توجه : تمامی مطالب این سایت توسط ربات از طریق نتایج گوگل جمع آوری شده و تمامی مطالب عکس ها و لینک های دانلود برای سایت های دیگر است. در صورت مشاهده مطالب مغایر قوانین جمهوری اسلامی ایران یا عدم رضایت مدیر سایت مطالب کپی شده توسط ایدی موجود در بخش تماس با ما بالای سایت یا ساماندهی به ما اطلاع داده تا مطلب و سایت شما کاملا از لیست و سایت حذف شود. به امید ظهور مهدی (ع).

گرمترین سیاره منظومه شمسی کدام است

دسته بندی :
    1. اسک 98
    2. مطالب سایت
    12بازدید

گرمترین سیاره منظومه شمسی کدام است را از سایت اسک 98 دریافت کنید.

گرمترین سیاره منظومه شمسی کدام سیاره است؟

گرمترین سیاره منظومه شمسی ما کدام سیاره است؟ شاید به نظر بسیاری،اولین سیاره و نزدیکترین سیاره به خورشید، یعنی عطارد باشد. در ادامه با هم به این مورد می پردازیم که گرمترین سیاره در منظومه شمسی کدام سیاره است؟

موقعیت زمین در منظومه شمسی

ما در منظومه شمسی خود هشت سیاره داریم که هر یک از آنها با فاصله متفاوت به دور خورشید گردش می کنند. زمین سیاره سوم است که ما انسان ها  به همراه سایر موجودات در آن زندگی می کنیم و “منطقه گلدیلوکس یا Goldilocks Zone” نامیده می شود. این بدان معنی است که سیاره زیبای ما خیلی گرم یا خیلی سرد نیست و از یک دمای معتدل برخوردار است. این امر باعث شده است که زندگی روی زمین ایجاد شده و رشد کند. زیرا درجه حرارت برای آنکه آب مایع را تأمین کند کاملا مناسب است، که گمان می رود یکی از عناصر اصلی زندگی در سیاره زمین آب باشد. شما نمی توانید فقط با نگاه کردن به یک سیاره، دمای آن را بگویید. بیایید با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

گرمترین سیاره کدام است؟

عطارد ⇑                                                                                         مریخ⇑

مریخ به رنگی مایل به قرمز دیده می شود و ممکن است برخی حدس بزنند که مریخ گرمترین سیاره منظومه شمسی است. اما فقط به این دلیل که قرمز است، آن را داغ تصور نکنید. عطارد سیاره ای است که به خورشید نزدیک است و به همین دلیل گرمای مستقیم بیشتری دریافت می کند، اما حتی عطارد هم گرمترین سیاره نیست. خب پس کدام سیاره از همه گرم تر است؟

سطح سیاره زهره⇑

زهره (venus) دومین سیاره از نظر فاصله از خورشید است و دارای دمایی بیشتر از ۴۷۰ درجه سانتیگراد است. پس داغترین سیاره منظومه شمسی زهره یا ناهید است.

به طور کلی دمای سطح با افزایش فاصله از خورشید کاهش می یابد. بنابراین چه چیزی باعث می شود ونوس داغ تر از عطارد باشد؟ عطارد هیچ جو یا اتمسفری ندارد. جو می تواند گرما را نگه داشته و به دام بیندازد. بنابراین نداشتن جو باعث می شود هر حرارتی که عطارد از خورشید دریافت کند به سرعت در فضا از بین برود. زهره به اندازه کافی به زمین نزدیک است اما دیدن آن به دلیل داشتن جو بسیار ضخیم دی اکسید کربن دشوار بوده است. این جو غلیظ باعث می شود سطح ونوس داغ تر شود. زیرا گرما به درون فضا نمی گریزد. جو روی زهره به اندازه ای قدرتمند است که فشار آن نود و دو برابر بیشتر از فشاری است که شما در ساحل دریا تجربه می کنید.

خیلی ساده تر بخواهیم بگوییم یعنی سیاره زهره یا ونوس یک استثنا است، زیرا جو متراکم آن به عنوان یک گلخانه عمل کرده و سطح آن را بالاتر از حتی نقطه ذوب سرب، حدود ۸۸۰ درجه فارنهایت (۴۷۱ درجه سانتیگراد) گرم می کند. نکته جالب دیگر اینکه بیشترین تعداد آتش فشان بین سیاره های منظومه‌ی شمسی در زهره (ناهید) وجود دارد. این سیاره بیش از ۱۶۰۰ آتش فشان دارد.

زهره آنچه را که اثر گلخانه ای نامیده می شود دارد که چرخه پایان ناپذیری از گرما است. در این چرخه گرما به دلیل بالا رفتن سطح دی اکسید کربن در داخل آن به دام می افتد. این اتفاقی است که وقتی اتمسفر بیش از حد دی اکسید کربن را جذب می کند اتفاق می افتد: گرما جایی ندارد. با افزایش دما، گرما سراسر این سیاره را تحت تأثیر قرار می دهد.

مأموریت های صورت گرفته توسط فضاپیماهایی که به سیاره زهره فرستاده شدند تجربیات و اطلاعات بسیار خوبی را به دانشمندان می دهد. بخصوص آن ها می توانند بدانند هنگامی که یک سیاره دارای سطح دی اکسید کربن بالا در جو باشد چه اتفاقی خواهد افتاد. امروزه این اطلاعات توسط دانشمندان مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا آنها سیاره خودمان را در مفهوم گرم شدن کره زمین و اثرات گازهای گلخانه ای مورد مطالعه قرار می دهند.

بیشتر بخوانید:

ابرورت، دورترین منطقه منظومه شمسی ما

جاذبه چیست؟

منبع مقاله: www.planetsforkids.org

مترجم: اشرفی

منبع مطلب : shabahang.ir

مدیر محترم سایت shabahang.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

داغ‌ترین سیاره در منظومه شمسی چیست؟

مریخ قرمزترین سیاره است و ممکن است برخی از مردم گمان کنند که مریخ داغ ترین سیاره در منظومه شمسی است اما قرمز بودن آن دلیلی بر گرم بودن آن نیست .

عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید می باشد و به دلیل نزدیکی بیشتر حرارت بیشتری را از خورشید نسبت به بقیه ی سیاره ها در منظومه شمسی دریافت می کند ولی عطارد نیز داغ ترین سیاره در منظومه شمسی نیست .

زهره دومین سیاره نزدیک به خورشید است و درجه حرارت آن تقریبا 462 درجه سانتیگراد تخمین زده شده است و داغترین سیاره در منظومه خورشیدی است .

بنابراین چه چیزی باعث می شود که زهره گرمتر از عطارد باشد؟

عطارد هیچ جو و یا اتمسفری ندارد ،  جو می تواند گرما را نگه دارد . هر گرمایی که عطارد از خورشید دریافت می کند به دلیل نداشتن جو گرما را به سرعت به فضا بر می گرداند .

اما زهره سیاره ای که از نظر اندازه به زمین شبیه می باشد داری اتمسفری تشکیل شده از دی اکسید کربن فشرده است و همین لایه بهم فشرده مانع از خروج گرما دریافت شده ، از داخل سیاره به فضا می گردد .

همچنین جو در زهره بسیار قدرتمند است ، فشار آن معادل نود و دو برابر فشار جو زمین (در سطوح همسطح دریا) می باشد .

منبع مطلب : www.kanoon.ir

مدیر محترم سایت www.kanoon.ir لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

گرم‌ترین و سردترین سیاره‌های منظومه شمسی کدام‌اند؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از اعتماد آنلاین،انسان‌ تا سال‌ها گمان می‌کرد که منظومه شمسی هشت سیاره دارد، اما در سال 1930 با کشف پلوتون به وجود نهمین سیاره نیز پی برد. این در حالی بود که در دهه 90 میلادی فضانوردان سیاره بودنِ پلوتون را زیر سوال بردند. پس از بحث‌های جنجال‌برانگیزی که بر سر این موضوع در گرفت، دانشمندان توافق کردند که پلوتون را «سیاره کوچک» بخوانند و دوباره تعداد سیاره‌ها را هشت عدد ذکر کردند.

فضانوردان هنوز هم در پی کشف نهمین سیاره واقعی منظومه شمسی هستند. شواهد ریاضی‌ای که در ژانویه 2016 منتشر شد گواه آن بود که سیاره نهم یا «سیاره ایکس» وجود دارد و دانشمندان بر این پندارند که این سیاره 10 برابر زمین و پنج هزار برابر حجم پلوتون است.

ترتیب سیاره‌ها در منظومه شمسی از نزدیک‌ترین به خورشید تا دورترین آنهاست: عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، نپتون و در آخر سیاره نهم.

منظومه شمسی

چهار سیاره‌ای که به خورشید نزدیک‌ترند اغلب سیاره‌های خاکی خوانده می‌شوند. عطارد، زهره، زمین و مریخ از جمله این سیاره‌ها هستند. سطح این سیاره‌ها صخره‌ای است. پلوتون نیز صخره‌ای اما یخی است. البته این سیاره در زمره سیاره‌های خاکی نمی‌گنجد.

چهار سیاره بیرونی یعنی مشتری، زحل، اورانوس و نپتون سیاره‌های «مشتری‌گونه» نامیده می‌شوند زیرا اندازه آنها نسبت به زمین بسیار بزرگ‌تر است. این سیاره‌ها از گازهایی چون هیدروژن، هلیوم و آمونیاک تشکیل شده‌اند. دانشمندان معتقدند ممکن است هسته همه یا بعضی از این سیاره‌ها جامد باشد. مشتری و زحل را سیاره‌های گازی و اورانوس و پلوتون را به دلیل فاصله زیادی که از خورشید دارند سیاره‌های یخی می‌نامند.

سیاره‌ها در درون کهکشان راه شیری قرار دارند و خورشید، عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، نپتون و سیاره کوچک پلوتون و ده‌ها قمر و میلیون‌ها سیارک، شهاب و ستاره در آن واقع شده‌اند. فراتر از منظومه شمسی نیز هزاران سیاره دیگر که به دور منظومه شمسی و دیگر ستاره‌ها می‌چرخند یافت شده است.

سیاره‌های منظومه شمسی به 2 دسته تقسیم می‌شوند: سیاره‌هایی که از سنگ تشکیل شده‌اند و آنهایی که مواد تشکیل‌دهنده‌شان گاز است. سیاره‌های مختلف بنا بر ساختار و فاصله‌شان با خورشید دمای متفاوتی دارند. دمای هر سیاره بسته به فاصله آن با خورشید تغییر می‌کند.

هرچه فاصله یک سیاره از خورشید بیشتر باشد، دمای آن کمتر است. عوامل داخلی و خارجی در میزان دمای هر سیاره دخیل‌اند. ماهیت و ترکیب جو از عواملی هستند که میزان گرمای سیاره را تعیین می‌کنند.

زهره

ونوس یا زهره به لحاظ فاصله از خورشید دومین سیاره محسوب می‌شود. دمای این سیاره به 464 درجه سلسیوس نیز می‌رسد. این گرما به دلیل غلظت جو سیاره است که با ابرهای ضخیم پوشیده شده. دی‌اکسید کربن باعث افزایش گازهای سیاره می‌شود و مثل پتو جلوی خروج گرما را می‌گیرد. معمولاً دمای سیاره زهره در طول سال ثابت است و دستخوش تغییرات کمی می‌شود.

عطارد

عطارد اولین سیاره در منظومه شمسی است. این سیاره در مقایسه با دیگر سیاره‌ها به خورشید نزدیک‌تر است. عطارد برخلاف زهره جو ندارد و به همین دلیل دمای آن در طول شبانه‌روز متغیر است. دمای عطارد ممکن است از منفی 93 درجه به 427 درجه سلسیوس برسد. دمای این سیاره رابطه مستقیمی با خورشید دارد.

وقتی عطارد رو به خورشید باشد به شدت سوزان است و هنگامی که پشت به آن باشد بسیار سرد می‌شود. فضانوردان معتقدند نور خورشید هیچ‌گاه به قطب‌های این سیاره نمی‌رسد و به همین دلیل شاید این نواحی از ابرهای بالای سیاره مشتری نیز سردتر باشد.

پلوتون

سیاره کوچک پلوتون از سنگ و یخ تشکیل شده است. پیشتر می‌پنداشتند که این سیاره نهمین سیاره در منظومه شمسی و با دمای منفی 225 درجه، سردترین آنهاست. دمای پلوتون بسته به نزدیکی‌اش به خورشید تغییر می‌کند. دمای این سیاره به خاطر تاثیر متان در سطح سردتر از جو است و همین امر باعث وارونگی دما می‌شود. موج‌های فشار که در جو هستند دما را کاهش می‌دهند و دما کمتر از آنچه انتظار می‌رود می‌شود.

نپتون

سیاره نپتون قبل از آنکه پلوتون کشف شود، با دمای منفی 200 درجه سلسیوس سردترین سیاره منظومه شمسی به شمار می‌رفت. نپتون هشتمین سیاره است و از گازهای هیدروژن و هلیوم تشکیل شده. نپتون بسته به موقعیتش دما و فشارهای متفاوتی دارد. دمای این سیاره به دلیل فاصله‌ با خورشید بیشتر تحت تاثیر تشعشع داخلی خود است.

شکل بالا از «solar system.nasa.gov» میانگین دمای سیاره‌ها را در منظومه شمسی نشان می‌دهد. به طور کلی دمای سطح سیاره‌ها با افزایش فاصله آنها از خورشید کم می‌شود. سیاره زهره در این مورد استثناست، زیرا غلظت جو در آن مثل گازهای گلخانه‌ای عمل می‌کند و سطح را گرما می‌بخشد (دمای آن به 880 درجه فارنهایت یا 471 درجه سلسیوس می‌رسد).

عطارد آرام می‌چرخد و جو نازکی دارد؛ به همین دلیل دمای قسمت شب آن به بیش از هزار درجه فارنهایت (537 درجه سلسیوس) نیز می‌رسد که این دما از دمای قسمت روز سیاره کمتر است. سیاره عطارد سرد هم می‌شود و دمای آن در شب منفی 290 درجه فارنهایت (منفی 179 درجه سلسیوس) است.

دمای سیاره‌هایی که از گاز و یخ تشکیل شده‌اند (مشتری، زحل، اورانوس و نپتون) مثل فشاری که ما در زمین از سطح دریا محاسبه می‌کنیم اندازه‌گیری می‌شود.

منبع مطلب : www.eghtesadnews.com

مدیر محترم سایت www.eghtesadnews.com لطفا اعلامیه سیاه بالای سایت را مطالعه کنید.

جواب کاربران در نظرات پایین سایت

مهدی : نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 11 روز قبل
    0

نمیدونم, کاش دوستان در نظرات جواب رو بفرستن.

برای ارسال نظر کلیک کنید