در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    نگارش چهارم درس دوازدهم با جواب

    1 بازدید

    نگارش چهارم درس دوازدهم با جواب را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    درس دوازدهم فارسی چهارم ابتدایی اتّفاق ساده

    درس دوازدهم فارسی چهارم ابتدایی اتّفاق ساده

    اهداف درس دوازدهم فارسی چهارم ابتدایی اتّفاق ساده

    1) تقویت مهارت خواندن شعر با رعایت لحن
    2) بهبود سواد خواندن و درک متن
    3) آشنایی با نحوهٔ نقل رویدادهای قصّه
    4) تثبیت یادگیری ابزارهای انسجام متن
    6) آشنایی با گسترش گروه اسمی در جمله
    7) آشنایی با بند مقدّمه

    دانش زبانی درس دوازدهم فارسی چهارم ابتدایی اتّفاق ساده

    درس گذشته، جملاتی را آموزش داد که مانند پازلی با دو خانه بودند.

    قطعهٔ اصلی پازل فعل بود که تعیین می کرد با اضافه شدن چند قطعهٔ دیگر به این پازل معنی کامل می شود.

    مثلاً فعلی مانند(آمد)با گرفتن یک قطعه مثل (بهار)کامل می شد و معنا را انتقال می داد.

    درواقع بدون اینکه به فعل لازم و نهاد و عبارات و الفاظ دستوری مانند این اشاره کنیم، تنها منطق قرار گرفتن اجزای جمله را آموزش می دهیم.

    در این درس با گسترش گروه اسمی از طریق اضافه کردن صفت، نشان می دهیم

    هنوزهم پازل جمله، دو قطعه ای است؛ فقط قطعهٔ پازل بزرگ تر شده است.

    دانش آموز باید درک کند که کلمهٔ (معلم) با کلمهٔ (مهربان)متفاوت است؛

    لازم نیست به او بگوییم یکی اسم استو دیگری صفت، بلکه به لحاظ معنایی و کاربرد باید متوجّه شود که مهربان به تنهایی استقلال ندارد امّا معلّم مستقل است.

    بهترین روش برای آموزش آشنایی دانش آموز با اجزای جمله و خرد کردن آن از راه مقایسه با پازل میسر است.

    برای یادگیری بهتر پازل هایی با مقوّا ساخته شود تا دانش آموز به صورت عملی قطعات جمله را در کنار هم بگذارد و از هم جدا کند.

    توجّه کنید هدف این درس، آموزش صفت نیست، بلکه این موضوع مهم است

    که دانش آموز بتواند تشخیص دهد در جملهٔ (برادر خوبم آمد)برادر خوبم، یک قطعهٔ جمله است؛

    درواقع همان چیزی که در دستور به گروه اسمی معروف است، بدون اینکه اشار های به گروه اسمی شود.

    املای درس دوازدهم فارسی چهارم ابتدایی اتّفاق ساده

    املا: جملۀ گم شده
    معلمّ از دانش آموزان می خواهد تا متن شعر را با دقتّ مطالعه کنند.

    سپس کتاب را می بندند و معلمّ یک کلمه می گوید و دانش آموزان باید جمله و یا سطری که این کلمه در آن قرار داشت را به یاد آورده و بنویسند. در این نوع املا حفظ شعر به دانش آموزان کمک می کند.

    درس دوازدهم نوشتاری چهارم ابتدایی

    فعّالیت های نوشتاری  4: درک متن

    متنی ارائه شده است که در فضای سکوت کامل صامت خوانی می شود و هر دانش آموز پاسخ پرسش های زیر را می نویسد.

    چنان که ملاحظه می کنید در این متن ضمایر و حروف ربط که از ابزارهای انسجام گزاره های متن هستند، برجسته شده اند و سؤالاتی در مورد آنها طرح شده است.

    مجدداً تأکید می شود برای بررسی پاسخ سؤال ها کسی به صورت شفاهی پاسخ ندهد؛ دانش آموزان را ملزم کنید پاسخی را که نوشته اند، بخوانند.

    فعّالیت های نوشتاری 5: نگارش

    چنان که ملاحظه می کنید انشا (موضوعی) داردکه دربارهٔ آن می نویسیم.

    پس از آن (بند مقدمه) می آید توجّه داشته باشید که منظور از بند مقدمه، نوشتن جملات کلیشه ای، یکنواخت و تکراری نیست؛

    بلکه بند مقدمه که در آغاز نوشته می شود فضای حاکم بر نوشته را نشان می دهد

    از آنجایی که در بند مقدمه اندیشهٔ اصلی نوشته بیان می شود، مطالب کلّی است و نیازی به جملهٔ موضوع ندارد.

    مثلاً اگر موضوع نوشته (بهار)باشد، بند مقدمه می تواند این گونه باشد:

    پس از بند مقدمه، بندهای بدنه می آید که معمولاً دو بند یا بیشتر است؛

    در نمودار، سه بند نشان داده شده است اما معنی آن این نیست که حتماً تعداد بندهای بدنه باید سه بند باشد.

    چنان که در نگارش این درس، در متن انشا، چهار بند بدنه وجود دارد.

    در انتها بند (نتیجه گیری)می آید؛ این بند در حقیقت فرودگاه ذهن نویسنده است؛

    درواقع عصارهٔ بندهای دیگر در بند نتیجه گیری می آید.

    در نگارش این درس هدف، آموزش (بند مقدمه)بوده است به همین دلیل،علماً بند نتیجه گیری در انتهای انشا نیامده است.

    مطلب مهمّ دیگر اینکه استفاده از متن درس اوّل در این صفحه، هدفمند بوده است.

    موضوع درس اوّل به گونه ای است که به راحتی در ذهن طبقه بندی می شود.

    ضمنا برای آموزش تفاوت (بند مقدمه)با (بند های بدنه) از متنی استفاده شده است که برای دانش

    آموز آشنا باشد و مقایسه به آسانی در ذهنش اتفاق بیفتد و هدف درس آسانتر محقّق گردد.

    قرار دادن متن جدید، ذهن دانش آموز را بیشتر به مفاهیم و گزاره های متن، مشغول می کند و سبب اختلال در یادگیری می شود.
    نکات دستوری فارسی چهارم ابتدایی

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    تمامی مطالب ( درس دوازدهم: اتّفاق ساده ) | دانلود رایگان بیاموز

    تمامی مطالب ( درس دوازدهم: اتّفاق ساده ) | دانلود رایگان بیاموز

    قوانین و مقررات

    تماس با ما

    درباره ما

    ثبت شکایت

    منبع مطلب : biamoz.com

    مدیر محترم سایت biamoz.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    ناشناس : خ✦✦✦✦✦✦موضــــوع✦✦✦✦✦✦ 💍👫💕💍مبـــارک ◤ ◥ 👴 ◣ ◢ 💤🛏😴💤 الف⇦ ب⇦ ج⇦ ✦✦✦✦✦✦موضــــوع✦✦✦✦✦✦ ❃❃❃❃❃❃موضــــوع❃❃❃❃❃❃

    ناشناس : من خودم میخوام تو از من میخوای بگیری مرتیکه

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 13 روز قبل
    1

    😐😐😐

    هلیا💕 1 ماه قبل
    0

    عالیہ❤ ممنونم ولی اگہ متنی نبود بهتر بود🤭

    ولی ممنونم◇◇ ازتون🌺 ،

    لطفا به لحن بد باهم حرف نزنین؛ چون عالیہ

    ممنونم ازتون♡

    مرجان 1 ماه قبل
    0

    نه

    ناشناس 1 ماه قبل
    -1

    نه

    ستایش 1 ماه قبل
    1

    عالیه بهترینه

    ناشناس 2 ماه قبل
    2

    نه

    صقب 2 ماه قبل
    2

    نه

    ناشناس 2 ماه قبل
    1

    سلام عالی ممنون

    2
    ناشناس 2 ماه قبل

    خیلی سوال های خوبی هستن

    ناشناس 2 ماه قبل
    7

    خ✦✦✦✦✦✦موضــــوع✦✦✦✦✦✦

    💍👫💕💍مبـــارک

    ◤ ◥

    👴

    ◣ ◢

    💤🛏😴💤

    الف⇦

    ب⇦

    ج⇦

    ✦✦✦✦✦✦موضــــوع✦✦✦✦✦✦

    ❃❃❃❃❃❃موضــــوع❃❃❃❃❃❃

    ناشناس 2 ماه قبل
    4

    من خودم میخوام تو از من میخوای بگیری مرتیکه

    ناشناس 2 ماه قبل
    1

    سلام نه برو با

    ناشناس 2 ماه قبل
    1

    من

    مهدی 3 ماه قبل
    -1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید