توجه : تمامی مطالب این سایت از سایت های دیگر جمع آوری شده است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

    کلمات هم خانواده درس رهایی از قفس

    1 بازدید

    کلمات هم خانواده درس رهایی از قفس را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

    معنی کلمات، هم خانواده کلمات، متضاد کلمات درس 1 تا 11 پایه چهارم

    معنی کلمات، هم خانواده کلمات، متضاد کلمات درس 1 تا 11 پایه چهارم

    بسم الله الرحمن الرحیم
    معنی کلمات، هم خانواده کلمات، متضاد کلمات درس 1 تا 11 پایه چهارم

    تدریس ادبیات: درس اول

    معنی واژه ها به ترتیب بیت ها:ستایش
    آخر:پایان،انجام
    دمی:لحظه ای،هنگامی
    هرگز:هیچ وقت
    صبحگاه:بامداد،هنگام صبح
    اهسته:کند،آرام
    یک چند :لحظه ای ،مدت کمی
    نهان:پنهان،مخفی
    نشان:علامت ،نشانه
    نیکی:خوبی
    معنی واژه ها ی درس:آفریدگار زیبایی
    تصمیم:اراده،قصد
    جهان افروز:روشن کننده ی جهان
    داوری:قضاوت کردن
    دل انگیز:دل فریب،مطلوب
    نخست؛اول،ابتدا
    نیلی:به رنگ نیل،کبود رنگ
    پراکند:پخش کرد
    گوناگون:مختلف
    غوک:قورباغه
    برکه:آبگیر تالاب
    بگذار:اجازه بده
    منظره:چشم انداز
    انبوه:بسیار زیاد
    زینت:زیور
    گلگون:سرخ رنگ
    تاب نیاورد:تحمل نکرد.طاقت نیاورد
    سراغ:پی چیزی رفتن
    ارغوانی:به رنگ ارغوان،بنفش
    جلا:درخشندگی و شفافیت
    مهاجر:کوچ کننده،مهاجرت کننده
    سطح:قسمت هموار و خارجی اجسام
    قشر:پوست
    براق:درخشان،درخشنده
    خود نمایی:خود را جلو دیگران خوب نشان دادن
    چیره دست:ماهر،زبر دست
    لذت:خوشی
    شگفت انگیز:تعجب آور،حیرت اور
    هم خانواده:درس اول
    انتخاب:منتخب
    سطح:سطوح
    مهاجر:هجرت
    مزارع:مزرعه
    تصویر:تصاویر،مصور
    منظره:مناظر،منظر
    کلمات متضاد:درس اول
    شروع#پایان
    تیره#روشن
    زیبا#زشت
    دشوار#آسان
    گرم#سرد
    ضخیم#نازک
    قبل#بعد

    درس دوم:کوچ پرستوها

    معنی واژه ها به ترتیب سطرها:درس ۲
    اوایل:جمع اول،آغاز
    لطیف:نرم و نازک
    دل نشین:خوشایند
    دور و دراز:زمانی بسیار طولانی از گذشته
    نخستین:اولین
    از نو:دوباره
    به سر برده اند:گذرانده اند،به جا آورده اند.
    راه و رسم:روش،شیوه
    آسودگی:آرام و راحت بودن
    کمیاب:نایاب،نادر
    به ناچار:از روی اجبار
    معتدل تر:جایی که آب و هوای نه سرد و نه گرم دارد.
    جنب و جوش:فعالیت بسیار ،هیجان
    معلوم:مشخص،آشکار
    تغییرات:دگرگونی ها
    قرقی:نوعی پرنده شکاری از دسته ی بازها
    کوچ:مهاجرت،از جایی به جایی رفتن
    ناگهان:دور از انتظار و بی خبر
    می ربایند:دزدیدن،جذب کردن
    پی در پی:پیاپی و پشت سرهم
    شگفتی:تعجب،حیرت
    سپری شدن:به پایان رسیدن،به اتمام رسیدن،کامل شدن
    پیمودن:طی کردن راه
    پیشین :گذشته،قبلی،جمع پیشینیان
    راه یابی:راه یافتن
    نهاده است:قرار داده است
    هم خانواده:درس ۲
    اوایل:اول
    معتدل:اعتدال
    مسافر:سفر
    مشغول:شغل،اشتغال
    غذا:تغذیه
    لطیف:ملاطفت،لطافت
    متضاد:درس ۲
    اوایل#اواخر
    طولانی#کوتاه
    دور#نزدیک
    نو#کهنه
    کمیاب#فراوان
    دانایی#نادانی

    درس سوم:راز نشانه ها:

    معنی واژه ها به ترتیب سطرها:درس ۳
    آسیاب:دستگاهی برای خرد کردن گندم،جو و دانه های دیگر
    قهوه خانه:جایی که قهوه و چای دم کنند و بنوشند
    می لنگید:لنگان لنگان راه می رفت
    بار گندم:کیسه های گندم که بر پشت الاغ بود.
    نشانی:علامت
    خشمگین:عصبانی
    حاکم:والی،داور،قاضی)در این درس همان قاضی است(
    کمی اندیشیدم:کمی فکر کردم
    رد پا:اثر پا
    گود:عمیق،ژرف
    حدس زدم:گمان کردم،پنداشتم،فکرکردم
    کور:نابینا
    معذرت خواست:عذر خواست،پوزش طلبید
    هم خانواده:درس ۳
    عذر:معذرت،عذر خواهی
    طرف:اطراف
    فهم:فهمیده
    حاکم:حکیم،حکم،محکوم
    محل:محله
    گود:گودی،گودال
    متضاد:درس ۳
    خوشحال#ناراحت
    راست#چپ
    بیرون#داخل
    نخورد#خورد
    کمی#زیادی
    معنی واژه ها به ترتیب بیت ها:درس ۳ بخوان و حفظ کن
    زاغک:زاغ کوچک)کلاغ سیاه(
    قالب:واحدی برای قطعات بریده ی معین
    پرفریب:سخت مکار،سخت حیله گر
    حیلت ساز:حیله باز،مکار،فریبنده
    آواز:صدا،بانگ،آهنگ،نغمه
    به به:کلمه ای برای تحسین و تمجید
    خوش آواز:خوش صدا،خوش نغمه
    خوش خوان:خوش آواز
    قار قار:صدای کلاغ به هنگام آواز خواندن
    طعمه:خوراک،خوردنی
    روبهک:بچه روباه،روباه کوچک
    جست:جهش،عمل جهیدن از ارتفاع و بلندی چیزی مانند دیوار
    مدرس:نورالدین
    درس چهارم:ارزش علم

    معنی واژه ها به ترتیب سطرها:درس ۴

    حکیمی:دانشمندی
    قصد:اراده کردن،تصمیم
    برافراشته:افراشته شده،بالا برده
    ناخدا:کشتیبان،کسی که کشتی را می راند
    هرچه کرد:هرچه سعی و تلاش کرد
    پاسخ:جواب
    آماده:فراهم
    سرگرم:مشغول
    شهرت:معروفیت،ناموری
    نیک نامی:خوش نامی
    دانا:عالم،آگاه،با معرفت
    هم خانواده:درس ۴
    قصد:قاصد،مقصود
    تعجب:عجیب،عجایب
    حاضر:حضرت،حضور،احضار
    مشهور:شهرت
    قدیم:قدمت
    فکر:افکار،تفکر،متفکر
    حال:احوال،حالت
    حرکت:متحرک،تحرک
    نجات:منجی،ناجی
    متضاد:درس ۴
    پیش#پس
    رفت#آمد
    خیلی#کم
    زود#دیر
    شادمان#غمگین،ناراحت
    باز کرد#بست
    زنده#مرده
    جوان#پیر
    دانا#نادان
    خواب#بیدار

    درس پنجم:رهایی از قفس

    معنی واژه ها به ترتیب سطرها:درس ۵
    ثروتمند:دارا،توانگر
    شیرین زبان:شیرین گفتار،شیرین بیان،شیرین سخن
    غلام:بنده،نوکر
    سوغاتی:ره آورد،ارمغان،هدیه
    گران بها:نفیس،باارزش،قیمتی
    ارمغان:هدیه
    خطه:پاره ای از زمین،شهر بزرگ،ناحیه،کشور
    مشتاق:آرزومند،مایل،راغب
    قضا:تقدیر،سرنوشت
    حبس:زندانی کردن،بازداشتن،زندان
    هم زبان:هم صحبت،کسانی که با یک زبان حرف می زنند
    دلتنگ:پریشان،غمگین
    قول داد:وعده داد،مقرر گردید
    پیغام:خبر،پیام،مژده
    بازگو کند:بیان کند
    صحنه:منظره ای واقعی یا خیالی که رویدادی را نشان می دهد.
    شگفت زده:متعجب
    دلش برای آن سوخت:کنایه از ناراحت شد
    گفت خام: سخن ناپخته.بی تجربه
    تجارت:بازرگانی کردن،داد و ستد
    شادکام:خوشحال،کامروا،کامران
    کنیزک:دخترک یا زنی که برده باشد
    نشان:سهم،نصیب
    کو:کجاست
    خواجه:سرور،بزرگ،پول دار
    همتا:نظیر،مانند،معادل،مساوی
    زهره:کیسه ی صفرا
    زهره اش برید:بسیار ترسید
    دلداری دهد:تسلی دهد،غم خواری کند
    از دست رفته است:کنایه از مرده است
    زاری:گریه ی سوزناک

    هم خانواده:درس ۵

    شگفت زده:شگفت انگیز
    موضوع:وضع،اوضاع
    مشتاق:اشتیاق،شوق
    شرمنده:شرمسار،شرمگین
    پیام:پیامبر،پیام رسان،پیامک
    شکایت:شاکی
    سکوت:ساکت
    تجارت:تاجر،تجار
    لذت:لذیذ
    اسیر:اسارت
    حبس:محبوس
    متضاد:درس ۵
    زیبا#زشت
    شیرین#تلخ
    گران بها#ارزان
    اسیر#آزاد
    بخواه#نخواه
    ساکت#شلوغ
    بالا#پایین
    خام#پخته
    کوتاه#بلند

    معنی واژه ها:درس ۵ بخوان و بیندیش

    گنبد کبود:آسمان کبود
    کولش:شانه ی او
    دنگ:صدایی که از برخورد با میله ها بلند میشود
    مامور :مسول انجام کاری
    ماجرا:داستان،اتفاق
    توی:داخل
    معنی واژه ها:درس ۵ مثل
    خدمتکار:آن که در خانه ی کسی کار کند
    دستمزد:حقوق
    علت:دلیل،سبب
    قافله:کاروان
    نفر:در این درس واحد شمارش شتر است
    راس:در این درس واحد شمارش چهارپایان است
    قاطر:حیوانی است که از ترکیب اسب و خر به وجود می آید
    بی علت:بدون دلیل
    بی حکمت:بدون دلیل خردمندانه
    مدرس:نورالدین
    درس ۶:آرش کمان گیر

    معنی واژه ها:درس ۶

    نبرد:جنگ
    نگرانی:تشویش،دلواپسی
    توران:سرزمین تور،نژادی ایرانی در منطقه ی آسیای میانه
    افراسیاب:نام یکی از پادشاهان کهن در سرزمین توران که مدت ها با ایران جنگ و دشمنی
    داشت.
    رود جیحون:نام یکی از رودهای معروف است.
    پایداری:ایستادگی،پافشاری
    اندوهگین:ناراحت،غمگین
    بردباری:صبر،شکیبایی
    سرانجام:عاقبت،پایان
    تصمیم:اراده،قصد
    آشتی:دوستی،صلح
    تورانیان:کسانی که در زمین توران زندگی می کنند.
    پیشنهاد:نظر،رای،طرح
    خاور:مشرق،مقابل باختر)غرب(
    تحقیر:خوار شمردن،کوچک شمردن
    سامان می دهد:نظم می دهد،رواج می دهد
    پولادین:ساخته شده از پولاد،بسیار محکم،نیرومند
    ماهر:استاد و چیره دست در کار
    بی تابی:بی قراری،بدون صبر و قرار
    قامتی رشید:راست قامت
    نقص:کمی،عیب،کاستی،مقابل فضل و کمال
    زمزمه:ترنم کردن،نغمه،آوازی که به آهستگی خوانده می شود.
    تیز بال:تند پر،تیز پر،تیز پرواز
    نیم روز:وسط روز،میان روز
    تناورتر:تنومندترین،قوی جثه ترین

    هم خانواده:درس ۶

    ماهر:مهارت
    محکم:استحکام،مستحکم
    نقص:ناقص،نواقص
    تحقیر:حقارت،محقر،حقیر
    توانا:توانایی،توان،توانمند
    عیب:عیوب،معیوب
    خبر:اخبار،مخبر،مخابرات
    منتظر:انتظار
    رشید:رشادت
    مشکل:اشکال
    متضاد:درس ۶
    آشتی#قهر
    ناامید#امیدوار
    آخرین#اولین
    دوستان#دشمنان
    پیروزی#شکست
    تنگ#گشاد
    کور#بینا
    نزدیک#دور
    بی جان#جاندار
    جوان#پیر
    سختی#اسانی
    محکم#شل
    خاور#باختر

    معنی واژه ها به ترتیب بیت ها:درس ۶ شعر باران

    گُهر:مخفف گوهر،مروارید،دانه های جواهر،اما در این درس قطره های به گوهر تشبیه شده
    است.
    بام:پوشش بالایی ساختمان،پشت بام
    دیرین:کهنه،قدیمی
    چست:چالاک،چابک،تند و سریع
    وزنده:ورزان
    نهانی:پنهانی،سری
    بران:دارای خاصیت یا توانایی بریدن،تیز
    تندر:رعد،آسمان غرش،صدایی که هنگام رعد و برق به گوش می رسد.
    غران:در حال غریدن،فریاد کنان،غرش کنان
    گریزان:در حال فرار،گریزنده،شتابان
    وارونه:برعکس،سرنگون
    گوارا:خوب و لذت بخش
    بَه:کلمه ای که برای شادی و خوشامد از چیزی استفاده می شود.
    گوهر فشانی:گوهر فشاندن
    خواه…خواه:بیان دو حالت مساوی،بیان برابری دو یا چند چیز
    تیره:تاریک،سیاه
    روشن:درخشان،تابان،واضح
    درس ۷:مهمان شهر ما
    مدرس: نورالدین
    معنی واژه ها به ترتیب سطرها:درس ۷
    حضور:حاضرشدن،وجود،ظهور
    استقبال:به پیشواز کسی رفتن،پیشواز
    نشاط:شادمانی،خوشی،شوق
    تپش:ضربان،بی قراری
    رُخسار:روی،چهره
    هین:آگاه باش،بدان
    نگار:در این درس رهبر انقلاب،اما در لغت به معنی محبوب،یار
    لحظه شماری:انتظار کشیدن ،پیوسته منتظر کسی بودن
    بلاخره:سرانجام،عاقبت
    هیجان زده:دچار حالات عاطفی شده
    انبوه:بسیار،فراوان،زیاد
    جنبش:حرکت،تکان،لرزش
    خیره:متعجب،شگفت زده،متحیر
    غوغا:مردم بسیار و در هم آمیخته،جار و جنجال زیاد
    مشتاق:دارای شوق،آرزومند
    همهمه:شلوغی و بی نظمی
    مرتب:منظم،با ترتیب
    مسولان:جمع مسول،ماموران،افرادی که وظیفه ی انجام کاری را دارند.
    محور:خطی مستقیم که جسمی به دور آن می گردد.

    هم خانواده:درس ۷

    استقبال:مستقبل،اقبال
    صبر:صبور،صابر
    حس:احساس،محسوس،حواس
    منظم:نظم،ناظم،منظوم
    طلوع:طالع،مطلع
    مدرسه:مدرس،درس
    انتظار:منتظر
    عزیز:معزز،عزیزه
    جمعیت:جماعت،مجموعه،جمع
    فعالیت:فعال
    متضاد:درس ۷
    ورود#خروج
    آغاز#پایان
    مرتب#نامرتب،شلخته
    خوشحال#ناراحت،غمگین
    منظم#نامنظم
    خاموش#روشن
    بزرگی#کوچکی
    می گریستند#می خندیدند
    پرتوان#کم توان
    معنی واژه ها:درس ۷.بخوان و بیندیش
    نفوذ کند:راه یابد،چیره شود
    مشام:بینی
    دلهره:اضطراب،نگرانی
    حیف:افسوس،دریغ
    مرخصی:اجازه،رهایی،آزادی پس از انجام کار
    سردرگم:سرگردان،متحیر
    طعنه:سرزنش کردن،بدگویی
    آهای:حرف ندا که برای صدا کردن افراد به کار می رود
    اعتنا:توجه داشتن
    ضخامت:محکم و ستبر
    تحسین آمیز:آفرین گفتن،نیک شمردن،تعریف و تمجید
    شکفته:باز شده،خندان شده
    واقعا:به درستی،در حقیقت
    جبهه:خط خارجی که سربازان مشغول جنگ در مقابل دشمن تشکیل دهند.
    امان:در پناه بودن،ایمن بودن
    دلم می گیرد:من ناراحت و غمگین می شوم
    درس دهم:باغچه اطفال

    درس 11 ● معنی واژه ها به ترتیب سطرها ●

    اطفال:جمع طفل،خردسالان،بچه ها،کودکان
    کنجکاو:کاوش کننده،جست و جو کننده
    فعال:پرکار،کوشا،جمع فعل،کارها،رفتارها
    تصویر:شکل،عکس
    افکار:جمع فکر،اندیشه ها
    منقل:ظرفی که در آن ذغال یا هیزم می ریزند و آتش روشن می کنند.
    دایر)دایر شدن(:ایجاد شدن،تشکیل شدن
    گرداگرد:اطراف،پیرامون
    حرفه:پیشه،کار
    طاق مسجد:سقف مسجد
    قفقاز:سرزمینی در غرب دریای خزر
    اداره می کرد:کارگردانی می کرد،می گرداند
    رونق:رواج
    طبع:ذات،سرشت
    پُر شور:پر حرارت
    جویا:جست و جو کننده
    راضی:خشنود،قانع
    بهره:فایده،کمک
    آموزگار:معلم،دبیر
    اجتماع:گروه،گردهم امدن،جمعی از دسته های انسانی
    فعالیت:کوشش
    میهن:وطن،کشور
    اقامت گزیدم:در جایی ساکن شدم
    ذوق:نشاط،خوشی،علاقه و استعداد برای یادگیری
    قریحه:طبع،ذوق
    عاجز:ناتوان،ضعیف
    اختراع:پدید اوردن،درست کردن،ایجاد کردن
    ابداع:نوآوری،ایجاد کردن،چیزی نو پدید آوردن
    مقصود:مراد،نیت
    اعتماد:اطمینان
    پشتکار:همت و جدیت
    اراده:خواست،میل،تصمیم
    بردباری:صبر و شکیبایی

    درس 11 ● هم خانواده ●

    کتاب:مکتوب،کاتب،مکتب
    راضی:رضایت،مرضیه
    مقصود:قصد،قاصد
    صبر:صابر،صبور
    قبول:قابل،مقبول
    فعال:فعالیت
    شعر:شاعر،مشاعره
    اختراع:مخترع
    اقامت:مقیم
    اعتماد:معتمد
    تصویر:تصور،مصور
    استعداد:مستعد
    طفل:طفولیت،اطفال
    عشق:معشوق
    افکار:فکر،تفکر،متفکر
    زیستن:زیستگاه،زیست

    درس 11 ● متضاد ●

    تازه#کهنه
    روشن#خاموش
    سرد#گرم
    سختی#راحتی
    با سواد#بی سواد
    بیرون#درون
    بیدار#خواب
    معنی واژه ها به ترتیب بیت ها:بخوان و حفظ کن.همای رحمت
    هُما:پرنده ای که نشانه ی خوشبختی است.
    رحمت:مهربانی،بخشایش
    آیت:نشانه،علامت
    ماسّوا:موجودات جهان،به غیر از خدا
    مسکین:بینوا،بیچاره
    نگین:تکه جواهر زیبایی که در وسط انگشتر قرار می گیرد.
    کَرَم:بخشش
    قاتل:کسی که دیگری را می کُشد.
    مُدارا:با مهربانی رفتار کردن
    ابوالعجایب:باعث شگفتگی ها،شگفت انگیز
    عَلَم کند:معروف کند،مشهور سازد،برپا کند

    مدرس:نورالدین

    گروه آموزشی نمیک

    دانشنامه نمیک از تمامی هنردوستان ،اساتید ایران برای پیشرفت ایران عزیزمان در تمامی زمینه ها دعوت به همکاری می نماید شما عزیزان با با دادن نظر و ارسال اطلاعات تکمیلی خود در این زمینه برای پیشرفت کشور عزیزمان در علم و فن آوری میتوانید باعث پیشرفت و تکامل کشور شوید

    راهای ارتباط با ما

    ایمیل : [email protected]

    برای سهولت ارسال نظرات و ارتقاء دانشنامه شما همچنین میتوانید متن و عکسهای خود را در وات ساپ با این شماره :09014465636 ارسال نمایید.

    با تشکر تیم نمیک

    منبع مطلب : nmik.ir

    مدیر محترم سایت nmik.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    قالب این شعر:مثنوی شاعر:مولوی

    معنی بیت ها ومتن : درس پنجم فارسی چهارم

    بیت ۱.بازرگان به طوطی گفت:چه هدیه ای می خواهی که من از سرزمین هندوستان برای تو بیاورم؟

    بیت۲.طوطی گفت:در آنجا وقتی طوطیان را میبینی ،شرح حال ما را برایشان بگو.

    بیت۳.بگو آن طوطی که مایل به دیدن شما بود،به خاطر تقدیر و سرنوشت آسمانی در دست ما زندانی است.

    بیت۴.چرا این کار را کردم و چرا این پیام را دادم؟طوطی بیچاره را به خاطر این سخن نسنجیده ،ناراحت و رنجیده کردم.

    بیت ۵.بازرگان کار معامله و تجارت را تمام کرد و خوشحال به سوی منزل بازگشت.

    بیت ۶.برای هر غلامی ،هدیه ای آورد و سهم هر کنیزک را به او داد.

    بیت ۷.طوطی گفت: هدیه من کجاست؟هر چیزی را که گفتی و هر چیزی را که دیدی ،برایم بازگو کن.

    بیت ۸.گفت شکایت های تو را با گروهی از طوطیان همانند تو در میان گذاشتم.

    بیت ۹.گفت:آن طوطی که از درد تو آگاه شد ،ترسید و بر خود لرزید و مرد.

    معنی واژه ها به ترتیب سطرها

    ثروتمند:دارا،توانگر

    شیرین زبان:شیرین گفتار،شیرین بیان،شیرین سخن

    غلام:بنده،نوکر

    سوغاتی:ره آورد،ارمغان،هدیه

    گران بها:نفیس،باارزش،قیمتی

    ارمغان:هدیه

    خطه:پاره ای از زمین،شهر بزرگ،ناحیه،کشور

    مشتاق:آرزومند،مایل،راغب

    قضا:تقدیر،سرنوشت

    حبس:زندانی کردن،بازداشتن،زندان

    هم زبان:هم صحبت،کسانی که با یک زبان حرف می زنند

    دلتنگ:پریشان،غمگین

    قول داد:وعده داد،مقرر گردید

    پیغام:خبر،پیام،مژده

    بازگو کند:بیان کند

    صحنه:منظره ای واقعی یا خیالی که رویدادی را نشان می دهد.

    شگفت زده:متعجب

    دلش برای آن سوخت:کنایه از ناراحت شد

    گفت خام :سخن ناپخته.بی تجربه

    تجارت:بازرگانی کردن،داد و ستد

    شادکام:خوشحال،کامروا،کامران

    کنیزک:دخترک یا زنی که برده باشد

    نشان:سهم،نصیب

    کو:کجاست

    خواجه:سرور،بزرگ،پول دار

    همتا:نظیر،مانند،معادل،مساوی

    زهره:کیسه ی صفرا

    زهره اش برید:بسیار ترسید

    دلداری دهد:تسلی دهد،غم خواری کند

    از دست رفته است:کنایه از مرده است

    زاری:گریه ی سوزناک

    هم خانواده:

    شگفت زده:شگفت انگیز

    موضوع:وضع،اوضاع

    مشتاق:اشتیاق،شوق

    شرمنده:شرمسار،شرمگین

    پیام:پیامبر،پیام رسان،پیامک

    شکایت:شاکی

    سکوت:ساکت

    تجارت:تاجر،تجار

    لذت:لذیذ

    اسیر:اسارت

    حبس:محبوس

    متضاد:

    زیبا#زشت

    شیرین#تلخ

    گران بها#ارزان

    اسیر#آزاد

    بخواه#نخواه

    ساکت#شلوغ

    بالا#پایین

    خام#پخته

    کوتاه#بلند

    پیام درس به زبان ساده

    برای آزادی و رهایی از قفس و آزاد زندگی کردن در دنیا باید بعضی از دل بستگی ها را که سبب می شود انسان ها در دام بیفتند،رها کرد .اصل پیام این است که انسان ها برای آزاد زیستن باید به دنیای مادی دل نبندند تا گرفتار نباشند.

    در داستان (طوطی و بازرگان) مولوی،همان روح و روان انسان است و قفس،همان جسم و تن انسان و رهایی از دنیای مادی همان ازاد شدن است.

    تاریخ ادبیات:

    این شعر از کتاب(مثنوی مولوی)،شاعر قرن هفتم است.در این داستان،مولوی،شخصیت های بازرگان و طوطی را به زبان شعر بیان میکند که بعضی از بیت ها را در این درس خواندیم.

    بخوان و بیندیش: قدم یازدهم نوع نثر:ساده و روان

    معنی واژه ها

    گنبد کبود:آسمان کبود

    کولش:شانه ی او

    دنگ:صدایی که از برخورد با میله ها بلند میشود

    مامور: مسول انجام کاری

    ماجرا:داستان،اتفاق

    توی:داخل

    معنی برخی جمله های مهم:چه دسته گل به آب دادن است:کنایه از ،چه اشتباه بزرگی را انجام داده است.

    )این مثل ،برای کسانی به کار میرود که اشتباه کرده باشند.( پیام درس:

    برای اینکه میل به آزادی داشته باشیم و دنیای زیبایی را تجربه کنیم و به موفقیت بهتری برسیم باید جرات و جسارت بیشتری داشته باشیم و تلاش بیشتری بکنیم تا از دنیا بهره ی بهتری ببریم.آن هایی که به عظمت و بزرگی رسیده اند سختی ها را بیشتر تحمل کرده اند و تلاش و کوشش زیادی انجام داده اند.

    تاریخ ادبیات:

    سوسن طاقدیس از نویسندگان کتاب کودک است که در سال ۱۳۳۸ در شیراز متولد شد.او قصه گویی را قبل از سن مدرسه برای کودکان هم سال خود آغاز کرد.علاقه به گفتن و نوشتن در او ادامه یافت.کلاس انشا بهترین ساعات زندگی او بود.بهترین اثر او)قدم یازدهم(است که در سال ۱۳۸۴ برنده ی جایزه ی کتاب شد.از دیگر آثار او می توان به) شما یک دماغ زرد ندیدید؟(اشاره کرد که توانست برگزیده ی جایزه ی پروین اعتصامی شود.

    مثل:

    نوع نثر:ساده و روان

    معنی واژه ها:

    خدمتکار:آن که در خانه ی کسی کار کند

    دستمزد:حقوق علت:دلیل،سبب

    قافله:کاروان

    نفر:در این درس واحد شمارش شتر است

    راس:در این درس واحد شمارش چهارپایان است

    قاطر:حیوانی است که از ترکیب اسب و خر به وجود می آید بی علت:بدون دلیل

    بی حکمت:بدون دلیل خردمندانه

    پیام درس:

    ارزش هر کس به توانایی،علم و خرد او است.هر کس که تواناتر و باهوش تر باشد از امکانات بهتر و بیشتری بهره میبرد و برعکس کسی که توانایی کنتری داشته وضعیت نامطلوبی دارد همانطور که گفته اند”:هیچ ارزانی بی علت نیست و هیچ گرانی بی حکمت”

    واژه آموزی:

    در آغاز به معنی واژه ی”نامه”نگاه کنید:

    به مطالبی که برای کسی یا سازمانی بر روی کاغذ و مانند آن نوشته می شود و معمولا داخل پاکت قرار می گیرد و به وسیله ی پست به دست گیرنده می رسد نامه می گویند.

    در دستور زبان فارسی گاهی برای ساختن یک واژه ی مرکب)واژه ای که بیش از یک کلمه دارد( از کلمه” نامه”استفاده می شود.

    مانند:

    شناس نامه)شناس+نامه(نوشته ای که اطلاعات شخصی هر فرد در آن می آید.

    سفارش نامه)سفارش+نامه(نوشته ای که در آن از شخصی برای دیگری درخواست انجام کاری می شود

    )روزنامه)روز+نامه_(تقدیر نامه)تقدیر+ نامه_(کارنامه)کار+نامه

    اهداف درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    1 آشنایی دانش آموزان با تفکّر خلّق و کاربرد آن در زندگی
    2 معرفی مولوی و آثار وی به دانش آموزان
    3 گسترش واژگان با استفاده از فرایند ترکیب
    4 تقویت مهار تهای زبان آموزی با طرّاحی نمایش
    5 آموزش بهره گیری از آرایهٔ تشبیه (به طور غیرمستقیم) در نوشتن بند توصیفی
    6 پرورش سواد دیداری و بهره گیری از آن در بند توصیفی
    7 تقویت مهارت درک متن

    واژه آموزی درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    یکی از فرایندهای پر بسامد واژه سازی در زبان فارسی فرایند ترکیب است.

    در این درس ترکیب اسم یا بن فعل آمده است.

    کلمات مرکب که بر اثر فرایندترکیب حاصل می شوند،

    کلماتی هستند که اجزای آنها به تنهایی معنی مستقل دارند

    و پساز ساخت ترکیب و شکل گیری واژهٔ جدید، معنای تازه ای می دهند.

    مثال
    اسم + اسم مانند کتاب نامه
    بن +  فعل اسم مانند شناسنامه

    بازی از جمله فعّالیت هایی است که در برنامهٔ درسی زبان آموزی مورد تأکید است؛

    زیرا دانش آموزان در بازی به ارتقای درک شنوایی و رشد و پرورش قوهٔ بیان، دست می یابند و یاد می گیرند که با یکدیگر فکر کنند و به افکار خود سامان بدهند و به حلّ مسائل با مشارکت یکدیگر برآیند.

    در پایهٔ چهارم، بازی های زبانی همراه با تحرّک و نشاط موردنظر است.

    تدریس کلمات مرکب  در قالب بازی نیز به یادگیری آسان آن می انجامد

    تمرین خواندن درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    تمرین خواندن مانند دروس گذشته انجام شود.

    درست، شمرده، رسا و با لحن مناسب خواندن، مثل همهٔ دروس مورد توجّه و دقّت قرار گیرد.

    در این درس«جمله خوانی»پیشنهاد می شود.

    دانش آموزان به ترتیبی که نشسته اند، خواندن را آغاز می کنند.

    هر دانش آموز یک جمله می خواند و جملهٔ بعدی توسط دانش آموز دیگر خوانده می شود این کار ادامه پیدا می کند تا متن به پایان برسد.

    این روش خواندن، مورد علاقه دانش آموزان است.

    مراحل خواندن به اختصار، در نمودار زیر بعد نشان داده شده است:

    شناخت حرف  ⇐ کلمه خوانی  ⇐   گروه کلمه / عبارت خوانی  ⇐  جمله خوانی

    نمایش درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    دانش آموزان در سال قبل با چهار نوع نمایش و اجرای آن آشنا شدند.

    در اجرای این درس ابتدا دانش آموزان باید به متن نمایشنامه گوش فرا دهند و سپس به طراحی و اجرا بپردازند.

    هنگامی که آنها به متن شنیداری گوش می کنند،

    تمرکز و درک شنیداری آنها تقویت می شود و زمانی که به طراحی نمایش می پردازند خلّاقیت و تفکّر  و تخیل در آنها پرورش می یابد.

    زمان اجرا نیز رفتارهای کلامی و غیرکلامی آنها درانتقال پیام به هنگام سخن گفتن تقویت می شود.

    از همکاران محترم تقاضا می شود وقت فعّالیت هایی مانند این را که در تقویت مهارت های زبانی دانش آموزان بسیار مؤثر هستند،به سایر دروس ندهند.

    توانمند کردن دانش آموزان در مهارت های زبانی نوع تفکّر آنها را نیز شکل می دهد و موجب موفقیت آنها در زندگی اجتماعی می شود.

    املای درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    املای بگرد و پیدا کن

    دانش آموزان در گروه، یک متن املا با 10 جای خالی از متن درس تهیه می کنند
    (جای خالی از کلمات مهم درس باشد بهتر است).

    در بالای متن املا یک جدول با 12 یا 13 خانه کشیده می شود و کلماتی که بایدجاهای خالی را تکمیل کنند،

    به علاوهٔ چند کلمهٔ اضافه در این خانه ها نوشته می شود.

    قبل از شروع فرایند املا از دانش آموزان خواسته می شود متن درس را با دقت در زمان معین (سه تا پنج دقیقه) مطالعه کنند.

    سپس کتاب را بسته و برگه های املای تهیه شده، بین گروه ها جابه جا شود.

    دانش آموزان هر گروه در زمان تعیین شده توسط معلّم باید کلمات را از داخل جدول پیدا کرده و در جاهای خالی بنویسند.

    تصحیح املا با نظارت معلّم در گروه انجام می شود.

    روش دوم که در راهنمای پایه سوم نیز پیشنهاد شده به شرح زیر می باشد.

    با هدف تمرکز برروی لغات و آموزش درست نویسی از دانش آموزان بخواهید

    که در گروه، جدولی طرّاحی نمایند و طبقه بندی واژه های متن درس را انجام بدهند.

    معیار تفکیک لغات را به عهدهٔ گروه بگذارید.

    املا به صورت دو بخشی

    املا مطابق با برنامهٔ تدریس کلیهٔ دروس به صورت دو بخشی شامل املای تقریری و فعّالیت های املایی طرّاحی می شود

    و سطح پیشرفت دانش آموز نسبت به خودش، با توجّه به میزان درست نویسی در ارزشیابی های املایی قبلی، سنجیده می شود.

    اگر یک متن ترکیبی در قالب داستانی کوتاه توسط معلّم تدوین گردد

    برای دانش آموزان جذّاب و قابل توجّه است. برای تولید متن ترکیبی می توانید از روش زیراستفاده کنید:

    ۱ ابتدا کلمات مورد نظر خود را استخراج نمایید.
    ۲ حالا متنی تهیه کنید که تا حدّ امکان از این کلمات در آن استفاده شده باشد.
    مثال زیر، بخشی از املای تقریری معلّم ساخته از متن درس است.

    از روزگاران دور کشور هندوستان، به عنوان یک خطّهٔ زیبا معروف بوده است.
    بازرگانان ثروتمند از تماشای صحنهٔ پرواز دسته های طوطی لذّت می برند.

    از آنجاطوطی ها را به همراه می آورند و این سوغاتی گران بها را به دوستان همزبان خود ارمغانمی دهند.

    تجارت در این کشور ……….

    درس پنجم نوشتاری چهارم ابتدایی

    فعّالیت های نوشتاری 1: املا و واژه آموزی

    درتمرین سوم کلمات در جای خالی به این ترتیب می باشند:

    سالنامه – هفته نامه-  هفت هنامه  – کتابنامه –  سالنامه –  قولنامه  – قولنامه

    فعّالیت های نوشتاری2: املا

    در تمرین دو، علاوه بر تقویت مهارت املانویسی استفاده از رنگ به ایجاد روحیهٔ نشاط در دانش آموزان کمک می کند.

    طراحی این قبیل جداول به عنوان تکلیف شب برای دانش آموزان جالب و مهیّج است.

    فعّالیت های نوشتاری 4: درک متن

    این صفحه شامل دو بخش فعّالیت های درک متن و کتابخوانی می باشد. در قسمت کتابخوانی، یک داستان واحد برای کل کلاس خوانده می شود.

    سپس بچّه ها به صورت گروهی رویدادهای آن را فهرست نموده، شماره گذاری می نمایند.

    فعّالیت های نوشتاری5: نگارش

    در درس گذشته دانش آموزان نوشتن بند توصیفی را آموختند.

    این درس نیز درادامهٔ درس گذشته به آموزش بند توصیفی اختصاص دارد

    با این تفاوت که یک سطح فراتر رفته و به لحاظ ادبی متن زیباتری خلق خواهد شد.

    به همین منظور از آرایهٔ ادبی تشبیه استفاده شده است.

    توجه داشته باشیم که در مورد آرایه تشبیه چیزی آموزش ندهیم و با سبکی که در کتاب نوشتاری ارائه شده، مطلب را بیان کنیم.

    نمونه سوال فارسی چهارم ابتدایی

    آموزش درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    قالب این شعر:مثنوی شاعر:مولوی

    روش تدریس درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس:

    ایفای نقش،روشن سازی طرز تلقی

    روشن سازی طرز تلقی:این طرح برای دانش آموزان فرصتی را فراهم می کند تا عقاید متنوع هم کلاسی های خود را بشنوند و آنان را قادر می سازد که کشف کنند.

    در داستان طوطی و بازرگان ،طوطی نماد انسان،بازرگان نماد دنیا و قفس نماد جماد و ماده و درحقیقت شهرت طلبی است که جان انسان را در بند خود گرفته است.

    معنی شعر های درس رهایی از قفس:

    بیت ۱.بازرگان به طوطی گفت:چه هدیه ای می خواهی که من از سرزمین هندوستان برای تو بیاورم؟

    بیت۲.طوطی گفت:در آنجا وقتی طوطیان را میبینی ،شرح حال ما را برایشان بگو.

    بیت۳.بگو آن طوطی که مایل به دیدن شما بود،به خاطر تقدیر و سرنوشت آسمانی در دست ما زندانی است.

    بیت۴.چرا این کار را کردم و چرا این پیام را دادم؟طوطی بیچاره را به خاطر این سخن نسنجیده ،ناراحت و رنجیده کردم.

    بیت ۵.بازرگان کار معامله و تجارت را تمام کرد و خوشحال به سوی منزل بازگشت.

    بیت ۶.برای هر غلامی ،هدیه ای آورد و سهم هر کنیزک را به او داد.

    بیت ۷.طوطی گفت: هدیه من کجاست؟هر چیزی را که گفتی و هر چیزی را که دیدی ،برایم بازگو کن.

    بیت ۸.گفت شکایت های تو را با گروهی از طوطیان همانند تو در میان گذاشتم.

    بیت ۹.گفت:آن طوطی که از درد تو آگاه شد ،ترسید و بر خود لرزید و مرد.

    معنی واژه ها درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی

    ثروتمند:دارا،توانگر

    شیرین زبان:شیرین گفتار،شیرین بیان،شیرین سخن

    غلام:بنده،نوکر

    سوغاتی:ره آورد،ارمغان،هدیه

    گران بها:نفیس،باارزش،قیمتی

    ارمغان:هدیه

    خطه:پاره ای از زمین،شهر بزرگ،ناحیه،کشور

    مشتاق:آرزومند،مایل،راغب

    قضا:تقدیر،سرنوشت

    حبس:زندانی کردن،بازداشتن،زندان

    هم زبان:هم صحبت،کسانی که با یک زبان حرف می زنند

    دلتنگ:پریشان،غمگین

    قول داد:وعده داد،مقرر گردید

    پیغام:خبر،پیام،مژده

    بازگو کند:بیان کند

    صحنه:منظره ای واقعی یا خیالی که رویدادی را نشان می دهد.

    شگفت زده:متعجب

    دلش برای آن سوخت:کنایه از ناراحت شد

    گفت خام :سخن ناپخته.بی تجربه

    تجارت:بازرگانی کردن،داد و ستد

    شادکام:خوشحال،کامروا،کامران

    کنیزک:دخترک یا زنی که برده باشد

    نشان:سهم،نصیب

    کو:کجاست

    خواجه:سرور،بزرگ،پول دار

    همتا:نظیر،مانند،معادل،مساوی

    زهره:کیسه ی صفرا

    زهره اش برید:بسیار ترسید

    دلداری دهد:تسلی دهد،غم خواری کند

    از دست رفته است:کنایه از مرده است

    زاری:گریه ی سوزناک

    هم خانواده:

    شگفت زده:شگفت انگیز

    موضوع:وضع،اوضاع

    مشتاق:اشتیاق،شوق

    شرمنده:شرمسار،شرمگین

    پیام:پیامبر،پیام رسان،پیامک

    شکایت:شاکی

    سکوت:ساکت

    تجارت:تاجر،تجار

    لذت:لذیذ

    اسیر:اسارت

    حبس:محبوس

    متضاد:

    زیبا#زشت

    شیرین#تلخ

    گران بها#ارزان

    اسیر#آزاد

    بخواه#نخواه

    ساکت#شلوغ

    بالا#پایین

    خام#پخته

    کوتاه#بلند

    پیام درس:

    برای آزادی و رهایی از قفس و آزاد زندگی کردن در دنیا باید بعضی از دل بستگی ها را که سبب می شود انسان ها در دام بیفتند،رها کرد .اصل پیام این است که انسان ها برای آزاد زیستن باید به دنیای مادی دل نبندند تا گرفتار نباشند.

    در داستان (طوطی و بازرگان) مولوی،همان روح و روان انسان است و قفس،همان جسم و تن انسان و رهایی از دنیای مادی همان ازاد شدن است.

    تاریخ ادبیات درس رهایی از قفس پنجم:

    این شعر از کتاب(مثنوی مولوی)،شاعر قرن هفتم است.در این داستان،مولوی،شخصیت های بازرگان و طوطی را به زبان شعر بیان میکند که بعضی از بیت ها را در این درس خواندیم.

    بخوان و بیندیش: قدم یازدهم نوع نثر:ساده و روان

    معنی واژه ها

    گنبد کبود:آسمان کبود

    کولش:شانه ی او

    دنگ:صدایی که از برخورد با میله ها بلند میشود

    مامور: مسول انجام کاری

    ماجرا:داستان،اتفاق

    توی:داخل

    پیام درس رهایی از قفس پنجم :

    ارزش هر کس به توانایی،علم و خرد او است.هر کس که تواناتر و باهوش تر باشد از امکانات بهتر و بیشتری بهره میبرد و برعکس کسی که توانایی کنتری داشته وضعیت نامطلوبی دارد همانطور که گفته اند”:هیچ ارزانی بی علت نیست و هیچ گرانی بی حکمت”

    عزیزان تدریس به پایان رسید امیدوارم مفید واقع شده باشد.نظرات و تجربیات خود را برای بهبود آموزش در قسمت دیدگاه بنویسید.

    نمونه سوالات درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی رهایی از قفس

    برای دریافت نمونه سوالات درس پنجم فارسی و سایر دروس فارسی چهارمابتدایی شامل سوالات درس به درس امتحان دی ماه و خرداد و …می توانید از لینک زیر اقدام کنید

    دریافت نمونه سوالات

    کاربرگ درس پنجم فارسی چهارم ابتدایی  رهایی از قفس

    برای دریافت کاربرگ های درس پنجم فارسی و سایر دروس فارسی چهارم ابتدایی شامل کاربرگ املا،انشا،نگارش و… می توانید از لینک زیر اقدام کنید

    دریافت کاربرگ ها

    منبع مطلب : dabesto.ir

    مدیر محترم سایت dabesto.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

    جواب کاربران در نظرات پایین سایت

    مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

    M : معنی کلمات و هم خانواده و مخالف کلاس چهارم درس فارسی

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 15 روز قبل
    1

    چرا تا کل درس نداره

    برا تون متاسفا

    ناشناس 1 ماه قبل
    -1

    خیلی خوب بود باز هم بزارین 💕

    یگانه زوارتربتی 🌹🌹 2 ماه قبل
    -1

    دوست دارم‌باهام : ازدواج کن😡😡💋💋

    هر 2 ماه قبل
    -1

    چی میگن آشنایی دارید

    د 2 ماه قبل
    -1

    آف لاین آفرین

    د 2 ماه قبل
    -1

    جون آفرین عشقم

    دیشب دیوونه شدم خیلی خوب بود 2 ماه قبل
    -1

    دشب دیوونه شدم عالی

    ناشناس 2 ماه قبل
    1

    بد بابا یه چیز خوب بزارید تو لایو

    -1
    بد 2 ماه قبل

    ....... .......... ........بد...................................

    علیرضا 2 ماه قبل
    1

    😠😠😠😠

    -2
    دیشب دیوونه شدم خیلی خوب بود 2 ماه قبل

    خخخخخخخ

    ناشناس 2 ماه قبل
    -1

    عالی😅

    عالی 2 ماه قبل
    -1

    عالی

    ناشناس 2 ماه قبل
    0

    هم‌خانواده سخن

    هم‌خانواده ساکت

    هم‌خانواده لرزید

    هم‌خانواده تجارت

    حیفنون 2 ماه قبل
    2

    لعنتی پولپرست

    نونا 3 ماه قبل
    -1

    عالی ممنون

    حسانه 3 ماه قبل
    2

    سلام

    ناشناس 3 ماه قبل
    0

    💋💋💋

    M 4 ماه قبل
    5

    معنی کلمات و هم خانواده و مخالف کلاس چهارم درس فارسی

    M 4 ماه قبل
    0

    پی دی اف کلمات درس فارسی کلاس چهارم

    هستی 1 سال قبل
    2

    عالی بود لطفا هم خانواده تحصیلی و عاجز رو بگین

    م

    برای ارسال نظر کلیک کنید