توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    پیشنهاد راه حل مناسب برای حل یک مسئله چیست

    دسته بندی :
    1. اسک 98
    2. مطالب سایت
    121بازدید

    پیشنهاد راه حل مناسب برای حل یک مسئله چیست را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    روش علمی حل مسئله همراه با نمونه سؤال

    مراحل روش علمی
    مراحل زیر چگونگی حل مسئله به روش علمی می باشد که دانشمندان آن را ضروري دانسته و انجام می دهند .
    1 ) مشاهده : یعنی ما با استفاده از حواس پنجگانه خودمان اتفاقاتی را که می افتاد حس کنیم .
    2 ) جمع آوري اطلاعات : یعنی اینکه ما اطلاعاتی را که با استفاده از حواس در یافت کردیم ، یادداشت کنیم .
    3 ) پیشنهاد یا راه حل ( فرضیه سازي ) : در این مرحله به مسئله و سوالی که برایمان پیش آمده پاسخ و یا پاسخهاي احتمالی می دهیم .
    4 ) آزمایش فرضیه ها : با انجام آزمایش ، فرضیه ما پذیرفته یا رد می شود .
    5 ) تکرار آزمایش : بعضی از آزمایش ها در شرایطی درست جواب نمی دهند . پس باید چندین بار آزمایش کنیم تامطمئن شویم .

    6 ) وقتی فرضیه ما با انجام چند آزمایش ثابت شد و به نتیجه رسید ، فرضیه ما تبدیل به نظریه علمی می شود .

    الف ) گزینه درست را با علامت ضربدر مشخص کنید .

    1 ) وقتی به مسئله و سوالی که برایمان پیش آمده پاسخ و یا پاسخ هاي احتمالی می دهیم در واقع ......... داده ایم .

    الف ) نظریهب ) فرضیه ج ) نتیجه گیري د ) آزمایش

    2) اولین مرحله که دانشمندان در روش علمی انجام می دهند چیست ؟

    الف) مشاهدهب) ارائه فرضیه ج) جمع آوري اطلاعات د) نتیجه گیري

    3 ) چه کسانی می توانند از روش علمی استفاده کنند ؟

    الف ) پزشکانب ) مهندسان ج ) استادان د ) همه محققان

    4) به بررسی دقیق با استفاده از تمام حواس در روش علمی چه می گویند ؟

    الف ) آزمایشب ) نتیجه گیري ج ) ارائه فرضیه د ) مشاهده

    5) آخرین مرحله که دانشمندان در روش علمی انجام می دهند چیست ؟

    الف ) فرضیهب ) آزمایش ج ) نتیجه گیري د ) جمع آوري اطلاعات

    6) به چه علت گاهی انسان به جاي استفاده از علم و دانش و تحقیق و بررسی به خرافات، جادوگري و حدس وگمان روي می آورد؟

    الف ) کمبود دانشب ) اجبار ج ) فقر د) مفیدبودن این روش

    جواب گزینه ها:

    1_2_3_4_5_6

    ب- الف- د -د -ج -الف
    ................................................................................................................................................................................................................
    ب ) در جاهاي خالی کلمه هاي مناسب قرار دهید .
    1
    ) علی براي خودش و خواهرش مقداري شکر را در دو لیوان چاي ریخت چاي لیوان علی ولرم بود و لیوان خواهرش
    داغ بود . او مشاهده کرد که شکر در لیوان خواهرش سریعتر حل شد او گفت شاید شکر در مایعات داغ زودتر حل

    شود . این گفته او یک ................. است .

    2 ) محمد کمی در درس هایش ضعیف شده بود و فکر کرد شاید علت آن از روش مطالعه باشد پس براي اینکه به
    جواب خودش برسد در زمینه روشهاي مطالعه به بررسی پرداخت ( کتابخانه ، پرسش از معلمان ، اینترنت و ... ) و هر

    کدام را یادداشت کرد . به نظر من محمد فعلا درانجام تحقیق خود در مرحله ............................... است.

    دانستنیهای علمی

    3 ) وقتی به مسئله و سوالی که برایمان پیش آمده پاسخ و یا پاسخ هاي احتمالی می دهیم در واقع ...................... داده ایم

    4 ) فرضیه ها باید منطقی و قابل ............................... باشند .

    5 ) براي درستی یا نادرستی فرضیه ها باید ............................... انجام شود .

    6 ) محققان در مرحله ي آخر روش علمی ............................... تحقیق خود را منتشر می کنند .

    جواب جاهای خالی:

    1_2_3_4_5_6

    فرضیه- جمع آوری -فرضیه - آزمایش -تکرار آزمایش -نتایج
    ................................................................................................................................................................................................................

    ج ) جمله درست را با« ص»جمله نادرست را با « غ» نشان دهید .

    1 ) بیشتر اتفاقات و حوادث علمی را می توانیم از قبل حدث بزنیم یا پیش بینی کنیم .

    2 ) باید چندین بار آزمایش کنیم تا مطمئن شویم که فرضیه ما درست است یا خیر .
    3 ) نتیجه گیري از یک مسئله علمی قبل از انجام آزمایش صورت می گیرید .
    4 ) آزمایش ها براي درستی یا نادرستی فرضیه ها انجام می شود .
    5 ) مشاهده یعنی ما با استفاده از حواس پنجگانه خودمان اتفاقاتی را که می افتاد حس کنیم .
    6 ) فرضیه ها بر اساس مشاهده و اطلاعات جمع آوري شده مطرح می شود .
    7 ) به بیان نظر در باره نتیجه نهایی یک مسئله علمی ( که با آزمایش هاي مختلف به اثبات رسیده است ) فرضیه
    سازي می گویند .
    8 ) وقتی که چیزي را مشاهده می کنیم و سپس براي علت آن پاسخ یا پاسخ هاي احتمالی طرح می کنیم نظریه

    پردازي کرده ایم .

    زیست شناسی و آزمایشگاه (انیمیشین)

    جواب گزینه ها:

    1_2_3_4_5_6_7_8
    غ -ص- غ -ص- ص- ص -نتیجه گیري -فرضیه سازي
    ................................................................................................................................................................................................................

    د ) به سوال هاي زیر پاسخ کوتاه دهید .

    هر کدام از کارهاي دانش آموزان چه مرحله اي از روش حل مسئله (روش علمی حل مسئله ) را ثابت می کند؟
    در جلوي آن بنویسید .
    1 ) دانش آموزان براي برپایی جشن مدرسه آماده می شوند و دقیق فضاي مدرسه و کلاس را تماشا می کنند .

    2 ) آنها هر چه را که لازم دارند و هر چه را که می خواهند در کلاس قرار دهند یادداشت برداري می کنند .

    3 ) دانش آموزان براي آنکه بادکنک ها را به دیوار بچسبانند طوري که دیوار آسیب نبیند

    پیشنهاد دادند که بادکنک ها را به موهایشان بمالند .

    4 ) دانش آموزان چند تا از بادکنک ها را با مالش به موهایشان باردار کرده و به دیوار می چسبانند .

    5 ) بعد از چسباندن چند بادکنک مشاهده می کنند که دو الی سه تا از بادکنک ها به دیوار نمی چسبد .
    6 ) دانش آموزان علت را متوجه می شوند و بقیه بادکنک ها را نیز می چسبانند و می فهمند که با مالش بادکنک به موي سر آنها خاصیت چسبندگی( بار الکتریکی ) پیدا می کنند .

    جواب :

    منبع مطلب : zist-asan.blogfa.com

    مدیر محترم سایت zist-asan.blogfa.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    خلاصه درس زنگ علوم ( روش علمی ) - علوم تجربی پایه ی ششم دبستان

    خلاصه درس زنگ علوم ( روش علمی ) - علوم تجربی پایه ی ششم دبستان

    علم در لغت به معنی یقین ، معرفت و دانش است. دانش و آگاهی در مورد پدیده های جهان اطراف ما.

    روش علمی ، روشی است منطقی ، که معمولا محققان و دانشمندان ، برای حل مسائل و یافتن پاسخ برای پرسش های خود ، از آن استفاده می کنند.

    همه ی دانشمندان در مواجهه با مسائل علمی و حل آن ها دارای روش معینی هستند که به آن روش علمی می گویند. روش علمی از چند مرحله منظم و پیوسته تشکیل شده است.

    مراحل روش علمی:

    1- مشاهده: ( به کار گیری همه ی حواس )

    2- طرح مسئله: ( پرسشی که با آن رو به رو می شویم )

    3- فرضیه سازی: ( ارائه ی راه حل و پاسخ احتمالی برای حل مسئله )

    4- طراحی و انجام آزمایش ( تکرار آزمایش و یادداشت برداری حین آزمایش )

    5- نتیجه گیری ( نظریه: فرضیه ای که با انجام آزمایش به اثبات رسیده باشد ، نظریه نامیده می شود  )

    مشاهده: یعنی ما با استفاده از حواس پنجگانه ی خود ، اتفاقاتی را که می افتد ، حس می کنیم.

    جمع آوری اطلاعات: یعنی اینکه ما اطلاعاتی را که با استفاده از حواس دریافت کردیم ، یادداشت کنیم.

    فرضیه سازی یا پیشنهاد راه حل احتمالی: یعنی در این مرحله به مسئله و سئوالی که برای ما پیش آمده است ، پاسخ یا پاسخ های احتمالی می دهیم.

    آزمایش فرضیه: یعنی با انجام آزمایش ، فرضیه ما پذیرفته یا رد می شود.

    تکرار آزمایش:بعضی از آزمایش ها در شرایطی درست جواب نمی دهند ، پس باید آزمایش را چندین بار تکرار کنیم.

    نظریه : یعنی وقتی فرضیه ی ما با انجام چند آزمایش به اثبات رسید ، فرضیه ی ما تبدیل به نظریه علمی می شود.

    توجه:

    فرضیه باید قابل آزمایش کردن باشد.

    فرضیه ممکن است درست یا نادرست باشد ولی نظریه قطعا درست است.

    برای اطمینان از درستی فرضیه حتما باید آزمایش را چندین بار تکرار کرد.

    منبع مطلب : www.kanoon.ir

    مدیر محترم سایت www.kanoon.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    مراحل حل یک مسئله به روش علمی کدامند؟

    حل یک مسئله به روش علمی

    مثال حل یک مسئله به روش علمی: برشته نشدن نان

    ۱. مشاهده کردن

    ۲. پرسیدن سوال

    ۳. ایجاد یک فرضیه

    ۴. پیش بینی کردن

    ۵. آزمایش پیش بینی


    نتایج آزمایش ممکن است موافق یا مخالف با فرضیه باشد. نتایج پشتیبانی شده یک فرضیه نمی‌تواند به طور قطعی ثابت کند که آن فرضیه درست است، اما به این معناست که احتمال درستی آن وجود دارد. از سوی دیگر اگر نتایج فرضیه متناقض باشد، آن فرضیه احتمالا نادرست است. مگر اینکه نقصی در آزمایش وجود داشته باشد. احتمالات همیشه ممکن هستند. یک نتیجه متناقض به این معنی است که ما می‌توانیم این فرضیه را کنار گذاشته و به دنبال فرضیه جدیدی برویم.

    ۶. بازبینی و نتیجه گیری


    بازبینی یعنی از نتایج به دست آمده فرضیه و پیش بینی‌های جدید ایجاد کنیم. آخرین مرحله روش علمی، بازتاب نتایج به دست آمده و استفاده از آن‌ها برای هدایت مراحل بعدی است؛ و نتیجه این است که:

    احتمال اول: نان‌های من برشته شدند! به احتمال زیاد فرضیه صحیح است.

    احتمال دوم: نان‌های من بازهم برشته نشدند! فرضیه غلط است.

    زمان بازبینی

    تابلو سمت چپ (درمورد حمایت از فرضیه): اما واقعا چه مشکلی برای پریز به وجود آمده است؟
    تابلو سمت راست (درمورد پشتیبانی نشدن از فرضیه): ممکن است یک سیم قطع شده در پریز وجود داشته باشد. 

    در بیشتر موارد حل یک مسئله به روش علمی یک فرآیند بازبینی است. به عبارت دیگر، مثل یک چرخه عمل می‌کند نه یک خط مستقیم. نتیجه یک مرحله به بازخوردی تبدیل می‌شود که مراحل بعدی را تقویت کرده و به سوالات پاسخ می‌دهد.

    خلاصه مراحل حل یک مسئله به روش علمی

    منبع مطلب : setare.com

    مدیر محترم سایت setare.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 29 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید