توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    ورزشکاران حرفه ای در مسابقات از آن میترسند

    دسته بندی :
    1. اسک 98
    2. مطالب سایت
    8052بازدید

    ورزشکاران حرفه ای در مسابقات از آن میترسند را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    ترس از مسابقه | راه های مقابله با ترس از مسابقه

    ترس از مسابقه | راه های مقابله با ترس از مسابقه

    اضطراب و ترس از مسابقه همیشه قبل از قرار گرفتن در یک چالش، در انسان شکل می‌گیرد. کنترل این حس می‌تواند به میزان قابل توجهی بر نتیجه کار تأثیر بگذارد. حالات ذهنی یک ورزشکار نقش بسزایی بر کارایی‌اش دارد. اضطراب زمانی آغاز می‌شود که یک ورزشکار نسبت به توانایی‌اش در مقابله با شرایط دچار تردید شود. این اضطراب زمینه فشارهای عصبی را فراهم می‌کند. بیشتر مواقع، استعداد ضامن کارایی نیست، بلکه چگونگی مقابله با فراز و نشیب‌های مسابقه است که بر کارایی تأثیر می‌گذارد. ورزشکاران موفق کسانی هستند که می‌توانند اضطراب خود را به یک هیجان و تهدید را به یک فرصت تبدیل کنند. در این مقاله راهکارهای ساده ای برای تبدیل این تهدیدها به یک فرصت را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

    تماس با مشاور 

    ترس از مسابقه یا اضطراب پیش از مسابقه

    شاید از نظر عموم اضطراب احساسی نامطلوب باشد، اما احساس اضطراب انسان را از خطر مطلع کرده و او را وادار به اقدامی می‌کند. اضطراب و ترس از مسابقه نیز از این غائله خارج نیست. بنابراین داشتن حدی از اضطراب برای مسابقه مطلوب بوده و باعث کارایی بیشتر می‌شود. اما اگر اضطراب از محدوده خود تجاوز کند یا پایین‌تر برود، تاثیرات سوء بر کارایی بازیکن می‌گذارد، یعنی به احتمال دچار شدن به یکی از اختلالات اضطرابی وجود دارد. برای کسب اطلاعات در زمینه اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

    معمولا در ورزش‌های انفرادی اضطراب بیشتر است، اما در ورزش‌های گروهی اضطراب در تیم و گروه تقسیم شده و بازیکن اضطراب کمتری را متحمل می‌شود. این نوع استرس که به آن استرس رقابتی می‌گویند در موقعیت‌های رقابتی دیگر نیز ایجاد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس رقابتی کلیک کنید.

    ترس از مسابقه | اضطراب یک حرفه ای چگونه است؟

    بازیکنانی که موفقیت‌ها و بردهای زیادی کسب می‌کنند، افرادی هستند که در مسابقات توانسته‌اند اضطراب خود را به هیجان تبدیل کنند. این تبدیل اضطراب به یک هیجان؛ باعث تحریک هورمون‌های مثبت شده و درنهایت به برد می‌انجامد. این افراد از اضطراب به عنوان راهی برای رسیدن به کارایی بهتر استفاده می‌کنند. ورزشکاری که ذهنش، اضطراب را سقوط تعبیر می‌کند، شکست خواهد خورد. 

    نشانه‌ها و علائم ترس از مسابقه

    افرادی که دچار ترس از مسابقه و رقابت هستند علائم زیر را تجربه می‌کنند:

    _ مدام نگران طرز فکر دیگران نسبت به برد و باخت خود هستند.

    _ از این که در آینده و یا در طی مسابقه دچار ضعف در توانایی‌ها شوند می‌ترسند.

    _ نگران ناامید شدن دیگران از خود هستند.

    _ قبل از این که مسابقه شروع شود به دیگران می‌گویند که انتظاری برای برنده شدن ندارند و ممکن است ببازند.

    _ زمانی که در کاری شکست می‌خورند به شدت ناراحت می‌شوند و با خود فکر می‌کنند اصلا چرا این کار را انجام دادند و تصمیم می‌گیرند دیگر وارد هیچ مسابقه‌ای نشوند.

    _ در لحاظات آخر شروع مسابقه دچار سر درد معده درد و دردهای جسمانی دیگر می‌شوند و نمی‌توانند مسابقه دهند.

    _ ممکن است مسابقه را به تعویق بیاندازند و مدت زمان زیادی را صرف آماده شدن کنند.

    11 راهکار طلائی کنترل ترس از مسابقه

    در ادامه به 11 روش موثر جهت کاهش استرس مسابقه بیان کرده‌ایم که اگر همراه با مشاوره کنترل استرس اجرا بشوند، آثار آن چندین برابر خواهد شد. 

    1- از استرس کمک بگیرید

    زمانی که انسان در یک چالش قرار بگیرد؛ طبیعی است که در سیستم خودمختار بدن، فعل و انفعالاتی فشار خون را افزایش داده و با استفاده از استرس هشیاری شما را بالا ببرد. در زمانی که استرس را تجربه می‌کنید، اگر بتوانید تعادل خود را حفظ بکنید؛ این فعل و انفعالات سرعت عکس العمل شما را افزایش می‌دهند.

    2- شرایط یکسان است

    همانطور که گفتیم در شرایط مسابقه استرس طبیعی می‌باشد؛ بنابراین پیش ازینکه خود را ببازید و فکر کنید چون استرس گرفته اید، مسابقه را خواهید باخت، به خود یادآوری کنید که حریف شما نیز همین حس و همین فکر را دارد.

    3- استرس در ذهن شماست

    فراموش نکنید که ترس و اضطرابی که حس می‌کنید ناشی از افکار و ذهن خودتان است و شما قادر به کنترل آن هستید. شما باید با باور داشتن به قابلیت‌های خود؛ از میزان استرس بکاهید. در صورتی که در زمان مسابقه به توانایی‌های خود شک داشته باشید، شما مسابقه را به خودتان باخته اید. با استفاده از روش‌های کاهش استرس با ذهن آگاهی می‌توانید این نوع استرس را در خود شناسایی و کاهش دهید. برای کسب اطلاعات در زمینه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی کلیک کنید.

    4- افکار منفی را از خود دور کنید

    شما نباید در زمان یک مسابقه به باختن، پیامدهای باخت و یا هرچیز که انرژی را از شما می‌گیرد فکر کنید. با این کار موجب می‌شوید تا باور خود را نسبت به موفقیت از دست بدهید. یا فکر شکست را از خود دور کنید یا از آن برای پیروزی استفاده کنید؛ مثلا افراد و ورزشکاران بزرگ با فکر به پیامدهای شکست خود برای خود ایجاد انگیزه می‌کنند. برای دور کردن افکار منفی کلیک کنید.

    5- نگذارید استرس و ترس شما را عصبی کند

    عصبی شدن شما به معنی از بین رفتن تعادل ذهنی شما است و شما را از تمرکز به روی هدف خود دور می‌کند. شما لازم است فراموش نکنید سرعت عکس العمل مناسب با تکانشی برخورد کردن متفاوت است. پیروزی در سرعت نیست بلکه در بجا عمل کردن است. 

    6- خود آرام سازی | در دسترس‌ترین راه مقابله با ترس از مسابقه

    با روش‌هایی مانند گرم کردن بدن خود که در تمرینات انجام می‌دهید؛ استرس پیش از عمل خود را کاهش بدهید. با شروع تمرین‌هایی مانند انجام حرکات کششی در کنار زمین می‌توانید استرس پیش از مسابقه را دور بزنید و خود را درون مسابقه فرض کنید و استرس ابتدایی خود را کنترل کنید.

    7- به تنفس خود دقت کنید

    تنفس مناسب در کنترل دستگاه خود مختار بدن مفید است و می‌تواند استرس شما را کاهش دهد. همچنین تنفس استرس به وجود آمده را به یک هیجان مثبت تبدیل می‌کند. تنفس صحیح در مسابقه همچنین باعث اکسیژن رسانی بهتر و گردش خون مناسب‌تر می‌گردد که در هشیاری و آگاهی شما نیز به شدت موثر است.

    8- تجربه کسب کنید

    هربار که مورد استرس یا ترس قرار می‌گیرید را به یاد بسپارید و بدانید دفعات بعد با چه رویدادهایی روبرو هستید و حالات بدنی و فکری خود را پیش بینی کنید. اگر نمی‌توانید به تنهایی این کار را انجام دهید برای درمان استرس خود با کمک متخصص اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان استرس کلیک کنید.

    9- از گفتار درونی استفاده کنید

    از جملاتی مانند من دیگر شانسی ندارم یا حریف خیلی سریع‌تر است استفاده نکنید. به جای آنها از جملاتی مانند «شانس من یکم اینطرف تره»؛ «شانس منو دوس داری ببینی بیا تا بهت نشونش بدم» یا «پسر روی هدفت تمرکز کن» استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید در ذهن خود با خود صحبت کنید و به خود انگیزش و امید بدهید. همچنین می‌توانید به خانواده و دوستان خود فکر بکنید و به جمله‌هایی که راجع به شما می‌گویند فکر کنید و بدانید که آنها هم به شما امیدوارند و در حال تشویق شما هستند.

    10- ترس از مسابقه را تصویر سازی کنید

    مهارت تصویر سازی را بیاموزید، این روش بسیار آسان است. خیلی ساده مثلا تجسم کنید در ساحل دریا و زیر نور آفتاب دراز کشیده اید و به صدای امواج گوش سپرده باشید. با این روش در خود احساس آرامش ایجاد کنید.

    11- از تکنیک پنج تنفس استفاده کنید

    این تکنیک در زمان‌هایی که ایستاده‌اید، دراز کشیده‌اید و یا نشسته‌اید قابل اجراست. برای اجرای این تکنیک لازم است از طریق بینی یک نفس عمیق و آرام بگیرید سپس به آرامی بازدم خود را از دهان خارج  کنید، بصورتی که اگر شعله شمعی پیش روی شماست، خاموش نشود. در این بین با هر تنفس اعمال زیر را انجام دهید:

    _ در نفس عمیق اول سعی کنید هنگام بازدم عضلات صورت و گردن را آرام سازید.

    _ در نفس عمیق دوم سعی کنید هنگام بازدم شانه و بازوانتان را آرام سازید.

    _ نفس عمیق سوم را گرفته هنگام بازدم قفسه سینه، شکم و پشت خود را آرام سازید.

    _ نفس عمیق چهارم را گرفته تلاش نمایید هنگام بازدم ران، ساق و کف پاهایتان را آرام سازید.

    _ در نفس عمیق پنجم سعی کنید هنگام بازدم تمام بدن خود را آرام سازید.

    _ این تمرین را تا هر چقدر که نیاز دیدید ادامه دهید؛ البته هربار که نفس خود را بیرون می‌دهد با خود بگویید «آرام باش».

    برای دریافت مشاوره در زمینه ترس مسابقه می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

    منبع مطلب : honarehzendegi.com

    مدیر محترم سایت honarehzendegi.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    از دیگر اشتباهات ذهنی رایج ورزشکاران قبل از مسابقه - پایگاه اطلاع رسانی، خبر، تحلیلی پزشکی ورزشی ایران

    تاثیر خجالت کشیدن و کمرویی بر عملکرد ورزشکاران و راهکارهایی برای رفع آن

    تاثیر خجالت کشیدن و کمرویی بر عملکرد ورزشکاران و راهکارهایی برای رفع آن

    ورزشکاران خجالتی,درمان خجالت در ورزش,خجالت کشیدن

    ورزشکاران کم رو و خجالتی نمی توانند به خوبی استعدادهای ورزشی خود را بروز دهند

    خجالت و تاثیر آن بر عملکرد ورزشکاران
    خجالت و کمرویی یک عاطفه ی اجتماعی است و آثار و علایم این حالت بیشتر زمانی است که ورزشکاران در جمع ظاهر می شوند. خجالت و کمرویی از احساس خود کم بینی سرچشمه می گیرد و در برخی از آنها آنقدر شدت می یابد که تمامی شخصیت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد بطوریکه از انجام هر نوع فعالیت باز می مانند و بسیاری ازموقعیت های ورزشی خود را به سادگی از دست می دهند.

    در ورزشکاران کم رو و خجالتی در واقع نوعی ناراحتی زمانیکه که در جمع قرار می گیرند ایجاد می شود که وضعیت جسمانی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. یک ورزشکار کمرو و خجالتی با یک حالت درماندگی همراه است که در وفق دادن خود با موقعیت های مختلف ناتوان خواهد شد و فکر می کند که مشکلش غیر قابل حل است.

    ورزشکاران کم رو و خجالتی چون هیشه می ترسند، در یک حالت اضطراب دائمی قرار می گیرند و هیچ کاری را به سادگی نمی توانند انجام دهند و هوش و ذکاوتشان را به درستی نشان نمی دهند و استعدادشان هدر می رود. ورزشکاران باید بدانند چه احساساتی دارند آیا خود را پست و بی ارزش می دانند یا اگر کسی با آنها مخالفت کند خرد می شوند یا نه؟

    علایم خجالت  و کمرویی در ورزشکاران

    تنگی نفس یا منقبض شدن عضلات، لرزش لب و دست و پا، خشک شدن بزاق در دهان، عرق کردن زیاد از حد، احساس اینکه انگار قلب شما از جا کنده خواهد شد، تغییر رنگ صورت، اختلال در فکر و اندیشه، تند و بدون کنترل صحبت کردن. ورزشکارانی که این حالتها را تجربه می کنند معمولا از شکست در مسابقات می ترسند و از اینکه دیگران آنها را حقیر بشمارند در ترس و هراس اند و این باعث می شود خود را آرام و بی حرکت نگه دارند در واقع خجالت نشانه ی یک ناراحتی روانی عمیق است که اگر درمان نشود مانع پیشرفت ورزشکار می شود.

    راهکارهایی برای مبارزه با حالت خجالت و کمرویی در ورزشکاران

    1- برای رهایی از خجالت خودتان را بشناسید، بدون شناخت خودتان هرگز نمی توانید خجالت و ترس یا احساس حقارت را از خود دور کنید. هنگامی که این حالت درونی را بشناسید از بین بردن آن راحت تر است.

    2- برای از بین بردن حالت خجالت و کمرویی به زمان حال توجه کنید و گذشته را فراموش کنید این جمله را به خاطر بسپارید"در گذشته ی من چیزی هست که مرا گوش گیر کرده و باعث ترس در من شده است.

    3- برای برطرف کردن حالت خجالت و کمرویی، باید آرامش داشتن را یاد بگیرید و در هنگام حضور در جمع حواس خودتان را به جای خود روی این عادت متمرکز کنید.

    4- سعی کنید به دیگران نگاه کنید به طور مستقیم به چشمان کسی که با شما صحبت می کند نگاه کنید اینگونه اعتماد به نفستان بیشتر خواهد شد و می توانید بر خجالت و کمرویی خود غلبه کنید.

    5- لیستی از افکاری که در شما احساس خجالت بوجود می آورد را یادداشت کنید و هربار که احساس خجالت کردید به آن نگاه کنید و فکرتان را تغییر دهید.


    6- گاهی کمک گرفتن از یک روانشناس و روانپزشک می تواند به ورزشکاران خجالتی و کم رو کمک کند تا مشکلشان را از همان زاویه و همانطور که هست ببینند نه آنطور که خود را خجالتی و غیر واقعی می بینند.

    منبع : ifsm.ir

    منبع مطلب : www.beytoote.com

    مدیر محترم سایت www.beytoote.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    ؟ : آسیب

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 14 روز قبل
    0

    ورزشکار ان حرفه ای در ورزش از آن می ترسند

    فرزاد 24 روز قبل
    0

    مهره شطرنج و ورزش با توپ و چوب

    1
    ناشناس 24 روز قبل

    مهره شطرنج

    پیاده

    ورزش با توپ و چوب

    هاکی

    نسترن صالحیان 25 روز قبل
    0

    باخت

    ناشناس 26 روز قبل
    -1

    آخرش چی میشه ؟؟استرس،آسیب یا داور؟

    4
    مدیسا 26 روز قبل

    فکر کنم اسیب

    محدثه 28 روز قبل
    0

    استرس

    استرس 1 ماه قبل
    3

    استرس

    ؟ 1 ماه قبل
    12

    آسیب

    ء 1 ماه قبل
    1

    ورزشکاران حرفه ای در مسابقات از آن میترسند

    0
    مینا 27 روز قبل

    داور

    برای ارسال نظر کلیک کنید