پس انداز چه فایده ای دارد کلاس سوم
پس انداز چه فایده ای دارد کلاس سوم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.
جزوه ی مطالعات اجتماعی پایه سوم
1 ) روی نواری که پرستار هنگام تولد روی دست نوزاد می بندد , چه
مشخصاتی ثبت شده است ؟
پاسخ : نام و نام خانوادگی مادر , قد , جنسیت , وزن .
2 ) کدام عضو بدن نشان دهنده ی هویت نوزاد است ؟
پاسخ : کف پا.
3 ) نوزاد تا چه سنی نمی تواند ببیند ؟
پاسخ : دو ماهگی .
4 ) چرا هنگام بغل کردن نوزاد باید مواظب سرش باشیم ؟
پاسخ : چون هنوز قدرت ندارد و نمی تواند سرش را نگه دارد .
5 ) " شناسنامه " چه اهمیتی دارد ؟
پاسخ : نشان می دهد که آن فرد کیست و از کدام خانواده و کدام کشور است
.
6 ) از شناسنامه در چه کارهایی استفاده می شود ؟
پاسخ : ثبت نام مدرسه , گرفتن دفترچه بهداشتی , ازدواج , کار .
7 ) در صفحه اول شناسنامه چه اطلاعاتی ثبت شده است ؟
پاسخ : نام – نام خانوادگی – نام پدر – تاریخ تولد :
روز / ماه / سال – شماره ملی – محل تولد – محل صدور
شناسنامه .
درس دوم : من بزرگ تر شده ام
1 ) از زمان تولد تا کنون , چه تغییراتی در شما بوجود آمده است ؟
پاسخ : وقتی به عکس ها و لباس
های دوران کودکی و نوزادی خود نگاه می کنیم , متوجه می شویم قد ما بلند تر شده است
, دندان های شیری افتاده بعد دندان های همیشگی ما درآمده است , موها و ناخن هایمان
نیز مرتب رشد کرده اند و ما باید هر چند وقت یکبار آنها را کوتاه کنیم . از اینکه
مطالب جدید تری را می آموزیم متوجه رشد مغزمان می شویم .
2 ) چه تغییرات دیگری را می توانید نام ببیرید که در بدن شما بوجود
آمده است ؟
پاسخ : استخوان های دست و پا و همه ی قسمت های بدن ما رشد کرده اند .
قد ما بلند تر شده است و قسمت های دیگر بدن هم در کنار هم رشد کرده اند .
3 ) وقتی متولد شدید , به چه نوع غذایی نیاز داشتید ؟
پاسخ : فقط شیر مادر ( تا 6 ماهگی )
4 ) در دوران نوزادی برای اینکه نیاز شما برطرف شود چه می کردید ؟
پاسخ : با گریه کردن مادر خود را متوجه نیاز خود می کردیم .
5 ) آیا بازی های امروزی شما با دو یا سه سالگی تان فرق دارد ؟
پاسخ : بله , خیلی متفاوت هستند .
6 ) آیا تغییراتی در نیاز های شما به وجود آمده است ؟
پاسخ : بله , حالا نیاز داریم با وسایلی بازی کنیم که حس کنجکاوی ما را
قانع کند , و با هر بازی چیز های جدیدی را
یاد می گیریم . هم چنین به غذاهای مختلف نیاز داریم .
7 ) آیا می توانید بگویید وقتی دو یا سه ساله بودید , چه کار هایی را
نمی توانستید انجام دهید ؟
پاسخ : کارهایی که نیاز به مهارت زیاد داشتند . مثل : دکمه بستن , کفش
پوشیدن , باز و بسته کردن زیپ لباس .
8 ) چه کسانی برای انجام آن کارها به شما کمک می کردند ؟
پاسخ : پدر و مادر و بزرگتر ها
9 ) امروز چه کارهایی را می توانید انجام دهید که در گذشته نمی توانستید
؟
پاسخ : پوشیدن لباس و کفش , رفتن به دستشویی , حمام کردن , خوردن غذا .
10 ) این کارها را از چه کسانی یاد گرفته اید ؟
پاسخ : پدر , مادر , مربی مهد کودک , مادر بزرگ , پدر بزرگ و ...
11 ) آیا مسخره کردن دیگران کار درستی است ؟ چرا ؟
پاسخ : خیر , چون مسخره کردن یکی از صفات بسیار زشت است که ممکن است یک فرد داشته باشد . شاید کسی که
مسخره می شود , از دیگران خیلی بهتر باشد .
12 ) خداوند در قرآن درباره ی مسخره کردن چه فرموده است ؟
پاسخ : خداوند در قرآن می فرماید : ای گروه مسخره کنندگان , دیگران را
مسخره نکنید , شاید آنان که مسخره می شوند از شما بهتر باشند .
13 ) اگر همه ی انسانها مثل هم بودند همه یک شکل و قیافه داشتند و
علاقه و توانایی هایشان شبیه هم بود , چه می شد ؟
پاسخ : انسانها نمی توانستند در شغل های مختلف کار کنند و زندگی کسل
کننده ای بود .
درس سوم : آیا ما مثل هم هستیم ؟
1 ) به هم کلاسی هایتان توجه کنید , آیا به یک دیگر شبیه هستید یا با
هم تفاوت دارید ؟
پاسخ : همه ی ما با هم تفاوت داریم , شکل و قیافه ما با هم فرق می کند
رنگ مو , رنگ پوست و چشم , قیافه , قد و هیکل افراد با یک دیگر تفاوت دارد .
2 ) چه شباهت هایی بین شما وجود دارد ؟
پاسخ : همه ی ما به غذا , هوا
, آب و محبت و مهربانی , امنیت و آرامش , نیاز داریم و چیز های زیبا را دوست داریم .
3 ) چرا بعضی از افراد بعضی کارها را بهتر انجام می دهند ؟
پاسخ : چون هر یک از ما استعداد ها و توانایی هایی داریم که باعث می شود
, بعضی از کارها را بهتر انجام دهیم .
4 ) چرا خداوند ما انسانها را , با شباهت ها و تفاوت ها آفریده است ؟
پاسخ : تا انسان ها بتوانند کارهای متفاوت ومختلف انجام دهند و برای یکدیگر مفید باشند .
5 ) چند تا از کارهایی را که شما بچه ها می توانید انجام دهید را
بنویسید ؟
پاسخ : درست کردن کاردستی های قشنگ و زیبا با طرح های تازه , خواندن و
حفظ آیات قران و عمل کردن به آنها , انجام ورزش های مختلف و مستمر , نوشتن خاطرات
هر روز و تبدیل کردن آنها به یک کتاب و انشا ء زیبا و درس خواندن و کمک به بزرگ ترها .
درس چهارم : اعضای خانواده
1 ) خانواده چگونه به وجود می آید ؟
پاسخ : با ازدواج زن و مرد
2 ) تعداد اعضای خانواده چگونه زیاد می شود ؟
با تولد فرزندان
3 ) " اندازه ی خانواده " یعنی چه ؟
پاسخ : به تعداد اعضای خانواده اندازه ی خانواده می گویند .
4 ) آیا اندازه ی همه ی خانواده ها با هم برابر است ؟
پاسخ : خیر , اندازه ی خانواده ها , به خاطر تعداد اعضای آنهای با هم
تفاوت دارد .
5 ) شما دوست دارید در یک خانواده بزرگ زندگی کنید یا خانواده ی کوچک ؟
چرا ؟
پاسخ : درخانواده ی بزرگ:چون وقتی تعداد خواهر و برادر ها زیاد
است در موقعیت های مختلف بیشتر به درد هم می خورند و به هم کمک می کنند .
درخانواده کوچک:چون وقتی تعداد خواهر و برادر ها کم است , پدر و مادر برای فراهم کردن وسایل آسایش و
راحتی بچه ها به مشکلات کمتری برخورد می کنند .
6 ) به نظر شما خانواده ی بزرگ چه خوبی هایی دارد ؟
پاسخ : در خانواده های بزرگ افراد بیشتری در کنار هم زندگی می کنند که
هر کدام یک سلیقه , شغل و استعداد خاصی دارند و می توانند به افراد دیگر خانواده
کمک کنند . در تصمیم گیری ها نظرات بیشتری داده می شودو شوروهیجان در این خانواده
ها بیش تر است . خواهر و برادر های بزرگ تر به کوچک تر ها کمک می کنند .
درس پنجم : خانواده ام را دوست دارم.
1 ) اعضای یک خانواده باید نسبت به هم چگونه رفتار کنند ؟
پاسخ : یک دیگر را دوست داشته باشند و با مهربانی با هم رفتار کنند .
2 ) وظیفه پدر و مادر در خانواده چیست ؟
پاسخ : از فرزندان مراقبت کنند و برای آسایش و تربیت بچه ها تلاش کنند .
3 ) اعضای خانواده چگونه محبت خود را نشان می دهند ؟
پاسخ : باید به روش های مختلف محبت خود را به یک دیگر نشان دهند .
4 ) بچه ها در مقابل زحمت های پدر و مادر , چه کارها یی باید انجام
دهند ؟
پاسخ : به آنها احترام بگذارند و از آنها تشکر کنند و به حرف های آنها
گوش کنند , با توجه به توانایی هایشان , در بعضی کارها به آنها کمک کنند , با ادب
و درس خوان باشند و کارهایشان را سر وقت
انجام دهند .
5 ) چرا همه ی ما دوست داریم در کنار خانواده زندگی کنیم ؟
پاسخ : چون محیط گرم خانواده به ما آرامش می دهد و در این محیط می توانیم
به خوبی رشد کنیم .
6 ) شما چه چیزها و چه کارهایی را از پدر و مادرتان یاد گرفته اید ؟
پاسخ : نماز خواندن , صبر داشتن در کارها , تمیزی و نظافت , مهربان
بودن با دیگران , احترام به بزرگ تر ها , مراقبت از کوچکتر ها .
7 ) شما چگونه محبت خودتان را به پدر و مادر و یا کسانی که از شما
مراقبت می کنند نشان می دهید ؟ پاسخ : با احترام گذاشتن به آنها و رعایت ادب و کمک به آنها در انجام کارهای مختلف .
8) با انجام دادن چه کار هایی پدر و مادرتان را خوشحال می کنید ؟
پاسخ : با انجام دادن وظایف و تکالیف خود و احترام به دیگران و نظم و
دقت در کارها .
درس ششم : تغییر در خانواده
1 ) چگونه اندازه یک خانواده تغییر می کند ؟
پاسخ : با تولد هر بچه اعضای خانواده بیشتر می شود و اندازه ی خانواده
تغییر می کند .
2 ) چرا بعضی بچه ها یا اعضای خانواده به شهر های دیگر می روند ؟
پاسخ : برای تحصیل یا کار .
3 ) خانواده های جدید چگونه به وجود می آیند ؟
پاسخ : وقتی فرزندان بزرگ می شوند و ازدواج می کنند , خانواده های
جدیدی به وجود می آید.
4 ) نوه کیست ؟به بچه ی فرزندان " نوه " می گویند .
5 ) آیا همیشه پدر و مادر جوان و سالم می مانند ؟ وظیفه ما چیست ؟
پاسخ : خیر پدر و مادر هم کم کم پیر می شوند . وظیفه ما احترام و محبت و نگه داری از آنهاست .
6 ) به غیر از تغییراتی که در این درس گفته شد چه تغییرات دیگری ممکن
است در خانواده بوجود بیاید ؟
پاسخ : ممکن است بر اثر بیماری,سیل , زلزله یا تصادف افراد خانواده از
دنیا بروند یا معلول شوند , که در آن صورت به کمک دیگران نیاز بیشتری دارند , ممکن
است فرد دیگری به جمع خانواده اضافه شود و با آنها زندگی کند .
7 ) یک دعا درباره ی اعضای خانواده ات بنویس .
پاسخ : خدایا , پدر و مادر و خواهر و برادرم را حفظ کن و به آنان
سلامتی و عاقبت به خیری عطا فرما ! آمین !
درس هفتم : از بزرگ تر ها قدردانی کنیم
.
1 ) چگونه می شود از مادر بزرگ ها و پدر بزرگ ها قدر دانی و تشکر کرد ؟
پاسخ : با احترام گذاشتن به آنها و نگه داری از آنها در سالخوردگی و
محبت کردن و گوش دادن به صحبت های آنان .
2 ) چرا سخنان پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها ارزشمند است ؟
پاسخ : چون آن ها تجربه ی زیادی دارند و گوش کردن به حرف های آنان ما
را در بسیاری از کارهایمان موفق می کند و از بسیاری شکست ها جلوگیری می کند .
3 ) خداوند در قرآن درباره ی پدر و مادر چه سفارشی کرده است ؟
پاسخ : به پدر و مادر خود نیکی کنید و چنانچه پیر شدند با نرمی و
مهربانی با آنها سخن بگویید.
4 ) آیه قرآنی که درباره ی نیکی کردن به پدر و مادر می باشد کدام است ؟
پاسخ : « و با لوالدین احسانا
» و به پدر و مادر خود نیکی کنید .
یعنی : نیکی و خوبی به پدر و مادر از بالاترین نیکی هاست .
درس هشتم : چرا با هم همکاری می کنیم ؟
1 ) در اردوی تفریحی ، بچه ها چگونه با هم همکاری می کنند ؟
پاسخ : کار ها را تقسیم کردند و هر یک وظیفه ای را به عهده گرفتند .
2 ) همکاری آن ها چه فایده ای داشت ؟
پاسخ : کارها , مرتب , منظم و سریع انجام شد و هیچکس بیکار نبود .
3 ) اگر قرار بود همه ی کار ها را یک یا دو نفر انجام دهند چه می شد ؟
پاسخ : آن یک یا دو نفر خسته می شدند و از شرکت کردند در اردو پشیمان می شدند .
4 ) آیا درست است که همه ی کار های خانه را یک نفر انجام بدهد ؟ چرا ؟
پاسخ : خیر , چون قرار است همه از نتیجه آن استفاده کنند پس بهتر است همه به هم کمک کنند تا کسی خسته و
آزرده نشود و به همکاری در قرآن نیز سفارش شده است .
5 ) اگر شما برادر یا خواهر کوچک تر دارید بگویید در چه کار هایی به او
کمک می کنید ؟
پاسخ : در پوشیدن کفش و لباس , در غذا خوردن , درس , نظافت , مرتب کردن
وسایلش .
درس نهم : مقررات خانه ی ما
1 ) مقررات یعنی چه ؟
پاسخ : مقررات یعنی چه کار هایی را باید انجام بدهیم یا چه کار هایی را
انجام ندهیم .
2 ) در خانواده ی شما چه مقرراتی وجود دارد ؟
پاسخ : -1 کوچکتر ها
به بزرگ تر ها احترام می گذارند .
-2بزرگ تر ها با کوچکتر ها مهربان هستند و به آنها کمک می کنند .
3- هر کس وسایل شخصی خود را جمع آوری
و مرتب می کند .
4- روز های جمعه به دیدار اقوام می
رویم .
5- به موقع می خوابیم و به موقع درس
می خوانیم .
3 ) کدام مقررات در
خانواده همه ی شما مشترک است ؟
پاسخ : احترام به بزرگ ترها – محبت به کوچک
تر ها – جمع آوری وسایل شخصی .
4 ) اگر اعضای خانواده , هر یک از مقررات را رعایت نکنند , چه اتفاقی
می افتد ؟
پاسخ : به خانواده آسیب می رسد و اعضای خانواده با یک دیگر بد می شوند
.
5 ) رعایت مقررات چه فایده ای دارد ؟
پاسخ : باعث آرامش خانواده و ایجاد نظم می شود . چون همه در همه ی کار
ها , همکاری می کنند و یک نفر خسته نمی شود و به دلیل نظمی که وجود دارد کار ها با
سرعت بیشتری انجام می شود .
درس دهم : نیاز های خانواده چگونه تامین می شود
؟
1 ) خانواده ها کالا های مورد نیاز خود را از کجا تهیه می کنند ؟
از مغازه ها,فروشگاه ها,سوپرمارکت
و....
2 ) تعدادی از کالا هایی را که خانواده شما از آن استفاده می کند نام
ببرید ؟
وسایل برقی , یخچال , تلویزیون , رادیو , رایانه , و ...
وسایل مدرسه و لوازم التحریر , کیف , کتاب , دفتر , مداد , تراش , ...
مواد خوراکی : انواع میوه , گوشت , سبزیجات , نان , حبوبات ....
پوشاک : جوراب , پیراهن , شلوار , مانتو .
3 ) مردم چگونه نیاز هایشان را تامین می کنند ؟
از راه کار کردن
4 ) در آمد چیست ؟
به پولی که از راه کار کردن بدست می آوریم " در آمد " می
گوییم .
5 ) وظیفه پدر و مادر در خانواده چیست ؟
پاسخ : پدر : بیرون از خانه کار می کند و برای همسر و فرزندانش وسایل
زندگی تهیه می کند . مادر : در خانه کار می کند .
6 ) زنان چگونه به در آمد خانواده کمک می کنند ؟
پاسخ : در بعضی خانواده ها زنان به غیر از کار در خانه , شغل دیگری هم
دارند و از این راه به در آمد خانواده کمک می کنند .
7) معمولا در شهر ها و روستا ها زنان به چه مشاغلی رو می آورند ؟
پاسخ :
در شهر ها : زنان در اداره ,
کارخانه , مدرسه , یا بیمارستان کار می کنند .
در روستا ها : زنان در دوشیدن شیر دام ها , قالی بافی یا کشاورزی کمک
می کنند .
8 ) شغل هر یک از افراد زیر را بنویسید و بگویید درآمد آن ها چگونه بدست
می آید ؟
1-
خلبان : در آمد او از راه استخدام در
یک شرکت هواپیمایی و پرواز کردن به دست می آید , که به آن " حقوق " میگویند
.
2-
معلم : در آمد او از راه درس دادن به
دانش آموزان به دست می آید .
3-
چای کار : در آمد او از راه کشاورزی و
چیدن و خشک کردن برگ سبز چای بدست می آید.
4-
مکانیک : در آمد او از راه تعمیر
ماشیین ها بدست می آید .
5-
سبد باف : در آمد او از راه تولید و
ساختن سبد و حصیر بدست می آید .
6-
کارمند آزمایشگاه و دکتر پاتو بیو لو
ژیست : در آمد او از راه بررسی انواع
مختلف مواد و پیدا کردن بیماری ها و آزمایشات بدست می آید .
9) آیا در همه ی مشاغل ,
افراد کالا تولید می کنند ؟
پاسخ : خیر , در بعضی از کار ها خدمتی به دیگران انجام می دهند .
10 ) چرا افراد باید شغل های مختلف داشته باشند ؟
پاسخ : افراد باید شغل های مختلف داشته باشند تا نیاز های مختلف یک
جامعه بر طرف شود .
مثلا : اگر همه ی افراد یک
جامعه پزشک یا پلیس باشند . آن وقت چه کسی نان بپزد , چه کسی خیابانها را تمیز کند
, چه کسی مواد غذایی بفروشد و ... پس اگر همه یک شغل داشته باشند , نیاز های افراد
جامعه بر طرف نمی شود و جامعه دچار مشکل
می شود .
درس یازدهم :منابع
1 ) غذا های ما از چه راه هایی بدست می آیند ؟
پاسخ : از راه کشاورزی و دامپروری
2 ) برای دامپروری چه چیز هایی لازم داریم ؟
پاسخ : آب , خاک , گیاهان
3 ) لباس های ما معمولا از چه چیز درست شده است ؟
پاسخ : نخ و پارچه ی پنبه ای , پشمی یا نایلونی
4 ) برای کشاورزی به چه چیز هایی نیاز داریم ؟
پاسخ : آب و خاک
5 ) کاغذ , دستمال کاغذی و وسایل چوبی از چه چیزی بدست می آیند ؟
پاسخ : از قسمت های مختلف یک درخت .
6 ) در بعضی از وسایل زندگی ما , فلزاتی مثل آهن و مس بکار رفته است .
این مواد را از کجا بدست می آورند ؟
پاسخ : از زیر زمین استخراج می کنند .
7 ) ماده ی اولیه ی بعضی از وسایل زندگی ما , مثل مواد پلاستیکی از کجا
بدست می آید ؟
پاسخ : نفت
8 ) چیز هایی را نام ببرید که از مواد نفتی تهیه شده اند ؟
پاسخ : بنزین , گازوئیل , پلاستیک , لاستیک , مواد شوینده , حشره کش ها
, رنگ و ....
9 ) منابع طبیعی کدامند ؟ پاسخ : به خاک , آب,
گیاهان , جانوران , نفت و فلزات منابع طبیعی می گوییم و این منابع در طبیعت
وجود دارند .
درس دوازدهم : درست مصرف کنیم
.
1 ) منابع طبیعی چیست ؟
پاسخ:نعمت های خداوندهستند که دراختیارما قرار داده است , تا از آنها
به خوبی استفاده کنیم. مثل : آب , گیاهان و فلزات
2 ) چگونه از منابع طبیعی درست استفاده کنیم ؟
پاسخ : با مصرف به اندازه و به موقع می توانیم درست از این منابع
استفاده کنیم .
3 ) برای درست مصرف کردن چه کار هایی می توانیم انجام دهیم ؟
پاسخ : صرفه جویی کنیم , از مواد و وسایل دور ریختنی چیز های جدید
بسازیم , وسایل قدیمی را که هنوز می شود استفاده کرد , تمیز کنیم و استفاده کنیم .
4 ) در مقابل صرفه جویی چه عملی قرار دارد ؟
پاسخ : اسراف یا زیاده روی .
5 ) آیا می توانیم همه ی چیزهایی را که دوست داریم , بخریم ؟
پاسخ : خیر , مقدار پولی که ما داریم محدود است و باید به اندازه ی آن
خرید کنیم .
6 ) یکی از کار های خوبی که بچه ها می توانند انجام دهند چیست ؟
پاسخ : پس انداز کردن .
آیا این کار فایده ای دارد ؟ بله ,
درست پول خرج کردن را می آموزند و در مواقع ضروری می توانند از این پس انداز
استفاده کنند .
7)
چگونه می توان از منابع طبیعی محافظت کرد ؟
پاسخ : با درست و به اندازه مصرف کردن آنها .
8) پس انداز چه فایده هایی دارد ؟
پاسخ : در مواقعی که به پول احتیاج است , نگران نمی شویم و از پس
انداز خود بر داشت کرده و مشکلات
خانواده را حل می کنیم .
9) اسراف یعنی چه ؟ چند نمونه مثال
بزنید .
پاسخ : اسراف یعنی استفاده نادرست و بیش از حد از هر چیز .
مثال : وقتی برای مسواک زدن به جای استفاده از یک لیوان آب , شیر آب را
باز می گذاریم , در شب لامپ قسمت هایی از خانه را که کاری نداریم , روشن می گذاریم
.
10) خداوند در قران درباره ی اسراف چه فرموده است ؟
پاسخ : خداوند اسراف کاران را دوست ندارد .
11 ) چرا وقتی غذا می خوریم از خداوند تشکر می کنیم ؟پاسخ : چون همه ی
این نعمت ها را خدای مهربان به ما عطا کرده است .
درس سیزدهم : بازیافت
1 ) زباله چیست ؟
پاسخ : به باقی مانده ی مواد غذایی , پوست , میوه , کاغذ ,جعبه ی
مقوایی و چیز های کهنه و شکسته شده که دور می ریزیم « زباله » می گویند .
2 ) آیا همه ی زباله ها دور ریختنی هستند ؟
پاسخ : خیر , بعضی از آنها را می توان بازیافت کرد .
3 ) آیا جمع شدن زباله ها برای ما ضرر دارد و خطر ناک است ؟ چرا ؟
پاسخ : بله,برای سلامتی ما
ضرر دارد . چون باعث ایجاد بیماری های سختی می شود و همچنین حشرات و موش ها و
حیوانات دیگر از آن تغذیه می کنند و محیط را بسیار آلوده می کنند .
4 ) هر شب چه کسانی و چه ساعتی زباله ها را جمع آوری می کنند ؟
پاسخ : ماموران زحمت کش شهر داری در ساعت 9 شب .
5 ) زباله ها را پس از جمع آوری
چه می کنند ؟
پاسخ : به روش های بهداشتی می سوزانند و یا زیر زمین دفن می کنند .
6 ) بازیافت چیست ؟ مثال بزنید .
پاسخ : بازیافت یعنی از موادی که قبلا استفاده شده است , دوباره چیز
جدیدی بسازند .
مثال : بطری های شیشه ای یا پلاستیکی و قوطی های فلزی را در کوره حرارت
می دهند و از آنها چیز های جدیدی می سازند
. کاغذ های دور ریخته شده را با دستگاهای مخصوص خمیر می کنند و دوباره از
آن ها کاغذ درست می کنند .
7) در مورد بازیافت ما,چه کمکی می توانیم بکنیم ؟
پاسخ : ما نباید این نوع زباله ها را با زباله های دیگر مخلوط کنیم تا
آلوده شوند . ما می توانیم در خانه و مدرسه این زباله ها را جدا کنیم تا برای
بازیافت آماده شوند .
8) آیا بازیافت به حفظ منابع کمک می کند ؟
پاسخ : بله , چون در این صورت مواد کمتری استخراج می شود و منابع بیشتری باقی می ماند
درس چهاردهم : خانه ام را دوست دارم
.
1)
چرا همه ی انسانها به خانه نیاز دارند
؟
پاسخ : چون انسانها موجوداتی اجتماعی هستند و با هم زندگی می کنند به محبت و دوست داشتن و
دوست داشته شدن نیاز دارند , بهترین نوع محبت و صمیمیت را می توان در یک خانواده
خوب جست و جو کرد .
2)
وقت دلتنگی و رنج و غصه , جای آرامش و
تکیه گاه کجاست ؟
پاسخ : خانه ی امن
3) اعضای خانواده در خانه چه کار هایی انجام می دهند ؟
پاسخ : استراحت می کنند , می خوابند , دور هم جمع می شوند , گفت و گو
می کنند , عبادت می کنند و اوقات خوشی را می گذرانند .
درس پانزدهم : خانه ها با هم تفاوت دارند؟
1 ) چرا شکل خانه های ایران با هم فرق دارد ؟
پاسخ : چون مردم در مکان های مختلف زندگی می کنند و این مکان ها آب و هوای متفاوت دارند .
2 ) معمولا در خانه های حیاط دار چند خانواده زندگی می کنند ؟
پاسخ : یک خانواده
3 ) در شهر ها برای برطرف کردن نیازبه خانه چه کارهایی انجام می دهند؟
پاسخ : خانه ها را در ساختمان های بلند مرتبه ( آپارتمان ) می سازند که
دارای چند طبقه هستند و تعداد زیادی خانواده در طبقه های آن زندگی می کنند .
4 ) در خانه های روستایی , در انبارها چه چیز هایی نگه داری می شود ؟پاسخ
: محصولات یا وسایل کشاورزی را درانبارها نگه می دارند و حیوانات و دام ها را د ر
محل های مخصوصی نگه می دارند .
5- عشایر چه کسانی هستند و در کجا زندگی می کنند ؟
پاسخ : عشایر مردمی هستند که شغل آنها دامپروری است و برای یافتن
چراگاه برای دام ها بطور مرتب از یک منطقه به منطقه دیگر کوچ می کنند و در چادر زندگی
می کنند .
6 ) چرا در مناطق پر باران , سقف خانه ها را شیب دار می سازند ؟
پاسخ : تا آب باران به راحتی از روی سقف به زمین بریزد و باعث خرابی
خانه نشود .
7) آیا می دانید این نوع خانه ها ( سقف شیب دار ) را در کدام مناطق می سازند
؟
پاسخ : در شمال ایران .
8 ) چرا سقف بعضی از خانه ها را گنبدی می سازند یا از بادگیر , استفاده
می کنند ؟
پاسخ : چون این مناطق گرم است و برای خنک کردن هوای خانه ها این کار را
انجام می دهند.
9) چرا در شهر های بزرگ , ساختمان های بلند مرتبه و یا آپارتمان می سازند
؟
پاسخ : به دلیل استفاده بیشتر از فضا
و جمعیت زیاد,ساختمان های
بلند مرتبه می سازند تا تعداد بیشتری از خانواده ها " صاحب خانه " شوند
.
10 ) کدام خانه ها را می توان از جایی به جای دیگر برد ؟
پاسخ : چادر عشایری .
11 ) کدام نوع خانه ها بیشتر در شهر های بزرگ دیده می شوند ؟
پاسخ : آپارتمان.
12) کدام خانه ها مخصوص آب و هوای پر باران است ؟
پاسخ : خانه هایی که شیروانی دارند .
13 ) کدام خانه ها مخصوص آب و هوای گرم است ؟ پاسخ : خانه هایی که
بادگیر دارند .
14 ) کدام خانه ها مخصوص عشایر است ؟
پاسخ : چادر عشایری .
15 ) کدام خانه ها بیشتر از سنگ ساخته شده اند ؟
پاسخ : خانه های کوهستانی .
درس شانزدهم : خانه ی شما چه شکلی است ؟
1 ) در هر خانه چه مکان هایی وجود دارد ؟
پاسخ : اتاق ها – آشپزخانه – دستشویی و حمام و( سرویس بهداشتی ) – اتاق پذیرایی و ...
2 ) خانه های قدیمی چگونه بودند ؟
پاسخ : هر کدام چندین اتاق داشتند , در همه ی اتاق ها به روی حیاط باز می شود , آب
لوله کشی نداشتند و به همین دلیل آب انبار داشتند , حوض آب وسط حیاط بود , حمام هم
نداشتند .
3 ) در قدیم آب مورد نیاز را چگونه تامین می کردند ؟
پاسخ : آب را در " آب
انبار " که گوشه ی حیاط بود , ذخیره
می کردند و در موقع نیاز از آن استفاده می کردند .
4 ) در خانه های قدیمی از حوض آب چه استفاده ای می شد ؟
پاسخ : ظرف ها و لباس ها را در کنار حوض آب می شستند .
5 ) مردم در زمان قدیم چگونه حمام می کردند ؟
پاسخ : از حمام های عمومی که بیرون از خانه ها بود استفاده می کردند .
6 ) برای خانه سازی به چه شغل هایی نیاز داریم ؟
پاسخ : شغل های گوناگون ( برق کار , لوله کش , کارگر , بنا , گچ کار و
... )
7 ) چه کسی نقشه ی خانه را می کشد ؟
پاسخ : مهندس ساختمان .
8 ) بنّا و کارگران چه
کار هایی انجام می دهند ؟
پاسخ : دیوار ها و سقف خانه را می سازند
9) کار لوله کش و برق کار چیست
؟
پاسخ : لوله کش , لوله های آب را از زیر زمین عبور می دهد و برق کار ,
سیم کشی می کند و برق را به همه ی مکان های خانه می برد .
10 ) وقتی وارد خانه می شویم کدام مکان ها سمت راست و کدام مکان ها سمت
چپ ما قرار دارد ؟
پاسخ : در سمت چپ حمام و اتاق خواب ها , در سمت راست آشپزخانه و
دستشویی
11 ) کدام مکان رو به روی ما است ؟
پاسخ : پذیرایی .
12 ) حمام بین کدام مکان ها قرار دارد ؟ پاسخ : راهرو و اتاق خواب .
13 ) کدام اتاق ها به حیاط راه دارند ؟ آشپزخانه در کدام سمت قرار
گرفته است ؟
پاسخ : اتاق خواب – سمت راست .
14 ) چه کسانی خانه ی شما را ساخته اند ؟
پاسخ : مهندس , بنا , کارگر , لوله کش , برق کار , گچ کار , آهنگری .
15 ) به چند گروه تقسیم شوید وهمه ی شغل هایی راکه درساختن خانه ی شما
همکاری کرده اند رانام ببرید.
پاسخ : مهندسی ساختمان , بنّا , لوله کش , برق کار , گچ کار , آهنگر.
درس هفدهم : از خانه محافظت کنیم
.
1 ) چگونه از خانه امان محافظت کنیم ؟
پاسخ : با استفاده از وسایل مناسب و خوب و رعایت نکات ایمنی
2 ) برای محافظت از خانه کدام نکات ایمنی را رعایت کنیم ؟
پاسخ : از افراد متخصص برای نصب وسایل گاز سوز استفاده کنیم . از وسایل
گرمایشی مثل بخاری و آبگرمکن در حمام و محیط های بسته استفاده نکنیم , هر چند وقت
یک بار شیلنگ های گاز را برسی کنیم و ...
3 ) اگر در خانه و محیط های بسته بوی گاز را احساس کردیم چه کنیم ؟
پاسخ : کلید برق را نزنیم , شیر گاز را ببندیم , کبریت روشن نکنیم ,
پنجره ها را باز کنیم , و با یک حوله ی خیس هوا را به بیرون هدایت کنیم . بدون
اجازه و حضور بزرگتر ها به کلید , شیر و لوله های اجاق گاز دست نزنیم .
4 ) وقتی شعله ی بخاری زرد بسوزد چه اتفاقی می افتد ؟
پاسخ : گاز سمی تولید می شود .
5 ) شعله ی بخاری باید به چه رنگی باشد ؟
پاسخ : رنگ آبی
6 ) سیم برق پوسیده یا زخمی چه خطری دارد ؟
پاسخ : خطر برق گرفتگی و آتش سوزی
7 ) جهت ایمنی وقتی در خانه تنها هستیم چه کنیم ؟
پاسخ : در را به روی افراد غریبه باز نکنیم و در را هیچ وقت باز
نگذاریم .
8) نگه داری چه موادی در خانه خطر دارد ؟
پاسخ : ترقه – مواد آتش زا و
بنزین
9) ماموران آتش نشانی چه وظایفی دارند ؟
پاسخ : وقتی جایی آتش سوزی رخ می دهد , ماموران آتش نشانی با لباس و
وسایل مخصوص به آنجا می روند و آتش را
خاموش می کنند و جان و مال مردم را نجات می دهند .
10)شماره ضروری به هر مورد را بنویسید.
پاسخ:الف )
آتش نشانی ب ) اورژانس پ ) پلیس ت ) راهنمای تلفن
125
115
110
118
درس هجدهم : مدرسه ی دوست داشتنی ما
1 ) مدرسه چگونه جایی است ؟
پاسخ : جایی که در آن درس می خوانیم
و ادب می آموزیم " یعنی خانه ی دوم
ما "
2 ) کارکنان مدرسه برای این که بچه ها خوب درس بخوانند و چیز های جدیدی
یاد بگیرند چه می کنند ؟
پاسخ : با هم همکاری می کنند .
3 ) در مدرسه چه چیز هایی یاد می گیریم و چه کار هایی انجام می دهیم ؟
پاسخ : درس یاد می گیریم و با سواد می شویم , احترام و ادب یاد می گیریم
, دوستی و اتحاد را یاد می گیریم و از بدی ها دوری می کنیم .
4 ) چرا مدرسه جای خوبی است ؟
پاسخ : چون همه ی چیز های خوب را در مدرسه یاد می گیریم , دوستان خوب
پیدا می کنیم و مهارتهای زیادی کسب می کنیم .
5) هر یک از کارکنان زیر در مدرسه چه کارهایی انجام می دهند ؟
پاسخ : مدیر : مسئول برنامه ریزی سالانه و کلی مدرسه می باشد.
ناظم : نظم دهنده و یاور مدیرمی باشد.
مربی پرورشی : برای مناسبت های مختلف , برنامه اجرا می کند و دینی و قرآن
را درس می دهد.
خدمت گزار : به نظافت کلاس ها و راهرو ها و ... می پردازد .
معلمین : هر یک مسئول کلاس خود هستند و درس مربوط به خود را تدریس می کنند
.
مربی بهداشت : مسئول رسیدگی به وضعیت بهداشتی دانش آموزان و محیط مدرسه
می باشد.
6) بچه ها شما چه کار هایی را در مدرسه می توانید انجام دهید ؟
پاسخ : اسراف نکنیم , مدرسه و وسایل مدرسه را تمیز نگه داریم , به
دوستان خود کمک کنیم , در انجام کار های مدرسه و کارهای گروهی همکاری کنیم .
7 ) در مدرسه شما چه مکان هایی وجود دارد نام ببرید ؟
پاسخ : کلاس , دفتر , آزمایشگاه , حیاط , سالن ورزش , نماز خانه , اتاق
بهداشت .
8) چه کسانی در مدرسه ی شما کار می کنند ؟ نام ببرید .
پاسخ : مدیر , ناظم , معلم ها , مربی ورزش , معلم هنر , مربی پرورشی , سرایدار , خدمتکاران
مقررات حیاط مدرسه : زنگ تفریح در حیاط نباید با سرعت دوید , زباله ها را داخل سطل های مخصوص بریزیم .
خانمها : پرندوش ، شاهین ، مقصودی دیماه 92
بر محمد و آل محمد صلوات
منبع مطلب : dbonyad.blogfa.com
مدیر محترم سایت dbonyad.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
اجتماعی درس دوازدهم
2-صرفه جویی یعنی چه؟ استقاده درست از منابع( نعمت های طبیعی)
3-چند نمونه از کارهایی که با آن می توانیم صرفه جویی کنیم؟
4-اسراف یعنی چه؟ استقاده نادرست و بیش از اندازه ازنعمت های خدا
5-چرا لازم است بخشی از درآمد خود را پس انداز کنیم؟پس انداز چه فایده ای دارد؟ یاد می گیریم که با قناعت زندگی کنیم و هیچ وقت نیازمند نباشیم و دوم اینکه وقتی اتقاقی پیش بینی نشده روی دهد از عهده مشکل بر می آییم و سوم اینکه برای مواقع ضروری آماده ایم و چهارم اینکه می توانیم با پس انداز خریدهای برزگ خود را انجام دهیم.
6-بهترین توصیه برای حفظ منابع طبیعی چیست؟ درست و اصولی و به اندازه مصرف کنیم.
7-چگونه می توانیم از منابع طبیعی محافظت کنیم؟ درست و به اندازه مصرف کنیم.
8-چرا وقتی غذا می خوریم از خدا تشکر می کنیم؟ چون روزی دهنده خداسداده تا بتوانیم غذا بخوریم و تمام نعمت هارا خدا به ما داده است.ت و به ما بدنی سالم
9-چگونه می توانیم از منابع طبیعی درست استفاده کنیم؟ اسرف نکنیم، صرفه جویی کنیم، از وسایل کهنه و قدیمی دوباراستفاده کنیم ، با کیفیت تولید کنیم تا سریع از بین نرود.
10-چرا باید از منابع طبیعی خوب استفاده کنیم؟ چون استخراج منابع طبیعی بسیار پر هزینه است و استخراج آنها بسیار پر زحمت است ، دلیل مهمهتر از همه اینکه این منابع تمام شدنی هستند.
11-بچه ها چگونه می توانند در مصرف برق خانه صرفه جویی کنند؟
12-بچه ها چگونه می توانند در مصرف آب خانه صرفه جویی کنند؟
13-چند نمونه از اسراف را نام ببرید؟زیاده روی درمصرف مواد غذایی ، در مصرف برق،گاز،آب و.....
14- مریم از چه چیزی خجالت کشید و ناراحت شد؟
15-آیا می توانیم همه چیزهایی را که دوست داریم بخریم؟ خیر . باید به اندازه ی پولی که داریم خرج کنیم.
16- خدا در قرآن در باره اسراف چه فرموده است؟
17-پس انداز یعنی چه؟ مقداری از هر چیز مثلا پول را ذخیره کردن
منبع مطلب : sevom-samen.blogfa.com
مدیر محترم سایت sevom-samen.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.
جواب کاربران در نظرات پایین سایت
مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
عالی بود جواباشون
کوچ کردن یعنی چه
کوچ کردن یعنی چه
کوچ کردن یعنی چه
مطالب خیلی مفید بود و برای جمع بندی درس خیلی بدرد می خورد ممنون
خییییییییییییییییلی ممنون عالی بود
اسراف یعنی چه
جواب استفاده نادرست و بیش از اندازه از نعمت های خده
اجتماعی
اجتماعی
ورب
نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.
عالیییی