در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    هنگام نوشتن به چه نکاتی باید توجه کنیم فارسی ششم

    1 بازدید

    هنگام نوشتن به چه نکاتی باید توجه کنیم فارسی ششم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    آشنایی با مهارت های نگارشی

    1-تبدیل گفتار به نوشتار،باید توجه داشته باشیم :

    الف)کلمات شکسته به کار نبریم             ب)مطالب زاید زا ید را حذف کنیم

    ج)از تکرار بپرهیزیم                          د)اصل رسایی نوشته را رعایت کنیم

    2-در نوشتن باید به اصل ساده نویسی و کوتاهی جملات توجه کنیم، زیرا مفهوم را زودتر و بهتر می رسانند.اما باید دقت کنیم مطالب اصلی فراموش نشود.

    3-نوشته ی ما باید اجزای اصلی چیزی را که درباره ی آن می نویسیم، در برگیرد، آن چنان که گویی خواننده آن را در مقابل خود می بیند.

    4-اگر بخواهیم چیزی را توصیف کنیم، باید به اندازه ، رنگ ، بو، لطافت وزبری ، دوری و نزدیکی و سایر خصوصیات آن توجه کنیم.

    5-برای نشان دادن ظاهر یک فرد، از ویژگی های ظاهری مثل اعضای چهره، قد، چاقی و لاغری او صحبت کنیم و برای توصیف حالات روحی و عاطفی فرد، به رفتار او با دیگران توجه می کنیم.

    6-یاد داشت کردن خاطرات روزانه، شرح حال، بازسازیی وقایع و رویدادها، خلاصه نویسی، گزارش ونامه نگاری از راه های مؤثّر برای تقویت مهارت نویسندگی است.

    7-برای خیال انگیز کردن نوشته می توان از شیوه ی جان بخشیدن به اشیا استفاده کرد.

    8-«انتخاب مناسب ترین واژه» از نکاتی است که هنگام نوشتن همواره باید به آن توجه داشته باشیم.

    9-باید عناصر زیبایی سخن(تشبیه، جان بخشی، مراعات نظیر، تضاد، تلمیح، کنایه و ...) را بشناسیم تابتوانیم آ ن ها را در نوشته های خود به کار ببریم.

    10-علایم نشانه گذاری را رعایت کنیم،زیرادر انتقال مفاهیم و درست خوانی و درک نوشته مؤثر است.

    11-از شاخ و برگ دادن بی مورد به مطالب و عبارت های فضل فروشانه بپرهیزیم.

    12-در توصیف از حواس پنجگانه ی خود به خوبی بهره بگیریم.

    13-با مطالعه کتاب های داستانی و شرح احوال و خاطرات بزرگان، در پرورش ذهن وگنجینه ی لغات  خود بکوشیم. 

    14-از حکایات، مثل ها، کلمات قصار و اشعار مناسب در صورت لزوم استفاده کنیم.

    15-یک متن جذاب، باید دارای سه ویژگی: آغاز نیکو، پیوستگی و انسجام محتوا و پایانی مناسب داشته باشد که باید بین این بخش ها هماهنگی ایجاد کنیم.

    16-از توصیف، تخیل و فضا سازی به فراخور نوشته استفاده کنیم.

    17-در نوشته های ساده (زبانی) بهتر است از آرایه های ادبی استفاده نکنیم. 

      18-تهیه پیش نویس خوانا ودرست از نوشته وبازخوانی و اصلاح آن باعث کاستن از اشتباهات وکامل کردن متن نوشته مان می شود.

    19-نوع نگارش یک نوشته باید یک دست باشد.به طور مثال ،اگر سبک بیان نوشته ادیبانه است،یکباره نباید سخنان عامیانه ومبتذل به کار ببریم.

    20-به یکسان بودن املای واژه ها توجه کنیم.

    21-نکات دستوری وترتیب اجزای جمله از ویژگی های مهم نوشته است که باید رعایت کنیم.

    22- با برگرداندن نظم به نثرذهن و دست خود  را برای نوشتن به فارسی معیار روان کنیم.

    منبع مطلب : adabiat5421.blogfa.com

    مدیر محترم سایت adabiat5421.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مراحل نویسندگی

    ¨      -نکات کليدي =هنگام نوشتن ازکلمه هاي گفتاري و شکسته خوداري کنيد ،از تکرار زياد کلمه ها بپرهيزيد ،ساده وخوانا بنويسيد ـ در به کار گيري کلمه ها هنگام نوشتن بايد بسيار دقت کنيد  به نمونه هاي زير دقت کنيد

    ¨      صبح،او را ديدم                                     

    ¨      بامداد،او راديدم

    ¨      پگاه،او را ديدم

    ¨      (هميشه هر نوشته از چند جمله ي به هم پيوسته درست شده است .در هنگام نوشتن بايد به ساده نويسي و کوتاهي جمله توجّه کنيم )

    ¨      ۲-بهره گيري از حس  هاي پنجگانه=براي اين که نويسنده  ي خوبي باشيم ،لازم است=

    ¨      همه چيز را خوب ودقيق، ببينيد(خوب ديدن )

    ¨      خوب ودقيق  ،گوش بدهید (خوب شنيدن)

    ¨      نسبت  به بو ،مزه و طعم اشیاء حساس ودقیق باشید (تقویت حس چشایی و بویایی )

    ¨      گاهی به کمک حس لامسه پدیده ها و اشیاء را بشناسید (تقویت حس لامسه )

    ¨      پس مقدمه ی خوب نوشتن ،خوب دیدن ،خوب شنیدن ودقت در پدیده ها و استفاده از حس بویایی چشایی ولامسه است .

    ¨      گزارش نویسی  = گزارش ،  نوشته ای است که در آن به توضیح و بیان ویژگی ها و جز ئیات  شنیده ها و دیده های خود می پردازد 

    ¨      شرح حال نویسی =یکی از را های تمرین در نویسندگی ،نوشتن شرح حال است.در  شرح حال نویسی به این نکته هاتوجه

              کنید:

    ¨      ¤ زمان و محل تولد ،محل زندگی ،ویژگی های اخلاقی و جسمی

    ¨      وقایع مهم زندگی و .....  توجه بسیار بسیار زیادی داشته باشید

    ¨      -خاطره نویسی (یاداشت های روزانه ) = برای پرورش توان نویسندگی و بهتر نوشتن ،باید فراوان بخوانید وبسیار بنویسی .

    ¨      یاداشت کردن رویدادهای روزانه و نوشتن خاطرات ،تمرین مناسبی است که به ما کمک میکند

         تا نویسنده ی توانایی بشویم 

    ¨      خلاصه نویسی =یکی دیگر از راه های رسیدن به مهارت در نویسندگی ،خلاصه نویسی است . در خلاصه نویسی باید

        مطالب مهم و اصلی متن را ذکر کنید و از نوشتن جزئیات چشم بپوشید.

    ¨      -مقایسه =یکی از راه های پرورش و تقویت توانایی نوشتن ،به کار گیری مقایسه است . مقایسه ،بیان تفاوت ها و شباهت های میان دو یا چند چیز است .

    ¨      تشبیه =همان گونه که آموختیم شبیه آن است که کسی یا چیزی به کسی یا چیز دیگر

       مانند شود . یکی از عناصر که در زیبایی و اثر گذار بودن نوشته به نویسنده کمک می کند ،به کاربردن تشبیه است .

    ¨      توصیف=یکی از راه های تمرین وتقویت نویسندگی بهره گیری از توصیف است . توصیف ، بیان ویژگی های یک چیز

    ¨       است . در توصیف باید به رنگ ،  بو ، نرمی درشتی ، فاصله و دیگر خصوصیات ،توجه کرد . توصیف دقیق ، سبب

     می شودخواننده ،به آسانی ،شیء مورد نظر را در ذهن خود بازسازی کن

    ¨      باز سازی =  هر گاه ، موضوعی قدیمی یا مطلبی از متون گذشته را با شاخ و برگ و شکلی تازه تری بنویسیم ، آن را باز

    ¨       سازی کرده ایم ،باز سازی وقایع و رویدادها یکی از راه های تمرین وتقویت نویسندگی است .می توان رویدادهای کوچک

    ¨      را به صورت یک داستان کوتاه باز سازی کرد

    ¨      لطیفه ی  ادبی = یکی از چیز هایی که به زیبایی و لطف نوشته می افزاید ، استفاده از لطیفه است . لطیفه سخنی کوتاه و پر معنا است که به سادگی فهمیده می شود . لطیفه ها

    ¨      معمولأ آمیخته به طنز و حکمت و اندرز هستند و در قالب حکایت ظاهر می شوند

    زياد مطالعه کنیم. 
    مطالعه نمودن علاوه بر آنكه سطح دانايى را بالاتر مى برد، به طور ناخودآگاه شما را براى نوشتن آماده ساخته، به آن علاقه‌مند مى كند. همچنين پيشنهاد مى شود اگر قصد نوشتن از موضوع خاصى را داريد، يك يا دو روز دست نگه داشته و فقط در خصوص آن مطلب با خود بحث نماييد.
                                                                                                                                              
     نقد كنيم حتى فقط براى خود
    تلاش نماييد ايرادات متن مورد مطالعه را بيابيد! با خود فكر كنيد اگر نويسنده متن، دوست صميمى شما بود و مايل بوديد به پيشرفت او كمك كنيد، چه نكته اى را براى بهتر كردن متن، به او مى گفتيد.
                                                                                                                                              
     
    خاطره،متن،دلنوشته... فقط بنويسيد! 
    مهم نيست كه نوشته هاى شما هيچگاه خوانده نشوند! حتى مهم نيست كه "خودتان" هم از آن خوشتان نيايد!... مهم اين است كه شما ايده هايتان را در محلى ذخيره مى نماييد و روزى كه نويسنده‌اى ماهر شديد، از آنها ايده مى گيريد و با اينكار تمرين خود را نيز افزايش مى دهيد.
                                                                                                                                              
    تفكيك نكنيد. 
    نوشته هاى خود را دسته بندى نكنيد! هرچه را كه به ذهنتان رسيد، در اولين محل نگارش كه در دسترس‌تان است، يادداشت نماييد.

    هيچگاه كلمات را به بهانه يافتن دفترِ متن يا دفتر خاطراتتان، اسير نكنيد! كلمات از اسارت بدشان مى آيد و مى‌گريزند!


       مراقب احساستان باشيد. 
    گاه احساس غم، متنى را خلق مى‌كند كه در زيبايى همانند ندارد، اما گاه اين احساس آنقدر زياده مى‌شود كه تلخى نوشته را از حد گذرانده، آنرا غير قابل نوشيدن مى‌كند؛ اين مطلب در خصوص ساير احساس‌ها نيز صدق مى‌كند.

                                                                                                                                             

     متنفر نباشيد. 
    مهم نيست اين نفرت از بوى يك عطر باشد يا از يك انسان نما! مهم آن است كه قلم شما قلب شما را خواهد نوشت، شما با قلم خود با قلب خواننده ارتباط برقرار مى‌كنيد، هيچ انسانى از حس"نفرت" و احساس‌هايى مشابه با آن خوشش نمى آيد!


                                                                                                                                             
     در جريان باشيد. همانطور كه آب پاك، با توقف زياد؛ به جاى پاك كردن، ناپاك مى‌كند؛ ذهن پاك نيز در ايستايى،استوارى خويش را از دست مى‌دهد! اين مهم نيست كه مسير حركت‌تان موافق با هدف نگارشى شما باشد، مهم آن است كه راه شما سرسبز باشد. (همان صراط المستقيم)
                                                                                                                                              
      از آنچه مى دانيد بنويسيد
    علم،عقل و احساس شما همراه با سياهى قلمتان جارى مى شود، بنابراين، اگر به چيزى اعتقاد نداريد، از آن ننويسيد! اگر فكر مى‌كنيد علم شما در خصوص مطلب يا احساسى، كامل نيست؛ براى نوشتن "متن نهايى" صبر كنيد. (لازم به ذكر است نوشته هاى شخصى شما كه در بند سه به آن اشاره شد، لازم است كه در حد علم شما باشد، اين نوع از نوشتن، حد ابتدايى؛ و نگارش براى متون ويژه مانند آنچه در بند يك به آن اشاره شد؛ نوشتۀ نهايى! ناميده شده است.) 

       نوشته هاى خود را بارها و بارها بخوانيد. 
    اين كار باعث مى شود، ايرادات كار خود را بفهميد، علاوه بر آن موجب خوب"تر" و كامل"تر"شدن نوشته شما خواهد شد. 
     هميشه بدنبال دليلى براى نوشتن باشيد. 
    ذهن شما هميشه آمادۀ انجام كارى است كه شما مايل به انجام آن هستيد؛ به همين جهت فكر كردن زياد شما در خصوص براى نوشتن؛ ذهن شما را خلاق و آماده مى‌سازد.

                                                                                                    
    علت نوشتن را بدانيد. 
    عده‌اى گمان مى كنند "نگارش" فايده اى ندارد! مگر براى افرادى كه آنرا به عنوان حرفۀ خويش برگزيده اند؛! اين تصور كاملا اشتباه است! نوشتن يك تمرين فكر است! اگر هميشه اين مطلب را در نظر داشته باشيد، عادت مى كنيد به گفتار و افكار خود اهميت بدهيد. علاوه بر آن، ايجاد علاقه به نوشتن در كودكان، آنها را مبتكر و جستجوگر مى‌كند!

       ساده بنويسيد اما سر سرى، هرگز! نيازى نيست در پى كلمات ثقيلِ ادبى باشيد! حتى در يك متن ادبى كثرت اين واژگان لزومى ندارد! تمركز روى اين هدف؛ شما را از مسير اصلىِ متن دور مى نمايد. البته نوشتۀ شما هيچگاه نبايد از مسير اصلى -بيش از حد- دور شود!
                                                                                                                                              
     
     زياد صحبت كنيد. صحبت كردن با دوستان و آشنايان باعث مى‌شود گفتار شما به اندازۀ يك نوشته، روان و صريح باشد. در حين صحبت كردن، اشكالهاى كلامى كه براى عده اى تبديل به عادت شده است، سريع‌تر نمايان مى شود. 
    متن فوق در خصوص آغاز به نوشتن بود. وقتى نوشتن را آغاز نموديد، در صورت تمايل مى‌توانيد آنرا به صورت حرفه‌اى ارتقا، و ادامه دهيد و يا تنها از مزاياى يك نويسندۀ ساده بودن، بهره ببريد.

    خلاصه كنيد. حتى در حد نوشتن اوليه" با نوشتن آشنا نيستيد، يك رمان زيبا را خوانده و آنرا به طور خلاصه، بازنويسى كنيد. حتى اگر در نوشتن به مراحل بالاتر رسيده ‌ايد، باز هم از خلاصه نويسى غافل نشويد! زيرا اغلب متونى كه زودتر و زيباتر، مقصود خود را بيان مى كنند، دلنشين تر هستند.

    پایگاه اینترنتی: مراحل نویسندگی
                                                                                                        

    منبع مطلب : tafakorekhallagh.blogfa.com

    مدیر محترم سایت tafakorekhallagh.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    چگونه بهتر بنویسیم

    چگونه بهتر بنویسیم

    یا

    چگونه یک انشای خوب داشته باشیم

    علم ودانش را به بند آورید و از آن صیانت و نگاهبانی کنید .
    عرض کردند ،راه و رسم به بند کشیدن علم و دانش چیست ؟ فرمود : کتابت و نگارش آن . < قیدالعلم بالکتابه >حضرت محمد (ص)1

    -هدف از آموزش نگارش و انشا چیست ؟
    2-برای رسیدن به این هدف می توان از چه شیوه هایی بهره گرفت ؟
    عمده ترین هدف ما در نگارش ، ایجاد آمادگی برای زندگی اجتماعی و رفع نیازهای حال و آینده ی انسان است . نگارش ، متناسب با نیازهای زندگی فزدی و اجتماعی انسان ، انواعی دارد . مکاتبات اداری ، چکیده نویسی، نامه های دوستانه،تهیه گزارش  نوشتن مطالب علمی و آموزشی و فنی و .....گونه های متنوع نگارش است .
    هدف آموزش انشا و نوشته های ادبی کمک به شکوفایی استعدادهای نهفته و پرورش آنها و خلق آثار ادبی چون داستان ، فیلم نامه ، نمایش نامه ، قطعه ادبی و ....است .
    به این ترتیب در می یابیم که :
    نگارش زبان را تقویت می کندو با آموزش مهارت هایی انسان را برای پاسخگویی به نیاز های فردی و اجتماعی خود توانا می سازد . اما انشا ، که خود نوعی نگارش است ، سطحی بسیار فراتر از نگارش دارد . در انشا علاوه بر تسلط بر زبان باید با ادبیات و مهارت های ادبی نیز آشنا شد .
    برای نوشتن در باره ی هر مو ضوعی لازم است : 1- خوب فکر کنیم  2- خوب گوش بدهیم 3- خوب ببنیم 4- خوب مطالعه کنیم
    نقش مطالعه در نگارش چون نقش آب در پرورش گیاه است .  درطول زندگی مطالب فراوانی را مطالعه می کنیم و با تمام و جود آن ها را هضم کرده و با گوشت و پوست و خون خودقرین می سازیم  تا به هنگام نوشتن که میوه ی مطالعه است از آن ها استفاده می کنیم . هر چه میزان مطالعه و نوع و کیفیت آن بهتر باشد حاصل و نتیجه بهتری هم عاید ما می گردد . ( در دنیا هیچ لذتی قابل برابری با مطالعه نیست . تولستوی )
    در تمامی پایه‌ها برای این که دانش‌آموزان با نوشتن بیشتر آشنا بشوند باید به کتاب بنویسیم بیشتر اهمیت بدهیم چون تمامی نکاتی که در بنویسیم وجود دارد علائم و نشانه‌هایی هستند که در نوشتن انشا به ما کمک می‌کنند و به تک تک تمرینات اهمیت داده و به دانش‌آموزان یاد دهیم.مثل موضوعهایی در مورد رعایت علائم دستوری در نوشتن.در جمله و انشا علامت‌گذاری باید مراعات شود.
    مشکلات نوشتن انشا در دوره ابتدایی
    1)عدم داشتن مطلب
    2)عدم توسعه کتابخانه دبستان و کلاس
    3)عدم شرکت دادن بچه‌ها در مجالس  عمومی،سخنرانی،نماز جمعه،گردشها و بازدیدهای علمی سطح آگاهی آنها را کاهش می‌دهد.
    4) فراهم نکردن زمینه‌های مساعد و واقعی برای اجبار یافتن به نوشتن مانند شرکت در تهیه روزنامه‌دیواری،نوشتن نامه و دادن پیام کتبی به خانواده
    5)عدم گسترش گنجینه لغات کودکان
    6)عدم آموختن کلمات هم خانواده،متشابه و متضاد و افزایش لغات آنها
    7)عدم آشنایی به سبک و الگوی خاص که بهترین نمونه‌ همان متون دروس کتابهای فارسی است.
    8)عدم تطابق موضوع انشا با سن و فهم و علاقه کودکان
    9)عدم توانایی در ترکیب کلمات و بیان احساس و  فکر
    10)عدم آشنایی دانش‌آموز با چگونگی شروع انشا
    کلاس های پر جمعیت عامل دیگری است که فعالیت را از معلم و کلاس سلب می کند و بلاتکلیفی و دلسردی را جانشین تلاش و کوشش می سازد.

    [
    color]انتخاب موضوعات تکراری و بعضا قالبی و عدم رعایت ذوق و سلیقه و توان دانش آموزان در انتخاب موضوعات عامل دیگری است که عدم علاقه ی دانش آموزان به نوشتن انشا را در پی دارد. تعداد انشاهایی که در یک سال تحصیلی در کلاس ها گفته می شود، به ندرت از انگشتان دست ها تجاوز می کند.موضوعات انشای امتحانی، به ویژه امتحانات نهایی هم، قالبی و تکراری و در سطح ابتدایی موضوعاتی است از قبیل: فلان فصل را شرح دهید و یا فایده ی درخت کاری را بنویسید و در نوع     آبرومندانه ترش: علم بهتر است یا ثروت...
    در زمینه ی ارزشیابی، هرگز دیده نشده فی المثل در امتحانات نهایی پنجم ابتدایی از این درس کسی تجدید شود، و این حرف عمومیت یافته. مگر انشا هم درسی است که کسی از آن تجدید شود؟
    دانش آموزان باید با انشا نوشتن، مهارت های متناسب با توان خود را به دست آورند:

    لازم به یادآوری است که از همان سال اول و خصوصاً سال دوم باید دانش آموزان، نقطه گذاری، جمله بندی، سر سطر رفتن،رعایت کردن حاشیه را به خوبی فرا بگیرند  و در کلاس های بالاتر، ضمن رعایت بیش تر موارد فوق، علامت تعجب ،علامت سؤال،  گیومه و... را بیاموزند.
    در دوره ی ابتدایی به علت عدم آگاهی بالنسبه لازمه ی معلمان و عدم اهمیت به آموزش درس انشا در بعضی از مدارس باعث شده تا این درس به صورت فرمایشی در برنامه ی درسی گنجانده شود و وقت آن معمولاً صرف جبران عقب ماندگی دروس دیگر  می شود.
    ساعت انشا در مدارس ما غالباً ساعت بیکاری و اتلاف وقت است. معمولاً میدان به عده ای معدود اختصاص پیدا می کند و عموم دانش آموزان در این درس فرصت کار و فعالیت نمی یابند، در چنین اوضاع و احوالی چگونه می توان انتظار داشت دانش آموزان به این درس رغبتی نشان دهند و به فکر مطالعه و کسب اطلاعات سودمند برآیند و توان نوشتن را پیدا کنند؟ هدف از آموزش انشا، این است که توانایی و مهارت دانش آموزان در نوشتن به پایه ای برسد که به آسانی بتوانند آن چه را که می اندیشند و  می خوانند، برای دیگران بگویند و بنویسند، درست و دلنشین و گیرا و خوب بنویسند و در استدلال و توصیف مطالب توانا شوند.


    [color]
    گروه 1- در زنگ انشا چه روش هایی را برای کاهش موانع خلاقیت و نیز پرورش خلاقیت در نوشتن دانش آموزان پیشنهاد می کنید؟                               مدارس پسرانه 1و 4
    گروه 2-   برای انتخاب یک موضوع انشای خوب چه شرایطی باید لحاظ گردد؟                                             مدارس دخترانه 1و 2
    گروه 3-  از حیث آیین درست نویسی در یک نوشته خوب باید چه مواردی رعایت شود ؟ ( ارزشیابی )                     مدارس دخترانه 3 و پسرانه 3
    گروه 4-  شما چه پیشنهادهایی را به منظور کارگاهی نمودن کلاس انشا ارائه می کنید ؟                        مدارس پسرانه 2ومهمانان[/color]1-
    برای کاهش یا از بین برده موانع خلاقیت دانش آموزان در زنگ انشا
    دقت به این نکته که بچه ها تا قبل از سن مدرسه خلاق ترین موجودات هستند و بعد از پایان دوران دبیرستان قدرت خلاقیت آن ها از نصف هم کم تر شده است، جایگاه ها را به عنوان معلم، درباره ی خلاق ماندنشان، حساس تر می کند.
    کلاس انشا، فرصتی است برای برداشتن موانعی که به تدریج بر سر راه تخیل قوی دانش آموزان قرار گرفته است. موانعی که خلاقیت را به تدریج می خشکاند و فرد را تبدیل به انسانی محافظه کار می کند که تنها بر روی زمین سفت و محکم می تواند گام بردارد.
    این کارگاه فرصتی بود تا باتوجه به تجارب معلم های پایه چهارم ، در کلاس های شان، فعالیت هایی را برای کاهش موانع خلاقیت دانش آموزان طراحی شود؛ این موانع به طور عمده عبارتند از:
    1-
    ارایه‌ موضوعات‌ تکراری‌ به‌ دانش‌آموزان‌
    2-
    آشنا نشدن‌ دانش‌آموزان‌ با ضرورت‌ و حیاتی‌بودن‌ مهارت‌ نوشتن‌
    3 -
    بی‌انگیزگی‌ دانش‌آموزان‌ نسبت‌ به‌ مهارت‌ نوشتن
    4 -
    عدم  پذیرش  ایده های جدید
    5-
    ترس از شکست، تفکر منفی  
    کلاس انشا فرصتی است مناسب برای از بین بردن این موانع. هم چنین این کارگاه یادآوری می کند که به عنوان یک معلم نیز، در فضای کلاس، سعی کنیم موانع خلاقیت خود را کنار بگذاریم و برخوردی خلاقانه با تفکر و عقاید دانش آموزان داشته باشیم.
    [color]
    نوشتن و تفکر [/color]
    وقتی‌ انسانها، علاقه‌ فراوانی‌ به‌ نوشتن‌ دارند سبب‌ می‌شود بخشی‌ از اوقات‌ فراغت‌ خود را صرف‌ نویسندگی‌ کنند و این‌ خود سبب‌ می‌شود انسان‌ تفکر کند. فرد با به‌ نمایش‌ گذاشتن‌ اندیشه‌های‌ ذهن‌ خود بر روی‌ کاغذ، بهتر فکر می‌کند و به‌ آنها تکامل‌ می‌بخشد و آدمی‌ از این‌ طریق‌ به‌ اعماق‌ وجودش‌ سفر می‌کند و به‌ سوی‌ خودشناسی‌ حرکت‌ می‌کند.
    نوشتن ومطالعه
    نوشتن‌ به‌ دنبال‌ خود، مطالعه‌ کردن‌ را نیز به‌ همراه‌ دارد. کسی‌ که‌ ذخیره‌ اطلاعات‌ خوبی‌ ندارد، نوشته‌های‌ ارزشمندی‌ نیز نخواهد داشت‌. نوشته‌ها، براحتی‌ نقد می‌شوند و هنگامی‌ که‌ تهی‌ از دانسته‌های‌ گرانبها باشند، بخوبی‌ بی‌محتوا بودن‌ خود را آشکار می‌کنند.پس‌ انسانهایی‌ که‌ زیاد می‌نویسند، مجبورند زیاد بخوانند.
    -
    اگر نویسندگی به تقویت خلاقیت نوشتاری کمک می کند، قصه گویی مستقیماً به پرورش خلاقیت کلامی (سخنوری) یاری می رساند. از دیرباز قصه مورد توجه کودکان بوده است. بنابراین کمتر کودکی را می توان سراغ گرفت که به شنیدن قصه علاقمند نباشد. به ویژه آن که قصه توسط فردی مهربان و خوش سخن گفته شود. ویژگی عمده قصه گویی خلاق یکی این است که ذهن کودک را به تخیل و تصویرسازی می کشاند؛ کودک هنگام شنیدن قصه خود را در زمان ها، مکان ها و حالات مختلف تجربه می کند. و ویژگی دیگر قصه گویی این است که به وسیله طرح تجربیات مختلف برای کودکان، ذهن آنها به سوی تحلیل، تفکر، ابتکار سوق داده   می شود.

    [color]
    دانش آموز  خلاق :
    به خانم معلم  گفتم  که نقاشی  خواب دیشب خودم را    کشیده ام .اما او هم  مثل  بقیه ی بچه ها مرا مسخره  کرد؛  من  هم آن را پاره کردم  و به جای آن  یک خانه  و یک درخت کشیدم ![/color]

    2-
    برای انتخاب یک موضوع انشای خوب چه شرایطی را باید لحاظ گردد؟
    موضوعات ارائه شده برای انشا چندین سال است که روش سنتی خود را طی نموده که همان توصیفی نمودن یک پدیده یا فصل و .....یا مناسبت هایی از سال چون نوروز و تعطیلات و ..... است این موضوعات این قدر کلی هستند که در حیطه  دانش آموزان مقطع ابتدایی نیست . موضوع خوب و مناسب ، شوق نوشتن انشا را زنده می کند . موضوع و یا عنوان خشک ، از همان اول ، توی ذوق دانش آموزان می زند و او را از نوشتن باز می دارد .
    وظیفه معلم در درجه اول انتخاب موضوعی مناسب کلاس برای انشاء است در کلاسهای پایینتر بسیار ساده و آسان است ولی رفته رفته موضوعها پیچیده‌تر میشود.
    ساده‌ترین موضوع،انشایی است که زیاد احتیاج به تفکر و تعقل نداشته باشد مثل یک توصیف کلاس،در این حالت شاگرد آنچه را که به چشم خود می‌بیند به صورت جملات کوتاه به روی کاغذ می‌آورد.اگر این موضوع برای بعضی از دانش‌آموزان مشکل بود و ندانستند که از کجا و به چه ترتیب شروع کنند معلم می‌تواند با توصیف شفاهی آنها را راهنمایی کنند تا بتوانند بنویسند .
    تبدیل شعر به نثر است که به زبانی ساده و به زبان امروزی نوشته شود در کلاس سوم و چهارم  به دانش‌آموزان داده می شود. موضوعات اجتماعی مثل وظیفه پلیس و ... که علاوه بر چشم بینا،به قوه فکر و استدلال نیاز هست در پایه چهارم به دانش‌آموزان گفته می شود.کم‌کم باید از محسوسات کاست و به محتویات افزود و از موضوعهای اجتماعی به سوی موضوعهای اخلاقی رفت و به تدریج آنها را به اندیشیدن و مدد گرفتن از تخیل واداشت البته مسایل اخلاقی و آنگونه که خود احساس می کنند  ، خواهند نوشت . بعضی از معلمان ،ازانتخاب موضوع مناسب اظهار ناتوانی می کنند و یا به سراغ موضوع های تکراری می روند
    _
    در صورتی‌ که‌ معلم‌ مجبور است‌ در بعضی‌ موارد از موضوعات‌ تکراری‌ استفاده‌ کند،می‌تواند موضوع‌ مذکور را در کلاسها مطرح‌ کرده‌ و با برگزاری‌ یک‌ جلسه‌ »یورش‌ فکری‌« با کمک‌ دانش‌آموزان‌ ابعاد مختلف‌ آن‌ موضوع‌ را روشن‌ کرده‌ و هر کسی‌ بخشی‌ از آن‌ موضوعی‌ را که‌ علاقه‌ دارد،انتخاب‌ کرده‌ و در مورد آن‌ بنویسد
    در انتخاب موضوع به شرایط ذیل باید توجه کرد :
    -
    موضوع دارای ارزش باشد .
    -
    پیام مفیدی را مطرح کند.
    -
    متناسب با سال تحصیلی و سن دانش آموز باشد .
    -
    طوری باشد که دانش آموز بتواند آن را بسط و گسترش دهد .

     -از مسائل اخلاقی دور نباشد .
    -
    موجب آگاهی شود .
    -
    زیبا ودلپذیر باشد .
    -
    دور از ذهن نباشد .
    -
    روشن و شفاف باشد .
    -
    دانش آموزان را به مطالعه و تحقیق وا دارد .
    هدف از برشمردن آن همه شرط ،این نیست که تمام آن شرطها باید در مورد موضوع صدق کند . به خاطر سپردن این ویژگی ها ،باعث میشود که در انتخاب موضوع ،دقت بیشتری صورت گیرد .
    3-
    از حیث آیین درست نویسی، دریک نوشته خوب باید چه مواردی را رعایت کرده باشد ؟ (ارزشیابی )
    اگرچه برای همه ی انواع نوشته ها مشخصات و ویژگیهای واحدی و معینی نمی توان ذکر کرد ، ولی بطور کلی نوشته خوب    نوشته ای است که در آن موارد زیر را از حیث سبک نگارش و آیین درست نویسی رعایت شده باشد :
    -
    ساده نویسی ، سادگی از ضروریات نوشته است . ولی نباید در آن افراط شود. نوشته باید ساده ،وروان و درعین حال شیوا و رسا باشد.
    -
    عفت قلم و پاکی فکر رعایت شود .
    -
    وحدت موضوع ، منظور از وحدت موضوع ، فراهم آمدن تناسب و ربط طبیعی معانی مورد بحث در نوشته با یکدیگراست ؛ به عبارت دیگر نباید از اصل موضوع دور افتاد .
    استفاده بجا و مناسب از صنایع ادبی و آرایه های کلام . آوردن تشبیه زیبا ، کنایه به موقع و بجا ، ضرب المثل مناسب ، تمثیل آموزنده کلمات قصار ....همه و همه نوشته راپر بار تر و خواندنی تر می کند .
    -
    رعایت اصل کوتاه نویسی ، نوشته تا سر حد امکان باید مختصر و مفید باشد و از بحث های خارج از موضوع خوداری شود .
    -
    رعایت املای صحیح کلمات ،
    -
    رعایت نکات دستوری ، در سراسر نوشته باید نکات دستوری رعایت شود و ارکان و اجزای جمله در جای مناسب خود آورده شود  .
    -
    رعایت قواعد نشانه گذاری
    -
    خوانا بودن خط ، خط همه زیبا نیست ولی همه می توانند زیبا بنویسند . خط نوشته باید روشن و خوانا و درست باشد.
    -
    رعایت نظم و ترتیب و نظافت
    -
    آوردن هر یک از مطالب در یک بند جدا و مستقل
    -
    خلاقیت و تازگی فکر
    3-
    چه پیشنهادهایی را به منظور کارگاهی نمودن کلاس انشا ارائه می کنید ؟
    یکی از نکات مهم انشا نویسی این است که بدانیم نوشتن،بیشتر از آن که علم باشد مهارت است ،یعنی توانستن است . مهارت انشا و نویسندگی را تنها با تمرین و آزمون و خطا ی بسیار  می توان کسب کرد و بر آن تسلط یافت .
    حال اگر پذیرفتیم نوشتن مهارت است ،بهتر است به جای کلاس انشا از اصطلاح کارگاه نوشتن یا کارگاه نویسندگی استفاده کنیم تا هم معلم وهم دانش آ موز بدانند که چنین کلاسی با کلاس های دیگر  فرق دارد . انشا یکی از معدود درس هایی است که به حق می تواند در دانش آموزان تغییر رفتار ایجاد کند ؛       می دانیم که صاحب نظران علم روانشناسی معتقدند که           < یاادگیری یعنی تغییر رفتار در اثر آموختن >و تغییر رفتار در این تعریف به معنای کسب یک مهارت یاتوانایی است که قبلا وجود نداشته است .
    آنچه که این ویژگی را درکلاس یا کارگاه نوشتن برجسته می کند و بویژه موجب جلب توجه شاگردان می شود ، جنبه مناقشه پذیری و بحث انگیز بودن بسیاری از موضوعات انشا ست .
    اگر قرار باشدکلاس انشا کارگاه نوشتن شود ، دیگر معلم هم نمی تواند یک معلم معمولی باشد .معلم در اینجا به منزله استاد کار است ؛ یعنی کسی که خودش ، صاحب مهارت است و یا باید باشد ؛ در غیر این صورت  از همان اول کارگاه نوشتن او تبدیل به کلاس انشای معمول خواهد شد .
    پیشنهاد هایی به منظور کارگاهی نمودن کلاس انشا :
    -
    می توان در صورت امکان ، صندلی ها یا نیمکت ها را دایره وار چید تا بچه ها رو در روی هم قرار گیرند و تبادل نظر میان آنان تسهیل گردد و کم رویی در انشا خواندن که معضل کلاس انشاست، در افراد کاهش یابد .
    -
    بخش کوتاهی از وقت به آموزش مهمترین نکات در صحیح نوشتن اختصاص داده شود .
    -
    به اظهار نظرهای دانش آموزان ؛ یعنی نقادی آنان ، نمره و امتیازی تعلق گیرد.
    -
    به نوع خواندن انشا ، که در واقع فن بیان است ، ارج نهاده شود . در این جهت باید تفاوت های بین مقاله خوانی ، خطابه خوانی سخنرانی ، دکلمه و... برای دانش آموزان مشخص شود .
    -
    بخشی از وقت کلاس به بحث پیرامون یک موضوع مشخص اختصاص یابد تا دانش آموزان به شرکت در گفت وگوتشویق شوند .

     -هر از گاهی یکی ازدانش آموزان ، یک نویسنده بزرگ ایرانی یا غیر ایرانی را به دوستان خود معرفی کند و عکس یا اثری از او را نیز نشان دهد .  

    منبع مطلب : avay6.blogfa.com

    مدیر محترم سایت avay6.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    Maryam 14 روز قبل
    0

    من نمیدونم

    ناشناس 14 روز قبل
    0

    نمیدونم

    محدثه 2 ماه قبل
    1

    عالی بود❤

    محدثه 2 ماه قبل
    1

    عالی بود❤

    0
    محدثه 2 ماه قبل

    من هم مثل شما میگم عالی بود

    محدثه 2 ماه قبل
    1

    از نظر من عالی بود

    ناشناس 2 ماه قبل
    0

    من می گم بهتر بود نکات می نوشت

    امیر 2 ماه قبل
    0

    عالی بود به کارم رفت

    ناشناس 2 ماه قبل
    2

    عالی بود به کارم رفت

    مهدی بابلس 2 ماه قبل
    1

    عالی بود عشقم راستی دختری یا پسر😉

    •●aylin●• 2 ماه قبل
    1

    عالی همرو نوشته😂♥

    نیلوفر 2 ماه قبل
    0

    نیلوفرخیلی خوبه ممنون

    یک ایرانی 2 ماه قبل
    1

    این کجاش کامل نیس تو اینجا که نظر میدی اینو میگه ... از کاملم کاملتره

    ناشناس 3 ماه قبل
    1

    عالی بودممنون ازشما😃

    1
    امیر 2 ماه قبل

    همینطور

    ناشناس 4 ماه قبل
    1

    ممنون

    فاطمه 4 ماه قبل
    1

    عالیه

    مانیا 4 ماه قبل
    2

    عالی بود توضیحات کامل رو داده بود ولی ای کاش یه توضیح کوتاه و مختصر می داد شاید کسی این همه توضیح رو آخه نخواد 🙄🙄☹️

    ♡⒠♡ 4 ماه قبل
    2

    من واسه داداشم زدم عالی بود👌چوخ ساغول

    2
    بتمن 2 ماه قبل

    نمنه دییرسن

    ملکا 4 ماه قبل
    -2

    عالی بود جیگر♡♡☆☆

    ملکا 4 ماه قبل
    -1

    عالی بود مرسی جیگر♡♡☆☆

    درسا 5 ماه قبل
    1

    بهتر بود فقط نکات را میگفتن

    0
    Maryam 14 روز قبل

    بلہ

    ہمینطورہ:-(

    برای ارسال نظر کلیک کنید