در حال پالایش مطالب میباشیم تا اطلاع ثانوی مطلب قرار نخواهد گرفت.
    توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    چه نیروهایی به هواپیما وارد می شود ششم

    1 بازدید

    چه نیروهایی به هواپیما وارد می شود ششم را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    نیروهای وارد شده بر بال هواپیما-علوم ششم

    نیروهای وارد شده به هواپیما

    هواپیماها (به غیر از گلایدر ها) همگی به وسیله هوایی که از موتور آن ها خارج می شود، به حرکت در می آیند و در حقیقت نیروی عکس العمل مربوط به این هوای خروجی از موتور، هواپیما را به سمت جلو به حرکت در می آورد.

    این نیرو، نیروی پیشرانه یا تراست (thrust) نام دارد.

    هر چه خطوط جریان حول این جسم متحرک در هوا هموار تر باشند، مقدار نیروی پسا کمتر خواهد بود. اجسامی که مقطع آن ها به شکل زیر می باشد، خطوط جریان اطراف خود را کمتر منحرف می کنند و نیروی پسای کمتری به آن ها وارد می شود:

    اجسام مربعی شکل و نوک تیز باعث گسستگی خطوط جریان و ایجاد آشفتگی در جریان می شوند و لذا نیروی پسای بیشتری را متحمل خواهند شد:

    به طور کلی چهار نیرو به یک هواپیمای در حال پرواز وارد می شود:

    1. نیروی "برا" که به سمت بالا به هواپیما وارد می شود و توسط بال ها ایجاد می شود.

    2. نیروی وزن هواپیما که به سمت پایین به هواپیما وارد می شود.

    3. نیروی پیشرانه که توسط موتور و به سمت جلو به هواپیما وارد می شود.

    4. نیروی "پسا" که در اثر مقاومت هوا و به سمت عقب به هواپیما وارد می شود.

    سیر تکاملی هواپیماها را با خطوط جریان روی آن ها و سرعت بیشینه آن ها در زیر مقایسه می کنیم.

    1. هواپیمای برادران رایت (1903): با توجه به بال های دوطبقه، میله های نگهدارنده بال ها و حتی بدن خلبان که در مسیر هوا قرار دارند، خطوط جریان حول این هواپیما بسیار آشفته بوده ولی با بالا رفتن سرعت، نیروی برا افزایش می یابد و این هواپیما به پرواز در می آید، ولی سرعت پرواز آن آن قدر بالا نبوده که آشفتگی خطوط جریان بر آن زیاد اثر بگذارد.

    طول بال های این هواپیما 3/12 متر و حداکثر سرعت آن 48 کیلو متر بر ساعت بوده است.

    2. هوا پیمای f13 جانکرز (1919): با استفاده از یک عدد بال و بستن کابین خلبان، مقاومت این هواپیما در برابر هوا کاهش یافته و حداکثر سرعت آن به 140 کیلومتر بر ساعت رسید. طول بال این هواپیما 8/17 متر می باشد.

    3. آتشبار سوپر مارین (1936): این هواپیما، اولین هواپیمایی بود که چرخ های آن در هنگام پرواز بسته می شد و در جنگ جهانی دوم، شهرت فراوانی یافت. به دلیل جمع شدن چرخ ها، نیروی پسای وارده به آن کاهش یافته و حداکثر سرعت آن به 571 کیلومتر بر ساعت رسید. طول بال این هواپیما 2/11 متر می باشد.

    4. هوا پیمای( ME262 (1942): این هواپیما با توجه به شکل بال ها و نداشتن ملخ، نیرو پسای کمتری متحمل می شد و حداکثر سرعت آن به 870 کیلو متر بر ساعت رسید. طول بال های آن 5/12 متر می باشد.

    5. هوا پیمای پا ناو یا تور نادو (1984): این هواپیما دارای بال های متحرک بوده و قرار گرفتن موتور آن در عقب باعث کاهش نیروی پسا در آن گردیده است. طول بال آن از 6/8 تا 9/13 متر متغیر بوده و حداکثر سرعت آن 2400 کیلو متر بر ساعت بوده است.

    منبع مطلب : goruh5-6.blogfa.com

    مدیر محترم سایت goruh5-6.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    نیروهای وارد بر هواپیما - علوم

    سلام دخترای خوب

    امروز داشتم تو اینترنت دنبال مطالب خوب علمی براتون می گشتم که یادم افتاد چه خوبه براتون یه کوچولو در مورد نیروهای وارد بر هواپیما بنویسم. یه مطلب خیلی خوب علمی پیدا کردم که دیدم میتونه براتون خیلی مفید باشه. امیدوارم برای خوندنش و فهمش وقت بذارید. اگرچه این موضوع رو سر کلاس باهاتون کار کردم ولی خوندن اینجا هم خالی از فایده و لطف نیست.

    نیروهای وارد بر هواپیما:

    چهار نیروی اصلی در هر هواپیمایی وجود دارد که پرواز هواپیما در گروی عملکرد آنها است: وزن، نیروی پیشران (تراست)، نیروی دراگ (نیروی مقاوم به حرکت) و نیروی لیفت (نیروی بالا برنده). نیروی وزرن که همان شتاب گرانشی اعمال شده به جرم هواپیما از جانب زمین است، هواپیما را به پایین میکشاند. در واقع این همان نیرویی است که با بلند شدن هر چیزی از زمین و به پرواز درآمدنش مخالفت میکند. نیروی پیشران نیز از گردش بسیار سریع ملخ هواپیما یا در موتورهای جت، پرههای توربین به وجود میآید که وظیفه آن به جلو راندن هواپیما است. در واقع این همان نیرویی است که پنکههای خانگی نیز آن را تولید میکنند. نیروی دراگ یا مقاومت درست در جهت مخالف نیروی پیشران به هواپیما اعمال میشود و آن را به عقب میراند. اگر دستتان را از پنجره اتومبیلی در حال حرکت بیرون ببرید، آن مقاومت هوا که دستتان را به سمت عقب هل میدهد همان نیروی دراگ است. اما چهارمین نیرو یا نیروی لیفت، نیرویی است که هواپیما را مستقیما به بالا هل میدهد و باعث به پرواز درآمدنش میشود. در واقع بال هواپیما به گونهای است که سطح زیرین آن کاملا تخت و سطح بالاییاش منحنی شکل است. این مسئله باعث میشود تا هوا روی سطح بالایی بال با سرعت بیشتری نسبت به سطح زیرین جریان یابد. با توجه به اینکه جریان هوای سریعتر فشار کمتری خواهد داشت، بر فراز سطح بالایی بال حالتی خلأ مانند به وجود میآید که بالهای هواپیما را به سوی این منطقه کمفشار میممکد. این نیرو که همان نیروی لیفت است به حدی قدرت دارد که میتواند هیولایی چون بوئینگ ۷۴۷ با بیش از ۳۶ تن وزن را از زمین بلند کند.




    منبع مطلب : niloofaranetajali.blogfa.com

    مدیر محترم سایت niloofaranetajali.blogfa.com لطفا اعلامیه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 9 روز قبل
    0

    نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    برای ارسال نظر کلیک کنید