توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    ویژگی های یک پرسش پژوهشی مناسب چیست

    1 بازدید

    ویژگی های یک پرسش پژوهشی مناسب چیست را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    ویژگیهای یک پرسش پژوهشی خوب(قسمت اول)

    ویژگیهای یک پرسش پژوهشی خوب:

    1-       باید رابطه یا تفاوت بین دو یا چند سازه را مورد پرسش قرار دهد.

    2-       روشن و بدون ابهام باشد و به صورت یک پرسش بیان شود.

    3-       باید حل شدنی باشد و از طریق روش‌های تجربی قابل آزمایش باشد.

    4-       نباید نمایشگر یک موضوع اخلاقی باشد یا مسأله‌ی اخلاقی تولید کند.

    5-       دامنه‌ی آن باید محدود باشد.

    بنابراین، این پرسش که مثلاً‌” هوشبهر چند درصد از شاگردان مدرسه بالاتر از 120 است“، دردی را دوا نمی‌کند. چرا که تنها کسب یک‌سری اطلاعات کافی است و رابطه‌ی بین دو متغیر را بررسی نمی‌کند. پس بهتر است چنین مطرح شود:‌ ” آیا نمره‌های هوشبهر بالاتر از 120 در پسرها بیشتر است یا دخترها؟“یک پژوهشگر علمی رابطه یا تفاوت بین 2 یا چند متغیر را به پرسش می گیرد.

         انگیزه‌های مختلف چه اثری بر کارکرد شاگردان دارد؟

    منبع مطلب : www.spss4u.blogfa.com

    مدیر محترم سایت www.spss4u.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ۵ویژگی‌ کلیدی پرسش پژوهش چگونه مساله را به پرسش پژوهش تبدیل کنیم؟

    تبدیل مساله به پرسش پژوهش

    ۵ویژگی‌ کلیدی پرسش پژوهش! پژوهش علمی همواره با نوعی مسأله یا مشکل آغاز‌ می‌شود. هدف آن پیدا کردن جواب مسائل با استفاده از روش‌های علمی است.البته مقصود تهیه پاسخ برای پرسش‌هایی است که تا زمان پژوهش برا آن‌ها پاسخ منطقی وجود نداشته باشد. هر فعالیت پژوهشی‌ می‌تواند از یک سو در جهت کشف دانش جدید، و از دگر سو در جهت تکمیل دانش موجود صورت پذیرد. هدف اصلی کشف یا تکمیل دانش بشری است، نه تکرار دوباره یک پژوهش، و به همین دلیل دشوارترین گام در پژوهش، مشخص کردن مسأله مورد مطالعه است.

    پژوهشگر ابتدا به یک مشکل (مسأله) رو به رو‌ می‌شود؛ معمولا چیزی را که مانع فهمیدن و دانستن استت تجربه‌ می‌کند. ناراحتی و بی قراری وی درباره پدیده های مشاهده شده و مشاهده نشده، یا نوعی کنجکاوی که چرا چنین چیزی بدین شکل وجود دارد، او را به اندیشیدن وا‌ می‌دارد. پژوهشگر باید نوشته‌ها و پیشینه‌هایی پژوهشی را مطالعه کند و تجارب دیگران را مورد بررسی قرار دهد و مداوم آن را بیازماید و با آن زندگی کند.

    سرانجام دیر یا زود، مسأله پژوهش را به گونه تصریحی یا تلویحی (و معمولاً به صورت یک پرسش) بیان‌ می‌کند، در حالی که بیان او ممکن است جدید بوده یا جنبه ی موقتی و آزمایشی داشته باشد. تنها شرط لازم برای تدوین یک مسأله آن است که حل شدنی باشد، یعنی جواب پرسش مطرح شده را باید بتوان با ابزارهای موجود پیدا کرد. اما برای پژوهشگر همواره این امکان وجود ندارد که مسأله اش را با صراحت، به سادگی و به گونه ای کامل تنظیم کند، و اغلب مفهوم نسبتاً کلی و مبهمی از مسأله در دست دارد.

    دلیل این امر در واقع ماهیت پیچیده پژوهش علمی است. حتی قبل از آنکه پژوهشگر بتواند به روشنی بیان کند که در جستجوی جواب برای چه پرسش‌هایی بوده است امکان دارد برای بررسی و مطالعه، اکتشاف، تأمل و تفکر وی سال‌ها طول بکشد. با وجود این، بیان کافی از مسأله پژوهش یکی از عناصر مهم پژوهش است. اصل اساسی این است که اگر مایل به حل مسأله ای باشد، قبل از هر چیز باید بداند که مسأله چیست، چه‌ می‌خواهد انجام دهد، مشکل چیست و مسأله عملی کدام است؟

    ویژگی‌های پرسش پژوهش

    مسأله پژوهش در نهایت باید به شکلی بیان شود که دست کم دارای ویژگی های زیر باشد.

    مسأله‌ می‌پرسد که بین دو یا چند متغیر چه رابطه ای وجود دارد؟ جواب این پرسش چیزی است که پژوهشگر به دنبال آن است. برای مثال اگر مسأله به این صورت بیان شود که «چند درصد مدیران و وزارت دارائی از شغل خود راضی هستند؟» در اینجا تلاشی در جهت بررسی رابطه بین متغیرها به عمل نیامده است، و اطلاعات به دست آمده فقط کمک به شناخت مدیرانی‌ می‌کند که آزمایش روی آن‌ها انجام شده است. اما‌ می‌دانیم که مقصود اصلی پژوهش کشف روابط بین پدیده‌ها و دستیابی به نتایجی است که دارای کلیت و اعتبار لازم برای یک قانون علمی باشد. اگر پرسش به این صورت بیان شود که «رضایت شغلی مدیران آموزش دیده شده بیشتر است یا رضایت شغلی مدیران آموزش ندیده ؟» در این صورت مسأله با رابطه بین متغیرها (آموزش و رضایت شغلی) سرو کار دارد. بنابراین مسأله پژوهش باید دست کم دارای دو متغیر باشد.

    به جای آنکه گفته شود «مسأله عبارت است از…» یا «مقصود از این مطالعه عبارت است از…» مسأله را با یک جمله استفهامی مورد پرسش قرار دهید.

    مسأله موقعی حل شدنی است که بتوانیم به آن پاسخ بلی یا خیر بدهیم . به بیان دقیق‌تر مسأله موقعی حل شدنی است که از روی آن بتوان یک فرضیه آزمون پذیر به عنوان یک راه حل (یعنی جواب) موقتی استنتاج کرد. بنابراین مسأله باید به گونه‌ای تدوین شود که امکان اجرای آزمون تجربی را فراهم سازد، یعنی بتوان آن را با روش های تجربی گردآوری داده های آزمون پذیر (از راه مشاهده یا آزمایش دقیق) آزمود. به گونه ساده، یک مسأله حل شدنی آن است که برای آن بتوان یک فرضیه آزمون پذیر بیان کرد (یعنی بتوان بررسی کرد که آن فرضیه درست یا نادرست است).

    مطالعه آرمان‌ها یا ارزش‌ها از مطالعه نگرش ها، طرز فکرها، یا کارکردها اغلب دشوارتر است. نمونه هائی از این گونه پرسش‌ها از این قرار است: آیا مردم باید احساسات خود را پنهان کنند؟ آیا افراد باید در همه موقعیت‌ها از تقلب بپرهیزند؟ آیا رهبری سازمان باید آزادمنشانه باشد؟ همه این پرسش‌ها مستلزم نوعی داوری درباره ارزش‌هاست که علم نمی تواند به آن‌ها جواب دهد. مسائل علمی از پرسش های اخلاقی جداست، و برای آزمون سؤال‌های ارزشی راه علمی وجود ندارد. یک راه سریع و نسبتاً ساده برای تشخیص گزاره‌ها و پرسش‌های ارزشی این است که در عبارت های آن‌ها واژه‌هایی مانند باید، ارجح است، بهتر است (به جای بزرگتر است)، و واژه‌های مشابهی را که حاکی از داوری های فرهنگی یا شخصی یا دادن اولویت هاست، جستجو کنیم. البته احکام دیگری نیز وجود دارد که ارزشی بودن آن‌ها زیا آشکار نیست. نمونه های از این احکام (که بدون تردید یا فرضیه نیست و یا فرضیه ضعیفی به شمار‌ می‌آید) عبارت است از: «خویشتن شناسی هدف شخصیت یگانه است»، «پیشداوری بستگی به صفات شخصیتی معنی دارد.»

    چون دامنه مسائل موجود در طبیعت بی‌انتهاست، بنابراین عاقلانه است که پژوهشگر دامنه مسأله مورد مطالعه خود را محدود سازد هر اندازه موضوع پژوهش محدودتر و مشخص‌تر باشد، احتمال موفقیت و علمی بودن آن و نیز احتمال کشف واقعیت‌های درست و قطعی درباره آن بیشتر است. اما دامنه یک مطالعه نباید آنقدر محدود شود که شاهرگ آن قطع و نتیجه پژوهش تبدیل به هیچ شود. هرچند پژوهشگر قویاً معتقد است که فرضیه مورد مطالعه تنها در شرایطی که آزمایش صورت گرفته درست است، اما درعین حال مایل است درباره طبیعت تا آنجا که ممکن است یک بیان کلی به دست دهد. فرایند تعمیم و گسترش نتایج پژوهش یکی از مراحل عمده روش علمی است.

    منبع: گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

    منبع مطلب : www.superior-elites.com

    مدیر محترم سایت www.superior-elites.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    ویژگی های سوال اولیه تحقیق

    ویژگی های سوال اولیه تحقیق

    بیان مسئله تحقیق ( سوال اولیه ) پایان نامه زمانی مفید است که این سوال به درستی تدوین شده باشد . یک سوال آغازی ، نخستین ابزاری است که پرده اول روش علمی یعنی گسستن از پیش داوری ها و سوابق ذهنی را به اجرا در می آورد.یک پرسش آغازی خوب در پایان نامه باید « عملی » باشد، یعنی اینکه بتوان بر مبنای آن کار کرد و مخصوصا باید بتوان پاسخ هایی را برای سوال مطرح شده را فراهم آورد.

    برخی از خصوصیات یک پرسش آغازی خوب پایان نامه عبارتند از :

    • واضح ، روشن ، محدود و بدون ابهام بودن : در واقع پرسش آغازی باید پردازش پذیر باشد و آن را روشن ، و صریح و کوتاه مطرح کرد و باید موضوعی را انتخاب کند که محتاج راه حلی باشد که از تحقیق بدست می آید.
    • امکان بررسی داشتن و قابلیت تبدیل به فرضیه شدن (عملی بودن) : زمانیکه یک محقق یا دانشجو یک پرسش آغازی یا سوال اولیه را مطرح می کند ، باید نه تنها از نظر صلاحیت علمی ، بلکه از میزان وقت ، پول و امکاناتی که برای اجرای طرح تحقیق و پایان نامه نیاز دارد ، مطمئن باشد.
    • عدم تاکید بر قضاوتهای اخلاقی ، ارزشی ، فلسفی : هدف سوال اولیه یا پرسش آغازی در پایان نامه ، قضاوت کردن نیست بلکه فهمیدن است . لذا نباید سوال اولیه در تحقیق نمایانگر یک موضوع اخلاقی باشد یا احکام اخلاقی صادر کند.
    • عدم تمرکز بر پیش بینی های کلی : یک دانشجو باید مسائل خود را پیرامون مقولاتی تنظیم کند که در زمان حال وجود دارد ، نه آنچه که هنوز وجود ندارد . زیرا چنین پیش بینی هایی نه تنها مفید نیستند بلکه از قابلیت اعتماد کمی هم برخوردارند .
    • بصورت سؤالی مطرح شدن : مسائل باید بصورت سوالی مطرح شود زیرا اگر بصورت یک جمله خبری بیان شود جستجوی پاسخ برای آن بی معنی می شود . در چنین حالتی دانشجو نمی داند که باید بدنبال چه چیز یا هدفی باشد.
    • توجه به رابطه بین حداقل دومفهوم یا متغیر کلی : در هر پرسش آغازی باید روابط و نوع بستگی بین دو یا چند متغیر را بطور واضح و روشن تعریف کنیم.
    • امکان اندازه گیری داشتن : مسئله تحقیق ( پایان نامه ) باید حل شدنی و از طریق روش های تجربی قابل آزمایش باشد .

    منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

    منبع مطلب : www.superior-elites.com

    مدیر محترم سایت www.superior-elites.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 16 روز قبل
    0

    راستی یه سوال داشتم انجام داد

    مائده جیریایی 5 ماه قبل
    0

    ویژگی یک پرسش و پژو هش مناسب : به صورت یک پرسش بیان شود

    از طریق روش های تجربی قابل فرمایش باشد

    سوال و جواب زیاد طولانی نباشد

    ن 8 ماه قبل
    0

    نمی دونم ولی عالی است

    پارسا 9 ماه قبل
    -1

    یک سوال پرسشی با ویژگی های مناسب

    ستاره 9 ماه قبل
    0

    عالیییییی

    سکسب 9 ماه قبل
    0

    هتل های تهران انسان را راهنمایی کنید که در

    یگانه دلایی میلان 10 ماه قبل
    -1

    خیلی خیلی راضی هستم😘😘😘😘

    یگانه دلایی میلان 10 ماه قبل
    1

    عالی بودن که ازش راضی هستم😘😘😘😘😘😘

    مهدی 11 ماه قبل
    -1

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید