توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    چند کلیشه ساخته شده توسط رسانه ها

    1 بازدید

    چند کلیشه ساخته شده توسط رسانه ها را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    «کلیشه سازی رسانه‌ای» و جفاهایی که ناخواسته مرتکب می‌شویم

    مرورگر شما از این ویدیو پشتیبانی نمیکنید.

     سیستان و بلوچستان؛ آنچه فکر می‌کنیم و آنچه هست

    کلیشه سازی به‌عنوان یکی از فنون خلق پیام رسانه‌ای است که بر اساس آن اگر رسانه یا رسانه‌ها در بازنمایی واقعیت به شکل خاص اصرار بورزند، در طول زمان و به کلیشه تبدیل خواهد شد.

    تعریف کلی کلیشه در رسانه‌های خبری؛ بازنمایی ناقص، نادرست یا منفی از موضوع خاصی، باهدف غایی، دست‌کاری در افکار عمومی و سمت‌وسو دادن به آن است. به‌بیان‌دیگر رسانه راه‌های مجسم کردن گروه، طیف، قومیت، نژاد یا مذهب و…. را به ما می‌آموزد. کلیشه سازی نوعی بازنمایی است که در آن هر بار به یاد فرد یا گروه و… می‌افتیم بلافاصله کلیشه ساخته‌شده توسط رسانه‌ها در ذهنمان تداعی می‌شود.

    البته کلیشه سازی، فرایندی دائمی و ضروری در ذهن انسان است. زیرا جهان پیرامون ما بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از آن است که بتوانیم به‌تنهایی نسبت به‌تمامی مسائل، اتفاقات و شگفتی‌هایش اطلاعات کسب کنیم. همه‌ی ما به‌طور روزانه با حجم زیادی از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده مواجه می‌شویم که حاصل دیده‌ها و شنیده‌های دیگران است.

    نکته قابل‌توجه در شکل‌گیری کلیشه، عنصر «تکرار» است. تکرار باعث می‌شود گیرنده پیام به‌طور ناخودآگاه دست به تعمیم بزند. «تعمیم در ذهن مخاطب، هدف اصلی رسانه در کلیشه سازی است». روشن است همه افراد یک گروه، مثلاً ایرانی‌ها یا پزشکان، یک‌گونه نیستند، ولی رسانه‌ها با تکرار و ایجاد تعمیم در ذهن مخاطب، همه اعضای یک جمع را به یک‌گونه در ذهن گیرندگان پیام، قالب می‌زنند.

    اریک ژیویان روان‌پزشک و مدیر پروژه‌های ارتباطی دانشگاه هاروارد معتقد است، همه‌ی انسان‌ها نیاز دارند در ذهن خود طرح‌واره‌ها و تصاویری را نسبت به اشیاء، افراد و حتی موقعیت‌های جغرافیایی گوناگون ترسیم کنند، این کار کمک می‌کند تا افراد احساس کنند در زمینه‌های مختلف قابلیت سخنرانی و نظر دهی دارند و جهان اطراف خود را به‌خوبی می‌شناسند. با توجه به آن‌که عمده اطلاعات لازم برای خلق این طرح‌ها و تصاویر در هر فرد از طریق رسانه‌ها به دست می‌آید، بنابراین طبیعی است که ذهن ما مرتب در دام کلیشه‌های رسانه‌ها بیفتد. (پاک‌سرشت ۱۳۹۳)

    البته کلیشه‌های رسانه‌ای مثبت و منفی هستند. کلیشه‌های مثبت همچون احترام به افراد، وطن‌پرستی و …. و کلیشه‌های منفی رسانه‌ای همچون تروریست بودن مسلمانان یا بی‌فرهنگ خواندن یک ملت و ….. اما نکته دارای اهمیت مواجهه انتقادی با کلیشه‌ها و پرسشگری از صحت و دقت آن‌ها است.

    آنچه باعث شد به کلیشه و اقسام آن بپردازم سفر اخیرم به استان سیستان و بلوچستان و معاشرت با مردمی بود که از کلیشه ساخته‌شده توسط رسانه‌ها درباره استان، لباس و جغرافیای خود گله داشتند. واقعیت این است ذهنیت بسیاری از مردم درباره قومیت‌ها و مناطق جغرافیایی ایران و جهان ردی از بازنمایی آن‌ها در رسانه‌ها دارد.

    کلیشه ساخته‌شده از بلوچ‌ها در آثار سینمایی و تلویزیونی ما چگونه است؟ سهم استان سیستان و بلوچستان در اخبار سراسر و برنامه‌های مستند و آموزشی چه میزان و به چه ترتیب است؟ آیا رسانه ملی و اساساً رسانه‌های کشور جز اخبار انجام عملیات انتحاری و تروریستی، گروگان‌گیری سربازان و مرزبانان و …. تصویر دیگری از این استان به افکار عمومی مخابره کرده است؟ آیا کلیشه ناز بخشی از جغرافیای ایران در رسانه‌های جریان اصلی تبعیض‌آمیز نبوده است؟ چقدر این کلیشه موجب کاهش گردشگری و تعامل سازنده با مردم این منطقه شده است؟

    واقعیت این است همه رسانه‌ها در ساختن کلیشه ناامنی، فقر، ترس و…. از استان سیستان و بلوچستان نقش داشته‌اند. شاید وقت آن باشد که با تغییر در رویکرد و استراتژی رسانه‌ای، به ارائه تصویری دقیق و حساب‌شده‌تری از سیستان و بلوچستان پرداخته شود. لازم است رسانه‌ها تنها بر ارزش خبری «تضاد و درگیری» تمرکز نکرده و در تولیدات رسانه‌ای خود به زیبایی‌های طبیعی ویژه این استان، صنایع‌دستی زیبا، غذاها و سبک زندگی متفاوت، جایگاه ویژه ادبیات در بین مردم این منطقه و …. بپردازند.

