توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    هر آزمایش را چند بار باید تکرار کرد چرا

    دسته بندی :
    1. اسک 98
    2. مطالب سایت
    670بازدید

    هر آزمایش را چند بار باید تکرار کرد چرا را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    تکرار آزمایش

    در مهندسی، و آمار، تکرار آزمایش، تکرار یک شرایط آزمایشی است لذا می‌توان متغیرهای مربوط به یک پدیده را تخمین زد. ای‌اس‌تی‌ام بین‌الملل، در استاندارد بین‌المللی ای ۱۸۴۷، تکرار آزمایش را این‌گونه توصیف می‌کند، "تکرار مجموعه‌ای از تمام ترکیبات رفتاری برای مقایسه شدن در یک آزمایش. به هر یک این تکرارها تکرار آزمایش گویند."

    تکرار آزمایش دقیقاً مشابه اندازه‌گیری‌های تکراری موارد یکسان نیست: در طراحی آزمایش آماری و آنالیز داده به روشی متفاوت با این‌ها رفتار می‌شود.

    در نمونه‌گیری مناسب، یک فرایند یا دسته‌ای از محصولات باید تحت کنترل آماری معقول قرار گیرد؛ تغییر تصادفی ذاتی وجود دارد ولی تغییر به دلیل عوامل قابل تعیین نه. آزمایش یا ارزیابی یک مورد، امکان تغییر موردبه‌مورد را فراهم نمی‌کند و ممکن است دسته یا فرایند را نشان ندهد. برای محاسبه این تغییر در موارد و رفتارها، به تکرار آزمایش نیاز است.

    مثال[ویرایش]

    به عنوان مثال، یک فرایند مستمر را در نظر بگیرید که مواردی را تولید می‌کند. سپس دسته موردها پردازش یا بحث می‌شود. نهایتاً، تست‌ها و اندازه‌گیری‌ها اعمال می‌گردند. برای بدست‌آوردن ارزش ده تستی باید چندین گزینه در دسترس قرار گیرد. برخی گزینه‌های ممکن عبارتند از:

    هر گزینه در روش آنالیز داده متفاوتی به کار می‌رود و نتایج متنوعی را به همراه خواهد داشت.

    جستارهای وابسته[ویرایش]


    منابع[ویرایش]

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    مدیر محترم سایت fa.wikipedia.org لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    کلاس پنجم

    کلاس پنجم

    نکات درس اول علوم پنجم

    با یاد و نام خدا

    نکات درس علوم

    درس اول : کاوشگری

    روش کاوشگری، روشی برای پاسخ گویی به پرسشها و حل مسائل است.

    مراحل روش کاوشگری :

    1- مشاهده 2- مطرح کردن مسئله3- ارائه ی راه حل یا فرضیه سازی   4- آزمایش فرضیه

    5- یادداشت برداری ( نوشتن نتایج آزمایش )6- نتیجه گیری ( ارائه ی راه حل برای فرضیه )

    نکات مهم :

    1- اگر فرضیه در آزمایش تایید نشود، آن را دوباره تکرار می کنیم.

    2- اگر فرضیه در آزمایش اول تایید شود، بازهم باید آن را تکرار کرد ( حداقل سه بار )

    3- اگر فرضیه ای پس از چندبار آزمایش تایید نشود، باید آن را بررسی و اشکالاتش را برطرف کرد.

    4- در آزمایش فرضیه، اندازه گیری ها باید دقیق باشند.

    5- به فرضیه ای که تایید شود، نظریه می گویند.

    نمونه سوال :

    1- هرچه بال فرفره پهن تر باشد، دیرتر به زمین می رسد به همین علت گنجشک ....... از عقاب بال می زند.کمتر5     بیشتر5

    2- جواب به پرسش مطرح شده در روش کاوشگری را ..............می گویند.

    3- اگر بخواهیم نتیجه گیری ها درست باشد باید اندازه گیری ها ............. باشد.

    4- مرحله ی آخر روش کاوشگری، ................ است.

    5- راه حل پیشنهادی برای مسئله را می گویند؟ نظریه 5 فرضیه 5آزمایش 5نتیجه گیری 5

    6- این جمله که « خاک رس بیشتر آب را در خود نگه می دارد یا خاک باغچه » کدام مرحله ی روش کاوشگری است؟فرضیه سازی 5مطرح کردن مسئله 5نظریه سازی 5   مشاهده 5  

    7- اگر اندازه گیری ها بسیار دقیق باشند، نیازی به تکرار آزمایش نیست. درست 5نادرست 5

    8- اگر پس از یک آزمایش نتیجه ی مثبت بگیریم، فرضیه تایید می شود. درست 5 نادرست 5

    9- در آزمایش مقایسه ای تنها یک عامل را تغییر می دهیم. درست 5 نادرست 5

    10- فرضیه حتما درست است.درست 5نادرست 5

    11- اگر بخواهید بدانید که آب در ظرف فلزی زودتر سرد می شود یا در ظرف پلاستیکی، به چه چیزهایی نیاز دارید؟ کدامیک را در آزمایش تغییرمی دهید؟ چرا؟

    منبع مطلب : kelase5-5.blogsky.com

    مدیر محترم سایت kelase5-5.blogsky.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    خلاصه درس زنگ علوم ( روش علمی ) - علوم تجربی پایه ی ششم دبستان

    خلاصه درس زنگ علوم ( روش علمی ) - علوم تجربی پایه ی ششم دبستان

    علم در لغت به معنی یقین ، معرفت و دانش است. دانش و آگاهی در مورد پدیده های جهان اطراف ما.

    روش علمی ، روشی است منطقی ، که معمولا محققان و دانشمندان ، برای حل مسائل و یافتن پاسخ برای پرسش های خود ، از آن استفاده می کنند.

    همه ی دانشمندان در مواجهه با مسائل علمی و حل آن ها دارای روش معینی هستند که به آن روش علمی می گویند. روش علمی از چند مرحله منظم و پیوسته تشکیل شده است.

    مراحل روش علمی:

    1- مشاهده: ( به کار گیری همه ی حواس )

    2- طرح مسئله: ( پرسشی که با آن رو به رو می شویم )

    3- فرضیه سازی: ( ارائه ی راه حل و پاسخ احتمالی برای حل مسئله )

    4- طراحی و انجام آزمایش ( تکرار آزمایش و یادداشت برداری حین آزمایش )

    5- نتیجه گیری ( نظریه: فرضیه ای که با انجام آزمایش به اثبات رسیده باشد ، نظریه نامیده می شود  )


    مشاهده: یعنی ما با استفاده از حواس پنجگانه ی خود ، اتفاقاتی را که می افتد ، حس می کنیم.

    جمع آوری اطلاعات: یعنی اینکه ما اطلاعاتی را که با استفاده از حواس دریافت کردیم ، یادداشت کنیم.

    فرضیه سازی یا پیشنهاد راه حل احتمالی: یعنی در این مرحله به مسئله و سئوالی که برای ما پیش آمده است ، پاسخ یا پاسخ های احتمالی می دهیم.

    آزمایش فرضیه: یعنی با انجام آزمایش ، فرضیه ما پذیرفته یا رد می شود.

    تکرار آزمایش:بعضی از آزمایش ها در شرایطی درست جواب نمی دهند ، پس باید آزمایش را چندین بار تکرار کنیم.

    نظریه : یعنی وقتی فرضیه ی ما با انجام چند آزمایش به اثبات رسید ، فرضیه ی ما تبدیل به نظریه علمی می شود.

    توجه:

    فرضیه باید قابل آزمایش کردن باشد.

    فرضیه ممکن است درست یا نادرست باشد ولی نظریه قطعا درست است.

    برای اطمینان از درستی فرضیه حتما باید آزمایش را چندین بار تکرار کرد.

    منبع مطلب : www.kanoon.ir

    مدیر محترم سایت www.kanoon.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 12 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید