‌شوند و اتم‌های اکسیژن سازنده‌ی آنها در ساختار ذره‌ای تازه قرار می‌گیرند که مولکول‌های مواد شیمیایی جدیدی هستند.

    خواص ماده:
    هر ماده دارای خواصی است که با آنها شناخته می شود مثلا بی رنگ بودن خاصه آب ، شور بودن خاصه نمک، اشتعال پذیر بودن خاصه کاغذ و تمایل به زنگ زدن خاصه آهن است.

    الف) خواص فیزیکی:به آن دسته از خواص گفته می شود که مشاهده و اندازه گیری آنها به تولید ماده جدید منجر نمی شود.

    مثال:خواص فیزیکی مس

    رنگ قهوه ای مایل به قرمز ، جلای فلزی


    به آسانی به صورت ورقه و سیم تبدیل می شود.
    می تواند إوب شده و با روی مخلوط شده آلیاژ برنج را به وجود آورد.

    ب)خواص شیمیایی:  به مجموعه خواصی گفته می شود که تمایل یا عدم تمایل یک ماده به شرکت در واکنش های شیمیایی را بیان می کند. مثلا اشتعال پذیری خاصه بنزین و عدم اشتعال پذیری خاصه آب است.

    برخی از خواص شیمیایی فلز مس

    به آرامی در  هوای مرطوب به کربنات آبی (مایل به سبز)رنگ تبدیل می شود.


    با نیتریک اسید و سولفوریک اسید واکنش می دهد.


    در محلول آمونیاک تولید محلول آبی رنگ می کند.

    برخی از خواص فیزیکی آب:

    برخی از خواص شیمیایی آب:

    فعالیت: اگر چند قطره نیتریک اسید غلیظ بر روی فلز مس بریزیم گاز خرمایی رنگ نیتروژن دی اکسید که بوی تند و آزار دهنده ای دارد تشکیل می شود.

    اگر لوله محتوی گاز نیتروژن دی اکسید را در آب جوش قرار دهیم رنگ قهوه ای پر رنگ ظاهر می شود(شکل۱)
    اگر لوله را سرد کنیم مولکول های سه اتمی نیتروژن دی اکسید به مولکول های ۶ اتمی دی نیتروژن تترااکسید که بی رنگ است تبدیل می شود.(شکل ۳)
    اگر هر دو لوله را در آب ولرم قرار دهیم تعدادی از مولکول ها No2 و تعدادی N2o4 خواهند بود که در این صورت رنگ خرمایی کم رنگ مشاهده خواهد شد.
    این تغییرات از نوع شیمیایی و برگشت پذیر هستند.

    کاربرد و موارد مصرف بوراکس

    برای خرید بوراکس به این سایت  وارد شوید.

    منبع مطلب : www.efa.ir

    مدیر محترم سایت www.efa.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مجموعه مدارس دخترانه و پسرانه سرای دانش | جزئیات خبر

    مجموعه مدارس دخترانه و پسرانه سرای دانش | جزئیات خبر

    انواع تغییرات:

    1—تغییرات فیزیکی

    2—تغییرات شیمیایی

    1—درتغییر فیزیکی رابطه میان ذره های سازنده ماده تغییر میکند اما ماده ای به ماده دیگر تبدیل نمیشود.

    2—درتغییرات شیمیایی از یک یا چند ماده  ماده یا مواد جدیدی تولید میشود .یا به عبارت دیگر ساختار ذره های سازنده ماده تغییر میکند.

    تغییراتی مانند زنگ زدن، فاسد شدن ، پخته شدن وترش شدن ماده از جمله تغییرات شیمیایی هستند.

    یک مثا ل برای تغییرات شیمیایی:سوختن کاغذ ، سوختن قند

    یک مثال برای تغیرات فیزیکی: حل شدن قند در آب

    دانش آموزان کلاس پنجم دبستان الغدیر همراه معلم و پشتیبان خود به آزمایشگاه مدرسه رفتند و آزمایشی در مورد تغییرات فیزیکی و شیمیایی، انجام دادند.

    مواد لازم: 

    چند حبه قند

    آب 

    کبریت 

    لیوان 

    دانش آموزان قند را خورد کردند و درون آب ریختند و سپس دریافتند که ماده ای به ماده ی دیگر تبدیل نمیشود پس این یک نوع تغییرفیزیکی نام دارد. 

    پس از آن دانش آموزان یک حبه قند را آتش زدند و دریافتند که با انجام این آزمایش مواد عوض می شود (بو و رنگ)، پس یک نوع تغییرشیمیایی ست. 

    پشتیبان: سرکار خانم مرادی 

    منبع مطلب : www.sarayedanesh.sch.ir

    مدیر محترم سایت www.sarayedanesh.sch.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    طرح درس علوم، تغييرات مواد :(تغيير فيزيكي و تغيير شيميايي)

    متن درس:

    تغييرات فيزيكي و تغييرات شيميايي

    در بعضي تغييرات ،جنس ماده عوض نمي شود ،يعني ،ماده به

     ماده ي ديگري تبديل نمي شود .به اين گونه تغييرات ،تغيير فيزيكي مي گويند.تبخير آب ،ذوب شدن يخ و پاره كردن كاغذ از اين دسته اند.آيا مي توانيد چند تغيير فيزيكي ديگر مثال بزنيد؟

    ...................................................................................................

    در گروهي ديگر از تغييرات ،خاصيت هاي ماده به كلي تغيير

    مي كنند .يعني ،يك ماده به ماده ي ديگري تبديل مي شود .به چنين تغييراتي ،تغييرشيميايي مي گويند.پختن غذا ،زرد شدن برگ درختان و كپك زدن نان از اين دسته اند .آيا مي توانيد چند تغيير شيميايي ديگر مثال بزنيد؟

    ...................................................................................................

    مشخصات كلي:

    ماده درسي :علوم          موضوع درس :تغييرات مواد (تغيير فيزيكي و شيمايي )  ص26-22 پايه:پنجم          نام و نام خانوادگي آموزگار :ب ـــــ تيمورزاده    زمان:50دقيقه   نام شهرستان :بجنورد  نام مدرسه:حجاب 1       سال تحصيلي :87-86

    اقدامات قبل از تدريس :

    اهداف كلي :

    1-    آشنايي دانش آموزان با تغييرات مواد،تغيير فيزيكي و تغيير شيميايي

    2-   علاقه مندي به مطالعه تغييرات مواد در محيط

    3-  يادگيري وكاربرد تغييرات مواد و مقايسه آنها

    اهداف رفتاري:

    1-با ويژگي هاي  تغييرات فيزيكي و شيميايي آشنا مي شود و مثال مي زند. 2-خاصيت هاي هر يك را توضيح مي دهد. 3- به يادگيري او افزوده مي شود.4- با جمع آوري اطلاعات به برخي از خاصيت هاي مواد پي مي برد. 5-با استفاده از دانسته ها پيش بيني مي كند. 6- با مشاهده ي تغييرات مواد ويژگي آنها  را تعيين مي كند. 7- با مشاهده و جمع آوري اطلاعات ،تغييرات مواد را در محيط اطراف مشخص و طبقه بندي مي كند. 8-به سوالات پاسخ

     مي دهد. 9- جداول را تكميل مي كند. 10- خلاصه درس را بيان مي كند. 11-فعاليت ها را انجام مي دهد.

    روش تدريس:

    تلفيقي از روش هاي تدريس مشاركتي (اعضاي تيم ،كار آيي تيم ،قضاوت عملكرد طرز تلقي قبل از روخواني درس )پرسش و پاسخ  توضيحي ،پروژه ،اكتشافي و......

    مدل كلاس و گروه:

    گروه: 6شش گروه 5نفري

      مدل :شبكه ارتباطي چند كانالي (آرايش چند كانالي )

    رسانه آموزشي:

    دو قطعه كاغذ سفيدهم اندازه و دو قطعه نان، كيسه پلاستيكي شفاف( براي هر گروه )-كتاب درسي گچ-تخته سياه-كبريت-چندقطعه يخ، برگ درخت توپ پلاستيكي 20 عدد -،سه عددسبد تخته وايت برد و مغناطيسي 6عدد بادكنك باد كرده در شش رنگ تصاوير-جداول از قبل تهيه شده-درختچه تغييرات چراغ الكلي دو عدد تخم مرغ

    ايجادارتباط وانگيزه سازي:

    شروع با نام خدا-خواندن يك سوره كوچك قران يا پيام قراني(توسط دانش آموزان )-سلام و احوال پرسي  -حضوروغيابو بررسي وضعيت روحي و رواني دانش آموزان و وضعيت فيزيكي كلاس و رفع موانع گروه بندي دانش آموزانجمع آوري تكاليف و بررسي و نصب بهتيرين كارها به تابلوي كلاس و تهيه امكانات                                                                       زمان :  3دقيقه

    ارزشيابي تشخيصي :

    طراحي يك مسابقه و بازي با استفاده از توپ هاي پلاستيكي (سه سبد و حدود بيست توپ كه در داخل يك سبد تمام توپ ها كه روي آنها مواد عنصر يا تركيب (درس قبل )نوشته شده است در روي ميز يا روي سكو قرار داده و از يكي از افراد هر گروه دو نفر بيايند و يكي عنصر ها و ديگري تركيب ها را از داخل سبد جمع آوري كرده و داخل سبد هاي خودشان بريزند با شمردن توپ هاي درست هر نفر برنده اعلام و يك كارت امتياز گرفته و سپس روي تخته سياه يك جدول كشيده و داخل آن مواد عنصر و تركيب و مخلوط را مي نويسيم و از سه نفر كه از هر گروه يك نفر بيايد و سه دايره كشيده و زير هر دايره كلمه مشخص نوشته كه دانش آموزان از داخل جدول ما مواد مخصوص جدول خود را نوشته و هر نفري كه كارش را زودتر انجام داد مورد تشويق قرار گرفته و امتياز مي گيرد و به دو گروه كارت سوال داده كه گروهي سوال را بخوانند و فكر كنند و يك نفر جواب دهد كه خلاصه درس گذشته مي باشد و و جمع بندي و رفع مشكلات دانش آموزان و ارتباط دادن به درس جديد                                 زمان :6دقيقه

    آماده سازي يا ايجاد انگيزه :

    ابتدا خواندن يك شعر در مورد خدا و سپس خواندن آيه 7سوره كهف و براي لحظه اي به تفكر واداشتن دانش آموزان در زمينه محيط اطراف و نوشتن چند جمله كه كلمه تغيير بكار رفته در زمينه درس و اشاره به صفحه عنواني درس و تقسيم فيش ها بين گروه ها و خواندن يكي از افراد گروه نكته يادداشت شده را و نوشتن نكته هاي مهم روي تخته سياه و معرفي كلمه تغييرات مواد                                                                                                               4دقيقه

    ارائه درس جديد :

    وقتي تغييرات مواد را معرفي كرديم تصاوير از قبل آماده شده را به دانش آموزان نشان داده و در باره آنها پرسش وپاسخ انجام مي دهيم و سپس وسايل از قبل آماده شده را روي ميز قرار داده و از دو دانش آموز مي خواهيم كه بيايندو مواد را  تفكيك كنند  سپس علت را ابتدا از چند دانش آموز كلاس خواسته وبعد از افرادي كه تفكيك كرده و نتيجه گيري از تفكيك ها و معرفي تغييرات فيزيكي و شيميايي مواد و انجام آزمايشات كتاب توسط دانش آموزان و گروها پاره كردن كاغذو تغييرات حاصل در آن و نان سالم و پوسيده و نتيجه و رعايت نكات بهداشتي در انجام آزمايشات سوزاندن كبريت در دو حالت سوخته و نسوخته و شكستن تخم مرغ سالم و گذاشتن تخم مرغ روي چهار پايه چراغ الكلي (در صورت موجود نبودن از قبل پخته شده)تغيير دو تخم مرغ و بيان نتيجه كلي درس كه در بعضي مواد جنس آنها عوض مي شود تغيير شيمايي و در بعضي مواد جنس آنها عوض نمي شود تغيير فيزيكي و نوشتن روي تخته و بيان نتيجه توسط دانش آموزان و جمع بندي درس با استفاده از چارت آموزشي وباز كردن كتاب و خواندن متن درس و تكميل جدول و مشاهدات                               زمان :20 دقيقه

    ارزشيابي تكويني و پاياني :

    بيان خلاصه اي از درس و يادآوري نكات مهم درس و كشيدن دو درختچه روي تخته سياه وكشيدن چند برگ در هر يك كه دو در هر درخت يكي فيزيكي و ديگري شيميايي بنويسند در همين حال دو گرو ه بعدي در تخته وايت بردشان بصورت انفرادي جدولي بكشند و از هر نوع تغيير دو مورد بنويسند و دو گروه  باقيمانده  برگه هاي از قبل تهيه شده كه روي آنها چند تغيير فيزيكي و چند تغيير شيميايي نوشته شده در اختيارشان مي گذاريم كه هر گروه جداگانه تفكيك كنند وبعد از اتمام زمان از هر گروهي كه كاري به آنها واگذار كرده ايم نتيجه را مي خواهم و نتيجه گيري و رفع مشكلات دانش آموزان                               زمان: 7دقيقه

    فعاليت خلاقانه و رفع خستگي :

    انجام يك  پانتوميم و يك چيستان و بازي با طناب درست كردن حلقه هايي با طناب روي زمين و گذاشتن تغييرات در داخل حلقه ها كه از قبل روي برگه ها نوشته شده يا با گچ داخل حلقه ها در زمين مي نويسيم و پريدن از روي حلقه هاي پاسخ سوال مورد نظر و دادن امتياز و برندگان                                                                                                        زمان:5دقيقه

    تعيين تكليف:

    فردي:كشيدن يك نقاشي در دفتر نقاشي چهار فصل و تغييرات آن وتهيه جدول تغييرات فيزيكي و شيميايي مواد بصورت نوشتاري و برجسته مواد در دسترس

    گروهي :تحقيق در زمينه چگونگي تهيه نان از شروع توليد تا مصرف و جلوگيري از اسرافو يا مراحل انجام كار با نوع تغيير ويا تحقيق در زمينه تغييرات مواد در  محيط اطراف و خانه و ارائه بصورت دفترچه اي ياكتابچه اي و يا روزنامه ديواري

    عمومي :انجام دو فعاليت و نتيجه آن ا-درست كردن شربت آب ليمو 2- تهيه مقداري شكر و سوزاندن آن با كمك بزرگتر ها و بيان نتيجه در جلسه آينده و معرفي يك كتاب در زمينه مواد و توصيه به خواندن مجلات رشد دانش آموزي (فعاليت ها با توجه به توانايي و تفاوت هاي فردي داده مي شود )و آماده كردن آنها براي جلسه آينده و آرزوي موفقيت براي دانش آموزان و خود معلم و رفع خستگي و ختم صلوات                                                                  زمان :5 دقيقه

    منبع مطلب : bibi-teimourzadeh.blogfa.com

    مدیر محترم سایت bibi-teimourzadeh.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    تبسم محمدی 1 ماه قبل
    0

    عکس ها رو برا چی نذاشتین خنگااااا

    اسما 1 ماه قبل
    1

    چرا اینجا نقاشی نکشیده

    ما برای نقاشی اینجارو زدیم واقعا که یک نقاشی درست و حسابی هم نشون آدم نمی دن 🥴🥴😡🥴

    0
    سارا 1 ماه قبل

    والله راست می گی

    رارخ 2 ماه قبل
    1

    یعجاچ

    برای ارسال نظر کلیک کنید