    سیستان و بلوچستان را همه‌جانبه ببینیم و منعکس کنیم. کلیشه‌ای که از این منطقه در افکار عمومی ساخته‌ایم جفا در حق فرهنگ و سنن فاخر این منطقه و مردمان مهربانش است.

    منبع مطلب : www.islahweb.org

    مدیر محترم سایت www.islahweb.org لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    Magiran | روزنامه ایران (1397/12/14): فرار از کلیشه سازی رسانه ای به کمک سواد رسانه ای

    یکی از مباحث مهم در عرصه سواد رسانه ای با عنوان «کلیشه» شناخته می شود و زمانی که رسانه به بازنمایی یک واقعیت اصرار می ورزد و با گذشت زمان آن را به اشکال مختلف تکرار می کند، کارشناسان از این اتفاق با عنوان «کلیشه» یاد می کنند. رسانه راه های مجسم کردن گروه ها، هویت ها، موقعیت ها و... را از این طریق به مخاطبان خود می آموزد و پس از گذشت مدتی مردم این محتوا را در قالب کلیشه های ثابت می پذیرند. کلیشه سازی یکی از تکنیک های رسانه های بزرگ محسوب می شود تا با یادآوری یک مفهوم، شخص یا گروه خاص در ذهن مخاطب تداعی شود و بلافاصله کلیشه ساخته شده توسط رسانه مربوطه در ذهن مخاطبان نمایان گردد. این اتفاق می تواند روی قضاوت و تصمیم گیری های مخاطب نسبت به محیط اطراف و اتفاقات پیرامون تاثیر بگذارد. به عنوان مثال در طول چند دهه اخیر لوازم صوتی-تصویری ژاپنی، خودروهای آلمانی و اجناس چینی به کلیشه های ثابت در ذهن مردم تبدیل شده اند تا با شنیدن آنها علاقه بیشتری به خرید کالاها پیدا کنند یا دست از خرید آنها بکشند.

    در سال های اخیر همچنین برخی مشاغل یا گروه ها نسبت به محتوای فیلم های پخش شده از تلویزیون با مضمون پزشکان پول پرست، مدیران نالایق و... اعتراض کردند که این اتفاق نیز نوعی کلیشه سازی در ذهن مخاطبان را نشان می داد تا رسانه مربوطه در قالب فیلم سینمایی بتواند چنین اقدامی را انجام دهد.

    لازم به ذکر است اتفاق مذکور در بسیاری از زمینه ها می تواند مفید واقع شود. به عنوان مثال، زمانی که یک شرکت تولیدکننده تلفن همراه به دلیل احتمال آتش سوزی باتری های موبایلی آنها را جمع آوری می کند، این اقدام محبوبیت محصولات شرکت مذکور را افزایش می دهد و نوعی کلیشه مثبت برای این نام تجاری به وجود می آورد تا مشتری به این نتیجه برسد که محصولات معیوب این شرکت همواره از سطح بازار جمع آوری می شوند و فقط محصولات سالم آن عرضه می شود.

    به هر حال، سواد رسانه ای این امکان را فراهم می کند تا مخاطبان بتوانند کلیشه سازی در عرصه رسانه ای را به آسانی تشخیص دهند.

    منبع مطلب : www.magiran.com

    مدیر محترم سایت www.magiran.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    هلیا : لطفاچندتا کلیشه مثبت بزارید

    هلیا : سلام لطفا چندتا کلیشه سازی مثبت بزارید

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    شهاب : ای کاش جواب را می نوشتین

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    محمدرضا 5 روز قبل
    1

    معتادان

    نرگس 11 روز قبل
    2

    لطفاً یه کلیشه مثبت بزارید

    نرگس 11 روز قبل
    2

    لطفاً یه کلیشه مثبت بزارید

    ششششششش 22 روز قبل
    0

    یک نمونه از کلیشه مثبت .قضاوت کردن در در فرد پیرامون به نوع لباس و نوع ظاهری اش

    فاطمه 1 ماه قبل
    0

    ای کاش جواب را می نوشتید

    0
    محمدرضا 5 روز قبل

    ح

    ز 2 ماه قبل
    0

    یزرررزیز

    هلیا 1 سال قبل
    5

    سلام لطفا چندتا کلیشه سازی مثبت بزارید

    هلیا 1 سال قبل
    12

    لطفاچندتا کلیشه مثبت بزارید

    1
    Mizanii 22 روز قبل

    سلام به همه ی عزیزان.

    دوستان عزیز کلیشه ها یا انگاره ها به ۲ دسته تقسیم می شود .۱ کلیشه های مثبت ۲ کلیشه های منفی. کلیشه های مثبت *: مثال = سیاه پوستان قدرت بدنی بسیار بالایی دارن. یا ... هندی ها انسان های هوش فکر و با هوشی هستن ) یا هندی ها استایل خوبی دارند. یا ... امریکایی ها بسیار به حیوانات علاقه مند هستند و برای ان ها احترام قائلن.

    بیشتر مردمان کشور ایران (۶۵ ٪) برای حیوانات ارزش قائل نمی شوند.

    و ...یا... انگلستان بسیار مردمان ( خشکی هستن) یعنی خیلی سخت با دیگری مَچ می شوند ..‌. و غیره ...‌

    امید وارم برای شما مفید بوده باشه.

    شهاب 1 سال قبل
    4

    ای کاش جواب را می نوشتین

    شهاب 1 سال قبل
    1

    کاش جواب را می نوشتین

    Rashel 1 سال قبل
    3

    ناموسا چرا انقد زیاد می‌نویسید؟ی سه خط کافی بود.🙄

    مهدی 1 سال قبل
    4

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید